×”×”×ª× ×—×œ×•×ª × ×•×§×“×™× ×§×™×‘×œ×” ל××—×¨×•× ×” ×ª×§× ×” חדשה: ×”×™× ×וסרת על ×¨×•×¡×™× ×©×™×”×“×•×ª× ×ž×¤×•×§×¤×§×ª להתגורר בה. חברת ×”×›× ×¡×ª יוליה שמ×לוב-ברקוביץ', מר×שי ×”×ž×¡×™×ª×™× ×‘×›× ×¡×ª, מ ×– ו ×¢ ×– ×¢ ת.
התגובה הר××©×•× ×” ×”×™× ×¦×—×•×§ חלול. פת××•× ×ž×¡×ª×‘×¨ שערימת ×’×–×¢× ×™× ×©×˜×•×”×¨ ×“×ž× ×”×•× ×›×œ מה שיש ×œ×”× ×œ× ×ž×¤× ×” ×ת הקריטריון המפלה שלה כלפי ×¢×¨×‘×™× ×‘×œ×‘×“, ××œ× ×ž×¡×¨×‘×ª להכיר ב"גיור הדגמ"×—" הישר×לי – התפיסה ש×ומרת ש×× ×©×™×¨×ª×ª בצב×, ××œ× ×× ×›×Ÿ ×תה דרוזי ×ו × ×•×¦×¨×™, ×תה יהודי – ומתעקשת על הקריטריון ×”×’×–×¢× ×™ הקדו×. שמ×לוב-ברקוביץ' ×“×•×•×§× ×¦×¨×™×›×” להבין ×ות×: ×”×™×, שרו××” ×ת ×ל × ×§×ž×•×ª יהוה ×‘×¢× × ×™ ×פר, ×œ× ×™×›×•×œ×” לריב ×¢× ×× ×©×™× ×©×¨×•×¦×™× ×œ×—×–×•×¨ ×“×•×•×§× ×œ×ž×§×•×¨×•×ª שלה×.
יש כמה משמעויות משעשעות להחלטה של × ×•×§×“×™×. למשל, יולי ×דלשטיין, שר התעמולה ×©×œ× ×•, ×œ× ×™×•×›×œ להתגורר ש×. ××‘× ×©×œ×• ×”×•× ×›×•×ž×¨ ×ורתודוקסי. המסביר הרשמי של ישר×ל ×œ× ×ž×¡×¤×™×§ יהודי בשביל × ×•×§×“×™×. צריך לתהות ×× ×‘× ×™×ž×™×Ÿ × ×ª× ×™×”×•, שהתחתן ×¤×¢× ×¢×œ ידי רב רפורמי, מספיק טוב בשביל × ×•×§×“×™×; הבת ×”×ž×•×¦× ×¢×ª שלו, × ×•×¢×” × ×ª× ×™×”×•, וד××™ ל×. התושב ×”×ž×¤×•×¨×¡× ×‘×™×•×ª×¨ של × ×•×§×“×™× ×”×•× ×”×’×¨×•×˜×¡×§×” של שר חוץ ×©×œ× ×•, ×ביגדור ליברמן. מסתבר ×©×‘× ×•×§×“×™× ×תה יכול בריון שהורשע בתקיפת ×™×œ×“×™× ×•×œ×”×™×—×©×‘ מ××‘× ×™ הקהילה, ×בל ×× ×™×© ספק כלשהו ב×שר ליהדותך, תצטרך לגרור ×ת עצמך ×œ×ž×§×•× ×חר. התגובה ההזויה שייכת לדובר ×”×גודה לזכויות ×”×זרח, שציין ש"ההחלטה ×©×œ× ×œ×§×‘×œ ××“× ×œ×™×™×©×•×‘ ×ך בשל ×˜×¢×ž×™× ×©×œ ×’×–×¢, דת, מין וכדומה ×”×™× ×סורה ומהווה ×פליה פסולה". ×פליה פסולה? על פי ××™×–×” חוק? × ×•×§×“×™× ××™× × ×” × ×ž×¦×ת בישר×ל והחוק הישר×לי ×œ× ×—×œ עליה. ×¢×¦× ×§×™×•×ž×” של × ×•×§×“×™× ×”×•× ×פליה פסולה.
ליברמן, כזכור, הצהיר כמה ×¤×¢×ž×™× â€“ ו××£ הפך ×ת ×”× ×•×©× ×œ×—×œ×§ מהמצע שלו – ×©×”×•× ×ª×•×ž×š ×‘× ×™×©×•××™× ×זרחיי×, כדי ל×פשר למ×ות ×לפי ×ž×”×’×¨×™× ×¨×•×¡×™× ×œ×”× ×©× ×‘×™×©×¨×ל. ×חר כך ×”×•× ×•×™×ª×¨ ודיבר על "ברית הזוגיות", גרסה מצומצמת יותר שת×פשר ×œ×”× ×œ×”× ×©× ×¨×§ ×‘×™× × ×•×‘×™×Ÿ עצמ×, ובהסכמת ×”×¨×‘× ×•×ª. ×’× ×–×” × ×ª×§×¢. ×ולי טוב שכך: ×ולי ×”×‘×•×—×¨×™× ×©×œ ליברמן יפיקו ×ת הלקח מכך ×©×”× ×œ× ×ž×¡×¤×™×§ ×˜×•×‘×™× ×›×“×™ לגור ×‘×”×ª× ×—×œ×•×ª שלו. ×חד ×”×ž×ª× ×—×œ×™× ×”×§×™×¦×•× ×™×™× ×™×•×ª×¨ הבהיר ×ת ×”× ×§×•×“×”: "צריך להתבדל ×ž×”×’×•×™×™× ×‘×ž×¡×—×¨, בהכל. במיוחד מלגור ×ות×. ×–×” יכול להיות פתח להתבוללות, לעבודה זרה. ×–×” פתח לצרות ×חרות. ×”× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¡×™×ª ××•×ª× ×• לעבירות ×©×™×”×•×“×™× ×‘×“×¨×š כלל ×œ× ×¢×•×©×™×, כמו עבודה זרה, גילוי עריות, כל ×ž×™× ×™ סטיות ×›×לה ×ו ×חרות. לכן ×ין ×œ×”× ×ž×§×•× ×‘×™×™×©×•×‘ ×©×œ× ×•. ב×ופן ×¢×§×¨×•× ×™, ×–×” ×©×”× ×ž×©×¨×ª×™× ×‘×¦×‘× ×–×” בעיה. ×סור ×©×”× ×™×”×™×• בצב×." ×›×™ שירות צב××™, כידוע, ×”×•× ××“× ×•×ª, במיוחד כשהחייל ×”×œ× ×™×”×•×“×™ ×”×•× ×§×¦×™×Ÿ. ר×וי ×œ×©×™× ×œ×‘ לשתי × ×§×•×“×•×ª ×›×ן: התפיסה הבסיסית ×©×œ× ×™×”×•×“×™× ×—×©×•×“×™× ×וטומטית בגילוי עריות ובסטיות ×ž×™× ×™×•×ª (השולחן ערוך ×וסר, למשל, להש×יל ×œ×”× ×‘×”×ž×•×ª). ×”× ×§×•×“×” ×”×©× ×™×” ×”×™× ×”×¤×—×“ ×”× ×•×¨× ×ž×”×ª×‘×•×œ×œ×•×ª.
על ×¤× ×™×•, מדובר בבולשיט מזוקק. ×יך בדיוק ××ž×•×¨×™× ×™×”×•×“×™× ×‘×™×©×¨×ל, ועוד ×‘×”×ª× ×—×œ×•×ª, להתבולל? ×יך, לעז×זל, ×”× ×™×¢×©×• ×ת ×–×”? ×”×—×•×§×™× ×”×™×©×¨××œ×™×™× ×œ× ×ž××¤×©×¨×™× "× ×™×©×•××™ תערובת" – ×”×©× ×”× ×ª×¢×‘ ×©×ž×”×“×¨×•× ×”××ž×¨×™×§× ×™ פס ×œ×¤× ×™ ××¨×‘×¢×™× ×©× ×” ועדיין מלחש ×›×ן – ×›×™ ×”× ×ž×—×™×™×‘×™× × ×™×©×•××™× ×‘×מצעות טקס דתי. ×œ× ×‘×ž×§×¨×” ×ין בישר×ל × ×™×©×•××™× ×זרחיי×; ×œ× ×‘×ž×§×¨×” × ×¡×•×’ ליברמן מהדרישה הזו. × ×™×©×•××™× ××–×¨×—×™×™× ×¤×™×¨×•×©× ×”×¤×¡×§×ª יכולתה של ×”×ž×“×™× ×” לפקח על ×—×™×™ ×”×ישות של ×זרחיה. וזה מה ששווה היהדות ×”×’××” שלכ×? מבט ×חד מעפעף מצעירה ×‘×œ×•× ×“×™× ×™×ª והכל × ×’×ž×¨? ×–×” כל מה ×©×”×™× ×©×•×•×”?
ועדיין מדובר בפחד ×מיתי מ×ד. ×מיתי מספיק בשביל ×œ×”× ×™×¢ חלק × ×™×›×¨ מ×וכלוסיית × ×•×§×“×™× ×œ×”×¢×‘×™×¨ ×ª×§× ×” ×©×”× ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×©×œ× ×œ×“×¢×ª ×©×ª×•×¦×™× ×œ×”× ×©× ×¨×¢. של × ×•×§×“×™× ×ž×¦×™×’ ×œ× ×•, ×¢× ×–×ת, צורת ×’×–×¢× ×•×ª שכמעט ×œ× ×ž×•×›×¨×ª מחוץ לקבוצה היהודית. הפחד ×”×’×–×¢× ×™ הרגיל ×”×•× ×ž×¤× ×™ חילול דמה של ×”× ×¢×¨×” על ידי שחור שיער ×ו עור כלשהו, ×•×”×•× ×•×ž×©×œ×‘ היטב ×©×•×‘×™× ×™×–× ×¢× ×©× ×ת זרי×, כביכול ×ין לזר דבר ×חר המעסיק ×ותו פרט לכיבושה של בת השבט. ×’×–×¢× ×™× ×™×”×•×“×™× ××™× ×, כמובן, × ×§×™×™× ×ž×”×¤×—×“ ×”×–×” – הפחד שב×ובדן השליטה על ×”×שה – ויעידו ×× ×©×™ יד ל××—×™×. ××œ× ×©×›×ן מופיע פחד חריג, הפחד ×ž×¤× ×™ חילול דמו של הגבר. "×× ×תה מקבל עשר משפחות שה××ž× ×œ× ×™×”×•×“×™×™×”, ××– יש להן 30 ילדי×, ומחר הבן שלך מת×הב בחתיכה של ×”×©×›× ×”," ×מר מזכיר ×”×”×ª× ×—×‘×œ×•×ª, "זו בעיה קשה".
×–×”, בעצ×, הפחד היהודי הקמ××™ ביותר: ×”×•× ×ž×•×¤×™×¢ כבר בספר במדבר.
× ×•Ö·×™Ö¼Öµ×©×ֶב יִשְׂרָ×ֵל בַּשּ×Ö´×˜Ö¼Ö´×™× ×•Ö·×™Ö¼Ö¸×—Ö¶×œ ×”Ö¸×¢Ö¸× ×œÖ´×–Ö°× ×•Ö¹×ª ×ֶל-×‘Ö¼Ö°× ×•Ö¹×ª מוֹ×ָב. ב וַתִּקְרֶ×ןָ ×œÖ¸×¢Ö¸× ×œÖ°×–Ö´×‘Ö°×—Öµ×™ ×ֱלֹהֵיהֶן וַיֹּ×כַל ×”Ö¸×¢Ö¸× ×•Ö·×™Ö¼Ö´×©×ְתַּחֲווּ לֵ×לֹהֵיהֶן. ×’ וַיִּצָּמֶד יִשְׂרָ×ֵל לְבַעַל פְּעוֹר וַיִּחַר-×Ö·×£ יְהוָה בְּיִשְׂרָ×ֵל. ד וַיֹּ×מֶר יְהוָה ×ֶל-מֹש×Ö¶×” ×§Ö·×— ×ֶת-כָּל-רָ×ש×Öµ×™ ×”Ö¸×¢Ö¸× ×•Ö°×”×•Ö¹×§Ö·×¢ ××•Ö¹×ªÖ¸× ×œÖ·×™×”×•Ö¸×” × Ö¶×’Ö¶×“ הַשּ×Ö¸×žÖ¶×©× ×•Ö°×™Ö¸×©×ֹב חֲרוֹן ×Ö·×£-יְהוָה מִיִּשְׂרָ×ֵל. ×” וַיֹּ×מֶר מֹש×Ö¶×” ×ֶל-ש×ֹפְטֵי יִשְׂרָ×ֵל הִרְגוּ ×Ö´×™×©× ×Ö²× Ö¸×©×ָיו ×”Ö·× Ö¼Ö´×¦Ö°×žÖ¸×“Ö´×™× ×œÖ°×‘Ö·×¢Ö·×œ פְּעוֹר. ו ×•Ö°×”Ö´× Ö¼Öµ×” ×Ö´×™×©× ×žÖ´×‘Ö¼Ö°× Öµ×™ יִשְׂרָ×ֵל ×‘Ö¼Ö¸× ×•Ö·×™Ö¼Ö·×§Ö°×¨Öµ×‘ ×ֶל-×ֶחָיו ×ֶת-×”Ö·×žÖ¼Ö´×“Ö°×™Ö¸× Ö´×™×ª ×œÖ°×¢Öµ×™× Öµ×™ מֹש×Ö¶×” ×•Ö¼×œÖ°×¢Öµ×™× Öµ×™ כָּל-עֲדַת ×‘Ö¼Ö°× Öµ×™-יִשְׂרָ×ֵל וְהֵמָּה ×‘Ö¹×›Ö´×™× ×¤Ö¼Ö¶×ªÖ·×— ×ֹהֶל מוֹעֵד. ×– ×•Ö·×™Ö¼Ö·×¨Ö°× ×¤Ö¼Ö´×™× Ö°×—Ö¸×¡ בֶּן-×ֶלְעָזָר בֶּן-×ַהֲרֹן הַכֹּהֵן ×•Ö·×™Ö¼Ö¸×§Ö¸× ×žÖ´×ªÖ¼×•Ö¹×šÖ° הָעֵדָה וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדוֹ. ×— ×•Ö·×™Ö¼Ö¸×‘Ö¹× ×ַחַר ×ִיש×-יִשְׂרָ×ֵל ×ֶל-הַקֻּבָּה וַיִּדְקֹר ×ֶת-ש×Ö°× Öµ×™×”Ö¶× ×ֵת ×Ö´×™×©× ×™Ö´×©×‚Ö°×¨Ö¸×ֵל וְ×ֶת-×”Ö¸×ִשּ×ָה ×ֶל-קֳבָתָהּ וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה מֵעַל ×‘Ö¼Ö°× Öµ×™ יִשְׂרָ×ֵל. ט וַיִּהְיוּ ×”Ö·×žÖ¼Öµ×ªÖ´×™× ×‘Ö¼Ö·×žÖ¼Ö·×’Ö¼Öµ×¤Ö¸×” ×ַרְבָּעָה ×•Ö°×¢Ö¶×©×‚Ö°×¨Ö´×™× ×ָלֶף.
(למעשה, ×›×©×—×•×©×‘×™× ×¢×œ ×–×”, ×”×•× ×ž×•×¤×™×¢ כבר בספר בר×שית, בפרשת יוסף ו×שת פוטיפר, ×בל לכך יש פחות השלכות: יוסף, ×חרי הכל, × ×•×©× ×שה × ×›×¨×™×ª, ××¡× ×ª. מקרה ×חר, הסיפור ×”×ž×©×•× ×” של שמשון ×©×”×•× ×›× ×¨××” ×§×“×•× ×ž×ד, מזהיר ×ž×¤× ×™ ×‘×•×’×“× ×•×ª×” של ×”×שה ×”× ×•×›×¨×™×”.)
×”×יסור על שכיבה ×¢× ×œ× ×™×”×•×“×™×” הופך לחוק בתקופה קדומה מ×ד, בעת ×‘× ×™×™×ª המקדש ×”×©× ×™, ×›×שר ×¢×–×¨× ×ž×¦×•×•×” על ×”×™×”×•×“×™× ×œ×’×¨×© ×ת × ×©×•×ª×™×”× ×”×–×¨×•×ª, ומי ×©×œ× ×¢×•×©×” ×–×ת מגורש מהקהילה. בעקבות ×”×ª×§×“×™× ×©×œ ×¤× ×—×¡, והחוק של עזר×, × ×•×¦×¨×” ל×ורך ×”×©× ×™× ×§×˜×’×•×¨×™×” של "בועל ×רמית" – יהודי ×©×ž×§×™×™× ×™×—×¡×™ מין ×¢× × ×©×™× × ×•×›×¨×™×•×ª. ×“×™× ×• ×ž×¢× ×™×™×Ÿ: ×”×•× ××™× × ×• × ×™×“×•×Ÿ בבית דין, ××œ× "×§× ××™× ×¤×•×’×¢×™× ×‘×•", כלומר מותר לכל ××“× ×©×™×˜×¢×Ÿ ×חר כך ×©×”×•× ×”×ª×›×•×•×Ÿ ×œ×©× ×©×ž×™×™× ×œ×—×¡×œ ×ותו. ×™×©× × ×ž×§×¨×™× ×ž×•×¢×˜×™× ×‘×œ×‘×“ של "×§× ××™× ×¤×•×’×¢×™× ×‘×•": מקרה ×חר ×”×•× ×“×™×Ÿ מוסר. כלומר, העבירה ×”×™× ×›×œ כך חמורה, עד ×©×”×™× ×™×•×¦×ת מכלל יכולת שפיטתו של בית דין ×¨×‘× ×™. ×”×¨×‘× ×™× ×§×™×©×¨×• בין סמיכות הפרשיות בין "×שת יפת תו×ר" – המצווה ההלכתית המקדדת ××•× ×¡ שבויות מלחמה – ובין "בן סורר ומורה" כדי לומר ×©×¢×•× ×©×• של יהודי שיקח ×ת השלל ×”×–×” המותר לו בחוק ×§×“×•× ×”×•× ×‘×Ÿ ש×ותו ×™×”×™×” צריך להרוג.
זו רק שכבת העלית, זו של ההלכה. מתחתיתה רובצת שכבת הצו××” הרותחת של ×”×גדה והקבלה, התת מודע המודחק – במקרה הטוב – של היהדות. זו עסוקה ×’× ×›×š ב×ובססיביות ×ž×©×•× ×” ×‘×¡×›× ×” ×”×יומה של ×ובדן × ×•×–×œ×™ הגוף ×”×§×“×•×©×™× ×©×œ היהודי, ו×× ×”×©×—×ª×ª זרע לבטלה ×”×™× ×¢×‘×™×¨×” ×יומה, שיש לכפר עליה, שכן ×”×™× ×ž×‘×™××” ×œ×”×•×œ×“×ª× ×©×œ שדי×, ליליות ומזיקי×, יהודי החולק ×ת זרעו הקדוש ×¢× ×©×™×§×¡×¢, ×œ× ×¢×œ×™× ×•, ×ž×‘×™× ×œ×ž×¦×‘ גרוע הרבה, הרבה יותר: בהולידו ילד גוי, ×”×•× ×ž×¡×œ×§ ×ת המחיצות "בין קודש לחול, בין ישר×ל לעמי×". הו×, בקצרה, מקרקר ×¢×•×œ× ×‘×ž×œ×›×•×ª שדי. כל כך מסוכן, עד שהרמב"× ×”×•×¨×”, כזכור, להרוג ילדה ×œ× ×™×”×•×“×™×” בת שלוש, ×× ××™×–×” פדופיל יהודי ×× ×¡ ×ותה.
×–×” ×œ× ×ª×ž×™×“ ×”×™×” כך, ויעיד מקרה רות: העובדה שספר רות × ×©×ר ×‘×ª× "ך ×•×œ× × ×¢×¨×š החוצה (כמו ספר יהודית וספר טוביה, למשל) למרות ש×ין בו ×©×•× ×©×ž×¥ של גיור ולמרות שלפי כל הר×יות בועז שוכב ×¢× ×¨×•×ª בגורן בלי לדרוש שיבי×ו ×œ×¤× ×™×• בית דין, ×ומרת שהיו ×–×ž× ×™× ××—×¨×™× ×©×’× ×”×¦× ×–×•×¨×™× ×©×œ ×”×ª× "ך ×œ× ×”×¦×œ×™×—×• להעלי×. ×בל במשך 1,300 ×©× ×™× ×‘×¢×¨×š יהודי שהחליט להרחיב ×ת מ×גר ×”×’× ×™× ×©×œ צ×צ×יו × ×—×©×‘ לסוג הבזוי ביותר של בוגד בגזע: ×פילו ×ž×•×ž×¨×™× ×œ× ×–×›×• ×œ×©× ××” כזו, ×•×“×ž× ×œ× ×”×•×ª×¨ כך (×× ×›×™, כזכור, ×”×תוס של יהודי ××©×›× ×– גרס שיש לרצוח ×ת ×”×™×œ×“×™× ×œ×¤× ×™ ש×פשר ×™×”×™×” ×œ×˜×ž× ××•×ª× ×‘×˜×‘×™×œ×”, מה ×©×›×•× ×” ב××•×¤×™×ž×™×–× "קידוש הש×").
בחירה ב×שה ×œ× ×™×”×•×“×™×” היתה, ברוב מוחלט של המקרי×, החלטה מודעת לעזוב ×ת היהדות – דת ×©×’× ×›×š × ×ž×¦×ת בחרדת × ×˜×™×©×” ×לימה ומוצדקת, דת שרוב ×‘× ×™×” × ×˜×©×• ×ותה ל×ורך ×”×©× ×™×. ×¢×¦× ×”×פשרות של בחירה כזו ×›×™×•× ×ž×›× ×™×¡×” ×ת היהדות להתקף, ×•×œ× ×¨×§ ×ת ×”×¨×‘× ×™×. ×–×•×›×¨×™× ×ת הקמפיין × ×’×“ התבוללות של ×”×¡×•×›× ×•×ª היהודית? מה ×–×” ×”×™×”, לעז×זל?
בדיוק מה שקורה ×‘× ×•×§×“×™×, ובמימון ×”×ž×“×™× ×”. ×¢× ×›×œ הציפוי ×”×—×™×œ×•× ×™, ×ין כמעט ×—×™×œ×•× ×™× ×©×™×¡×›×™×ž×• ×©×™×œ×“×™×”× â€“ במיוחד ×‘× ×™×”× â€“ ×™×ª×—×ª× ×• ×¢× ×œ× ×™×”×•×“×™×. ×× ×—× ×• ×ž×ž×©×™×›×™× ×”×™×•× ×ת הזוהמה ×”×¨×•×—× ×™×ª של ×”×¨×‘× ×™×, ×ž×¢×–×¨× ×•×”×œ××”. בדרך כלל, ×”×× ×©×™× ×©×¢×•×©×™× ×ת ×–×” ×ž×—×¤×©×™× ×ª×™×¨×•×¦×™×; השו××” ×”×™× ×ª×™×¨×•×¥ מקובל. ×‘× ×•×§×“×™× ×¤×©×•×˜ הפסיקו לתרץ.
(יוסי גורביץ)