ידידה טובה ש×לה ×ותי, ×œ×¤× ×™ די הרבה זמן, ×יך ×‘×¢×¦× ×”×ª×“×¨×“×¨×” ישר×ל כל כך מהר ×œ×ž×“×™× ×” דתית ול××•×ž× ×™×ª. שכחתי. ×”×™× ×”×–×›×™×¨×”. ×”× ×” × ×¡×™×•×Ÿ ×œ×¢× ×•×ª על הש×לה. למותר לציין שכל × ×¡×™×•×Ÿ לצייר ×ª×ž×•× ×” ×”× ×ž×©×›×ª עשרות ×©× ×™× ×•×ž×§×™×¤×” ×ž×™×œ×™×•× ×™ ×‘× ×™ ××“× ×”×™× ×”×›×œ×œ×”, הכללה גסה ×פילו, וש×פשר ×™×”×™×” ×œ×ž×¦×•× ×™×•×¦××™ דופן כמעט לכל ×˜×¢× ×” פה; ו××£ על פי כן ×× ×™ חושב ×©×”×™× ×¢×•×ž×“×ª.
הבעיה הר××©×•× ×™×ª ×”×™× ×—×•×¡×¨ ×”× ×•×’×“× ×™× ×©×œ הישר××œ×™× ×›×œ×¤×™ היהדות. ×¢× ×›×œ ×”×“×™×‘×•×¨×™× ×¢×œ "יהודי חדש", ×œ× ×”×¦×™×•× ×•×ª ×•×œ× ×”×”×©×›×œ×” עשו ליהדות ×ת מה שעשתה ×œ× ×¦×¨×•×ª תקופת ×”× ×ורות: פירוק לגורמי×, חשיפת ערימת השקרי×, ההבלי×, השטויות, והזוועות שהן רוב רובו של הקורפוס היהודי, התלמוד. התלמוד, ×•×œ× ×”×ª× "ך, ×”×™×” – לפחות מ××– המ××” השישית – ספר היסוד היהודי; סטיה ×ž×ž× ×•, ×ו כפירה בכך שכותביו זכו להשר××” ×לוהית, הובילה תמיד להרחקה מכלל הקהילה היהודית. התלמוד שטוף ×‘×©× ××” לכל מה ש××™× × ×• רב יהודי, ×•×”×•× ×™×¦×¨ קהילה ×©×•× ×ת, שהליטורגיקה שלה כוללת קללות ×›× ×’×“ ל×-יהודי×, × ×©×™× ×•×¢×‘×“×™×. (תהיתי ×¤×¢× ×× ×™×© הקבלה בין הברברי, ×”×שה והעבד, שלדברי ×ריסטו ×œ×©×œ×•×©×ª× ×™×© חצי × ×©×ž×”, ובין התפיסה שיש לברך על כך שגבר יהודי ×œ× × ×•×œ×“ גוי (ברברי), ×שה ×ו עבד.)
×”×¦×™×•× ×•×ª ×”×™× ×ª×•×¦××” של תסיסה ל××•×ž× ×™×ª במזרח ×ירופה; שורשיה בביצה המבעבעת של הקיסרויות ×”×וסטרו-×”×•× ×’×¨×™×ª והרוסית, שכללו ×’× ×ת פולין. במערב היתה × ×•×›×—×•×ª×” קלושה. ×”×ª× ×•×¢×•×ª הל××•×ž× ×™×•×ª המתעוררות במזרח ×ירופה היו ×ª× ×•×¢×•×ª "××•×¨×’× ×™×•×ª" – כלומר, הן סברו שיש מהות "טבעית" של ×ומה, ושכל מי ש××™× × ×• שייך ×ליה פוגע בה. התפיסה הזו עדיין מ×מללת ×ת ×”×זור (המיעוט ×”×”×•× ×’×¨×™ ×‘×¨×•×ž× ×™×”, ×”×וקר××™× ×™× ×‘×¤×•×œ×™×Ÿ), ×•×§×•×¨×‘× ×•×ª×™×” הר××©×•× ×™× ×”×™×• היהודי×, שתמיד היו ×œ× ×©×™×™×›×™× ×•×”×§×¤×™×“×• להדגיש ×ת ××™ שייכות×. ×”×¡×•×‘×œ× ×•×ª הרשמית, ש×× ×’× ×œ× ×ª×ž×™×“ ×”×•×¤×’× ×” במעשה, של התקופה הטרו×-ל××•×ž× ×™×ª, ×œ× ×™×›×œ×” לשרוד ×ת המעבר ×ל תפיסה ל×ומית-××•×¨×’× ×™×ª. התפיסות הפסוודו-ד××¨×•×•×™× ×™×¡×˜×™×•×ª שרווחו בסוף המ××” ×”-19 תרמו ×’× ×”×Ÿ ×ת שלהן לדחיית ×”"גוף הזר".
הל××•×ž× ×•×ª היהודית המתעוררת, שהתעוררה ×›×מור בחלק המפגר ביותר של היבשת – ברוסיה עדיין ×”×שימו ב-1911 יהודי ברצח ×¤×•×œ×—× ×™ של ילד × ×•×¦×¨×™; תפיסות דומות רווחו ×‘×¨×•×ž× ×™×”; עלילה דומה הובילה ×œ×¤×•×’×¨×•× ×‘×¤×•×œ×™×Ÿ ב-1946, ×חרי הכיבוש ×”× ×צי – ×œ× ×™×›×œ×” להש×יר מ×חוריה ×ת סיפורי הזוועה של התלמוד, ×œ× ×œ×’×ž×¨×™. ×”× ×œ× ×™×›×œ×• להכריז על הקמת ל××•× ×™×”×•×“×™ חדש – ××£ שהיתה לה מולדת, מורשת, שפה משלה ומטבח משלה, ×”×ומה ×”×ידית ×œ× ×§×ž×” – ×›×™ התפיסה היתה ×©×¢×ž×™× "מתעוררי×" ×¦×¨×™×›×™× ×”×™×¡×˜×•×¨×™×”. ×•×œ×”× ×”×™×ª×” רק ההיסטוריה היהודית. ×”×ª× ×¢×¨×•×ª ×ž×ž× ×” – ×ו, ליתר דיוק, מהחלק ×ž×ž× ×” שבחרו ×œ×”× â€“ היתה מש×ירה ××•×ª× ×¢× ×©×‘×¨ כלי.
×”×¦×™×•× ×™× × ×™×¡×• בקוצר רוח ליצור ×ומה יהודית חדשה-×™×©× ×”. כמו ×ט×טורק, ×”× × ×™×¡×• לבצע ×–×™× ×•×§ מהמ××” השלישית ×ל המ××” ×”-20. ×”× ×”×©×œ×™×›×• מ×חורי ×’×•×•× ×ת רוב רובו של התוכן היהודי, ושמרו ×ת סיפורי מסירות ×”× ×¤×© – ×ין ×ומה × ×•×œ×“×ª ×× ×ין גבורה, ולו גבורה מרטירית. ×בל ×”× × ×©×‘×¢×• שהגבורה ×©×œ×”× ×ª×”×™×” ×חרת. ×”× ×¨×¦×• להיות קוז××§×™× ×™×”×•×“×™×. מכ×ן המשיכה לבדו××™× ×צל ×× ×©×™ השומר, מכ×ן ההערצה הבלתי מוסתרת ל"פשטות" של ×”×יכר "הבלתי מתוסבך" ×”×וקר××™× ×™; מכ×ן התיעוב לכל העיפוש היהודי, כל פלפלת-הסרק ×”×¨×‘× ×™×ª, כל ×”×ž×¡×›× ×•×ª חסרת התוחלת, כל ×פסות ×”×§×™×•× ×©×× ×• מוצ××™× ×צל ×‘×¨× ×¨, ×•×œ× ×¨×§ ×צלו. ×©×”×§×™×•× ×”×™×”×•×“×™ בעיירות מזרח ×ירופה ×œ× ×”×™×” ×§×™×•× ×¨×וי – זו × ×§×•×“×ª הסכמה בין ×”×¦×™×•× ×•×ª ובין ×”×ª× ×•×¢×” ×”×× ×˜×™×©×ž×™×ª המתעוררת. × ×§×•×“×ª הסכמה ×חרת ×”×™× ×©×™×”×•×“×™× ××™× × ×¦×¨×™×›×™× ×œ×—×™×•×ª ב×ירופה, ×ž×©×•× ×©×”× × ×˜×¢ זר בה.
×”×¦×™×•× ×™× ×–×™×§×§×•, ×× ×›×Ÿ, מתוך היהדות ×ת ×©× ×ת ×”××“× ×©×œ×”, ×•× ×©×ו ×ותה ×ית×. ×”×©× ××” הזו, הפחד מן ×”"גוי", ×™×”×™×” הבסיס ×œ×‘× ×™×™×ª×” של ישר×ל. כן, יהיו ×‘×™× ×™×”× ×”×•×ž× ×™×¡×˜×™×, ×בל ×”× ×™×™×©×רו בשוליי×. ×”×¦×™×•× ×™× ×ž×ª×—×¤×©×™× ×œ×—×œ×•×¦×™× ×ירופ××™× â€“ הרצל מבטיח חגיגית, ב"×ž×“×™× ×ª היהודי×", ×©×”×ž×“×™× ×” שלו תהיה מוצב ×ירופ××™ קדמי במזרח – ×•× ×•×¡×¢×™× ×ž×¢×¨×‘×”. ×בל המורשת היהודית × ×•×©×ת ×יתה שלושה ×¤×’×ž×™× ×§×˜×œ× ×™×™×.
×ת ×”×חד, ×©× ×ת המין ×”×× ×•×©×™, ×ימצו ×”×¦×™×•× ×™× ×ל ליב×. ×”×©× ×™ ×”×™×” חמקמק יותר: היהדות ×œ× ×™×“×¢×” כיצד ×œ×”×§×™× ×ž×“×™× ×”. המחשבה ×”×ž×“×™× ×™×ª היהודית קפ××” בשלב המלך-והמועצה ×”×”×œ× ×™×¡×˜×™. ×–×” מה שכותבי ×”×ž×©× ×” הכירו ×•×¢× ×–×” ×”× × ×©×רו. המחשבה ×”×ž×“×™× ×™×ª היהודית דילגה ×ל ×§×¥ הימי×, וציפתה לבו×ו של מלך משיח. כל מה שעמד בין המלך היהודי ×”×חרון והמלך העתידי ×”×™×” חשוד מלכתחילה, "ערכ×ות גויי×", ו××£ ששילמו לו מס ×©×¤×ª×™×™× ×©×œ "×“×™× × ×“×ž×œ×›×•×ª× ×“×™× ×", ×œ×™×”×•×“×™× ×™×© היסטוריה ×רוכה ומפו×רת של ×”×•× ×ת ממשלות זרות ×ו שיחודן – ש×כן היו ×¢×•×™× ×•×ª במידה זו ×ו ×חרת. כל ×–×” הוביל למסורת של בוז לשלטון מצד יהודי×. ×”×ž×•× ×— "טמיון" משמעו "×וצר הממלכה" ×‘×™×•×•× ×™×ª; "ירד לטמיון" פירושו דבר ש×בד, ×©×œ× ×ª×”×™×” ×ž×ž× ×• עוד תועלת. ×œ×™×”×•×“×™× ×œ× ×”×™×” חלק ×•× ×—×œ×” בממלכה.
×× ×פשר ×”×™×” – ×”×× ×פשר ×”×™×”? – ×œ×”×§×™× ×ž×“×™× ×” ×ו ××•×˜×•× ×•×ž×™×” ×ידית במזרח ×ירופה, הסיכוי לכך × ×’×•×– ×חרי מלחמת ×”×¢×•×œ× ×”×©× ×™×” והשו××”. ×”×¦×™×•× ×™× ×ž×¦×ו ×ת ×¢×¦×ž× ×‘×œ×‘ קהילות ×¢×•×™× ×•×ª, ×©× ×©×‘×¢×• ×œ×”×©×œ×™× ×ת מה ×©×œ× ×”×©×œ×™× ×”×™×˜×œ×¨. ×”× ×¤×¢×œ×• ×›"כובשי ×›× ×¢×Ÿ בסופה", וביצעו ×ת הטיהור ×”××ª× ×™ הגדול שבסיומו עמדה ×ž×“×™× ×ª ישר×ל. יכול להיות ש××™ ×פשר ×”×™×” ×œ×”×§×™× ×ותה ×חרת.
ו××– ×”× × ×™×¦×‘×• מול הריק הגדול. המטרה ×ליה ×”× ×©×פו במשך ×—×ž×™×©×™× ×©× ×” הושגה: הוקמה ×ž×“×™× ×”, סוג של. ×בל זו היתה ×ž×“×™× ×” ×©× ×‘× ×ª×” על בתי קברות. ×”×¢× ×©×’×•×¨×© ×ו × ×˜×‘×— × ×›×— כמעט בכל ×¤×™× ×”. ×•×”×¦×™×•× ×•×ª × ×¤×—×” ×ת × ×©×ž×ª×”. ×”×™×” צורך ב×ידי×ולוגיה חדשה – ובן גוריון ×ימץ ×ת דת השו××”, שמשפט ×ייכמן ×”×™×” מעמד הר ×¡×™× ×™ שלה. ×”×ידי×ולוגיה החדשה מחקה ×ת שרידי הסוצי××œ×™×–× ×©×œ ×”×¦×™×•× ×•×ª: ×”×™× ×”×ª×ž×§×“×” בפחד מכל זר ×•×©× ××” כלפיו.
וכמובן, ×”×–×¨×™× ×”×©× ×•××™× ×‘×™×•×ª×¨ היו ×לו שעדיין הילכו ×›×¦×œ×œ×™× ×‘×ž×•×œ×“×ª×. ×‘× ×™ ××“× ×©×•× ××™× ×ת ×לו ×שר ×œ×”× ×’×¨×ž×• עוול; ערביי ישר×ל היו מוש××™ ×©× ××” מלכתחילה. שוב ושוב התייחסו ××œ×™×”× ×›×ל גיס חמישי. טבחו ×‘×”× ×‘×›×¤×¨ ×§×ס×. הטילו ×¢×œ×™×”× ×ž×©×˜×¨ צב××™ ×©× ×ž×©×š עד 1966. ו×חר כך ×‘× ×”×›×™×‘×•×©, והיו ×ž×ª× ×’×“×™× ×—×“×©×™×.
הבעיה של רוב מוחלט של יהודי ישר×ל ×”×™× ×—×•×¡×¨ ×™×›×•×œ×ª× ×œ× ×˜×•×© ×ת ×”×“×•×§×˜×¨×™× ×” של "×¢× × ×‘×—×¨". רוב ×¨×•×‘× ×ž×ª×™×™×—×¡ בבעתה ×œ×¢×¦× ×”×ž×—×©×‘×” שבן המשפחה יבחר לו מישהי ש××™× × ×” ×ž×‘× ×™ ברית לזוגתו. החוק הישר×לי ×œ× ×ž×פשר ×ת מה שעדיין ×ž×›×•× ×”, 43 ×©× ×™× ×חרי Loving vs. Virginia, "× ×™×©×•××™ תערובת".
×©× ×•×ª ×”×©×‘×¢×™× ×•×”×©×ž×•× ×™× × ×©×ו ×¢×ž× ×’×œ ×œ×™×‘×¨×œ×™×–× ×œ×™×©×¨×ל. ×לו היו ×”×©× ×™× ×”×˜×•×‘×•×ª ביותר של ×”×ž×“×™× ×”, ×ž×‘×—×™× ×ª ×”×™×—×¡×™× ×”××ª× ×™×™× ×©×‘×”. ×‘×©× ×™× ×”×לו, יותר ויותר מערביי ישר×ל התייחסו ×ל ×¢×¦×ž× ×›"×¢×¨×‘×™× ×™×©×¨×לי×", וכך ×’× ×”×—×œ×• להתפס על ידי ×”×¤×œ×’×™× ×”×œ×™×‘×¨×œ×™×™× ×‘×™×©×¨×ל. שולמית ××œ×•× ×™ התחילה לדבר על המושג שהיה מובן מ×ליו בכל ×ž×§×•× ×חר – ×ž×“×™× ×ª כל ×זרחיה.
×בל, כפי שלומדת טורקיה כעת, ×פשר להדחיק ×ת הדת, ×פשר ×œ×“×›× ×ותה ×‘×›×™×“×•× ×™× â€“ ×בל ×× ×ין ×ž×ª×ž×•×“×“×™× ×יתה בוויכוח ×•×ž×‘×™×¡×™× ×ותה ש×, ×”×™× ×ª×©×•×‘. התקופה ×”×וטוקרטית של בן גוריון דחתה ×ת היהדות הדתית לשוליי×, ×בל בסוף ×©× ×•×ª ×”×©×™×©×™× ×™×•×ª×¨ ויותר ישר××œ×™× ×’×™×œ×• ×©×ž×©× ×©×œ×” הקליפה ×”×¦×™×•× ×™×ª, ×ין ×œ×”× ×–×”×•×ª. ×ת הזהות הליברלית ×”× ×“×—×• במי×וס – משמעותה היתה ויתור על ×™×™×—×•×¡× ×›× ×™ ×”×¢× ×”× ×‘×—×¨. ×”× ×™×›×œ×• להיות ישר××œ×™× â€“ ×בל גילו שיחד ××™×ª× ×™×© עוד ישר×לי×, ×œ× ×™×”×•×“×™×. הישר×ליות היתה, ×ž×‘×—×™× ×ª×, ×”×¢×ž×“×ª× ×‘×ž×“×¨×’×” ×חת ×¢× ×‘× ×™ ××“× × ×—×•×ª×™× ×™×•×ª×¨, גויי×. ×ת ×–×” ×”× ×œ× ×™×›×œ×• לש×ת. היהדות, כזכור, ×œ× ×¢×‘×¨×” חילון. ×”×—×™×œ×•× ×™×•×ª הישר×לית של הדורות ×”×ž×™×™×¡×“×™× ×œ× ×”×ª×¢×ž×ª×” ×¢× ×”×ž×§×•×¨×•×ª ×”×™×”×•×“×™×™× ×•×œ× ×”×‘×™×¡×” ×ות×. ×”×™× ×”×™×ª×” ×—×™×œ×•× ×™×•×ª מועתקת, × ×˜×¢ זר.
התוצ××” היתה ×¤× ×™×” חדה ×™×ž×™× ×”, ש×פשר ×”×™×” לר×ות כבר בתחילת ×©× ×•×ª התשעי×. העליה הרוסית, הל××•×ž× ×™×ª ברובה המכריע, שימשה זרז לכך. ×™×—×¡× ×©×œ ×”×¨×•×¡×™× ×œ"×סיי×תי×" ×œ×ž×™× ×™×”× ×ª×ž×™×“ ×”×™×” ×’×–×¢× ×™ מ×ד, והזהות הרוסית היתה ××ª× ×™×ª מ×ד. ברית המועצות ×œ× ×”×¦×œ×™×—×”, בין הש×ר ×ž×©×•× ×©×œ× ×‘×מת × ×™×¡×ª×”, להתגבר על ×”"×©×•×‘× ×™×–× ×©×œ רוסיה הגדולה". ×©× ×ת הזר הזו הועתקה כעת לכ×ן. ככל שערביי ישר×ל רצו להיות ישר××œ×™× ×™×•×ª×¨, כך ×”×™×”×•×“×™× ×¨×¦×• להיות ×™×”×•×“×™× ×™×•×ª×¨. ×”×©×™× ×”×’×™×¢ ×¢× ×‘×—×™×¨×ª ברק – ×•×¢× ×”×¤×™×¦×•×¥ ×©×‘× ×‘×ª×§×•×¤×ª×•, של מהומות ×וקטובר. ×”×¢×¨×‘×™× ×”×‘×™× ×• ×ת המסר, ×•×”×™×”×•×“×™× ×™×›×œ×• להתבוסס ×‘×¦×“×§×ª× â€“ הרי ××ž×¨× ×• לכ×!
זהות יהודית ×—×™×œ×•× ×™×ª, וד××™ זהות ×—×™×œ×•× ×™×ª ל××•×ž× ×™×ª, מתקשה מ×ד לעמוד בזכות עצמה. בסופו של דבר, ×—×•×–×¨×™× ×ל הטיהור ×”××ª× ×™ של 1948, ו×ותו צריך ×יכשהו להצדיק. ההצדקה היחידה ×”×™× ×“×ª×™×ª – זו ×רץ שהובטחה ×œ× ×• על ידי ×לוהי×, ויש הרבה מ×ד ×™×”×•×“×™× ×©××™× × ×™×”×•×“×™× ××œ× ×‘×©× ×ת ×”×–×¨×™× ×©×œ×”× ×•×‘×©×›× ×•×¢× ×©×‘×¢×¦× ×œ×™×“×ª× ×œ×× ×™×”×•×“×™×” ×”× × ×¢×œ×™× ×¢×œ 99.5% מה×וכלוסיה. זו, בין הש×ר, הסיבה לכך שהיהדות הרפורמית מתקשה לתקוע יתד בישר×ל – ×”×™× ×ž×•×•×ª×¨×ª על תפיסת הבחירה. בית ×”×›× ×¡×ª שהיהודי הישר×לי ××™× × ×• × ×›× ×¡ ×ליו, כפי ש×מרה בשעתו ×’×ולה כהן, ×”×•× ×‘×™×ª ×›× ×¡×ª ×ורתודוקסי. הרבה מ×ד ×× ×©×™× ×”×ª×—×™×œ×• להגיד ×©×”× ××ž× × ×œ× ×ž××ž×™× ×™× ×‘"יהדות של ×”×¨×‘× ×™×", ×בל ×”× "בהחלט יהודי×", והיו מי שדיברו על "גורל יהודי" ×ו "תרבות יהודית" (×יזו? מה הקשר, ש××™× × ×• דתי, בין ×ª×¨×‘×•×ª× ×©×œ יהודי ×תיופיה ותרבות יהודי פולין?). ×בל זו ×œ× ×”×™×ª×” תשובה ר×ויה לתשובה הסדורה של ×”×“×ª×™×™× ×•×”×—×¨×“×™×, והתשובה הסבירה ל×× ×©×™× ×›×לו – ×”×•×ž× ×™×–× ×—×™×œ×•× ×™ – ×œ× ×‘××” בחשבון.
הימין הדתי × ×¨××”, לחלק גדול והולך של הישר×לי×, ×›"××•×ª× ×˜×™" יותר. הפיצוץ ×”× ×•×¨× ×©×œ ×”××™× ×ª×™×¤×דה ×”×©× ×™×”, שחיסל ×ת ×ž×—× ×” ×”×©×œ×•× ×”×™×©×¨×לי כגוף פעיל, הוביל לרדיקליזציה של חלק × ×™×›×¨ מהישר×לי×. ×”× ×¤× ×• בחדות ×™×ž×™× ×” – ×בל הימין ×”×”×’×™×•× ×™ ×”×™×” הימין הדתי. הימין ×”"×‘×˜×—×•× ×™" התמסמס, בין הש×ר ×ž×©×•× ×©×ž×¦× ×ת עצמו בסתירה ×¤× ×™×ž×™×ª: המשך ×”××—×–×§×” ×‘×©×˜×—×™× ×ולי ×ž× ×¢ ×¤×™×’×•×¢×™× ×‘×ª×•×š ישר×ל גופ×, ×בל התחיל ספירה ל×חור לקר×ת סופה של הלגיטימיות הישר×לית. ×›×שר יהיו יותר ×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×ž×™×©×¨×לי×, ×•×”× ×™×“×¨×©×• זכויות ×זרח, הימין ×”×‘×˜×—×•× ×™ ×œ× ×™×™×“×¢ מה לעשות. לימין הדתי ×œ× ×™×”×™×• ×©×•× ×¡×¤×§×•×ª. ××£ ×¤×¢× ×œ× ×”×™×• לו.
בתוך מה ×©× ×¨××” כמו מלחמת השמדה ××ª× ×™×ª, שבה × ×™×“×•×Ÿ צד ×חד לגלות ×ו הכחדה, הימין הדתי – שזה בדיוק מה ×©×”×•× ×ž×—×¤×© – ×”×•× ×”×‘×—×™×¨×” ×”×”×’×™×•× ×™×ª. זהו ×’× ×™×ž×™×Ÿ ×œ× ×ž×ª× ×¦×œ, שבחלקיו היותר ביז××¨×™×™× ×”×•× ×’× ×¢×•×‘×“ ×דמה. כלומר, ×”×ידי×ל ×”×¦×™×•× ×™ הישן של חלוץ ×©×”×•× ×ž×¦×“ ×חד בהמה גסה וברוטלית, מצד ×©× ×™ ×’××” ביהדותו, ×ž×ª×’×©× ×¢×›×©×™×• היטב ×‘× ×¢×¨×™ הגבעות. בפרפרזה על המשפט הישן ההו×, ×¨×¦×™× ×• לגדל מוז'×™×§×™× ×•×’×™×“×œ× ×• קוז××§×™×.
התהליך של ×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª – שבו ישר×ל ×ž×ª× ×”×’×ª ×›×ž×“×™× ×” משוגעת ×•×”×¢×•×œ× ×ž×ª×—×™×œ להתייחס ×ליה בהת×× â€“ רק מ××™×¥ ×ת תהליך הברוטליזציה וההתייהדות של ישר×ל. בקצרה, למה ישר×ל הופכת לל××•×ž× ×™×ª ודתית יותר? ×›×™ ×× ×œ× ×™×¢×©×• כן, יצטרכו רוב תושביה לוותר על ×¤× ×˜×–×™×•×ª ×¢× ×”××“×•× ×™× ×©×œ×”×. ×•×‘×ž×§×•× ×©×”×•×¤×š לבלתי × ×¡×‘×œ ×ž×™×•× ×œ×™×•×, שעובר ברבריזציה והטפשה מתמשכות, ×’× × ×—×ž×ª ×”×©×•×˜×™× ×©"× ×•×œ×“×ª בן מלך" ×”×™× ×ž×©×”×• ×œ×”×ª× ×—× ×‘×•.
(יוסי גורביץ)