× ×—×©×¤×ª×™, ב×דיבותו של דרור פויר, לטקסט ×”×–×” (זהירות, מסמך ×רוך ומייגע) של ×לי סדן, רב ×”×ž×›×™× ×” הצב×ית בעלי. סדן ×ž× ×¡×” × ×•×שות להתמודד ×¢× ×’×œ ×”×”×§×¦× ×” הדתית בקרב ×”× ×•×¢×¨ שלו, ומהטקסט עולה שההצלחה צפויה להיות מוגבלת מ×ד. × ×™×—×; הבעיה שבטקסט ×”×™× ×”×”×“×’×ž×” עד כמה רחוק ×פילו ×”×ž×—× ×” ×”×ž×›×•× ×” "ממלכתי" ממגע ×¢× ×”×ž×¦×™×ות ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª, ועד כמה ×”×™× ×œ× ×ž×¡×•×’×œ×ª להתמודד ×¢× ××ª×’×¨×™× ×“×ž×•×§×¨×˜×™×™×.
× ×ª×—×™×œ מבעיית הבסיס: סדן רו××” ×‘×ž×“×™× ×ª ישר×ל משהו שבקדושה: "כל פעילות שמחזקת ×ת קיומה ו×ת ×—×•×¡× ×” של ×ž×“×™× ×ª ישר×ל ×”×™× ×§×™×•× ×ž×¦×•×•×ª עשה של תורה […] ×•×ž×ž×™×œ× ×™×© בה קדושה." (עמ' 5). המצווה הזו, כך סדן, חלה על כל ×”××–×¨×—×™× ×”×™×”×•×“×™× ×©×œ ×”×ž×“×™× ×”. על צה"ל ×”×•× ×ומר (עמ' 17) ×©×”×•× "גוף פל××™." סדן ×ž×ª× ×’×“ ל×לימות "קשה" × ×’×“ שוטרי×, ×בל "בווד××™ ×›×שר מדובר על ×”×¦×‘× â€“ ××™× × ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¨×©×•×ª ×œ×¢×¦×ž× ×• לפגוע בו." (עמ' 25) תפיסה שמ×צילה על ×”×ž×“×™× ×” – ש×מורה להיות מכשיר להשגת ×¦×¨×›×™×”× ×©×œ תושביה – ×’× ×§×“×•×©×”, מתקרבת ב×ופן מסוכן לתפיסה פ×שיסטית.
סדן ×ž× ×¡×” ×œ×ž×¦×•× ×¦×™×“×•×§ הלכתי לדמוקרטיה הישר×לית, ×•×œ× ×›×œ כך מצליח. ×”×•× × ×לץ להודות (עמ' 9-12) בשפל רוח ש×ין ×©×•× ×זכור הלכתי לדמוקרטיה, וששיטת המשטר ההלכתית ×”×™× ×ª×™×וקרטיה ×ž×œ×•×›× ×™×ª. ×”×•× ×ž×ª×¤×œ×¤×œ מעט בש×לת מי הגוף ש×מור לבחור ×ת המלך, ומגיע בסך הכל ×œ×ª×•×‘× ×” ש××™ ×פשר ×œ×ž× ×•×ª מלך ×œ×œ× ×”×¡×›×ž×ª ×”×¢×, ש×× ×œ× ×›×Ÿ יש ×¡×›× ×” של מלחמת ××–×¨×—×™× (× ×• שיט, שרלוק). ×בל סדן רוצה ×ת הדמוקרטיה הישר×לית, ×’× ×× ×ין לה צידוק הלכתי, ×ž×©×•× ×©×”×•× ×—×•×©×‘ ×©×”×™× ×”×›×¨×—×™×ª לקיומה של ×ž×“×™× ×” יהודית, ובסופו של דבר ×”×•× × ×לץ לומר ש"מי ש××™× ×• ×והב ×ת המילה דמוקרטיה, רש××™ להשתתף במילה שותפות" (עמ' 11). השותפות הזו, כמובן, מיועדת רק ×œ×™×”×•×“×™× ×חרי×: "יש ×œ× ×• שותפות היסטורית, ×©×”×¡×›×ž× ×• ×•×§×™×‘×œ× ×• על ×¢×¦×ž× ×•, יחד ×¢× ×ž×™×œ×™×•× ×™ ×™×”×•×“×™× × ×•×¡×¤×™×, להיות ×חר××™× ×œ×§×™×•×ž×” ושגשוגה של ×ž×“×™× ×ª ישר×ל."
×בל, ×›×©×—×•×©×‘×™× ×¢×œ ×–×” טיפה יותר לעומק, סדן ×œ× ×ž×¢×¨×™×š במיוחד ×ת ×”×©×•×ª×¤×™× ×”×œ×-×“×ª×™×™× ×œ×¤×¨×•×™×§×˜. ×¢×œ×™×”× ×”×•× ×ומר (עמ' 45) ×©×”× × ×ž×¦××™× ×ª×—×ª "קליפת דעות × ×•×›×¨×™×•×ª, ש[תחתן] יש × ×¤×© יהודי ההומה לציון, המחפשת ×ת הטוב והישר, ×ת הצודק והמוסרי, ×”×•× ×™×•×“×¢ שב×מת מצד עומק ×”× ×¤×© – ×× ×—× ×• ×¨×•×¦×™× ×ותו דבר, ×›×™ מה ×©×”× ×ž×‘×§×©×™× ×‘×¢×•×ž×§ × ×¤×©× ×–×• ×”×מת של התורה, ×”×מת של קדושת ×רץ ישר×ל, ×”×מת של ×’×ון ×”×ומה ושליחותה ×”××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™×ª להפיץ ×ור ××ž×•× ×” בעול×." כלומר, תפיסת ×”×ª×™× ×•×§×•×ª ×©× ×©×‘×• ×”×™×©× ×” והרעה – ×©×”×¤×¢× ×”×™× ×ž× ×•×¡×—×ª בלשון הקליפות הקבלית. ×”×—×™×œ×•× ×™× ×ולי ×œ× ×™×•×“×¢×™× ×ת ×–×”, ×בל ×”× ×‘×¢×¦× ×¢×•×‘×“×™× ×ת סמ×ל, ×בל ×–×” בסדר: סדן ×ž×©×•×›× ×¢ ש×× ×¨×§ יקחו ××•×ª× ×œ×¢×©×•×ª ×יזו שבת ב×יזו ×”×ª× ×—×œ×•×ª, ×”× ×™×¨×ו ×ת ×”×ור, ×›×™ בסופו של דבר ×’× ×”× ×¨×•×¦×™× ×œ×”×™×•×ª ב×מת כמוהו: ×× ×©×™× ×©×ž××ž×™× ×™× ×‘"×מת של ×’×ון ×”×ומה" (×©×•× ×ª×™×ולוג פשיסטי ×œ× ×”×™×” כותב ×ת ×–×” טוב יותר". ×”× ×¨×•×¦×™× ×œ×”×™×•×ª ×›×לה, ×”× ×¨×§ ×œ× ×™×•×“×¢×™× ×©×”× ×¨×•×¦×™×. קצת ×©×›× ×•×¢, קצת "×הבת ×—×™× ×", והקליפות ×©×©× ×¢×œ×™×”× ×”×©×˜×Ÿ יתמוססו, ×•×”× ×™×©×•×‘×• להיות ×™×”×•×“×™× ×˜×”×•×¨×™×.
מ××“× ×¢× ×ª×¤×™×¡×ª ×¢×•×œ× ×›×–×• קשה לצפות לפתיחות ×ו ×”×‘× ×”, ו×כן סדן – שיש יותר מדי ×× ×©×™× ×©×ž×”×œ×œ×™× ×ותו כסוג של דתי ש×יתו ×—×™×œ×•× ×™× ×™×›×•×œ×™× ×œ×’× ×•×‘ ×¡×•×¡×™× â€“ מסתמן ×œ× ×¨×§ כשמרן ×©×œ× ×”×¦×œ×™×— לצ×ת מהחשיבה של ×©× ×•×ª ×”×©×ž×•× ×™×, ××œ× ×‘×ª×—×•×ž×™× ×ž×¡×•×™×ž×™× ×›×¨×“×™×§×œ ××ž×•× ×™.
×”× ×§×•×“×” הבולטת ×”×™× ×‘×™×—×¡×• של סדן ×œ×¨×‘× ×•×ª הצב×ית. זו, ×ולי הסרח המדולדל ביותר של ×”×¨×‘× ×•×ª הרשמית בישר×ל – זו שעליה × ×מר ×©×”×™× ×”×¨×‘× ×•×ª של ×”×—×™×œ×•× ×™×, ×›×™ לדתיי×, לחרד"×œ×™× ×•×œ×—×¨×“×™× ×™×© ×¨×‘× ×™× ×ž×©×œ×”× â€“ הופכת ×צל סדן (עמ' 12) ×œ×ž×¨× ×“×תר×, כלומר הסמכות הדתית המקומית, של צה"ל. בזה יש הגיון: ×× ×”×¨×‘× ×•×ª הצב×ית ×”×™× ×”×ž×¨× ×“×תר×, × ×¤×ª×¨×ª הבעיה של ×—×™×™×œ×™× ×©×ž×—×¤×©×™× ×œ×¢×¦×ž× ×¡×ž×›×•×ª ×¨×‘× ×™×ª עצמ×ית. ×œ× ×œ×’×ž×¨×™: סדן סותר ×ת עצמו כמעט מיד, ×›×©×”×•× ×ž×•×“×” שהרב הצב××™ הר×שי מתייעץ ×¢× ×¨×‘× ×™× ×חרי×, ×‘×™× ×™×”× ×¨×‘×•×ª×™×”× ×©×œ תלמידי ישיבות ההסדר. × ×•.
×בל הבעיה ×”×מיתית בתפיסה של סדן של הרבצ"ר ×›×ž×¨× ×“××ª×¨× ×”×™× ×©×”×•× ×¨×•××” ברבצ"ר סמכות ×©×”×™× ×ž×¢×œ לזו של מפקד הצב×: "כך ×©×œ×¦×‘× ×™×© רק סמכות ×חת ×•×”×™× ×”×ž×¤×§×“, ××œ× ×©×ž×¤×§×“ ×–×”, כמו ×”×›× ×¡×ª, ×חר××™ לכך שפקודותיו יהיו תו×מות לדעת התורה, על פי ×”×ž×¨× ×“×תר×, כלומר על פי ×”×¨×‘× ×•×ª הצב×ית." (עמ' 12) הופה! פת×ו×, מפקד ×”×¦×‘× ×—×™×™×‘ להקפיד על ציות להלכה, לפחות זו ×©× ×§×‘×¢×ª על ידי ×”×¨×‘× ×•×ª הר×שית. ×× ×™ ×ž× ×™×— שהתפיסה הזו תהיה חדשה לרוב החיילי×, ושחלק × ×™×›×¨ ×ž×”× ×’× ×™×•×˜×¨×“×• ×ž×ž× ×”.
סדן, כמובן, ממהר לטעון ×©×œ× ×™×›×•×œ×” להיות מחלוקת בין ההלכה ובין הדמוקרטיה, ובהת×× ×’× ×‘×™×Ÿ ההלכה ובין שירות צב××™, ×›×™ ×‘×ž×“×™× ×” דמוקרטית ×סור לכפות על ××“× ×œ×¢×©×•×ª ×“×‘×¨×™× ×ž× ×•×’×“×™× ×œ×“×ª×•. זו ×˜×¢× ×” ×ž×©×•× ×”: ×œ×¦×‘× ×ž×•×ª×¨, כמסתבר, לכפות על ×× ×©×™× ×œ×”×¤×•×š לעבדי ×”×ž×“×™× ×” למשך שלוש ×©× ×™×, ×œ×©×œ× ×œ×”× ×©×›×¨ רעב, ×œ×›×œ×•× ××•×ª× ×œ×ž×¢×©×” ×‘× ×™×’×•×“ ×œ×¨×¦×•× × ×‘×ž×—× ×•×ª צב×, לשלוט בכל פרט מחייה×, לשלול ×ž×”× ×›×œ יכולת של התבט×ות ×ישית – ×בל ×סור לו לפגוע ×›×ž×œ×•× ×”× ×™×ž×” ×‘×¨×’×©×•×ª×™×”× ×©×œ ×—×™×™×œ×™× ×“×ª×™×™×.
×“× ×¢×§×, ×©×”×ª× ×’×©×•×ª כזו ×“×•×•×§× ×§×™×™×ž×ª, ו××£ × ×ž×¦×ת הרבה בכותרות: פרשת הדרת ×”× ×©×™× ×‘×¦×”"ל. פה ×ž×•×¦× ×”×¨×‘ ×ת עצמו בין סקילה וכריבדיס (×œ× ×”×™×™×ª× ×¡×•×œ×—×™× ×œ×™ ×× ×”×™×™×ª×™ כותב "בין הפטיש לסדן", ×× ×™ ×ž× ×™×—): מצד ×חד, ×”×•× ×¦×¨×™×š להרגיע ×ת ×”×¤×¡×™×›×™× ×©×œ ×”×ž×—× ×” שלו, ××– ×”×•× ×“×•×¨×© ×ž×”× ×©×™×¢×©×• מה שעשו הדורות ×”×§×•×“×ž×™× ×©×œ ×”×¨×‘× ×™×: שיסתכלו הצידה. ×”×•× ×ž×¤×¦×™×¨ ×‘×”× ×œ× ×œ×›×¤×•×ª ×ת מידת החסידות ×©×œ×”× ×¢×œ הציבור. זו השחתת ×ž×™×œ×™× ×œ×¨×™×§: כבר ר××™× ×• שהמטרה של הדרת × ×©×™× ××™× × ×” ×ž× ×™×¢×ª שירתן, ××œ× ×ž× ×™×¢×ª × ×•×›×—×•×ª×Ÿ. ×œ×©× ×›×š צריך סדן לטעון (עמ' 32) ש×ין הדרת × ×©×™×, יש רק הדרת דתיי×. ועל ×–×” כבר ×מרו ×¨×‘×•×ª×™× ×•: פחחחחחחח.
מצד ×©× ×™, סדן, ×¢× ×›×œ הרצון שלו להרגיע ×ת ×”×‘×—×•×¨×™× ×—×ž×•×ž×™ המוח של המגזר שלו – ×”×•× × ×›× ×¡ ב×× ×©×™ תג מחיר בלי ×©×•× ×ž×¢×¦×•×¨×™× â€“ ×œ× ×™×›×•×œ להכיר ×‘× ×©×™× ×›×©×•×•×ª לו בדיוק כפי ×©×”×•× ×œ× ×™×›×•×œ להכיר ×‘×—×™×œ×•× ×™× ×›×›×לה. ×”×•× ×¨×‘ ×ורתודוקסי, ×חרי הכל. ×”×•× ×¨×•×¦×” ש"× ×©×ל ×ת ×¢×¦×ž× ×• ש×לות ×מיתיות: ×”×× ×”×‘×¢×™×” ×”×מיתית של החברה בישר×ל ×”×™× ×”×“×¨×ª×Ÿ של ×”× ×©×™× ×‘×ž×¨×—×‘ הציבורי והפרעה לשירתן, ×ו שהבעיה היותר גדולה ×”×™× ×”×—×•×œ×©×” של ×”×ª× ×”×ž×©×¤×—×ª×™ […] כן, ×× ×—× ×• מ×ד ×ž×›×‘×“×™× ×ת ×”×שה, ×•×™×•×“×¢×™× ×©×™×© ×œ× ×©×™× ×”×¨×‘×” ×“×‘×¨×™× ×˜×•×‘×™× ×œ×”×¢× ×™×§ לחברה, ×בל ×סור שזה יפגע ×‘×¦× ×™×¢×•×ª, בטהרה ובקדושה של ×—×™×™ המשפחה […] ×דרבה, לחזקן [×ת ×”× ×©×™× â€“ יצ"×’] ולעודדן שימל×ו ×ת ×ª×¤×§×™×“× ×”×ž×™×•×—×“, כפי ×©×—× × ×Ÿ הבור×, והכל מתוך רצון חופשי ובחירה ×ישית!" (עמ' 35)
כלומר, מתוך "רצון חופשי ובחירה ×ישית", דורש סדן ×ž×”× ×©×™× ×©×™×•×•×ª×¨×• על ×¨×¦×•× ×Ÿ החופשי ובחירתן החופשית, וישובו להיות ×חד מעמודי התווך – כמובן, ×–×” החיוור, השותק והפסיבי, ×–×” שבשל חולשת דעתו × ×סר עליו להעיד – של המשפחה. תפקידן של ×”× ×©×™× ×¦×¨×™×š להצטמצ×, בפרפרזה על ×”×מרה ×”×©×ž×¨× ×™×ª ×”×’×¨×ž× ×™×ª, למטבח, לגידול הילדי×, ולעזרת ×”× ×©×™×. ×©× ×™ ×¢×ž×•×“×™× ×ž×•×§×“× ×™×•×ª×¨ (עמ' 33), מדבר סדן על כך שיחסה של היהדות ×œ× ×©×™× ×”×•× "יחס × ×¤×œ×, של כבוד, ×מון ושמירה על ×ª×›×•× ×•×ª×™×”×Ÿ ×”×¢×“×™× ×•×ª והחשובות כל כך לחברה ×©×œ× ×•." ×”×•× ×ž×ž×”×¨ לומר שכמובן, ×›×שר יש ×”×ª× ×’×©×•×ª בין ×¨×¦×•× ×” של ×”×שה ובין ערכי ×”"×¦× ×™×¢×•×ª" – קרי: פטרי×רכליות – ×”×™× ×¦×¨×™×›×” לוותר, שכן (עמ' 34) "זהו כבודה ותפ×רתה, להזהר בכל מה שפוגע ×‘×¦× ×™×¢×•×ª!" וכדי של××£ ×חד ×œ× ×™×”×™×• ××™ ×”×‘× ×•×ª, ×”×•× ×ž×¦×˜×˜ ×ת צבי יהודה קוק, ×©× ×”×’ לצטט ×ת ×”×’×ž×¨× ×©×מרה ש"×ין ×©×•×œ×—×™× ×“×¨×™×©×ª ×©×œ×•× ×œ×שה ×פילו על ידי בעלה."
וו×לה. לגזור ולשמור, ×‘×¤×¢× ×”×‘××” שיגידו ×œ×›× ×©×™×© ×¨×‘× ×™× ××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×חרי×. ×ין ×ורתודוקסיה ×¢× ×¤× ×™ ×ד×; לכל היותר, יש ×¨×‘× ×™× × ×•×¡×— סדן ×•×¨×‘× ×™ צהר, ×©×¤×•×©×˜×™× ×ת ×˜×œ×¤×™×”× ×•××•×ž×¨×™× ×¨×ו, כשר ×× ×™, כשר ×× ×™. ו×× ×¡×“×Ÿ חושב שגלגול ×”×¢×™× ×™×™× ×©×œ×• יועיל לו יותר מדי בקרב ×¨×“×™×§×œ×™× ×¦×¢×™×¨×™×, ובכן – ×œ×–×›×•×ª× ×™×™×מר ×©×”× ×ž×–×”×™× ×‘×ž×”×™×¨×•×ª זיוף כשלו ×•×‘×–×™× ×œ×•.
ועוד דבר ×חד: הוועד הציבורי × ×’×“ ×¢×™× ×•×™×™× ×‘×™×©×¨×ל ×¤× ×” ×”×™×•× (זהירות, מסמך) ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט הצב××™ הר×שי בדרישה לחקור ×ת דורון זהבי, כדי ×œ× ×¡×•×ª ולהבין מה ×”×•× ×™×•×“×¢ על ×ž× ×”×’×™ ×”×¢×™× ×•×™×™× ×©×œ ×›×•×—×•×ª×™× ×• ×”×ž×–×•×™× ×™×. בין הש×ר × ×מר ×‘×¤× ×™×” "×ין ×× ×• ×ž×ª×¢×œ×ž×™× ×ž×”×”×§×©×¨ שבו × ×™×ª×Ÿ הר×יון, ×•×ž×¨×¦×•× ×• של "קפטן ×’'ורג'" ×œ× ×§×•× ×‘×ž×¢×¨×›×ª ×©×”×¢× ×™×©×” ×ותו. ו××•×œ× ×“×•×•×§× ×‘×ž×§×¨×™× ×›×לו, ×›×שר מופר קשר השתיקה של××“× ×ין יותר ×¢× ×™×™×Ÿ בו, × ×•×¦×¨×ª ×”×–×“×ž× ×•×ª × ×“×™×¨×” להתחקות ×חר ×ž×¢×©×™× ×—×ž×•×¨×™× ×‘×™×•×ª×¨ שבדרך כלל ×ž×•×©×ª×§×™× ×•×ž×•×¡×ª×¨×™× ×ª×•×š שיתוף פעולה של כל ×”×ž×¢×•×¨×‘×™× ×‘×“×‘×¨. ×”×–×“×ž× ×•×ª מסוג ×–×” מחייבת ×ת רשויות החקירה ×œ×ž×œ× ×ת תפקידן כדין." × ×§×•×•×” ×©×™×™×¦× ×ž×–×” משהו, ×בל ×× ×™ ×œ× ×¢×•×¦×¨ ×ת × ×©×™×ž×ª×™.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: ×‘×™×ž×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×”×ª×§×‘×œ×• מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב וההערכה. ×× ×™ רוצה להודות בז×ת לתורמי×.
(יוסי גורביץ)