"ברמה ×”×¢×§×¨×•× ×™×ª, ××™× × ×™ ×ž×•×¦× ×›×œ בעיה מוסרית להעמיד מגן ×—×™ של החמ×ס מול החמ×ס," כתב הרב יובל שרלו – וקרע סופית ×ת המסכה מעל ×¤× ×™ הפיקציה של "×”×¨×‘× ×™× ×”×חרי×".
Â
שרלו, ר×ש ישיבת ההסדר בפתח תקווה, ×”×•× ×—×•×“ ×”×—× ×™×ª של קבוצת "×¨×‘× ×™ צהר". הללו הוטרדו מ×ד מדימויה השפל, ובצדק, של ×”×¨×‘× ×•×ª הישר×לית, ומזה כעשור וחצי ×”× ×ž×¤×ž×¤×ž×™× ×ת ×¢×¦×ž× ×›×ª×—×œ×™×£ השפוי והרגוע ×œ×¨×‘× ×•×ª החרדית.
Â
זו, ×‘×ž×•×‘× ×™× ×ž×¡×•×™×ž×™×, תחרות על יוקרה ועל ממון: יש כסף בחופות, כפי שיודע היטב ישר×ל מ×יר ל×ו, והדור ×”× ×•×›×—×™ של ×”×¨×‘× ×™× ×”××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×”×•× ×œ×œ× ×¡×¤×§ ×”× ×—×•×ª ביותר שמישהו מסוגל לזכור; כך שעל כתר ×¨×‘× ×™ הדור ×”×‘× × ×™×˜×© מ×בק קשה. ×”×—×¨×“×™× ×™×•×“×¢×™× ×œ× ×”×œ מ×בק: ×œ×¤× ×™ ×©× ×” וחצי ×”× ×”×ª×—×™×œ×• ×œ× ×ª×§ ×ת ×¨×‘× ×™ צהר ×ž×¢×˜×™× ×™ החופות.
Â
×ין ספק ×©×¨×‘× ×™ צהר ×ž×•×©×—×ª×™× ×¤×—×•×ª ×ž×”×¨×‘× ×™× ×”×—×¨×“×™× â€“ ×œ× ×©×–×• מדרגה גבוהה במיוחד – ×בל מכ×ן ועד להגיע ×œ×ž×¡×§× ×” ×©×”× ×ž×™×™×¦×’×™× ×™×”×“×•×ª ×¢× ×¤× ×™ ×ד×, הדרך ×רוכה. החופות של צהר טר×ומטיות פחות, ×–×” × ×›×•×Ÿ, ××•×ž×¨×™× ×©×”×Ÿ ×’× ×–×•×œ×•×ª יותר והכלה ×œ× ×¦×¨×™×›×” לבלות שעה משפילה ×¢× ×¨×‘× ×™×ª שתסביר לה על מקווה, טבילות והלכות × ×™×“×”. צהר יוצרי×, למעשה, ×ת ×”×”×‘×—× ×” הקתולית בין ×“×•×§×˜×¨×™× ×” ומשמעת: ×”×“×•×§×˜×¨×™× ×”, הדת, ההלכה, ×œ×¢×•×œ× ××™× ×” ×ž×©×ª× ×” – ×בל המשמעת, הצורה שבה × ×•×”×’×™× ×”×›×ž×¨×™× ×¢× ×‘× ×™ צ×× ×, הצורה שבה ×ž×ª× ×”×’×ª ×”×›× ×¡×™×” כלפי ×”×¢×•×œ× ×”×—×™×¦×•×Ÿ ×”×ž×©×ª× ×”, מות×מת מעת לעת.
Â
×¨×‘× ×™ צהר ×œ× ×™×’×œ×• ×× ×˜×’×•× ×™×–× ×›×œ×¤×™ ×”×—×™×œ×•× ×™× ×”×ž×‘×§×©×™× ×œ×¢×¦×ž× ×—×ª×•× ×” קלה. ×”× ×™×’×™×¢×•, יעשו ×ת ×©×œ×”× ×‘×—×‘×™×‘×•×ª ובמ×ור ×¤× ×™× ×‘×ž×§×•× ×”×—×ž×™×¦×•×ª של ×”×ורתודוקס שיודע היטב שהגיע למ×ורת ×¤×¨×™×¦×™× ×•×©×”×—×’×™×’×” תתחיל ברגע שיסתלק; ×”× ×™×¨×™×‘×• ×¢× ×”×¨×‘× ×™× ×”×‘×›×™×¨×™× ×¢×œ ביטולן של חומרות-יתר שמרתיעות ×ת הקהל ש×ת × ×¤×©×•×ª×™×• – ×•×”× ××•×ž×¨×™× ×–×ת במוצהר – ×”× ×™× ×¡×• לצוד; ×בל ×¢× ×›×œ ההקלות במשמעת, ×”× ×œ×¢×•×œ× ×œ× ×™×’×¢×• ×‘×“×•×§×˜×¨×™× ×”.
Â
שרלו, ×× × ×©×•×‘ ×ליו, כתב - בטור מתייפייף במיוחד - שמצד ×חד יש ×‘×—×•×¨×™× ×”×•×ž×•×¡×§×¡×•××œ×™× ×¡×•×‘×œ×™× ×©×™×© ×œ×”× ×›×™×¤×” על הר×ש, ומצד ×©× ×™ יש ×ת ההלכה, ועל כן כל מה ×©×”×•× ×™×›×•×œ להציע ×œ×”× ×”×•× ×מפתיה. ×”×•× ×ž×–×•×¢×–×¢ קלות מההיסטריה של ×‘× ×™×–×¨×™, ווד××™ ×©×”×•× ×œ× ×—×© × ×•×— במחיצתו, ×•×”×•× ×œ× ×”×™×” ×ž×ª× ×¡×— כמו ×‘× ×™×–×¨×™, ×•×›× ×¨××” ×©×”×•× ×”×™×” לוחץ ×ת ידו של הומוסקסו×ל, כדי ×©×œ× ×œ×”×œ×‘×™×Ÿ ×ת ×¤× ×™×• – דקה ×œ×¤× ×™ שהיה ×ומר לו ×©×”×•× ×—×•×˜× ×ž×•×—×œ×˜ ש×ין לו כפרה עבורו, ×בל יש לו קצת ×מפתיה. Â
Â
×•×”× ×” ×× ×• רו××™× ×”×™×•× ×©×™×•×‘×œ שרלו, כביכול ×”×¤× ×™× ×”×™×¤×•×ª של ×”×ורתודוקסיה, ×œ× ×¨×•××” ×©×•× ×‘×¢×™×” מוסרית בשימוש במגן ×× ×•×©×™. ×לו, ר×וי לציין, ×”×ž×™×œ×™× ×©×œ×•. השו×ל – ×בוי לו ולש×לתו – ×מר שיש לו בעיה מוסרית, ×©×”×•× ×ž×ª×œ×‘×˜, בהצעתו ×”× ×¤×©×¢×ª של גלעד ×רדן להציב ××¡×™×¨×™× ×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×‘×¢×•×˜×£ ×¢×–×”, ×•×”×•× ×¨×•×¦×” לדעת מה דעת ההלכה.
שרלו ×¢× ×” לו. ×”×•× ×¢× ×” לו במילותיו של הרב של הרייך, ישר×ל רוזן: "בשעה שישויות × ×œ×—×ž×•×ª זו בזו, והחמ×ס ××™× × ×• מופיע ×›×וסף של ×ž×—×‘×œ×™× ××œ× ×›×™×™×©×•×ª שלטת, יש להתייחס למלחמה כמלחמה של ישויות, ומותר ×œ× ×”×•×’ בדרך זו." השוו דבריו של רוזן: "×”×ª× "ך כולו והספרות היהודית לדורותיה… ×¨×•×•×™×™× ×‘×”×ª×™×™×—×¡×•×ª למלחמות כמ×בק בין עמי×, ×•×œ× ×‘×™×Ÿ ×™×—×™×“×™× × ×•×©××™ × ×©×§ בלבד. ובמלחמה כמו במלחמה, ×’× ×”×וכלוסיה ×”×זרחית × ×¤×’×¢×ª – '×–×§× ×™×, × ×©×™× ×•×˜×£'".Â
רוזן הסיק מכך שיש ×œ×”×§×™× ×ž×—×ª×¨×•×ª שירצחו ×¤×œ×¡×˜×™× ×™×; שרלו ×œ× ×”×•×œ×š כל כך רחוק. ×בל ×”×”×‘×“×œ×™× ×‘×™×Ÿ ×”×©× ×™×™× ×§×˜× ×™× ×”×¨×‘×” יותר מששרלו ×”×™×” רוצה ×©× ×—×©×•×‘. ההמשך ×”×”×’×™×•× ×™, ×חרי הכל, ×”×•× ×§×©×™×¨×ª ×סירי חמ×ס ×œ×˜× ×§×™× ×©×œ צה"ל ×©×™×™×›× ×¡×• לרצועת ×¢×–×”. שרלו יתקשה ×œ×ž×¦×•× ×¡×™×‘×” ×œ×”×ª× ×’×“×•×ª, ×חרי שכתב ששימוש ×‘×ž×’× ×™× ×× ×•×©×™×™× â€“ סליחה, ×”×•× ×›×ª×‘ "×—×™×™×" – מול החמ×ס מותר. ויש לזה ×פילו תקדי×: במהלך ×”××™× ×ª×™×¤×דה הר××©×•× ×”, קשרו חיילי פלוגת החרמ"ש ברפיח ×¢×¦×•×¨×™× ×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×œ×’'×™×¤×™× ×©×œ×”×, כדי ×©×œ× ×™×•×ª×§×¤×•.Â ×”×“×•×§×˜×¨×™× ×”, שוב, ×ותה ×“×•×§×˜×¨×™× ×” פרוטו-× ×צית. וזה רחוק מלהיות המקרה היחיד.
Â
×œ×¤× ×™ כשלוש ×©× ×™× ×”×—×œ×™×˜×” ×“×•×’×ž× ×™×ª ×‘×©× ×œ×™× ×•×¨ ×ברג'יל להתחתן ×¢× ×©×—×§×Ÿ כדורסל ×‘×©× ×©×ר×ס, ×©×‘×¢×•×•× ×•×ª×™×• ×œ× × ×ž× ×” על ×‘× ×™ ×”×¢× ×”× ×‘×—×¨. כשברוך מרזל ×¤× ×” ×ליה במכתב פומבי × ×¨×’×© ×•×§×¨× ×œ×” לחזור בה, ××£ ×חד ×œ× ×”×ª×¤×œ×. כשמשה טור-פז, סמן שמ×לי בקרב חובשי הכיפות, ×מר ××•×ª× ×“×‘×¨×™× ×”×©×ª×ž×© כמעט ב××•×ª× ×‘×™×˜×•×™×™× â€“ תוך ×©×”×•× ×ž×›× ×” ×ת מרזל "הזוי" – ×–×” בכל ×–×ת גרר הרמת גבה.
Â
×©×œ× ×œ×¦×•×¨×š. גבולות המשמעת גמישי×, ו×ין כן גבולות ×”×“×•×§×˜×¨×™× ×”. רוזן ושרלו, מרזל וטור-פז, ××ž×•× ×™× ×›×•×œ× ×¢×œ "×תן קרויין ××“× ×•×ין ×”× ×§×¨×•×™×™×Ÿ ×ד×". שרלו וחבר מרעיו ×¢×©×•×™×™× ×œ×©×—×§ קצת ×¢× ×”×ž×©×ž×¢×ª כדי למשוך ××œ×™×”× ×ת ×לה ש×ת × ×©×ž×•×ª×™×”× ×”× ×¨×•×¦×™× ×œ×¦×•×“, ×‘×—×™× ×ª "ימין מקרבת ושמ×ל מרחקת"; ×¡×•×‘×œ× ×•×ª× × ×¢×¦×¨×ª בגבול שמ×חוריו ×ין עוד ×‘× ×™ ×ד×. ×›×ן × ×’×ž×¨×ª ×”× ×—×ž×“×•×ª, × ×ž×—×§ החיוך, ×•× ×©×œ×¤×ª המ×כלת.
Â
(יוסי גורביץ)