למה הימין היהודי מ×מץ ×ת הרטוריקה של ×ž×’×™× ×™ ×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×”? ×›×™ בסופו של דבר, ×”× ×—×•×œ×§×™× ××•×ª× ×¢×¨×›×™×
בחודש ×™×•× ×™ ביצע גזען לבן ×‘×©× ×“×™×œ×Ÿ רוף טבח ×‘×›× ×¡×™×ª ×¢×ž× ×•×ל שסמוך לצ’×רלסטון, ×“×¨×•× ×§×¨×•×œ×™×™× ×”. זו ×›× ×¡×™×” שחורה, ×חת העתיקות בדרו×, שידעה שורה של התקפות ×’×–×¢× ×™×•×ª בעבר. התקשורת ×”×מריק×ית × ×‘×•×›×”, ×›×™ לדבר על טרור ×מריק××™ לבן ×–×” סוג של ט×בו, והקריצה כל ×ž×™× ×™ ×ª×™×¨×•×¦×™× ×œ×˜×‘×—, כפי שעשו ×’× ×ž×ª×ž×•×“×“×™ המפלגה ×”×¨×¤×•×‘×œ×™×§× ×™×ª, עד שהתפרסמו ×ª×ž×•× ×•×ª של רוף ×›×©×”×•× ×¢× ×“×’×œ ×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×” ודגל רודזיה.
×”××—×¨×•× ×” היתה ×ž×“×™× ×” כל כך ×’×–×¢× ×™×ª, ×©×”×™× ×œ× ×”×¦×œ×™×—×” לשרוד ×ת ×©× ×•×ª ×”×©×‘×¢×™× (×œ× ×©×ž×” שירש ×ותה, זימב×בו××”, ×”×™×” הצלחה מסחררת). דגל ×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×” – ליתר דיוק, דגל הקרב של ×¦×‘× ×¦×¤×•×Ÿ ×•×™×¨×’â€™×™× ×™×” של ×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×” – × ×—×©×‘, ×¢× ×–×ת, לדגל לגיטימי ×‘×—×œ×§×™× ×”×’×–×¢× ×™×™× ×™×•×ª×¨ של ×רהâ€×‘. השילוב של דגל ×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×” של רוף, יחד ×¢× ×”×¢×•×‘×“×” שהדגל המשיך ×œ×”×ª× ×•×¡×¡ על הקפיטול של ×“×¨×•× ×§×¨×•×œ×™×™× ×”, הוביל ×œ×”×‘× ×” מחודשת של מהותו של הדגל ×”×–×”: מלחמה על שעבוד ×”×©×—×•×¨×™× ×•×¢×œ×™×•× ×•×ª ×”×’×–×¢ הלבן. שורה של ×ž×“×™× ×•×ª הסירו ×ת הדגל.
זו סוגיה ×מריק×ית ×¤× ×™×ž×™×ª ×©×œ× ×”×™×™×ª×™ × ×“×¨×© לה ×›×ן, ××œ×ž×œ× ×”×¢×•×‘×“×” שהמגזין של “הימין ×”××™× ×˜×œ×§×˜×•×לי†היהודי, מקור ר×שון, בחר להתייחס ×œ× ×•×©×. ×¡×’× ×™×ª העורך שלו, ×ורלי ×’×•×œ×“×§×œ× ×’, הקדישה חלק מהמ×מר שלה בסוף השבוע ×œ×”×’× ×” עליו כבחירה תרבותית ר×ויה.
×’×•×œ×“×§×œ× ×’ התחילה במסגור של ×”× ×•×©× ×‘×“×™×•×§ כפי שמסגרה ×ותו ×œ×¤× ×™×” רשת פוקס: לבן ×–×•×¢× ×›×œ×©×”×• ביקש ×ž×—× ×•×ª של וולמ×רט להכין לו עוגה ×¢× ×“×’×œ ×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×”. זו, ×©×œ×¤× ×™ זמן קצר החליטה ×©×œ× ×œ×ž×›×•×¨ עוד ×ת הדגל ×”×’×–×¢× ×™, סירבה. ×”×יש דרש ×ž×ž× ×” להכין לו עוגה ×¢× ×“×’×œ ד××¢â€×©. העוגה ×”×•×›× ×”. מוולמ×רט × ×ž×¡×¨×” התגובה ×”×”×’×™×•× ×™×ª שהעובד שלה ×œ× ×–×™×”×” ×ת דגל ד××¢â€×©, שמה לעשות – פחות מוכר ל×מריק××™ הממוצע. ×’×•×œ×“×§×œ× ×“ החליטה ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×”×¢×•×‘×“×” הזו ×•×œ× ×”×‘×™××” ×ותה במ×מר שלה.
למ×מר של ×’×•×œ×“×§×œ× ×’ (מעבר ×œ×˜×¢× ×” שפותחת ×ותו, שקור×ת לישר×ל לבצע פשעי מלחמה – ×¢× ×™×©×” קולקטיבית – ×›×™ צריך, ×’× ×× ×–×” â€œ×œ× × ×¢×™× ×œ×וזןâ€) יש שתי ×˜×¢× ×•×ª ×‘× ×•×©×. ×§×•×“× ×›×œ, ×רהâ€×‘ ×יבדה ×ת דרכה ×›×™ ×”×™× ×œ× ×ž×¡×•×’×œ×ª יותר להבין שד××¢â€×© ×ž×¡×•×›× ×ª יותר ×ž×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×”; ×•×©× ×™×ª, ×©×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×” ×œ× ×”×™×ª×” דבר ×›×–×” × ×•×¨× ×›×™ ×”×™× ×‘×¡×š הכל רצתה לשמור על זכויות ×”×ž×“×™× ×•×ª.
×”×˜×¢× ×” הר××©×•× ×” ×”×™× ×§×©×§×•×© שקל לטפל בו. העובד שהכין ×ת העוגה, ×›×מור, ×œ× ×–×™×”×” ×ת הדגל. ×©× ×™×ª, תחת דגל ×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×” × ×”×¨×’×• ב×רהâ€×‘ – ×’× ×חרי 1865 – הרבה, הרבה יותר ×מריק××™× ×ž×©× ×”×¨×’×• תחת דגל ד××¢â€×©. × ×›×•×Ÿ, ×לה ×›× ×¨××” ×œ× ×מריק××™× ×©×ž×¢× ×™×™× ×™× ×ת ×’×•×œ×“×§×œ× ×’ – העור ×©×œ×”× ×©×—×•× ×ž×©×”×• – ×בל מה לעשות, ××œ× ××–×¨×—×™× ×מריק××™× ×•×”×¨×•×‘ ×©× ×›×‘×¨ ×œ× ×ž×•×›×Ÿ להתייחס ×ל הרצח ×©×œ×”× ×›×ל “הפירות ×”×ž×©×•× ×™×†של הדרו×. ד××¢â€×© מהווה ×¡×›× ×” לחלק מיושבי המזרח התיכון, ×בל ×”×מריק××™ הממוצע × ×ž×¦× ×‘×¡×›× ×” הרבה יותר חמורה ×ž×”×’×–×¢× ×™× ×©×¢×œ×™×”× ×ž×ª×¨×¤×§×ª ×’×•×œ×“×§×œ× ×’.
וכן, ×× ×™ כותב “מתרפקת†במודע ובמכוון. ×›×™ התזה שמוכרת ×œ× ×• ×’×•×œ×“×§×œ× ×’, על פיה ×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×” ×”×™× ×‘×¡×š הכל × ×¡×™×•×Ÿ לשמור על “זכויות ×”×ž×“×™× ×•×ªâ€, ×”×™× ×”×ž×¡×•×•×” שב×מצעותו העטו ×’×–×¢× ×™ ×”×“×¨×•× ×¡×•×’ של לגיטימציה למטרה ×”×מיתית שלה×: שימור ×”×¢×œ×™×•× ×•×ª ×”×œ×‘× ×”.
×”×˜×¢× ×” של ×’×•×œ×“×§×œ× ×’, כמובן, ×œ× ×—×“×©×”. ×œ×“×¨×•× ×§×ž×• ××¤×•×œ×•×’×˜×™×§× ×™× ×¨×”×•×˜×™× ×ž×”×¨ מ×ד, מיד ל×חר התבוסה, וה×ומה ×©×œ× ×”×™×” לה כוח לחדש ×ת מלחמת ×”××–×¨×—×™× × ×›× ×¢×” לה×. הבעיה ×”×™× ×©×”× ×¨×טיב של “זה ×‘×¢×¦× ×¢×œ הדרישה ×œ×”×•×’× ×•×ª לזכויות ×”×ž×“×™× ×•×ª,†שכמובן צץ מחדש ברגע שעלתה ש×לת הורדת הדגלי×, × ×©×¢×Ÿ על כרעי ×ª×¨× ×’×•×œ×ª.
×”×¢×™×ª×•× ××™ ט×-× ×”×™×¡×™ קוטס (Ta-Nehisi Coates), שמלחמת ×”××–×¨×—×™× ×”×¤×›×” ל×ובססיה קלה שלו, עשה עבודה יסודית וחזר למקורות, ובדק מה ×מרו ×ž×“×™× ×•×ª ×”×“×¨×•× ×›×©×”×Ÿ פרשו מה×יחוד. ×“×¨×•× ×§×¨×•×œ×™× ×” דיברה, בהצהרת הפרישה שלה, במפורש על הצורך לשמר ×ת העבדות. כך עשו ×’× ×ž×™×¡×™×¡×™×¤×™, לו××™×–×™×× ×”, ×לבמה וטקסס. כלומר, “הזכות של ×”×ž×“×™× ×•×ªâ€ ×©×¢×œ×™×” יצ×ו ×ž×“×™× ×•×ª ×”×“×¨×•× ×œ×ž×œ×—×ž×” היתה הזכות לעבדות. רוב חיילי ×”×“×¨×•× ×‘×ותה עת היו ×ž×•×¤×ª×¢×™× ×œ×©×ž×•×¢ על כך ×©×”× × ×œ×—×ž×™× ×¢×œ זכויות ×”×ž×“×™× ×•×ª – ×œ×”× ×”×™×” ברור ×©×”× × ×œ×—×ž×™× ×œ×ž×¢×Ÿ שימור העבדות, וליתר דיוק על שימור ×”×¢×œ×™×•× ×•×ª ×”×œ×‘× ×”. הפר×זות ×”× ×ות על “זכויות ×”×ž×“×™× ×•×ªâ€ ×”×™×• ×”-hasbara של ×ž×“×™× ×•×ª העבדות כלפי ×ž×“×™× ×•×ª ×”×¢×•×œ× ×©×œ× ×”×‘×™× ×• ×ת ×”â€×ž×•סד המיוחד†שלהן ושהיה צריך לסבן ×ותן במשהו סביר למחצה.
כל ×–×”, כמובן, ×”×™×” מביך מ×ד ×חר כך; ××– כשהיה צריך לכתוב מחדש ×ת ההיסטוריה של מלחמת ×”×זרחי×, ט×ט×ו הצידה ×ת × ×•×©× ×”×¢×‘×“×•×ª ודיברו על “זכויות ×”×ž×“×™× ×•×ª.†×בל כל מי שרצה לדעת, כל מי ×©×œ× ×”×¡×‘ ×ת מבטו, ידע בדיוק שâ€×–כויות ×”×ž×“×™× ×•×ªâ€ ×”×™×• ×©× ×§×•×“ לשימור ×”×¢×œ×™×•× ×•×ª ×”×œ×‘× ×”. קוטס ×ž×‘×™× ×œ× ×ž×¢×˜ דוגמ×ות לכך: “×רגון ×‘× ×•×ª ×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×”,†למשל, מצהיר במפורש על המטרה הזו. טרור של ×œ×‘× ×™× – ×¨×‘×™× ×ž×”× ×™×•×¦××™ ×¦×‘× ×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×” – הצליח להחזיר, תחת ×”×›×™× ×•×™ “ג×ולהâ€, ×ת השליטה ×‘×ž×“×™× ×•×ª ×”×“×¨×•× ×œ×™×“×™ ×”×ž×•×‘×¡×™× ×‘×ž×œ×—×ž×ª ×”×זרחי×; וטרור לבן שמר על זכויות היתר של ×”×œ×‘× ×™× ×¢×“ ×©× ×•×ª ×”×©×™×©×™× ×©×œ המ××” ×”-20, לפחות.
מכל המקומות בעול×, מוזר לר×ות ×ת ×”×”×’× ×” על ×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×” מגיעה ×“×•×•×§× ×žâ€×ž×§×•ר ר×שון.†ו×ולי ×œ× ×›×œ כך מוזר: בסופו של דבר, המימון של “מקור ר×שון†מגיע משלדון ×דלסון, השוגר דדי של הימין היהודי פה וב×רהâ€×‘. הימין הדתי ב×רהâ€×‘ תומך בחלקו ×”× ×›×‘×“ ×‘×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×”, מעריץ ×ת ×”×¢×¨×›×™× ×©×œ×”, ×•×ž×§×•× ×Ÿ על העובדה ×©×”×–×ž× ×™× ×”×˜×•×‘×™× ×•×”×™×©× ×™× ×—×œ×¤×•. הימין הדתי ×©× × ×œ×—× ×‘×¢×“ שימור ×¢×œ×™×•× ×•×ª ×”××“× ×”×œ×‘×Ÿ, × ×’×“ “ערבוב בין ×”×’×–×¢×™×,â€ × ×’×“ חוקי השוויון.
×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× ×©×‘×ž×™×“×” רבה, ×פשר לשעתק ×ת ×”×˜×™×¢×•× ×™× ×©×œ תומכי ×”×“×¨×•× ×”×™×©×Ÿ כמעט ×חד-ל×חד ל×לה של ×”×ž×ª× ×—×œ×™×: ×”×©×—×•×¨×™× ×•×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×œ× × ×—×©×‘×™× ×œ×‘×¢×œ×™ זכויות מל×ות, בלשון המעטה (בתחילת ×ותו המ×מר, כזכור, ×’×•×œ×“×§×œ× ×’ קור×ת ×œ×¢× ×™×©×” קולקטיבית כלפי ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×, מה ×©×œ× ×”×™×ª×” מעיזה לעשות כלפי יהודי×); ×× ×©×™× ×ž×”×¦×‘×¢ ×”â€× ×›×•×Ÿâ€ ×™×›×•×œ×™× ×œ× ×©×œ ×ות×; ×× ×©×™× ×ž×”×ž×•×¦× â€œ×”× ×›×•×Ÿâ€ ×™×›×•×œ×™× ×œ×¤×’×•×¢ ×‘×”× ×•××£ להרוג בה×, וזה ×›× ×¨××” ×œ× ×‘×¡×“×¨ ×בל ×œ× ×¦×¨×™×š לעשות מזה יותר מדי רעש; לכל היותר, מבצעי ×”×¤×©×¢×™× ×”×œ×œ×• ×¤×•×’×¢×™× ×‘×˜×•×”×¨ המ×בק.
×פשר לשרוף ×›× ×¡×™×•×ª ו×פשר לשרוף מסגדי×, וזה ב×מת ×œ× ×‘×¡×“×¨, ×בל למה לעשות מזה ×›×–×” רעש? למה להכליל? הרי הזכות להכליל שמורה רק למי שיכול להטיל ×¢×•× ×© קולקטיבי. “שיח ×”×–×›×•×™×•×ªâ€ ×”×ž×’×•× ×” דורש מ××™×ª× ×• להתייחס ×œ×©×—×•×¨×™× ×•×œ×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×›×ילו היו ×‘× ×™ ×ד×, שזה עיוות של הסדר הטבעי כפי ×©× ×§×‘×¢ על ידי ××œ×•×”×™× ×‘×›×‘×•×“×• ובעצמו; וכמובן, הן ×”×©×—×•×¨×™× ×”×Ÿ ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×”×™×• ×©×ž×—×™× ×œ×—×œ×•×˜×™×Ÿ ×‘×ž×¢×ž×“× ×›×—×•×‘×˜×™ ×¢×¦×™× ×•×©×•×בי מי×, ××œ×ž×œ× ×”×’×™×¢×• כל ×ž×™× ×™ ×œ×™×‘×¨×œ×™× ×•×ª×§×¢×• בר××©× ×”×¤×¢×•×˜ ×¨×¢×™×•× ×•×ª על שוויון וגרמו ×œ×”× ×œ×—×©×•×‘ ×©×”× ×ž×§×•×¤×—×™×, ×‘×ž×§×•× ×œ×§×‘×œ ×ת ×ª×¤×§×™×“× ×”×˜×‘×¢×™. ×–×”, כמובן, קורה כתוצ××” מתקשורת ×¢×•×™× ×ª, סיסמה שהימין הדתי היהודי פשוט העתיק מהימין הדתי ×”×מריק××™ של ×©× ×•×ª השישי×.
לפר××™× ×”×œ×œ×•, חצ××™-ילד חצ××™ שד, יש כמובן צד ×פל. כל לבן מהוגן הרי יודע שבליבו, ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™ ×ורב ×œ×ž×ª× ×—×œ×ª זהובת השיער; ומדי ×¤×¢× ×”× ×ž×ª×¤×¨×¦×™× ×‘×לימות בלתי ×ž×•×‘× ×ª, ש×ותה יש ×œ×“×›× ×‘×כזריות ×›×™ ×”× ×ž×‘×™× ×™× ×¨×§ כוח. וכמובן, ערבוב בין ×”×’×–×¢×™× – היכולת של ×‘× ×™ הקבוצות לחצות ×ת ×ž×—×¡×•× ×”×©× ××” המטופח היטב – ×”×™× ×ž×©×”×• ש×ין להעלות על הדעת ×•×”×•× ×©×•×¨×© כל רע.
××– ×ולי הש×לה ×©×œ× ×• ×”×™× ×œ×’×ž×¨×™ ×œ× ×‘×ž×§×•×ž×”: ×ולי ×‘×ž×§×•× ×œ×©×ול למה הימין היהודי מדבר כמו הימין של ×”×§×•× ×¤×“×¨×¦×™×”, ×× ×—× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×œ×©×ול למה לקח ×œ× ×• כל כך הרבה זמן ×œ×©×™× ×œ×‘.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: ביממה ×”××—×¨×•× ×” התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. ×× ×™ רוצה להודות בז×ת לתור×.
(יוסי גורביץ)