בטקס רב רוש×, ×ישר שר ×”×וצר של ×’×בון ×œ×©× ×™ רופ××™ ×”×ליל ×”×‘×›×™×¨×™× ×‘×רצו – ×”×©× ×™×™× ×ž×—×–×™×§×™× ×‘×ª×¤×§×™×“ רשמי ×•×ž×§×‘×œ×™× ×ž×©×›×•×¨×ª ממשלתית – למכור ל××“× ×–×¨ ×ת מל××™ הבקר של ×”×ž×“×™× ×” לתקופה של כעשרה ימי×, ×”×™×ž×™× ×©×‘×”× ×¢×œ פי המסורת המקומית × ×ž× ×¢ ×”×ליל מל×כול בשר. ×‘×™×ž×™× ×לו, על פי חוק ×©× ×•×™ במחלוקת – ×ž×©×•× ×©×¨×•×‘ ×”×ª×•×©×‘×™× ×¡×‘×•×¨×™× ×›×™ ××™× ×• מחמיר מספיק – ×™×™×סר על ×ž×•×›×¨×™× ×œ×”×¦×™×’ בשר בקר לר×ווה, ×ו למכור ×ž×•×¦×¨×™× ××—×¨×™× ×”× ×•×‘×¢×™× ×ž×ž× ×•, כגון חגורות.
טוב, ×œ× ×‘×“×™×•×§. ×בל דומה עד כדי להרתיע.
*Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â *
×”×ž×“×”×™× ×‘×›×œ ההיסטריה שסביב מכירת ×”×œ×—× ×‘×©×‘×•×¢×•×ª ×”××—×¨×•× ×™× ×”×™× ×“×¢×™×›×ª×” של ×”×—×™×œ×•× ×•×ª הישר×לית. ×חרי הכל, הפרת הסטטוס קוו היתה ×‘×¢×¦× ×”×’×©×ª כתבי ×”××™×©×•× ×›× ×’×“ ×”×ž×•×›×¨×™× ×‘×™×¨×•×©×œ×™×. ב-22 ×”×©× ×™× ×ž××– חוקק חוק החמץ, ×œ× ×”×•×’×©×• כתבי ×”×ישו×, ×•×”×¤×§×—×™× ×”×¡×ª×¤×§×• בברירת ×§× ×¡.
×•×’× ×‘×¨×™×¨×ª ×”×§× ×¡, כפי שקבע השבוע מזוז, היתה חריגה. חוק החמץ ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×סר על מכירת חמץ: ×”×•× ×סר על הצגה פומבית לצורך מכירה. כל זמן שהמוכר ×œ× ×”×¦×™×‘ דוכן בשוק, ×ו הציג ×œ×—×ž× ×™×•×ª בחלון ר×ווה, ×”×•× ×™×›×•×œ למכור ×ותו כהרגלו. מטרתו היחידה היתה ×—× ×•×¤×” לדתיי×, ×©×¨×’×©×•×ª×™×”× ×”×¢×“×™× ×™× ×œ× ×™×¢×ž×“×• במר××” של כיכר ×œ×—× ×—×©×•×¤×” בציבור. לציבור ×”×—×™×œ×•× ×™, כידוע, ×ין רגשות – ×•×’× ×œ× ×¦×¨×›×™×. ×—×™×œ×•× ×™× ×©×ž×ª×’×•×¨×¨×™× ×ž×—×•×¥ לתל ×ביב יחוו בשבוע הקרוב הפרעה קשה בשגרת יומ×. מצד ×©× ×™, ×œ× ×‘×˜×•×— שהקבוצה "×—×™×œ×•× ×™× ×©×ž×ª×’×•×¨×¨×™× ×ž×—×•×¥ לתל ×ביב" ×”×™× ×§×‘×•×¦×” בעלת משקל.
חוק החמץ מוכיח, למי שעוד ×”×™×” זקוק להוכחה, שישר×ל ×”×™× ×ª×™×וקרטיה ×•×œ× ×“×ž×•×§×¨×˜×™×”. מדובר בחוק ×ž×¢× ×™×™×Ÿ מ×ד: ×”×•× ×—×œ רק על ×זרחי ישר×ל היהודי×, ×•×œ× ×¢×œ ×זרחיה ×”× ×•×¦×¨×™× ×ו המוסלמי×. ×”×× ×©×™× ×”×¦×¤×•×™×™× ×œ×”×™×¢× ×© ×‘×’×™× ×• – ×‘×§× ×¡ – ×ž×•×¤×œ×™× ×œ×¨×¢×” בשל מוצ××, ×•× ×¤×’×¢×ª ×™×›×•×œ×ª× ×œ×¢×¡×•×§ ×‘×ž×§×¦×•×¢× ×“×•×•×§× ×‘×©×‘×•×¢ שבו ×”×•× ×¢×©×•×™ להיות רווחי במיוחד. ××ž× ×, פגיעה זו מחווירה לעומת הפגיעה הקבועה והיומיומית ב×זרחי ישר×ל ש××™× × ×ž×•×’×“×¨×™× ×›×™×”×•×“×™×, ובכל ×–×ת. ×–×” ××™× ×• החוק היחיד המבדיל בין ××–×¨×—×™× ×¢×œ פי דת×: חוק החזיר, ×”×וסר על גידול חזירי×, חל ×‘×™×©×•×‘×™× ×™×”×•×“×™×™× ×•×ž×•×¡×œ×ž×™×™× ×‘×œ×‘×“.
ומעבר ×œ×¡× ×§×¦×™×” החוקית יש ×’× ×¡× ×§×¦×™×” חברתית. שיעור ×ž×“×”×™× ×©×œ 81% מהיהודי×, ×™×”×•×“×™× ×—×™×œ×•× ×™× ×‘×›×œ×œ ×–×”, ×מרו ×©×”× "×œ× ×™×§× ×• חמץ" בפסח, ×•×¨×‘×™× ×ž×”× ×”×•×“×™×¢×• ×›×™ יחרימו ×—× ×•×™×•×ª שימכרו. מי שעקב ×חר ×”×”×–× ×—×” המתמשכת של לימודי ×”×זרחות, וד××™ ×œ× ×™×•×¤×ª×¢ לשמוע שרוב ×”××–×¨×—×™× ××™× × ×ž×‘×“×™×œ×™× ×¢×•×“ בין חוק ×”×ž×“×™× ×” וחוק הדת: רוב התגובות על החלטת מזוז היו התרעמות, ×•×˜×¢× ×” שמזוז ×ž×ª× ×’×“ לצוויו של ×”×ל עצמו.
× × ×™×— עכשיו לבורות רחבת ×”×”×™×§×£ שסבורה ×©×”×ª× "ך ×•×¤×¨×©× ×™×• ×”×-×”× ×¤×™×• של ×”×ל. ×חרי הכל, כפי שציין יפה ספי רכלבסקי בספרו ×”×חרון – "×ין גבול" – ×”× ×•×©× ×”×™×—×™×“ שבתי הספר הישר××œ×™×™× ×ž×œ×ž×“×™× ×›×¨×וי ×”×•× "×—×’×™ ישר×ל". השיעור ×¢×œ×™×”× ×—×•×–×¨ מדי ×©× ×”, ×•×ª×œ×ž×™×“×™× ×ž×‘×™×ª ×—×™×œ×•× ×™ × ××œ×¦×™× ×œ×©×ž×•×¢, במוסד ממלכתי לכ×ורה ומסורתי בפועל, על צוויו של ×”×ל.
×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×œ×ž×“×• מהו חוק, וגרוע מכך – ×œ× ×œ×ž×“×• מהי ×¨×™×‘×•× ×•×ª. ×ין ×œ×”× ×ž×•×©×’ מה משמעותה, ב×ילו ×“×ž×™× ×•×ž××ž×¦×™× × ×§× ×ª×”, וכמה ×רוך ×”×™×” המ×בק להשתחררות מעולה של הדת. ×ין ×œ×”× ×ž×•×©×’ על ×”×¢×§×¨×•× ×•×ª ×”×¢×•×ž×“×™× ×ž×חורי קיומה של ×”×›× ×¡×ª, ומהי משמעות החלטותיה.
×”× ××™× × ×™×•×“×¢×™× ×©×œ×›× ×¡×ª ×ין ×©×•× ×¡×ž×›×•×ª, ×ו על כל ×¤× ×™× ×œ× ×¦×¨×™×›×” להיות לה, להתערב ×‘×¢× ×™×™× ×™ דת. ×”× ××™× × ×™×•×“×¢×™× ×©×”×—×œ×˜×ª×• של מזוז ××™× × ×” ×ומרת דבר על ×¡×ž×›×•×ª× ×©×œ ×”×¨×‘× ×™×, ×ו על החלטה ×ישית של ××“× ×œ×”×ž× ×¢ ממכירה ×ו רכישה של חמץ; ×”×™× ×ž×¤×¨×©×ª בסך הכל ×ת החוק, ×©×”×•× × ×¤×¨×“ מן הדת. ×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×œ× ×”×‘×™× ×•, והיה מי שרצה ×©×œ× ×™×‘×™× ×•, שהחוק צריך להיות ×דיש לדת; לימדו ××•×ª× ×©"פה ×–×” ×ž×“×™× ×” יהודית", ×•×”× ×§× ××™× ×œ×” הרבה יותר מן הדתיי×. ×“×•×•×§× ×ž×©×” פייגלין יכול להצהיר, ולשיטתו בצדק, שרצוי שחוק החמץ יבוטל – ×ž×©×•× ×©×”×“×ª ×ž×ž×™×œ× ×ž×©×ª×œ×˜×ª על הרחוב ושהכפיה הדתית ×”×™× ×›×œ×™ ×—×–×§ × ×’×“×”.
×בל דתיי-הלייט ×©×œ× ×•, ש"זהות×" החלולה ×”×™× ×¢×™×§×¨× â€“ ו×× ×™ מוכן ×œ×©×™× ×›×¡×£ טוב ×©×”× ×œ× ×™×•×›×œ×• להצביע על עשר דמויות דתיות ל×ורך ההיסטוריה – ×¨×•×¦×™× ×“×ª הצהרתית. ומי יכול לה××©×™× ×ות×, כששרת החוץ ×œ×‘× ×™ רוצה להרחיב ×ת תחולת החוק? "×“×•×•×§× ×ž×©×•× ×©××™× ×™ ××“× ×“×ª×™, ×× ×™ רוצה לשמר ×’× ×‘×ª×œ ×ביב משהו בהקשר ציבורי ש××™× × ×• כופה דבר על הפרט בביתו," כותבת ×œ×‘× ×™. ×‘× ×™ ברק, ×”×™× ×ומרת, ×ž×ž×™×œ× ××™× × ×” זקוקה לחוק ×›×–×” – ועל פי ×”××™-גיון שלה, יש לכפות ×ותו ×“×•×•×§× ×¢×œ מי ש××™× × ×• רוצה בו, ×‘×©× ××™×–×” "צביון ל×ומי" מעורפל, ור××” ×–×” ×¤×œ× â€“ הצביון הל×ומי של ×œ×‘× ×™ ×”×•× ×‘×¢×¦× ×יסור דתי. ×× ×ž×™×©×”×• בצרפת ×”×™×” מציע, ×‘×©× "הצביון הל×ומי", ל×סור ×כילת בשר בפומבי בימי שישי – ×יסור שחל על הקתולי×, ×©×”× ×—×œ×§ × ×™×›×¨ מ×ד מ×וכלוסיית ×”×ž×“×™× ×” – היו ×ž×’×œ×’×œ×™× ×ותו מכל המדרגות.
×œ×‘× ×™ עוד יחסית רגועה. רפי פויירשטיין, רב ×ž×•×“×¨× ×™ כביכול, טוען ש×כילת חמץ ×”×™× ×œ×ž×¢×©×” הכחשת שו××” – ומבצע הכחשת שו××” בעצמו. לשיטתו, ×”×ירוע המיתולוגי של רצח ×”×™×œ×“×™× ×”×™×”×•×“×™× ×¢×œ ידי פרעה, ש××™× × ×• מתועד ×‘×©×•× ×ž×§×•×¨ היסטורי, ×”×•× ×©×•×•×” ערך ×ž×‘×—×™× ×ª ××ž×™× ×•×ª×• לשו××” ×”× ×צית, המתועדת ×‘×ž×™×œ×™×•× ×™ מסמכי×, ×¨×•×‘× ×©×œ ×”×¨×•×¦×—×™× ×¢×¦×ž×. כלומר, כדי ×œ×§×“× ×ת המיתוס שלו, פויירשטיין מוריד ×ת ×”×מת המתועדת למדרגת מיתוס. ב×יזשהו מקו×, דיוויד ××™×¨×•×•×™× ×’ ×ž×•×—× ×›×£ בהתלהבות.Â
ו××£ ×חד ×œ× ×ומר ×ת ×–×”. הדמגוגיה הזולה של פויירשטיין מתפרסמת ב×תר חדשות גדול, ו××£ עורך ×œ× ×¢×•×¦×¨ לחשוב על ×–×”. ××ž× ×, השטות הזו חביבה מ×ד על ××—×™× ×• ×‘× ×™ עדות העוזי והדובון – וצריך ×¤×¢× ×œ×‘×¨×¨ מה יש לה×, לחובשי הכיפה, ×©×”× ×ž×ž×”×¨×™× ×œ×”×¤×•×š ×ת הכחשת השו××” לטיעון הר×שון במעלה שלה×, × ×•×¡×— "×× ××™× ×š מ×מין בהר ×¡×™× ×™, מדוע ×תה מ×מין ב×ושוויץ" הרווח כל כך; התשובה ×›× ×¨××” ×œ× ×¡×™×ž×¤×˜×™×ª – ×•×”× ×—×•×–×¨×™× ×¢×œ×™×” שוב ושוב, ×בל ×œ× ×‘×¨×•×¨ ×יך התשובה הפשוטה (מיתוס מול מצי×ות) כלל ×œ× ×¢×•×œ×”.
לישר××œ×™× ×ין ×—×™× ×•×š היסטורי. הדבר ידוע. ×’× ×ž×•×©×’ ברור על חוק, חוקה ו×זרחות ×ין לה×. ×•×œ×ž×§×•× ×©×‘×• ×ין עובדה, ×•×œ× ×™×•×“×¢×™× ×›×™×¦×“ להבדיל בין עובדה לבדיון, זוחל המיתוס. מיתוס ×”×•× â€“ ×”×™×™× ×•, שקר – שבמגילת העצמ×ות מוגדרת ישר×ל ×›"×ž×“×™× ×” יהודית ודמוקרטית"; מיתוס ×”×•× â€“ ×”×™×™× ×•, שקר – שבישר×ל "תמיד" ×”×™×” חוק חמץ – ×”×•× ×‘×Ÿ 22 בלבד; מיתוס ×”×•× â€“ ×”×™×™× ×•, שקר – שמגילת העצמ×ות מבטיחה צביון יהודי ×œ×ž×“×™× ×”; ×”×™× ×ž×‘×˜×™×—×” ×“×•×•×§× ×—×•×¤×© מצפון, וחובשי הכיפות היו ×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×™×בק קשות בבן גוריון כדי ×©×™×›× ×™×¡ ×¤× ×™×ž×” ×ת "מתוך בטחון בצור ישר×ל".
והתוצ××” של כל ×”×ž×™×ª×•×¡×™× ×”×œ×œ×•, ×©×”×•×œ×›×™× ×™×“ ביד ×¢× ×’×œ ×”× ×™×• ××™×™×’' המטביע ×ת התרבות, ×”×™× ×©×ž×” ×©× ×ª×¤×¡ ×›× ×•×¨×ž×” – ×—×™×œ×•× ×™×•×ª – רק ×œ×¤× ×™ ×©× ×™ עשורי×, × ×—×©×‘ ×”×™×•× ×œ×¡×˜×™×”. ×”××™×¨×•× ×™×” ההיסטורית ×”×™× ×©×œ×ž×“×™× ×” יהודית – ×”×™×™× ×•, בורה, × ×‘×¢×¨×ª, משתלבת במרחב ו×לימה – ×ין כל סיכוי שיור במזרח התיכון; והמעבר ×ž×—×™×œ×•× ×™×•×ª ליהדות ×”×•× ×חד ×”×’×•×¨×ž×™× ×©×™×‘×™×ו על ×”×ž×“×™× ×” ×ת סופה.
Â
ומלבד ×–×ת, יש להפסיק ×ת רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור.
(יוסי גורביץ)