Â
[הערה: המ×מר × ×›×ª×‘ ב×מצע העשור הקוד×, למיטב ×–×›×¨×•× ×™ במקור עבור ×תר "חופש". ××£ ×©×”×•× ×ž×¢×˜ בוסרי ×× ×™ סבור שיש בו טע×, ל×חר עריכה קלה – יצ"×’]
Â
מ×מר ×–×” ×‘× ×œ×“×•×Ÿ בש×לת ×”×”×ª×™×™×•×•× ×•×ª. ×”×•× ×ž×¢×œ×” מספר × ×•×©××™× ×”×™×¡×˜×•×¨×™×™×, ור×וי לציין ×›×™ כל הת××¨×™×›×™× ×‘×• ×”×™× × ×œ×¤× ×™ הספירה.
Â
מילת ×’× ××™ × ×§×•×˜×” בפי ×”×ž× ×”×™×’×™× ×”×“×ª×™×™× – "×”×ª×™×™×•×•× ×•×ª". כל דבר ×שר ××™× ×• ×ž×•×¦× ×—×Ÿ ×‘×¢×™× ×™×”×, מיד ×ž×›×•× ×” ×‘×¤×™×”× "×”×ª×™×™×•×•× ×•×ª", כל ××“× ×”×ž×¢×– לומר דבר מה ×›× ×’×“× ×”×™× ×• "מתייוון."
Â
התרבות הישר×לית הצליחה ×œ×”×•×¦×™× ×©× ×¨×¢ ×œ×ž×™×œ×™× ×—×™×•×‘×™×•×ª – ×“×•×’×ž× ×§×œ×סית ×”×™× ×ž×” ש×ירע ×œ×ž×™×œ×™× "שמ×ל" ו"שמ×לן". ממייצגות ×חוות ×¢×ž×™× ×”×Ÿ הפכו – בגרסתן העממית – לייצוג תקיעת סכין מסובבת בגב ×”×ומה, תוך הרעלת ב×רות. דבר דומה קרה למילה "מתייוון", ××œ× ×©×‘×ž×§×¨×” שלה, התהליך עתיק מ×ד.
Â
×× ×™ טוען ×‘×¢×§×©× ×•×ª ×›×™ ××“× ×—×•×¤×©×™, בייחוד ישר×לי, חייב שיהיה ×’× ×ž×ª×™×™×•×•×Ÿ.
Â
תרבות ש×לה מול תרבות תשובה
Â
הרי מהי מהות ×”×”×ª×™×™×•×•× ×•×ª? הש×לה. ×ין ×–×” מקרה שהפילוסופיה התפתחה ביוון דווק×, ופרחה כל זמן שהותר לה לש×ול ש×לות. התרבות ×”×™×•×•× ×™×ª ×”×™× ×ª×¨×‘×•×ª ש×לה, ×”×™× ×ª×¨×‘×•×ª החיפוש, ×”×™× ×ª×¨×‘×•×ª הספק. ×’× ×œ×” היו רגעי חשכה – הוצ×תו להורג של סוקרטס ×”×™× ×“×•×’×ž× ×™×“×•×¢×” – ×בל בעיקרה התרבות ×”×™×•×•× ×™×ª ×”×™× ×ª×¨×‘×•×ª השו×פת ×œ×”×‘× ×”, תרבות שו×לת, ×œ× ×ª×¨×‘×•×ª המקבלת תשובה. מכ×ן ×’× ×”×¨×™×‘×•×™ שב×סכולות הפילוסופיות ×”×™×•×•× ×™×•×ª: מקובל ×”×™×” בהחלט שתלמידיו של פילוסוף יחלקו עליו, ויקימו ×סכולה פילוסופית משלה×.
Â
פילוסופיה ××™× × ×” יכולה לסבול מצב שבו יש ש×לות ש×ין לש×ול, ו×כן, תחת ×”×›× ×¡×™×” ×”× ×•×¦×¨×™×ª קמלה הפילוסופיה, והפכה לשפחתה, התי×ולוגיה, ×•×”×œ× ×”×ª×™×ולוגיה ×”×™× ×”×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™×” ×œ×œ× ×”×פשרות להטיל ספק. רק ×¢× ×ª×—×™×œ×ª קריסתה של ×”×›× ×¡×™×” הקתולית, בעת ×”×¨× ×¡× ×¡ והרפורמציה, החלה הפילוסופיה לפרוח שוב, ותחייתה החייתה ×ת התרבות המערבית כולה.
Â
התוצ××” המתבקשת מתרבות של ש×לה ×”×™× ×¡×•×‘×œ× ×•×ª – ×× ×›×•×œ× ×• שו××œ×™× ×©×לות, ×•×œ×›×•×œ× ×• תשובה ×ž×©×œ× ×•, ×ין ×œ× ×• הזכות לזלזל ×‘×ª×©×•×‘×•×ª×™×”× ×©×œ ××—×¨×™× (××£ ×›×™ שמורה ×’× ×©×ž×•×¨×” הזכות לדחות ×ותן). ×”×¢×•×œ× ×”×™×•×•× ×™ ×”×™×” ×¡×•×‘×œ× ×™ במידה מפתיעה, בכל מה שקשור לפולחן ×”×לי×.
Â
יוון ביהודה
Â
התרבות ×”×™×•×•× ×™×ª × ×™×©××” ליהודה של המ××” הרביעית על ×›×™×“×•× ×™×”× ×©×œ חייליו של ××œ×›×¡× ×“×¨ הגדול, מלך מוקדון ומשמיד ×”×ימפריה הפרסית. ×ין בדעתי לפרט ×ת כל תולדות מלחמות ×”×זרחי×; ×סתפק בציון העובדה שיהודה × ×©×œ×˜×”, עד תחילת המ××” ×”×©× ×™×”, על ידי שושלת תלמי, ×©×ž×§×•× ×ž×•×©×‘×” ×”×™×” במצרי×; ושבתחילת המ××” ×”×©× ×™×”, כבשו ×”×¡×œ×•×•×§×™× (שושלת ×ž×§×“×•× ×™×ª ×חרת, שמושבה העיקרי בסוריה) ×ת יהודה.
Â
מרד ×”×—×©×ž×•× ××™× ×¤×¨×¥ ×‘×©× ×•×ª ×”×©×©×™× ×©×œ המ××” ×”×©× ×™×”. כלומר, ל×חר כמ××” ×•×—×ž×™×©×™× ×©× ×™× ×©×œ שלטון ×™×•×•× ×™. ×ין ×× ×—× ×• ×™×•×“×¢×™× ×“×‘×¨ וד××™ על התרבות היהודית מ××– ימי × ×—×ž×™×” ועד המרד; היהדות ×œ× ×”×§×¤×™×“×” על כתיבת היסטוריה. ו×דייק: ××™× × ×• ×™×•×“×¢×™× ×“×‘×¨, פרט ל×חד.
Â
היהדות ××™× × ×” תרבות של ש×לה. ×”×™× ×ª×¨×‘×•×ª של תשובה. התשובה שלה ×”×™× ×”×ª× "ך, ×©× ×›×ª×‘ מ×וחר הרבה מכפי ×©×—×•×©×‘×™× (סמוך לחורבן הבית הר×שון, ×‘×©× ×ª 586; ×—×œ×§×™× ××—×¨×™× ×ž×ž× ×• מ××•×—×¨×™× ×”×¨×‘×” יותר, ו××—×¨×™× ×§×“×•×ž×™× ×™×•×ª×¨. ספר ×“× ×™×ל, למשל, × ×›×ª×‘ בזמן מלחמות ×”×—×©×ž×•× ××™×), ודברי ×”× ×§×¨××™× "חכמי×", ×”×˜×•×¢× ×™× ×¢×œ ×¢×¦×ž× ×›×™ ×“×‘×¨×™×”× ×”× "הלכה למשה ×ž×¡×™× ×™". ×ין היהדות מסוגלת לש×ת חקירה ודרישה ב×שר למקורותיה, ועוד פחות מכך דיון פילוסופי ב×שר ל×מיתותיה, וז×ת ×ž×©×•× ×©×™×© לה בעיה ×מיתית ×¢× ×”×©×לה "למה?". הש×לה הזו מובילה לספק, וספק מסוכן מ×ד לדת סגורה.
Â
Â
התרבות ×”×™×•×•× ×™×ª, כפי שר××™× ×•, הייתה תרבות ש×לה. המגע בין שתי התרבויות ×œ× ×¢×œ×” יפה. ××ž× ×, התורה היהודית תורגמה ×œ×™×•×•× ×™×ª (תרבות התשובה מייצ×ת ×ת התשובה שלה לעול×), ×ך ×©×•× ×¡×¤×¨ ×™×•×•× ×™ ×œ× ×ª×•×¨×’× ×œ×¢×‘×¨×™×ª (תרבות התשובה ×œ× ×¨×•×¦×” תשובות ×חרות,×©×•× ×•×ª, מעוררות מחשבה).
Â
היהדות סירבה להשתלב בסדר העולמי ×”×”×œ× ×™×¡×˜×™. בעוד ×©×œ×™×•×•× ×™ – ×ו למצרי – ×œ× ×”×™×™×ª×” כל בעיה לעבוד ×ת ×”×ל המקומי (שכן ×”×•× ×¨××” בו רק ×ת ×חד מ×ליו שלו, תחת ×©× ×חר, ×ו שהכיר בכוחו המקומי של ×ל טריטורי×לי), הרי שהיהודי טען בתוקף ×›×™ רק ×”×ל שלו ×”×•× ×”×ל ×”× ×›×•×Ÿ, וכל הש×ר – ××™× × ××œ× ×לי שקר ותו ל×.
Â
×¢× ×–×ת, הרי שהכיבוש (השקט עד מ×ד; ×œ× ×”×™×• כל ×¡×ž×ž× ×™× ×œ××•×ž×™×™× ×‘×™×”×•×“×”) עשה ×ת שלו, ושכבות העלית של ×”×וכלוסיה, ×©× ×לצו ללמוד ×™×•×•× ×™×ª כדי ×œ×‘×•× ×‘×ž×’×¢ ×¢× × ×¦×™×’×™ השלטון – כפי שווד××™ למדו פרסית, תחת שלטון ×§×•×“× –  החלו להטמיע ×’× ×ת ערכיו. היו לה×, ×›×מור, מ××” ×•×—×ž×™×©×™× ×©× ×™× ×œ×¢×©×•×ª כן. ×”× × ×™×¡×• – ×›× ×¨××”; המידע ×©×‘×™×“× ×• מועט מכדי לקבוע בווד×ות – ליצור ×¡×™× ×ª×–×” יהודית\×™×•×•× ×™×ª, ×ך הדבר ×œ× ×¢×œ×” בידיה×.
Â
מלחמת ×זרחי×, ×œ× ×ž×œ×—×ž×ª שחרור
Â
הקרע ×”×’×™×¢ לשי×ו ×›×שר ×™×זון (בן למשפחת ×›×”×•× ×” גדולה ×שר ×”×™×” ×›× ×¨××” הר×שון ליטול לעצמו ×©× ×™×•×•× ×™) ×©×ž×•× ×” לכוהן גדול, וכהן ×חר, ×ž× ×œ×וס, הולקו על ידי ×–×§× ×™ ×™×¨×•×©×œ×™× ×•×”×•×©×œ×›×• ×ž×ž× ×”, בשל עבירות על חוקי הדת (×”×¢× ×™×™× ×™× ×ž×¡×•×‘×›×™× ×ž×›×š – ×”×©× ×™×™× ×–×ž×ž×• ×”×חד ×›× ×’×“ ×”×©× ×™, והתחלפו בתפקיד הכהן הגדול מ×וחר יותר, ×ך ×œ×¢× ×™×™× × ×• די בתי×ור קצר ×–×”). ×”×©× ×™×™× ×¢×©×• ×ת ×¤×¢×ž×™×”× ×ל המלך, ×× ×˜×™×•×›×•×¡ הרביעי.
Â
זמן קצר ×œ×¤× ×™ כן ×”×™×” המלך מ×ושר: ×”×•× ×”×™×” הר×שון לביתו ×שר הצליח להביס ×ת הכוחות התלמ××™×, ו××£ כבש ×ת מצרי×. ×”×•× ×©×•×˜×˜ בחופה של ××œ×›×¡× ×“×¨×™×”, ×”×œ×•× ×ושר, ×›×שר לפתע הופיע ×‘×¤× ×™×• × ×¦×™×’ ×”×¡× ×ט הרומ××™. ×”× ×¦×™×’ המ×וס הבהיר לו ×©×”×¡× ×ט הרומ××™ מצווה עליו לסגת ממצרי×. ×× ×˜×™×•×›×•×¡, ×©× ×™×¡×” להבין מה קורה פה, לכל הרוחות, הבהיר ×œ×¡× ×טור ×©×”×•× ×™×“×‘×¨ ×יתו במועד מ×וחר יותר. ×›×ן × ×˜×œ ×”× ×¦×™×’ הרומ××™ ×ת מקלו בידו, ×—×’ עיגול בחול שסביב המלך, והבהיר לו בצורה ש××™× ×” משתמעת ×œ×¤× ×™ ×¤× ×™×, ×›×™ ×× ×™×•×¦×™× ×ת רגלו מהמעגל ×œ×¤× ×™ ×©×™×¡×›×™× ×œ×”×•×¦×™× ×ת צב×ו ממצרי×, מלחמה תהיה ×‘×™× ×• לבין ×”×¢× ×”×¨×•×ž××™.
Â
המלך, שזכר ×ת ×שר קרה ל×ביו (×× ×˜×™×•×›×•×¡ השלישי, "הגדול", שהובס קשות בידי הרומ××™× ×•×יבד ×ת מחצית ממלכתו), ×’×ž×’× ×ž×™×œ×•×ª הסכמה, ×•×”×¡× ×טור התיר לו, בחסדו, לצ×ת ממעגל החול. ×× ×˜×™×•×›×•×¡ ×סף ×ת צב×ו ×”×ž× ×¦×—, ×•× ×¡×¢ ×¦×¤×•× ×”, הביתה לסוריה, ×›×©×”×•× ×¨×•×ª×— מזע×.
Â
בדרך, ×‘×˜×¨× ×©×›×š זעמו, ×”×•× ×¤×’×© ×‘×ž×ª×™×•×•× ×™ ×™×¨×•×©×œ×™× (ושוב – ר×וי לזכור ×›×™ ×”× ×”×™×• חלק × ×¨×—×‘ מה×ליטה ×”×©×œ×˜×•× ×™×ª של יהודה), ×©× ×¨×“×¤×• בשל ×“×ª× – דתו שלו. ×פשר בהחלט להעלות בדמיון ×ת ×× ×˜×™×•×›×•×¡ פולט ×ת המילי×: "כפיה דתית? ×× ×™ ×ר××” ×œ×”× ×ž×” זו כפיה דתית!", ×ך ×¨×™×©×•× ×”×©×™×—×” ×œ× × ×©×ž×¨; ידוע רק של×חריה ציווה המלך להשליט ×ת הדת ×”×™×•×•× ×™×ª בכל מחוזות יהודה (ודוק – ×œ× ×‘×›×œ מחוזות מלכותו. רק יהודי יהודה, ×”×ž×•×¨×“×™× ×‘×¤×•×¢×œ, × ×“×¨×©×• להקריב ×§×•×¨×‘× ×•×ª לז×וס). ×‘× ×§×•×“×” זו פרצה מלחמת ×זרחי×.
Â
×ין בדעתי ×œ×‘×•× ×¡× ×™×’×•×¨×™×” על מלך הכופה ×ת דתו על × ×ª×™× ×™×• ב×יומי מוות. ×× ×™ ××¡× ×’×¨ על ×”×ž×ª×™×•×•× ×™×. הללו × ×™×¡×• לחיות ×ת ×—×™×™×”×, בצורה ×”×©×•× ×” מזו המקובלת על חכמי המקו×. ×”× ×”×™×• ×ליטה, ×•×™×©× ×” סבירות גבוהה מ×וד ×©×”× ×”×™×• הן ×ž×©×›×™×œ×™× ×™×•×ª×¨, הן ××™× ×˜×œ×™×’× ×˜×™×™× ×™×•×ª×¨ מרודפיה×. ×”× × ×¨×“×¤×•, והשלטון × ×ª×Ÿ ×‘×™×“×™×”× ×ת היכולת להכות ×‘×¨×•×“×¤×™×”× ×”×—×©×•×›×™×; מי יוכל לה××©×™× ×ת ×”×× ×©×™× ×”×œ×œ×• על שהשיבו מכה?
Â
מלחמת ×”×—×©×ž×•× ××™× ×”×™×ª×”, ×‘× ×™×’×•×“ למה ×©× ×•×”×’ משרד ×”×—×™× ×•×š ללמד ×ת תלמידיו, מלחמת ×זרחי×. מן הצד ×”×חד עמדו ×§× ××™ הדת החשוכי×, דוגמת מתתיהו ×•×‘× ×™×•, ומן הצד ×”×חר, ×ליטה השו×פת לפתוח ×ת הדת היהודית ×œ×ž× ×”×’×™× ×—×™×¦×•× ×™×™×. ×”×™×” למלחמת ×”××–×¨×—×™× ×”×–×• פן של מריבה ×¤× ×™×ž×™×ª: ×¢× ×ª×•× ×”×ž×œ×—×ž×”, החזיקו ×”×—×©×ž×•× ××™× ×“×¨×š קבע ×‘×›×”×•× ×” הגדולה, תפקיד ×©×œ× ×”×—×–×™×§×• בו מזה זמן רב; משפחות ×›×”×•× ×” רבות × ×¢×œ×ž×•×ª ×¢× ×ª×•× ×”×ž×œ×—×ž×” – יש ×œ×”× ×™×— ×›×™ הללו היו בצד המפסיד. ×”×ž×ª×™×•×•× ×™×, ×× ×›×Ÿ, ×œ× ×”×™×• "× ×˜×¢ זר": ×”× ×”×™×•×• חלק × ×›×‘×“ מה×ליטה הדתית של יהודה ב×ותה תקופה.
Â
לימודי ההיסטוריה ×©×ž×™× ×“×’×© על הכוחות ×”×¡×œ×•×•×§×™×™× ×©× ×œ×—×ž×• ×›× ×’×“ יהודה ו×חיו; ×ך תקופת קרבות זו ×רכה ×›×רבע ×©× ×™×, ול×חר ש×יבדו הכוחות ×”×¡×œ×•×•×§×™×™× ×¢× ×™×™×Ÿ ביהודה (הממלכה הסלווקית × ×§×¨×¢×” במלחמת ××–×¨×—×™× ×רוכה, זמן קצר ל×חר תחילת המרד), עדיין × ×ž×©×›×” המלחמה ×›×¢×©×¨×™× ×©× ×™×. ×”×ž×ª×™×•×•× ×™× ×”×—×–×™×§×• ×‘×™×¨×•×©×œ×™× ×•×‘×‘×™×ª המקדש, ו××•×ž× ×•×ª המצור הפרימיטיבית של ××•×ª× ×™×ž×™× ×פשרה ×œ×”× ×œ×”×—×–×™×§ מעמד זמן ×›×” רב ×œ×œ× ×¡×™×•×¢ מבחוץ. ×ת הזמן ×”×–×” × ×™×¦×œ×• ×”×—×©×ž×•× ××™× ×›×“×™ להכות ב×דומי×, ×•×œ×’×™×™×¨× ×‘×›×•×— החרב – ×לף ומ××ª×™×™× ×©× ×™× ×‘×˜×¨× ×ž×¡×¢×•×ª הצלב, המצי×ו ×§× ××™ הדת היהודית ×ת המרת הדת בכוח.
Â
מה חשבו ×”×ž×ª×™×•×•× ×™×, כשהבקיע ×”×ויב ×”×©× ×•×, החשוך, ×ת החומות? ×”×× ×ž×œ×ž×œ×• תפילה ××—×¨×•× ×”? ×”×× ×”×ª×—× × ×• על ×—×™×™ ילדיה×? ×”× ×™×¡×• למלט ×ת × ×©×•×ª×™×”×, כדי ×©×œ× ×™×‘×•×¦×¢ בהן דין ×שת יפת תו×ר? ×ין לדעת. כל ×›×ª×‘×™×”× ×”×•×©×ž×“×•. ×©×ž× × ×ž×—×§ מן ההיסטוריה הרשמית, והפך ×œ×©× ×’× ××™. ×”×›× ×¡×™×” ×”× ×•×¦×¨×™×ª – גוף חשוך בזכות עצמו – הייתה × ×“×™×‘×” מספיק כדי לשמר ×ת כתביו של יולי×× ×•×¡ הכופר, ×ויבה הגדול. ×”×§× ××™× ×”×™×”×•×“×™×, ×ž×©× ×™×¦×—×• במלחמת ×”×זרחי×, ×œ× ×”×¨×ו × ×“×™×‘×•×ª כזו. התשובה חייבת להיות ×חת, ×ין ×ž×§×•× ×œ×©×לות, ×ין ×ž×§×•× ×œ×ª×©×•×‘×•×ª ×חרות.
Â
×מצוהו בג×ון, ×ת ×”×›×™× ×•×™ "מתיוון"
Â
×× ×—× ×•, ×—×™×œ×•× ×™ ישר×ל, ×”× × ×• צ×צ××™×”× ×”×›×©×¨×™× ×©×œ ×”×ž×ª×™×™×•×•× ×™×. כמוה×, ×¨×•×‘× ×• ×ž× ×¡×” ×œ×ž×¦×•× ×¡×™× ×ª×–×” בין התרבות המערבית – ביתה של יוון – ובין ×©×¨×™×“×™× ×©×œ תרבות יהודית פרימיטיבית. כמוה×, ×× ×• שו××¤×™× ×ל ×”×ור. כמוה×, ×× ×—× ×• ×× ×©×™ הש×לה, ו×× ×• ×“×•×—×™× ×‘×©×ט × ×¤×© ×ת התשובה החד משמעית, הפרימיטיבית, ×©×ž× ×¡×™× ×œ×›×¤×•×ª ×¢×œ×™× ×• צ×צ××™×”× ×©×œ ×”×—×©×ž×•× ××™×. כמו ×”×ž×ª×™×™×•×•× ×™×, ×× ×—× ×• ×ž×§×‘×œ×™× ×ת התרבות העולמית, ×“×•×‘×¨×™× ×ת שפתה, ×•×ž× ×¡×™× ×œ×”×¤×¨×•×ª ×ותה ×‘×™×¦×™×¨×•×ª×™× ×•.
Â
כמו ×”×ž×ª×™×™×•×•× ×™×, ×× ×• ×‘×¡×›× ×ª הכחדה. ×›×™ יתרון ×חד יש לתרבות התשובה על תרבות הש×לה: ×ין לה פקפוקי×, ו×ין לה ×ž×¢×¦×•×¨×™× ×‘×“×¨×š להגשמת מטרתה. "הרגו ×ת כול×, ××œ×•×”×™× ×™×“×¢ מי ×”× ×‘× ×™×•", ×מר ×¤×¢× ×יש ×›× ×¡×™×”, בעת מסע צלב × ×’×“ ×ž×™× ×™× × ×•×¦×¨×™× â€“ מלחמת ×זרחי×.
Â
×”×× ×™×“×¢ ×›×™ בדבריו כיוון למצווה יהודית עתיקה, ×”×œ× ×”×™× ×ž×¦×•×•×ª עיר ×”× ×™×“×—×ª, המורה על השמדת עיר שתושביה × ×˜×©×• ×ת דרך היהדות? פחות ×ž×©×œ×•×©×™× ×©× ×™× ×œ×חר מסע הצלב ×”××œ×‘×™×’× ×–×™, הפכה ×”×›× ×¡×™×” הקתולית – יהדות שיש בידה כוח וחרב – ×ת מצוות עיר ×”× ×™×“×—×ª לתשתית ×”×¨×¢×™×•× ×™×ª של ×”××™× ×§×•×•×™×–×™×¦×™×”. כבר ר××™× ×• כיצד גיירו ×”×—×©×ž×•× ××™× ×‘×—×¨×‘ ×ת ×”×דומי×. דרכי החשיבה של תרבויות התשובה דומות מ×ד ×”×חת ×œ×©× ×™×”, כמסתבר.
Â
על כן, ×¢×œ×™× ×• ל×מץ ×ת ××‘×•×ª×™× ×•. ×¢×œ×™× ×• להפסיק לחגוג ×ת ×—×’ ×”×—× ×•×›×”, ×©×”×•× ×—×’ × ×™×¦×—×•× × ×©×œ ×”×§× ××™× ×¢×œ ×”×ž×ª×•× ×™×. ×× ×—× ×• ×”×•×‘×¡× ×•; ×ין כל סיבה ×©×’× × ×—×’×•×’ ×ת ×ª×‘×•×¡×ª× ×•. ×¢×œ×™× ×• לומר בגלוי: כן, ×× ×—× ×• ×ž×ª×™×™×•×•× ×™×. כן, ×× ×—× ×• שו××œ×™× ×©×לות. כן, ×× ×• ×“×‘×§×™× ×‘×ª×¨×‘×•×ª יוון. כן, ×× ×—× ×• ×“×•×—×™× ×ת תרבות יהודה. ×œ× ×”×ž×™×œ×” "מתייוון" ×”×™× ×ž×™×œ×ª ×”×’× ××™ ×”×מיתית; ×¢×œ×™× ×• לפעול לכך שמילת ×”×’× ××™ תהיה "×§× ××™ ליהווה", ×ו, ×‘×ž×•× ×— ×ž×•×“×¨× ×™ יותר, "דתי".
Â
×¢×œ×™× ×• להפוך ×ת ×—×’ ×”×ורות לחג ×ור ×מיתי, ×ור הדעת, ×ור החשיבה החופשית, ×בל ר×שית ×¢×œ×™× ×• להטיל ×ור ×¢×œ×™× ×• ×¢×¦×ž× ×•, לגרש ×ת החושך שהטילו ×לפי ×©× ×™× ×¢×œ הסיפור ×”×מיתי, למען × ×¨××” מי ×× ×• בבירור: ×ž×ª×™×™×•×•× ×™×, ×•×ž×ª×™×™×•×•× ×™× ×’××™×.
Â
(יוסי גורביץ)