בכיר ×¢×œ×•× ×©× ×‘×ž×ž×©×œ בוש תי×ר ×¤×¢× ×ת יריבי המשטר ×›×—×™×™× ×‘"קהילה מבוססת המצי×ות". ×”×•× ×מר ×ת ×”×“×‘×¨×™× ×œ×¢×™×ª×•× ××™ העוין למדי לבוש, רון ×¡×•×¡×§×™× ×“, והביטוי קיבל ×—×™×™× ×ž×©×œ×•. ×›×©× ×” ל×חר מכן, ×™×מר הס×טיריקן סטיבן קולבר ש"למצי×ות יש הטיה ליברלית מתועדת". מ×וחר יותר, יטבע קולבר ×ת ×”×ž×•× ×— "××ž×™×ª× ×•×ª" (truthiness, במקור), המציין ×ת תפיסת המצי×ות כפי שהיתה צריכה להיות ×•×œ× ×›×¤×™ שהי×.
×× ×ž×™×©×”×• ×”×™×” צריך הוכחה לכך שהבעיות הללו ××™× ×Ÿ × ×—×œ×ª×” של ×רה"ב לבדה, ××œ× ×’× ×©×œ ×”×–× ×‘ המכשכש בה, ×”×•× ×§×™×‘×œ ×ותה ×”×™×•× ×‘×›× ×¡×ª. המכון ל×סטרטגיה ×¦×™×•× ×™×ª – גוף × ×™×ו ×©×ž×¨× ×™ – הציג ×‘×¤× ×™ ועדת ×”×—×™× ×•×š של ×”×›× ×¡×ª מחקר, ×©×ž×ž× ×• עולה לכ×ורה שלימודי ×”×זרחות בישר×ל "×¤×•×’×¢×™× ×‘×—×™× ×•×š בדמוקרטיה, ×ž×©×•× ×©×™×© ×‘×”× ×¤×—×•×ª ×¦×™×•× ×•×ª ובעיקר תפיסה של '×ž×“×™× ×ª כל ×זרחיה'".
חבר ×”×›× ×¡×ª זבולון ×ורלב (מפז"ל) החרה-×”×—×–×™×§ ×חריו, ו×מר שכרגע לימודי ×”×זרחות ×¡×•×‘×œ×™× "מהטיה שמ××œ× ×™×ª, ליברלית ו××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™×ª". עוד ×מר מי שהיה ×ž× ×›"ל משרד ×”×—×™× ×•×š, ושעל כן צריך לדעת כיצד ×”×ª× ×›×œ משרד ×”×—×™× ×•×š ל×ורך ×”×©× ×™× ×œ×ž×§×¦×•×¢ המוכה ×”×–×”, שבחלק × ×™×›×¨ מבתי הספר ×ין לו ×פילו מורה משלו, ש"בלימודי ×”×זרחות צריך ××•×ž× × ×œ×”×™×•×ª בסיס ידע, ×ך מערכת ×”×—×™× ×•×š חייבת לקבל הכרעות ערכיות, ×ž×©×•× ×©×–×”×• × ×•×©× ×¢×¨×›×™. יש ללמד ×©×ž×“×™× ×ª ישר×ל ×”×™× ×ž×“×™× ×” ×¦×™×•× ×™×ª ודמוקרטית ב×ופן שווה".
שימו לב למהלך ×”×œ× ×‘×œ×ª×™ מודע שביצע ×›×ן ×ורלב: "×ž×“×™× ×” יהודית ודמוקרטית", המושג שמופיע בחוק יסוד: ×”×›× ×¡×ª, הפך ×›×ן "×œ×ž×“×™× ×” ×¦×™×•× ×™×ª ודמוקרטית". ×ת ×”×ž×•× ×— "יהודית" ×פשר לפרש במספר צורות; די ברור מה משמעותה של ×ž×“×™× ×” "×¦×™×•× ×™×ª ודמוקרטית" – ××ª× ×•×§×¨×˜×™×” יהודית.
×ורלב קיבל סיוע מרות גביזון, שקבעה ש"חלק מחומרי הלימוד ×—×™×™×‘×™× ×œ×”×™×•×ª ××—×™×“×™× ×‘×יפיון ×”×ž×“×™× ×” כיהודית ודמוקרטית, והדבר צריך להיות ידוע ומקובל על כל מגזרי ×”×¢×." ×בל גביזון הרי יודעת היטב שהדבר ××™× × ×• מקובל, ×•×œ× ×™×”×™×” מקובל, על ×›-20% מ×וכלוסיית ישר×ל לפחות – זו ש××™× × ×” יהודית. ×”×× ×”×™× ×›×‘×¨ הוצי××” ××•×ª× ×ל מחוץ למעגל ×”"×¢×"? ×”×× ×”×™× ×ž×ª×›×•×•× ×ª ל"×¢×" במשמעות "קהילת-ד×"?
×תה ×§×•×¨× ×ת הדברי×, ומחפש קיר קרוב להטיח בו ×ת ר×שך. הרי ברור שיש סתירה בין ×זרחות ובין ×¦×™×•× ×•×ª ×ו יהדות; ברור שהביטוי "יהודית ודמוקרטית" (×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על "×¦×™×•× ×™×ª ודמוקרטית") סותר ×ת עצמו. "×זרחות" ×”×™× ×”×ª×¤×™×¡×” שכל תושבי ×”×ž×§×•× ×”× ×—×œ×§ מקהילה, שהקהילה הזו ××™× × ×” קהילת ×“× ××œ× ×§×”×™×œ×” מ×וגדת, שהקשר בין חבריה ××™× × ×• ×ž×•×¦× ××œ× ×”×¡×›×ž×” חברתית. ×‘× ×” ובין ×¦×™×•× ×•×ª ×ין ולו דבר. ×¤×¢× ×פשר ×”×™×”, כמו ×–'×‘×•×˜×™× ×¡×§×™, לדבר על ×ž×“×™× ×” ש"×›×שר ר×ש הממשלה בה ×™×”×™×” יהודי ×™×”×™×” ×¡×’× ×• ערבי; וכ×שר ר×ש הממשלה ×™×”×™×” ערבי, ×¡×’× ×• ×™×”×™×” יהודי". ×”×פשרות הזו × ×’×ž×¨×” ב-1948.
×בל ×× ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ ×זרחות, ×ין ברירה ××œ× ×œ×“×‘×¨ על שוויון, ו×× ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ שוויון, מיד מעלה המפלצת "×ž×“×™× ×ª כל ×זרחיה" ×ת ר×שה המגחך. ובכל ×–×ת, ×× ×—× ×• ×ž×¢×ž×™×“×™× ×¤× ×™× ×©×× ×—× ×• ×ž×“×™× ×ª ל×ו×, וצריך שיעורי ×זרחות. ××– מה עושי×? ×ž×©× ×™× ×ת המושג "×זרחות". ×©×•×‘×¨×™× ×ת ×בריו ומ××¨×’× ×™× ××•×ª× ×ž×—×“×© כדי שידמו דמיון-רפ××™× ×œ×ž×•×©×’ "×¦×™×•× ×•×ª" (שהי×, שוב, ×©× ×§×•×“ ל××ª× ×•×§×¨×˜×™×” יהודית, בדיוק כפי ש"×הבת ישר×ל" של החב"×“× ×™×§×™× ×•×—×•×‘×©×™ הכיפות ×”×™× ×©× ×§×•×“ ×œ×©× ×ת זרי×).
×ž×¢× ×™×™×Ÿ, ×ž×‘×—×™× ×” זו, לעקוב ×חרי גביזון. ×”×™× ×”×™×ª×” ×¤×¢× ×™×•"ר ×”×גודה לזכויות ×”×זרח. ×‘×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª ×”×™× ×ž×“×‘×¨×ª יותר ויותר על העדפת החלק ×”"יהודי" על ×–×” הדמוקרטי, וה"יהדות" שלה ×”×™× ××ª× ×™×ª במובהק. ×× ×פשר לסמוך על סמי ×©×œ×•× ×©×˜×¨×™×ª – ×”× ×—×” בעייתית, ×כן – ×”×™× ×מרה לקהל יהודי-××ž×¨×™×§× ×™ ש"×¢×œ×™× ×• להבטיח בכל עת רוב יהודי מול ×”×¢×¨×‘×™× ×‘×™×©×¨×ל, ×›×™ ברגע שיהיה ×œ×”× ×¨×•×‘ ×”× ×™×™×§×—×• ×ת השלטון ב×ופן דמוקרטי ו××– ×”×¦×‘× ×™×”×™×” ×‘×™×“×™×”× ×•×©×•×‘ ×”×™×”×•×“×™× ×™×™×•×•×ª×¨×• חסרי ×”×’× ×”" וש"צריך ×œ×¦×ž×¦× ×‘×›×œ דרך ×ת ×›× ×™×¡×ª× ×©×œ ל×-×™×”×•×“×™× ×œ×™×©×¨×ל, בעיקר ×¤×œ×¡×˜×™× ×™×. ×ת כל ×”×–×¨×™× ×¦×¨×™×š ×œ×”×•×¦×™× ×ž×™×©×¨×ל בדרכי × ×•×¢× ×•×œ× ×œ×פשר ×›× ×™×¡×ª ×–×¨×™× × ×•×¡×¤×™×". × ×¨××” שהציטוט של גביזון ×©×ž×‘×™× ×©×˜×¨×™×ª מתיישב היטב ×¢× ×“×‘×¨×™× ×©×›×ª×‘×” גביזון עצמה ל××—×¨×•× ×”. גביזון, בקצרה, רוצה ××ª× ×•×§×¨×˜×™×”. ×”×™× ×œ× ×ž×•×›× ×” שה××ª× ×•×§×¨×˜×™×” הזו תשמוט מידיה ×ת השלטון, ×’× ×× ×ª×”×¤×•×š למשטר מיעוט. ולזה ×”×™× ×§×•×¨×ת "×זרחות" ו"דמוקרטיה".
×פשר ×œ×ž×¦×•× ×ת הקהילה ×”×ž× ×•×ª×§×ª מן המצי×ות ×œ× ×¨×§ ×‘×›× ×¡×ª. ×‘× ×¨×’ ×ž×ª× ×—×œ×™×, מוחה ×יזו בת שירות, ×¢× ×‘×œ ×•×™× ×‘×¨×’×¨ שמה, על כך שבחורה ×—×™×œ×•× ×™×ª התחזתה לדתיה כדי לקבל פטור משירות צב××™. ×–×” כבר עיוורון ש××™× × ×• מודע לכך ×©×”×•× ×¢×™×•×•×¨: ×•×™× ×‘×¨×’×¨ × ×”× ×™×ª מפריבילגיה ש××™× × ×” קיימת לרוב הציבור היהודי – לקבל פטור ×וטומטי משירות כפיה צב××™, רק ×›×™ ×”×•× ×ž×¦×”×™×¨×” ×©×”×•× ×œ× ×ž×ª××™× ×œ×ורח ×—×™×™×” – ×•×”×™× ×ž×ª×ž×œ×ת ×–×¢× ×¦×“×§× ×™ כשמישהי חצופה, ×œ× ×ž×”×¦×™×‘×•×¨ ×”× ×›×•×Ÿ, מעיזה ×œ×©×™× ×™×“ במרמה ×’× ×”×™× ×¢×œ זכות היתר. ×”×™× ×›×œ כך רגילה להיות חלק מציבור מיוחס, שפטור מהחובות של רוב הציבור, ×©×”×™× ×פילו ×œ× ×ž×‘×™× ×” כמה צבועה ×”×™× × ×©×ž×¢×ª, ×ו ×יפה הצביעות ×›×ן.
במ×מר סמוך, טוען ××‘×™× ×•×¢× ×”×¨×© ש"××ª× ×œ× ×ª×§×‘×¢×• ×¢×‘×•×¨× ×• מהי פקודה בלתי חוקית", וממשיך ×ž×©× ×œ×§×‘×•×¢ שפקודה ×œ×¤×™× ×•×™ ×”×ª× ×—×œ×•×™×•×ª ×”×™× ×¤×§×•×“×” "בלתי חוקית בעליל". כביכול, פקודה בלתי חוקית בעליל ×”×™× ×ž×©×”×• ×©× ×§×‘×¢ מר×ש, על פי דעותיו של החייל, ויש פקודה ×©×”×™× "בלתי חוקית בעליל" ×œ×ž×ª× ×—×œ, בעוד שפקודה ×חרת עשויה להיות "בלתי חוקית בעליל" לשמ×לן ×œ×•×’× ×œ×טה ועגלגל-משקפיי×. בקצרה, הרש רו××” "פקודה בלתי חוקית" כמקבילה של ×”"פגיעה ברגשותי" הקבוע של חובשי כיפה. ×× ×™ × ×˜×¤×œ ×›×ן להרש, ×בל ×ת ××•×ª× ×”×“×‘×¨×™× ×¤×—×•×ª ×ו יותר ×פשר לשמוע מכל ר×ש ישיבת-הסדר.
×בל זהו, של×. "בלתי חוקי בעליל" ×œ× × ×§×‘×¢ על סמך רגשות. מקורו בפסק הדין של טובחי כפר ×§×ס×, ×•×”×•× × ×•×’×¢ לרצח . ×”×•× ×§×•×‘×¢ שיש פקודות שהן כל כך ×œ× ×× ×•×©×™×•×ª, שמייצגות "××™ חוקיות הדוקרת ×ת העין ומקוממת ×ת הלב, ×× ×”×¢×™×Ÿ ××™× ×” עיוורת והלב ××™× ×• ××˜×•× ×ו מושחת". יש ×ž×¢×©×™× ×©×ין ×¢×•×©×™× ×œ×ד×: ×ין ×”×•×¨×’×™× ×ותו, ×ין ×ž×˜×™×œ×™× ×‘×• מו×, ×ין ××•× ×¡×™× ×ותו. כל ×לה ×”× ×‘×œ×ª×™ הפיכי×.
ודוק: ×ין ×¢×•×©×™× ×œ×ד×. זו תפיסה ×©× ×•×‘×¢×ª מתוך ההכרה "ב×מיתות ×”×ž×•×‘× ×•×ª מ×ליהן, שכל ×‘× ×™ ×”××“× × ×•×¦×¨×• שווי×, ×•×©×”× ×§×™×‘×œ×• ×ž×™×•×¦×¨× ×ž×¡×¤×¨ זכויות בלתי × ×™×ª× ×•×ª לביטול, ×•×©×‘×™× ×™×”×Ÿ הזכות לחיי×, לחירות, ולחיפוש ×חר ×”×ושר". כלומר, כוחה של פסיקת "בלתי חוקי בעליל" × ×•×‘×¢ מעומק התפיסה ×”×”×•×ž× ×™×¡×˜×™×ª. ×–×” יסודה הבסיסי של ×”×—×§×™×§×” ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª; ×–×”, ×•×œ× ×”×ª×¤×™×¡×” שהיהודי × ×ž×¦× ×‘×ž×“×¨×’×” ×חת מעל ל×ד×.
פקודה ×œ×’×¨×•× × ×–×§ לרכוש, ×ו ×œ×¤× ×•×ª ××“× ×ž×ž×§×•× ×ž×¡×•×™× ×©×”×•× × ×ž×¦× ×‘×• ×œ×œ× ×–×›×•×ª חוקית, ×ו ×œ×”×—×¨×™× ×¨×›×•×©, ××™× × ×” "בלתי חוקית בעליל". לכל היותר ×”×™× ×¢×©×•×™×” להיות בלתי חוקית, ו××– החייל מצווה לציית לה – ולקבול. ×ž×“×™× ×ª ישר×ל ×ž×¤× ×”, מדי ×©× ×”, ×›×לף משפחות מבתיהן, ×ž×©×•× ×©×”×Ÿ ××™× ×Ÿ עומדות ×‘×ª× ××™ ×”×ž×©×›× ×ª× ×©×œ×”×Ÿ. זהו ×¤×™× ×•×™ חוקי לחלוטין, למרות שבעליל יהודי מגרש ×›×ן יהודי.
×œ×ž×ª× ×—×œ×™× ×ין זכויות ×§× ×™×™×Ÿ על ×”×דמה בה ×”× ×—×™×™×; מעבר לכך שחלק ×ž×ž× ×” ×”×•× ×דמה גזולה במישרין ובעקיפין, כל × ×•×›×—×•×ª× ×©×œ ×”×ž×ª× ×—×œ×™× ×‘×’×“×” × ×•×‘×¢×ª מכוח התפיסה הצב×ית של השטח, ומן ×”×˜×¢× ×” – השקרית, ×בל × × ×™×— לכך עכשיו – ×©×‘×”×ª× ×—×œ×•×™×•×ª יש צורך צב××™ דוחק. ×–×” הצידוק היחיד שיכול להיות ×œ×”×ª× ×—×œ×•×ª על פי החוק ×”×‘×™× ×œ×ומי והצב××™.
×פשר לטעון שהחוק ×œ× ×™×”×•×“×™, ×©×”×•× ×œ× ×¢×‘×¨ גיור כדין, ש××ž× ×©×œ×• היתה קוז×קית ובכל מקרה הלכה שעשו ×©×•× × ×œ×™×¢×§×‘ – ×בל ×לה ×œ× ×˜×¢× ×•×ª חוקיות, ×לה וד××™ ×œ× ×˜×¢× ×•×ª "דמוקרטיות", ×לה ×˜×¢× ×•×ª יהודיות. בין הלכה ובין חוק יש הבדל עצו×. הקהילה ×”×ž× ×•×ª×§×ª מהמצי×ות ×ž× ×¡×” לטשטש ×ותו ככל ×”×פשר. וישר×ל הרשמית, ×©×”×–× ×™×—×” במכוון ×ת לימודי ×”×זרחות, שמחקה במכוון ×ת הקו הירוק ממפות הלימוד, עשתה ככל יכולתה לסייע לטשטוש – ומוצ×ת שדרכה-שלה ×בדה, ×›×©×”×™× ×ž× ×¡×” לחזור ממחוזות הדמיון.
(יוסי גורביץ)