העובדה שהממשלה מרמה ×ת הציבור ומסתירה ×ž×ž× ×• ×ת המתרחש ×‘×ª×—×•× ×”×’×– ×”×™× ×œ× ×‘××’, ×”×™× ×¤×™×¦â€™×¨ בשיטה ×”× ×™×ו-ליברלית
ממשלת × ×ª× ×™×”×• × ×—×•×©×” להעביר כמה שיותר מ×וצרות ×”×’×– שישר×ל ×˜×•×¢× ×ª לבעלות ×¢×œ×™×”× ×œ×™×“×™ ×”×וליגרך יצחק תשובה ובעלי בריתו מחוâ€×œ. פרשיה רודפת פרשיה, הממשלה מסרבת להסביר מדוע ×”×™× ×œ×—×•×¦×” כל כך להעביר ×ת ×”×’×– ל×וליגרכי×, ומסרבת למסור ×¤×¨×˜×™× ×œ×¦×™×‘×•×¨. ד
×”×“×‘×¨×™× ×”×’×™×¢×• ×œ×©×™× ×”×©×‘×•×¢, ×חרי שקומיסר ההפרטה של × ×ª× ×™×”×•, יוג’ין ×§× ×“×œ – התו×ר הרשמי שלו ×”×•× ×™×•â€×¨ המועצה הל×ומית לכלכלה במשרד ר×ש הממשלה – הורה להפסיק ×ת השידור ×”×—×™ של השימוע ×‘×•×•×©× ×”×’×–. הפסקת השידור ×”×’×™×¢×” ל×חר שפעיל מטה המ×בק בגז, יוסי דורפמן, הבהיר שפקידי ממשלה שהיו ×ž×¢×•×¨×‘×™× ×‘×“×™×•× ×™× ×”×¡×•×“×™×™× ×¢× ×‘×¨×•× ×™ ×”×’×– (×“×™×•× ×™× ×©×ž×‘×§×¨ ×”×ž×“×™× ×” ×ž×¦× ×©×§× ×“×œ ×œ× ×˜×¨×— ל×רגן ×¤×¨×•×˜×•×§×•×œ×™× ×©×œ×”×) ו×יכשהו ימצ×ו ×œ×¢×¦×ž× ×’â€™×•×‘ ×חר כך ×צל ×”×וליגרכי×, ×¦×¨×™×›×™× ×œ×“×¢×ª שתוגש × ×’×“× ×ª×œ×•× ×” פלילית. כשהגיע תורה של ×ורלי ברלב לדבר, הורה ×§× ×“×œ ×œ× ×ª×§ ×ת המיקרופון שלה ו×חר כך הורה לכל פקידי הממשלה לעזוב ×ת החדר. בין לבין, כשכובו המצלמות, × ×™×¡×” סגן יוâ€×¨ רשות ×”×’×– במשרד ×”×× ×¨×’×™×”, ×חד ×§×•× ×¡×˜× ×˜×™×Ÿ בלוז, לתקוף ×ת דורפמן; מ×בטח ×‘×œ× ×ותו.
×ž×¢× ×™×™×Ÿ מה ×’×¨× ×œ×¢×•×‘×“ ציבור ×œ×”×ª× ×”×œ בצורה כזו. יש לקוות שבלוז ×œ× ×”×™×” × ×¡×¢×¨ ×ž×©×•× ×©×”×‘×™×Ÿ מדבריו של דורפמן ש×× ×”×•× ×™×™×›× ×¡ לג’וב ×”×‘× ×©×›×‘×¨ הובטח לו, ×”×•× ×™×ž×¦× ×ת עצמו בחקירה.
×בל ×”××™×¨×•×¢×™× ×‘â€×©×™×ž×•×¢ הציבורי†היו רק הדגמה ×§×™×¦×•× ×™×ª ל×ידי×ולוגיה שהשתלטה על ישר×ל ×‘×¢×©×•×¨×™× ×”××—×¨×•× ×™×. ×”×™× ×ž×›×•× ×” בדרך כלל × ×™×ו-×œ×™×‘×¨×œ×™×–× ×בל ×›×™× ×•×™ מדויק יותר ×™×”×™×” × ×™×ו-פי×ודליז×. בלב התי×וריה עומד ערעור על עקרון היסוד של הדמוקרטיה: ×©×‘× ×™ ××“× ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×©×œ×•×˜ בעצמ×.
×§× ×“×œ עצמו ×מר ×œ×¤× ×™ מספר חודשי×, בעודו ×ž× ×”×œ שיחות חש×יות ובלתי מתועדות ×¢× × ×¦×™×’×™ ×”××•×œ×™×’×¨×›×™× – יש לקוות ש×לה ×œ× ×ž×¢×¡×™×§×™×• הב××™×, ×בל ××£ ×חד ×œ× ×‘×מת יופתע – ש×× ×™×© משהו שמסוכן לדמוקרטיה, הרי ×–×” הדיון הציבורי בכלכלה. הדיון הציבורי ×œ× ×ž×¡×¤×™×§ ×חר××™ ×œ×§× ×“×œ, כמסתבר, ××– ×”×•× ×“×•××’ ×©×œ× ×™×”×™×” דיון ציבורי.
ופה המפתח: שוב, הסודיות הזו ×”×™× ×œ× ×‘××’, ×”×™× ×¤×™×¦â€™×¨. ×”×™× ×’× ×œ× ×ž×•×’×‘×œ×ª למשטר ההפרטה של × ×ª× ×™×”×•. סגן ×”× ×©×™× ×”×מריק××™ לשעבר דיק ×¦â€™×™×™× ×™, למשל, × ×™×”×œ מ×בק ×¢×§×©× ×™ ו×רוך כדי ×œ× ×œ×—×©×•×£ ×“×™×•× ×™× ×“×•×ž×™× ×©× ×™×”×œ ×¢× ×‘×›×™×¨×™ חברות ×”×× ×¨×’×™×”. כדי לעגן ×ת הסירוב, השתמש ×¦â€™×™×™× ×™ בטיעון שהופך ×ת הדמוקרטיה על ר×שה: ×× ×ª×™×—×©×£ ×–×”×•×ª× ×©×œ הבכירי×, טען, ×™×”×™×” בכך כדי לפגוע ×‘×–×›×•×ª× ×œ×¤× ×•×ª לממשלה בבקשה לתיקון עוול מבלי ×©×–×”×•×ª× ×ª×™×—×©×£.
התפיסה ×”× ×™×ו-ליברלית פשוטה למדי. ×”×™× ×ומרת שיש יצור מיסטי ×©× ×§×¨× ×”×©×•×§ החופשי. השוק, ×”×ž×ª×‘×˜× ×‘×—×‘×¨×•×ª ×•×‘×ž× ×”×œ×™× ×©×œ×”×, ×”×•× ×ž× ×”×œ ×¨×¦×™×•× ×œ×™ יותר מ×שר ממשלות. ×”××—×¨×•× ×•×ª, ×˜×•×¢× ×™× ×”× ×™×ו-ליברלי×, ×œ× ×™×•×“×¢×•×ª ×œ× ×”×œ. כל דבר שהן עושות ×”×•× ×œ× ×™×¢×™×œ. חברות, מצד ×©× ×™, הן מתת ×”×ל. ×¢×•×‘×“×™× ×ž×ž×©×œ×ª×™×™× ×ž×§×‘×œ×™× ×ž×©×›×•×¨×ª קבועה ו×ין ×œ×”× ×¢× ×™×™×Ÿ להיות יעילי×; לעובד בחברה שמקבל ×‘×•× ×•×¡ ×“×•×•×§× ×™×©. על כן, יש להעביר כמה שיותר ×¤×•× ×§×¦×™×•×ª שמבצעות ממשלות לידי חברות. כך × ×©×™×’ יעילות.
יש בתי×וריה הזו ×—×•×¨×™× ×œ×ž×›×‘×™×¨. בתור התחלה, ×ין דבר ×›×–×” “שוק חופשיâ€, ×•×’× ×œ× ×™×›×•×œ להיות. כדי ששוק ×™×”×™×” חופשי, כל ×”×©×—×§× ×™× ×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×—×–×™×§ ב×ותו המידע. ×חרת, ×× ×™×© לשחקן ×חד מידע ש×ין ל×חרי×, ×ין שוק חופשי: יש שוק שמתומרן על ידי שחקן ×חד, שיודע יותר מ×חרי×. ×× ×× ×™, למשל, יודע שמחר חברה ×’ ×ª×•×¦×™× ×“×•â€×— ש×ומר ×©×”×™× ×”×¤×¡×™×“×” רבע מילי×רד ברבעון ×”×חרון, ×× ×™ יכול לפעול על סמך המידע ×”×–×” ול×פשר לי ולחברי לעשות הרבה מ×ד כסף על חשבון המשקיעי×. המצב שבו לכל ×”×©×—×§× ×™× ×‘×©×•×§ יש ×ת ×ותו המידע ×œ× ×§×™×™× ×פילו תי×ורטית, על ×חת כמה וכמה ×©×œ× ×‘×ž×¦×™×ות.
הפער ×”×•× ×œ× ×¨×§ במידע, ×”×•× ×’× ×‘×’×™×©×”. ×× ×× ×™ מקבל שכר ×ž×™× ×™×ž×•× ×ו שכר ממוצע, הסיכוי שלי להפגש ×¢× ×ž× ×›â€×œ בכיר במשרד ממשלתי כדי שזה ×™×§×“× ×ת ×¢× ×™×™× ×™ קרוב לסיכוי שי×יר לפיד ישמיע הצהרה ש××™× × ×” שקר ×ו שטות. ××, מצד ×©× ×™, ×× ×™ יועץ בכיר ל×וליגרך, הסיכוי שלי להגיע ×ל יועצי השר גבוה משמעותית. ×¨×•×¦×™× ×“×•×’×ž×? ר×ו ×ת ×”â€×©×™×ž×•ע†שערך ×§× ×“×œ לציבור והשוו ×ותו לכמות הזמן ×©×”×•× ×”×¦×™×¢ ×œ× ×¦×™×’×™ ×”×וליגרכיה.
ממשלות ×œ× ×™×›×•×œ×•×ª לעשות כלו×? טוב, × ×•. ×–×” ב×מת מצריך בורות היסטורית. ממשלות, בתור התחלה, ×‘×•× ×•×ª ×ת הבסיס שבלעדיו חברות ×œ× ×™×›×•×œ×•×ª לפעול – החל מבטחון בסיסי ועבור בתשתיות הכרחיות כמו כבישי×, חשמל, ובתי משפט. ×”×“×•×’×ž× ×”×§×œ×סית שמבי××™× ×”× ×™×ו-פי××•×“×œ×™× ×”×Ÿ הממשלות ×”×§×•×ž×•× ×™×¡×˜×™×•×ª × ×•×¡×— ברהâ€×ž. הצורך לציין שזה ×יש קש יעליב ×ת ×”××™× ×˜×œ×™×’× ×¦×™×” של הקור××™×, ×בל בכל ×–×ת. הבעיה של ברהâ€×ž ×œ× ×”×™×ª×” שעובדי הממשלה שלה קיבלו משכורת קבועה ועבדו ×ž×©×ž×•× ×” עד חמש. הבעיה שלה היתה שכל הממשלה היתה ×”×•× ××” רקובה מלמעלה עד למטה. ×יך ×מר ×”×¤×ª×’× ×”×¡×•×‘×™×™×˜×™? â€œ×”× ×ž×¢×ž×™×“×™× ×¤× ×™× ×©×”× ×ž×©×œ×ž×™× ×œ× ×• ו×× ×—× ×• ×ž×¢×ž×™×“×™× ×¤× ×™× ×©×× ×—× ×• עובדי×.â€
××•×ž×¨×™× ×œ× ×• ש×× × ×¤×¨×™×˜ משהו, ×”×•× ×™×”×™×” יעיל יותר. ×”× ×™×ו-פי××•×“×œ×™× ×œ× ×ומרי×, ×¢× ×–×ת, יעיל למי. ×¢×‘×“×›× ×”× ×מן ×”×™×” לקוח של ×‘× ×§ ×”×¤×•×¢×œ×™× ×§×•×“× ×œ×”×¤×¨×˜×ª×• ול×חר הפרטתו. ×× ×™ חושב שכל ××—×™ לצרה יוכלו להעיד שהשירות התדרדר משמעותית מ××– ההפרטה. ×תה יכול להמתין בתור לפעולה פשוטה יותר משעה, ×•×©×•×—×˜×™× ×ותך בעמלות. כשעקרון הרווח הופך לעקרון היחיד, תוך כמה זמן ×ž×ª×—×™×œ×™× ×”×ž× ×”×œ×™× ×œ×”×‘×™×Ÿ שמ×חר ×•×”×‘×•× ×•×¡ ×©×œ×”× ×ª×œ×•×™ בתוצ×ות הרבעון, עדיף ×œ×”× ×œ×”×¨×¢ ×ת השירות ולקצץ במספר העובדי×, ×›×™ לזה ×”× ×™×•×›×œ×• ×œ×§×¨×•× â€œ×”×ª×™×™×¢×œ×•×ªâ€ ×•×”×”×•×¦×ות ירדו. ×–×” עובד טוב במיוחד ×‘×ª×—×•×ž×™× ×©×‘×”× ×ין ב×מת תחרות – כמו ×©×™×¨×•×ª×™× ×ž×ž×©×œ×ª×™×™×.
הסתכלו, למשל, על חברת הדו×ר. ×¤×¢× ×”×™× ×”×™×ª×” שירות הדו×ר. ×”×™× ××£ ×¤×¢× ×œ× ×”×™×ª×” שירות יעיל במיוחד, ×בל מה שקרה לה מ××– ×©×”×™× ×”×•×¤×¨×˜×” למחצה ×”×•× ×—×™×¡×•×œ של שירות ממשלתי. דו×ר ישר×ל ×”×•× ×œ× ×ופציה יותר. משרד ×”×וצר מייבש ×ותו, מ×לץ ×ותו לפטר עובדי×, וכבר ×ž×ª×›× ×Ÿ ×ת המכירה שלו ×œ×’×•×¤×™× ×¤×¨×˜×™×™×. התוצ××” ×”×™× ×©×©×™×¨×•×ª ממשלתי בסיסי, משהו ×©×ž×“×™× ×•×ª התחילו לספק ×‘×¨×¦×™× ×•×ª במ××” ×”-18, ×œ× ×§×™×™× ×™×•×ª×¨. ×× ×תה רוצה ×œ×•×•×“× ×©×“×•×ר ששלחת ×™×’×™×¢ – וכעצמ××™, כבר קרה לי ×©×œ× ×§×™×‘×œ×ª×™ בזמן הודעות על חובות, ×•×—×©×‘×•× ×™×•×ª ששלחתי ×œ× ×”×’×™×¢×• – ×תה צריך ×œ×¤× ×•×ª לחברה פרטית.
למי ×–×” יעיל? ×œ× ×œ×זרח: לבעלי ההון ×©×§× ×“×œ ×•× ×ª× ×™×”×• משרתי×. ×בל ×–×” ×œ× ×¨×§ הדו×ר. חשבו בבקשה על מה שעשה משרד ×”×וצר לשירותי הכב×ות. ×§×™×‘×œ× ×• מבט חטוף על כך ×חרי השריפה בכרמל. ×”×וצר ייבש ×ת הכב××™×, ×ž× ×¢ ×ž×”× ×›×¡×£ לציוד וכסף לשכירת ×¢×•×‘×“×™× ×—×“×©×™× ×•×”×ª× ×” ×ת הכל בâ€×¨×¤×•רמות,†קרי שבירת העבודה המ××•×¨×’× ×ª ×©× – ועל הדרך, הרג כמה עשרות ישר×לי×.
כשיפריטו ×œ×›× ×ת הדו×ר, וכשתצטרכו פת××•× ×œ×©×œ× ×™×•×ª×¨ על כב××™×, השירות ×œ× ×™×”×™×” טוב יותר. לבעל ההון ×ין ×¢× ×™×™×Ÿ שיהיה שירות טוב: כל מה ×©×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×ותו ×”×•× ×”×©×•×¨×” ×”×ª×—×ª×•× ×”. ×”×•× ×¨×•×¦×” לספק ×ת השירות ×”×ž×™× ×™×ž×œ×™ ×©×œ× ×™×’×¨×•× ×œ×š לברוח לשירות ×חר. השיטה ×”×ופטימלית, כמובן, ×”×™× ×œ×•×•×“× ×©×œ× ×™×”×™×” שירות ×חר.
הרעיון ×”× ×™×ו-ליברלי ×”×•× ×וליגרכי במהותו, כלומר × ×™×¦×‘ בקצה ×”×©× ×™ בוויכוח הגדול ×¢× ×”×“×ž×•×§×¨×˜×™×”. ×”×”×ž×•× ×™× ×œ× ×™×•×“×¢×™× ×œ× ×”×œ ×ת עצמ×. ×× ×× ×—× ×• ×¨×•×¦×™× × ×™×”×•×œ יעיל, ×× ×—× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×ž×•×ž×—×™×. ×”×ž×•×ž×—×™× ×”×לה ×”× ×× ×©×™ עסקי×. בו×ו × ×™×ª×Ÿ ×œ×”× ×œ× ×”×œ כמה שיותר.
הרעיון הדמוקרטי ×”×•× ×”×¤×•×š. ×”×•× ×ומר שבסופו של דבר, ×”×¢× ×™×•×“×¢ מה טוב לו. ×”×•× ×œ× ×ª×ž×™×“ מגיע ×œ×©× ×‘×§×• ישר, ×”×•× ×™×›×•×œ לעשות הרבה טעויות בדרך, ×בל ×”×•× ×™×•×“×¢ מה טוב לו ×•×”×•× ×¦×¨×™×š לקבל ×ת היכולת ×œ× ×”×œ ×ת עצמו. ×•× ×™×”×•×œ כלכלי ×”×•× ×—×œ×§ בסיסי ×ž×”× ×™×”×•×œ ×”×–×”. יתר על כן, ×ין ל××“× ×ž×Ÿ השורה ×©×•× ×™×›×•×œ×ª להשפיע על ×”×ª× ×”×œ×•×ª×” של חברה עסקית. ×”×™× ×ž×—×•×™×‘×ª חוקית רק לבעלי ×”×ž× ×™×•×ª שלה – ובישר×ל יש ×ת המושג של בעל שליטה, כלומר שעיקר ×”×ž× ×™×•×ª × ×ª×•× ×•×ª ל××“× ×חד. ×”×•× ×‘×“×¨×š כלל מסווה ×ת עצמו מ×חורי שורה של חברות פירמידה, ×בל ×›×•×œ× ×™×•×“×¢×™× ×©×‘×¡×•×£ ×–×” תשובה, לבייב, ×ריסון וה×חרי×. החברות הן פשוט הדרך ×©×”× ×ž×¦×ו ×œ× ×œ×¡×›×Ÿ ×ת ×¢×¦×ž× ×•×œ×”×¢×‘×™×¨ ×ת הסיכון לציבור.
בדמוקרטיה יש עדיין ל××“× ×”×§×˜×Ÿ יכולת – ×œ× ×˜×•×‘×” מספיק, בלי ספק – להשמיע ×ת קולו. כש×× ×—× ×• ×ž×•×›×¨×™× ×ת הדמוקרטיה ל××•×œ×™×’×¨×›×™× ×‘×©× ×”×™×¢×™×œ×•×ª, ×× ×—× ×• ×ž×•×•×ª×¨×™× ×¢×œ היכולת להשפיע על ×’×•×¨×œ× ×• – ××•×ž×¨×™× ×œ× ×• שכלכלה ×–×” “מסובך ×ž×“×™â€ ×‘×©×‘×™×œ× ×•, שהשיח הכלכלי מסוכן לדמוקרטיה. ×ª× ×• ×œ×ž×•×ž×—×™× ×œ×˜×¤×œ בזה, ובבקשה ×ל תשימו לעובדה ×©×”×ž×•×ž×—×™× ×¢×•×‘×¨×™× ×ª×•×š זמן קצר מהממשלה ×ל ×”×וליגרך ש×ת ×¢× ×™×™× ×™×• ×”× ×§×™×“×ž×•. ×”× ×™×ו-×œ×™×‘×¨×œ×™× ×מרו ×œ× ×• שממשלה ×”×™× ×™×¦×•×¨ מושחת – ו×ין ספק שממשלה של × ×™×ו-×œ×™×‘×¨×œ×™× ×”×™× ×חד ×”×“×‘×¨×™× ×”×ž×•×©×—×ª×™× ×‘×™×•×ª×¨ ×©×‘× ×ž×¦×.
כן, ממשלות עשויות להיות ×‘×–×‘×–× ×™×•×ª. במערכות גדולות, בזבוז ×”×•× ×›× ×¨××” בלתי × ×ž× ×¢. כן, ביורוקרטיה יכולה ליצור חסמי×, ×בל ×× ××ª× ×—×•×©×‘×™× ×©×”×©×•×§ הפרטי יעיל יותר, יש לי מבוך ×ž×¢× ×” קולי ×©× ×•×¢×“ בדיוק עבורכ×.
××– הבה × ×©×•×‘ ×•× ×™×§×— ×ת ×’×•×¨×œ× ×• ×‘×™×“×™× ×•, ×•× ×©×œ×— ×ת יוג’ין ×§× ×“×œ ×ל חסדי השוק הפרטי. בו×ו × ×¨××” מה ×”×•× ×©×•×•×” בלי ×”×§×©×¨×™× ×”×ž×ž×©×œ×ª×™×™× ×©×œ×•.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: הכתיבה בבלוג ×”×–×” × ×¢×©×™×ª ×œ×œ× ×ª×©×œ×•×, ×•×”×™× ×ž×¦×¨×™×›×” זמן ומ×מץ × ×™×›×¨×™×. ×× ××ª× ×ž×¢×¨×™×›×™× ×ת מה ×©× ×›×ª×‘ ×›×ן, ×ודה ×œ×›× ×× ×ª×•×›×œ×• ×œ×ª×¨×•× ×œ×§×¨×Ÿ הבעת הרצון הטוב והתודה.
(יוסי גורביץ)