קצת צחוק חלול עוד ×œ× ×”×¨×’ ××£ ×חד: ועדת ×”×©×¨×™× ×œ×¢× ×™×™× ×™ ×—×§×™×§×” ×ישרה השבוע ×ת הצעת החוק (זהירות, מסמך) לתיקון פקודת העדה הדתית. מעתה, "תעודת ×ישור ×›×מור בסעיף קטן (1) ×©× ×™×ª× ×” על ידי הרב הצב××™ הר×שי ×ו ××“× ×ž×˜×¢×ž×• למי שעבר הליך גיור במסגרת צב×ית, במהלך שירותו הצב××™, יר×ו ×ותה כתעודת ×ישור ×©× ×™×ª× ×” על ידי ר×שו המקומי של ×¡× ×™×£ העדה היהודית ×‘×¦×‘× ×”×’× ×” לישר×ל". כלומר, על ר×שי העדות הדתיות בישר×ל יתווסף בקרוב ×—×›× ×‘×שי חדש, קצין בדרגת תת ×לוף, ×©×™×ž×•× ×” על ידי המטכ"ל, ועל העדות הדתיות הרבות בישר×ל תתווסף עדת ×”×™×”×•×“×™× ×‘×—××§×™. דת הדגמ"×— קורמת עור ×•×’×™×“×™× ×œ× ×’×“ ×¢×™× ×™× ×•.
יתווסף? ×œ× ×‘×”×›×¨×—. מדובר רק בהמלצת ועדת השרי×, וזו × ×ª×•× ×” ×œ×”×ª× ×’×“×•×ª × ×™×›×¨×ª מצד חברי ×”×›× ×¡×ª החרדי×. רק בשבוע שעבר הפילה הממשלה ×ת ההצעה ש×ישרה ועדת השרי×, על פיה הפטור משירות צב××™ ×œ× ×©×™× ×“×ª×™×•×ª ×כן ×™×”×™×” ×œ× ×©×™× ×“×ª×™×•×ª ×•×œ× ×œ×ž×ª×—×–×•×ª לדתיות, וז×ת ×ž×©×•× ×©×‘×¨×’×¢ ×”×חרון ×לי ישי ×”×ª× ×’×“. הממשלה, בקצרה, תמכה בהשתמטות, ×בל כזו שמוכרת בסטטוס קוו. ×ין ×©×•× ×¡×™×‘×” ש×לי ישי ×œ× ×™×לץ ×ותה ×’× ×œ×”×ª× ×’×“ להכרה בכבוד קדושת מעלתו, ××“×•× × ×• ×ž×•×¨× ×• ×•×¨×‘× ×• הרבצ"ר, שהצעת חוק חדשה (זהירות, מסמך) ×’× ×ž×©×“×¨×’×ª ×ותו לחבר ×ž×œ× ×‘×ž×•×¢×¦×ª ×”×¨×‘× ×•×ª הר×שית.
מה קרה פה, בעצ×? הממשלה החליטה שבסמכותה להחליט מיהו יהודי. יש רק בעיה ×חת: ×–×” ×œ× ×¤×•×ª×¨ ×•×œ× ×¢×•×§×£ ×ת הבעיה העיקרית, ×©×”×™× ×©×”×¨×‘× ×™× ×”×—×¨×“×™× ×”×ž×—×–×™×§×™× ×›×¢×ª ×‘×¨×‘× ×•×ª הר×שית ×œ× ×ž×•×›× ×™× â€“ בצדק גמור, ×ž×‘×—×™× ×ª× â€“ להכיר בגיור המזורז ×•×”×”×ž×•× ×™ שעורכת ×”×¨×‘× ×•×ª הצב×ית כגיור.
הגישה היהודית כלפי הגיור, מ××– שהקיסר ×× ×˜×•× ×™× ×•×¡ פיוס ×סר רשמית על הגיור ב×מצע המ××” ×”×©× ×™×”, היתה ש"×§×©×™× ×’×¨×™× ×›×™×©×¨×ל לספחת". ×§×•×“× ×œ×›×Ÿ, היהדות היתה דת מגיירת מ×ד. חורבן בית ×©× ×™, וריסוק המרידות שב×ו ×חריו, בכלל ×–×” מרד הגולה הגדול, הקשיח מ×ד ×ת דעת ×”×¨×‘× ×™× ×›×œ×¤×™ הל×-יהודי×. מ××– הגישה השלטת ×‘× ×•×©× ×”×’×™×•×¨ היתה ×—×©×“× ×•×ª כלפי הגר: מה ×”×•× ×›×‘×¨ ×ž× ×¡×” להרוויח מ××™×ª× ×•. הרעיון של גיור ×”×ž×•× ×™, גיור על רגל ×חת כפי שעשה הלל הגדול, כבר ×œ× ×¢×œ×” על הדעת. ×”×ליטה ×”×¨×‘× ×™×ª, ×חרי הכל, היתה ×וליגרכיה של שת"×¤×™× ×—× ×¤×™× ×©×œ הרומ××™×; ×”× ×©×™× ×©×œ×”, צ××¦× ×©×œ הלל, × ×”× ×” מסמכויות × ×¨×—×‘×•×ª עוד בימיו של תי×ודוסיוס, ×©× ×™×¦×¨ ×ת הקיסרות; ובסיפור הידוע על המחלוקת בין רבי יהודה ורבי שמעון בר יוח××™, שבה שיבח הר×שון ×ת הרומ××™× ×•×”×חרון קילל ×ות×, הופך ×“×•×•×§× ×¨×‘×™ יהודה ×œ× ×©×™× ×”×¢×“×”. הרומ××™× ×œ× ×¨×¦×• בגיור, היו ×œ×”× ×ž×¡×¤×™×§ צרות ×¢× ×”× ×•×¦×¨×™×, ×•×œ×¨×‘× ×™× ×–×” הספיק כדי להקשות עליו עד מ×ד. החלטות שהתקבלו בגלל המצב ×”×’×™×ופוליטי במ××” ×”×©× ×™×”, ו-18 מ×ות ×©× ×™× ×©×œ מערכת ×™×—×¡×™× ×‘×¢×™×™×ª×™×ª, בלשון המעטה, ×¢× ×œ×-יהודי×, ממשיכות להתוות ×ת ×ž×“×™× ×™×•×ª× ×©×œ ×”×¨×‘× ×™× ×”×™×•×. (במ×מר מוסגר, בכלל ×œ× ×‘×˜×•×— ×©×”×¨×‘× ×™× ×”×™×• יוצ××™× ×œ×ž×¨×“ ×’× ×¢×œ רקע ×ž×“×™× ×™×•×ª רומ×ית חמורה הרבה יותר, כמו ×”×יסור שהוטל בתקופת ×דרי×× ×•×¡ על המילה – ××™ ×”×‘× ×”, ×ולי ×ž×›×•×•× ×ª, מצד המושל המקומי של ×יסור על סירוס ×™×œ×“×™× â€“ ×ž×©×•× ×©×”× ×”×ª× ×’×“×• × ×ž×¨×¦×•×ª למרד בר כוזיב×, שפרץ על רקע ×”×יסור ×”×–×”).
××– ×”×¨×‘× ×•×ª הר×שית ×œ× ×ž×•×›× ×” להכיר בגיור הצב××™. קמה צווחה וצרחה, ×›× ×”×•×’, שהרי ×œ× ×™×¢×œ×” על הדעת שחייל ×œ× ×™×”×™×” יהודי רק בגלל שכמה ×¨×‘× ×™× ×©×œ× ×¢×©×• ×¦×‘× ×•×ž×” ×”× ×‘×›×œ×œ ×ž×‘×™× ×™× ×‘×’×™×¨×•×– ×˜× ×§ ×—×•×©×‘×™× ×›×›×”. ××– עכשיו ×™×”×™×” חוק, ×›× ×¨××”, שיקבע שהגיור ×”×–×” כשר יותר מה×פיפיור. ×”×× ×–×” ×™×©× ×” ×ת ×“×¢×ª× ×©×œ ×”×¨×‘× ×™× ×”×—×¨×“×™×? בספק רב. ×”×× ×–×” ×™×לץ ××•×ª× ×œ×”×›×™×¨ ×‘×™×”×“×•×ª× ×©×œ עוטי הדגמ"×—? ×ל תצחיקו ×ותי.
מה יקרה? יקרה ×חד משתיי×, ×ו – סביר יותר – שילוב של ×”×©× ×™×™×. במקרה הר×שון, ×¨×‘× ×™× ×—×¨×“×™× ×©× ×¢×•×¦×™× ×‘×¨×‘× ×•×ª כמו ×ž×¡×ž×¨×™× × ×˜×•×œ×™ ר×ש פשוט ×œ× ×™×›×™×¨×• ×‘×™×”×“×•×ª× ×©×œ מגויירי צה"ל. ×”×, למשל, ימררו ×ת ×—×™×™×”× ×‘×‘×•×× ×œ×”×ª×—×ª×Ÿ ×¢× ×™×”×•×“×™× ×›×©×¨×™×. ×”×פשרות ×”×©× ×™×” ×”×™× ×©×”×—×¨×“×™× â€“ ×•×’× ×—×œ×§ × ×™×›×¨ מהחרד"×œ× ×™×§×™× â€“ ×™×‘× ×• ×œ×¢×¦×ž× ×¨×©×™×ž×•×ª שחורות של ×× ×©×™× ×©×™×”×“×•×ª× ×ž×•×˜×œ×ª בספק, ויוועצו ברשימות ×”×לה ×œ×¤× ×™ ×©×”× ×™×פשרו × ×™×©×•××™× ×‘×™×Ÿ ×‘× ×™ העדה ×©×œ×”× ×œ×™×”×•×“×™× ×”×—×“×©×™×.
בקצרה, יקרה מה שתמיד מ××™×™×ž×™× ×©×™×§×¨×” ×× ×™×•×¦×™×ו ×ת הסמכות לגייר ולערוך × ×™×©×•×ין מידי ×”×¨×‘× ×•×ª: "קרע בע×". ×–×” ×œ× ×ž×©× ×”, ×ž×‘×—×™× ×ª ×”×ž×—×ž×™×¨×™× ×‘×“×ª, ×× ×”×ž×’×™×™×¨×™× ×”× ×¨×¤×•×¨×ž×™× ×ו ×¨×‘× ×™× ××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×©×ž×•×›× ×™× ×œ×§×¦×¨ כמה ×”×œ×™×›×™× ×•×œ×“×œ×’ על כמה משוכות. המושג של "גיור לקול×" הרי ×œ× ×§×™×™× ×צל×.
וזו בכלל ×œ× ×שמת×. ×”× ×‘×¡×š הכל × ××ž× ×™× ×œ×ž×¡×•×¨×ª ×רוכה של ×©× ×ת המין ×”×× ×•×©×™. הבעיה ×”×™× ×‘×ž×©×˜×¨ ×”×¦×™×•× ×™, שהחליט לשלב ×ת הדת היהודית ×¢× ×”×ž×ž×©×œ×”, ×•×œ×”×¢× ×™×§ ×œ×¨×‘× ×™× ×©×œ×™×˜×” על תחומי ×—×™×™× × ×¨×—×‘×™×. שילוב בן דת ובין כוח, ידעו כבר בתקופת ×”× ×ורות, משחית ×’× ×ת הדת ×•×’× ×ת מחזיקי הכוח. הדרישה ×ž×”×¨×‘× ×™× ×œ×›×•×¤×£ ×ת ××ž×•× ×ª×, ל×לץ ××•×ª× ×œ×”×›×™×¨ במה ש××™× ×• ר×וי להכרה, ×œ×©× × ×•×—×•×ª× ×©×œ מגויירי-סדיר ×•×œ×©× ×”×¨×’×¢×ª המצפון ×”×’×–×¢× ×™ של רוב הציבור, קרובה במידה ×ž×¡×•×›× ×ª לרדיפה דתית.
הפתרון ×”×”×’×™×•× ×™ היחיד ×”×•× ×”×¤×¨×“×” בין דת ×•×ž×“×™× ×”. מישהו רוצה להתחתן ×¢× ×‘×ª×• של הדרקון הלבן הגדול של ×‘× ×™ ברק, ×•×”×•× ×œ× ×¢×œ×™× ×• צ××¦× ×§×•×–××§×™× ×“×•×•×§×? ×ו ×©×™×©×›× ×¢ ×ותה לברוח ×יתו, ×ו שיעמוד בדרישות המחמירות של ×ביה. ×ין ×©×•× ×¡×™×‘×” ×©×”×ž×“×™× ×” תתערב בסיפור ×”×¤×¨×‘×¨×™× ×”×ž×©×•× ×” – ×•×”× ×“×™×¨ עד למ×ד – ×”×–×”.
×בל, כמובן, ×–×” ×œ× ×™×§×¨×”. התביעות להפרדת דת ×ž×ž×“×™× ×” ימיהן כימיה של ×”×ž×“×™× ×”. הר××©×•× ×™× ×œ×חוז בהן היו ערי ×–'×‘×•×˜×™× ×¡×§×™ והלל קוק. ×–×” ×œ× ×§×¨×”, ×•×œ× ×™×§×¨×”. ×”×¦×™×•× ×™×, ×חרי הכל, גירשו מכ×ן ×¢× ×©×œ× ×•×”×©×ª×œ×˜×• על ×דמתו. ×”× ×¢×©×• ×–×ת מתוך ×”×˜×¢× ×” ×©×”× ×™×”×•×“×™× ×•×™×•×¨×©×™×”× ×©×œ ×”×™×”×•×“×™× ×©×—×™×• ×›×ן. הבעיה ×”×™× ×©×”× ×œ× ×‘×מת היו יהודי×. ×”× ×”×™×• ×ž×•×¨×“×™× ×‘×™×”×“×•×ª, מזריקי ל××•×ž× ×•×ª לקבוצה דתית שדחתה ×ת הל×ומיות במ××” ×”×©× ×™×”. ×”×, ×חרי הכל, דיברו על ברי×ת "היהודי החדש", ×©×™× ×ª×§ ×ת כל ×”×›×‘×œ×™× ×¢× ×”×™×”×•×“×™ הישן. ×”× ×”×ª×‘×˜×ו כלפי ×”×™×”×•×“×™× ×©×¢×“×™×™×Ÿ העדיפו לחיות במזרח ×ירופה בסלידה שהתחרתה בזו של ×”×× ×˜×™×©×ž×™×, ועל יהודי ×רצות ×”××™×¡×œ× ×‘×ותו ×ופן עצמו שבו דיברו על הערבי×.
וכל ×–×” × ×’×ž×¨ פחות ×ו יותר ×¢× ×”×§×ž×ª ×”×ž×“×™× ×”. ×”×דמות הגזולות הצריכו לגיטימציה. המקור היחיד ללגיטימציה בהיסטוריה היהודית היו ×”×¨×‘× ×™×: מי שדחה ×ת ×¡×ž×›×•×ª× ×ª×ž×™×“ × ×“×—×§ החוצה, ×ž×”×¦×“×•×§×™× â€“ ×”×ליטה היהודית המקורית – דרך ×”×יסיי×, עבור בקר××™× (שהיוו ××™×•× ×©×œ ממש על היהדות ×”×¨×‘× ×™×ª בשעתו), כלה ×‘×ž×©×›×™×œ×™× ×©×œ× ×™×›×œ×• לשלב בין זוועות ההלכה ובין ×”×”×•×ž× ×™×–×. היהדות החסידית כמעט ×•× ×‘×¢×˜×” החוצה ×’× ×”×™×. ×”×™×”×•×“×™× ×”×¨×‘× ×™×™× ×œ× ×ž×›×™×¨×™× ×‘×™×”×•×“×™× ×”×¨×¤×•×¨×ž×™× ×•×”×§×•× ×¡×¨×‘×˜×™×‘×™×™× ×¢×“ ×¢×¦× ×”×™×•× ×”×–×”, וז×ת למרות ×©×ž×‘×—×™× ×ª הפרקטיקה שלה×, רוב ×”×™×”×•×“×™× ×”×™×©×¨××œ×™× ×™×›×œ×• בקלות להיות ×™×”×•×“×™× ×§×•× ×¡×¨×‘×˜×™×‘×™×™× â€“ כלומר, ×‘×”× ×—×” שהיו ×˜×•×¨×—×™× ×œ×—×©×•×‘ יותר מחמש דקות על משמעותה של יהדות×, מה ×©×”× ×œ× ×¢×•×©×™×.
בקצרה, ×”×¨×‘× ×™× ×ž×¦×ו ×ת ×¢×¦×ž× ×©×•×‘ מול ×ž×“×™× ×” שרצתה ×©×”× ×™×”×™×• משת"×¤×™× ×©×œ×”, ×©×™×¢× ×™×§×• לה לגיטימציה ויקבלו בתמורה חלק בשלטון, במיוחד שלטון על ×‘× ×™ עדת×. זו היתה העסקה הקל×סית, ×•×”× ×§×™×‘×œ×• ×ותה. ×œ× ×‘×œ×™ היסוס, ×›×™ ×‘× ×™×’×•×“ לרומ××™× ×›×ן ×”×™×” מדובר בשלטון של ×™×”×•×“×™× ×›×•×¤×¨×™×, ×¢×‘×¨×™×™× ×™× ×—×™×™×‘×™ מיתה – ×›×ן ×”×ž×§×•× ×œ×”×–×›×™×¨ ×©×ž×‘×—×™× ×ª ×”×¨×‘× ×™× ×‘× ×™×ž×™×Ÿ × ×ª× ×™×”×• ×”×•× × ×•××£ החייב ×‘×—× ×§, ומ×חר ו×שתו ×”×©× ×™×” עברה גיור רפורמי ×”×•× ×’× ×‘×•×¢×œ ×רמית, ×›×–×” ש"×§× ××™× ×¤×•×’×¢×™× ×‘×•"; לידיעת מ×בטחי השב"×› – ×בל קיבלו ×ותה. ×גודת ישר×ל, ×ויבת ×§× ×ית של ×”×¦×™×•× ×™× ×¢×¨×‘ הקמת ×”×ž×“×™× ×” ומיד ל×חריה, ×”×™× ×”×™×•× ×—×œ×§ בסיסי מהמשטר.
כדי ×œ×”×¢× ×™×§ לגיטימציה לקיומה של ×”×ž×“×™× ×” היהודית הכופרת, ×©× ×™×¡×ª×” ×œ×”×§×“×™× ×ת ×”×§×¥, ×”×™×” צריך לשלב ×ת ההלכה בחוקיה. המ×בק על ש×לת "מיהו יהודי" ×”×™×” ×רוך, ×ž×©×•× ×©×¢×œ הש×לה הזו ×’× ×œ×¦×™×•× ×™× ×”×™×” מה לומר; ×בל ×”×•× ×”×•×›×¨×¢, לטובת ×”×¨×‘× ×™× ×›×ž×•×‘×Ÿ. ×‘× ×§×•×“×” ×חרת ×œ× × ×™×”×œ×” ×”×ž×“×™× ×” כל מ×בק: ×“×™× ×™ ×ישות הועברו מר×שית ימיה לבתי הדין הדתיי×, ×ž×©×•× ×©×”×“×‘×¨ ×יפשר ×יסור "× ×™×©×•××™ תערובת" מבלי הצורך לכתוב חוק מעיק כל כך, פחות ×ž×¢×©×¨×™× ×©× ×” ×חרי חוקי × ×™×¨× ×‘×¨×’.
ועכשיו יש שוב סכסוך בין ×”×¨×‘× ×™× ×•×‘×™×Ÿ ×”×ž×“×™× ×”. ×”××—×¨×•× ×” רוצה ×œ×”×¢× ×™×§ ×œ×—×™×™×œ×™× ×©×œ×” ש××™× × ×™×”×•×“×™× ×ת התחושה ×©×”× ×“×•×•×§× ×›×Ÿ, ×בל ×”×™× ×œ× ×ž×•×›× ×” לעבוד מול ×”×¨×‘× ×™×, ×ž×©×•× ×©×›×מור הללו ×ž×¦×™×“× ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¡×›×™×Ÿ ×¢× ×’×™×•×¨×™-קפיצה-על-רגל-×חת ×›×לה. ×”×¤×¢× ×”×¢×™×ž×•×ª ×”×•× ×‘×™×Ÿ התחושה הציבורית ששירות ×‘×¦×‘× ×¦×¨×™×š להפוך ×ותך ליהודי – תחושה ל×ומית במהותה – ובין מה ×©× ×ª×¤×¡ כקשיחות יתרה מצד ×”×¨×‘× ×™×. ×בל ×–×” סוג המ××‘×§×™× ×©×‘×”× ×”×¨×‘× ×™× ×”××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¨×©×•×ª ×œ×¢×¦×ž× ×œ×•×•×ª×¨. ×œ× ×™×›×•×œ להיות מצב ש××™×–×” ×וכל ×©×¨×¦×™× ×•×‘×•×¢×œ × ×™×“×•×ª יקבע מהי ההלכה. ×יך ×–×” יגמר? כפי ×©× ×›×ª×‘ לעיל, בעקמומיות, בקריצה, ב×ישור רשמי ש×ין לו כל תוקף מעשי.
×× ×—× ×• ×—×™×™× ×‘×™×©×¨×ל, ×חרי הכל.
(יוסי גורביץ)