×ין ×ž× ×•×¡, ×¢×•×¡×§×™× ×©×•×‘ בי×יר לפיד. ×× ×™ יודע, ×× ×™ יודע, זו מטרה רכה וקלה, ×בל ×”×יש עדיין עומד לבצע ×ת תרגיל מפלגת הגמל××™×, לגזול כמה ×ž× ×“×˜×™× ×•×œ×”×¢×‘×™×¨ שוב ×ת השלטון לימין, ××– צריך להמשיך ולהכות ב×יש שחושב שהדבר הישר×לי ביותר ×”×•× ×œ×ž×¨×•×— ×ת קהל ×”×‘×•×—×¨×™× ×‘× ×•×¤×ª ×¦×•×¤×™× ×¢×œ בסיס ×ž×¨×’×¨×™× ×” תעשייתית.
×‘×™× ×•×ר, כתב לפיד בטור השבועי שלו ×©×”×•× ×œ× "מתכוון לשעבד ×ת המדור ×”×–×” (ובווד××™ ×©×œ× ×ת יושרתו של העיתון המ×רח ×ותו) לדרכי הפוליטית החדשה." במ×רס, ×”×•× ×”×›×¨×™×– שחלומו ×”×•× ×œ×”×™×•×ª שר ×—×™× ×•×š; ×תמול ×”×•× ×”×§×“×™×©, לגמרי במקרה, טור על ×—×™× ×•×š לקר×ת פתיחת ×”×©× ×” החדשה.
עכשיו, ×× ××ª× ×¨×•×¦×™× ×œ×§×¨×•× ×˜×•×¨ ב×מת מעורר מחשבה על ×—×™× ×•×š, ××– ×”× ×” ×”×חרון של ×©×œ×•× ×‘×•×’×•×¡×œ×‘×¡×§×™. ו×× ×–×” ×œ× ×”×¡×¤×™×§ לכ×, ××– ×—×™×” סדן × ×•×ª× ×ª בר×ש. ×בל ×× ×—× ×• × ×ª×¢×¡×§ ×¢× ×œ×¤×™×“, ×›×™ בגלל חוסר צדק קוסמי הזבל שלו מגיע לכמה ×ž×œ×™×•× ×™ בתי ×ב ו×ת בוגוסלבסקי וסדן קור××™× ×¨×§ כמה ××œ×¤×™× ×¢×“ עשרות ×לפי×. ×ž×•×›× ×™×? × ×ª×—×™×œ.
"מהו ×—×™× ×•×š?", תוהה לפיד בפומפוזיות. יש לו כמה תשובות. "×—×™× ×•×š ×”×•× ×”×”×ª×—×™×™×‘×•×ª של הדור ×”×§×•×“× ×œ×ª×ª לדור ×”×‘× ×ת המפתח ×ל העתיד." זו תשובה חדשה ביחס לש×לה הזו, ×”×™× ×ž×’×™×¢×” ×¢× ×”×ž×”×¤×›×” ×”×˜×›× ×•×œ×•×’×™×ª. התשובה הקל×סית לש×לה ×”×™× ×©×ª×¤×§×™×“×• של ×”×—×™× ×•×š ×”×•× ×œ×™×¦×•×¨ ××“× ×˜×•×‘ ו×זרח מועיל. לפיד חושב שתפקידו של ×”×—×™× ×•×š הו×, בין ש×ר קליש×ות, הדרך היחידה להפוך חברת ×ž×”×’×¨×™× ×ž×¤×•×¦×œ×ª ומסוכסכת ל×ומה ×חת, ×©× ×¡×•×‘×” סביב מערכת ×¢×¨×›×™× ×חת. מערכת ×”×¢×¨×›×™× ×”×חת הזו, כמובן, ×”×™× ×ž×¢×¨×›×ª ×”×¢×¨×›×™× ×©×œ לפיד עצמו. צריך לתהות עד כמה ישר×ל ×”×™× ×כן חברת מהגרי×: ××£ שיש בה כמיליון יוצ××™ רוסיה וכמה עשרות ×לפי יוצ××™ ×תיופיה, רוב הישר××œ×™× ×›×™×•× ×”× ×™×œ×™×“×™×. לפיד, כמובן, ×œ× ×ž×ª×™×™×—×¡ לכ-20% מ×זרחי ישר×ל ש××™× × ×™×”×•×“×™× (×‘× ×™×’×•×“, למשל, ×œ×ª× ×•×¢×ª השמ×ל הל×ומי), ×›× ×¨××” ×›×™ ×”×לקטורט ממש ×œ× ×™×הב ×ת ×–×”. הגישה של לפיד × ×•×¡×ª×” בעבר: ×”"ממלכתיות" של בן גוריון, שדרסה כל מה ×©×œ× ×”×ª××™× ×œ×ž×¤×"×™. ×ת × ×–×§×™ השיטה הזו ×× ×—× ×• ×¡×•×¤×’×™× ×¢×“ היו×. עכשיו רוצה לפיד ×©× ×—×–×•×¨ ×ליה. פלורליז×? ×œ× ×‘×‘×™×ª ×¡×¤×¨× ×•.
×חר כך מהגג לפיד על תפקיד המורה. מסתבר, ×גב, ×©×”×•× ×—×•×©×‘ שכל ×חד יכול להיות מורה, ×ולי בגלל ×©×”×•× ×—×•×©×‘ ×©×”×•× ×¢×¦×ž×• הצליח בכך. ב×חת ×”×מירות היותר ×ž×©×•× ×•×ª שלו, ×מר לפיד השבוע שצריך להכשיר ×קדמ××™× ×ž×•×‘×˜×œ×™× ×œ×”×™×•×ª מורי×. כלומר, × ×™×§×— ×× ×©×™× ×©×œ× ×¨×¦×• להיות מורי×, שלמדו משהו ×חר לגמרי, ×•× ×¡×‘ ××•×ª× ×œ×ž×•×¨×™×. כדי לשמור על המוטיבציה שלה×, × ×™×ª×Ÿ ×œ×”× ×©×›×¨ זעו×, × ×–×¨×•×§ ××ª× ×œ×›×™×ª×•×ª בגודל בלתי סביר, ו×חר כך × ×ª×¤×œ× ×©×©×™×¢×•×¨ השחיקה בקרב ×ž×•×¨×™× ×—×“×©×™× ×”×•× ×¢×¦×•×.
×חר כך מגיעה השגי××” ×”×יומה הר××©×•× ×”: "×”×™×•× ×›×œ ילד ×¢× ×¡×ž×רטפון יודע יותר מ×שר כל מערכת ×”×—×™× ×•×š כולה." ×–×” השלב שבו זרקתי ×ת העיתון ×‘×–×¢× ×¢×œ ×›×¡× ×¡×ž×•×š. ×–×” בולשיט, ×•×œ× ×¡×ª× ×‘×•×œ×©×™×˜, ×–×” בולשיט מתלקק שמיועד ×œ×”×—× ×™×£ ל×גו של ×˜×›× ×•-××•×˜×•×¤×™×¡×˜×™× ×¨×™×§× ×™×.
לילד ×¢× ×”×¡×ž×רטפון יש גישה להמון מידע. ×œ× ×›×œ המידע; ×פילו ×œ× ×›×œ המידע החשוב. מי שירצה ×œ×”×ª×¢× ×™×™×Ÿ בהיסטוריה, במיוחד היסטוריה ישר×לית, יגלה שהרשת ×”×™× ×ž×©×ב חלקי מ×ד ובעייתי מ×ד. ×ין עדיין, ×•×œ× ×™×”×™×” בקרוב, תחליף ר×וי לספריה ××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×ית ר×ויה לשמה. במיוחד בישר×ל, שבה מי ×©×ž× ×¡×” ×œ×ž×¦×•× ×¤×¨×˜×™× ×¢×œ ×“×‘×¨×™× ×©×§×¨×• ×œ×¤× ×™ 1995, כלומר פחות ×ו יותר כל ההיסטוריה ×©×œ× ×•, × ×לץ להתמודד ×¢× ×©×œ×“×™ עצמות ותו ל×. ×בל העובדה שיש גישה למידע ×œ× ×”×•×¤×›×ª ×ת הילד ×¢× ×”×¡×ž×רטפון ל"יודע יותר מכל מערכת ×”×—×™× ×•×š כולה." ×× ×™ מוכן ×œ×©×™× ×›×¡×£ טוב שמורה וותיק ל×זרחות ×ו פיזיקה עדיין יידע הרבה יותר חומר משיידע "הילד ×¢× ×”×¡×ž×רטפון." ×”×©×—× ×‘×•×Ÿ מספק גישה – ×בל ×”×•× ×œ× ×ž×œ×ž×“ ×ותך ×יך לברור מידע. מי ×©×™× ×¡×” ללמוד היסטוריה ישר×לית רק על סמך ויקיפדיה העברית, למשל, יקבל ×ª×ž×•× ×” מעוותת מ×ד של המצי×ות.
הגישה הזו לוקה בשתי בעיות. הר××©×•× ×”, והחמורה יותר, ×”×™× ×”×ª×¤×™×¡×” שלכל ילד ישר×לי יש גישה גישה ×œ×©×—× ×‘×•×Ÿ. תזכורת: ×× ×—× ×• ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ גרוט×ות שעולות בישר×ל ×›-3,000 ₪. בהתחשב בשיעורי ×”×¢×•× ×™ המפחידי×, ובהתחשב בעובדה שיש המון ×”×•×¨×™× ×©×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¨×©×•×ª ×œ×¢×¦×ž× ×œ×ª×ª לצ××¦× ×©×œ×”× ×’×¨×•×˜××” שבירה בשווי של ×›-75% ממשכורת ×ž×™× ×™×ž×•×, המידע ×”×–×” מר××” ×œ× ×• על ××™×–×” ×× ×©×™× ×‘×“×™×•×§ חושב ×™×יר לפיד. ×©× ×™×ª, חמורה פחות, ×”×™× ×©×™×›×•×œ×ª שימוש בסמ×רטפון ×œ× ×ž×¢×™×“×” על יכולת ×”×‘×—× ×” בין ×מת ושקר ובין טפל ועיקר.
×חר כך מתמוגג לפיד על שיעור שבו שלח תלמידה ×œ×”×‘×™× ×ת הטקסט של מגילת העצמ×ות מהספריה, ועד ×©×”×™× ×—×–×¨×” ×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×›×‘×¨ שלפו ×ת הטקסט שלה, ×•× ×™×ª×•×— שלה, מוויקיפדיה. ×”× ×™×ª×•×— ×”×–×”, כמובן, ×œ× ×ž×ª×™×™×—×¡ ×œ×›×©×œ×™× ×©×‘×ž×’×™×œ×ª העצמ×ות ולקשר הרופף שלה למצי×ות הישר×לית, ×ו לש×לה מי ×œ× ×—×ª× ×¢×œ×™×”; זו היתה ×”×›× ×¡×ª פוליטיקה, כלומר ×”×—×™×™× ×”×¤×•×¢×ž×™× ×©×œ הפוליטי××”, לבית הספר.
מכ×ן מפליג לפיד על ×›× ×¤×™ הדמיון ומת×ר מצב שבו ×ª×œ×ž×™×“×™× ×™×§×‘×œ×•, ב×מצעות ט×בלטי×, ×©×™×¢×•×¨×™× ×‘×ž×©×¤×˜×™× ×ž×הרן ברק ×•×©×™×¢×•×¨×™× ×‘×›×™×ž×™×” מעדה ×™×•× ×ª. כמה בעיות: הר××©×•× ×”, שכבר ×“× ×• בה, ×”×™× ×©×לת המחיר של הגרוט×ות – קשה לה×מין שבתי הספר ×™×ž×ž× ×• ט×בלט לכל תלמיד. כלומר, שוב, מדובר בפתרון ×œ×¢×©×™×¨×™× ×‘×œ×‘×“. ×’× ×× ×–×” ×™×”×™×” המצב – × × ×™×—, ב×מצעות הט××‘×œ×˜×™× ×”×–×•×œ×™× ×‘×™×—×¡ של OLPC – מה שלפיד עושה ×‘×¢×¦× ×”×•× ×טומיזציה של הכיתה: עשרות ×ª×œ×ž×™×“×™× ×©×›×œ ×חד ×ž×”× ×œ×•×ž×“ משהו ×חר בקצב שלו ו"×× ×”×•× ×œ× ×”×‘×™×Ÿ משהו, ×”×•× ×ª×ž×™×“ יוכל לעצור, לחזור ×חורה, להציץ בדף של 'ש×לות × ×¤×•×¦×•×ª'."
כלומר, למקרה ×©×œ× ×”×‘× ×ª×, ×™×יר לפיד מציע ×‘×¢×¦× ×œ×¤×¨×§ ×ת מערכת ×”×—×™× ×•×š. כל תלמיד ילמד לבד, ×¢× ×˜×בלט, בקצב שלו. ×”×•× ×ž×•×“×” בחצי פה שזה יצור בעיות חדשות, כמה מה ×‘×¢×¦× ×™×”×™×” תפקידו של המורה, ×בל ×œ× ×ž× ×¡×” להציע פתרון לבעיות הללו.
והפתרון שלו ×œ× ×¢×•×‘×“. כל כך ×œ× ×¢×•×‘×“, ×©×”×•× ×œ×ž×¢×©×” מגביר ×ת הפערי×. ×ž×—×§×¨×™× ×©× ×¢×©×• ב×רה"ב מצ×ו שה×ליל של עוד-×˜×›× ×•×œ×•×’×™×” ×œ× ×¤×•×ª×¨ בעיות ×‘×ª×—×•× ×”×—×™× ×•×š; ×”×•× ×™×•×¦×¨ בעיה ממ×ירה ×©× ×§×¨×ת "פער בזבוז הזמן." ט×בלטי×, ×‘×™× ×ª×™×™×, ×”× ×‘×¢×™×§×¨× ×›×œ×™ לצריכת תוכן; רוב התוכן ×”×–×” ×”×•× ×‘×™×“×•×¨×™. ×™×œ×“×™× ×¢× ×™×™× × ×•×˜×™× ×œ×”×©×ª×ž×© ×‘×›×œ×™× ×”×˜×›× ×•×œ×•×’×™×™× ×›×“×™ לבזבז יותר זמן מ×שר ×™×œ×“×™× ×ž×‘×ª×™× ×ž×‘×•×¡×¡×™×, ×©×ž×©×ª×ž×©×™× ×‘×• יותר כדי לבצע ×ת מטלות בית הספר שלה×. ×‘×©× ×™ המקרי×, השימוש בט×בלט (×ו מחשב × ×™×™×“) כדי ללמוד ×”×•× ×–× ×™×—; ×œ×ž×’×™×¢×™× ×ž×‘×™×ª ×¢× ×™ יש, בדרך כלל, פחות משמעת עצמית ופחות תשומת לב של ההורי×. כתוצ××” מכך, ×”×¤×¢×¨×™× ×‘×—×™× ×•×š בין המעמדות ×”×©×•× ×™× â€“ ×©×§×™×•×ž× ×‘×™×©×¨×ל ×”×•×“×’× ×”×™×˜×‘ השבוע, ×¢× ×”×¤×™×¨×•×˜ של ×”×–×›×ות לתעודת בגרות על פי ישוב – ×ž×ª×¨×—×‘×™× ×¢× ×”×’×“×œ×ª הגישה לרשת ולמחשבי×. ×›× ×¨××” שי×יר לפיד ×œ× ×©×ž×¢ על ×–×”.
× ×•, ××– ×”×•× ×œ× ×§×¨× ××™×–×” מ×מר, ××ª× ×ומרי×. ××– מה? ××– ×”×•× ×’× ×œ× ×—×•×©×‘ מי יודע מה. מה יקרה כשתיקח 40 ×‘× ×™ עשרה בחדר צפוף ותתן ×œ×”× ×˜×בלט ×¢× ×§×™×©×•×¨ לרשת? מה, ×תה ב×מת חושב ×©×”× ×›×•×œ× ×™×œ×›×• להקשיב ל×הרן ברק? ×ו ×©×”× ×™×’×œ×©×• ליוטיוב? ×ו ל×תרי ×¤×•×¨× ×•? ×ו ×¡×ª× ×™× ×”×œ×• צ'×ט קבוצתי ער, מ×חורי גבו של המורה? מישהו ב×מת חושב שחיבורה של כיתה לרשת ישפר ×ת יכולת הלימוד שלה? בתקופה שבה יותר ויותר ×ž×—×§×¨×™× ×•×¡×¤×¨×™× ×ž×–×”×™×¨×™× ××•×ª× ×• שחיבור קבוע לרשת פוגע ביכולת הריכוז ×©×œ× ×•? ×›× ×¨××” שרק ×™×יר לפיד ו××—×¨×™× ×©×ª×§×•×¢×™× ×‘×©× ×•×ª ×”×ª×©×¢×™× ×—×•×©×‘×™× ×©×–×” יכול להיות רעיון טוב.
×בל ×”× ×§×•×“×” העיקרית ×›×ן, שוב, ×”×™× ×”×טומיזציה. תלמיד תלמיד לעצמו, ×ž×§×¡×™×ž×•× ×”×•× ×™×™×¢×–×¨ בקבצי FAQ. ו×× ×–×” ×œ× ×ž×¡×¤×™×§? טוב, ××– ×× ×™×© לו ×”×•×¨×™× ×מידי×, ×”× ×›×‘×¨ יד×גו לו. ו×× ×œ×? ×× ×—× ×• חוזרי×, שוב, לכך שהחזון (×× ×™ ×ž×ª× ×¦×œ ×‘×¤× ×™ המילה "חזון" על המעשה ×”×ž×’×•× ×” שעשיתי בה בחיבורה ללפיד) של לפיד ×”×•× × ×™×ו-×œ×™×‘×¨×œ×™×–× × ×§×™. מי שיש לו, ×™×™× ×ª×Ÿ לו; ומי ש×ין לו, ×’× ×ž×” שחשב שיש לו יילקח ×ž×ž× ×•.
יש לישר×ל מספיק פוליטיק××™× ×’×¨×•×¢×™×, ומספיק × ×™×ו ×œ×™×‘×¨×œ×™× ×‘×¢×ž×“×•×ª מפתח, מבלי ×©× ×•×¡×™×£ ×¢×œ×™×”× ×¢×•×“ ליצן ×¢× ×§×•×œ ×¨×“×™×•×¤×•× ×™ ×©× ×¨××” טוב בחליפה.
(יוסי גורביץ)