להיסטוריה יש חוש הומור מעוות מ×ד. ×›×©×©×•×ž×¢×™× ×ת הימין היהודי מקציף וטוען שזכויות ××“× ×•×“×ž×•×§×¨×˜×™×” ×”× ×¢×¨×›×™× ×–×¨×™×, ×™×•×•× ×™×™× ×ו × ×•×¦×¨×™×™×, קשה ×©×œ× ×œ×”×–×›×¨ בימין ×”×§×™×¦×•× ×™ ×”×ירופ××™, שטען בשעתו שדמוקרטיה וזכויות ××“× ×”× ×¢×¨×›×™× ×–×¨×™×, יהודיי×.
ב××£ ×חד ×ž×©× ×™ ×”×ž×—× ×•×ª ×”×לה – ועוד ×œ× ×“×™×‘×¨× ×• על ×”×ž×—× ×” ×”×יסלמיסטי – ×œ× ×‘×מת ×¨×•×¦×™× ×–×›×•×™×•×ª ×ד×, לכל היותר זכויות-×ת×-קרויין-×ד×-ו×ין-×”×-קרויין-×ד×. התפיסה ×©×œ×›×•×œ× ×™×© זכויות ×ד×, ×©× ×©×¢× ×ª על התפיסה שיש שוויון בין ×‘× ×™ ×”××“× ×‘×›×ž×” ×ž×•×‘× ×™× ×‘×¡×™×¡×™×™×, ×œ× ×‘×מת מקובלת על "×©×•×•×™×•× ×™×¡×˜×™×" ×œ×ž×™× ×™×”×. יש, למעשה, × ×™×™×¨ לקמוס ×œ× ×¨×¢ בכלל לבדוק ×ת ×”× ×§×•×“×” הזו. × ×§×¨× ×œ×• מבחן ×¡× ×˜ ×’'ורג'.
כידוע, ×’'ורג' ×”×•× ×§×“×•×© × ×•×¦×¨×™ שההיסטוריות שלו מפוקפקת, מה ×©×œ× ×”×¤×¨×™×¢ לו, למעשה סביר ×©×’× ×¢×–×¨, להפוך לסופרסט×ר. מדובר ×‘×¢×¦× ×‘×’×¨×¡×” חיוורת של פרס×וס, ×בל ×”×™× ×“×™ מקומית: על פי חלק × ×™×›×¨ מהתי×ורי×, ×’'ורג' פעל ב×זור לוד. ×œ×ž×§×•×ž×™×™× ×”×™×ª×” בעיית דרקון, ×©×”×ª× ×—×œ ×œ×”× ×¢×œ מ×גר ×”×ž×™× ×•×“×¨×© בתולה ×›×ª×©×œ×•× â€“ בערך מה שעושה ×”×ž× ×”×œ ×”×זרחי ×œ×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×‘×’×“×”, רק בלי ×”×ופציה של התשלו×. ×”×ž×§×•×ž×™×™× ×כן × ×”×’×• להקריב ×ת צעירותיהן – ×ž×©×•× ×ž×”, ×“×¨×§×•× ×™×, ×‘× ×™×’×•×“ למשל ×œ×ž×™× ×•×˜×ורי×, ×œ× ×ž×¢×•× ×™×™× ×™× ×‘×¦×¢×™×¨×™× â€“ למפלצת. ×™×•× ×חד ×”×’×™×¢ תורה של ×”× ×¡×™×›×” המקומית לעלות לקורבן, דבר ×©×”×•× ×›×ž×•×‘×Ÿ ×סון משמעותי יותר מ×שר מותה של ×¡×ª× ×¦×¢×™×¨×” שחייה עד ×›×” ×œ× ×”×™×• משהו בכלל, ור××” ×–×” ×¤×œ× â€“ ×’'ורג' בדיוק עבר ב×זור והחליט שיש לו כמה דקות לטיפול בדרקון. ×”×•× × ×™×’×© ×ל התפלץ, התווה ×ת ×ות הצלב, הדרקון ×יבד ×ת כוחותיו וג'ורג' שחט ×ותו. בסיפור × ×•×¨×ž×œ×™, ×’'ורג' ×•×”× ×¡×™×›×” (ששמה, מטבע הדברי×, ×œ× ×ž×•×–×›×¨) היו × ×™×©××™× ×•×—×™×™× ×‘×ושר עד ×¢×¦× ×”×™×•× ×”×–×”, ×בל ×§×“×•×©×™× × ×•×¦×¨×™×™× ×œ× ×‘×§×˜×¢ של × ×™×©×•×ין והסיפור מגיע להפי ×× ×“ המקובל בה×גיוגרפיות: ×”×וכלוסיה המקומית ×ž×ª× ×¦×¨×ª. במ×מר מוסגר, יצוין שסיפורי ×”×§×“×•×©×™× ×”×•×¦×™×ו ×ת כל ×”×›×™×£. כשפרס×וס ×‘× ×œ×”×¦×™×œ ×ת ×× ×“×¨×•×ž×“×” – ×•×’× ×–×” קורה ×œ× ×¨×—×•×§ מכ×ן, כבר ××– ידעו שמדובר ב×רץ ×וכלת יושביה – ×”×•× × ×¢×–×¨ בסוס מעופף; כשתז×וס הולך לחסל ×ת ×”×ž×™× ×•×˜×ור, ×”×•× ×œ×ž×¢×©×” × ×™×¦×œ על ידי × ×¢×¨×”, ×רי××“× ×” בת המלך ×ž×™× ×•×¡, שבלעדי החוט שלה ×œ× ×”×™×” מצליח לצ×ת מהמבוך. ×ž×™×ª×•×’×¨×¤×™× ×ž××•×—×¨×™× ×™×•×ª×¨ ×›×•×ª×‘×™× ×©×ª×–×וס × ×˜×© מ×וחר יותר ×ת ×רי××“× ×” על ××™×–×” ××™; ×›× ×¨××” שה×גו שלו, ×ו שלה×, ×œ× ×¢×ž×“ בזה.
מבחן ×¡× ×˜ ×’'ורג' ×”×•× ×›×–×”: ×× ×ž×‘×—×™× ×ª×š, כל ×שה ×”×™× × ×¡×™×›×” ×©× ×ž×¦×ת תמיד ב××™×•× ×ž×“×¨×§×•×Ÿ (מה שמלהק ×ותך ×בטומטית ×›×¡× ×˜ ×’'ורג'), ×תה ×›× ×¨××” ×œ× ×“×ž×•×§×¨×˜. בין ×× ×תה פסיכי ×וסטרי שחושש מ"היהודי שחור השיער ש×ורב ×œ× ×¢×¨×” זהובת השיער", ובין ×× ×תה בת ימי מוסת שצווח "×‘× ×•×ª ישר×ל ×œ×¢× ×™×©×¨×ל" תוך הכחשה עיקשת ×©×”×•× ×’×–×¢×Ÿ, מה ×©×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×ותך ×”×•× ×œ× ×–×›×•×™×•×ª ×ד×, ×פילו ×œ× ×–×›×•×™×•×ª ×”× ×©×™× ×‘× ×•×ª עמך, ××œ× ×–×›×•×™×•×ª הפ×לוס שלך.
×œ× ×©×™× ×‘×’×¨×ž× ×™×” הוויימ×רית היו הרבה יותר זכויות ×œ×¤× ×™ התקופה ×”× ×צית. בתור התחלה, עמדה להן הזכות הבסיסית לבחור ×ת ×‘× ×™ זוגן מבלי שהמשטרה ×ª×›× ×¡ לחדר המיטות שלהן. היתה להן בחירת מקצועות חופשית הרבה יותר. ×חרי העליה של ×”× ××¦×™× ×œ×©×œ×˜×•×Ÿ, ×”×ידי×ולוגיה הרשמית גרסה שתפקידן של ×”× ×©×™× ×¦×¨×™×š להיות מוגבל ל-Kinder, Kuche, Kirche (ילדי×, מטבח, ×›× ×¡×™×”), ×× ×›×™ המעיטה משמעותית בתפקידה של ×”×›× ×¡×™×” והעמידה ×ת תפקידה של ×”×שה על × ×™×”×•×œ הבית. × ×©×™× ×¡×‘×œ×• מ×פליה בתעסוקה עד שהמצב בחזית החמיר כל כך ×©×œ× ×”×™×ª×” ברירה ××œ× ×œ×”×©×ª×ž×© בהן כעובדות בתעשיה.
×›×©×ž×¡×ª×›×œ×™× ×¢×œ המקבילה היהודית, המצב ×œ× ×©×•× ×” כל כך. מטבע הדברי×, ×× ×©×™ ×›×”× × ×•×©×ž×•×ל ×ליהו, ×©×¢×•×ž×“×™× ×ž×חורי ×”×”×¤×’× ×•×ª ×”××—×¨×•× ×•×ª, ×œ× ×ž×“×’×™×©×™× ×‘×ª×¢×ž×•×œ×” ×©×œ×”× ×ת דחיקת זכויות ×”× ×©×™× ×œ×חור. ×בל ×›×©×‘×•×—× ×™× ×ת כתבי ×›×”× ×, מוצ××™× ×’× ×צלו ×ת ×”×¤×˜×¨× ×œ×™×–× ×©×œ שמירת המרחב הציבורי ×œ×’×‘×¨×™× ×‘×œ×‘×“ והחזרת ×”×שה הביתה, לתפקידי ×—×™× ×•×š. ×צל שמו×ל ×ליהו ×”× ×•×©× ×¤×©×•×˜ הרבה יותר: ×”×•× ×¤×¡×§ שיש להשחיר ×ת ×ª×ž×•× ×•×ª×™×”×Ÿ של × ×©×™×, ו×× ×—× ×• ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ × ×©×™× ×¦×“×§× ×™×•×ª ×•×¤×¢×œ×ª× ×™×•×ª למען ×§×™×“×•× ×¦×“×§×”, כדי ×©×œ× "להסיח" ×ת ×“×¢×ª× ×©×œ ×”×’×‘×¨×™× ×‘×‘×™×ª ×”×›× ×¡×ª. ×•×œ× ×”×™×” מדובר בצילומי ×‘×™×§×™× ×™: מדובר ×”×™×” בצילומי ר×ש × ×ª×•×Ÿ בכובע ×¦× ×•×¢. ×ליהו חטף ×œ× ×ž×¢×˜ ×ש על הפסיקה הזו, והמשיך לעמוד מ×חוריה. מדובר בעקרון.
עכשיו, ×ליהו ×”×™×” יכול ללכת לכיוון ×חר. ×”×•× ×”×™×” יכול לקחת ×ת התפיסה ההלכתית של "×שה גדולה" – ×שה שיש לה סמכות וכבוד ויש להתייחס ×ליה ×›×ילו היתה גבר, תוך ×”×¦× ×¢×ª חירוק ×”×©×™× ×™×™× â€“ ולהודיע ×©×‘×ž×•× ×—×™ ×™×ž×™× ×•, כל ×שה ×”×™× "×שה גדולה". יש כמה ×¨×‘× ×™× ××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×œ×™×‘×¨×œ×™×™× ×©×œ×—×©×• פסיקות ×›×לה. ×ליהו ×œ× ×”×œ×š לש×, ×”×•× ×”×œ×š במכוון לכיוון ההפוך.
×× ×•×›×שר ×ª×§×•× ×›×ן ×ž×“×™× ×ª הלכה – מה ש×ליהו ×ž×§×“× ×‘×ž×•×“×¢, מה שתומכיו ×”×›×”× ×™×¡×˜×™× ×ª×ž×™×“ קידמו, ×’× ×× ×‘×”×¦× ×¢×” יחסית – יוסג מעמד ×”× ×©×™× ×‘×™×©×¨×ל ×חורה הרבה, הרבה יותר מכפי שהוסג על ידי ×”× ×צי×. מעמדן ×™× ×•×¢ סביב ×–×” של × ×©×™× ×‘×יר×ן וערב הסעודית, ×›× ×¨××” יותר ×יר×ן.
×–×” ×œ× ×ž×§×¨×”, זו ×œ× ×ª×§×œ×”, ×–×” ×œ× ×”×™×¡×— הדעת: זו שיטה. דחיקת ×”× ×©×™× ×œ×חור, שלילת סמכויותיהן, יכולותיהן להתחרות בשווה בכל תחומי ×”×—×™×™×, ×”×™× ×—×œ×§ ××™× ×˜×’×¨×œ×™ מהתפיסה ×”×’×–×¢× ×™×ª של ×”×—×™×™×. כפי שיש ×¢×ž×™× ×©×•× ×™×, ×—×©×•×‘×™× ×™×•×ª×¨ ×•× ×—×•×ª×™× ×™×•×ª×¨, יש מדרג ×’× ×‘×ª×•×š ×”×¢× ×”× ×‘×—×¨. ×•× ×©×™×, שעל פי התפיסה הזו טבען פסיבי, צריכות ללכת לחלק ×”×חורי של ×”×וטובוס. כל × ×¡×™×•×Ÿ מצד ×שה ×©×œ× ×œ×ž×œ× ×ת תפקידה "הטבעי" ×”×•× ××™×•× ×¢×œ כל המערכת, שמבוססת על שורה של ×”× ×—×•×ª ×פריורי על ×˜×‘×¢× ×©×œ ×× ×©×™× ×©× ×©×¢× ×•×ª על רגע לידת×: יהודי ×”×•× ×‘×Ÿ של מלך, ×רי × ×•×¢×“ לשלטון, ×שה × ×•×¢×“×” למטבח ×•×œ×™×œ×“×™× (×ž×¢× ×™×™×Ÿ, במ×מר מוסגר, להתייחס לתפיסה ×”× ×צית שמבין כל ×”×¢×ž×™× ×›×•×œ×, רק ×”×’×¨×ž× ×™× ×•×”×™×”×•×“×™× ×”×‘×™× ×• ×ת חשיבות טוהר ×”×’×–×¢ ושמרו עליו. ×ת המיתוס על קדושת ×”×“× ×”×™×”×•×“×™ ×ž×•×›×¨×™× ×‘×œ×”×˜ ×’× ×”×’×–×¢× ×™× ×©×œ× ×•, ×©×ž×ª×¢×œ×ž×™× ×ž×”×¢×•×‘×“×” שרוב ×”×™×”×•×“×™× ×œ×ורך ההיסטוריה העדיפו לוותר על ×”×“× ×”×§×“×•×©).
הרבה מזה – במיוחד כשקור××™× ×ת תועבת הקבלה – מקורו בפחד קמ××™ ×ž×¤× ×™ ×ž×™× ×™×•×ª×” של ×”×שה. פגיעה בבתוליה של ×”×שה – ×קט שיש בו שפיכת ×“× â€“ ×”×•× ×˜×בו ×‘×¢×™× ×™ ×”×’×–×¢× ×™×. ×“× ×”×ž×—×–×•×¨ הופך ×ת ×”×שה, ×ž×‘×—×™× ×ª ההלכה היהודית, לטמ××” כמעט-תמידית. ×“× ×‘×ª×•×œ×” ×•×“× ×שה בעת המחזור ×”×, ×‘×¢×™× ×™ המ××ž×™× ×™× ×‘×›×™×©×•×£, כלי ×¤×•×˜× ×˜×™ מ×ד. ×× ×—× ×• עמוק בטריטוריית הכישוף, כפי שר××™× ×• מה×גדה על ×”× ×©×™× ×”×¢×¨×‘×™×•×ª ×”×–×§× ×•×ª שרוקחות שיקויי פיתוי. ×œ× ×‘×ž×§×¨×” מכשפות הן ×–×§× ×•×ª: מיתולוגית, הן ×יבדו ×ת כוח ×”×—×™×™× ×©×œ×”×Ÿ, ×“× ×”× ×™×“×”, ועל כן כל מה ×©× ×•×ª×¨ להן ×”×•× ×œ×’×–×•×œ ×ת ×—×™×™×”× ×•××•×©×¨× ×©×œ ×חרי×.
ומעל לכל, יש ×›×ן ×”×’× ×” על כבוד הפ×לוס הפגוע של בן ×”×¢× ×”× ×‘×—×¨, שכמסתבר שככל ×©×”×•× × ×‘×—×¨ יותר כך ×”×•× ×ž×œ× ×¨×’×©×™ × ×—×™×ª×•×ª יותר, ותמיד מ×מין – ×›× ×¨××” בצדק, ×ž×‘×—×™× ×ª הגזען הממוצע – ×©× ×©×•×ª השבט יעדיפו זר מסתורי על ×¤× ×™×•. הש×לה הקל×סית של ×”×× ×©×™× ×”×לה ×”×™× "מה, היית רוצה ש×חותך ×ª×¦× ×¢× ×¢×¨×‘×™?". ×ת ×ותן הש×לות ממש ש×לו ×‘×’×¨×ž× ×™×” ×œ×¤× ×™ ×©×ž×•× ×™× ×©× ×”, ×בל ×–×” ×œ× ×ž×¤×¨×™×¢ ×œ×’×–×¢× ×™× ×”×™×”×•×“×™×, ×›×™ "×–×” ×œ× ×ותו הדבר". ×–×” בדיוק ×ותו הדבר; התשובה הקלה ×”×™× ×©×× ×™ מעדיף ש×חותי ×ª×¦× ×¢× ×›×ž×” ×ž×”×¢×¨×‘×™× ×©×× ×™ מכיר, מ×שר ×©×ª×¦× ×¢× ×’×–×¢×Ÿ יהודי. התשובה ×”×מיתית ×”×™× ×©×–×” לחלוטין ×œ× ×ž×©× ×”, מה ×× ×™ חושב על הדייט ×”×‘× ×©×œ ×חותי. ×”×™× ×œ× ×¦×¨×™×›×” ×ת ×ישורי ×•×”×™× ×œ× ×¦×¨×™×›×” ×ת ×”×’× ×ª×™. ×”×™× ×שה, ××“× ××•×˜×•× ×•×ž×™ לחלוטין, ×œ× ×¡×¤×— שלי.
ומי ×©×œ× ×ž×‘×™×Ÿ ×ת ×–×”, ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ ×©×”×—×™×™× ×”× ×œ× ×גדה ×¨×•×ž× ×˜×™×ª ×‘×©× ×§×œ על ×“×¨×§×•× ×™× ×•× ×¡×™×›×•×ª שבהן ×”× ×©×™× ×ª×ž×™×“ משמשות, כמה × ×•×—, בתפקיד הקורבן והגברבר, כמה × ×•×—, בתפקיד ×”×ביר ×¢× ×”×—×¨×‘ ×ו לפחות ×”×œ×•× ×•×¢×¨×™×ž×ª ×”×—×‘×¨×™× × ×ž×•×›×™ המצח, תמיד ×™×”×™×” בצד ×”×œ× × ×›×•×Ÿ של המתרס בין ×‘× ×™ ××“× ×—×•×¤×©×™×™× ×•×¤××©×™×¡×˜×™× ×œ×’×•×•× ×™×”× ×”×©×•× ×™×.
(יוסי גורביץ)