הוי, הוי ×›×”× ×™ יהוה ×לוהי×,
צ×ו וחשבו, חקרו ותמצ×ו:
מתי ימלך ××“×•× ×™ לבדו
כמ×מר-× ×‘×™×יו ותורת-×›×”× ×™×•,
×× ×œ× ×œ×›×©×ª×•×©×¨×©×• מן ×”×רץ
ותתלשו כהתלש היבלית מן הקרקע?
×•×—×§×•×ª× ×—×•×§×•×ª, ×•× ×“×¨×™× ×•×¡×™×™×’×™×
למעשר ותרומה – ב×פס ×ª× ×•×‘×”;
הלכות-×§×•×“×©×™× ×ª×¢×ž×™×§×• תדרשון –
×•×¢×•×œ×•×ª×™×›× ×•×–×‘×—×™×›× ×œ× ×ª×§×¨×™×‘×•;
×“×™× ×™ שבתות ×•×ž×•×¢×“×™× ×ª×’×‘×™×¨×• –
×›×™ ×™×“×™×›× ×ž×¢×‘×•×“×” ומעשה שבתו;
××—×¨×™× ×™×—×¨×©×• – ו××ª× ×ª×כלו;
× ×›×¨×™× ×™×¨×¢×• – ו××ª× ×ª×©×‘×¢×•;
×–×¨×™× ×™×‘× ×• – ו××ª× ×ª×©×‘×•…
Â
(ש×ול ×˜×©×¨× ×™×—×•×‘×¡×§×™, "חזון × ×‘×™× ×”×שרה")
Â
×–×” ×œ× ×”×™×” בגלל ההומוסקסו×לי×. ××£ ×¤×¢× ×œ×.
Â
המח××” ×›× ×’×“ מצעד ×”×’×ווה היתה רק ×מצעי לסחיטת ×מפתיה ×ž×”×ž×•× ×™ ×”×”×•×ž×•×¤×•×‘×™× ×•×”×”×•×ž×•×¤×•×‘×™×-לייט (××ª× ×™×•×“×¢×™×, ×לה ש××•×ž×¨×™× "שיעשו מה ×©×”× ×¨×•×¦×™×, רק ×©×œ× ×™×“×‘×¨×• על ×–×” בפומבי") ×”×ž×”×•×•×™× ×ת רוב ×ž× ×™×™× ×• ×•×‘× ×™×™× ×• של ×”×¢× ×”× ×‘×—×¨. המטרה היתה, ×•× ×©×רה, כפיה של ההלכה ×©×•× ×ת ×”××“× ×¢×œ כלל הציבור.
Â
×”× ××£ ×¤×¢× ×œ× ×—×©×‘×• לעצור בהומוסקסו×לי×. ×–×” ×”×™×” רק מקרה מבחן. המבחן התפקשש: צעירי הציבור החרדי התחילו לש×ול ש×לות. כשכל הזמן ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ "סדומיות", יש מי ×©×™× ×¡×” לברר במה מדובר.
Â
תקרית גשר ×”×ž×™×ª×¨×™× ××™× × ×” מקרה – ×”×™× × ×™×¡×•×™ כלי×. ×”× ×ª×ž×™×“ ×©× ×ו × ×©×™× ×ו פחדו ×ž×¤× ×™×”×Ÿ. ×”×גדה ההלכתית ברורה מ×ד ×‘× ×•×©× ×”×–×”: מרבה × ×©×™×, מרבה כשפי×; רוב × ×©×™× ×ž×¦×•×™×•×ª בכשפי×; ×שה חמת ×ž×œ× ×¦×•××”, פיה ×ž×œ× ×“×, והכל ×¨×¦×™× ×חריה. ×ל תרבה שיחה ×¢× ×”×שה, שכל שיחתה של ×שה ××™× ×” ××œ× ×“×‘×¨×™ × ×™×ופי×. ×ª× ×• ×¨×‘× ×Ÿ: רחב בשמה ×–×™× ×ª×”, יעל בקולה, ×ביגיל בזכירתה, מיכל בר×ייתה. ועוד, ועוד.
Â
על ההלכה עצמה מיותר להרחיב ×ת הדיבור. × ×–×›×™×¨ רק ×©×‘×©× ×ª 1969, ×œ× ×›×œ כך מזמן, פרשה ×גודת ישר×ל מן הממשלה, ×ž×©×•× ×©×¨×ש הממשלה ×שכול הוחלף בגולדה מ×יר. המודיע כתב על כך (ושוב תודה לעבודת הקודש של דעת ×מת) ש"× ×¦×™×’×™ ×גו"×™ ×מרו ×›×™ יש ×œ×”× ×”×¢×¨×›×” ×›× ×” לגברת מ×יר ×‘× ×•×’×¢ ×ליה, ×ך ×–×” ×œ× ×’×•×¨×¢ ×ž×¢×ž×“×ª× ×”×©×œ×™×œ×™×ª שלמשרת ר×ש הממשלה תבחר ×שה – דבר ×”× ×•×’×“ ×ת השקפת×". וכמה ×©×”× ×©× ×ו ×ת שולמית ××œ×•× ×™! (לידיעת הקור×ת ציפורה ×œ×‘× ×™, ×©×›× ×¨××” חושבת שש"ס תתמוך בה כר×ש ממשלה ×× ×ª×¨×‘×” בהצהרות על זהותה היהודית. מי שמעמדה ההלכתי ×”×•× ×–×” של רכוש ×œ× ×ª×•×›×œ למשול ×‘×™×”×•×“×™× ×›×©×¨×™× ×•×–×›×¨×™×.)
Â
מקרה ×”×¨×§×“× ×™×•×ª בגשר ×œ× ×”×™×” מקרה ר×שון. ×‘×¢×•×•× ×•×ª×™× ×•, שר ×”×—×™× ×•×š ×”×™×” ×¤×¢× ×™×¦×—×§ לוי, חרד"×œ× ×™×§. ×”×•× ×¢×•×¨×¨ שערוריה ×›×שר, בעת ביקור ממלכתי בירדן, × ×¢×“×¨ במכוון מהופעתה של להקת זמרות, ו××£ התחמק מלחיצת ידיהן. ×ותו שר הטיל ×¦× ×–×•×¨×” דומה למדי על הופעת ריקוד של להקת "בת שבע" בחגיגות ×”-50 להקמת ×”×ž×“×™× ×”.
Â
בעיות, בלשון המעטה, ×¢× ×ž×¢×ž×“×Ÿ העצמ××™ והחופשי של × ×©×™× ×§×™×™×ž×•×ª בכל תרבות. המ××” ×”-20, במידה משמעותית, היתה המ××” של ×”× ×©×™×, ×ו למצער ×”× ×©×™× ×”×ž×¢×¨×‘×™×•×ª. מי ×©× ×•×œ×“ ×‘×©× ×•×ª השבעי×, יתקשה להבין עד כמה. ב-1913, כשהטילה ×מילי דייויסון ×ת עצמה ×ל מסלולו של סוסו של ×’'ורג' החמישי, ×”×™× ×¢×©×ª×” ×–×ת במח××” על העדר זכויות ×œ× ×©×™×, והציבור המהוגן ×”×™×” מזועזע ×œ× ×ž×”×¢×“×¨ הזכויות שעליהן מחתה ××œ× ×ž×”×”×¤×’× ×” הבוטה. חוק "החתול והעכבר" (Cat and Mouse Act) של ממשלת ×סקווית' – ×× ×• מדברי×, להזכיר, על 1913 ועל ממשלה ליברלית, ופחות מ-95 ×©× ×™× ×—×œ×¤×• מ××– – ×”×™×” מיועד להטרדה ומעצר חוזר, שוב ושוב, של סופרג'יסטיות.
Â
כל כך הרבה ×”×©×ª× ×” מ××–, וכל כך מהר. ×חרי מלחמת ×”×¢×•×œ× ×”×¨××©×•× ×”, שהפכה ×ת ×”× ×©×™× ×œ×›×•×— עבודה ×—×™×•× ×™ למשק בעוד הגברי×, "×”×ž×ª×™× × ×˜×•×œ×™ התהילה, מזון תותחי×", ××™ ×פשר ×”×™×” ×œ×ž× ×•×¢ מהן עוד ×ת זכות הבחירה. המהפכות של ×©× ×•×ª ×”×©×™×©×™× ×”×¤×™×œ×• ×ת החומות הפורמליות ×”××—×¨×•× ×•×ª.
Â
×œ× ×‘×™×©×¨×ל. ××¦×œ× ×• עדיין יש מערכת משפטית חוקית לחלוטין שקובעת ×›×™ ×שה ×”×™× ×¨×›×•×©, ×©×”×™× ×©×§×•×œ×” לשוטה ולקטין, שעדותה ××™× × ×” × ×—×©×‘×ª, ×©×”×™× ××™× × ×” יכולה לדון, ש××™× × ×” יורשת (ו×יך יכול רכוש לרשת רכוש?), ושעל ×חת כמה וכמה ×œ× ×ª×›×™×¨ ב×שה כשליטה.
Â
ב-1900 ×©× ×•×ª קיומה של ההלכה ×”×¨×‘× ×™×ª – משהושמד בית המקדש ×”×©× ×™ ויריביה ×”×’×“×•×œ×™× ×—×œ×¤×• מן ×”×¢×•×œ× ×¢×ž×• – ×”×™× ×”×™×ª×” × ×˜×•×œ×ª כוח, ××œ× ×”×›×•×— ×©×”×¢× ×™×§×• לה ×©×œ×™×˜×™× ×–×¨×™×. תחילה מ××•× ×¡ ו×חר כך מרצון, ×”×ª× ×ª×§×• כותבי ההלכה מן המצי×ות. ×”× ×§×™×‘×œ×• ×¢×œ×™×”× ×‘×¨×¦×•×Ÿ ×ת הגט×ות, ×•×”×¢×•×œ× ×”×ž×•×“×¨× ×™ ×”×™×” ×¢×œ×™×”× ×œ×ž×¢×ž×¡×”; מרגע שיכלו לעזוב, חלק ×¢×¦×•× ×©×œ ×”×™×”×•×“×™× ×”×—×•×©×‘×™× ×‘×¨×—.
Â
ב-1900 ×”×©× ×™× ×”×œ×œ×•, חפרה ההלכה בתוך עצמה. וחפרה. וחפרה. מה שהיה גדר של ×—×¡×™×“×™× ×‘×œ×‘×“, הפך להלכה ×¢× ×—×œ×•×£ הזמן. המהפכה ×”×”×•×ž× ×™×¡×˜×™×ª דילגה על ×”×©×¨×•×™×™× ×‘×—×•×©×š. הדרך ל×ור היתה ×חת – החוצה. מי שבחר להש×ר, בחר בפיגור. המהלך הייחודי של הקהילה החרדית בישר×ל הוביל ×ותה לחיי טפילות: המל××›×” ×סורה על בחורי הישיבה. ×™×“×™×”× ×ž×ž×¢×©×” ומל××›×” שבתו, ××—×¨×™× ×™×—×¨×©×• ×•×”× ×™×כלו, ×–×¨×™× ×™×‘× ×• ×•×”× ×™×©×‘×•.
Â
"×¦× ×™×¢×•×ª" ×”×™× ×ž×™×œ×ª קוד ל×מצעי שליטה שמטרתו ×œ×ž× ×•×¢ מן ×”× ×©×™× ×”×—×¨×“×™×•×ª ×ת שחרורן. רבות מהן ××™× ×Ÿ × ×•×”×’×•×ª – החשש ×”×•× ×›×ž×•×‘×Ÿ ל"×יסור ייחוד". ×“×•×•×§× ×‘×§×”×™×œ×” כמו הקהילה החרדית הישר×לית, יש צורך בהידוק ×”××™×¡×•×¨×™× ×”×œ×œ×• – ×ž×©×•× ×©×’×¨×¡×” מעוותת של המהפכה התעשייתית פועלת ×’× ×¤×•×¢×œ×ª עליה: ×”× ×©×™× ×”×Ÿ ×”×ž×¤×¨× ×¡×•×ª של ×‘×˜×œ× ×™ הישיבות. ×”×¤×•×˜× ×¦×™×ל ×”×ž×”×¤×›× ×™ ×§×™×™×, ×•× ×¨××” ×©×”×¨×‘× ×™× ×ž×•×“×¢×™× ×œ×•, ×•×ž×’×‘×™×œ×™× ×ותו היטב:
Â
לו סוחרת פ×ות ××”×™×” ו×קו×,
×™×מרו: חשש עכו"×.
ו×× ×מכור מטפחות בכמות ×”×’×•× ×”,
יתחילו ×”×”×•×“×™× ×œ×”×©×ª×—×•×•×ª ×œ×›×•×ª× ×”.
Â
הציבור החרדי מרגיש שמשהו קורה, שהקרקע ×–×¢×”. השיר ×”×–×” ×œ× ×”×™×” ×ž×ª×¤×¨×¡× ××œ×ž×œ× ×ž×©×”×• ×–×–. ×•×›×©×”×—×¨×“×™× ×ž×¨×’×™×©×™× ×ת פלישתה של ×”×ž×•×“×¨× ×” – ×”× ×“×•×—×¤×™× ×—×–×¨×”. ההשפלה ×”×ž×›×•×•× ×ª של הילדות בגשר ×”×ž×™×ª×¨×™× ×”×™×ª×” ×מצעי פוליטי של עסקן חרדי, סגן ר×ש העיריה יהושע פולק, לגרוף רווח פוליטי בציבור שלו. ×”×•× ××™×™× ×©×× ×œ× ×™×™×¢× ×• לדרישותיו, ×”×•× ×™×•×¦×™× ×ת ×”×ספסוף הקדוש לרחוב וישבש ×ת הטקס. בהתחשב בזהותו של ר×ש העיריה, ×”×•× ×œ× ×”×™×” צריך ל××™×™× ×™×•×ª×¨ מדי בקול.
Â
ולרגע × ×—×©×£ הכל. לרגע ×”×‘× ×• – ×ו לפחות ×™×›×•×œ× ×• להבין, ×לה מ××™×ª× ×• ×©×œ× ×¢×¡×•×§×™× ×‘×ž×©×—×§ ×”×§×¨× ×‘×œ הפוסט ×ž×•×“×¨× ×™ ובהעמדת ×¤× ×™× ×©×›×œ תרבות דומה לכל תרבות – שזה ×œ× ×•×™×›×•×— על רגשות, שתמיד יהיו ×¢×“×™× ×™× ×™×•×ª×¨ ×צל חובשי הכיפות. עסקן חרדי ×ילץ ×ת עירית ×™×¨×•×©×œ×™× ×œ×”×•×“×™×¢ ×©× ×©×™×, בכל גיל, הן ערווה. שהן מלכוד. שהן בור לגברי×. ×–×” ×œ× ×”×™×” מקרה וזו ×œ× ×”×™×ª×” התפרצות רגשות. זו היתה ×ידי×ולוגיה. ×”×ידי×ולוגיה הזו, ×גב, ×œ× ×ž×ž×© × ×©×¢× ×ª על ההלכה: ×ין ×©×•× ×‘×¢×™×” הלכתית בשמיעת שירתן של ילדות, ×ו בצפיה בריקודן. זו ×©× ×ת ×”× ×©×™×, הפחד מהן, ×©×˜×¨× ×§×•×“×“×” לחוק, מהותה של ההלכה ×©×˜×¨× ×”×ª×’×©×ž×” בכתב, שהתפרצה השבוע.
Â
×•×©× ×ת ×”× ×©×™× ×”×–×• עברה. בקלות. בלי מ×מץ. כמו ×צל יצחק לוי, ×œ×¤× ×™ עשור. כמו כש×גו"×™ ×œ× ×”×¡×›×™×ž×” לשרת בממשלת גולדה מ×יר - מתוך ידיעה ברורה שר×ש הממשלה ×”×‘× ×™×‘×œ×™×’ על העלבון ×•×œ× ×™×©×œ×™×š ×ותה ל×ופוזיציה. כן, כמה ×—×™×œ×•× ×™× ×ž×—×•, ×בל – כרגיל – מתוך תחושה עמומה שמשהו ×œ× ×‘×¡×“×¨ ×•×œ× ×ž×ª×•×š ×”×‘× ×” של מה שקרה. ×™×©× ×” תמיד ×”×מפתיה ×”×”×¨×¡× ×™×ª הזו, ש×ומרת ×©×”× ×§×¦×ª הגזימו ×בל ×”× ×©×•×ž×¨×™ הגחלת ×”×מיתיי×, שההגזמה הזו × ×©×¢× ×ª על החוק היהודי ×”××•×ª× ×˜×™, שצריך להיות ×¡×œ×—× ×™ כלפיו ×›×™ ×× ×• ×‘×ž×“×™× ×” יהודית. ×”×ž×•×“×¨× ×” של רוב הציבור ×”×ž×ª×›× ×” יהודי ×”×™× ×§×œ×™×¤×” דקה מ×ד.Â
Â
×× ××™×–×” חבר מועצת העיר של ×œ×•× ×“×•×Ÿ, ××™×–×” ×× ×’×œ×™×§× ×™ ×§× ××™ ושמרן, ×”×™×” ×ž× ×¡×” ×ת השטיק ×©× ×™×¡×” השבוע פולק, ×”×•× ×”×™×” ×¢×£ ×ž×”×›×¡× ×©×œ×• כמו טיל, והיה צריך ×›× ×¨××” להגר, ×›×™ ×”×•× ×”×™×” מתקשה ×œ×ž×¦×•× ×¢×‘×•×“×” ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×”. חבר ×§×•× ×’×¨×¡ ××ž×¨×™×§× ×™, ×פילו ×‘×ž×“×™× ×•×ª הדרו×, שהיה עושה תרגיל ×›×–×”, ×”×™×” ×ž× ×©×§ ×ת ×”×›×¡× ×©×œ×• ×œ×©×œ×•× ×•×ž×¡×ª×’×¨ במוסד לגמילה ממשהו. בישר×ל, ככל ×”× ×¨××”, פולק × ×•×¢×“ לגדולות.
Â
×›×™ ×–×” יימשך. השבוע מכרה ×”×›× ×¡×ª ×ת בחורי הישיבה ×œ×¢×‘×“×™× × ×¨×¦×¢×™× ×œ×¨×שי הישיבות שלה×, והעבירה בקרי××” ר××©×•× ×” הצעת חוק, הקובעת ×©×ª×œ×ž×™×“×™× ×—×¨×“×™× ×¤×˜×•×¨×™× ×ž×—×™× ×•×š, פרט ×œ×—×™× ×•×š יהודי. לבערות, לבורות, ×•×œ×©× ×ת ×”××“× ×™×”×™×” דור המשך – דור שיתחיל ×‘×ª× ××™× × ×—×•×ª×™× ×œ×ין שיעור מש×ר ×‘× ×™ גילו, דור שכל החברה שלו שו×בת ×ותו ×ל ×§×™×•× ×˜×¤×™×œ×™ ש×ין ×ž×ž× ×• ×ž× ×•×¡. יהיו מי שיימלטו – ×בל מי שירצה לסייע ×œ×”× ×™×’×œ×” שברדיו הישר×לי ×œ× ×™×¤×¨×¡×ž×• ×ת המודעות שלו. השבוע ×”×¢×ž×“× ×• עוד גייסות ×¢×ª×™×“×™×™× ×œ×™×”×•×©×¢ פולק ודומיו.
Â
ו×× ×ž×™×©×”×• ×™×¢×– לומר ש×ין לו ולו שמץ של כבוד להלכה היהודית, ש×ין בו ולו שמץ ×”×‘× ×” לתפיסה ש-51% מהתושבות ×›×ן עומדות בחוק ×”×–×” במדרגתן של בהמות ×”× ×§× ×•×ª במשיכה, ×©×”×•× ×œ× ×ž×•×›×Ÿ לשמוע ×“×™×‘×•×¨×™× ×¢×œ 'טומ×ת × ×©×™×', ש×ת יהושע פולק יש לבעוט מכל תפקיד ציבורי (רצוי מכוסה בזפת ×•× ×•×¦×•×ª), ש×ת הישיבות יש להפסיק לממן וש×ת תלמידיהן יש לגרור, ולו ×‘×•×¢×˜×™× ×•×¦×•×¨×—×™×, ×ל המ××” ×”-21 – ×”×•× ×™×•××©× ×ž×™×“ ב"×©× ××” עצמית" מצד ×חד ו"חוסר רגישות תרבותי" מצד ×©× ×™. ×™×”×™×”, עד כמה שזה ×œ× ×¡×‘×™×¨, מישהו ש×פילו יטען ×©×˜×©×¨× ×™×—×•×‘×¡×§×™ ×”×™×” ×× ×˜×™×©×ž×™, בגלל השורה הר××©×•× ×” שצוטטה. הרי, כפי ×©×˜×•×¢× ×™× ×”×—×¨×“×™×, מי שמתריס × ×’×“× ×—×™×™×‘ להיות ×× ×˜×™×©×ž×™.
Â
די. די כבר. ההלכה ××™× × ×” "תרבות ×חרת שיש לכבד"; ×”×™× ×–×•×”×ž×” מחשבתית. ×”×¨×‘× ×™× ××™× × "מורי דרך לה×רה", ××œ× ×‘×¨×ש ובר××©×•× ×” ×¡×•×›× ×™ דיכוי, ×©× ××” ו×ומללות. הדת היהודית ××™× × ×” ר×ויה לכבוד, ×”×™× ××ž×•× ×” תפלה מפלצתית. ×”×’×™×¢ הזמן ×©× ×–×›×•×¨ ×©×¡×•×‘×œ× ×•×ª, × ×›×•× ×•×ª× ×• לש×ת ××ž×•× ×•×ª × ×ª×¢×‘×•×ª, ××™× × ×” ×‘×©×•× ×¤× ×™× ×›×™×‘×•×“×Ÿ ×ו לגיטימציה שלהן; ושכ×שר המפלצת זוחלת ×ל מחוץ למ×ורתה ומרימה ×ת ר×שה בגלוי, יש לכרות ×ותו, ×œ× ×œ× ×¡×•×ª לתרץ ×ותו.
Â
Â
ומלבד ×–×ת, יש להפסיק ×ת רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור.
Â
(יוסי גורביץ)