החברים של ג'ורג'

המתחזה הנבוב: עוד כיספות של יאיר לפיד

אין מנוס, עוסקים שוב ביאיר לפיד. אני יודע, אני יודע, זו מטרה רכה וקלה, אבל האיש עדיין עומד לבצע את תרגיל מפלגת הגמלאים, לגזול כמה מנדטים ולהעביר שוב את השלטון לימין, אז צריך להמשיך ולהכות באיש שחושב שהדבר הישראלי ביותר הוא למרוח את קהל הבוחרים בנופת צופים על בסיס מרגרינה תעשייתית.

בינואר, כתב לפיד בטור השבועי שלו שהוא לא "מתכוון לשעבד את המדור הזה (ובוודאי שלא את יושרתו של העיתון המארח אותו) לדרכי הפוליטית החדשה." במארס, הוא הכריז שחלומו הוא להיות שר חינוך; אתמול הוא הקדיש, לגמרי במקרה, טור על חינוך לקראת פתיחת השנה החדשה.

עכשיו, אם אתם רוצים לקרוא טור באמת מעורר מחשבה על חינוך, אז הנה האחרון של שלום בוגוסלבסקי. ואם זה לא הספיק לכם, אז חיה סדן נותנת בראש. אבל אנחנו נתעסק עם לפיד, כי בגלל חוסר צדק קוסמי הזבל שלו מגיע לכמה מליוני בתי אב ואת בוגוסלבסקי וסדן קוראים רק כמה אלפים עד עשרות אלפים. מוכנים? נתחיל.

"מהו חינוך?", תוהה לפיד בפומפוזיות. יש לו כמה תשובות. "חינוך הוא ההתחייבות של הדור הקודם לתת לדור הבא את המפתח אל העתיד." זו תשובה חדשה ביחס לשאלה הזו, היא מגיעה עם המהפכה הטכנולוגית. התשובה הקלאסית לשאלה היא שתפקידו של החינוך הוא ליצור אדם טוב ואזרח מועיל. לפיד חושב שתפקידו של החינוך הוא, בין שאר קלישאות, הדרך היחידה להפוך חברת מהגרים מפוצלת ומסוכסכת לאומה אחת, שנסובה סביב מערכת ערכים אחת. מערכת הערכים האחת הזו, כמובן, היא מערכת הערכים של לפיד עצמו. צריך לתהות עד כמה ישראל היא אכן חברת מהגרים: אף שיש בה כמיליון יוצאי רוסיה וכמה עשרות אלפי יוצאי אתיופיה, רוב הישראלים כיום הם ילידים. לפיד, כמובן, לא מתייחס לכ-20% מאזרחי ישראל שאינם יהודים (בניגוד, למשל, לתנועת השמאל הלאומי), כנראה כי האלקטורט ממש לא יאהב את זה. הגישה של לפיד נוסתה בעבר: ה"ממלכתיות" של בן גוריון, שדרסה כל מה שלא התאים למפא"י. את נזקי השיטה הזו אנחנו סופגים עד היום. עכשיו רוצה לפיד שנחזור אליה. פלורליזם? לא בבית ספרנו.

אחר כך מהגג לפיד על תפקיד המורה. מסתבר, אגב, שהוא חושב שכל אחד יכול להיות מורה, אולי בגלל שהוא חושב שהוא עצמו הצליח בכך. באחת האמירות היותר משונות שלו, אמר לפיד השבוע שצריך להכשיר אקדמאים מובטלים להיות מורים. כלומר, ניקח אנשים שלא רצו להיות מורים, שלמדו משהו אחר לגמרי, ונסב אותם למורים. כדי לשמור על המוטיבציה שלהם, ניתן להם שכר זעום, נזרוק אתם לכיתות בגודל בלתי סביר, ואחר כך נתפלא ששיעור השחיקה בקרב מורים חדשים הוא עצום.

אחר כך מגיעה השגיאה האיומה הראשונה: "היום כל ילד עם סמארטפון יודע יותר מאשר כל מערכת החינוך כולה." זה השלב שבו זרקתי את העיתון בזעם על כסא סמוך. זה בולשיט, ולא סתם בולשיט, זה בולשיט מתלקק שמיועד להחניף לאגו של טכנו-אוטופיסטים ריקנים.

לילד עם הסמארטפון יש גישה להמון מידע. לא כל המידע; אפילו לא כל המידע החשוב. מי שירצה להתעניין בהיסטוריה, במיוחד היסטוריה ישראלית, יגלה שהרשת היא משאב חלקי מאד ובעייתי מאד. אין עדיין, ולא יהיה בקרוב, תחליף ראוי לספריה אוניברסיטאית ראויה לשמה. במיוחד בישראל, שבה מי שמנסה למצוא פרטים על דברים שקרו לפני 1995, כלומר פחות או יותר כל ההיסטוריה שלנו, נאלץ להתמודד עם שלדי עצמות ותו לא. אבל העובדה שיש גישה למידע לא הופכת את הילד עם הסמארטפון ל"יודע יותר מכל מערכת החינוך כולה." אני מוכן לשים כסף טוב שמורה וותיק לאזרחות או פיזיקה עדיין יידע הרבה יותר חומר משיידע "הילד עם הסמארטפון." השחנבון מספק גישה – אבל הוא לא מלמד אותך איך לברור מידע. מי שינסה ללמוד היסטוריה ישראלית רק על סמך ויקיפדיה העברית, למשל, יקבל תמונה מעוותת מאד של המציאות.

הגישה הזו לוקה בשתי בעיות. הראשונה, והחמורה יותר, היא התפיסה שלכל ילד ישראלי יש גישה גישה לשחנבון. תזכורת: אנחנו מדברים על גרוטאות שעולות בישראל כ-3,000 ₪. בהתחשב בשיעורי העוני המפחידים, ובהתחשב בעובדה שיש המון הורים שלא יכולים להרשות לעצמם לתת לצאצא שלהם גרוטאה שבירה בשווי של כ-75% ממשכורת מינימום, המידע הזה מראה לנו על איזה אנשים בדיוק חושב יאיר לפיד. שנית, חמורה פחות, היא שיכולת שימוש בסמארטפון לא מעידה על יכולת הבחנה בין אמת ושקר ובין טפל ועיקר.

אחר כך מתמוגג לפיד על שיעור שבו שלח תלמידה להביא את הטקסט של מגילת העצמאות מהספריה, ועד שהיא חזרה התלמידים כבר שלפו את הטקסט שלה, וניתוח שלה, מוויקיפדיה. הניתוח הזה, כמובן, לא מתייחס לכשלים שבמגילת העצמאות ולקשר הרופף שלה למציאות הישראלית, או לשאלה מי לא חתם עליה; זו היתה הכנסת פוליטיקה, כלומר החיים הפועמים של הפוליטיאה, לבית הספר.

מכאן מפליג לפיד על כנפי הדמיון ומתאר מצב שבו תלמידים יקבלו, באמצעות טאבלטים, שיעורים במשפטים מאהרן ברק ושיעורים בכימיה מעדה יונת. כמה בעיות: הראשונה, שכבר דנו בה, היא שאלת המחיר של הגרוטאות – קשה להאמין שבתי הספר יממנו טאבלט לכל תלמיד. כלומר, שוב, מדובר בפתרון לעשירים בלבד. גם אם זה יהיה המצב – נניח, באמצעות הטאבלטים הזולים ביחס של OLPC – מה שלפיד עושה בעצם הוא אטומיזציה של הכיתה: עשרות תלמידים שכל אחד מהם לומד משהו אחר בקצב שלו ו"אם הוא לא הבין משהו, הוא תמיד יוכל לעצור, לחזור אחורה, להציץ בדף של 'שאלות נפוצות'."

כלומר, למקרה שלא הבנתם, יאיר לפיד מציע בעצם לפרק את מערכת החינוך. כל תלמיד ילמד לבד, עם טאבלט, בקצב שלו. הוא מודה בחצי פה שזה יצור בעיות חדשות, כמה מה בעצם יהיה תפקידו של המורה, אבל לא מנסה להציע פתרון לבעיות הללו.

והפתרון שלו לא עובד. כל כך לא עובד, שהוא למעשה מגביר את הפערים. מחקרים שנעשו בארה"ב מצאו שהאליל של עוד-טכנולוגיה לא פותר בעיות בתחום החינוך; הוא יוצר בעיה ממאירה שנקראת "פער בזבוז הזמן." טאבלטים, בינתיים, הם בעיקרם כלי לצריכת תוכן; רוב התוכן הזה הוא בידורי. ילדים עניים נוטים להשתמש בכלים הטכנולוגיים כדי לבזבז יותר זמן מאשר ילדים מבתים מבוססים, שמשתמשים בו יותר כדי לבצע את מטלות בית הספר שלהם. בשני המקרים, השימוש בטאבלט (או מחשב נייד) כדי ללמוד הוא זניח; למגיעים מבית עני יש, בדרך כלל, פחות משמעת עצמית ופחות תשומת לב של ההורים. כתוצאה מכך, הפערים בחינוך בין המעמדות השונים – שקיומם בישראל הודגם היטב השבוע, עם הפירוט של הזכאות לתעודת בגרות על פי ישוב – מתרחבים עם הגדלת הגישה לרשת ולמחשבים. כנראה שיאיר לפיד לא שמע על זה.

נו, אז הוא לא קרא איזה מאמר, אתם אומרים. אז מה? אז הוא גם לא חושב מי יודע מה. מה יקרה כשתיקח 40 בני עשרה בחדר צפוף ותתן להם טאבלט עם קישור לרשת? מה, אתה באמת חושב שהם כולם ילכו להקשיב לאהרן ברק? או שהם יגלשו ליוטיוב? או לאתרי פורנו? או סתם ינהלו צ'אט קבוצתי ער, מאחורי גבו של המורה? מישהו באמת חושב שחיבורה של כיתה לרשת ישפר את יכולת הלימוד שלה? בתקופה שבה יותר ויותר מחקרים וספרים מזהירים אותנו שחיבור קבוע לרשת פוגע ביכולת הריכוז שלנו? כנראה שרק יאיר לפיד ואחרים שתקועים בשנות התשעים חושבים שזה יכול להיות רעיון טוב.

אבל הנקודה העיקרית כאן, שוב, היא האטומיזציה. תלמיד תלמיד לעצמו, מקסימום הוא ייעזר בקבצי FAQ. ואם זה לא מספיק? טוב, אז אם יש לו הורים אמידים, הם כבר ידאגו לו. ואם לא? אנחנו חוזרים, שוב, לכך שהחזון (אני מתנצל בפני המילה "חזון" על המעשה המגונה שעשיתי בה בחיבורה ללפיד) של לפיד הוא ניאו-ליברליזם נקי. מי שיש לו, יינתן לו; ומי שאין לו, גם מה שחשב שיש לו יילקח ממנו.

יש לישראל מספיק פוליטיקאים גרועים, ומספיק ניאו ליברלים בעמדות מפתח, מבלי שנוסיף עליהם עוד ליצן עם קול רדיופוני שנראה טוב בחליפה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

99 תגובות על ”המתחזה הנבוב: עוד כיספות של יאיר לפיד“

  1. ענת הגיב:

    פנטסטי !

  2. אלון הגיב:

    שחנבון. מעולה.

  3. אייל הגיב:

    ניטפוק: 20% מאוכלוסיית ישראל הם ערבים. יש עוד 5% שהם לא ערבים ולא יהודים.

  4. אילן הגיב:

    האיש הוא ליצן בן ליצן וסמל לשטחיות כול הכבוד לך שאתה לא מפסיק לחבוט בחלול הזה.

  5. עומר רוזנבאום הגיב:

    כל כך נהניתי לקרוא (ומסכים עם כל מילה!).

  6. גד השדה הגיב:

    איכשהו, קשה לי לדמיין את יאיר לפיד גורף מנדטים, עד כדי כך ברור לי שהאיש הוא איסטרא בלגינא. מצד שני, האנשים עבורם אני מצביע מקבלים בקושי 3 מנדטים, אז מה אני מבין?

  7. ע הגיב:

    יוסי, הערה:
    תחת הממלכתיות של בן-גוריון דווקא הייתה הפרדה מובהקת במערכות החינוך. חינוך נפרד לחרדים, לדתיים-לאומיים, לפלסטינים אזרחי ישראל, ובתוך החינוך הממלכתי הלא-דתי – הפרדה ניכרת בין מערכת חינוך עיוני לשכבות המבוססות, אשכנזיות בעיקרן, לחינוך מקצועי לשכבות הפחות מבוססות, מזרחיות בעיקרן.

  8. רועי הגיב:

    יוסי, לפני שנה הייתי באירוע יחצ"ני טכנולוגי, שבו מישהו פנה אל הקהל ואמר:
    "פעם הילד היה חכם והטלפון היה טיפש,
    היום הילד טיפש והטלפון חכם"
    ותן לי להגיד – זה נכון. גישה למידע יש בטלפונים כבר יותר מ5 שנים. עוד לפני האייפון, וגם לפני מכשירי הסימביאן ההכי משוכללים. גם בWAP היה אפשר לגשת למידע. פחות קל, פחות נגיש, אבל היה אפשר. אני אישית עשיתי את זה.

    גם במכשיר הבא שהיה לי, שהוא לא מאוד משוכלל, ועדיין יש לי אותו (למרות שאני כבר לא משתמש בו) הוא הנוקיה E65. מתקינים אופרה, ואפשר לגלוש באינטרנט רגיל על מסך קטן. עכשיו לכל החברים שלי יש מכשירים של 2000 שקל ומעלה – בלקברי, אייפונים, גלקסיות ואבני דרך – אבל מה, החברים טיפשים (יש לי גם חברים חכמים), ולא חושבים לחפש משהו בטלפון. הטלפון זה בשביל וואטסאפ, אנגרי ברדז וטמפל ראנ. הפתרון הוא לא לתת לילדים אמצעים טכנולוגיים משוכללים, אלא לתת לילדים כישורי מידענות אמיתיים. אני זוכר שביסודי או בחטיבת הביניים למדתי מידענות, אבל זה הסתכם באנסינים והבעה. לא לימדו אותי להשתמש בגוגל, או לחפש במאגרי מידע, או איך מסתכלים על מיקרופילם, או איך לראות קוד מקור של דף, או איך למצוא גרסת ארכיון שלו… את כל כישורי המידענות המתקדמים שלי, למדתי בעצמי. כרגע יש לי את התחתית של האנדרואיד – סמסונג גלקסי מיני. ויחד עם החברים, ביציאה, פתאום מישהו שואל שאלה, ואם לא ידעתי את התשובה (אני בדרך כלל יודע), תוך דקה אני מוצא בטלפון. צריך להביא מיסטר מיאגי של מידענות ללמד את הילדים, ואז אולי לתת להם איזה מכשיר זול.

    • ראסול הגיב:

      "פעם הילד היה חכם" – הוא לא.

      כל דור ודור עומד על הדור שבא אחריו וטוען לשטחיותו ובורותו ואיך הפריוולגיות שניתנות לדור הנוכחי מקהות את מוחו.

      'בתקופה שלי היינו צריכים לראות צבי הנינג'ה ולעקוב אחרי נראטיבים מורכבים ולנסות להבין בעצמנו למה שרדר אף פעם לא פשוט הורג את הצבים במקום לתת להם צ'אנס לברוח. היום ילדים רואים My little pony מה זאת הרדידות הזאת תגידו לי?"

      שטויות במיץ, לשחק עם גוגואים ב"שכונה" לא הופך בן-אדם ליותר סקרן.

      ובקשר לחלק השני, זה שיש לאנשים גישה לאינצקלופדיה לא אומר שהם ישכילו לקרוא אותה, אין פה אמירה בעלת ערך בנוגע לטכנולוגיות שמשפרות גישה למידע, באמת.

      • אלון לוי הגיב:

        הסיבה למה זה נכון לחבוט באיש ולא רק ברעיון היא שיש רעיונות טכנולוגיים טובים שיכולים לשפר את החינוך, אבל צריך בן אדם נבון, משכיל, ועם מוכנות ללמוד כדי לדעת מה באמת צריך לעשות. אז, למשל, לתת לילד טאבלט ולהגיד לו ללכת לשחק לא יעזור חוץ מלנרדים מוחלטים שלא צריכים בית-ספר בכל מקרה. אם למצוא מידע באינטרנט היה פשוט, אנשים באגף בינג בגוגל לא היו שוברים ראש על איך להקל על חיפוש. שלא לדבר על עניין המוטיבציה. אבל רעיון כמו של Khan Academy, שתלמידים ילמדו בבית מסרטונים ויעשו שיעורים בכיתה ולא להיפך, יכול לעבוד, וצריך מישהו שמסוגל מצד אחד לקבל רעיונות של רפורמה ולא לדחות אותם על סף, ומצד שני גם לדעת מתי כן צריך לדחות אותם.

        אז זה שיאיר לפיד הוא אידיוט ובור מוחלט שיכול להתאבד על ידי קפיצה מהאגו שלו ל-IQ או לידע שלו זה משנה, בדיוק בגלל העניינים הטכניים האלה. ישראל צריכה שני דברים בשר חינוך: אחד, היכולת לעשות זין למתנחלים וללמד זכויות אדם ותכנים דמוקרטיים (וגם בחינוך הדתי), ושתיים, הבנה בשיטות ההוראה הקיימות והמוצעות וב-case studies של כל מיני מדיניויות אפשריות. (למשל: היית חושב שלדרוש כיתות קטנות יעזור, אבל בקליפורניה, כשעשו את זה בתי הספר העשירים לקחו את כל המורים הטובים מבתי הספר העניים, ובגלל זה איכות החינוך דווקא ירדה והפערים עלו. אז עדיף להוציא כסף על משכורות של מורים ולא על עוד מורים.)

  9. תלמידה, לא כל כך לשעבר הגיב:

    בתור מישהי שיצאה ממערכת החינוך המקסימה ממש לאחרונה – אני יכולה להעיד על כמה שהטענות שלו מגוחכות. באינטרנט כיום בקושי אפשר למצוא מידע מתאים ללמוד ממנו, בעיקר שלא לפי הגרסה המצומצמת וה"ממוקדת" שבה מלמדים את המקצועות – מיילא ספרות ותנ"ך (שלהם באמת יצא לי למצוא סיכומים סבירים) אבל במקצועות כמו אזרחות ומדעים – you can forget about that..
    חוץ מזה, ביקור קצר לשיעורים שמתקיימים בכיתות מחשבים היה מראה ללפיד כמה הוא טועה בחשיבה שהכנסת טאבלטים לכיתה תהיה מועילה, כי ממבט אחד לשם ברור שהתלמידים מעבירים את רוב השיעור בכניסה לפייסבוק שהמורה לא מבחינה (ובכיתה של 40 איש, היא לא מבחינה רוב הזמן)

  10. הילי הגיב:

    לא מסכימה בכלל עם האמירות שנאמרו כאן, מגיע אדם שמוכן להוביל שינוי לעתיד המדינה ואתם רק מסתכלים מה לא טוב בו ? אני במקומך הייתי בודקת במה הוא כן מועיל לנו ונותנים חט צאנס אמיתי כמו שמגיע לו !!! אני רוצה לראות את הממשלה הנוכחית עושה משהו ולא רק דואגת לכיסא שלה !

    • קיפודפותם הגיב:

      יש הרבה אנשים שמוכנים להוביל שינוי לעתיד.
      הם אולי לא נראים טוב בחליפה כמו יאיר לפיד, הם אולי לא מדברים יפה כמו יאיר לפיד, אבל יש להם הרבה יותר מה להגיד ורעיונות שהם טיפה יותר מקשקוש רטורי שמכיל הכל ולא כלום

    • ארז הוכמן הגיב:

      אני מבטיח לך שאשנים חכמים יותר מיוסי שברו את הראש בנסיונות להבין במה יאיר לפיד מועיל לנו ולא מצאו. אולי אין מה למצוא.

    • ygurvitz הגיב:

      הילי, נסי לא להיות חסידה שוטה. זה שמישהו רוצה להוביל לשינוי במינדה זה נחמד. חשוב יותר לדעת א. מה השינוי שאליו הוא חותר, ב. האם השינוי הזה מזיק או מועיל, וג. מה היכולת שלו להשיג אותו. ואשר לממשלה הנוכחית, אני לא מבין מה יש לך נגדה. לפיד כבר הצהיר לא פעם ולא פעמיים שהוא יצטרף לממשלת נתניהו.

    • אורן הגיב:

      אולי הוא משקר ובעצם לא רוצה שינוי? כרגע הוא לא מועיל בדבר, ההצעות שלו לשינוי מגוחכות ומצומצמות מאוד. למה להצביע ליאיר לפיד כשיש מפלגות כמו מרצ וחד"ש עם רקורד מוכח של עשיה בכנסת?

  11. ephraim הגיב:

    פתטי. אתה טוען שאי אפשר ללמוד מטאבלטים כי התלמידים יתחברו לפייסבוק ויגלשו לפורנו?
    נו באמת. אפשר לחשוב כמה יהיה קשה למצוא לזה פתרון פשוט (למשל: חסימה פשוטה לאתרים לא מתאימים + כל פתיחת דף חדש תותנה באישור של המורה בטבלט שלו.) אבל באמת זה דבר פשוט.

    ולגבי הסמארטפונים, שתדע שדווקא נוער עני כן קונה. (עבודת נוער [מלצר, קיוסק וכו'] יכולה לכסות את זה בכיף אחרי חודש-חודשיים).

    • ד.ר הגיב:

      לא בטוח שמה שנוער עני צריך בשביל לצמצם את הפערים בהישגים החינוכיים זה לקחת עבודה במלצרות.

      • מודי תולשששש הגיב:

        עבודה במלצרות תלמד אותו הרבה יותר מאשר תיכון

        • מני זהבי הגיב:

          אה… מה בדיוק?

          • ראסול הגיב:

            שאם הוא לא ישקיע בלימודים הוא מגדיל את הסיכוי הפוטנציאלי שהוא ייאלץ להמשיך לעבוד במלצרות. מסר חשוב מאוד על העולם הקפיטליסטי שאנחנו חיים בו.

            תקשיב למורים שלך או שיום אחד תגיש להם קפה.

            • מני זהבי הגיב:

              אם זה המסר שמישהו כאן רוצה להעביר לילדיו שלו, שיבושם לו. אני רוצה שילדי ילמדו מתוך עניין ולא מתוך מחשבה על תלוש משכורת עתידי (שגם ככה אלוהים יודע מה יקרה לו עד שהם יסיימו את הלימודים).

    • גרייף הגיב:

      אני לא מסכים; לא מהניסיון שלי בכיתות "חכמות" (ז"א עם גישה לרשת), ולא מהקישורים שגורביץ הביא. אני אנחש, ותקן אותי בבקשה אם אני טועה, שלא קראת את הקישורים שגורביץ הביא…

      אני חושב שזו הבעיה שגורביץ מצביע עליה: זה *נראה* הגיוני, זה *מרגיש* נכון, ולכן אנחנו מוחאים כפיים למי שמציע את זה. גם אני חשבתי שאין שום דבר כמו מחשב לשפר את הפרודוקטיביות, אבל האמת שהקטנת הכיתות (והשקעה ברשת ומחשבים בעשרות מיליוני שקלים יכולה במקום זאת להיות מופנית לבינוי ומשכורות) והכשרת מורים יכולה להועיל הרבה הרבה יותר מאשר הטאבלטים.

      הערה לסיום: גורביץ לא הזכיר את הנקודה הקריטית שרכישת מכשירים עבור תלמידים לא מייצרת תוכן עבורם. ברוב הכיתות המרושתות והמקוונת היום, תלמידים לא לומדים בין השאר כי אין להם איך. דרושה השקעה מאסיבית כדי להכין שיעור מושך, רלוונטי ומתאים ללימוד עצמאי ברשת. לא מדובר פשוט בהקלטת הרצאה או הכנת מצגת והעלתה לרשת. לכן רכישת המכשירים עצמה חסרת תועלת ומשמעות ללא השקעה עצומה ביצירת תוכן מתאים.

    • ygurvitz הגיב:

      אז נתחיל מירוץ חימוש בין תלמידים ומורים? בתקופה שכל סמארטפון מסוגל לספק אפשרות של רתימה, שתאפשר לתלמיד להתעלם מהרשת של בית הספר ולגלוש עצמאית? יש לי ניחוש טוב מאד מי ינצח במאבק כזה. ואם סירסת את הטאבלט והפכת אותו למכשיר שיכול להציג רק תוכן שעליו אתה שולט – אז מה כל כך רע בטלוויזיה? זה הרי בדיוק ההבדל, השליטה בגישה לתוכן.

      • ראסול הגיב:

        אתה מתעקש להסתכל על הסוגיה הזאת כאילו האופציה היחידה היא אינטגרציה של מכשירים שנמצאים כרגע בשוק לתוך הסביבה הפדגוגית שקיימת כרגע בבתי הספר, כאילו אתה לא מסוגל לדמיין מצד אחד פיתוח של מכשירים\מערכות-הפעלה\לומדות שמצמצמות את הסיכונים האופרטיביים של צריכת תכנית לא-מאושרים ומצד שני מערך לימוד פחות פרונטאלי שבו נעשה שימוש במכשירים האלה.

  12. פול מילר הגיב:

    אני לא ממעריציו של לפיד, אבל אני חושב שצריך להכניס יותר טכנולוגיה למערכת החינוך. להשתמש בשיטות לימוד בנות יותר ממאה שנה, בעולם שנראה שונה לגמרי, זה מגוחך.
    אם נשים לרגע את הרשת העברית בצד, נראה שהאינטרנט מציע כמויות מדהימות של מידע, גדולות פי כמה ממה שכל ספר לימוד יכול להציע (ומעודכן הרבה יותר).
    אני חושב שהמטרה המרכזית של בתי הספר היום לא צריכה להיות לימוד של מקצועות מסוימים, אלא מתן כלים ללמידה עצמית, ושל היכולת להיעזר בטכנולוגיות חדישות בשביל ללמוד.

    • אני לא רואה דרך ללמוד מתמטיקה בלי ספרי לימוד. למרות האינטרנט.

    • אלכס ז. הגיב:

      כמובן שהאינטרנט מלא במידע – הסברים על למה אבולוציה היא "רק תאוריה", איך אין התחממות גלובלית, איך פיזיקה מוכיחה את קיומו של אלוהים, איך המשבר הכלכלי גרם להיפר-אינפלציה וקריסה של אג"חים ממשלתיים במדינות עשירות – וזה מבלי להיכנס לסתם זבל שמרכיב 99% מהאינטרנט. חבל רק שכל המידע הזה איננו ידע.
      אני לא יודע אילו כלים אפשר לתת לתלמידים כשמבוגרים בעצמם לא מסוגלים לבור את המוץ מבר.

      בדיוק בגלל זה משתמשים בשיטה בת מאות שנים. היא הוכיחה את עצמה בעבר, אבל מה שיותר חשוב זה שהקונסרבטיביות שלה היא מחסום בפני הבולשיט שמרכיב את השיח הציבורי.

  13. אבים הגיב:

    יופי של מאמר.
    בסוף שנת הלימודים קיבלנו מכתב שמבשר לנו שבית הספר משתתף בניסוי טאבלטים . ולאחר סבסוד נשחם "רק" 1700 שח לטאבלט. אז נכון שאני ואשתי מתפרנסים יפה אבל בכל זאת יש לנו שני ילדים בבית הספר ומדובר על סכום לא קטן.
    מלבד זה, אם זה ניסוי שהחברה היוזמת תממן אותו.
    אני לא רואה שום יתרון חינוכי לטאבלט ואני טכנופיל לא קטן. לטעמי מי שמציע הצעות שכאלה חושב שיש פתרונות קסומים דוקא משום חוסר ההבנה הטכנולוגית. למי שאין הבנה בתחום זה נראה כמו קסם (זה לא אני אמרתי זה ארתור סי קלארק)

  14. רועי הגיב:

    כפי שצויין, הכנסת טאבלטים אינה בהכרח תשפר את יכולת הלמידה של התלמיד. עם זאת, היא עשויה לצמצם פערים כלכליים, אם כל ספרי הלימוד יועברו על גביהם בעלות נמוכה (כמתחייב מגרסה דיגטלית, שהרי אין עלות הדפסה). מבחינה זו, סבסוד של משרד החינוך לקניית טאבלטים (או קוראים דיגטליים מסוג כלשהו), ועלות נמוכה מצד ההורים לקניית הספרים- תצמצם פערים כלכליים, גם אם לא תצמצם פערים ב"זכאות לבגרות".

    • אלכס ז. הגיב:

      אפילו אם זה באמת יצמצם פערים, למה דווקא טבלט ולא לפטופ? למה להכניס שנוצר אך ורק בשביל צריכה פסיבית של רשתות חבריות וסרטונים במקום כלי שמאפשר עבודה אקטיבית עם החומר הנלמד?

  15. סמולן הגיב:

    1. נפלא !

    2. שחנבון ! (לא הכרתי)

    3. ב"התפיסה שלכל ילד ישראלי יש גישה גישה לשחנבון" יש גישה אחת מיותרת.

  16. יוסף למפל הגיב:

    שני תיקונים: האחד, לפיד אינו "ליצן" אלא גמד מגוחך. האחר, ללפיד אין קול רדיופוני.
    והערה אחת: מי שנוהים אחרי החליפה הריקה המכונה "יאיר לפיד" לא ישתכנעו מהנמקות רציונליות. תמיד יימצאו האידיוטים שיביטו בערגה ולא יבחינו כי במקרה של לפיד מדובר בחמורון לבנבן שירכב עליהם.

    • יוסף למפל הגיב:

      תיקון נוסף, והפעם להערה שלי לעיל:
      מי שנוהים אחרי החליפה הריקה המכונה "יאיר לפיד" לא ישתכנעו מהנמקות רציונליות. תמיד יימצאו האידיוטים שיביטו בערגה על המשיח החדש הרכוב על חמורו הלבן ולא יבחינו כי במקרה של לפיד מדובר בחמורון לבנבן (ללא רוכב או רכוב) שירכב עליהם.

  17. ש' הגיב:

    כמה שאלות:
    1. איפה אתה ממליץ לצרוך ידע היסטורי? האם אין שום מקום באינטרנט נגיש לעניין? האם נידון על מחפשי ההיסטוריה באינטרנט "שקרים ציוניים"? אשמח לתשובה ואולי אפילו להפנייה למקורות מהימנים.
    2. מי בדיוק לא חתם על מגילת העצמאות ומה המשמעות של העניין? לא ראיתי התייחסות לכך במאמר שאותו אני מכיר כבר זמן רב.

    • ש' הגיב:

      עברתי שוב עכשיו על המאמר על מגילת העצמאות… וראיתי את טעותי… אז אתה מוזמן להתעלם מסעיף 2.

    • תוקידידס הגיב:

      ש' היקר, אני מרשה לעצמי להשיב על השאלה שהפנית ליוסי גורביץ בעניין המקורות המומלצים "לצריכת" ידע היסטורי. ובכן, מה דעתך על ספריות? ספריות הן מקומות עם הרבה ספרים העוסקים בנושאים רבים, לרבות היסטוריה. נסה ותיווכח.

      • ש' הגיב:

        מה ההבדל בין ספריות מקוונות לכאלו אמיתיות? מה הופך אותן ל"שקריות"?

        • תוקידידס הגיב:

          אבים מהספרים העוסקים בהיסטוריה הם ספרים אקדמיים, ובתור שכאלה הם עוברים תהליך ארוך של בדיקה והערכה בטרם פירסומם. לאחר פירסומם ספרים אלה ואחרים עומדים למיבן הביקורת. במרחב הווירטואלי כל זה אינו קיים. כל אחד יכול לפרסם ככל העולה על רוחו, בלי שום בקרה. זה ההסבר על רגל אחת.

  18. מכיוון שאני כמובן מסכים עם רוב הביקורת על יהיר לקיק, אתרכז במה שאני חולק עליו:

    בקרוב יהיה טאבלט מחובר לכל שולחן לימודים. קרוב זה חמש עשר שנים בארץ, אבל אם האנושות לא תסיג עצמה אחור חמורות עד אז, זה יבוא כמו שעון.

    יתרה מזאת, כמו שמצאו דרך לשים מנוע חשמלי על אופניים בלי שהוא יהיה גניב עד חוסר היתכנות, ימצאו דרך שהטאבלטים האלה לא יהיו פתוחים לכל הרשת, ולמורה תהיה תוכנה קטנה שמספרת לו אילו יישומים פתוחים בכל אחד מלוחות הכיתה. יהיה בסדר מהבחינה הזו וזה יעזור מאד ללמור בהחלט. אבל כמובן שלקיק הוא אוננו-אוטופיסט קדמה נבוב.

    • אלכס ז. הגיב:

      למה זה בלתי נמנע? מה יש בטאבלט שאין בלפטופ?

      • ראסול הגיב:

        פחות רכיבים מכניים שיכולים להתקלקל, אפשרויות התממשקות יותר אינטואיטיביות שמאפשרות גם לאנשים בלי הכרה מוקדמת של סביבה של פי-סי להשתמש בתוכנות. חיי סוללה ארוכים יותר, תחזוקה פשוטה יותר, משקל נמוך יותר. יותר קל ל"הקשיח" את המארז של טאבלט.

        יש כמה יתרונות שאפשר לחשוב עליהם…

        • אורן הגיב:

          טוב, די עם הביזיון. יש לי חדשות בשבילך – יש מכשיר שקוראים לו טרמינל. כח החישוב שלו מושקע אך ורק בקלט/פלט וגרפיקה. הטרמינל הזה מתחבר למחשב מרכזי. המחשב המרכזי עושה את כל העבודה בפועל. בדרך זו עבדו לפני 40 שנה. דרך זו עדיין עדיפה וזולה יותר מטאבלט. כשהכל ברשת, כולל הצורך לחשוב, וכל מה שנשאר הוא דפדוף פסיבי בנתונים, הפתרון הנדרש הוא טרמינל. זול, קל, וחרוש לעייפה.

          • ראסול הגיב:

            טוב חמוד, אתה מתקשה קצת לחשוב וזה למרות המצב המשוכלל של הברזלים בתוך המוח שלך אז אני אסביר לך:

            גם עם הטרמניל (מסוף, בעברית, ד"א) עשוי ממקלדת + מסך + ציר הוא עדיין יותר שברירי ולא מאפשר את אופציית ההתממשקות שמציע מכשיר מבוסס טאץ' בסיסי. אוקיי?

            עכשיו סתם להוסיף לך עוד איזה 15 אייקיו על הדרך, זה שמחשב הוא מבוסס טאץ' לא אומר שהוא לא יכול להיות מסוף ("טרמינל" בשבילך) ועוד דבר אחד, המחשבה שלך כאילו כל מה שצריך במסגרת פדגוגית מודרנית הוא דפדוף פסיבי בנתונים היא באמת משהו ששייך לארכיון. כל טאבלת היום מסוגל לנגן וידאו ומדיה אינרטקטיווית, הרעיון הוא ממש לא לשדר תוכן משרת מרכזי לכל אותם קליינטים כי את זה באמת אפשר לעשות עם מסך טלוויזיה וקלטות וידאו!

            הקיצר, לך לישון או שתחזור בזמן ללפני 40 שנים כשעוד היה לך מה להגיד.

            • גיל ב' הגיב:

              טרמינל לא אומר שכולם רואים אותו דבר. עדיין כל אחד יוכל לראות סרט ולעבוד באופן אקטיבי על נתונים. זה רק אומר שכח החישוב והנתונים נמצאים במקום אחר. כבר לפני 30 שנה היו X-STATIONS שאיפשרו לטרמינל להציג ולעבוד על אפליקציות גרפיות שרצו על מחשב אחר. זה די מתאים לגישות המודרניות של "עננים". ובמקרה של כיתה אפשר לפשט את כל המבנה כי כולם נמצאים באותו חדר כך שבניית הרשת היא די פשוטה.

            • אורן הגיב:

              "אם", לא "עם" (אם כבר בענייני עברית, דרך אגב). IQ תוסיף לילדים בקייטנת מחשבים, חמודי, יש לי מספיק ממנו, כמו גם היכרות עם הנושא, אתה לא מחדש לי כלום.

              הקושי *שלך* בחשיבה הוא שאין שום הצדקה בעולם להשתמש בטאבלט לצורך עליו מדובר. גם בכיתה ב' כשעבדתי על מסוף, וגם בצבא כשעבדתי על מסוף, בשני המקרים כל מה שמשתמש הקצה היה צריך זה מסוף. לא מכונת מיחשוב על שעולה במקרה הטוב אחרי הנחה וכו' 1700 ש"ח מהכיס האישי של איזה הורה. די בגרוטאה מלפני 20 שיודעת להציג 16 צבעים בתוך דפדפן. תאמין לי, גם לי היו שיעורי "מולטימדיה" והסתדרנו מצוין עם תוכנה מצ'וקמקת על Windows 3.11 על מחשב 486, וגם זה רק כי לא היה להם שכל לעבוד עם לקוח מסוף (בסדר ככה?) רזה יותר ושרת מרכזי.

              זה שמשום מה התביית על דפדוף פסיבי בנתונים זו בעיה שלך, לא אמרתי שום דבר כזה. מה שהתלמיד צריך היום זה גישה לנתונים, ואת זה הוא יכול לקבל – בדיוק כמו שאמרתי – גם עם מסוף מלפני 40 שנה. השבריריות והטאצ' הבסיסי שאתה מדבר עליהם הם אופנה חסרת חשיבות, אין ביניהם לבין אוריינות או טכנולוגיית מידע, או גישה בסיסית למחקר, או כל דבר פדגוגי אחר, ולא כלום. קודם כל שילמדו את הילדים שהדף הראשון בידיעות אחרונות זה גם דיעות ולא רק עובדות, אח"כ שיעשו ככה יפה עם שתי האצבעות כדי לעשות זום-אין כמו ב-iPad.

            • אורן הגיב:

              (והמדהים הוא שלא התייחסת לנקודה הבסיסית שהעליתי, שזה לא מסך המגע, אלא כל הארכטיקטורה היקרה, שבטאבלט מיועדת לאחסן מידע אצל הלקוח ולאחזר אותו באופן אקראי באיכות גבוהה, שזה ממש אבל ממש לא מה שנדרש להוראה.)

  19. מני זהבי הגיב:

    כיוון שהנושא הטכנולוגי נטחן כבר בתגובות (וגם כיוון שאני די טכנופוב), אתייחס לעניין של "חברת מהגרים".
    זה נכון, טכנית, שרוב האנשים החיים כיום בישראל נולדו בה, אבל רבים מהם עדיין תופסים את עצמם כבני עדות שונות, והרושם שלי הוא שעם הזמן המגמה הזאת רק מתחזקת. מספיק לראות ילדים בגיל ב"יס יסודי מנסים לברר את המוצא העדתי של ילדים אחרים ("לברר" זה אנדרסטייטמנט, כן?), או הורים לילדים שנולדו בארץ, המדברים אתם בשפה של ארץ המוצא (נפוץ בעדות מסוימות, וד"ל).
    לטווח הארוך, זה לא טוב לישראל, ואני בהחלט רוצה שמערכת החינוך תפעל נגד המגמה הזאת. מה היא יכולה לעשות, זו כבר שאלה אחרת.

    • אלון לוי הגיב:

      תמיד אפשר לעשות את הטריק הצרפתי ולהרביץ לילדים בבתי-ספר שנתפסים מדברים שפה שאינה עברית. או אם אתה רכרוכי, להחזיר את קמפיין ההשפלה של "דבר עברית" של מפא"י. למה לא?

      • מני זהבי הגיב:

        להרביץ לא, מה הייתה ההשפלה בקמפיין של מפא"י אינני יודע, אבל אני בהחלט בעד איסור לדבר בשטח בי"ס בשפה שאינה עברית (אא"כ מדובר בבי"ס ערבי — בכ"ז, שפה רשמית שנייה של ישראל).

  20. עדו הגיב:

    אדם אינטיליגנטי אמר לי פעם :' תחשוב כמה טיפש הוא האדם הממוצע ואז תחשוב על זה ש"ממוצע" פרושו שחצי מהאנשים טיפשים יותר'.
    לא יודע למה נזכרתי בזה אחרי שקראתי את הילי…

    • מני זהבי הגיב:

      אתה מתעלם מההבדל בין הממוצע לחציוני 🙂

      • אלכס ז. הגיב:

        לא, הוא לא. אינטליגנציה נקבעת אפריורי כהתפלגות נורמלית ושתי המילים הנכונות באותה המידה (אם נתעלם מיחיד סגולה עם IQ עצום ומכך שאין אנשים עם IQ שלילי או אפילו אפסי).

        • מני זהבי הגיב:

          בד"כ, כשבני אדם מדברים על מישהו כחכם או טיפש, הםא אינם מדברים על IQ. אם, למשל, אני אפגוש אדם שאין לו מושג איפה זה בוטסוואנה, אני אחשוב שהוא טיפש (הגם שייתכן ומדובר באדם מבריק, שפשוט לא הסתכל יותר מדי על מפה של אפריקה). באופן דומה, אני לא מתמצא יותר מדי בשחקני כדורגל, ויכול להיות שלמישהו זה יספיק כדי להגדיר אותי כטיפש. עניין של נקודת מבט.
          ומעבר לכך, היה שם סמיילי בסוף…

    • אלכס ז. הגיב:

      אתה פגשת את גורג' קרלין ולא סיפרת לנו?!

  21. ע הגיב:

    http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

    תראו את זה… מעניין מאוד

  22. דורצח הגיב:

    הערה קטנה בשולי הדברים: אין שום סיבה לשלם היום 3,000 שקל על סמארטפון שעושה את העבודה. אפשר להשיג פתרונות סבירים בשליש עד חצי מהמחיר (של סמסונג ודומותיה, לא של כל מיני חברות סיניות עלומות). חוץ מזה מצוין.

  23. עינת הגיב:

    סליחה, יאיר לפיד לא נראה טוב בחליפה. הוא נראה טוב בג'ינס וחולצה צמודה שמבליטה את היתרונות היחידים שיש לו.
    בחליפה הוא נראה כמו הדוגמנים של iStock

  24. ראסול הגיב:

    מערכת החינוך (בכל העולם לדעתי) היא לא בדיוק אידיאלית ואני דווקא כן מסכים עם יהיר שהגיע הזמן שהעקרונות שמנחים את חינוך הדור הבא לא יהיו תקועים איפשהו בתחילת המהפכה התעשייתית, מהבחינה הזאת הקונספציה של "המפתחות לדור הבא" דווקא לא כל כך מפריעה לי.

    בנוגע לטכנולוגיזציה של מערכות החינוך בעולם. לדעתי למרות הכל מדובר בצעד מתבקש, ואני לא מבלבל בין גישה למידע לידע, כמו יהיר, האפשרויות החינוכיות שגלומות בtouchscreen הן כמעט אינסופיות, ברור שצפויים קשיים וחבלי לידה, ודאי במסגרת חלוקת המשאבים הבלתי שוויונית שקיימת היום בעולם אבל מצד שני הטיעון הזה אף פעם לא תופס בנושא של אינטגרציה של טכנולוגיות חדשות ומהפכניות שנותנות יתרון כלכלי\תפוקתי (לדוגמא, מכונת הכביסה) אז אני לא מבין מדוע הטיעון הזה ענייני דווקא לשילוב של גאדג'טים במערכת החינוך.

  25. נתן הגיב:

    עם כל הכבוד, השנאה שלך ללפיד היא לא רציונלית בצורה אובססיבית כמעט.
    גם אחרי שעברתי על כל רשימת חטאיו קשה להבין מה אתה רוצה.
    אז הוא כתב שאנחנו "חברת מהגרים מפולגת ומסוכסכת" (והוא דרך אגב צודק) ואילו אתה חושב שאנחנו לא, אז מה?.
    גם החפירות שאתה עושה סביב המשפט ""היום כל ילד עם סמארטפון יודע יותר …." הן קטנוניות לחלוטין ,ברור שהכונה שלו היא שאופן הלימוד בעידן בו המידע כל כך זמין חייב להשתנות וגם פה הוא צודק.
    הרעיון להפנות אקדמאים מובטלים להוראה גם היא היא הגיונית לגמרי אז מה עם "הם לא רצו בזה" כדברייך מה זה קשור בכלל ,הרי אם הם לא רוצים להיות מורים אף אחד לא יכול להכריח אותם.
    גם הרעיון ש"כל תלמיד יתקדם בקצב שלו" הוא לא לגמרי גרוע מדובר בשיטה שמורידה את אלמנט התחרות מהכיתות .
    הנושא כאן הוא אחר לחלוטין-
    רמת השנאה שמצליח לפיד ג'וניור להוציא מכותבים בשמאל ובימין כאחד היא יותר נושא לפסיכולוגים.

    • יואב הגיב:

      נדמה לי שמה שמרגיז את יוסי אינה דווקא האג'נדה של לפיד (כלומר, היא מרגיזה את יוסי, אבל לא דווקא כי לפיד מקדם אותה. אמרו את זה קודם לפניו וכו')
      מה שמרגיז הוא שלפיד מקדם את עצמו כתקווה החדשה לעתיד מוצלח וטוב יותר, כאילו הוא עלה על רעיונות או גישות חדשניים וממולחים להתגבר על בעיות החברה, ובעצם הוא מוכר את הגישה החברתית כלכלית של נתניהו, שטייניץ וטייקוני ישראל באריזה קורצת יותר, כאילו הוא מחדש משהו. התוצאה- אנשים שבטוחים שהוא אשכרה יקדם את החינוך, את מעמד הביניים ואת המחאה החברתית יצביעו בשביל אותה גברת בשינוי אדרת. בעניין הזה הוא לא שונה מאבא שלו כמעט בכלל, בהבדל שאביו היה יותר מיליטנטי כשזה הגיע לקיצוץ ההטבות/הנחות/הקלות שחרדים מקבלים ולהפרדת דת ממדינה. בשביל זה לא צריך דווקא את לפיד. גם לישראל ביתנו/מרצ/שינוי יש עניין בכך- במינונים שונים. ולהבדיל מלפיד הן כבר מפלגות קיימות עם אג'נדה יותר מגובשת וברורה מלפיד שמתחמק מנושאים קשים יותר.

    • עומר הגיב:

      בתכלס, אני מסכים לגמרי עם יוסי לגבי מהותו של לפיד, אבל הדקדקנות והקטנוניות בכל פוסט שקשור ללפיד היא באמת מוגזמת. אתה באמת חושב שלפיד היה צריך להתחיל לפרוט בטור הספציפי הזה את הבעיות שבמגילת העצמאות?

      די עם הטרחנות העורכדינית הזאת כבר.

      • ygurvitz הגיב:

        שניה, האיש אמר שהוא רוצה לנער את מערכת החינוך, לא? אז מה יצא לנו מזה, אם כל מה שהוא עושה הוא לחזור על הקשקוש הציוני העבש, רק בגרסת וויקיפדיה?

        • אילן הגיב:

          אני לא מכיר שום קשקוש ציוני עבש אלא להיפך הציונות היא תנועה מנצחת.

          • מני זהבי הגיב:

            תגובה ברמת טוקבק של טמקא היא באמת חידוש מרענן בבלוג הזה. איך אף אחד לא חשב על זה קודם?

            • אילן הגיב:

              ידוע שכול "הגאונים" הם אנטי ציונים

              • מני זהבי הגיב:

                נו שוין, צריך להסביר.
                זה שאמירה מסוימת היא ברמה של טוקבק בטמקא יכול לנבוע מכמה גורמים שונים. למשל:
                1) העמדה הפוליטית המובעת באמירה.
                2) מידת הנימוק והביסוס של האמירה ללא קשר לעמדה הפוליטית המופיעה בה.
                3) המידה שבה האמירה משקפת את מורכבותו של הנושא המדובר (והרי כל נושא בעולם הוא מורכב).

                עכשיו נסה להבין לאלו מהגורמים התכוונתי בתגובתי הקודמת…

          • ראסול הגיב:

            בטח הוא התכוון להגיד "תנועה כובשת".

  26. אייל הגיב:

    " מי שינסה ללמוד היסטוריה ישראלית רק על סמך ויקיפדיה העברית, למשל, יקבל תמונה מעוותת מאד של המציאות. "

    בניגוד, כמובן, למי שינסה ללמוד מספרי לימוד.

    "הניתוח הזה (באתר ויקיפדיה), כמובן, לא מתייחס לכשלים שבמגילת העצמאות ולקשר הרופף שלה למציאות הישראלית, או לשאלה מי לא חתם עליה; זו היתה הכנסת פוליטיקה, כלומר החיים הפועמים של הפוליטיאה, לבית הספר. " בניגוד למורים לאזרחות היום, שבכלל מסוגלים להתייחס לזה?

    אני לא אוהב את יאיר לפיד אבל לפחות הוא מתייחס לפיל שכולם מנסים לעקוף: מדובר בממסד אנלוגי בעידן דיגיטלי.

    לא כתבת כ"כ מה החזון שלך לחינוך אלא בעיקר תקפת את יאיר, שזה כבר סוג של ספורט לאומי של אנשים שעוסקים בפוליטיקה.

    צריך להגדיר למערכת הזאת מחדש את היעדים, מה לעזאזל הם צריכים לעשות שם. זה אחד האתגרים הגדולים של המאה ה-21. אני אישית חושב שלהקטין כיתות לימוד או להוסיף עוד שעה של פיזיקה זה נחמד, אבל זאת התעלמות מוחלטת מהבעיה השורשית.

    אני גם לא מסכים איתך מבחינה אלקטורלית, תומכי יאיר לפיד הם ברובם המכריע אנשים שהצביעו בבחירות הקודמות לקדימה. אלו לא מצביעי מרצ שאתה מדבר אליהן, ואם יאיר לפיד לא היה רץ הם היו עלולים פשוט לא להופיע לקלפיות, או פשוט לחפש לעצמם מפלגת טרנד חדשה. מדובר על אנשים שביבי יותר מידי פופוליסט מבחינתם אבל שלי יותר מידי קומוניסטית לדעתם. מדובר בציבור שרק נוטה שמאלה (כמו יאיר לפיד עצמו), בורגנות חילונית (חילוני בהגדרה הישראלית, ולא בהגדרה המקובלת…) שמרגיש מתוסכל מהמערכת הפוליטית אך גם מהאלטרנטיבות.

    • קיפודפותם הגיב:

      באיזה יקום בדיוק יאיר לפיד נוטה שמאלה?
      זה אותו יקום שבו הבעיה היחידה עם ביבי של אנשים שנוטים שמאלה היא שהוא יותר מדי פופוליסט?

      • מני זהבי הגיב:

        אותו יקום שבו פרשנים פוליטיים מכלילים תמיד את המפלגות הערביות (כולן!) ב"גוש השמאל".
        ולהכללה הזאת אין בסיס אפילו מבחינת השיקול הטכני של הרכב קואליציוני אפשרי.

    • עדו הגיב:

      האנשים שהצביעו בבחירות האחרונות לקדימה היו בחלקם אנשי שמאל-מרכז שרצו להמליך עליהם את ציפי לבני עקב היותה אישה לא ימנית מדי. בסוף הם תרמו לליכוד את אבי דיכטר וזה ממש לא מה שהם התכוונו. כך היה גם – כפי שצויין בפוסט – עם מפלגת הגמלאים ויוסי טוען שכך יהיה גם עם יאיר לפיד.
      עכשיו, אם אני בוחר ביאיר לפיד בידיעה ברורה שאני עוזר בזה לליכוד אבל חושב שהוא יהיה שר חינוך טוב. נו, אז עדיף לפוצץ את הבלון הזה, הוא לא יהיה. מצד שני אם אני חושב שלפיד יהיה שר חינוך טוב אני בטח לא קורא את הבלוג הזה.

      • מני זהבי הגיב:

        מילא זה. אני הצבעתי ב-2003 לעבודה בראשות מצנע וקיבלתי את שמעון פרס בממשלת שרון.
        ולא, זה שהממשלה ההיא ביצעה את ההתנתקות אינו מהווה הצדקה מבחינתי.

        • אייל הגיב:

          "באיזה יקום בדיוק יאיר לפיד נוטה שמאלה?"

          הוא התבטא בעד ההתנתקות והוא שואף לסדר מדיני עם הפלשתינאים, כך שאפשר בהחלט לזהות נטיה מסוימת שמאלה. הוא ישקול להצטרף לקואליציה בראשות ביבי אם תוקם כזאת, אך גם שלי יחימוביץ לא שוללת אפשרות כזאת. לאור העובדה ששלי לא מתמקדת על הנושא הפלשתינאי אני יכול לראות אותה מסתדרת עם ביבי, שיקנה את המנדטים שלו דרך הגדלת תקציב המדינה (כמובן לא משהו חסר תקדים בישראל, אלא רוטינה).

          אני מבין לחלוטין למה יש בילבול בנוגע לדעות של יאיר לפיד- הוא מבין כמו שלי יחימוביץ שזאת אינה השעה לנפנף בדגלים של דו קיום או סיום הכיבוש. עדיף לטשטש את הדעות המדיניות, ולהדגיש את הנושא הכלכלי שבו הרבה יותר קל לשכנע את הציבור שביבי רע.

          זה מזכיר את המירוץ של רומני לנשיאות. המסכן עושה כל מאמץ לגרום לבחירות להיות רק סביב הכלכלה, נושא שקל יהיה לו לשכנע את הציבור שאובמה חלש בו. הוא תומך גם בעמדות שמרניות אחרות אבל הוא מנסה לטשטש את זה. הוא רוצה לדבר רק על כלכלה כי את זה הוא סימן כחזית שהוא יכול לנצח בה. אותו דבר שלי ויאיר, הם סימנו את הכלכלה כחזית מועדפת. שלי עם הסוציאל-דמוקרטיה ויאיר עם ה"חשיבה מחוץ לקופסא" וההבטחות על אוטופיה טכנולוגית.

          אם יאיר לפיד יהיה שובר שוויון במאבק גושי, הוא ילך לשמאל. לא מדובר פה בנאמנות עיוורת, מי שמחפש מפלגה כזאת ילך למרצ. אבל כן מדובר בשותפות טבעית יותר. אך קשה בכלל לדבר על אלטרנטיבה לקואליצית נתניהו, בשביל שביבי יפסיד בבחירות צריך שיקרה אירוע יוצא דופן.

          • עדו הגיב:

            אז ביבי ינצח בבחירות כי הצביעו יותר אנשים לימין מאשר לשמאל. אני לא רוצה שגוש השמאל שיהיה באופוזיציה כך או כך (ככל הנראה והלוואי ואני טועה) יצטמק עוד יותר כי כל מיני אנשים שמתנדנדים בין השמאל למרכז הצביעו ללפיד ובעצם נתנו את קולם לליכוד.

          • קיפודפותם הגיב:

            התנתקות היא לא באמת דרכו של השמאל והסדר עם הפלשתינאים הוא מונח רחב מספיק שכולל את רב הקשת הפוליטית.
            שלי לא אמרה שהיא תשב עם ביבי בממשלה אלא שאם ביבי ירצה להצטרף לממשלת אחדות בראשותה היא לא תשלול את זה

            • אייל הגיב:

              היא גם לא אמרה שהיא -לא- תשב בממשלה בראשות ביבי. כשפוליטיקאי לא שולל אפשרות שעיתונאים העלו, סימן שהפוליטיקאי עצמו שוקל אותה או לפחות לא רוצה לסנדל את עצמו. מדובר בהתנהלות נכונה פוליטית, אם מופז היה נוהג ככה הוא לא היה הופך לכזאת בדיחה ענקית.

              עדו, אני לא יודע מה יאיר לפיד יעשה במקרה שביבי ישיג עוד ניצחון קל לגוש שלו. כמו שאני לא יודע מה שלי יחימוביץ תעשה (וספק אם היא עצמה כבר יודעת). אך זה נכון להציב אותו כמרכז שמאל.

              אני לא הולך להצביע לו בבחירות הבאות וגם אתה לא, אבל רק הסברתי שזה נכון לראות בו חלק מגוש המרכז-שמאל. אם יאיר לפיד לגנוב מנדטים מהליכוד הוא יהיה נכס לגוש הזה, אך בינתיים הוא כמעט ולא עושה את זה. תחת תנאים מסוימים הוא יכול אפילו לגנוב לליברמן קולות על רקע של מתיחות עם חרדים וקידום נישואים אזרחיים. לא יודע מה איתך, אבל אני מעדיף את יאיר לפיד על ליברמן בכל יום.

  27. יוני הגיב:

    יש היום מספיק מורים גרועים המערכת החינוך, שלשלב בתוכנית הלימודים שיעורים (מתורגמים) של חאן אקדמי יעשה למערכת החינוך רק טוב. לימוד של יותר תכנים תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים, ואין לי כל ספק שאפשר בקלות לממן טאבלט לכל תלמיד, יחסוך זמן (ושעמום) לתלמידים החזקים, יעקוב טוב יותר אחרי הקשיים של התלמידים החלשים, יאפשר למי שפספס משהו קטן בגלל איזו הסחת דעת לעשות פאוזה, להריץ אחורה, ולראות שוב, יצמצם את בזבוז הזמן מהפרעות משמעת, יאפשר להפנות את משאבי המורה לנושאים פחות ״טכניים״ שדורשים אינטראקטיביות עם הכיתה או לעזור באופן אישי למי שמתקשה. לא מספיק? לפיד מזייף לא פעם בכמה תווים, אבל במנגינה הזו הוא צודק ללא עוררין.

  28. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    לא נורא מעניין אותי לפיד, אבל הטענות לגבי הטכנולוגיה הן כלכך מיושנות וריח הנפטלין העולה מהתגובות כה חריף שקשה להשאר אדיש.

    זה שלאדם בן ארבעים קשה להבין או להתחבר לחברה הדיגיטלית זה צפוי, הורינו ראו בטלויזיה רעה חולה ואינסוף פלוס אחד מחקרים בניו יורק טיימס הראו שילדים שצפו בטלויזיה פחות טובים מאותם ילדים קסומים ששיחקו ג'ולים בחצר, בנתיים הדור שגדל על הטלויזיה מפיק בחצי עשור יותר חדשנות בכל תחום העולה על הדעת מכל מה שהפיקו ההורים בשנות דור.

    מי שלא מבין שמשחק מחשב היא חוויה חינוכית כמו ששחמט הוא חוויה חינוכית, לא יודע מה הוא חינוך.

    מי שלא מבין שבן השבע שמחפש פתרונות לשיעורי הבית שלו בגוגל במקום להכין אותם, לומד משהו חשוב הרבה יותר, לא באמת מבין את מהותה של האוריינות החדשה.

    מי שתקוע בלימודי גאוגרפיה עם אטלס מצוייר של כתריאל בעולם של גוגל EARTH, בשיעורי פיסיקה בעולם של מנועי משחקים ובניתוחי צפרדעים בעולם של ג'ננטק וגנטיקת DIY. ישאר זקן נרגן בעולם שחלף על פניו.

    תתעוררו ותריחו את הלידוקאין, הפכתם להוריכם.

    • עדו הגיב:

      א. הורינו צדקו.
      ב. היום כבר שוקלים להכניס שעת ספורט יומית ללימודים כי ילדים היום לא מתרוצצים בחוץ כמו פעם אלא יושבים בבית וזה לא בריא (פיזית)
      ג. אני ממש לא נגד קידמה וטכנולוגיה, אני גם לא מתמוגג ממנה. כמו כל חידוש, ברגע שהיא משתלטת עליך זה כבר לא בריא. אני לא מדבר על חזרה לימי הקומזיצים ומסעות עם משמעת מים. אני כן יודע שפעם כשראיתי את 'בילבי' בטלוויזיה והיו שם שודדי ים (כן, אני זקן, מה לעשות?) זה הפחיד אותי נורא. היום ילדים רואים דברים נוראים בטלוויזיה ולא מפחדים, לא נגעלים ולא מזיז להם כלום. במילים אחרות – הם פחות מרגישים ולכן פחות חיים.
      ד. אולי באמת מדובר בתהליך בלתי הפיך, אני אישית רוצה לעכב אותו כמה שניתן.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        א. גם הוריהם צדקו, ירידת הדורות קוראים לזה, טענה נפוצה אצל שמרנים זקנים, חבל שאתה אוחז בה.

        ב. כי אפריקאים שרצים כל יום 3 קילומטרים להביא מים בריאים יותר. בריאות בעולם המודרני היא פועל יוצא של איכות המזון ורמת הרפואה שנגישה לך ולא המעשיות המטופשות על "ספורט". תאכל פחות, תהיה הרבה יותר בריא מכל הרצים כולם.

        ג. יש לך ילדים? או שאתה מדבר על "ילדים" כי הילד שלי מאד פוחד משודדים ואלימות בסרטים שהוא רואה.
        אלא שהילד שלי ראה יותר סרטים עד גיל 6 ממה שאני ראיתי עד גיל מאוחר יחסית, סביר להניח שעד גיל 18 הוא יראה יותר קולנוע משאבי ראה כל חייו ויהנה מסרטים ומוזיקה שאני ואתה לא נבין.

        האייפד נראה לו כמובן מאליו ומסך ללא טאץ' נדמה בעניו כפיגור.

        הוא מתכנן רובוטים קטנים בלגו מיינדסטורם שלו ומתכנת אותם לא להתנגש בקירות ומפחד ממפלצות מתחת למיטה שלו.

        בעיקר הוא מתאים לעולם בו שינויים טכנולוגיים משמעותיים קורים תוך פחות מעשור ולא בשנות דור כמו בדור ההורים הצודקים שלך.

        ד. גם המוות.

        • עדו הגיב:

          יש לי ילדים, אני מדבר מנסיון.
          ספורט זה ממש לא מעשיה, הגוף שלך דורש פעילות כדי להיות בריא ובעולם המודרני על שלל היתרונות שלו יש בעיות שאין בעולם השלישי (כמו השמנה).
          ההורים של ההורים לא 'צדקו' כי אז לא הייתה טלוויזיה. לא טענתי שכל מה שאומרים שמרנים זקנים על הדור הבא הוא בהכרח נכון.

    • אורן הגיב:

      החברה הדיגיטלית זה בלוף. העולם שלנו היה אנלוגי, עודנו אנלוגי, ויישאר אנלוגי. מה שחשוב זה מה שיש בתוך השכל, לא הברזלים והפלסטיקים שהילד שלך מתעסק בהם. בטח לא חברות הביוטכנולוגיה, שהקשר בינן לבין מה שילד בגיל 10 צריך שואף לאפס. גירויים ממגוון חושים הרבה יותר חשובים כדי לאפשר לילד התפתחות שכלית תקינה, מאשר אם הוא יתכנת רובוט לעשות מיליון ואחד דברים. את החושים האלה הוא יגרה הרבה יותר בשדה מלא צמחים וחיות קטנות מאשר עם אוסף קוביות פלסטיק מצפצפות או מול משחק מחשב. הדבר היחיד שסימולטור טיסה מפתח בילד הוא מיומנות בסימולטור טיסה ובכישורים דומים. עדיף שיבנה טיסן, זה ילמד אותו איך להתמודד עם עצמים פיזיים, כמו במציאות. מי שמחפש פתרונות לשיעורי בית בגוגל במקום להכין אותם יחפש פתרונות לתזה שלו במקום להכין אותה. קוראים לזה חינוך רע. צר לי, לא משכנע בכלל.

    • אורן הגיב:

      (ולא שיש לי בעיה עקרונית, שהילד יעשה מה שבא לו בגבולות המוסר והחינוך המינימלי. רק לא לעטוף את זה באיזה צלופן שווא של "מה שנכון לעולם של ימינו". העולם לא השתנה בכלל. הפוליטיקה עדיין פוליטיקה, אנשים עדיין מתים מרעב, ובינתיים לא המציאו מחשב שעוצר את ההתחממות הגלובלית.)

  29. א. מלכיאור הגיב:

    אתה צודק. יאיר לפיד הוא אסון לדמוקרטיה ובודאי לחינוך בישראל !

  30. שחלאנבון הגיב:

    חשוב מאוד שאתה חובט באיש, לא רק ברעיון. בכלל, תצריף החבטות שלך מבטא בעיקר שנאה,קנאה, ואולי מעט תבונה. ודאי לא מסקנות תבוניות, לכל היותר נושאים לדיון והתייחסות.

    בהתנצחות שלך במאמר זה למשל, הרי אינך באמת סבור שאלה הניתוחים הרלוונטים ביותר לנושא אופן העברת הידע? אתה באמת חושב שנאמרה המילה האחרונה בהעברת למידה מרחוק, או בשימוש במחשבים בכלל ללמידה, וממנו אתה שואב את ההנחות-מסקנות שלך?

    אדם, חזור אלינו.

    • עדו הגיב:

      קראת את המאמר בכלל?
      גורביץ טוען שיאיר לפיד רוצה להפריט את החינוך. שהמודל שהוא מציע יגרום לכך שתלמידים חלשים יהיו עוד יותר חלשים. צודק או טועה – תתייחס בבקשה לטיעון. אם הוא צודק אז כן, יש עוד סיבה להיכנס ביאיר לפיד שעלול בהחלט להיות שר החינוך הבא אם נשב בשקט.

    • ygurvitz הגיב:

      אני חובט באיש כי האיש לא מציע שום דבר פרט לעצמו. אני חובט בו כי במסווה של דאגה לצדק חברתי, הוא מנסה להוביל אותנו לעוד הפרטה. ממתי אישיות של פוליטיקאי, במיוחד נטול מעש או שדרה כמו לפיד, היא מחוץ לתחום?

  31. לא אתערב בדיון המרתק שהעלית, אבל למען מי שירצו לשמוע את הדברים מפי האתון, הנה האתון