ברשת מסתובב עכשיו עלון המזהיר ×ž×¤× ×™ ×¡×›× ×•×ª הסילבסטר. העלון רצוף שגי×ות גסות: ×”×•× ×˜×•×¢×Ÿ, למשל, שסילבסטר הר×שון ×”×™×” ×פיפיור, בעוד שתו×ר מדויק יותר ×™×”×™×” הבישוף של רומ×: ×”×פיפיורות ×œ× ×§×™×‘×œ×” ×ת הכוח ש×× ×• ×¨×’×™×œ×™× ×œ×• עד המ××” ×”-11. ×פילו ×× × × ×™×— לטעות הזו, שיכולה ל×פיין ×× ×©×™× ×©××™× × ×ž×›×™×¨×™× ×ת תולדות ×”×›× ×¡×™×” הקתולית, הרי שיש ×©× ×˜×¢×•×ª מצמררת יותר. העלון טוען, ×›×™ ב-31 בדצמבר, 1400, פרץ "×”×¤×•×’×¨×•× ×”×ž×ורגן הר×שון", ×‘×’×¨×ž× ×™×”, צרפת ו×× ×’×œ×™×” בו ×–×ž× ×™×ª.
× × ×™×— לכותב, ש××™× × ×• יודע ×›×™ פשוט ×ין ×פשרות ל×רגן תי××•× ×›×–×” בין שלש ×”×ž×“×™× ×•×ª, ולו בשל בעיות התקשורת; × × ×™×— לעובדה, ×›×™ ×”×•× ×—×•×–×¨ כפשוטה על עלילת ×”×“× ×©×”×•×¤× ×ª×” ×›× ×’×“ יהודי×; ×בל כיצד ×œ× ×™×“×¢ הכותב, המתיימר להיות יהודי מ×מין, ×›×™ ×‘×©× ×ª 1400 ×œ× ×”×™×• כלל ×™×”×•×“×™× ×‘×¦×¨×¤×ª ו×× ×’×œ×™×”?
ומה ×¢× ×™×“×™×“ שלי, ×œ× ×ž×Ÿ הבורי×, שכ×שר סיפר ×ת הסיפור הידוע (×”×•× ×™×“×•×¢, × ×›×•×Ÿ?) על רבי ×¢×§×™×‘× ×•"×’× ×–×• לטובה", ×¡×™×™× "ו××– ב×ו קוז××§×™× ×•×©×¨×¤×• ×ת העיירה" – מבלי לחוש בבעייתיות של שילוב רבי עקיב×, ×ª× × ×ž×™×”×•×“×” של המ××” ×”×©× ×™×”, ×ž×ž× ×”×™×’×™ מרד בר כוכב×, בהוויה של העיירה היהודית המזרח ×ירופ×ית?
הישר××œ×™× ××™× × ×™×•×“×¢×™× ×”×¡×˜×•×¨×™×”. דומה שיש ×›×•×•× ×ª מכוון מ×חורי הדבר. ר×שית, שלפה מערכת ×”×—×™× ×•×š הישר×לית ×ת ההסטוריה היהודית מכלל ההסטוריה העולמית, והציגה ×ותה כדבר × ×¤×¨×“: יש "הסטוריה יהודית", ויש כל הש×ר. ×©× ×™×ª, הפכו ×ת ההסטוריה היהודית כולה להסטוריה לקרימוסה, הסטוריה של דמעות: הלימוד מתמקד בחורבן בית ×©× ×™ – ×•×œ× ×‘××ž×•× ×•×ª ובתרבויות שפרחו בתקופתו; בחורבן יהדות הריין בעת מסעות הצלב (×ž×”× ×ž×¡×¢×•×ª הצלב? מהי × ×¦×¨×•×ª? ×œ× ×—×©×•×‘. × ×•×¦×¨×™× ×”× ×× ×©×™× ×©×”×•×¨×’×™× ×™×”×•×“×™×), ×•×œ× ×‘×¨×©"×™ ובבית מדרשו; בגלות ספרד וב××™× ×§×•×•×™×–×™×¦×™×” הספרדית, ×•×œ× ×‘×ª×•×¨ הזהב של ספרד; ובין ×©× ×™ ×לה, כמובן, היו ב×ירופה רק עלילות ד×.
הסיבה, כמובן, ×”×™× ×”×ª×¤×™×¡×” ×”×¦×™×•× ×™×ª. שלילת הגולה, המתעלמת מן העובדה החותכת ×›×™ רוב מכריע של ההסטוריה היהודית × ×›×ª×‘ בגולה; ×›×™ ×’× ×‘×˜×¨× ×—×¨×‘ הבית ×”×©× ×™ ישבו רוב יהודי ×”×¢×•×œ× ×ž×—×•×¥ ליהודה; הש×יפה להסטוריה "× ×•×¨×ž×œ×™×ª", הסטוריה של ×“× ×•×ž×œ×›×™× ×•×ž×œ×—×ž×•×ª, גרמה להסטוריוגרפיה ×”×¦×™×•× ×™×ª – לפחות בגירסת בית הספר שלה – לדלג על 2000 ×©× ×™× ×§×¨×™×˜×™×•×ª.
×× × ×•×¡×™×£ לכך ×©× ×ת ×–×¨×™× ×¨×‘×ª דורות, ותפיסה הגורסת ×›×™ מה ×©×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×œ× ×™×”×•×“×™× ×œ× ×¦×¨×™×š ×œ×¢× ×™×™×Ÿ ×™×”×•×“×™× â€“ × ×§×‘×œ חברה חסרת ×¢×•×’× ×™× ×”×¡×˜×•×¨×™×™×. ב××•×–× ×™ שמעתי מדריך ×ª×™×™×¨×™× ×™×©×¨×לי, המסביר תחת שער טיטוס ×›×™ הקיסר הפל×בי×× ×™ ×”×™×” ×‘×¢×¦× ×פיפיור (×”×•× ×˜×¢×” במשמעות הכתובת pontifex maximus; וכי מי יכול ×”×™×” ללמדו ×›×™ ×”××¤×™×¤×™×•×¨×™× × ×˜×œ×• תו×ר ×–×” מן הקיסרי×?). שמעתי בוגרי ישיבות ×ª×™×›×•× ×™×•×ª ×”×¡×‘×•×¨×™× ×©×פלטון ×—×™ ×חרי הרמב"×: ×חרי הכל, חלק גדול מן ×”×˜×¢× ×•×ª שלו מזכירות ×ת ×לו של הרמב"×. ×× ×©×™× ×—×•×©×‘×™× ×©×”×—×©×ž×•× ××™× × ×™×¦×—×• ×ת הרומ××™× ×“×•×•×§×, וש×ין ×œ×”× ×ž×•×©×’ ×× ×”×™×•×•× ×™× ×‘×ו ×œ×¤× ×™ הרומ××™×, ×ו להיפך.
ולמה שיהיה לה×? בשרשרת ×”××™× ×¡×•×¤×™×ª של "בכל דור ודור קמו ×¢×œ×™× ×• ×œ×›×œ×•×ª×™× ×•, ועשו עבודה די טובה", ×”×× ×–×” ב×מת ×ž×©× ×” ×× ×§×•×“× ×”×™×• ×לה ×”×ž×¦×¨×™× ×•×¨×§ ×חר כך ×”× ×צי×, ו×יפה, בדיוק, × ×ž×¦××™× ×”×‘×™×–× ×˜×™× ×‘×©×œ×©×œ×ª הזו? וכך יש ×× ×©×™× ×©××™× × ×ž×›×™×¨×™× ×›×œ תרבות – ×פילו ×œ× ×ת זו היהודית. ×× ×©×™× ×©×œ× ×ž×ž×© ×¡×’×•×¨×™× ×ž×ª×™ ×”×™×” בית ר×שון (×”×”×•× ×©×”×—×¨×™×‘×• ×”×™×•×•× ×™×, כידוע), ומתי בית ×©× ×™, מי ×”× ×”×—×¡×™×“×™×, ומה ×”× ×¨×¦×•, בעצ×.
וכידוע, ×ין ו×קו×. ×ת ×ž×§×•× ×”×”×¡×˜×•×¨×™×” תופס המיתוס: המיתוס של "כל ×”×¢×•×œ× × ×’×“× ×•, תמיד, ×פריורי"; מיתוס שמ×פשר להפוך ×ת עלילת ×”×“× ×¢×œ פיה, ולה××©×™× ×ת כל ×”× ×•×¦×¨×™× ×‘×©× ×ª 1400 בקשר ×›× ×’×“ ×”×™×”×•×“×™× ×©×‘×™× ×™×”×; המיתוס לפיו ×‘×ž×§×•× ×‘×• × ×ž×¦××™× ×”×™×”×•×“×™×, × ×ž×¦××™× ×’× ×”×§×•×–××§×™×; שהשו××” משמשת כשי××” של שרשרת מיסטית כלשהי, וששו××” × ×•×¡×¤×ª × ×ž×¦×ת מעבר ×œ×¤×™× ×”. שרשרת ×רוכה, ש×ין לה רצף סיבתי, ×ž×©×•× ×©××™× × ×” זקוקה לסיבה.
× ×™×˜×©×” ש×ל ×¤×¢× "כיצד מועילה ומזיקה ההסטוריה לחיי×": כיצד מזיק העדר ההסטוריה ×œ×—×™×™× ×× ×—× ×• רו××™× ×‘×›×œ ×¤×¢× ×©×‘×• ×× ×• ×ž×‘×™×˜×™× ×¢×œ העדר המבוהל ×”× ×§×¨× ×”×¦×™×‘×•×¨ הישר×לי.
(הערה: הטקסט ×”×–×” ×”×ª×¤×¨×¡× ×‘×ž×§×•×¨×• ×‘× ×¢× ×¢, ×œ×¤× ×™ כשבע ×©× ×™×. חשבתי שלרגל ×”×©× ×” הב××” ×¢×œ×™× ×• לטובה, ר×וי להזכיר ×ותו.)
(יוסי גורביץ)