חביב עלי שבועות מכל ×”×—×’×™× ×”×™×”×•×“×™×™×. ×”×•× ××™× × ×• כרוך בטבח ×‘×—×•×©×‘×™× ×חרת, ×›×—× ×•×›×” ופורי×; ×©×œ× ×›×‘×¤×¡×—, ×ין בו ×¦×•× ×›×¤×•×™ על ×—×•×¤×©×™×™× ×‘×“×¢×ª×; כל כולו ×—×’ של מוצרי חלב. ×שרי חובצי ×”×’×‘×™× ×”, ×›×™ ×”× ×™×ª×¢×©×¨×•.
×”×•× ×—×‘×™×‘ ×לי מסיבה ×ישית יותר: בשבועות של 1987 עדיין הייתי ×›×œ×•× ×‘×™×©×™×‘×ª × ×—×œ×™×. ×ž× ×”×’ × ×œ×•×– ×”×™×” לה×, להש×ר ×¢×¨×™× ×›×œ ×ותו הלילה ולהעמיד ×¤× ×™× ×©×”× ×”×•×’×™× ×‘×ª×•×¨×”. חלק מה×, יש להודות, ×כן עשו ×–×ת, שכן ×‘×—×™× ×•×ª הבגרות בתלמוד עמדו בפתח.
×בל לי היתה ×ž×ª× ×” יקרת ערך: הכרך הר×שון של ×ª×¨×’×•× ×¤×œ×•×˜×רכוס לעברית, שכלל ×ת הביוגרפיות של ×”×ž×“×™× ××™× ×”×™×•×•× ×™×. פלוט×רכוס, פילוסוף ×™×•×•× ×™ בן המ××” הר××©×•× ×” לספירה, ×§× ×” ×ת שמו ×“×•×•×§× ×›×‘×™×•×’×¨×£: ×”×•× ×¢×¨×š "ביוגרפיות משוות", ×ž×“×™× ××™ ×™×•×•× ×™ מול ×ž×“×™× ××™ רומ××™, ככל ×”× ×¨××” ×‘× ×¡×™×•×Ÿ לומר ש×לה ××™× × ×¢×“×™×¤×™× ×¢×œ ×לה. ההשוו×ות היו ×œ×¢×™×ª×™× ×¦×•×œ×¢×•×ª, ×בל ×”×•× ×ž×›×™×œ חומר ביוגרפי יקר ערך ש×בד ×‘×©× ×™× ×©×œ×חר מכן. ×”×•× ×©×•×•×” קרי××” עד מ×ד.
הביוגרפיה הר××©×•× ×” היתה של ליקורגוס, המחוקק – המיתולוגי למדי – של ספ×רטה. ×”×™×•× ×× ×™ יודע ומבין עד כמה פ×שיסטית ומדכ×ת היתה ספרטה, ×ž×“×™× ×ª-המוצב הר××©×•× ×” בהיסטוריה, ×בל ××–, בגיל 17, ×”×™×” משהו משחרר שקשה לתפסו ×‘×ž×™×œ×™× ×‘×ž× ×”×’×™× ×”×œ×œ×•. ×”×¡×¤×¨×˜× ×™× × ×¨×ו כמעט כחיזרי×, המוסר ×©×œ×”× ×”×™×” כל כך ×חר, כל כך × ×§×™ לעומת הזוהמה ×”×¨×•×—× ×™×ª שהיתה סביבי – ×•×”× ×”×™×• ההוכחה הברורה שיש משהו גדול הרבה יותר מעבר לחומות ×›×œ× ×”×™×”×“×•×ª.
×”× ×”×’×• בהבלי ×ביי ורב×, ו×× ×™ הייתי ×ž× ×ª×¨ מדי חצי שעה לחדרי, ×§×•×¨× ×‘×’× ×™×‘×” עמוד ×ו ×©× ×™×™×, וחוזר להעמיד ×¤× ×™× ×©×œ×ª×œ×ž×•×“ יש ×יזושהי משמעות. ××ž× ×, קשה לומר שהתלמוד × ×˜×•×œ ×¢× ×™×™×Ÿ; יש בו סוגיות קריטיות, כגון ש×לת טומ×תה של ×שה היולדת ×ª× ×™×Ÿ; ×“×™× ×• של פסל קיסר המחזיק צו××” בידו, ×× ×ž×•×ª×¨ ×”×•× ×ו ×סור בשימוש; הסוגיה הקשה של × ×™×©×•××™ בתולה הרה לכהן גדול; גלגוליו ×”×ž×¨×ª×§×™× ×©×œ הערפד התלמודי; שיטות שימושיות להערמה על מל×ך המוות היהודי, ×©×”×•× ×©×•×˜×” ידוע; וש×ר ×¤× ×™× ×™×. מה רבה ×—×•×›×ž×ª× ×©×œ גדולי ישר×ל – ×בל ××•×ª× ×• ×”×›×•×•×™× ×• ×ל סוגיות ×ž×¡×•×›× ×•×ª פחות, כגון ×“×™× ×™ × ×–×™×§×™×Ÿ מהעידן החקל××™.
ומן הבוקר של×חר מכן הייתי מתיוון. חביב עלי, ×× ×›×Ÿ, ×—×’ שבועות ×›×™×•× ×ישי של שחרור; והעיקה עלי העובדה ×©×ž×¢×•× × ×™× ×•×ž× ×—×©×™× ×•×œ×•×—×©×™× ×œ×ובות ועובדי ×›×•×›×‘×™× ×•×ž×–×œ×•×ª ×•×“×•×¨×©×™× ×לי ×בן הפכו ×ת ×”×—×’ לחג×, וכל רחוב יש בו "×ž× ×™×™×Ÿ × ×™×• ××™×™×’'×™ ×—×™×œ×•× ×™", ×•×¨×•×‘× ×§×•×¨××™× ×‘×©× ×”×§×‘×œ×” ×›×ילו יש בה משהו מלבד הבל, שטות ורעות רוח. ×”× ×”, ×× ×›×Ÿ, מעשיה לחג, ש(כמעט) כולה ×מת.
* * * * *
מעשה ברבי יוסי הקטר ורבי ×סף ×”×§× ××™ (לפועל ולש×) ורבי ×יתמר בעל ×”× ×¡ (קפה), שהיו מסבי×, ×œ×¤× ×™ ×©× ×™× ×רוכות, במסעדה ת××™×œ× ×“×™×ª בפתח תקווה (×ותה מסעדה ××™× × ×” עוד, ו×ולי ×œ× ×”×™×ª×” ××œ× ×ž×©×œ למצבה של פתח תקווה), והיו ×ž×ª×¢×ž×§×™× ×‘×¨×–×™ ×§×•× ×¡×¤×™×¨×¦×™×”. פתח רבי ×סף ו×מר: מה ×ומלל ×ž×¦×‘× ×©×œ ×‘× ×™ יפת, שכל ×ª×¨×‘×•×ª× ×—×™×¤×•×© × ×•×ש ×חר החסר. ש×ל רבי יוסי: מדוע? ×¢× ×” רבי ×סף: בשל חרדת הדי גמ×. ×•×™× ×—×¨ רבי ×יתמר × ×—×¨×ª בוז.
ש×ל רבי יוסי: מהי חרדת הדי גמ×? ×¢× ×” רבי ×סף: ×ות יש ×‘×™×•×•× ×™×ª ודי ×’×ž× ×©×ž×”, ×•×”×™× ×•×•' ×‘×œ×©×•× × ×•; ×•×”× ×”, מן ימות הומרוס והל××”, ×ין ×ות זו משמשת עוד, ו×× ×‘×¢×‘×¨ × ×§×¨× ×”××™ הידוע ורודוס, ×•×‘×œ×©×•× × ×• ××™ הוורדי×, הן ×›×™×•× ×”×•× × ×§×¨× ×¨×•×“×•×¡ ותו ל×, והדי ×’×ž× ×¤×¨×—×” לה. הוסיף רבי יוסי ו×מר: והן וו' ×”×™× ×”×ות החשובה ביותר לקב"×” עליו השלו×, ×©× ×מר שש ×›× ×¤×™×™× ×œ×ž×œ×ך; ר××” מה גדולה מעלתה של הוו', ×©×’× ×–×™ ×’× ×™×–×ª× ×©×œ ל"ו ×¦×“×™×§×™× ×§×©×•×¨×™× ×‘×”, וו' ×¤×¢×ž×™× ×•×•'. ×•×™× ×—×¨ רבי ×יתמר בבוז.
×מר רבי ×סף: ומכ×ן ×¨×™×§× ×•×ª× ×©×œ ×‘× ×™ יפת, ×©×ž× ×¡×™× ×”× ×œ×—×–×•×¨ ×ל ×”×ות ×”×לוהית ×שר ×יבדו, ו××™× × ×ž×•×¦××™× ×ותה, וכגודל ×—×™×¤×•×©×™×”× ×›×š גודל תסכול×, וימצי×ו פילוסופיות ותי×וריות ו×ל ×”××™× ×¡×•×£ ××™× × ×ž×’×™×¢×™×. ×¢× ×” רבי יוסי: מצ×× ×• ×•×œ×ž×“× ×• ×©×ž× ×™×™×Ÿ יהוה כו' הו×, וכו' מספר ×ž×•×©×œ× ×‘×ª×•×¨×ª ×¨×‘×™× ×• פית×גורס ×”×™× ×•; וה×, הטועי×, ב×ין ×œ×”× ×”×“×™ גמ×, יגיעו עד ×›' ×•×œ× ×™×•×¡×™×¤×•, ×•× ×ž×¦×ו ×—×¡×¨×™× ×ž×Ÿ המספר המושל×. ×•×™× ×—×¨ רבי ×יתמר × ×—×¨×ª בוז, ויכהו רבי יוסי במזלג ×שר בידו. והיו ×™×•×©×‘×™× ×•×“× ×™× ×‘×ª×•×”×•, עד שב×ו ×ž×œ×¦×¨×™×”× ×•×מרו לה×: ×¨×‘×•×ª×™× ×•, ×”×’×™×¢ זמן חשבון של × ×¢×™×œ×”.
* * * * *
×•×”× ×”, הערב ×× ×™ ×§×•×¨× ×‘×¡×¤×¨×• ×”×ž×¨×©×™× ×©×œ ×’×¨×©× ×©×œ×•×, "פרקי יסוד ×‘×”×‘× ×ª הקבלה וסמליה", ×•×ž×•×¦× ×©×‘×ž××” ×”-13 הגו כמה ×§×‘×œ×™×¡×˜×™× ×§×“×•×©×™× ×ª×¤×™×¡×” – "תורת השמיטות" – שחלק מרכזי בה ×”×•× ×©×”×¢×•×œ× ×¤×’×•× ×ž×©×•× ×©×‘×¢×™×“×Ÿ ×–×” שלו, עידן הדין, חסרה ×œ× ×• ×ות מ×ותיות ×”×'-ב'. כלומר, מבלי ידיעה, ×•×œ×©× ×œ×¦×•×Ÿ בלבד ותוך ×“×‘×¨×™× ×‘×˜×œ×™×, ומבלי ש×יש מ××™×ª× ×• לקח ולו בדל של קורס בקבלה, המצ×× ×• ×סף, ×יתמר ו×× ×™ ב×ותו ×¤×•× ×“×§ × ×™×“×— תורה קבלית שלמה, וז×ת בתוך פחות משעה. ו×× ×™ מצהיר בז×ת ×©×œ× ×©×ª×™× ×• ×©×•× ×“×‘×¨ יותר חריף מבירה, ×•×œ× ×”×¨×¢×‘× ×• ×ת ×¢×¦×ž× ×• 40 ×™×•× ×•-40 לילה; פשוט × ×ª× ×• לדמיון לרוץ ולמוח לקשור כל קשר ×ווילי.
לרבי ×סף ×”×§× ××™ ולי מסורת מטרידה של הגיית ×¨×¢×™×•× ×•×ª ××•×•×™×œ×™×™× ×©×œ×חר מכן ×ž×ª×‘×¨×¨×™× ×›× ×›×•× ×™×. ×צתי, ×× ×›×Ÿ, ×œ×¢×“×›× ×•. חייך ו×מר: וכיצד, חושב ×תה, הגיעו ×”×§×‘×œ×™×¡×˜×™× ×”×”× ×œ×ª×•×¨×ª×, ×× ×œ× ×ž×ª×•×š דיבור בטל? ותיפול עלי שתיקה. ×œ× ×‘×¨×¢×© יהוה, ×œ× ×‘×¨×•×— יהוה, ×œ× ×‘×ש יהוה, ×•×œ× ×‘×§×•×œ הדממה הדקה, ×›×™ ×× ×‘×”×‘×œ. הבל המוח הטוחן ×ת הריק.
ומלבד ×–×ת, יש להפסיק ×ת רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור.
(יוסי גורביץ)