כמו כמעט כמו כל דבר רע בישר×ל, הבעיה מתחילה בשמעון פרס. ב-1985, כשישר×ל החלה להת×ושש מהסחרור ×”××™× ×¤×œ×¦×™×•× ×™ שהבי××” עמה ממשלת הליכוד הקודמת, הגישו פרס ושר ×”×וצר מודעי ×ת חוק ההסדרי×. החוק ×”×–×” הפקיע למעשה מידי ×”×›× ×¡×ª ×ת השליטה בתקציב, והעביר ×ותה בפועל לפקידי ×”×וצר; ×”×•× ×”×¤×š ×ת ×חד משלושת ×”×ª×¤×§×™×“×™× ×”×—×©×•×‘×™× ×‘×™×•×ª×¨ של ×”×¤×¨×œ×ž× ×˜ – העברת תקציב; ×”××—×¨×™× ×”× ×“×™×•×Ÿ בש×לות של מלחמה ×•×©×œ×•× ×•×¤×™×§×•×— על פעילות הממשלה – לבלתי × ×™×ª×Ÿ לביצוע. חוק ×”×”×¡×“×¨×™× × ×›×ª×‘, במכוון, ב×ופן בלתי מובן למי ש××™× × ×• פקיד ×וצר. (×–×” ×œ× ×©×˜×™×§ חדש במיוחד: ×§×טו הצעיר ×§× ×” לעצמו תהילה מוקדמת כש×ילץ ×ת פקידי ×”×וצר של ×¨×•×ž× ×œ×”×¤×¡×™×§ ×ת ×”×ž× ×”×’ ×”× ×¤×¡×“ ×”×–×” ולכתוב בשפה ×©×‘× ×™ הרפובליקה יכלו להבין). מ×וחר יותר, על ידי שתילת ×¤×§×™×“×™× ×ž×©×œ×• במשרדי הממשלה ×”×©×•× ×™× â€“ ×”×—×©×‘×™× â€“ ×™×™×§×— ×”×וצר לעצמו חלק × ×™×›×¨ מסמכויות השרי×.
×”×›× ×¡×ª מ×בדת בעקביות מכוחותיה לטובת הממשלה, מבלי ×©×”×™× ×ž×©×§×™×¢×” מ×מץ × ×™×›×¨ במ×בק לכך. הממשלות הגדולות של 13 ×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª, מ××– שריסק ×הוד ברק ×ת חוק יסוד: הממשלה ×•× ×™×¤×— ×ת ממשלתו כדי להשיג רווח פוליטי קצר מועד (כמו כל חישוביו, ×–×” ×”×™×” חישוב סרק; ×”×•× ×”×™×” קצר ×”×™×ž×™× ×©×‘×¨×שי הממשלה ×©×œ× ×•), טשטשו עוד יותר ×ת ההבדל שבין ×”×›× ×¡×ª ובין הממשלה. כשרבע ×ž×”×›× ×¡×ª ×’× ×‘×ž×ž×©×œ×”, ×”×›× ×¡×ª × ×¨×ית כמין ספח שמטרתו לשרת ×ת הממשלה – ×•×œ× ×›×’×•×£ ש×מור לפקח על פעולותיה.
×‘×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª, משתמשת הממשלה בוועדת ×”×©×¨×™× ×œ×¢× ×™×™× ×™ ×—×§×™×§×” ככלי × ×™×’×•×— להעברת ההצעות שלה. מה שעובר בוועדת ×”×©×¨×™× ×œ×—×§×™×§×”, עובר – כמעט בלי ×™×•×¦× ×ž×Ÿ הכלל – ×ת ×”×›× ×¡×ª, ומה שמופל בה, × ×•×¤×œ ×’× ×‘×›× ×¡×ª. במידה רבה, ×”×›× ×¡×ª הפכה לחותמת גומי של וועדת ×”×©×¨×™× ×œ×¢× ×™×™× ×™ ×—×§×™×§×”.
×”×™×•× ×”×¢×‘×™×¨ ר×ש הממשלה × ×ª× ×™×”×• – שבגלל גודלה של ממשלתו ×”×§×™× ×’×•×£ חסר סמכויות חוקיות ×‘×©× "×”×©×ž×™× ×™×”" שבכל ×–×ת מקבל החלטות גורליות – שורה של ×©×™× ×•×™×™× ×‘×¦×•×¨×ª העבודה של הממשלה. ×”×©×™× ×•×™×™× ×”×œ×œ×• ×ž×¢×‘×™×¨×™× ×œ×¨×ש הממשלה סמכויות רחבות הרבה יותר מכפי שהיו לו עד ×›×”.
בפועל, ר×ש הממשלה מקבל שליטה בסדר ×”×™×•× ×©×œ הממשלה (ר×ו ×›×ן – זהירות, מסמך – עמ' 6). ×”×•× ×™×›×•×œ להחליט על מה הממשלה תצביע ועל מה ל×. ×”×•× ×’× ×™×—×œ×™×˜ (עמ' 8, סעיף ×©×ž×™× ×™) ×× ×”×©×¨×™× ×™×”×™×• ×ž×•×›× ×™× ×œ×™×©×™×‘×”: ×”×©×¨×™× ××ž×•×¨×™× ×œ×§×‘×œ מידע על ×”× ×•×©××™× ×¢×œ×™×”× ×”× ××ž×•×¨×™× ×œ×”×¦×‘×™×¢ 48 שעות מר×ש – ××œ× ×× ×¨×ש הממשלה החליט ×חרת "בגלל סודיות ×”×ž×¡×ž×›×™× ×ו בגלל דחיפות ×”×¢× ×™×™×Ÿ." במסגרת ×¦×ž×¦×•× ×¡×ž×›×•×™×•×ª ×”×›× ×¡×ª, סעיף 9 להצעת ×”×ª× ×”×œ×•×ª הממשלה החדשה קובע ×©× ×™×ª×Ÿ להסתיר ××ž× ×•×ª ×‘×™× ×œ×ומיות ×ž×”×›× ×¡×ª "מטעמי דחיפות ×ו סודיות." דיפלומטיה חש×ית × ×•×¡×— ערב מלחמת ×”×¢×•×œ× ×”×¨××©×•× ×”, ×—×–×¨× ×• ×ליך ×©× ×™×ª. כל × ×•×©× ×¡×“×¨ ×”×™×•× ×‘×™×©×™×‘×ª הממשלה מתומצת בסעיף 10 ×”× ×¤×œ×, "ר×ש הממשלה רש××™ להרשות, לפי הצורך, חריגה מהור×ות פרק ×–×”, כולן ×ו מקצתן." כלומר, ×”×¢×‘×¨× ×• ×ª×§× ×”, ×בל ר×ש הממשלה רש××™ לגלגל ולעשן ×ותה ×›×©×‘× ×œ×•.
ההחלטות החדשות מ×פשרות לר×ש הממשלה לשבור ×ת ×›×•×—× ×©×œ שריו: סעיף 13 (×’') מ×פשר לו ×œ×ž× ×•×¢ הגעת מומחה למרות בקשת שר; ×× ×©×¨ ביקש לדחות דיון ×‘× ×•×©× ×ž×¡×•×™×, ר×ש הממשלה יכול (15ב') ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×”×‘×§×©×”; ר×ש הממשלה יכול להחליט להעביר החלטה – ×× ×”×’×™×¢ ×œ×ž×¡×§× ×” שההסתייגויות × ×’×“×” כבר הוסרו – ×’× ×‘×œ×™ הצבעה (17ב'); ×”×•× ×™×›×•×œ להחליט ×œ×ž× ×•×¢ ×ž×©×¨×™× × ×¢×“×¨×™× ×©×œ× ×ž×™× ×• ×œ×¢×¦×ž× ×ž×¨×ש ×ž×ž×œ× ×ž×§×•× ×œ×”×¦×‘×™×¢ (17×’') – ×‘× ×™×’×•×“ למסורת של ×©× ×™×, שבה השר ×”×™×” מש×יר פתק מר×ש ×¢× ×”×¦×‘×¢×ª×•. כלומר, ר×ש הממשלה מקבל סמכות ×ž× ×™×¤×•×œ×¦×™×” מרשימה מ×ד על החלטות הממשלה. ברצותו, קולות ייספרו; ברצותו, יושתקו.
לר×ש הממשלה ×ž×•×§× ×•×ª הרבה סמכויות חדשות. ×”×•× ×™×›×•×œ להורות ליו"ר ועדת ×©×¨×™× ×œ× ×œ×“×•×Ÿ ×‘× ×•×©× ×ž×¡×•×™× ×ו לדחות ×ת הדיון בו (26ב'); ×”×•× ×™×›×•×œ (30) להפוך ליו"ר של כל ועדת ×©×¨×™× ×›×›×œ העולה על ×¨×¦×•× ×•, ×ו ×¡×ª× ×œ×”×©×ª×ª×£ בדיון ולהצביע בו – ולהטות בכך ×ת ההצבעה; ×”×•× ×™×§×‘×¢ ×ת סדר ×”×™×•× ×©×œ ועדת ×”×©×¨×™× ×œ×‘×˜×—×•×Ÿ ל×ומי (47); הפרוטוקול של הוועדה ×™×”×™×” סודי, ××œ× ×× ×¨×ש הממשלה החליט ×חרת (50×’') – סמכות × ×”×“×¨×ª לבצע הדלפות חוקיות; ×©×¨×™× ×©×™×¨×¦×• לדעת על מה לעז×זל ×“× ×” הוועדה הזו, יצטרכו ×œ×©×›× ×¢ ×ת ר×ש הממשלה לתת ×œ×”× ×œ×¢×™×™×Ÿ בפרוטוקול (50ב').
×ולי הבעייתיות הגדולה ביותר גלומה בסעיף 18, "החלטה ×©×œ× ×›×™×©×™×‘×ª ממשלה." ×”×™× ×ž×פשרת לר×ש הממשלה לעשות מש×ל ×˜×œ×¤×•× ×™ בפרק זמן שתלוי לגמרי בהחלטתו ×‘× ×•×©× "דחוף." ×× ×חד ×”×©×¨×™× ×“×•×¨×© לדון ×‘× ×•×©× ×‘×™×©×™×‘×ª ממשלה רגילה, ר×ש הממשלה יכול פשוט ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×”×“×¨×™×©×”. ×× ×”×•× ×”×¦×œ×™×— לקושש רוב – שוב, ×”×•× ×ž×•×¡×ž×š לה×ריך ×ו לקצר ×ת משך המש×ל ×”×˜×œ×¤×•× ×™ ×›×¨×¦×•× ×• – הדבר ייחשב להחלטת ממשלה.
הסעיף ×”×–×” ×ž× ×˜×¨×œ ×ת כל הרעיון של ישיבת ממשלה, שמטרתה קבלת החלטה קולקטיבית. ×”×©×¨×™× ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×‘×¤×•×¢×œ להתדיין ×–×” ×¢× ×–×”; ×”× ×™×›×•×œ×™×, במ×מץ, ×œ×”×¨×™× ×˜×œ×¤×•× ×™× ×“×—×•×¤×™× ×לה ×¢× ×לה, ×בל למעשה ×”× ×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×©×™×‘ לש×לת כן-×ו-×œ× ×©×œ ר×ש הממשלה בלי יכולת ההיוועצות של ממשלה. הממשלה הישר×לית ×‘× ×•×™×” על התפיסה של החלטה קולקטיבית, שכל ×”×©×¨×™× ×חר××™× ×œ×”; יש בכך תפיסה של כובד ר×ש, של ×©×¨×™× ×©×œ× ×™×ª× ×• לר×ש הממשלה לגרור ××•×ª× ×œ×”×—×œ×˜×” ×ž×¡×•×›× ×ª ו×ימפולסיבית ×ž×©×•× ×©×’× ×”×, ×•×œ× ×¨×§ הו×, ×חר××™× ×œ×”. ×œ×¤×¢×ž×™× ×”×ž×¢×¨×›×ª הזו עובדת (×ריה דרעי בל×, כמעט לבד, ×ת ×›× ×™×¡×ª×” של ישר×ל למלחמת המפרץ הר××©×•× ×”, והתייצב מול ר×ש הממשלה ושר הבטחון), ולפעמי×, ×¢× ×“×¢×™×›×ª ערכה של הממשלה כגוף קולקטיבי, ×œ× (ההצבעה המחפירה ערב היצי××” למלחמת ×œ×‘× ×•×Ÿ ×”×©× ×™×”; ×–×›×•×¨×™× ×œ×¨×¢ חיימון "השפתיי×" רמון ושמעון פרס, ×©×”×ª× ×’×“ למלחמה ×בל הצביע בעד ×›×™ ××™ ×פשר לפגוע בר×ש הממשלה).
במערכת ×”×™×©× ×”, ר×ש הממשלה ×”×™×” primus inter pares, ר×שון בין שווי×; המערכת ×”× ×•×›×—×™×ª, ×©× ×ª×¤×¨×” למידותיו של × ×ª× ×™×”×•, מ×פשרת ×œ× ×ª× ×™×”×• לעקוף ×ת ביטול חוק הבחירה הישירה ולהפוך ×ותו ×œ× ×©×™×-דמיקולו, מה שתמיד רצה להיות.
×©×™× ×•×™ ×›×–×” בסדרי פעולה של ממשלה צריך ×œ×‘×•× ×‘×—×§×™×§×” ר×שית, ×‘×©×™× ×•×™ של חוקי יסוד. יכול להיות ×©×¢× ×”×›× ×¡×ª ×”× ×•×›×—×™×ª, שמשמשת ×ת × ×ª× ×™×”×• כחותמת גומי (כפי שקודמותיה שימשו ×ת ×ולמרט ושרון, ורק ×ת ברק ×”× ×‘×¢×š ל×) ×”×©×™× ×•×™ ×”×–×” ×”×™×” עובר, ×בל × ×ª× ×™×”×• ×œ× × ×™×¡×”. למה לעורר דיון ציבורי, כש×פשר להעביר החלטת בזק בממשלה, ×©×ž×¨×•×§× ×ª ×ת חוק יסוד הממשלה מהרבה מ×ד ממשמעותו?
עכשיו תחשבו על התרחיש הב×: השעה שלוש ×œ×¤× ×•×ª בוקר. ××ª× ×©×¨. הטלפון מצרצר. על הקו ר×ש הממשלה. ×”×•× ×ž×•×“×™×¢ לך שישר×ל חייבת לתקוף בתוך שלוש שעות ב×יר×ן ×•×©×œ×©× ×›×š ×”×•× ×¦×¨×™×š ממך החלטה תוך חצי שעה. שר הבטחון תומך בהתקפה, ×”×•× ×ומר. ל×, ×”×•× ×œ× ×™×›×•×œ לומר למה, ×ין זמן ובכל מקרה ×”× ×•×©× ×—×¡×•×™. כן ×ו ל×? יש לך חצי שעה.
הדבר ההגון לעשות במצב ×›×–×” ×”×•× ×œ×”×ª×¤×˜×¨. ×ין ×˜×¢× ×œ×©×ž×© כקישוט להחלטה ש×ין לך ×©×•× ×™×›×•×œ×ª מעשית להשפיע עליה. ר×ש הממשלה ×ž×ž×™×œ× ×œ× ×—×™×™×‘ לספור ×ת הצבעת ×”× ×’×“ שלך; ×”×•× ×¨×§ צריך לקושש מספיק ×©×¨×™× ×›×“×™ לקבל רוב. חובתך הר××©×•× ×” – שבועתך – ×”×™× ×œ×¦×™×‘×•×¨, ×œ× ×œ×¨×ש הממשלה. מספיק התפטרויות, ור×ש הממשלה יבין שהלגיטימציה שלו לצ×ת למלחמה מחוררת פט×לית. ×בל ספק ×× ×™×”×™×• די ×©×¨×™× ×©×™×¢×–×• לעשות ×ת המעשה ×”× ×›×•×Ÿ ולחסל ×ת הקריירה שלה×.
הכל תקין, הכל יש ×œ×”× ×™×— ×’× ×—×•×§×™, ועדיין מדובר ×›×ן בפוטש שקט, בסוג – ×¢× ×›×œ ההסתייגויות – של "חוק הסמכה". ×ין ×פילו צורך לשרוף ×ת הרייכסט××’; ×–×” ×©×œ× ×• מתקפל ×‘×¢× ×•×•×” ומגיש ×ת ××•×–× ×• לרציעה.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: שבוע התל×ות של מעבר הדירה הסתיי×, ×× ×›×™ ×”×¤×¢× ×”×•× ×”×™×” מכביד מהרגיל, והבלוג שב לפעולה. ×× ×™ רוצה להודות לכל ×”×× ×©×™× ×©×‘×ו לפסטיבל הקומיקס ו×מרו לי ×©×”× ×ž×¢×¨×™×›×™× ×ת הכתיבה בבלוג. ×–×” ×חד ×”×“×‘×¨×™× ×©×ž×—×–×§×™× ×ותי. וכמובן, מי שקורע ×ת בגדיו ×•×©× ×פר על ר×שו ×ž×©×•× ×©×¢×“×™×™×Ÿ ×ין לו עותק של "×יך × ×¤×œ×• גיבורי×," יוכל ×œ×ž×¦×•× ×¤×¨×˜×™× ×¢×œ רכישתו ×›×ן.
(יוסי גורביץ)