×ž×©×•× ×ž×§×•×, צץ פת××•× ×©×•"ת שעליו ×¢× ×” ×œ×¤× ×™ כתשע ×©× ×™× ×”×¨×‘ ×ייל קרי×. הש×לה × ×’×¢×” להלכות "×שת יפת תו×ר" – בקצרה, × ×”×œ×™ ×”××•× ×¡ בזמן מלחמה – ולמרות שהשו×ל עצמו ×“×•×•×§× ×ž×œ× ×”×¡×ª×™×™×’×•×™×•×ª, ×•×”×•× ×¨×•××” ×ת הבעיה ×©×‘×™×©×•× ×ž×¦×•×•×” ×©× ×›×ª×‘×” בעידן הברזל ×œ×™×ž×™× ×• ×× ×•, הרב ×¢× ×” כך על הש×לה ×”×× ×ž×•×ª×¨ ×‘×™×ž×™× ×• לחייל צה"ל ל×× ×•×¡ × ×©×™× ×‘×–×ž×Ÿ מלחמה:
"מלחמות ישר×ל – הן מלחמות מצוה והן מלחמות הרשות – ×”×™× ×Ÿ מלחמות מצוה. בז ×©×•× ×•×ª הן מש×ר המלחמות ×”×ž×ª× ×”×œ×•×ª ב×ומות העול×, ×‘×™× × ×œ×‘×™×Ÿ עצמ×.
מ×חר שמלחמה במהותה ××™× ×” ×¢× ×™×Ÿ ליחיד ××œ× ×”×ומה בכללותה לוחמת, ×™×©× × ×ž×¦×‘×™× ×©×ישיותו של הפרט "× ×ž×—×§×ª" למען הכלל. ×•×’× ×œ×”×™×¤×š, יש ×•×ž×¡×›× ×™× ×™×—×™×“×” גדולה למען הצלת הפרט כשהדבר × ×—×•×¥ ×ž×˜×¢×ž×™× ×ž×•×¨×œ×™×™×.
×חד ×”×¢×¨×›×™× ×”×—×©×•×‘×™× ×•×”×ž×›×¨×™×¢×™× ×‘×ž×œ×—×ž×” ×”×•× ×©×ž×™×¨×” על כושר הלחימה של הצב×. בשל כך, ×”×™×¨× ×•×¨×š הלבב חוזר מעורכי המלחמה, כדי ×©×œ× ×™×™×ž×¡ ×ת לבב ×חיו, ורגשותיו וצרכיו של היחיד × ×“×—×™× ×œ×§×¨×Ÿ זוית לממן הצלחת ×”×ומה במלחמה.
×›×©× ×©×‘×ž×œ×—×ž×” "× ×¤×¨×¦×™×" גדרי ×”×”×¡×ª×›× ×•×ª למען ×חרי×, כך ×’× "× ×¤×¨×¦×™×" במלחמה גדרי ×”×¦× ×™×¢×•×ª והכשרות. יין × ×¡×š ×©×œ× ×”×•×ª×¨ ×‘×–×ž× ×™ שלו×, הותר במלחמה, כדי לשמור על ×”×¨×’×©×ª× ×”×˜×•×‘×” של הלוחמי×. מ×כלות ××¡×•×¨×™× ×”×•×ª×¨×• במלחמה (ולשיטות ×חדות ×’× ×›×©×™×© מזון כשר), כדי לשמור על ×›×•×©×¨× ×©×œ הלוחמי×, ××£ ×©×‘×ª× ××™ ×©×œ×•× ×”× ×סורי×.
כך ×’× ×“×•×—×” המלחמה ×¦×“×“×™× ×ž×¡×•×™×ž×™× ×©×œ גילוי עריות, ××£ שהתחברות ×ל גויה ×”×•× ×“×‘×¨ חמור מ×וד, ××œ× ×©×”×•× ×”×•×ª×¨ במלחמה (×‘×ª× ××™× ×©×”×•× ×”×•×ª×¨), מתוך התחשבות בקשיי הלוחמי×. ומ×חר והצלחת הכלל במלחמה עומדת ×œ× ×’×“ ×¢×™× ×™× ×•, התירה התורה לפרט לספק ×ת היצר הרע ×‘×ª× ××™× ×©×”×ª×™×¨×”, למען הצלחת הכלל."
וו×ו. יש ×›×ן שורה של בעיות. הר××©×•× ×” ×”×™× ×©×ž×“×‘×¨×™×• של ×§×¨×™× ×¢×•×œ×” ש××•× ×¡ שבויות ×”×•× ×œ× ×¨×§ מותר, ×”×•× ×’× ×”×›×¨×—×™ במלחמה. הצלחת הכלל במלחמה תלויה בכך. ×פילו ×’'×™× ×’'יס ×—×ן, שהכריז על פי המסורת שהדבר הטוב ביותר ×‘×¢×•×œ× ×”×•× "לכתוש ×ת ×ויביך, לר××•×ª× × ×•×¤×œ×™× ×œ×¨×’×œ×™×š, לקחת ×ת ×¡×•×¡×™×”× ×•×¨×›×•×©× ×•×œ×©×ž×•×¢ ×ת ×§×™× ×•×ª × ×©×•×ª×™×”×", ושהצטיין ב××•× ×¡ שבויות, ×œ× ×¨××” בכך הכרח ללחימה, ××œ× ×¨×§ תוצ××” מספקת. סט×לין ×’× ×”×•× ×¤×˜×¨ ×ª×œ×•× ×•×ª על מעשי ×”××•× ×¡ שביצע ×”×¦×‘× ×”××“×•× ×‘×מירה ×©×—×™×™×œ×™× "×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×ª×¤×¨×§", ×בל ×œ× ×¨××” ב××•× ×¡ הכרח. ×§×¨×™× ×ž×—×“×© ×›×ן הלכה צב×ית: ×מור מעתה, ×”×¦×‘× ×¦×•×¢×“ על פ×לוסו. ×ולי, על פי ההגיון ×”×–×”, יחידות צה"ל צריכות, כמו ×§×¦×™× ×™ ×ספקה, ×’× ×§×¦×™× ×™ ×שת יפת תו×ר (×§××™"ת), כדי ×œ×•×•×“× ×©××£ חייל ×œ× ×™×•×•×ª×¨ בלתי מסופק.
בעיה × ×•×¡×¤×ª ×”×™× ×©×§×¨×™× ×ž×©×ª×ž×© ×›×ן בהצדקה הקבועה של ×לו ×”×ž×“×‘×¨×™× ×’×‘×•×”×” גבוהה ×‘×©× "מוסר יהודי": ×”×•× ×˜×•×¢×Ÿ שמלחמה ×”×™× ×¡×›×¡×•×š בין ×ומות, ×œ× ×‘×™×Ÿ פרטי×, ושלפרט ×ין כל חשיבות בעת מלחמה. ×”×שה ×”× ×× ×¡×ª ××™× × ×” ×שה, ××™× × ×” ×ד×, ××™× × ×” ××™× ×“×™×•×•×™×“×•×ל, ×ין לה רגשות ו×× ×”×™× ×—×©×” ×›×ב ×–×” ×œ× ×—×©×•×‘ – ×›×™ ×”×™× ×œ× ×שה ×ו ×ד×, ×”×™× ×ך ורק פרט משבט ×ויב ש×יתרע גורלו להשבות. יתר על כן, ××•× ×¡ בעת מלחמה ××œ×™×‘× ×“×§×¨×™× ×¢×©×•×™ להיות ×œ× ×¨×וי ×›×©×”×•× ×ž×‘×•×¦×¢ על ידי ×‘× ×™ שבט יריב, ×בל מלחמות של השבט היהודי הן, כולן, מלחמות מצווה. ×× ××•× ×¡ חסרות מגן ×”×•× ×—×œ×§ מהמוסר היהודי, ×œ× ×ž×¡×•×‘×š לקבוע ×©×”×•× × ×—×•×ª מכל מערכת מוסר מוכרת ×חרת. וכרגיל, כשמדובר ב"מוסר היהודי" ר×וי להזכר בדבריו ×”× ×›×•×—×™× ×©×œ תומר פרסיקו: ×©×”×•× ×ª×•×œ×“×” של ×¨×•×ž× ×˜×™×§×ª ×“× ×•×דמה ×’×¨×ž× ×™×ª.
בעיה שלישית ×”×™× ×©×§×¨×™× ×§×•×‘×¢ ×‘×¢×¦× ×©×ין ×©×•× ×“×‘×¨ ×©×”×•× ×סור בזמן מלחמה, ×× ×”×•× "למען הצלחת הכלל." ×™×“×¢× ×• שהרג של ×—×ž×•×©×™× ×ž×•×ª×¨ – זו, ×חרי הכל, מהותה של מלחמה – ועכשיו ×× ×—× ×• ×œ×ž×“×™× ×©×ž×•×ª×¨ ×’× ×œ×× ×•×¡, למען שמו יתברך, × ×©×™× ×—×¡×¨×•×ª מגן. מ×ליה עולה הש×לה ×”×× ×ž×•×ª×¨, ×œ×©× ×”× ×¦×—×•×Ÿ, ×’× ×œ×”×¨×•×’ ×× ×©×™× ×œ× ×—×ž×•×©×™×. ילדי×, × × ×™×—, שיש ×ž×§×•× ×œ×¡×‘×¨×” ×©×™×•× ×חד יגדלו וירצו ×œ× ×§×•× ×ת מות ××‘×™×”× ×•××—×™×”× ×•×ת ×¢×™× ×•×™×™ ××ž× ×•×חות×. הספר "תורת המלך" ×¢× ×” על הש×לה הזו בחיוב. ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×יפה עומד ×§×¨×™× ×‘×©×לה הזו, ו×× ×™×© דבר תועבה שלשיטתו ×סור לחייל יהודי לעשות ×œ×©× ×”× ×¦×—×•×Ÿ.
×בל הבעיה העיקרית ×›×ן ×”×™× ×©×ייל ×§×¨×™× × ×•×©× ×›×™×•× ×‘×“×¨×’×ª ×לוף ×ž×©× ×” ×•×”×•× ×¨×ž"×— ×”×¨×‘× ×•×ª הצב×ית, כלומר × ×ž×¦× ×‘×¢×ž×“×” בכירה מ×ד במערך ×©×ž× ×¤×™×§ פסקי הלכה לחיילי צה"ל. ×¤× ×™×ª×™ לדובר צה"ל בש×לות הב×ות:
×. ×”×× ××•× ×¡ × ×©×™× ×‘×–×ž×Ÿ מלחמה עולה ×‘×§× ×” ×חד ×¢× ×¢×¨×›×™ צה"ל?
ב. ×× ×œ×, מדוע רב צב××™ בולט ×ž×§×“× ×ותו?
×’. ×× ×œ×, ×”×× ×ž×ª×›×•×•×Ÿ צה"ל להפסיק ×ת שירותו של ×ל"מ קרי×, ×ו ×œ× ×§×•×˜ × ×’×“×• ×¦×¢×“×™× ×ž×©×¤×˜×™×™×?
ד. כיצד בדעת דובר צה"ל להתמודד ×¢× ×”× ×–×§ הצפוי לתדמיתו של צה"ל בזירה ×”×‘×™× ×œ×ומית כתוצ××” מדבריו של ×ל"מ קרי×?
×œ× ×¦×™×¤×™×ª×™ לתשובה, ×בל להפתעתי קיבלתי תגובה מקצין × ×¨×’×– ביחידת ×”× ×™×• מדיה של צה"ל. ×”×•× ×מר ×©×§×•×“× ×›×œ, ×§×¨×™× ×œ× ×”×™×” ×‘×ž×“×™× ×‘×–×ž×Ÿ שכתב ×ת התשובה ×”×”×™×, ויתר על כן של×ור ש×לה ×', שלדבריו "×œ× ×ž×›×‘×“×ª ×ת צה"ל, ×ת ×ž×“×™× ×ª ישר×ל ו×ת הדת היהודית", ליחידת × ×™×• מדיה ×ין ×›×•×•× ×” להמשיך ולעבוד מולי. × ×™×¡×™×ª×™ להסביר לו ש×ל"מ ×§×¨×™× ×”×•× ×¤×¦×¦×” מתקתקת, להזכיר שכבר היו ×ž×§×¨×™× ×©×‘×”× ×—×™×™×œ×™ צה"ל ×× ×¡×• × ×©×™× â€“ ×ž×§×¨×™× ×ž×•×¢×˜×™× ×‘×™×—×¡, חובה לציין – וש×חרי הסיפור ×”×–×”, כל זמן ש×ל"מ ×§×¨×™× × ×ž×¦× ×‘×ª×¤×§×™×“×• כל מקרה ××•× ×¡ עתידי מצד חייל צה"ל ייוחס ×וטומטית ×œ×ž×“×™× ×™×•×ª רשמית. ×”×•× ×œ× ×”×™×” מוכן להקשיב.
לעובדה ×©×§×¨×™× ×œ× ×”×™×” ×‘×ž×“×™× ×™×©, לדעתי, חשיבות ×ž×©× ×™×ª: הבעיה ×”×™× ×©×ž×™ שכתב ×“×‘×¨×™× ×›×לה הועסק על ידי ×”×¨×‘× ×•×ª הצב×ית ×•×§×•×“× ×œ×ª×¤×§×™×“ בכיר בה. ×§×¨×™× ×”×™×”, בין הש×ר, מועמד לתפקיד הרב הצב××™ הר×שי. ×לה ×¤× ×™ צה"ל ×‘×©× ×ª 2012, ו×לה ×¤× ×™×”× ×©×œ ×”×¨×‘× ×™× ×©×”×•× ×ž×¢×¡×™×§. יש וד××™ ×חרי×, ×בל ×ž×©×•× ×ž×” צה"ל מושך ×ליו ×ת ×”×§×¨×™×ž×™× ×•×ת ×”×¨×•× ×¦×§×™×.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: ×‘×™×ž×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×”×ª×§×‘×œ×” תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. ×× ×™ רוצה להודות בז×ת לתור×.
(יוסי גורביץ)