×ו:
מה ×פשר ב×מת ללמוד מ×לג'יריה
השליט המקומי חש מושפל: השגריר הזר ×”×ª×¢×œ× ×ž×ž×—×ותיו ×•×œ× ×¡×™×¤×§ תשובות מספקות ×œ×¢× ×™×™×Ÿ שעמד על סדר ×”×™×•× ×©×œ ×”×™×—×¡×™× ×‘×™×Ÿ שתי ×”×ž×“×™× ×•×ª ×‘×©×œ×•×©×™× ×”×©× ×” ×”××—×¨×•× ×•×ª. ברגע של חימה ×”×™×›×” הסולטן בשגריר ב×מצעות ×”×ž× ×™×¤×” – ×”×•× ×›×‘×¨ ×œ× ×™×›×•×œ ×”×™×” לסבול יחס מזלזל שכזה.
×× ×”×™×” יודע מה תהיה התוצ××” של ×ותה "מכת ×ž× ×™×¤×”", ×ולי ×”×™×” ×ž× ×¡×” הסולטן להירגע קצת ×•×œ× ×¡×•×ª לפתור ×ת בעיית החוב ×”×ž× ×•×¤×— של צמד ×”×¡×•×—×¨×™× ×”×™×”×•×“×™× ×‘×¦×•×¨×” ×חרת. ×בל ×ת התקרית הדיפלומטית המתגלגלת הזו כבר ××™ ×פשר ×”×™×” לעצור. דרישה ×œ×”×ª× ×¦×œ×•×ª × ×¢× ×ª×” בסירוב, ובתגובה הטילה המעצמה הזרה סגר ימי על ×”×¡×•×œ×˜× ×•×ª המערב-×ª×™×›×•× ×™×ª. דרישה × ×•×¡×¤×ª לשלוח דיפלומט לבירה הזרה × ×¢× ×ª×” בירי מטחי ×ª×•×ª×—×™× ×¢×œ ×”×¡×¤×™× ×•×ª הזרות. ירי תותחי×? לעבר ×¡×¤×™× ×” צרפתית? למלך ש×רל ×”-10 ×–×” הספיק. ×”×•× ×œ× ×”×™×” מוכן לוותר על הכבוד הל×ומי (במיוחד ×œ× ×‘×ª×§×•×¤×ª בחירות). מכ×ן – הדרך לכיבוש ×לג'יריה היתה קצרה.
×× ×™ יודע שעשיתי ×œ×›× ×§×¦×ª סלט מהעובדות, ×בל ×ין מה לעשות. ההיסטוריה של הדיפלומטיה ××£ ×¤×¢× ×œ× ×”×™×ª×” מגוחכת יותר. ×–×” מה ×©×—×©×‘×ª× ×ולי כשר××™×ª× ×ת המופע של ×“× ×™ ×יילון, ×בל יש לי חדשות-×™×©× ×•×ª בשבילכ×. ×œ×¤× ×™ כמעט 180 ×©× ×” כבשה צרפת ×ת ×לג'יריה בגלל מכת ×ž× ×™×¤×” ×©×”× ×—×™×ª הסולטן חוסיין דיי (שהיה ×ž×ž×•×¦× ×ª×•×¨×›×™) על לחיו של שגריר צרפת, מר פייר דב×ל. וכל הש×ר – היסטוריה, כמו ש×ומרי×: כיבוש, ×ž×ª× ×—×œ×™×, × ×™×¦×•×œ ×§×•×œ×•× ×™×לי, התעוררות ×יסל×מית, התעוררות ל×ומית, מלחמת עצמ×ות ×©× ×’×ž×¨×” בשחרור ×לג'יריה מהכיבוש הצרפתי, וגבתה ×ת ×—×™×™×”× ×©×œ מ×ות ×לפי ×‘× ×™ ××“× ×•×”×‘×™××” עמה ×’× ×ž× ×•×¡×”/×˜×¨× ×¡×¤×¨ של כמיליון ×¦×¨×¤×ª×™× (×›-15% ×ž×”× ×™×”×•×“×™×), שעזבו ×ת ×‘×ª×™×”× ×‘×¦×¤×•×Ÿ ×פריקה וגלו ×¦×¤×•× ×”, ×ל מעבר ×œ×™× ×”×ª×™×›×•×Ÿ, לצרפת – מולדת ×©×¨×•×‘× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×‘×™×§×¨×• בה ×§×•×“× ×œ×›×Ÿ.
השוו×ות בין המצב ×©×œ× ×• ×›×ן לכיבוש הצרפתי ב×לג'יריה עולות מדי פע×. ×”× ×” ×חת לדוגמה, שמצ×תי בגוגל. ×œ×¤×¢×ž×™× ×–×” כדי להר×ות ש××™ ×פשר להשוות בין המ×בק ×›×ן, לבין המ×בק ×©× (×›×™ ×©× ×”×¤×¨×™×“ ×™× ×‘×™×Ÿ ×”×ž×“×™× ×” הכובשת ל×זור ×”× ×›×‘×©, ×›×™ ×œ×”× ×ין ירושלי×, ×›×™ ×œ×”× ×”×™×” ×ת דה-גול, וכו'). ×‘×¤×¢×ž×™× ×חרות ×–×” כדי להר×ות שהכל בגלל הכיבוש, ויש ×¤×¢×ž×™× ×©×”×”×©×•×•××” × ×•×¢×“×” להוכיח ×©×©×•× ×”×ª× ×—×œ×•×ª ×œ× ×™×•×¦×¨×ª מצב בלתי-הפיך: ×”× ×” "× ×¢×œ×ž×•" ×œ×”× ×ž×™×œ×™×•×Ÿ "×ž×ª× ×—×œ×™×" ×¦×¨×¤×ª×™× ×ž×לג'יריה תוך כמה חודשי×, ×•×”× ×¢×•×“ חיו ×©× ×‘×ž×©×š יותר ממ××” ×©× ×”. ×× ×—× ×• עדיין ×œ× ×—×’×’× ×• יובל לכיבוש.
×בל ברוח הרעה ×”×ž× ×©×‘×ª ברפובליקה היהודית וה××ª× ×•×§×¨×˜×™×ª ×©×œ× ×•, כד××™ ×ולי לדבר על לקח ×חר ש×פשר ללמוד ממלחמת ×לג'יריה, וש×ותו × ×•×˜×™× ×œ×©×›×•×—: רפובליקה צרפתית שלמה התמוטטה בגלל מלחמה ×§×•×œ×•× ×™×לית. הרפובליקה הרביעית שרדה במשך פחות מ-13 ×©× ×™×, מסוף מלחמת ×”×¢×•×œ× ×”×©× ×™×™×” ועד מ××™ 1958, ×•× ×¤×œ×” בעקבות × ×¡×™×•×Ÿ הפיכה צב××™. × ×¡×™×•×Ÿ זו מילה מכובסת, למען ×”×מת. יותר × ×›×•×Ÿ ×™×”×™×” לומר שהרפובליקה הרביעית הצרפתית × ×¤×œ×” בעקבות הפיכה צב×ית של כוחות ×¦×‘× ×¦×¨×¤×ª, בתמיכת ×”×ž×ª×™×™×©×‘×™× ×”×¦×¨×¤×ª×™× ×‘×לגי'ריה. ב-24/5/1958 השתלטו ×¦× ×—× ×™× ×©×œ ×¦×‘× ×¦×¨×¤×ª על קורסיקה (×©×”×™× ×›×ž×•×‘×Ÿ חלק מצרפת). ×”×¦×‘× ×”×¦×¨×¤×ª×™ ×”×™×” מוטרד מה××™-יציבות הפוליטית בפ×ריס, וחשש שיהיו לה השלכות על המלחמה × ×’×“ ×”×ž×•×¨×“×™× ×”×לג'יר××™×. ×’× ×”×ž×ª×™×™×©×‘×™× ×”×¦×¨×¤×ª×™× ×‘×לג'יריה תמכו ×‘×¦×‘× ×‘×¢×§×‘×•×ª חשש×-×—×©×“× ×©×”×ž×ž×©×œ×•×ª שהתחלפו בקצב תדיר ×œ× ×ª×ž×›×• מספיק ×‘× ×¡×™×•× ×•×ª לרסן ולהשתלט על המרד.
ההשתלטות על קורסיקה היתה רק הצעד הר×שון במסגרת ×ª×•×›× ×™×ª לכיבוש פ×ריס והחלפת הממשלה, ×× ×©×רל דה-גול ×œ× ×™×ž×•× ×” לר×ש הממשלה, כפי שדרשו ×ž× ×”×™×’×™ הפוטש. ×•× ×—×©×• מה? ב-29 במ××™ ×ž×™× ×” × ×©×™× ×¦×¨×¤×ª ×¨× ×” קוטי ×ת ש×רל דה-גול לר×ש ממשלת חירו×. דה-גול ×”×ª× ×” ×ת הסכמתו בהשעייה של החוקה לשישה חודשי×, וב×ישור חוקה חדשה ×©×ª×¢× ×™×§ סמכויות × ×¨×—×‘×•×ª ×œ× ×©×™× ×©×™×™×‘×—×¨ לתקופה של שבע ×©× ×™×. בספטמבר 1958 ×ושרה החוקה והוקמה הרפובליקה החמישית, שמצליחה ×œ×”×ª×§×™×™× ×¢×“ היו×.
××– ×”× ×” ×œ×›× ×œ×§×— ×מיתי – דמוקרטיה ×”×™× ×ž×‘× ×” מ×וד עדין. ×›×©×”×¦×‘× ×•×”×ž×ª×™×™×©×‘×™×-×ž×ª× ×—×œ×™× ×ž×–×”×™× ×ת ×”××™× ×˜×¨×¡×™× ×©×œ×”× ×›×©×•× ×™× ×ž×לה של ×”×ž×“×™× ×”, ×–×” ×œ× × ×’×ž×¨ בטוב. ו×ולי הלקח שצריך ללמוד ×”×•× ×–×” שהסולטן התורכי למד ב-1830, ×•×œ×¦×¨×¤×ª×™× ×œ×§×— 130 ×©× ×” ללמוד: ×œ× ×›×“××™ להתעסק ×¢× ×©×’×¨×™×¨×™× ×–×¨×™×. ×•×œ× ×›×“××™ ×œ×”×™×›× ×¡ לקרבות על כבוד ל×ומי. ×תה יודע ×יך ×–×” מתחיל, ×בל ××£ ×חד ×œ× ×™×•×“×¢ ×יך ×–×” ייגמר.
(×ורי סבח)