(פוסט מ×וחר לתשעה ב×ב)
×™×”×•×“×™× ××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×‘×¨×—×‘×™ ×”×¢×•×œ× ×¦×™×™× ×• ×תמול (×') ×ת תשעה ב×ב, ×”×™×•× ×©×‘×• על פי המסורת חרב ×”×ž× ×’×œ הקדוש הגדול ביותר במזרח התיכון. כמה גדול? מספיק גדול שכותבי התלמוד ×˜×¢× ×• ש×ירע × ×¡, ו×שה ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×¤×™×œ×” מריח בשר הקודש. ×•× ×©×™×, כידוע, ×œ× ×™×›×œ×• להתקרב יותר מדי לבית המקדש עצמו. ×”×ž×“×™× ×” היהודית – ×©×’×¨×™×¨× ×• ב×רה"ב שטען שלישר×ל ×ין דת ×ž×“×™× ×” מתבקש ×œ×©×™× ×œ×‘ – כפתה על ×זרחיה שורה של ×ž× ×”×’×™ ×בלות שהיו ×–×¨×™× ×œ×¨×•×‘×. דווח ×פילו על ×¡×’×™×¨×ª× ×©×œ מרכולי×. רצית ×וכל בתי×וקרטיה היהודית היחידה במזרח התיכון? תצטרך להת×מץ.
חובשי כיפות ×©×ž× ×¡×™× ×œ×©×•×•×§ ×ת תשעה ב×ב, ×ולי ×”×™×•× ×¢× ×™×—×¡×™ הציבור ×”×’×¨×•×¢×™× ×‘×™×•×ª×¨ בלוח ×”×©× ×” היהודי – ×”×•× ×“×•×¨×© ממך ×¦×•× ×‘×™×•×œ×™-×וגוסט ×•×”×•× ×ž×¦×™×™×Ÿ ××™×¨×•×¢×™× ×©×ין לך סיבה טובה לזכור – × ×•×”×’×™× ×œ×˜×¢×•×Ÿ ×©×”×•× ×œ× ×ž×¦×™×™×Ÿ ×ת חורבן הבית ×‘×¤× ×™ עצמו, ××œ× ×ת חורבן העצמ×ות ×”×ž×“×™× ×™×ª ו×ת הטבח שביצעו הרומ××™×. כהרגל×, ×”× ×ž×™×™×¤×™× ×ת ×”×מת. ×”× ×˜×‘×—×™× ×¢×œ ידי ×¨×•×ž× ×œ× ×ž×•×–×›×¨×™× ×‘×ª×¤×™×œ×•×ª ××œ× ×‘×¨×ž×–, ו×שר לחורבן ×”×ž×“×™× ×™ – × ×•. עצמ×ותה של יהודה ב××” לקיצה ×›×שר כבש פומפיוס ×ת ×™×¨×•×©×œ×™× ×‘-63 ×œ×¤× ×™ הספירה. מ××– ×”×™× ×”×¤×›×” לממלכת חסות של רומ×. ×ž×©× ×ª ×רבע לספירה, ×”×™× ×ž× ×•×”×œ×ª ישירות על ידי × ×¦×™×‘×™× ×¨×•×ž××™×™×, ×¢× ×”×¤×¡×§×” קצרה של מלך-חסות, ×גריפס הר×שון. ×¢× ×¤×¨×•×¥ המרד, ×‘×©× ×ª 66, עצמ×ות ×ž×“×™× ×™×ª – ×œ× ×©×”×ž×•×¨×“×™× ×—×©×‘×• ×‘×ž×•× ×—×™× ×”×לה – היתה זכרון רחוק, ×ž×¢×•×ž×¢× ×•×‘×ž×™×“×” רבה ×©× ×•×. רוב × ×ª×™× ×™×• של הורדוס תיעבו ×ותו, ורוב ×–×ž× ×” של הממלכה ×”×—×©×ž×•× ×ית ×”×•×¦× ×¢×œ מלחמות ×זרחי×, ×›×שר ×”×¢× ×”×¤×¨×•×©×™ דוחה ×‘×–×¢× ×ת המלך הצדוקי. ×”×¨×ž×•× ×™×” קצרת מועד בין ×”×ליטות ×”×’×™×¢×” בימיה של שלומציון, ×בל בעלה ××œ×›×¡× ×“×¨ ×™× ××™ – שהוריש ×œ× ×• ×ת המשפט בן ×”×למוות "×ל תתייר××™ ×œ× ×ž×Ÿ ×”×¦×“×•×§×™× ×•×œ× ×ž×Ÿ ×”×¤×¨×•×©×™× ××œ× ×ž×Ÿ הצבועי×" – עשה ×‘×ž×•×¨×“×™× ×”×¤×¨×•×©×™× ×ž×¢×©×” ול×ד טֵפֵּש, וסעד למרגלות ×”×¦×œ×‘×™× ×¢×œ×™×”× ×”×™×• תלויי×. ×ת מה שחשב ×”×¢× ×¢×œ ×”×וליגרכיה של ×”×›×”× ×™× ×”×’×“×•×œ×™× ×‘×¡×•×£ ימי המקדש ×פשר להבין מהפזמון התקופתי:
×וי לי מבית בייתוס/×וי לי מ×לתן!
×וי לי מבית ×—× ×Ÿ/×וי לי מלחישתן!
×וי לי מבית קתרוס/ ×וי לי מקולמוסן!
×וי לי מבית ישמע×ל בן פי×בי/×וי לי מ×גרופן,
×©×”× ×›×”× ×™× ×’×“×•×œ×™×, ×•×‘× ×™×”× ×’×–×‘×¨×™×Ÿ, ×•×—×ª× ×™×”× ×מרכלין,
ועבדיהן חובטין ×ת ×”×¢× ×‘×ž×§×œ×•×ª.
תשעה ב×ב ×”×•× ×§×™× ×” על חורבן ×”× ×“×œ"ן ×”×לוהי, וש×יפה להחזרתו. ידוע הסיפור על ברל ×›×¦× ×œ×¡×•×Ÿ, ×ž×”×—×©×•×‘×™× ×©×‘×× ×©×™ מפ×"×™ (×יך כתב דורון ×¨×•×–× ×‘×œ×•×? "×‘× ×™ הדור ×”×”×•× ×•×“××™ היו כגמדי×, שכן המפ×"×™× ×™×§×™× × ×—×©×‘×• ×‘×¢×™× ×™×”× ×œ×¢× ×§×™×") ×©× ×–×£ ב×× ×©×™ ×ª× ×•×¢×ª × ×•×¢×¨ כלשהי שעשו ×ת הדבר הטבעי ו××¨×’× ×• ×™×•× ×¤×¢×™×œ×•×ª כלשהו בתשעה ב×ב.
×›×¦× ×œ×¡×•×Ÿ טעה. תשעה ב×ב ×”×•× ×ž×˜×¢×Ÿ חבלה מתחת לכל × ×¡×™×•×Ÿ ×œ×”×§×™× ×ž×“×™× ×” יהודית × ×•×¨×ž×œ×™×ª, כלומר מתחת לכל המפעל ×”×¦×™×•× ×™ עצמו. ר×שיתה של הבעיה בסטיה שקיבלה היהדות – ×ו, ליתר דיוק, הפרוטו-יהדות – ×¢× ×—×•×¨×‘×Ÿ הבית הר×שון. × ×™×˜×©×”, ב"×× ×˜×™×›×¨×™×¡×˜" שלו, כתב יפה שכל דת ×חרת, ×¢× ×›×™×‘×•×©×” על ידי ×¢× ×חר, היתה × ×›×—×“×ª. ×”×ויב ×”×™×” × ×•×©× ×ת פסלי ×”××œ×™× ×”×›×‘×•×©×™× ×—×–×¨×” הביתה, וה××œ×™× â€“ מתוקף הוכחת הכדורגל ההפוכה, של "×ין ×לוהי×" – × × ×˜×©×• על ידי ×”× ×ª×™× ×™× ×”×ž×•×‘×¡×™×. ×חרי הכל, ×”× ×œ× ×”×¦×œ×™×—×• לעשות ×ת ×”×’'וב הבסיסי שלה×, ×©×”×•× ×”×’× ×” על מ××ž×™× ×™×”×. ל×ל ×”×חר ×”×™×” יותר גדול. (×“×•×’×ž× ×œ×–×” ×פשר לר×ות עוד ×‘×™×ž×™× ×• בסיציליה, ×›×שר המ××ž×™× ×™× ×ž×¤×¦×™×¨×™× ×‘×§×“×•×© ×•×ž×¢×œ×™× ×œ×• ×ž× ×—×•×ª כדי שיציל ××•×ª× ×ž×¦×¨×” כלשהי – ו×× ×”×•× × ×›×©×œ, ×”× ×ž×©×œ×™×›×™× ×ותו ×œ×™× ×œ×›×ž×” זמן, כדי שיהרהר שוב במעשיו הרעי×.)
×–×” ×œ× ×ž×” שקרה ×¢× ×›×”× ×™ יהוה. ×§×סטה פעילה וחובבת כתב, שכבר זייפה ×ת כתבי הקודש של עצמה כששתלה ×ת ספר ×“×‘×¨×™× ×‘×‘×™×ª המקדש בימי ×™×שיהו ×•×©×›× ×¢×” ×ותו ×©×”×•× ×ª×ž×™×“ ×”×™×” ×©× ×•××£ ×חד ×œ× ×©× ×ליו לב (ר×ו ×ž×œ×›×™× 22:8 והל××” – "וי×מר חלקיהו הכהן הגדול על שפן הסופר: ספר התורה מצ×תי בבית יהוה"), ×”×™× ×”×‘×™× ×” ×©×–×ž× ×” מתקצר במהירות. ×”×¢× ×”×™×¨×•×©×œ×ž×™ שגלה קיבל ×ת עקרון הוכחת הכדורגל: ×”×’×•×œ×™× ×œ×ž×¦×¨×™× ××•×ž×¨×™× ×œ×™×¨×ž×™×”×• (44:15 והל××”) "הדבר ×שר דיברת ××œ×™× ×• ×‘×©× ×™×”×•×”, ××™× × ×• ×©×•×ž×¢×™× ×ליך. ×›×™ עשה × ×¢×©×” ×ת כל הדבר ×שר ×™×¦× ×ž×¤×™× ×•: לקטר למלכת ×”×©×ž×™× ×•×”×¡×™×š לה × ×¡×›×™× ×›×שר ×¢×©×™× ×• ×× ×—× ×• ו××‘×•×ª×™× ×•, ×ž×œ×›×™× ×• ×•×©×¨×™× ×•, בערי יהודה ובחוצות ×™×¨×•×©×œ×™× â€“ ×•× ×©×‘×¢ לח×, ×•×”×™×™× ×• טובי×, ורעה ×œ× ×¨××™× ×•. ומן ××– ×—×“×œ× ×• לקטר למלכת ×”×©×ž×™× ×•×œ×”×¡×š לה × ×¡×›×™×, ×—×¡×¨× ×• כל ובחרב וברעב ×ª×ž× ×•."
למעשה, כפי ש×פשר לר×ות מהתגובה הזועמת של הגולי×, מצבה של כת יהוה בסביבות ×©× ×ª 586 ×œ×¤× ×”"ס גרוע מזה של כת ×ליל מן ×”×ž× ×™×™×Ÿ: ×”×™× ×–×” עתה השלימה השתלטות ×¢×•×™× ×ª על ×”×ž×“×™× ×” והוצי××” ×ת הכתות ×”×חרות ×ל מחוץ לחוק. וטר××—, ×”×™× ×œ× ×”×¡×¤×™×§×” לעשות ×ת ×–×” וכבר ×”×’×™×¢ ×¦×‘× ×–×¨ ×•×©× ×§×¥ לשליטתה הקצרה. ×œ×’×•×œ×™× ×”×™×ª×” סיבה טובה לה××©×™× ×ת יהוה ×•×›×”× ×™×• בכך ×©×”× ×”×‘×™×ו ×¢×œ×™×”× ×ת ×”×סון.
זו × ×§×•×“×ª משבר שרוב הכתות ×œ× ×”×™×• שורדות. ×›×ן, ציין × ×™×˜×©×”, ×”×’×™×¢×” ×’××•× ×•×ª× ×©×œ היהוויסטי×: ל×חר ×©×”× ×—×©×‘×• על ×–×” קצת, ×”× ×˜×¢× ×• שחורבן ×™×¨×•×©×œ×™× ×œ× ×”×™×” הוכחה לקוצר ידיו של יהוה. להיפך – ×”×•× ×”×¢×™×“ על חוזק ידו. ×”×ל החריב ×ת העיר של מ××ž×™× ×™×• ×ž×©×•× ×©×¢×©×• ×ת הרע ×‘×¢×™× ×™×•.
זו היתה תפיסה ×ž×”×¤×›× ×™×ª. ×”×™× ×©×™× ×ª×” ×ת כל כובד ×”×חריות: ×× ×¤×¢× ×”×¢×¡×§×” היתה קורבן תמורת חסד ×לוהי, עכשיו העסקה היתה ×חרת לגמרי. ×”×™× ×“×¨×©×” מהמ×מין ×œ× ×¨×§ הוצ××” כספית, ××œ× ×’× ×œ×¢×©×•×ª ×ת הטוב ×‘×¢×™× ×™ ×לוהיו. כלומר, ×”×™× ×”×¢×‘×™×¨×” ×ת משקל ההוכחה מהישות העל טבעית ×ל המ×מין. ×× ×§×•×¨×” לו משהו רע, זו ××™× × ×” ×שמת החבר הבלתי × ×¨××”: זו ×שמת המ×מין עצמו. מצד ×חד, המהפכה הזו – שקשה ×œ×”×’×–×™× ×‘×—×©×™×‘×•×ª×” להתפתחות הדת במערב – מעודדת ×ת ×”××“× ×œ×”×¡×ª×›×œ ×¤× ×™×ž×” ולחפש ×ת חט×יו, ×§×™×™×ž×™× ×ו ×ž×“×•×ž×™×™× ×™×; מצד ×©× ×™, ×”×™× ×ž×¢× ×™×§×” לממסד הדתי כוח עצו×, כוח ×©×œ× ×”×™×” בידיו ×§×•×“× ×œ×›×Ÿ.
למה ×× ×™ שולף עכשיו ×ת הזיוף הגדול ביותר בהיסטוריה – ×–×” של ספר התורה ×”×בוד – ו×ת המהלך של כמה ×›×”× ×™× × ×•××©×™× ×‘×ž×¡×•×¤×•×˜×ž×™×”? ×›×™ משמעותו ×”×™× ×©×”×™×”×“×•×ª ×œ× ×™×›×•×œ×” לקבל ×חריות על מעשיה.
בית המקדש ×”×©× ×™ × ×—×¨×‘ ×œ× ×‘×’×œ×œ ×©× ×ת ×—×™× ×, ××œ× ×‘×’×œ×œ ×”×©× ××” ×©×”×™×”×•×“×™× ×”×¦×œ×™×—×• להעמיד על עצמ×. המהלך השגוי ביותר בהתקוממות מול הרומ××™× ×”×™×” הטבח של ×—×™×™×œ×™× ×¨×•×ž××™×™× ×©× ×›× ×¢×• ×‘×™×¨×•×©×œ×™× ×•×›×‘×¨ יצ×ו ×ž×ž× ×”, ×חרי שמסרו ×ת כל כלי × ×©×§×; ×חרי ×–×”, גורלה של ×™×¨×•×©×œ×™× × ×—×¨×¥. ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× ×©×‘×©×œ המיתולוגיזציה שיצרו כותבי התלמוד לכל התקופה, העובדה הקריטית הזו × ×“×—×§×” ×•× ×¢×œ×ž×”. המרד הגדול לווה בשורה של ×¤×•×’×¨×•×ž×™× ×‘×¢×¨×™× ×”×™×•×•× ×™×•×ª של ×¤×œ×¡×˜×™× ×”. ×”×™×—×¡×™× ×‘×™×Ÿ ×™×”×•×“×™× ×•×™×•×•× ×™× ×”×™×• ×ª×§×™× ×™× ×œ×—×œ×•×˜×™×Ÿ עד המרד ×”×—×©×ž×•× ××™, במ××” ×”×©× ×™×” ×œ×¤× ×™ הספירה. ×™×”×•×“×™× ×”×©×ª×ª×¤×• במועצות הערי×; יהודי ×× ×˜×™×•×›×™×” דרשו – וקיבלו – הקצ××” של שמן סיכה טהור כדי להשתמש בו במרחצ×ות. ההגיון ×”×™×” פשוט: כל ×זרח קיבל הקצ××” של שמן על חשבון הציבור, ×•×”× ×œ× ×™×›×œ×• להשתמש בשמן רגיל.
בעקבות ההצלחה של מרד ×”×—×©×ž×•× ××™×, × ×§×˜×• ×”×ž×ª×§×•×ž×ž×™× ×‘×©×•×¨×” של ×¦×¢×“×™× ×©×”×¨×—×™×§×• ×ž×¢×œ×™×”× ×œ×¦×ž×™×ª×•×ª ×ת ש×ר תושבי ×”×זור: ×”× ×’×™×™×¨×• בכוח ×ת ×”××“×•×ž×™× (×לפי ×©× ×™× ×œ×¤× ×™ ×”××™× ×§×•×•×™×–×™×¦×™×” של ספרד – ודעת כותבי התלמוד היתה ×›×” ×œ× × ×•×—×” מהמהלך, ×©×”× ×ª×™×רו ×ת הורדוס, צ××¦× ×”×דומי×, ×›×¢×•× ×© על המעשה ×”×–×”) ו×ת היטורי×; ×”× ×”×—×¨×™×‘×• כל מקדש זר בכל ×ž×§×•× ×©×”× ×ª×¤×¡×•. ×•×”× ×”×™×• ×§×¨×•×‘×™× ×ž×ד ×œ×“×•×ž×™× × ×˜×™×•×ª ב×זור: ××œ×›×¡× ×“×¨ ×™× ××™ וקודמיו קרעו × ×ª×—×™× ×ž×¡×•×¨×™×”, שקרסה עקב התמוטטות בית סלבקוס, והגעת הכוחות הרומ××™×™× ×œ×זור – שמעבר להפסקת ×”×›×וס, בלמה ×ת התפשטות בית ×—×©×ž×•× ××™ – התקבלה ב×× ×—×ª רווחה מצד ×”×™×•×•× ×™×. מלומד ×’×¨×ž× ×™ מהמ××” ×”-19 ×›×™× ×” ×ת ×”×—×©×ž×•× ××™× "×‘×¨×•× ×™× ×©×•×“×“×™×."
×× ×‘×•×—× ×™× ×ת ההיסטוריה מצורת המבט הזו, ו×× ×ž×ª×¢×œ×ž×™× ×ž×”×¢×•×‘×“×” ×©×œ× ×”×™×ª×” גלות, ×”×מירה התלמודית של "×ž×¤× ×™ חט××™× ×• ×’×œ×™× ×• מ××¨×¦× ×•" מדויקת למדי. ×בל המשמעות ×©× ×ª× ×• לה כותבי התלמוד היתה ×חרת: ×”× ×—×–×¨×• לתפיסה של ×›×”× ×™ יהוה שה×חריות היתה על המ××ž×™× ×™×, ×œ× ×¢×œ ×”×ל – ×©×™×•× ×חד ישוב ×•×™×›× ×¡ ×ת ×‘× ×™×• ×•×™×‘× ×” ×ת ביתו. ספק ×× ×פשר ×”×™×” ×חרת לעמוד ×חרת בתפיסה ×”× ×•×¨××” של ×ל שמייבב "×וי לי שהחרבתי ×ת ביתי, ושרפתי ×ת היכלי, והגלתי ×ת ×‘× ×™ בין העכו"×." החולשה של יהוה × ×‘×¢×” מחולשת מ××ž×™× ×™×•; כבול בגזירה דמוית המוירה ×”×™×•×•× ×™×ª, העובדה ×©×œ× ×”×œ×›×• בדרכו כבלה ×ת ידיו, ומ××– יושב המשיח, מחופש לקבצן, בשערי רומ×, ומחכה לשעתו.
ליהדות ×ין תפיסה ×ž×“×™× ×™×ª. ×œ× ×”×™×ª×” מחשבה ×ž×“×™× ×™×ª יהודית. ×”×ž×‘× ×” ×”×ž×“×™× ×™ שמכירה ההלכה – מלך ×¢× ×ž×•×¢×¦×” – ×”×•× ×ž×‘× ×” ×”×œ× ×™×¡×˜×™ ש×ול. "×¡× ×”×“×¨×™×Ÿ" ×”×™× ×ž×™×œ×” ×™×•×•× ×™×ª. ×”×ž×“×™× ×” היהודית × ×“×—×ª×” עד ימות המשיח, והמחשבה ההלכתית קפ××” בהת×× â€“ כפי ×©×§×¤× ×”×¢×™×¡×•×§ ×‘×“×™× ×™ ×§×•×¨×‘× ×•×ª. כשהחלו ×”×¦×™×•× ×™× ×œ×”×—×™×•×ª ×ת הגוויה המוקפ×ת בסוף המ××” ×”-19, ×”× ×”×¢×™×¨×• ×יתה ×’× ×ת החידק המשיחי. ×¢×¦× ×”×“×™×‘×•×¨ על הקמת ×ž×“×™× ×” יהודית גרר מיד ×’× ×“×™×‘×•×¨×™× ×¢×œ משיח – ועל הקמת בית המקדש. ההכרעה על הכיוון של ×”×ª× ×•×¢×” ×”×¦×™×•× ×™×ª התקבלה בפולמוס ××•×’× ×“×”: ברגע שהוחלט שהרעיון של הקמת ×ž×“×™× ×” יהודית, ולו ×›"מקלט לילה", מחוץ ל"×רץ ישר×ל" ×”×•× ×ž×™× ×•×ª, החלטה שדחקה מן ×”×–×¨× ×”×¦×™×•× ×™ המרכזי ×ª× ×•×¢×•×ª שחשבו על הקמת מולדת יהודית ×‘×ž×§×•× ×חר.
ומשהתקלפו, ל×ורך ×”×©× ×™×, ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™×–×¦×™×•×ª ×”×חרות של ×”×¦×™×•× ×•×ª, × ×©×ר המקדש והכמיהה ×ליו. רוב ×”×וכלוסיה עדיין ××™× × ×” רוצה בכך, ×בל יש ×§×דר ×ž×”×¤×›× ×™ שכבר פועל להקמתו.
רוב ×”×™×”×•×“×™× ×”×™×©×¨×לי×, ×× ×™×™×©×לו ×‘× ×•×©×, ×™×מרו שמדובר ×‘×§×™×¦×•× ×™× ×©×ž×’×–×™×ž×™× ×ž×ד; חלק × ×™×›×¨ ×ž×”× ××£ ×™×מרו שמדובר ×‘×ž×©×•×’×¢×™× ×ž×¡×•×›× ×™×, ×ž×©×•× ×©×¤×™×¦×•×¥ מסגדי הר הבית ×”×•× ×”×–×ž× ×ª ×’'×™×”×ד עולמי. ×בל ×לה ××™× ×Ÿ הסתייגויות ×¢×§×¨×•× ×™×•×ª; ×לה הסתייגויות פרקטיות. זו ××™× × ×” דחיה × ×—×¨×¦×ª של מסדר ×›×”× ×™× ×©×©×‘ ותופס ×ת מקומו ו×ת השיבה לפולחן × ×•×¡×— המ××” הר××©×•× ×” לספירה. ×× ×ª×”×™×” ×”×–×“×ž× ×•×ª להקמת מקדש, רוב ×”×™×”×•×“×™× ×”×™×©×¨××œ×™× â€“ ×ž×¡×•×¨×ª×™×™× ×•×“×ª×™×™× – יהססו לפעול × ×’×“ הרעיון. ×חרי הכל, בשביל ×–×” ב×× ×• לפה, ל×? ×’×¨×©×•× ×©×œ×•×, במכתב ×œ×¤×¨× ×¥ ×¨×•×–× ×¦×•×•×™×™×’, ×–×™×”×” ×ת ×”×¡×›× ×” כבר ×‘×©× ×ª 1926: "×¡×‘×•×¨×™× ×”× ×©×”×¤×›×• ×ת העברית לשפה ×—×™×œ×•× ×™×ª, שחילצו מתוכה ×ת העוקץ ×”×פוקליפטי. ×בל זו ××™× × ×” ×”×מת… ××œ×•×”×™× ×œ× ×™×•×•×ª×¨ ××™×œ× ×‘×©×¤×” שבה השביעו ×ותו ×לפי ×¤×¢×ž×™× ×œ×©×•×‘ ולחזור ×ל ×—×™×™× ×•." המקדש קור×. הדמון הישן שוב רוצה עוד ד×. והכוחות ×©×¢×•×ž×“×™× ×ž×•×œ×• ×—×œ×©×™× â€“ ×¨×¢×™×•× ×™×ª, על כל ×¤× ×™×. שיעור הישר××œ×™× ×©×ž×’×“×™×¨×™× ×ת ×¢×¦×ž× ×›×ת××™×¡×˜×™× ×”×•× ×פסי.
הפרדוקס ×”×–×” ×§×™×™× ×’× ×צל ×וכל ×”× ×‘×œ×•×ª הגדול, הרמב"×. ×”×•× ×ž×¡×‘×™×¨, במורה × ×‘×•×›×™×, שבית המקדש החומרי מ×ד ×”×™×” מיועד לקרב ×ת ×”×™×”×•×“×™× ×ל ××œ×•×”×™× â€“ ושבתי ×›× ×¡×ª, תפילה ומדרש הן צורה הרבה יותר ×ž×¢×•×“× ×ª של מגע ×¢× ×”×ל, הרבה יותר מוצלחת. ×ž×”×‘×—×™× ×” הזו, חורבן בית המקדש ×”×™×” יתרון ×•×œ× ×—×¡×¨×•×Ÿ; ×”×•× ×”×¡×™×¨ ×ž×—×¡×•×ž×™× ×œ×”×ª×§×¨×‘×•×ª רבה יותר ×ל ×”×ל. ×בל הרמב"× ×›×•×ª×‘ ×œ×œ× ×¤×§×¤×•×§ ×©×¢× ×”×’×¢×ª המשיח, יוחזר ×’× ×‘×™×ª המקדש ויחזרו ×”×§×•×¨×‘× ×•×ª. וההתקרבות ל×ל, מה ×™×”×™×” עליה? מול המ×ורע המיסטי של ×‘× ×™×™×ª בית המקדש מחדש, ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™×¡×˜ שברמב"× × ×¡×•×’ לצללי×.
הרעיון ×œ×”×§×™× ×‘×™×ª מקדש במ××” ×”-21 ×”×•× ×¨×¢×™×•×Ÿ עוועי×. ועדיין, כל מהלכה של ההיסטוריה היהודית מכוון לפעולה כזו. שוב × ×§×™× ×ž×–×‘×—; שוב × ×ª×™×– ×“×ž×™× â€“ ×“× ×‘×”×ž×” ×•×“× ×ד×; ושוב, ×›×©×™×‘×•× ×”×—×•×¨×‘×Ÿ, ×›×”× ×™ יהוה ×™×מרו ×œ× ×• שזה ב××©×ž×ª× ×• ×•×©×”×™×™× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×©×ª×“×œ יותר, להתכוון יותר, להחמיר יותר.
×ין ספק שיהיה משבר ××ž×•× ×™ קשה ×¢× ×‘×•× ×”×’×œ×•×ª השלישית; ×בל ×›×”× ×™ יהוה כבר צלחו ×©× ×™×™× ×›×לה, וסירבו ×‘×¢×§×©× ×•×ª ×œ×¡×™×™× ×ת ×ª×¤×§×™×“× ×”×”×™×¡×˜×•×¨×™. ×ין סיבה ×œ×”× ×™×— ×©×”× ×™×¤×¡×™×§×• ×“×•×•×§× ×¢×›×©×™×•.
ועוד דבר ×חד: בר×יון רדיו בגל"צ ×תמול (×'), ×מר שר ×”×וצר ×©×˜×™×™× ×™×¥ ש"×× ×™ מצפה שכמו ×©×”×™× ×¢×•×©×” ×‘×¢× ×™×™× ×™ בטחון, התקשורת תגלה ×חריות בסיקור הכלכלה." ההדגשה שלי. ספק ×× ×™×© כתב ××™×©×•× ×ž×¨×©×™×¢ יותר × ×’×“ ×”×›×ª×‘×™× ×”×¦×‘××™×™× ×•×”×‘×˜×—×•× ×™×™×.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: ביממה ×”××—×¨×•× ×” התקבלה בקרן הבעת הרצון הטוב והתמיכה. ×× ×™ רוצה להודות בז×ת לתור×, ול×חל לו ×ž×§×•× ×˜×•×‘ ב×חת מסירות ההצלה ×”××—×¨×•× ×•×ª.
(יוסי גורביץ)