טיפוס כלשהו, ×›× ×¨××” ×œ× ×™×¦×™×‘ במיוחד, ש×ל ש×לת רב ב×תר כיפה ל×מור: ×”×× ×ž×•×ª×¨ לו להכות ×ת ×שתו. ×œ×”×’× ×ª×•, × ×©×¢×Ÿ השו×ל ×”××œ×ž×•× ×™ על ההלכה הפסוקה, המתירה לגבר להכות ×ת ×שתו, ספציפית על הרמב"×.
רב ×‘×©× ×‘×¨×•×š ×פרתי × ×–×¢×§, ×מר ×©×”×•× ×ž×–×•×¢×–×¢ מהש×לה, ו×מר שווד××™ שהדבר ×סור, ×ž×©×•× ×©×œ×“×‘×¨×™×• "הרמב"× ×”×ª×ž×•×“×“ ×¢× ×ª×¨×‘×•×ª של רשע בימי ×”×‘×™× ×™×™× ×‘×”× × ×”×’×• להכות × ×©×™×, להשפילן, ולשפוך ×ת דמן. על רקע ×–×”, ×‘× ×”×¨×ž×‘"× ×•×¢×™×“×Ÿ ×ת היחס ל×שה, וכתב מה שכתב על ×ž× ×ª להפחית ×ת היחס ×”× ×•×¨× ×œ× ×©×™×. ×ין ספק שהרמב"× ×”×ª× ×’×“ בכל תוקף לזוגיות של ×לימות".
××”, כן: ×”×גדה השחורה על ימי ×”×‘×™× ×™×™× ×”×ž×¨×•×©×¢×™× ×•×”×¨×ž×‘"× ×”× ×ור. הבה × ×¡×ª×›×œ שוב על מה שכתב העיט הגדול: "כל ×ישה ×©×ª×™×ž× ×¢ מלעשות מל××›×” מן המל×כות ×©×”×™× ×—×™×™×‘×ª לעשותן– כופין ×ותה ועושה, ו×פילו בשוט. טען ×”×•× ×©××™× ×” עושה, ×•×”×™× ×ומרת ש××™× ×™ × ×ž× ×¢×ª מלעשות–מושיבין ×ישה ×‘×™× ×™×”×Ÿ ×ו ×©×›× ×™×; ודבר ×–×”, כמו שיר××” הדיין ש×פשר בדבר". מן הטקסט עולה ×©×œ× ×¨×§ שהרמב"× ×ª×•×ž×š בזוגיות ×לימה, ×”×•× ××£ ×”×’×–×™× ×ž×”×ž×§×•×‘×œ בתקופתו. יצוין ×©×ž×œ×©×•× ×• של הרמב"× ×¢×•×œ×” שה×לימות הזו ×”×™× ×ž×ž×•×¡×“×ª: השימוש ב"כופין ×ותה" ×•×œ× "כופה ×ותה", וה×זכור של × ×•×›×—×•×ª×• של דיין כפוסק ×‘× ×•×©× ×ž×¢×™×“×™× ×¢×œ כך.
ומהן המל×כות שה×שה חייבת בהן? "מה ×”×™× ×¢×•×©×” לו, הכול ×›×ž× ×”×’ ×”×ž×“×™× ×”: ×ž×§×•× ×©×“×¨×›×Ÿ ל×רוג ×ורגת, ×œ×¨×§×•× ×¨×•×§×ž×ª, לטוות צמר ×ו ×¤×©×ª×™× ×˜×•×•×”… וכן כל ×ישה רוחצת לבעלה ×¤× ×™×• ידיו ורגליו, ומוזגת לו ×ת הכוס, ומצעת לו ×ת המיטה, ועומדת ומשמשת ×‘×¤× ×™ בעלה, כגון שתיתן לו ×ž×™× ×ו כלי ×ו תיטול ×ž×œ×¤× ×™×• ×•×›×™×•×¦× ×‘×“×‘×¨×™× ×לו… מל×כות ×לו, עושה ×ותן ×”×™× ×‘×¢×¦×ž×”; ו×פילו היו להן כמה שפחות, ×ין עושה מל×כות ×לו לבעל ××œ× ×שתו…. יש מל×כות ×חרות שה×ישה עושה ×ותן לבעלה, בזמן שהן ×¢× ×™×™×; ו×לו הן: ×ופה ×ת הפת ×‘×ª× ×•×¨… ומבשלת ×ת התבשילין, ומכבסת בגדי×, ×•×ž× ×™×§×” ×ת ×‘× ×”, ×•× ×•×ª× ×ª תבן ×œ×¤× ×™ בהמתו ×בל ×œ× ×œ×¤× ×™ בקרו, ×•×ž×˜×—× ×ª." (ש×). ×פילו ×× ×™×© ל×שה שפחות, קובע העיט – וכ×ן בולטת העובדה שבן מיימון ×—×™ ופעל ב×רצות ×”××™×¡×œ× â€“ "××™× ×” יושבת להבטלה ×‘×œ× ×ž×œ××›×” כלל, שהבטלה מבי××” לידי זימה".
התקדמות קלה: העיט הגדול ××™× × ×• מ×מין בזוגיות שווה, כמסתבר, ×ž×©×•× ×©×”×•× ×—×•×©×‘ ×©× ×©×™× ×ž×•×¢×“×•×ª לבגידה בבעליהן ודי בבטלה כדי להבי×ן לכך (רצוי לזכור, בהקשר ×–×”, ×ת דברי הלל הגדול: "מרבה שפחות, מרבה זימה", ×©×›× ×¨××” צפו ברקע). יתר על כן, מבדיקה × ×•×¡×¤×ª מוצ××™× ×©×‘×Ÿ מיימון ×”×™×”, ×× ×¨×§ ×”×™×” ×פשר, מחייב ×ת ×”×ישה ×‘×ª×©×œ×•× ×¢×‘×•×¨ ×”×›×œ×™× ×©×”×™× ×©×•×‘×¨×ª: "×”×ישה ששברה כלי×, בעת שעושה מל×כותיה בתוך ביתה–פטורה: ו×ין ×–×” מן הדין, ××œ× ×ª×§× ×”, ש×× ×ין ×תה ×ומר כן, ×ין ×©×œ×•× ×‘×ª×•×š הבית לעול×" (ש×, ט').
×’× ×ילו ×”×™×” רוצה השו×ל להפוך ×ת ×שתו ל×סירה, ×”×™×” הרמב"× ×ž×•×¦× ×œ×• תירוץ: "המדיר ×ת ×שתו ×©×œ× ×ª×œ×š לבית ×”×בל ולבית המשתה–×ו יתיר × ×“×¨×•, ×ו ×™×•×¦×™× ×•×™×™×ª×Ÿ כתובה: שזה כמי ש×סרה בבית הסוהר, ×•× ×¢×œ ×‘×¤× ×™×”. ו×× ×”×™×” טוען, ×ž×¤× ×™ ×‘× ×™ ××“× ×¤×¨×•×¦×™× ×©×™×© ב×ותו בית ×”×בל ×ו בבית המשתה, והוחזקו ×©× ×¤×¨×•×¦×™×–×©×•×ž×¢×™×Ÿ לו." ובכל מקרה, "×’× ××™ ×”×•× ×œ×ישה ×©×ª×”× ×™×•×¦××” תמיד, ×¤×¢× ×‘×—×•×¥ ×¤×¢× ×‘×¨×—×•×‘×•×ª; ויש לבעל ×œ×ž× ×•×¢ ×שתו מזה, ×•×œ× ×™× ×™×—×” לצ×ת ××œ× ×›×ž×• ×¤×¢× ×חת בחודש ×ו ×¤×¢×ž×™×™× ×‘×—×•×“×©, כפי הצורך: ש×ין יופי ל×ישה ××œ× ×œ×™×©×‘ בזווית ביתה, שכך כתוב "כל כבודה בת מלך, ×¤× ×™×ž×”". כלומר, המדובר ב×סירה ×¢× ×–×›×•×™×•×ª טיול × ×¨×—×‘×•×ª.
למותר לציין שלגבר יהודי קדוש מותר לש×ת יותר מ×שה ×חת: " × ×•×©× ××“× ×›×ž×” × ×©×™×, ×פילו מ××”, בין בבת ×חת, בין בזו ×חר זו; ו×ין ×שתו יכולה לעכב עליו: ×•×”×•× ×©×™×”×™×” יכול ליתן ש×ר כסות ×•×¢×•× ×”, כר×וי לכל ×חת ו×חת… לפיכך ציוו ×—×›×ž×™× ×©×œ× ×™×™×©× ××“× ×™×•×ª×¨ על ×רבע × ×©×™×, ××£ על פי שיש לו ממון הרבה, כדי שתגיע להן ×¢×•× ×” ×¤×¢× ×חת בחודש". ויצוין ×©×ž×“×™× ×ª ישר×ל, ×”×וסרת ככלל על פוליגמיה, מכירה בפוליגמיה בקרב ×™×”×•×“×™× ×©×ž×•×¦×× ×ž×ª×™×ž×Ÿ, ×ž×©×•× ×©×©× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×ª×§×‘×œ "×—×¨× ×“×¨×‘× ×• גרשו×", ש×סר על × ×©×™×ת יותר מ×שה ×חת. מדבריו של הרמב"×, ×גב, עולה שעוד בימיו – ×›-200 ×©× ×” ל×חר ×”×—×¨× â€“ ×”×•× ×œ× ×”×™×” מקובל ב×רצות ×”×יסל×.
כל ההלכות הללו, ו×חרות רבות ומ×וחרות יותר – "יש להזהר ×©×œ× ×™×œ×š ×יש בין שתי × ×©×™×, ×•×œ× ×‘×™×Ÿ ×©× ×™ ×›×œ×‘×™× ×ו ×©× ×™ חזירי×, וכן ×œ× ×™× ×™×—×• ×”×× ×©×™× ×©×ª×œ×š ×‘×™× ×™×”× ×שה ×ו כלב ×ו חזיר"; "××œ×ž× ×” ×סורה לגדל כלב, ×ž×¤× ×™ החשד" (שו"×¢ ××”"× ×›×‘':×›'), ועוד – קצת, ×יך לומר, הופכות ×ת הטיעון של ×פרתי למגוחך. צריך ××“× ×œ×”×™×•×ª עיוור מ×ד, ×œ× ×§×¨ ×ת ×¢×™× ×™×• ×›×ž×¨×¦×•× ×•, כדי לה×מין בו – וצריך לבצע קרי××” סלקטיבית מ×ד של ×”×˜×§×¡×˜×™× ×”×™×”×•×“×™×. ×”×שה היהודיה, ×חרי הכל, ×”×™× ×¨×›×•×©: ×”×™× × ×§× ×™×ª בשלושה ××•×¤× ×™× ×©×•× ×™×, והפרק ×‘×ž×©× ×” העוסק ברכישתה עוסק ×’× ×‘×¨×›×™×©×ª בקר. בעצ×, ×’× ×פרתי ×œ× ×—×•×©×‘ ×חרת: בסוף דבריו ×”×•× ×ž×¦×™×™×Ÿ שה"×שה ×”×™× ×ž×ª× ×ª ×”×‘×•×¨× ×œ×ד×". כלומר, ×פילו לשיטתו ××™× × ×” כלל יצור ×¨×™×‘×•× ×™. וסביר ×œ×”× ×™×— ש×פרתי, כמו כל גבר ×ורתודוקסי, ×ומר כל בוקר "ברוך ×©×œ× ×¢×©× ×™ ×שה".
הבעיה של ×פרתי ×”×•× ×©×”×•× ×”×ª×¨×’×œ ליהדות מבויתת: יהדות שיש בה ×—×œ×§×™× ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× ×‘×•×˜×œ×• ×בל ×× ×©×™× ×”×’×•× ×™×, ××£ ×©×”× ×ž×•×“×¢×™× ×œ×”×, ×ž×ª×‘×™×™×©×™× ×‘×”× ×•×œ× ×ž×–×›×™×¨×™× ××•×ª× ×‘×¤×•×ž×‘×™. ×בל יהדות מבוייתת קיימת רק בקרב מתי מעט, ××™× ×˜×œ×§×˜×•×לי×, שכן ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×¢×‘×¨×” ×ת מלחמת ×”××–×¨×—×™× ×©×œ החילון, ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×•×‘×¡×” בקרב, ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×ולצה לסגת ×ž×¤× ×™ ×”×ª×‘×•× ×”. להיפך: הבורות של ×”×—×™× ×•×š היהודי הממוצע מלמדת ×ת ילדיו ש×סופת ×”××ž×•× ×•×ª התפלות וסברות הכרס ×”×ž×›×•× ×” יהדות "מכילה המון חוכמה", ×ולי ×פילו ×ת כל החוכמה. והחיה הבלתי מבויתת מתפרצת מדי ×¤×¢× ×ž×”×ž×¨×ª×£. כשזה קורה, ×× ×©×™ "חכמת ישר×ל" מ××‘×“×™× ×ת כל ×”×¢×©×ª×•× ×•×ª. ×”×”×•×ž× ×™×–× ×©×œ×”× ×¨×š ושברירי מכדי שיעמוד במגע ישיר ×¢× ×”"×¡×¤×¨×™× ×”×§×“×•×©×™×".
×•×œ× ×¨×§ שלה×: ×”×›× ×¡×ª הסיגה ×ת זכויות ×”× ×©×™× ×¢×•×“ קצת. בעבר, הופיעו רק ×”×’×‘×¨×™× ×©×œ מקהלת ×”×›× ×¡×ª ×‘×¤× ×™ ר×ש ממשלת ×‘×¨×™×˜× ×™×”, כדי "×©×œ× ×œ×¤×’×•×¢ ×‘×¨×’×©×•×ª×™×”× ×©×œ ×”×—"×›×™× ×”×—×¨×“×™×"; עכשיו, לבקשת מיכ×ל בן ×רי (×”×יחוד הל×ומי), תתבצע הפרדה בין ×’×‘×¨×™× ×•× ×©×™× ×‘×—×“×¨ הכושר של ×”×›× ×¡×ª. מה רוצה בן ×רי? להחזיר ×ת חוקי הרמב"×. ×”×•× ×œ× ×™×›×•×œ לעשות ×–×ת מיד, ××– ×”×•× ×§×•×“×— ×‘×¡×¤×™× ×” סדק ×חרי סדק.
מדוע תובע בן ×רי להת×מן ×œ×œ× × ×©×™×? ×ž×©×•× ×©× ×©×™× ×”×¢×•×¡×§×•×ª בעבודת הגוף הן מפתות. יצרו ×œ× ×™×¢×ž×•×“ בעומס. ובשל כך, ×•×ž×©×•× ×©×’×‘×¨×‘×¨ יהודי קדוש הו×, צריך ×œ×¤× ×•×ª ×ותן – ×•×œ× ×ותו – מש×. כבר ×”×•×¨×’×œ× ×• ב××•×˜×•×‘×•×¡×™× ×ž×•×¤×¨×“×™×, ור××™× ×• כבר רחובות מופרדי×; ועכשיו – ×”×’× ×œ×›×‘×•×© ×ת המלכה עמי בבית? – מגיעה ההפרדה, ל×ט וזהיר ×בל מגיעה, ×’× ×ל ×”×›× ×¡×ª, בית ×”×¨×™×‘×•× ×•×ª העממית. ××ž×•× ×•×ª×™×• הטפלות של בן ×רי זכו ×œ×’×•×©×¤× ×§× ×›×—×©×•×‘×•×ª יותר מזכויותיהן של × ×©×™×. הרמב"× ×•×”×ž×’×œ×‘ שלו ×§×¨×•×‘×™× ××œ×™× ×• מעט יותר.
(יוסי גורביץ)