החברים של ג'ורג'

המט של טיבי

פעם, מזמן, אמרו על היהודים שהם ערמומיים וממזריים, שהם תמיד יודעים לצחוק על השלטון הקלגסי ולהערים עליו. חצי מההווי של הפלמ"ח וכמעט כל ההומור היהודי בנויים על הנחת היסוד הזו.

כמה עשרות שנים של כיבוש הפכו את הגלגל. אהרן בכר הבחין כבר בשנות השמונים שההומור עבר אל הנכבשים. ככל שהיהודים הישראלים הפכו ליותר צדקנים והיסטריים, ככל שדיפנו את בונקר זכויות היתר שלהם בתקנות וחוקים, הוראות וצווים, כך עברה היוזמה והאינטליגנציה על הצד השני. כי, בינינו, הצחוק והסאטירה, כמו גם המלכודת העדינה שחושפת את הרשעות הרשמית, הם נשקם של החלשים.

אחמד טיבי הנחית היום מט סנדלרים על התפיסה של "יהודית ודמוקרטית", והממשלה אפילו לא שמה לב. היא נכנסה בעיניים פקוחות למלכודת שטמן לה. טיבי העלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק, שלשונה היתה פשוטה: היא דרשה שהקצאת הקרקע בישראל תהיה שוויונית.

לכאורה, מה יותר צפוי ומשעמם מכך שממשלה תנהג בשוויון כלפי אזרחיה. אחרי הכל, זו עצם המשמעות של אזרחות: שותפות בכלל, השתתפות ברס פובליקה, במה שהוא של כולם. אבל לא: ממשלת ליברמן-נתניהו דחתה את הצעת החוק. השרים מרידור, מהצד השמאלי של הליכוד, ובוז'י הרצוג, מצד לא ברור של מפלגת העבודה, נמנעו. אף שר לא הצביע בעד.

וככה, בהצבעה שקטה ולא דרמטית, נשמטה הקרקע מתחת לתפיסתה של ישראל כדמוקרטיה. טיבי חגג את נצחונו: "שוב הוכיחה ממשלת ישראל שהיא נרתעת מעקרון השוויון האזרחי. הממשלה שאישרה את חוק הסלקציה של הח"כים דוד רותם וישראל חסון, מתנכרת לזכויות הערבים, הורסת לערבים ולא מאשרת בניית ישוב ערבי חדש מאז 1948. הממשלה נכשלה באתגר שהצבתי בפניה. וצר לי על כך."

את המשפט האחרון הוא ודאי הכתיב בחיוך עדין. באמצע המלחמה על עצם הלגיטימיות של קיומה של ישראל; שעה ששר החוץ – פיל מלחמה בחנות חרסינה – גועה שאל להם לשגרירים "להתרפס בפני מדינות העולם"; ערב הצעת חוק שתדחוק החוצה עוד קצת את ערביי ישראל, שכל כולה דרישה מהם להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית – באה הממשלה ומראה מהי מהותה של מדינה יהודית, מה שווה אזרחותם של לא יהודים במדינה כזו.

בשיעורי אזרחות למדנו שמגילת העצמאות של ישראל היא מסמך יסוד. כתוב שם, בין השאר, "מדינת ישראל… תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין;  תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה   נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות." זה היה שקר כשהמסמך נכתב ב-1948 – החמושים של בן גוריון היו עסוקים אז בגירוש הילידים וגזילת אדמתם – וזה היה שקר מאז ועד היום. היום, מבלי משים, מחקה הממשלה את הסעיף הזה ממגילת העצמאות. ואחמד טיבי, שבשקדנות חופר תחת חומות "יהודית ודמוקרטית" כדי להראות שהשניים אינם מתיישבים זה עם זה, יכול להרשות לעצמו עוד חיוך.

או יהודית, או דמוקרטית. זה מה שאמרה היום הממשלה. וסביר להניח שהיא אפילו לא שמה לב. סביר להניח שהיא אפילו לא הבחינה כיצד היא שללה את הלגיטימיות שלה-עצמה, ושל המדינה שהיא מייצגת.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

27 תגובות על ”המט של טיבי“

  1. עדו הגיב:

    רק תסביר לי בבקשה איזו סיבה יש לחייך? גם אחמד טיבי לא צריך לחייך לדעתי, הוא כתב שצר לו על כך ואני באמת מקווה שזה נכון.

  2. ygurvitz הגיב:

    אני די בטוח, וטיבי גם רמז על כך, שהתגובה הממשלתית היתה ברורה לו מראש. זו לא היתה הצעת חוק, זו היתה מלכודת שמטרתה היתה להציג את פניה האמיתיות של ממשלה ציונית. זה הצליח. למה שלא יחייך?

    • אסף רזון הגיב:

      לפעמים אתה עושה משהו בתקווה שתיכשל…

    • עדו הגיב:

      ההומור היהודי שאתה מזכיר הוא הומור של מפסידנים. הרבי מסדר פעם אחת את הפריץ על כל אלף פוגרומים, השפלות וגזירות שהגויים הטיפשים עושים ליהודים. כשאתה כועס או עצוב אז אתה עדיין בצד שנאבק על דמותה של המדינה, כשאתה מתחיל לצחוק זה כבר אומר שהשלמת עם זה שאתה בצד המפסיד.

  3. kw הגיב:

    מה שנקרא חיוך עצוב.

  4. מני ל הגיב:

    מדינת ג'ים קרואו.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    איזו אירוניה שח"כ ערבי נאמן יותר למגילת העצמאות מאשר היהודים הכביכול ציונים…

  6. סמולן הגיב:

    אני חייב לציין, שהראיה הזאבית משהו של החיים במזרח התיכון מחלחלת לפוסט הזה באופן מטריד. טיבי מגיש הצעות פיקטיביות שמטרתן רק להכפיש את ישראל ? כאילו, הוא מבזה את התהליך הדמוקרטי לטובת פוליטיקה שמטרתה החרבת ישראל, ומה שלא פחות גרוע, אתה מוטרד מזה שלא הצליחו לענות לו באופן מתוחכם ?

    בתרגום לניו ספיק של כל אנטי ציוני מתחיל – אני דובר כמה מהדיאלקטים שלהם – מה שאתה עושה הוא ראשית להכפיש את טיבי באופן בלתי נסלח, שנית מסתבר שאתה איכשהו בעד המדינה הזו ומוטרד מחוסר התחכום של דחיית ההצעה של טיבי, ובשום אופן לא מהדחיה עצמה. באנטי ציונית נהוג לומר במקרה הזה שהמסכה שלך נפלה.

    אני מציע שתבהיר ומייד את ביטויי האכזבה שבהם פתחת, ומה עוד שייחסת לפלמ"ח תכונות שנשמעות חיוביות, או עשויות להתפס ככאלו.

    • ygurvitz הגיב:

      בוא לא נסחף. טיבי נוהג כאן כפי שנהג מרטין לותר קינג וכפי שנהגו תומכיו – אתגרו את חוקי העוול שוב ושוב, עד שהם קרסו. רוצים להעביר חוקי גזע ולקרוא לזה חוקי טוהר? אין בעיה, נבוא אליכם, זוג זוג, ונדרוש להתחתן, מול מצלמות, ואתם תצטרכו להסביר, פעם אחר פעם, למה לא. עד שזה יקרוס.

      תגנבו אדמות ותעמידו פנים שאתם מדינת צדק? נבוא אליכם בדרישות הפשוטות ביותר, פעם אחר פעם, ונחשוף את השקרים שלכם, מול מצלמות, עד שזה יקרוס.

      המלחמה על זכויות האזרח בארה"ב נמשכה שנים ארוכות ושקטות ועשור אחד ברוטלי של מה שהקומוניסטים כינו "הגברת הסתירןת הפנימיות." האלימות, אז וגם היום, באה ברובה המוחלט מחוגי הריאקציה. יכול להיות שאנחנו באמצעו של תהליך כזה. אבל לישראל אין הנוגדנים הדמוקרטיים, את החוקה ואת הצהרת העצמאות וההיסטוריה הארוכה של המאבק בין חירות ושעבוד; יש לה רק יהדות, ויכול להיות שהגברת הסתירות הפנימיות הללו תביא לקריסתה.

      • סמולן הגיב:

        לא דיברתי לא על טיבי, לא על היסטוריציזם ולא על התיאולוגיה הפוליטית של היהודים (תעשו רע – תעופו מהארץ). דיברתי עליך, האיש שכותב נגד התחכום הרעוע של הממשלה בתגובתה לפקחות של טיבי, וגם נראה כאילו בילה לאחרונה הרבה יותר מדי זמן עם המהדורה של דני קרמן לילקוט הכזבים.

        מטרידה במיוחד המניפולציה שלך כאילו הציונות מונהגת על ידי קבוצת אווילים מבולבלים ולא סוכני רוע שיש לגייס את הכל בכדי לרסק את שלטונם. הייתי מנסח מחדש את הפוסט.

        • אור ברקת הגיב:

          אז תן לי להבין – אתה בעצם אומר שהבנת את כוונתו של יוסי, הפכת אותה על פיה על ידי שימוש בטריקים רטוריים זולים (ועוד דיברת על ניו ספיק) ואתה מנסה לעמת את יוסי עם פרשנותך המומצאת?

          לא חשבתי שמישהו יוציא ממניא את הביטוי הזה – אבל, רבאק, אתה חופר.

    • דניאל ר. הגיב:

      לדעתי הצלחת לחקות את הצורה. יש גם דוברים שמאלניים שמדברים שטויות, ובמקרה שלהם הצלחת לחקות גם את התוכן.

      נדמה לי שיצפאן עובד על תכנית חדשה, לתת לו את המייל שלך?

  7. עמית הגיב:

    שאלה – איפה אפשר למצוא את הצעת החוק של טיבי? כישורי בתפעול גוגל מביאים אותי רק לכתבה ב"הארץ". ועם כל כמה שאני סומך על העיתונות האובייקטיבית שמוצגת שם, הייתי רוצה לראות בעצמי מה היה בהצעת החוק הזו שחברי כנסת יכלו לומר לעצמם "על החוק הזה אני לא חותם", יען כי לו אני ח"כ יהודיסט וגזען מאין כמוני, כל עוד בתקשורת משחקים את הכאילו דמוקרטיה ואת משחק הנאורות, אני מעדיף לאשר חוק ולהפיל אותו בין גלגלי הבירוקרטיה מאשר לתת עוד תחמושת לאלה שצועקים לי שאני פאשיסט (גם אם הם צודקים). כדי שהחוק הזה יפול צריך להיות בו משהו – או שהוא דורש תקציב, או שהוא מציב קריטריונים 'שנויים במחלוקת', הייתי רוצה לוודא שהסיבה בגללה הוא לא עבר אינה הסיבה השנייה לפני שאני צועק חמס.

  8. TIBERIVS GRACCVS הגיב:

    יש נקודה מעניינת שלא העלתה, האם הערבים רואים את עצמם כחלק מהרס פובליקה הישראלית? ואם כן למה?

    • ש.ב הגיב:

      הערבים לא רואים את עצמם כחלק מהרס-פובליקה הישראלית.
      אני מניח שזה קשור בעיקר לזה שישראל איננה רס-פובליקה.

      המדינה הישראלית היא לא מנגנון שאמור לטפל בעניינים המשותפים של הישראלים, אלא מנגנון שאמור להגן על היהודים מפני דיכוי והתבוללות, ואולי גם להגשים את התכניות של אלוהים עבורם. אז השאלה לא הוגנת. כשישראל תהיה רס-פובליקה, תשאל שוב.

  9. Amit הגיב:

    Don't see the problem. Only when the state would impose civil service (the equivalent for army service) on BOTH religious Jews (Haredim) and Israeli Arabs could it claim to be (or be accused of not being) Jewish and Democratic. Until then the contradictions are all ill posed – if you don't ask for the same obligations, you don't need to give the same rights. We don't need Tibi to tell us this…

    • מני זהבי הגיב:

      נו שוין. החובות קודמות לזכויות. נועם סולברג יכול להיות מרוצה.
      האמת היא שהעסק אינו עובד ככה, ואינו יכול לעבוד ככה. כלומר, הוא עובד, אבל קוראים לו כל דבר אחד מלבד דמוקרטיה. העניין הוא שלמדינה, אם קיימים בה מנגנוני שליטה יעילים (ובמקרה של ישראל הם קיימים), קל מאוד לקבל מאזרחיה את מה שהיא רואה לנכון. לאזרח, לעומת זאת, יש מעט מאוד אמצעים להגן על עצמו משרירות לבו של השלטון. לכן, זכויות האזרח (וביניהן הזכות לשיוויון) צריכות להיות מוגנות בחקיקה, הכופה על מנגנוני המדינה לכבד אותן ללא תנאי. לחובות האזרח המדינה כבר תדאג, סמוך עליה.

  10. סמולן הגיב:

    לא, לא הבנת.

  11. אורי סבח הגיב:

    ובינתיים ממשיכים בטיהור האתני והאידיאולוגי בישובים היהודים במשגב.

  12. הערה מנהלית קצרה (בהעדר מקום אחר להדביק אותה) – יוסי, איך אתה לא עושה פומבי לבמה החדשה שלך ב'אחר' של מיברג?

    לא צריך להגיע מחברה של ייעוץ עסקי כדי להגיד לך שאתה עושה לעצמך עוול – וגם לנו, שמאז 'התפוררות הדמוקרטיה' נודדים אחריך מאתר לאתר.
    (-: