×× ×™ ×גלה ×œ×›× ×¡×•×“ קטן. ×’× ×× ×™, ×× ×קבל פקודה ש×× ×™ ×œ× ×™×›×•×œ למל×, ×ž×¦×¤×•× ×™×ª, ×סרב. ו×× ×™ חושב שזה × ×›×•×Ÿ לכל ×חד ו×חת. למעשה, ×× ×™×© מישהו ש×ין לו ×©×•× ×§×•×•×™× ××“×•×ž×™× ×•×™×ž×œ× ×›×œ פקודה בכל מצב, צריך לקשור ×ותו בחדר מרופד, יחד ×¢× ×”×§×‘"ן שהרשה לו להתגייס ×•×”×”×•×¨×™× ×©×’×™×“×œ×• ×ותו. ×חד ×ž×”×“×‘×¨×™× ×©×”×•×¤×›×™× ×—×‘×¨×” דמוקרטית לגמישה מספיק לספוג ×–×¢×–×•×¢×™× ×–×” ×¡×•×‘×œ× ×•×ª יחסית להפרת חוק ×ידי×ולוגית ×ž×ª×•× ×”. ×–×” יכול להיות חסימת ×›×‘×™×©×™× ×ª×•×š כדי ×”×¤×’× ×”, לקשור ×ת עצמך לטרקטור כדי ×œ×ž× ×•×¢ הריסת בית, ×ו לסרב פקודה בצב×. החוק צריך לגבות מחיר על ×“×‘×¨×™× ×›×לה, כדי להבטיח ש×× ×©×™× ×™×¢×©×• ××•×ª× ×¨×§ ×× ×ž×©×”×• ממש חשוב ×œ×”× ×•×œ× ×¡×ª× ×›×™ ×‘× ×œ×”×, וזה ×’× ×‘×¨×•×ž×˜×¨ ציבורי למידת הלגיטימציה שהשלטון מקבל מהציבור. דמוקרטיה, במהותה, ×”×™× ×ž×¢×¨×›×ª ×•×•×œ×•× ×˜×¨×™×ª, ו×× ×”×¨×‘×” ×× ×©×™× ×ž×•×›× ×™× ×œ×¢×‘×•×¨ על החוק, ×•×œ×©×œ× ×ž×—×™×¨ ×ישי, סימן שיש בעיה. פה ×–×” × ×’×ž×¨, וכל ×”×˜×™×¢×•× ×™× ×ž×ž×©×¤×—×ª ×”-"×–×” ×œ× ×ותו דבר ×›×™ השמ××œ× ×™× ×¢×•×©×™× ×ת ×–×” מתוך [×”×©×œ× ×ת החסר] ו×ילו ×”×™×ž× ×™× ×¢×•×©×™× ×ת ×–×” בגלל [×”×©×œ× ×ת החסר]" פשוט ×œ× ×ž×¢× ×™×™× ×™×. ×¦×™×¤×•×¨×™× ×¢×•×©×•×ª ×ת ×–×”, ×“×‘×•×¨×™× ×¢×•×©×•×ª ×ת ×–×”, ×•×’× ×©×ž××œ× ×™× ×•×™×ž× ×™× ×¢×•×©×™× ×ת ×–×”.
×ין ×©×•× ×“×¨×š, בהגדרה, לקבוע מתי ×–×” "בסדר" לעבור על החוק. ×›×©×ž×“×™× ×” מט×ט×ת ×ת הש×לות הקיומיות שלה מתחת לשטיח במשך ×©×™×©×™× ×©× ×”, ×•×œ× ×ž×•×›× ×” לקבל ×©×•× ×”×—×œ×˜×” לכ×ן ×ו לכ×ן, ×ין מה ×œ×”×ª×¤×œ× ×©×™×•×ª×¨ ויותר קבוצות מוצ×ות ×ת עצמן מחוץ ×œ×ž×™×™× ×¡×˜×¨×™× ×•×ž× ×¡×•×ª למשוך ×ת השמיכה ×ליהן, על חשבון מי ×©× ×ž×¦× ×‘×¦×“ ×”×©× ×™ של המיטה. ×œ× ×‘×¨×•×¨ ×יך ומתי ציות הפך ל"×ושיות הדמוקרטיה הישר×לית". הדמוקרטיה הישר×לית ×”×™× ×œ× ×ž×ž×© דמוקרטיה, ו×× ×”×™× ×”×™×ª×”, ×œ× ×¦×™×•×ª עיוור לפקודות ×”×™×” ×”×ושיה שלה. כיבוד החוק בגלל הלגיטימציה שה×זרח ×ž×¢× ×™×§ לשלטון, בתמורה לזה ×©×”×•× ×ž×™×™×¦×’ ×ותו, כן. ציות עיוור, ל×.
הבעיה מתחילה כשמישהו חושב ×©×”×•× ×œ× ×¦×¨×™×š ×œ×©×œ× ×ž×—×™×¨ על ×¡×¨×‘× ×•×ª×•. כבר × ×˜×—×Ÿ עד דק שזה בסדר גמור לבטל ×ת ההסדר ×¢× ×™×©×™×‘×ª הר ברכה, ×›×™ הרב מלמד יכול להטיף למה ×©×‘× ×œ×• חוץ מ×לימות, ×בל ×”×¦×‘× ×œ× ×—×™×™×‘ לעבוד ×יתו ×•×œ×©×œ× ×œ×• ×× ×–×” ×œ× ×ž×ª××™× ×œ×•. וכן, ×× ×”×¦×‘× ×—×•×©×‘ ×©×¤×¨×•×¤×¡×•×¨×™× ×‘××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ×©×ž×˜×™×¤×™× ×œ×¡×¨×‘× ×•×ª ×ž×”×•×•×™× ×‘×¢×™×” ×ž×‘×—×™× ×ª×•, ×”×•× ×œ× ×—×™×™×‘ לשלוח ×—×™×™×œ×™× ×œ×œ×™×ž×•×“×™× ×צל×. ×ž×©×•× ×ž×”, ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שפרופסור צימרמן, ש×מר ×¤×¢× ×ž×¢×œ הקתדרה ×©×”×•× ×œ× ×™×שר מועד ×’' למי שהיה במילו××™× ×‘×©×˜×—×™×, ×בל כן ×™×שר מועד ×’' למי שישב ×‘×›×œ× ×¢×œ סירוב לשרת בשטחי×, יתעקש על ×–×” שצה"ל ישלח ×—×™×™×œ×™× ×œ×”×ª×—× ×š ×“×•×•×§× ×צלו ×ו ידרוש ×¢×‘×•×¨× ×©×™×¨×•×ª מקוצר, וז×ת למרות ש×× ×™ בטוח ×©×”×•× ×”×™×” שמח להשפיע על דמותו של צה"ל ×œ× ×¤×—×•×ª מ×שר הרב מלמד. למה ×”×¦×‘× ×ž×¤×—×“ מישיבות הסדר ×•×œ× ×ž×¤×—×“ מ××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ות ×–×” בעיקר העסק שלו. יכול להיות שזה בגלל שה××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ×œ× ×ž×›×™× ×” ×¦×¢×™×¨×™× ×œ×©×™×¨×•×ª צב××™, ×•×”×œ×™×ž×•×“×™× ×‘×” ×œ× × ×—×©×‘×™× ×›×—×œ×§ מהשירות עצמו. יכול להיות שזה בגלל שבישיבה יש סמכות ×¨×•×—× ×™×ª ×¢×œ×™×•× ×” ×•×œ×©×•× ×¤×¨×•×¤×¡×•×¨ ×ין סמכות ×›×–×ת. יכול להיות שזה בגלל ש×ת ×”×—×™×œ×•× ×™× ×¦×¨×™×š ×œ×©×›× ×¢ ×חד ×חד ×œ×§×•× ×ž×”×›×•×¨×¡×, ו×ילו ×צל ×”×ž×ª× ×—×œ×™× ×¤×©×•×˜ ×ž×¨×•×§× ×™× ×ת ×”××•×œ×¤× ×, ×ž×¢×œ×™× ××•×ª× ×¢×œ ×וטובוס של המועצה המקומית ו×ודרוב ×œ×”×¤×’× ×”. ×ולי ×–×” בגלל ×©×ž×ª× ×—×œ×™× × ×–×›×¨×™× ×©×”× ××™× ×“×™×‘×™×“×•××œ×™× ×‘×—×‘×¨×” דמוקרטית רק כשלמישהו יש ×˜×¢× ×•×ª ×ליה×, ובש×ר הזמן ×”× "ציבור", ×•×œ× ×¡×ª× ×¦×™×‘×•×¨ ××œ× ×›×–×” שחושב שה××™× ×“×™×‘×™×“×•××œ×™× ×©×ž×¨×›×™×‘×™× ×ותו ×¦×¨×™×›×™× ×œ×§×‘×œ יחס מועדף ל×ור ×”"תרומה" שהציבור תור×, ×œ×“×¢×ª× ×”×‘×œ×ª×™ משוחדת, ×œ×ž×“×™× ×”.
בסופו של דבר, השיח ×”"×¡×¨×‘× ×™" , ובטח השיח ×”"דמוקרטי" של הימין, ×”×•× ×©×™×— שקרי. רב חרד"לי מבין ×•×ž×ª×¢× ×™×™×Ÿ בדמוקרטיה בערך כמו ש×× ×™ מבין ×•×ž×ª×¢× ×™×™×Ÿ בהלכות פתיחת קופסת ×©×™×ž×•×¨×™× ×‘×©×‘×ª. ×”× ×•×©× ×”×מיתי ×”×•× ×œ× ×”×–×›×•×ª לסרב, ×•×œ×©×œ× ×ת המחיר, ××œ× ×¨×¦×•× × ×©×œ ×˜×™×¤×•×¡×™× ×›×ž×• מלמד לקבוע מהי ×”×ž×“×™× ×” ×”×–×ת. מלמד ×œ× ×›×•×¢×¡ על ×–×” ×©×¡×•×ª×ž×™× ×œ×• ×ת הפה, ××œ× ×¢×œ ×–×” ×©×ž×¤×¨×™×¢×™× ×œ×• לעצב ×ת ×”×¦×‘× ×‘×¦×œ×ž×• ובדמותו, ×•×‘×ª× ×יו שלו. הציבור החרד"לי ×™×¦× ×œ×ž×בק על דמותה של ×”×ž×“×™× ×”, וצה"ל ×”×•× ×”×—×–×™×ª, ×”× ×ª×™×‘ של קבוצה שולית ×ל לב ×”×ž×™×™× ×¡×˜×¨×™×. ×–×ת הסיבה ×œ× ×”×™×¨×” של ×“×ª×™×™× ×œ×§×¦×•× ×” וליחידות מובחרות. ו××– ב××” הדרישה להדיר × ×©×™× ×›×“×™ שהמסגרת תת××™× ×œ×”×, ×חר כך, ×”×¨×‘× ×•×ª הצב×ית משתלטת על × ×•×©× ×”×—×™× ×•×š והסברת מטרות הלחימה, ומספרת ×œ×—×™×™×œ×™× ×©×”× ×œ× × ×©×œ×—×• בפקודת הממשלה כדי להשיג מטרות פוליטיות ×ו ×‘×™×˜×—×•× ×™×•×ª ×›×לה ו×חרות, ××œ× ×ž×©×ª×ª×¤×™× ×‘×’'×™×”×ד על שלמות ×רץ ישר×ל. ועכשיו הדרישה ×”×™× ×©×¦×”"ל יכפיף ×ת עצמו ×œ×¡×™×™×’×™× ×¤×•×œ×™×˜×™×™× ×©×ž×ª×—×¤×©×™× ×œ×¨×’×™×©×•×ª דתית, תוך ×”×שמה ×ורוולי×× ×™×ª לגמרי ×©×”×ž×ª× ×’×“×™× ×œ×”× × ×’×•×¢×™× ×‘"×©×™×§×•×œ×™× ×¤×•×œ×™×˜×™×™×". וברגע שכל ×–×” מצליח בצב×, ×פשר להמשיך הל××”.
×–×ת ×œ× ×§×•× ×¡×¤×™×¨×¦×™×”, ×¨×‘× ×™× ×ž×–×•×§× ×™× ×œ× ×™×©×‘×• בחדר ×פוף עשן ×•×ª×›× × ×• ×ת ×–×”, ×בל ×–×ת מגמה קיימת ומובהקת, ומה ש×× ×—× ×• רו××™× ×–×ת רק ההתחלה. מה שהציבור רק מתחיל לקלוט, ×–×” שיש ×›×ן ויכוח מהותי ×•× ×•×§×‘ על מהי ×”×ž×“×™× ×”. ×œ× ×¢×œ ×¦×‘×™×•× ×” ×ו דמותה של ×”×ž×“×™× ×”, ××œ× ×¢×œ הש×לה ×”×× ×”×ž×“×™× ×” ×”×™× ×”×ž×›×©×™×¨ של ×”××–×¨×—×™× ×‘×©×™×¨×•×ª ×”××™× ×˜×¨×¡×™× ×©×œ×”×, כפי ×©×”× ×ž×‘×™× ×™× ×ות×, ×ו מכשיר בידי ××œ×•×”×™× ×‘×©×™×¨×•×ª ×ª×•×›× ×™×ª×• ×œ×”×‘×™× ×ת ×”×’×ולה ×œ×¢× ×”× ×‘×—×¨. הימין הדתי ×œ× ×—×•×©×‘ שצריך ×œ× ×”×œ ×ת הויכוח, ×ולי ×–×” קצת דמוקרטי מדי ×‘×©×‘×™×œ× ×•×”× ×¤×©×•×˜ ×ž×¢×“×™×¤×™× ×œ×¢×©×•×ª ×•×œ× ×œ×“×‘×¨. כך ×ו כך, ×œ× ×ž×¤×ª×™×¢ לר×ות ×–×ת ×צל מי ×©×—×•×©×‘×™× ×©×”×¦×™×•× ×•×ª ×”×—×™×œ×•× ×™×ª סיימה ×ת תפקידה ההיסטורי ועכשיו הכושי יכול ללכת. וש×ר הציבור משחק ×ת המשחק ומתעסק בויכוחי סרק על ×¡×¨×‘× ×•×ª וחסימת כבישי×, ×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על שטויות כמו ××™×–×” ציבור "תור×" יותר ×œ×ž×“×™× ×”.
×בל ליד כל מגמה יש ×ת המגמה ההפוכה. ר××™× ×• ×ת ×–×” קורה בשמ×ל. ×›×©×”×—×œ×§×™× ×”×¨×“×™×§×œ×™×™× ×©×œ×• ×”×§×¦×™× ×•, × ×¡×—×¤×• ×œ×¢×•×œ× ×©×œ הפשטות פוסט-×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™×•×ª בגרוש והתדרדרו להתבטלות ×‘×¤× ×™ ל××•×ž× ×•×ª ערבית ×•×¤×•× ×“×ž× ×˜×œ×™×–× ×יסל×מי, הופיעו מגמות של שמ××œ× ×™× ×©×œ× ×ž×¡×ª×“×¨×™× ×¢× ×©×ž××œ× ×™× ×•×ž×—×¤×©×™× ×œ×”×’×“×™×¨ ×ת ×¢×¦×ž× ×ž×—×“×©. מגמה דומה, ×× ×›×™ קבורה עמוק מתחת ×œ×¤× ×™ השטח, קיימת ×’× ×‘×¦×™×‘×•×¨ הדתי-ל×ומי. ×”×¤× ×˜×–×™×” המסורתית להחזיק ×ת החבל משתי קצותיו הופכת לקשה יותר לתחזוקה ×¢× ×”×¦×¤×ª הסתירות ×”×ž×•×‘× ×•×ª ×‘×ž×“×™× ×” ×”×–×ת. כך ש×× ×™ צופה שתהליך של הגדרה עצמית מחדש יתחיל ×’× ×‘×—×œ×§×™× ×©×œ הציבור ×”×–×”, ו×× ×™ רו××” ×©× ×¤×•×˜× ×¦×™×ל מעורפל לכמה תשובות טובות ש××£ ×חד ×חר ×œ× ×™×›×•×œ לתת.
×ולי ×× ×”× ×œ× ×”×™×• ×ž×–×œ×–×œ×™× ×‘×¦×™×‘×•×¨ ×”×—×™×œ×•× ×™-דמוקרטי כחסר ×¢×¨×›×™× ×ž×©×œ עצמו, טוב רק בשביל להיות "חמורו של משיח", והיו ×ž×¤× ×™× ×ת הלהט ×”×ž×”×¤×›× ×™ ×©×œ×”× ×œ×”×ª×—×“×©×•×ª יהודית שכוללת ×œ× ×¨×§ ×ות×, ×‘×ž×§×•× ×œ×›×™×‘×•×© קברי ×בות ×•× ×§×ž×” בגויי×, ×“×‘×¨×™× ×”×™×• × ×¨××™× ×חרת. עד ששחקן חדש ×›×–×” ×œ× ×™×•×¤×™×¢ בזירה, ×× ×—× ×• ×ž×©×—×§×™× ×ž×©×—×§ ×¡×›×•× ×פס, ו×× ×—× ×• ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¨×©×•×ª ×œ×¢×¦×ž× ×• להפסיד.
(×©×œ×•× ×‘×•×’×•×¡×œ×‘×¡×§×™)