יוזמות ×”×©×œ×•× ×¢×•×ž×“×•×ª ×œ×”×‘×™× ×œ×”×ª×’×œ×ž×•×ª×Ÿ של הסתירות החבויות בחברה ×©×œ× ×•. רצון להסדר – כמובן, ×בל ×’× ×©×יפות טריטורי×ליות; רצון לפשרה – ×בל ××ž×•× ×” בזכות מיוחדת ומכריעה על ×רץ ישר×ל; רצון ×œ× ×•×¨×ž×œ×™×•×ª – ×בל ×ולי ××™ יכולת ×œ×”×©×œ×™× ×¢× ×”× ×•×¨×ž×œ×™×•×ª".
Â
– ש×ול ×¤×¨×™×“×œ× ×“×¨, "×¢× ×‘×•× ×”×–×›×¨×•×Ÿ". הקטע ×”×–×” × ×›×ª×‘ ב-1977. ההדגשות שלי.
Â
הסערה בישיבת הממשלה ×”××—×¨×•× ×”, בה × ×©× ×”×¢×‘×¨×™×™×Ÿ המורשע חיימון רמון, ×”×יש ושלוש עדות השקר, ×ת × ××•× ×”× ×§×ž×” שלו במערכת המשפט, היתה חריגה. העובדה שממשלת לולמרט (כל הזכויות שמורות לעדי ×’×™× ×ª) הקדישה לדרישתו של חיימון – ×”×יש ×©×œ× ×¢×¨×¢×¨ על הרשעתו – לוועדת חקירה ממשלתית יותר זמן משהקדישה ×œ×“×™×•× ×™× ×œ×¤× ×™ מלחמת ×œ×‘× ×•×Ÿ תפסה ×ת הכותרות. כך ×’× ×”×¢×•×‘×“×” שחיימון דרש ×‘×¢×¦× ×œ×”×§×“×™×© לפרשת המעשה ×”×ž×’×•× ×” בכפיה שלו ××•×ª× ×ž×©××‘×™× ×ž×ž×© שהוקדשו לחקירת המלחמה – ועדת חקירה ממשלתית.
Â
לו ×× ×™ חיימון, ×œ× ×”×™×™×ª×™ רוצה ×©×›×•×œ× ×™×©×•×‘×• לדוש שוב בכך שבמהלך ×ותה ישיבה קצרצרה ביולי 2006 הייתי עסוק ×‘×¢×¦× ×‘×¢×“×›×•×Ÿ מספר הטלפון של ×”' ×‘× ×™×™×“ שלי. ×בל ×–×” ×›× ×¨××” רק ×× ×™. ×©×•× ×¨×ש ממשלה חוץ מלולמרט ×œ× ×”×™×” ×ž× ×™×— לחיימון לש×ת ×“×‘×¨×™× ×‘×“×™×•×Ÿ ×©× ×¡×‘ ×‘×¢×¦× ×¢×œ×™×•, ×בל ×›× ×¨××” כל ×”×ž×”×œ×›×™× ×›×©×¨×™× ×‘× ×¡×™×•×Ÿ להטיל ×ימה על מערכת המשפט, בכלל ×–×” שכירת יועץ תקשורתי שתקיפת המערכת ×”×™× ×›×œ תפקידו.
Â
כל ×”×”×œ× ×•×”×ימה ×”×לה ×ž× ×¢×• מן הציבור לדעת מה ב×מת טורף ×ת ×©× ×ª×• של ר×ש ×ž×ž×©×œ×ª× ×• ×”×–×ž× ×™. לולמרט הציג לממשלה דו"×— מצמרר, הקובע ×›×™ 80% מיהודי רוסיה ×¦×¤×•×™×™× ×œ×”×ª×‘×•×œ×œ (!) ×•×œ× ×œ×”×’×¨ לישר×ל, ו×לו ×ž×”× ×”×ž×”×’×¨×™× ×ž×¢×“×™×¤×™×, מסיבות ×œ× ×‘×¨×•×¨×•×ª, לצ×ת ×œ×ž×“×™× ×•×ª המערב דווק×. למה ×”× ×œ× ×ž×’×™×¢×™× ×œ×›×ן? מי יודע, ×ולי ×”× ×ž×¢×“×™×¤×™× ×ž×“×™× ×” שבה הציבור ×שכרה ×©× ×œ×‘ כשר×ש הממשלה ×ž×©× ×” ×ת גרסתו מ"×œ× ×§×™×‘×œ×ª×™ כסף במעטפות" ל"קיבלתי, ×בל רק מ×ות דולרי×".
Â
×œ× ×”×™×ª×” זו ×”×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×” שלולמרט מרחיק עדותו מישר×ל – ×פשר להבין ×ותו, כמובן – ומעדיף לבחוש ×‘×¢× ×™×™× ×™×”×Ÿ של ×ž×“×™× ×•×ª ×חרות: ×”×יש ש×מר ×œ× ×•×¢× ×©×œ×™×˜ ש"×ין לו חוזה שמחייב ×ותו לשחרר ×©×•× ×זרח מהשבי", הביע ×›×©×‘×•×¢×™×™× ×§×•×“× ×œ×ותה ישיבת ממשלה ד××’×” עמוקה מ'התבוללות' ו'× ×™×©×•××™ תערובת' בקרב יהודי העול×, ×•×§×¨× ×œ"×©× ×•×ª ×ת דפוס ×”×™×—×¡×™× ×‘×™×Ÿ ישר×ל לתפוצות". לדברי ר×ש ×ž×ž×©×œ×ª× ×•, "ב-60 ×”×©× ×™× ×”×‘×ות ×”×¢× ×”×™×”×•×“×™ צריך להיות הפרויקט של ישר×ל". למרבה הלעג – ×× ×–×” ×œ× ×”×™×” ר×ש הממשלה שלי, ×’× ×× ×™ הייתי צוחק – ×”×•× ×‘×™×§×© מיד מיהדות התפוצות לממן ×ת הפרויקט הישר×לי ×”×–×”.
Â
ר×ש ×ž×ž×©×œ×ª× ×•, בקצרה, סבור שישר×ל ×œ× ×¨×§ רש×ית ××œ× ×’× ×¦×¨×™×›×” להתערב במהלך ×—×™×™×”× ×©×œ ×ž×™×¢×•×˜×™× ×‘×ž×“×™× ×•×ª ×©× ×ž×¦×ות הרחק ×ž×ž× ×”. ×”×•× ×—×•×©×‘ שזה ×œ× ×‘×¡×“×¨ ש×זרחית הרפובליקה הרוסית מחליטה להפסיק ללכת לבית ×”×›× ×¡×ª, ושזה ממש ×סון שתושב ×ž×™× ×¡×•×˜×” מחליט לקשור ×ת גורלו בגורלה של פרסביטרי×× ×™×ª דווק×, ו×פילו מבלי לטרוח לש×ול ×ת לולמרט ×œ×¤× ×™ ×©×”×•× ×ž×–×ž×™×Ÿ ×ול×. ×”×•× ×—×•×©×‘ שישר×ל צריכה ×œ×”×•×¦×™× ×›×¡×£ – ×ת כספי ×זרחיה, ×•×’× ×ת כספי ×ª×¨×•×ž×•×ª×™×”× ×©×œ ××—×¨×™× â€“ כדי להטיף ל××•×ª× ×× ×©×™×.
Â
×יזו דרשה ×™×©× ×‘×¤× ×™×”× ×œ×•×œ×ž×¨×˜? ×”×× ×™× ×× ×‘××–× × ×’×‘×•×”×” גבוהה על יושרה ו×מירת ×מת? ×”×× ×™×¦×˜×˜ ×‘×¤× ×™×”× ×ת פסוקי ×”× ×‘×™× (יש ×œ×”× ×™×— שעל "שריך סוררי×, חברי ×’× ×‘×™×, כולו ×והב שוחד רודף ×©×œ×ž×•× ×™×" ×”×•× ×™×¢×“×™×£ לדלג)? מה יש ללולמרט להציע לה×?
Â
התפיסה הזו היתה פ×תטית כבר ××–, כשבן גוריון ביקש מ"חכמי ישר×ל" שבפזורה להביע ×“×¢×ª× ×¢×œ הדרך שבה צריכה ישר×ל ×œ× ×”×•×’; ×”×™× ×”×™×ª×” צורמת מ×ד, תקרית דיפלומטית, ×›×©×§×¨× ×רי×ל שרון בתחילת העשור ליהודי צרפת ×œ× ×˜×•×© ×ת ×ž×•×œ×“×ª× ×•×œ×‘×•× ×œ×™×©×¨×ל; וכש×ותה קרי××” × ×©×ž×¢×ª מפיו של לולמרט, × ×—×¨×ª בוז מלגלגת ×”×™× ×”×ª×©×•×‘×” הר×ויה. ×× ×¨×¦×” מישהו להצביע על ×”×× ×•×ž×œ×™×” העיקרית בקיומה של ישר×ל, ×”×™× × ×ž×¦×ת בדברי ר×ש הממשלה.
Â
הדרישה ×”×™× ×ž×’×•×—×›×ª, כמובן, ×ž×©×•× ×©×œ×™×©×¨×ל ×ין ×©×•× ×“×‘×¨ להציע ליהודי העול×, עוד פחות משיש ליהדות עצמה – ש×ותה ×”× ×ž×©×™×œ×™× ×‘×”×ž×•× ×™×”× ×ž×חורי גוו×.
Â
*Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *
Â
זמן קצר ל×חר הסופות ×‘× ×’×‘, הפרעות של 1882, החלה × ×“×™×“×ª ×¢×ž×™× ×‘×‘×™×¦×” העמומה שהיתה מזרח ×ירופה: ×ž×™×œ×™×•× ×™ ×™×”×•×“×™× ×©×™×©×‘×• עד ××– בדוחק בבית השחי של ×ירופה, החלק המפגר והרי××§×¦×™×•× ×¨×™ ביותר שלה, פתחו ×‘×ž× ×•×¡×”.
Â
×§×™×•×ž× ×©×œ ×”×™×”×•×“×™× â€“ מ××•×¡×™× ×•×ž×•×©×¤×œ×™×, ×בל × ×¡×‘×œ×™× â€“ ×”×™×” × ×¡×‘×œ ל×ורך רוב ימי ×”×‘×™× ×™×™× ×•×”×¢×ª החדשה. מדי ×¤×¢× ×‘×•×¦×¢×• גירושי×, ×בל לרוב – חצי ×”××™ ×”×יברי, על חוקי טוהר ×”×“× (Limpieze de sangre) שלו ×”×•× ×—×¨×™×’ בולט - העלימו הרשויות עין. ב×× ×’×œ×™×” של ×”×¤×•×¨×™×˜× ×™×, ××ž×•× ×” על התפיסה ×©×”×™×”×•×“×™× ×¦×¨×™×›×™× ×œ×©×‘×ª בכל חלקי ×”×¢×•×œ× ×˜×¨× ×©×™×‘×•× ×”×ž×©×™×—, ×§×¨× ×”×¤×¨×œ×ž× ×˜ ×œ×™×”×•×“×™× ×œ×©×•×‘. ×”×•× ××ž× × ×œ× ×”×¢× ×™×§ ×œ×”× ×©×•×•×™×•×Ÿ זכויות – ×–×” יקרה רק במ××” ×”-19 – ×בל ב×ותה תקופה ×’× ×ž×™×¢×•×˜×™× ×“×ª×™×™× ××—×¨×™× ×œ× × ×”× ×• ×ž×ž× ×•. ×™×”×•×“×™× ×¨×‘×™× ×™×©×‘×• בצרפת במ××” ×”-17 וה-18, ×•×’×¨×©×•× ×©×œ×•× ×”×¨××” כיצד ×¨×¢×™×•× ×•×ª ×’×ולת ×”×¢×•×œ× ×©×œ ×”×ª× ×•×¢×” ×”×¤×¨× ×§×™×¡×˜×™×ª השפיעו על המהפכה הצרפתית – שמיהרה ×œ×”×¢× ×™×§ ×œ×”× ×–×›×•×™×•×ª ×זרח. כששחררו ×”×œ×™×‘×¨×œ×™× ×”××™×˜×œ×§×™× ×ת ×¨×•×ž× ×•×”×¤×›×• ×ותה לבירת×, קרי×ת הקרב ×©×œ×”× ×”×™×ª×” "×דג×רדו מורט×רה", הילד היהודי שחטף ×•× ×™×¦×¨ ×”×פיפיור פיוס התשיעי (×× ×›×™ ×œ× × ×¨××” שהתעלל בו ×ž×™× ×™×ª).
Â
חילותיו של × ×¤×•×œ×™×ון × ×©×ו ×¢×ž× ×ת בשורת השוויון בכל ×שר ילכו. ×בל ×”× ×œ× ×”×¨×—×™×§×• ×œ×‘×•× ×ל הביצה המזרח-×ירופ×ית. ×”×¨×‘× ×™× ×”×ª× ×’×“×• למהפכה ×•×œ× ×¤×•×œ×™×ון בכל תוקף, ×בל בכל ×ž×§×•× ×©×‘×• × ×¨××” כידון צרפתי, קרסו חומות הגטו. המהפכה ×”×¤× ×™×ž×™×ª שהחל משה ×ž× ×“×œ×¡×•×Ÿ קיבלה עתה ×’×•×©×¤× ×§×” ציבורית: ממשלות ליברליות קר×ו ×œ×™×”×•×“×™× ×œ×”×©×ª×œ×‘ בחברה. ×¨×‘×™× ×ž×”× ×¢×©×• ×–×ת, והיו ×©×•×ª×¤×™× ×ž×¨×›×–×™×™× ×•×ž×ª×¡×™×¡×™× ×‘×ª×—×™×” ×”×ירופ×ית הגדולה. חלק × ×™×›×¨ ×ž×”× ×”×©×ירו ×ת ×™×”×“×•×ª× ×ž×חוריה×; ×œ× ×”×™×” לה מה לתת לה×.
Â
מזרח ×ירופה היתה, במ××” ×”-19, קדרה מבעבעת של ל××•×ž× ×•×ª. כל שליש שבט ורבע ×ומה הצמיחו ×ž×ª×•×›× ××™× ×˜×œ×§×˜×•×לי×, שהחלו לדרוש עצמ×ות. ××œ× ×©×‘×—×‘×œ המיוסר ×”×–×” ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×ª×” ×”×•×ž×•×’× ×™×•×ª תרבותית ×ו ××ª× ×™×ª, ווד××™ ×œ× ×¨×¦×™×¤×•×ª כזו. שתי קבוצות – ×™×”×•×“×™× ×•×’×¨×ž× ×™× â€“ ישבו בכל ×¤×™× ×” של מזרח ×ירופה. זהות ×וסטרית ×œ× ×”×™×ª×” קיימת כלל. ×”×•× ×’×¨×™×” כללה ×’× × ×ª×—×™× ×ž×¦'×›×™×” ומה ×©×œ×™×ž×™× ×™×›×•× ×” יוגוסלביה. רוסיה × ×™×”×œ×” מלחמות תכופות ×¢× ×˜×•×¨×§×™×”, ×©×¢× ×©×›×‘×¨ הצדיקה ×ת ×”×›×™× ×•×™ "×”×יש החולה שעל הבוספורוס", עדיין היתה כוח שיש להתחשב בו.
Â
××™×¨×•× ×™×ª, ×”×“×’× ×”×ž×•×¦×œ×— יותר ×”×™×” הטורקי: שיטת ×”×ž×™×œ×˜×™× ×”×˜×•×¨×§×™×ª ×”×§×˜×™× ×” חיכוך בין קבוצות ××ª× ×™×•×ª ודתיות. ש××™×¤×ª× ×©×œ רסיסי הל××•×ž×™× ×”×ž×–×¨×— ×ירופ××™× ×œ×ž×“×™× ×” 'טהורה' – בין ×× ×ž×“×•×‘×¨ ×‘×¤×•×œ× ×™×, ×וקר××™× ×™×, ×”×•× ×’×¨×™× ×ו צ'×›×™× â€“ הולידה ×¢×•×™× ×•×ª בין ××ª× ×™×ª חריפה. כמיעוט דתי דחוי ×’× ×›×š, שימשו ×”×™×”×•×“×™× ×©×¢×™×¨ לעז×זל יעיל למדי בידי ×”×©×œ×˜×•× ×•×ª, שרצו להסיט ×ת ×”×יבה ×ž×”× ×•×”×œ××”. המשטר המפגר ביבשת, ×–×” של הרומ×× ×•×‘×™×, × ×™×”×œ ×ž×“×™× ×™×•×ª ×× ×˜×™×©×ž×™×ª רשמית והצר שיטתית ×ת ×¦×¢×“×™×”× ×©×œ ×”×ž×ª×§×“×ž×™× ×©×‘× ×ª×™× ×™×•. ב-1882, × ×”× ×• הפוגרומצ'×™×§×™× ×ž×—×¡×•×ª רשמית-למחצה של ×”×©×œ×˜×•× ×•×ª, ופרפורי הגסיסה של הרומ×× ×•×‘×™× ×™×©×ירו מ××—×•×¨×™×”× ×ž×©×”×• ×רסי עוד יותר: ×ותו זיוף של ×”×וכ××¨× ×” הצ×רית, ×”×¤×¨×•×˜×•×§×•×œ×™× ×©×œ ×–×§× ×™ ציון.   Â
Â
×בל ×–×” יצריך עוד 20 ×©× ×™×. לחלק × ×™×›×¨ מה×וכלוסיה היהודית של מזרח ×ירופה ×œ× ×”×™×ª×” כל ×›×•×•× ×” לחכות. ב-20 ×”×©× ×™× ×”×œ×œ×•, כשלושה ×ž×™×œ×™×•× ×™× ×ž×”× ×™×”×’×¨×•, ×¨×•×‘× ×”×ž×›×¨×™×¢ ל×רצות הברית, שעדיין היתה ×ž×“×™× ×ª הגירה. ×¨×‘×™× ××—×¨×™× ×™×™×ž×œ×˜×• ×œ×“×¨×•× ×מריקה. מספר ×–×¢×•× ×™×”×’×¨ ×œ×¤×œ×¡×˜×™× ×”.
Â
מי היו המהגרי×?
Â
*Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *
Â
בדרך כלל ×”× ×”×™×• ×× ×©×™× ×¦×¢×™×¨×™×, בעלי יוזמה, שהתיי×שו ×ž×¡×™×›×•×™×™×”× ×œ×”×ª×§×“× ×‘×‘×™×¦×” ×”×˜×•×‘×¢× ×™×ª בה × ×•×œ×“×•. ×”×©×ž×¨× ×•×ª הטבעית של ×‘× ×™ ×”××“× ×ž×©×ירה ×ת ×¨×•×‘× ×‘×ž×§×•× ×ž×•×œ×“×ª×. ×ž×”×’×¨×™× ×”×, ×œ×¢×™×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª מ×ד, חוד ×”×—× ×™×ª של חברות; במיוחד, ל××¡×•× ×Ÿ, של חברות גוועות.
Â
×¨×•×‘× ×©×œ המהגרי×, ×›×מור, ב×ו ל×רצות הברית. ×”× ×—×•×œ×œ×• פיצוץ ×וכלוסין של ממש ב×וכלוסיה היהודית שלה. ×”× ×—×™×¤×©×• – עד כמה ×©× ×™×ª×Ÿ להכליל, כשמדובר בקבוצות גדולות כל כך – ×ת ××•×©×¨× ×”×ישי, ×•×”× ×”×ª×ימו ל×רצות הברית ככפפה ליד. ×”× ×”×’×™×¢×• ×¢× ×ª×¤×™×¡×ª "תיקון עול×" ×©×•× ×” לחלוטין מזו ×”×™×©× ×”, שהתבססה על הצורה ×”× ×›×•× ×” לקשירת שרוך × ×¢×œ: ×”× ×¨×¦×• להיטיב ×ת העול×. ×¨×‘×™× ×ž×”× ×”×™×• סוצי××œ×™×¡×˜×™× ×•×× ×¨×›×™×¡×˜×™×, ×בל גלי ההגירה ×”×¢× ×™×§×• ×ª× ×•×¤×” ×¢×–×” ליהדות הרפורמית ב×רה"ב, שבצעד × ×•×¢×– ×©×™× ×ª×” ×ת הליטורגיקה העתיקה, והפסיקה ×ת התפילות ×œ×‘×•× ×”×ž×©×™×— ×•×‘× ×™×™×ª המקדש: כל ×”×¢×•×œ× ×”×™×” המקדש, השליחות ×œ×‘× ×™×™×ª×• מחדש היתה המשיחיות; תפיסת הגלות בוטלה, שכן ×”×¨×¤×•×¨×ž×™× ×§×¨×ו ×œ×™×”×•×“×™× ×œ×מץ ×ת ×”×ž×“×™× ×•×ª שבהן חיו. ל×לו מ××™×ª× ×• שגדלו בישר×ל קשה להבין עד כמה × ×œ×¢×’ × ×¨××”, ×œ× ×›×œ כך מזמן, הרעיון שמש×ת × ×¤×©× ×©×œ ×™×”×•×“×™× ×”×™× ×œ×©×•×‘ ולהתיז ×ת דמן של בהמות בבית ×ž×˜×‘×—×™× ×’×“×•×œ, ×”× ×™×¦×‘ ×œ× ×¨×—×•×§ ×ž×’×•×œ×’×•×ª× ×•×’×™× ×‘×Ÿ ×”× ×•×.
Â
התפיסה הרפורמית ×”×™× × ×–×™×“ דליל מ×ד, ×”×•×ž× ×™×–× ×‘×ž×¡×•×•×” של ××ž×•× ×” דתית, למי שהורגל בתפיסה ×”×ורתודוקסית. ×™×©× ×Ÿ שורה של ×“×¨×›×™× ×œ×”×§×™× ×“×ª: המייסד יכול ×œ×ž×¦×•× ×¡×¤×¨ ש×יש ×œ× ×”×›×™×¨ ×§×•×“× ×œ×›×Ÿ (×”×™×™, ×–×” עבד ×œ×©×¨×œ×˜× ×™× ×©×›×ª×‘×• ×ת ספר הזוהר וספר ×”×ž×•×¨×ž×•× ×™×), ×ו ×œ×—×œ×•× ×—×œ×•× (×ו לומר ×©×—×œ× ×—×œ×•×), ×ו להסתגף ולקבל חזיון (והמסתגף, מובטח לו שיקבל חזיון). ועדה של ×¨×‘× ×™× ×©×ž×—×œ×™×˜×” מה × ×©×ר ומה הולך ×”×™× ×œ× ×חת מהן.
Â
התוצ××” ×”×™× ×“×ª שקל מ×ד ×œ× ×©×•×¨ ×ž×ž× ×”, ×œ×œ× ×ž×©×‘×¨×™× ×¢×ž×•×§×™×, ×ל ×”×•×ž× ×™×–× ×ו ×ל המרת דת ×œ× ×¦×¨×•×ª בלתי מחייבת ×חרת (כדבריו של × ×™×™×‘×•×¨, ×”× ×¦×¨×•×ª ×”××ž×¨×™×§× ×™×ª גורסת ש"×ל × ×˜×•×œ ×–×¢× ×”×‘×™× ××“× × ×˜×•×œ ×—×˜× ×ל גן העדן, בתיווכו של ישוע × ×˜×•×œ צלב"). ×לו מבין ×”×™×”×•×“×™× ×‘×¢×œ×™ היוזמה, שיכלו ×œ× ×ª×§ ×ת ×§×©×¨×™×”× ×¢× ×ž×•×œ×“×ª ×©× ×•××” ×•×©×•× ×ת, שש×פו ×œ×¢×•×œ× ×˜×•×‘ יותר, עקרו ל×רה"ב – ויצרו ×ת הקהילה היהודית המשגשגת והמפו×רת ביותר שבכל הדורות.
Â
×”× ×”×©×ירו מ×חור קבוצה גדולה מ×ד של יהודי×, ×לה ×ž×”× ×©×“×‘×§×• בדת×, ×©× ×—×œ×§×”, שוב ×‘×§×•×•×™× ×’×¡×™×, לשתי קבוצות עיקריות: ×—×¨×“×™× ×œ×ž×™× ×™×”× (×ž×ª× ×’×“×™× ×•×—×¡×™×“×™×) ×•×‘×•× ×“×™×¡×˜×™×. "תיקון העול×" של ×”×—×¨×“×™× ×”×¦×˜×ž×¦× ×œ×ª×¤×™×œ×•×ª ולשריכת שרוכי×. ×”×‘×•× ×“×™×¡×˜×™×, מצד ×©× ×™, ×˜×¢× ×• ×©×”×™×”×•×“×™× ×”× ×œ××•× ×ž×œ×ומי מזרח ×ירופה, ×•×©×›×ª× ×•×¢×” סוצי×ליסטית ×¢×œ×™×”× ×œ×¤×¢×•×œ לצד ×”×¢×ž×™× ×©×‘×ª×•×›× ×—×™×•, תוך תקווה לקבלת ××•×˜×•× ×•×ž×™×”. ×× ×”×¨×¤×•×¨×ž×™× ×“×™×‘×¨×• בשפת המקו×, ותרגמו ×ליה ×ת כתבי הקודש, ×”×‘×•× ×“×™×¡×˜×™× ×§×™×‘×œ×• ×ת ×”×ידיש, השפה המקובלת בקרב יהודי מזרח ×ירופה, כשפה הל×ומית.
Â
*Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *
Â
והיו ×”×ž×™× ×™×. קבוצה ×§×˜× ×” ופרועה של ל××•×ž× ×™× ×™×”×•×“×™×, שש×פו ×ת ×די הרעל של הל××•×ž× ×•×ª של ×”×ליטה שבקרבה חיו, ×”×¤× ×™×ž×• ×ת ערכי ×”×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª. תחילה ×”× ×”×’×“×™×¨×• ×ת היהדות ×›"מת מהלך", המבעת ×ת ×ירופה; ×חר כך ×”× ×”×’×™×¢×• ×œ×ž×¡×§× ×” שיש ×œ×”×•×¦×™× ×ת ×”×™×”×•×“×™× ×ž×ירופה בכלל. ול×, ×”× ×œ× ×”×ª×›×•×•× ×• ×œ×”×‘×™× ××•×ª× ×œ×מריקה ×ו כל ×ž×§×•× ×—×™×•×‘×™ ×חר (×”×קס-טריטורי××œ×™×¡×˜×™× × ×‘×¢×˜×• במהירות ×ž×”×ª× ×•×¢×” ×”×¦×™×•× ×™×ª): ×”× ×¨×¦×• ×œ×”×‘×™× ×ות×, במיטב המסורת ×”×¨×•×ž× ×˜×™×ª ×”×ירופית, ×ל ×ž×•×œ×“×ª× ×”×ž×“×•×ž×™×™× ×ª.
Â
וכדי ×œ×‘×¨×•× ×ת ×ותה מולדת ×œ× ×§×™×™×ž×ª, ×”× ×©×—×¨×¨×• ×ת כל ×”×©×“×™× ×©×”×™×”×“×•×ª ×”×ורתודוקסית בלמה. ×”× ×”×¢×œ×• ב×וב ×ת הזיות המשיחיות, ושברו ×ת השבועות שהשביעו ×”×¨×‘× ×™× ×ת מ××ž×™× ×™×”× ×›×“×™ ×œ×ž× ×•×¢ ×ת השו××” שמשיחיות תמיד × ×•×©×ת עמה. ×”× ×”×˜×™×—×• ×¢×¦×ž× ×œ×חור, ×œ× ×ל ימי ×”×ž×©× ×” והתלמוד העלובי×, × ×¢×“×¨×™ הזוהר, ××œ× ×ל ימי הברבריות ×”×ª× "כית, ×ל המיתולוגיה של שמו×ל המשסף ×ת ××’×’ בגלגל ורצח ילדי העמלק. ×”× ×›×¨×›×¨×• סביב המעשייה הבעייתית מ×ד של מצדה, ×ותה ×’×ולה ב×מצעות שחיטה הדדית ורצח ×™×œ×“×™× ×©×œ×¨×‘× ×™× ×”×™×ª×” ×”×ª×‘×•× ×” להעלי×. ×”× ×”×ª×¨×¤×§×• על "כובשי ×›× ×¢×Ÿ בסופה". מי שכתב ×ת
Â
חרבי! ××™ חרבי, ××™ חרב × ×•×§×ž×ª!
חרבי לי ×ª× ×•, על ×ויבי ×צריח!
××™×, ×ž×©× ××™? ××›×¨×™×¢× ×œ×˜×‘×—,
השמד השמיד×! ×כל×, ×כרית×,
×כרית, ×שביתה מ×× ×•×© זכרמו….
חרב-×’×וותי ×ž×“×ž× ×שכירה,
×רחץ פעמי בדמי חלליהׅ
Â
ידע היטב ש:
Â
שפתי מה דובבו? קרבות ×חפוצה?
×ן ×”×•×œ×™×›×•× ×™ שולל ×¢×©×ª×•× ×•×ª×™?…
חרב ×חזתי… כבר יבשה ×זרועי!
עבדות × ×™×¦×—×ª ×ין-×יל ×©×ž×ª× ×™,
דוכ××” ×’× ×¨×•×—×™, שחותי מ×ד×.
עבד-×¢×‘×“×™× ×›×‘×¨ היות ×”×¡×›× ×ª×™.
Â
והבין ×©×”× ×§×ž×” מרעילה ×ת × ×©×ž×ª ×”× ×•×§×, הופכת ×ותו למפלצת. ×”×•× ×”×™×” מסוגל לכתוב ×’× ×ת השורות הב×ות, הרחוקות כל כך מישר×ל:
Â
שַׂחֲקִי, שַׂחֲקִי עַל הַחֲלוֹמוֹת,
זוּ ×Ö²× Ö´×™ ×”Ö·×—×•Ö¹×œÖµ× ×©×‚Ö¸×—,
שַׂחֲקִי ×›Ö¼Ö´×™ בָ×Ö¸×“Ö¸× ×Ö·×ֲמִין,
×›Ö¼Ö´×™ ×¢×•Ö¹×“Ö¶× Ö¼Ö´×™ מַ×ֲמִין בָּךְ.
Â
×›Ö¼Ö´×™ עוֹד × Ö·×¤Ö°×©×Ö´×™ דְרוֹר ש×וֹ×ֶפֶת,
×œÖ¹× ×žÖ°×›Ö·×¨Ö°×ªÖ¼Ö´×™×”Ö¸ לְעֵגֶל-פָּז,
×›Ö¼Ö´×™ עוֹד ×Ö·×ָמִין ×’Ö¼Ö·× ×‘Ö¼Ö¸×ָדָ×,
×’Ö¼Ö·× ×‘Ö¼Ö°×¨×•Ö¼×—×•Ö¹, רוּחַ עָז…
Â
×בל ×˜×©×¨× ×™×—×•×‘×¡×§×™ ×”×•× × ×˜×¢ זר כל כך, פג×× ×™ כל כך, ×©×”×•× ×ž×¢×•×œ× ×œ× × ×§×œ×˜; ×•×”×¦×™×•× ×™×, ×× ×©×§×™×‘×œ×• ×ת החזון שלו – ×ו ×ת ×חד ×”×—×–×•× ×•×ª שלו, שכן ×”×יש הר××” ×’× × ×™×¦× ×™× ×©×œ ל×ומיות ×וקר××™× ×™×ª - השליכוהו לקרן זווית בשל דבקותו המוזרה, ×”×× ×•×©×™×ª והכה ×œ× ×™×”×•×“×™×ª, ב×שתו הרוסיה ×•×”× ×•×¦×¨×™×ª.
Â
היהדות ×”×ורתודוקסית העמידה רק סוג ×חד של גיבורי×: ×¨×‘× ×™×. ×פילו ×ת דוד, הרוצח ×ת ×וריה כדי לזכות ב×שתו ×•×”× ×•×§× ×”×¢×¨×ž×•×ž×™ ב×ויביו מן הקבר, הפכו – ב×מצעות ×פולוגטיקה צולעת במיוחד ×פילו ל×ורתודוקסיה – לתלמיד ×—×›×. כך ×ין ×ž×™×™×¡×“×™× ×ומה. ×”×¦×™×•× ×™× ×”×•×¦×™×ו מ×פילת ההיסטוריה, ×œ×©× ×”×•×©×œ×›×• בצדק, ×ת ×”×—×©×ž×•× ××™× ×•×ת ×§× ××™ מלחמות החורבן ומרד בר כוכב×. כמו ×”×¨×•×ž× ×™× ×•×‘×•×¨×‘×™×¡×˜×” שלה×, כמו ×”×’×¨×ž× ×™× ×”×ž×ª×¨×¤×§×™× ×¢×œ ××¨×ž×™× ×™×•×¡, ×›×”×•× ×’×¨×™× ×”×ž×ª×’××™× ×‘×טילה ובמ××’×™×רי×, מצ×ו ×”×¦×™×•× ×™× ×ת ×”×’×™×‘×•×¨×™× ×”×œ××•×ž×™×™× ×”×¢×ª×™×§×™× ×©×œ×”×.
Â
×•×¢× ×”×•×¦××ª× ×ž×§×‘×¨×, עלה ×¢×ž× ×¨×¤×©×. ×”×—×©×ž×•× ××™× ×”× ×”×™×’×• ×ž×“×™× ×™×•×ª של דיכוי דתי ו×ילצו ×ת ×”××“×•×ž×™× ×œ×”×ª×’×™×™×¨ על פי חרב. ×”×תוס של מצדה וביתר ×”×•× ×תוס הת×בדותי. ×”×¦×™×•× ×™× ×”×©×‘×™×¢×• ×ת רוחו של המשיח וקר×ו לה ×œ×‘×•× ×œ×”×œ×—× ×œ×¦×™×“× â€“ ×–×”, הרי, פשרה של הבחירה בין ××•×’× ×“×” וציון: ×œ× ×ª×›×•×Ÿ ממלכה יהודית ש××™× × ×” בציון. והמשיח היהודי ×”×•× ×ž×©×™×— של השמדת עמי×, משיח מגו×ל בד×. בת בבל השדודה, ×שרי ×©×™×©×œ× ×œ×š ×ת גמולך שגמלת ×œ× ×• – ×שרי מי שי××—×– ×•×™× ×¤×¥ ×ת עולליך ×ל הסלע!
Â
×”×תוס הל××•×ž× ×™ מצריך ×ויב. ×”×ויב ×”×¦×™×•× ×™ ×”×•× ×›×œ ×”×’×•×™×™× ×›×•×œ×, כל ×”×œ× ×™×”×•×“×™× ×‘×שר ×”×. בכך ×”×, כמובן, ×™×”×•×“×™× ××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×•×ª×• ×œ× â€“ ×בל ×”×ורתודוקסיה הקפידה כל ×”×©× ×™×, ×¢× ×©×”×™× ×ž×¡×™×ª×” ×ת ×‘× ×™×” ×›× ×’×“ ×”×ומות שבקרבן ×ת יושבי×, ×œ× ×˜×¨×œ ×ת ×”×¡×›× ×” שבמימוש ×”×¤× ×˜×–×™×”. ×”×¦×™×•× ×™× ×—×˜×¤×• ×ת ×”×¤× ×˜×–×™×” והפכו ×ותה למצי×ות – ושחררו ×ת כל ×”×©×“×™× ×”×ורתודוקסיי×, ובשלב ×ž×•×§×“× ×ž×ד: כבר ×חד ×”×¢× ×ž×ª×œ×•× ×Ÿ על הגסות וה×לימות ×©× ×•×”×’×™× ×”"חלוצי×" בילידי×. החומות שעמדו בין ×”×¤× ×˜×–×™×” ובין המצי×ות היו "דרכי שלו×": ×”×”×‘× ×”, הידיעה, ×©×¢× ×›×œ ×”×–×¢× ×”×“×—×•×¡, התפרצות כלפי ×”'גויי×' רק תוביל לפוגרו×. ×בל ×”×¦×™×•× ×•×ª, בהבשילה ×‘×¢×•×œ× ×©×œ×חר מלחמות ×”×¢×•×œ× â€“ ×”×™×™× ×•, ×‘×¢×•×œ× ×©×‘×• השמדת ×¢× ×”×™× ×ž×ž×©×•×ª, ×œ× ×¨×§ ×¤× ×˜×–×™×” – מוטטה ×ת הגדרות הללו: ×”××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×”×ª×—×™×œ×• להזות שעת המשיח מגיעה, ושגדרות "דרכי שלו×" קורסות ×‘×¤× ×™ הבולדוזר של "יד ישר×ל תקפה". שעת ×”× ×§×ž×” הגדולה, × ×§×ž×” על מ×ות ×©× ×™× ×©× ×–×›×¨×• ×‘×›×•×•× ×ª מכוון של השפלת ×‘× ×™×• ×”× ×‘×—×¨×™× ×©×œ ×לוהי×, ×”×’×™×¢×”. ×©× ×ת ××“× ×›×ž×¢×˜ בת ××œ×¤×™×™× ×”×ª×¢×•×¨×¨×” ×•×”× ×” יש בידיה × ×©×§ ×’×¨×¢×™× ×™.
Â
*Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *
Â
ב-1882 עמדו ×”×™×”×•×“×™× ×¢×œ פרשת דרכי×. ×”×‘×•× ×“×™×¡×˜×™× × ×™×¡×¤×• בגל גדול ×©×œ× ×”×™×ª×” לה×, ×•×œ× ×™×›×œ×” להיות לה×, כל השפעה עליו – ×ותו גל שמחה עמו ×ת כל מזרח ×ירופה ×”×‘×•×¨×’× ×™×ª. כמו ×œ×™×‘×¨×œ×™× ×•×¡×•×¦×™××œ×™×¡×˜×™× ×חרי×, כמו ×ž× ×™×™× ×” ×•×‘× ×™×™× ×” של ×”××™× ×˜×œ×™×’× ×¦×™×” ×”×¤×•×œ× ×™×ª כולה, ×”× ×”×•×©×ž×“×• – תחילה על ידי צלב הקרס ו×חר כך על ידי הפטיש והמגל. ×”×—×¨×“×™× ×”×ž×©×™×›×• בשלה×: ×”× ×ž×‘×–×‘×–×™× ×ת ×™×ž×™×”× ×‘×ותה תפלות. ×”× ×œ× ×ª×¨×ž×• דבר, ×•×œ× ×™×ª×¨×ž×• דבר, למין ×”×× ×•×©×™.
Â
× ×•×ª×¨×• שתי ×ופציות. ×”×חת ×”×™× ×”×ž×“×™× ×” ×”×ž×¡×•×›× ×ª ביותר ×‘×¢×•×œ× ×œ×™×”×•×“×™×, שקיומה מסכן ×™×”×•×“×™× ×‘×©×ר העול×, ×”× ×ž×¦×ת דרך קבע במלחמה ו××™× × ×” יודעת מה לעשות כש××™× × ×” במלחמה; שכל מה שמחזיק ×ת תושביה יחדיו ×”×•× ×”×©×›× ×•×¢ שכל ×”×¢×•×œ× ×§×•×©×¨ × ×’×“× ×•×©×›×œ ×ž×§×•× ×ž×¡×•×›×Ÿ יותר – ושבכל ×–×ת הצליחה להשיל כשביעית מתושביה ×‘×©× ×•×ª קיומה הקצרות, שיעור בריחה שמעלה בדמיון ×ת ××™×¨×œ× ×“ של המ××” ×”-19. זו ×ž×“×™× ×ª קסרקטין זעופה ×•×—×©×“× ×™×ª, ×ž×“×™× ×” ש××™× × ×” מעלה בדעתה ×©×”×™× ×©×™×™×›×ª ל×זרחיה, ×ž×“×™× ×” המשמרת ×ת הל××•×ž× ×•×ª המעופשת של מזרח ×ירופה ש××™× × ×” עוד, ושמחפשת × ×•×שות תגבורות מחו"ל שיחליפו ×ת ×”× ×ž×œ×˜×™× ×ž×ž× ×”, ×ž×“×™× ×” שמתעקשת לשמור – בחוק – על המשמעות המצומצמת ביותר ×•×©×•× ×ת ×”××“× ×‘×™×•×ª×¨ של היהדות, שהצליחה, כל השומע יבכה, להעמיד ×—×•×§×™× × ×’×“ × ×™×©×•××™ תערובת, ושמתעסקת ×ובססיבית בש×לות של טוהר ד×. ×ž×“×™× ×”, כפי שיעידו דברי לולמרט, מתייחסת לש×ר יהודי העול×, בין ×× ×”× ×¨×•×¦×™× ×‘×›×š ×× ×œ×, כבשר ×ª×•×ª×—×™× ×¢×ª×™×“×™. Â
Â
×”×©× ×™×” ×”×™× ×™×”×“×•×ª ×רצות הברית, הציבור היהודי המצליח ביותר בעול×, ככל ×”× ×¨××” בכל ההיסטוריה. הציבור הצעיר בקרב יהודיה הולך ×•×ž× ×ª×§ ×ת קשריו ×¢× ×”×—×œ×§×™× ×”×ž×–×¢×–×¢×™× ×‘×ž×™×•×—×“ של המסורת, ובמיוחד ×¢× ×™×©×¨×ל, ×ותה רו××™× ×¨×‘×™× ×ž×”× ×›×¡×¨×— עודף מביך, פ×דיחה משפחתית ש×ין ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ×™×” בחברה ×ž× ×•×ž×¡×ª.
Â
ולולמרט, קריקטורה של ר×ש ממשלה, התגלמות ×פסותה הפוליטית של ×ž×“×™× ×ª היהודי×, ×ž×“×™× ×” שרוב תושביה ×ž×ª×¢×‘×™× ×ותו ×ך ××™× × ×ž×¦×œ×™×—×™× ×œ×”×¤×˜×¨ ×ž×ž× ×•, מעז למחות על 'התבוללות', על ההחלטה ×œ× ×•×¡ ×ž×”×ž×“×™× ×” ×©×”×•× ×¢×•×ž×“ בר×שה, ולדרוש מיהודי ×”×¢×•×œ× ×œ×”×§×©×™×‘ לו. לו. ללולמרט, על כל משקלו המוסרי. כש×.ב. יהושע ×מר ×–×ת, ×–×” ×”×™×” מעליב; לשמוע ×ת ×–×” מלולמרט, ×–×” ×¡×ª× ×ž×‘×™×š. ×ו יכול ×”×™×” להיות מביך, ×ילו מישהו עוד טרח להקשיב לו.
Â
ומלבד ×–×ת, יש להפסיק ×ת רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור.
Â
(יוסי גורביץ)