ביקורו של ×‘× ×“×™×§×˜×•×¡ ×”-16 בישר×ל ×”×•× ×ספקלריה מ×ירה, שדרכה ×פשר לבחון ×ת ×”×פולוגטיקה הקבועה על ×”×’×–×¢× ×•×ª היהודית: היהודי×, ××•×ž×¨×™× ×œ× ×•, ×”× ×¨×—×ž× ×™× ×‘× ×™ ×¨×—×ž× ×™×, ו×× × ×¤×œ×• ×œ×’×–×¢× ×•×ª הרי ×–×” רק בגלל המצב ×”×‘×˜×—×•× ×™. ×©× ×ת ×”×¢×¨×‘×™× ×”× ×¤×•×¦×” בקרב ××—×™× ×• היהודי×, ××•×ž×¨×™× ×œ× ×•, × ×•×‘×¢×ª ×ך ורק מהמצב ×”×‘×˜×—×•× ×™. ×ילו ×œ× ×”×™×” מצב ×‘×˜×—×•× ×™, ×œ× ×”×™×ª×” ×’× ×’×–×¢× ×•×ª. זו, ×× ×›×Ÿ, ×’×–×¢× ×•×ª של זמן מלחמה, ו××£ שיש ×œ×’× ×•×ª ×ותה ×•×œ×”×œ×—× ×‘×”, יש להבין ×ת ×”×œ×•×§×™× ×‘×”. מלחמה משבשת ×ת המצפון.
×ו של×.
* * * * *
מועצת ×”×¨×‘× ×•×ª הר×שית קיבלה ×”×™×•× ×”×—×œ×˜×”, הקובעת שמסירת "חלק ×ו × ×›×¡ מ×רץ ישר×ל" לידי הוו×תיקן "×סורה על פי ההלכה", והורו לממשלה ב×ופן ש××™× × ×• משתמע ×œ×©× ×™ ×¤× ×™× ×›×™ עליה "להפסיק ל×לתר ×ת כל ×”×ž×’×¢×™× ×‘×¢× ×™×™× ×™× ×לו".
שווה, ×גב, לעקוב ×חרי שמות ×”×¨×‘× ×™× ×”×ž×¢×•×¨×‘×™×: יעקב שפיר×, ×‘× ×• של הרב הר×שי לשעבר ××‘×¨×”× ×©×¤×™×¨×; שמו×ל ×ליהו, חומץ בן חומצה, ×‘× ×• של מרדכי ×ליהו; יצחק פרץ, לשעבר שר ×ž×˜×¢× ×©"ס; יהודה דרעי, ×חיו של ×ריה דרעי (שהורשע, בין הש×ר, בהעברת ×›×¡×¤×™× ×œ×¢×ž×•×ª×” של יהודה); ושמחה הכהן קוק, × ×¦×¨ ל. סת×, ×œ×¤×¢× ×”×‘××” ש××™×–×” חובש כיפה יטען ×‘×¤× ×™×›× ×‘×¤× ×™× ×¨×¦×™× ×™×•×ª שמערכת המשפט הישר×לית ×”×™× ×וליגרכיה. מתקבל ×”×¨×•×©× ×©×¦×ž×“ ×”×ž×›×©×¤×™× ×”×¨××©×™×™× × ×¢×“×¨ מהדיון, שכן ×”× ×¢×©×•×™×™× ×œ×¢×ž×•×“ בעוד שבוע במצב ×”×œ× × ×¢×™× ×©×‘×• ×¢×œ×™×”× ×œ×‘×¨×š ×ת ×‘× ×“×™×§×˜×•×¡.
× ×™×ž×•×§×™ החלטתה של המועצה ×œ× ×¤×•×¨×¡×ž×• ×‘×•×•×™×™× ×˜, ×בל ×œ× ×§×©×” לעמוד עליה×. ×ין ×›×ן, כמובן, ×©×•× ×˜×™×¢×•×Ÿ ×‘×˜×—×•× ×™. חובשי הכיפות הסתתרו מ×חורי ×˜×™×¢×•× ×™× ×›×לה במשך 20 ×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª, ×›×©×”× ×™×ž×•×§ העיקרי ×©×œ×”× ×”×•× ×©×¢×œ פי ההלכה יוצ××™× ×œ×ž×œ×—×ž×” בשבת בערי ספר "×פילו על עסקי תבן וקש". מ×חר והקש היחיד שה×פיפיור צפוי לבקש ×”×•× ×§×©-שתיה, ומ×חר ו×× ×©×™ המשמר השווייצרי ×œ× ×ž×¡×›× ×™× ×ת ×©×œ×•× ×™×©×¨×ל ×פילו ××œ×™×‘× ×“×©×ž×•×ל ×ליהו, ×›× ×¨××” שזה ×œ× ×”×¢× ×™×™×Ÿ.
××– ×× ×ž×” × ×©×רו? מה הבסיס ההלכתי? ×יסור "×œ× ×ª×—× ×". מקורו, כרגיל, בחוסר ×”×”×‘× ×” הבסיסי של כותבי התלמוד בעברית מקר×ית. בעוד שהפסוק "×”×—×¨× ×ª×—×¨×™× ×ות×, ×œ× ×ª×›×¨×•×ª ×œ×”× ×‘×¨×™×ª ×•×œ× ×ª×—× ×" ×וסר בפשטות על ×—× ×™× ×”, ×”×ž×›×©×¤×™× ×ž×”×“×•×¨×•×ª ×”×§×•×“×ž×™× ×”×¢×“×™×¤×• ×œ×¢×§× ×ותו ולפרש ×ת ×”×יסור "×œ× ×ª×—× ×" כך: "×œ× ×ª×™×ª×Ÿ ×œ×”× ×—× ×™×” בקרקע" – חל ×יסור על מכירת ×ו השכרה של קרקע ב×רץ ישר×ל ×œ× ×•×›×¨×™×; ×œ× ×ª×™×ª×Ÿ ×œ×”× ×ž×ª× ×ª ×—×™× ×; ו"×œ× ×ª×™×ª×Ÿ ×œ×”× ×—×Ÿ" – ×יסור על דיבור ×‘×©×‘×—× ×©×œ ל×-יהודי×.
ובלשון הזהב של הרמב"×:
"× ×ין כורתין ברית לעובדי עבודה זרה, כדי ×©× ×¢×©×” ×¢×™×ž×”× ×©×œ×•× ×•× × ×™×— ××•×ª× ×œ×¢×•×‘×“×”–×©× ×מר "×œ× ×ª×›×¨×•×ª ×œ×”× ×‘×¨×™×ª" ××œ× ×™×—×–×¨×• מעבודתה, ×ו ייהרגו. ו×סור ×œ×¨×—× ×¢×œ×™×”×, ×©× ×מר "×•×œ× ×ª×—×•× ×". לפיכך ×× ×¨××” גוי עובד עבודה זרה ×ובד ×ו טובע ×‘× ×”×¨, ×œ× ×™×¢×œ× ×•; ר×הו לקוח למות, ×œ× ×™×¦×™×œ× ×•. ×בל ל×בדו בידו, ×ו לדוחפו לבור, ×•×›×™×•×¦× ×‘×–×”–×סור, ×ž×¤× ×™ ש××™× ×• עושה ×¢×™×ž× ×• מלחמה.
"ב במה ×“×‘×¨×™× ×מורי×, בגוי. ×בל מוסרי ישר×ל, ×•×”×ž×™× ×™×, וה×פיקורוסין–מצוה ל×בדן ביד, ולהורידן עד ב×ר שחת: ×ž×¤× ×™ שהן מצירין לישר×ל, ומסירין ×ת ×”×¢× ×ž×חרי ×”', כישוע ×”× ×•×¦×¨×™ ותלמידיו, וצדוק ובייתוס ותלמידיהז"×©× ×¨×©×¢×™×, ירקב".
"×’. מכ×ן ×תה למד ש×סור לרפ×ות עובדי עבודה זרה, ×פילו בשכר; ו×× ×”×™×” ×ž×ª×™×™×¨× ×ž×”×Ÿ, ×ו שהיה חושש ×ž×©×•× ×יבה–×ž×¨×¤× ×‘×©×›×¨, ×בל ×‘×—×™× × ×סור. וגר תושב–הו×יל ו×תה מצווה להחיותו, מרפ×ין ×ותו ×‘×—×™× ×.
"ד. ×ין מוכרין ×œ×”× ×‘×ª×™× ×•×©×“×•×ª, ב×רץ ישר×ל; ובסוריה, מוכרין ×œ×”× ×‘×ª×™×, ×בל ×œ× ×©×“×•×ª. ומשכירין ×œ×”× ×‘×ª×™× ×‘×רץ ישר×ל, ובלבד ×©×œ× ×™×¢×©× ×©×›×•× ×”–ו×ין ×©×›×•× ×”, פחותה משלושה…
"ו. וכן ×סור לספר בשבחן, ו×פילו לומר כמה × ××” גוי ×–×” בצורתו; קל וחומר שיספר בשבח מעשיו, ×ו שיחבב דבר מדבריה×: ×©× ×מר "×•×œ× ×ª×—×•× ×" – ×œ× ×™×”×™×” ×œ×”× ×—×Ÿ ×‘×¢×™× ×™×š, ×ž×¤× ×™ ×©×’×•×¨× ×œ×”×™×“×‘×§ עימו וללמוד ממעשיו הרעיׅ
"×—. ×ž×¤×¨× ×¡×™×Ÿ ×¢× ×™×™ ×’×•×™×™× ×¢× ×¢× ×™×™ ישר×ל, ×ž×¤× ×™ דרכי שלו×; ו×ין ממחין ביד ×¢× ×™×™ ×’×•×™×™× ×‘×œ×§×˜ שכחה ופי××”, ×ž×¤× ×™ דרכי שלו×. ושו×לין בשלומן, ו×פילו ×‘×™×•× ×יד×, ×ž×¤× ×™ דרכי שלו×; ו×ין כופלין להן שלו×, לעול×. ×•×œ× ×™×™×›× ×¡ לביתו של × ×•×›×¨×™ ×‘×™×•× ×ידו, ליתן לו שלו×; מצ×ו בשוק, × ×•×ª×Ÿ לו ×©×œ×•× ×‘×©×¤×” רפה וכובד ר×ש.
"ט. ×ין כל ×”×“×‘×¨×™× ×”×לו ×מורי×, ××œ× ×‘×–×ž×Ÿ שגלו ישר×ל לבין ×”×ומות, ×ו בזמן שיד ×”×’×•×™×™× ×ª×§×™×¤×”. ×בל בזמן שיד ישר×ל תקיפה על ×ומות העול×, ×סור ×œ× ×• ×œ×”× ×™×— גוי עובד עבודה זרה ×‘×™× ×™× ×•…". ההדגשות שלי.
×× ×™ ×ž×ª× ×¦×œ על הציטוט ×”×רוך ×”×–×”, ×בל ×× ×™ חושב שיש בו טע×. ×לו ×ž×›× ×©×”×©× "שמו×ל ×ליהו" ו×יסור על השכרת דירות ×œ× ×•×›×¨×™× ×’×•×¨× ×œ××™×–×” פעמון לצלצל במוח×, ×œ× ×˜×•×¢×™×: החומץ × ×—×§×¨ ×œ×¤× ×™ כמה ×©× ×™× ×‘×—×©×“ להסתה ×œ×’×–×¢× ×•×ª, ×ž×©×•× ×©×¤×¡×§ ש×ין להשכיר דירות ×œ×¡×˜×•×“× ×˜×™× ×¢×¨×‘×™×. התיק × ×’×“×• × ×¡×’×¨, כמובן. ×”×ž×“×™× ×” ×œ× ×ž×ª×¢×¡×§×ª ×¢× ×¨×‘× ×™×. ×œ× ×›×לה ×©×”× ×—×œ×§ מה×וליגרכיה, על כל ×¤× ×™×. ר×וי לציין שבעוד שהרמב"× ×ž×“×‘×¨ במפורש על עובדי עבודה זרה בפסיקה שלו, ולשיטתו × ×•×¦×¨×™× ×”× ×¢×•×‘×“×™ עבודה זרה בעוד ×©×ž×•×¡×œ×ž×™× ×”× "מייחדי×" – פסיקה ש×פשר שהושפעה מהעובדה ×©×”×•× ×¢×¦×ž×• × ×לץ להת××¡×œ× â€“ הרי ש×ליהו מרחיב ×ותה ×’× ×œ×ž×•×¡×œ×ž×™×. × ×•×¦×¨ ×›×ן מיזוג בין ×”×’×–×¢× ×•×ª ההלכתית ×”× ×§×™×” ובין ×”×’×–×¢× ×•×ª העממית.
מיד, כמובן, ×ª×§×•× ×‘×¨×™×’×“×ª ×”×”×’× ×” על ×”×ורתודוקסיה היהודית, שתטען שמדובר ×‘×˜×§×¡×˜×™× ×¢×‘×©×™× ×©×ין ×œ×”× ×©×•× ×§×©×¨ למצי×ות ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª. × × ×™×— עכשיו לש×לה מדוע ×—×™×œ×•× ×™× ×ž×•×‘×”×§×™× ×œ×›×ורה × ×—×œ×¦×™× ×ª×ž×™×“ ×œ×”×’× ×” על ××•×™×‘×™×”× ×‘× ×¤×© (ר×ו סעיף ב', למעלה) ×ž×©×•× ×©× ×¨××” ×©×”×™× ×œ×§×•×—×” ×ž×ª×—×•× ×‘×¨×™×ות ×”× ×¤×©; × ×¦×™×™×Ÿ חדות שהפסיקה הזו הדהדה, היו×, ×‘×ž×“×™× ×ª ישר×ל, בפסיקה של הגוף ההלכתי הגבוה ביותר המוכר על ידי ×”×ž×“×™× ×”. זו ××™× × ×” ×ות מתה. ×”×™× ×”×™×ª×” ×ות מתה רק "בזמן שגלו ישר×ל בין ×”×ומות, בזמן שיד ×”×’×•×™×™× ×ª×§×¤×”". הקמתה של ישות ×ž×“×™× ×™×ª יהודית החייתה ×ותה, ×•×”×¢× ×™×§×” × ×©×§ ×’×¨×¢×™× ×™ בידי ×ž×“×™× ×” שה×ידי×ולוגיה הרשמית שלה ×”×™× ×©× ×ת המין ×”×× ×•×©×™.
יודגש שוב ×©×œ× ×ž×“×•×‘×¨ בכמה מדובללי-גבעות ×ו ××™×–×” רב × ×™×“×— ×ž×”×ª× ×—×œ×•×ª יד גולית: זו פסיקה של ×”×¨×‘× ×•×ª הר×שית בישר×ל. מדובללי הגבעות ×¢×•×©×™× ×ת שלה×, כמובן. בעוד ×”×פיפיור מודיע ×©×”×•× ×ž×’×™×¢ ×›"צליין של שלו×", כביקור ב"×רץ הולדתו, מותו ותחייתו של ××œ×•×§×™× ×•" (כך טמק×. מתי, לעז×זל, החליפה המילה '×לוקי×' ×ת המילה '×לוהי×' ×’× ×‘×ª×§×©×•×¨×ª ×”×—×™×œ×•× ×™×ª?), מיהרו דב לי×ור וחבר מרעיו להצהיר על כך שהמלחמה ×¢× ×”× ×¦×¨×•×ª × ×ž×©×›×ª, וסיעת ×”×יחוד הל×ומי × ×§×¨×ת ×œ×”×—×¨×™× "כל ×ירוע שיש בו × ×ª×™× ×ª כבוד ×ו הערכה ל×פיפיור, ×ו ×œ× ×¦×¨×•×ª בכלל". ×‘×›× ×¡×ª, ×œ× ×¤×—×•×ª, × ×¢×¨×š דיון שבו השתתפו ×× ×©×™ הימין, ובו ×“× ×• ב×פשרות לקרי××” לחיילי צהâ€×œ לסרב ל×בטח ×ת ×”×פיפיור. × ×–×›×™×¨, שוב: ×”×פיפיור ××™× × ×• ×¡×›× ×” ×‘×˜×—×•× ×™×ª. הקרי××” לסירוב ×œ× × ×•×‘×¢×ª ×ž×˜×¢× ×” ×‘×˜×—×•× ×™×ª כלשהי. ×”×™× ×‘××” מתוך תפיסה דתית טהורה.
מדובר, × ×–×›×™×¨, ב×× ×©×™× ×©×œ× × ×ª×§×œ×• ×‘× ×•×¦×¨×™× â€“ ××œ× ×× ×”× ×™×¨×§×• על ××•×ª× × ×•×¦×¨×™× ×‘×¨×—×•×‘×•×ª ירושלי×. ×”×©× ××” ×œ× ×¦×¨×•×ª, זכר התבוסה הגדולה ×”×”×™× ×œ×חות הצעירה-במעט במ×בק על דעת הקהל, שעה "×©×œ× × ×©×ר ביהודה ×חד מעשרה" – דברי ×”×™×¨×•× ×™×ž×•×¡ – בשל גל ×”×”×ª× ×¦×¨×•×ª ×”×¢× ×§ של המ××” הרביעית, ×”×™× ×›×‘×¨ בלתי × ×¤×¨×“ מהיהדות. ×–×” המצב כבר 1,700 ×©× ×™× ×‘×¢×¨×š, רוב ×©× ×•×ª קיומן של ×”× ×¦×¨×•×ª והיהדות.
על רפיסותה של ממשלה, שעוברת לסדר ×”×™×•× ×¢×œ כך ×©×¤×§×™×“×™× ×ž×ž×•×ž× ×™× ×§×ž×™× ×¢×œ × ×‘×—×¨×™ הציבור ×•×ž×ª×™×™×ž×¨×™× ×œ×”×ª×¢×¨×‘ ×‘×¢× ×™×™× ×™× ×”× ×ª×•× ×™× ×¨×§ ×œ×”× â€“ מיותר להרחיב ×ת הדיבור. ×ין בישר×ל, ×•×œ× ×”×™×ª×” מ××– בן גוריון, ממשלה שתעז להודיע ×œ×¨×‘× ×™× ×©×”× ×ž×ª×‘×§×©×™× ×œ×¡×ª×•× ×ת הפה, לעסוק ×‘×¢× ×™×™× ×™×”× â€“ ול×, יודחו בהליך משמעתי כפקיד שסרח. פקידי ממשלה שבמוצהר ×¢×•×¡×§×™× ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ש×ין פוליטי ×ž×ž× ×•, ×•×‘× ×™×’×•×“ למה ×©× ×¨××” כמו עמדת הממשלה – ×”×ª×¨×’×œ× ×• לקבל ×ת ×–×” מצה"ל. עכשיו, ×›× ×¨××”, מגיע ×’× ×ª×•×¨× ×©×œ ×”×¨×‘× ×™×.
* * * * *
×ילו היתה ×©× ×ת ×”×–×¨×™× ×”×™×”×•×“×™×ª תוצ××” של מ×בק ××œ×™× ×¢× ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×, פסיקה כזו – שכרגיל, ×œ× ×¢×•×¨×¨×” כל הד בתקשורת הישר×לית– היתה ×ž×©×•× ×” ×•×œ× ×¡×‘×™×¨×”. היות והפסיקה הזו צצה, פת××•× ×•×œ×œ× ×¤×¨×•×‘×•×§×¦×™×” × ×•×¦×¨×™×ª מיוחדת, ×”×פולוגטיקה המקובלת על ×©× ×ת ×”××“× ×”×–×• × ×¨×ית מגוחכת. מי שיודע ×©×¢×¦× ×§×™×•×ž× ×©×œ × ×•×¦×¨×™× ×”×•× ×¤×¨×•×‘×•×§×¦×™×” ×‘×¢×™× ×™ ×”××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× â€“ על ×חת כמה וכמה ×‘×ž×§×•× ×©×‘×• ×מורה היתה יד ×”×™×”×•×“×™× ×œ×”×™×•×ª תקיפה – ×œ× ×”×™×” מופתע כלל.
יצוין ×©×”×¨×‘× ×™× ×™×•×“×¢×™× ×ת × ×¤×© בהמותיה×: התמיכה בפסיקה בקרב ×”×˜×•×§×‘×§×™× ×”×™×ª×” רחבה מ×ד. ×”×ספסוף היהודיסטי, שכל ×™×ª×¨×•× ×• על הערבי ×ו ×”× ×•×¦×¨×™ ×”×•× ×™×”×“×•×ª×• (ש×ותה ××™× ×• מכיר), ×והב מ×ד פסיקות ×›×לה. הן משפרות ×ת ×”×גו שלו. ×”×•× ×™×ª×ž×•×š בהן ×œ×œ× ×”×™×¡×•×¡, ×ž×©×•× ×©×‘× ×™×’×•×“ למליצות על "דת ×”× ×‘×™××™×", היהדות תמיד בחרה במסלול של "×תן קרויין ××“× ×•×ין ×”× ×§×¨×•×™×™×Ÿ ×ד×" ×•×œ× ×©×œ "חביב ××“× ×©× ×‘×¨× ×‘×¦×œ×".
קיר הברזל שבין המצי×ות ובין היהדות × ×¡×•×’ עוד קצת. מי שמכיר ×ת שטף ×”×“×™×‘×•×¨×™× ×¢×œ "ערב רב" בקרב חובשי הכיפות, ×œ× ×™×•×¤×ª×¢ ×× ×•×›×שר יורד ××™×–×” ×פיקורס, ×ו מין, "×ל בור שחת": ×”× ×›×‘×¨ רצחו יהודי×. ×”× ×™×¨×¦×—×• עוד.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª קצרה: ב×יחור × ×™×›×¨, כולו ב×שמתי, ×”× ×” הקישור להקלטה של הרצ×ת מלחמת ×”×זרחי×.תודתי × ×ª×•× ×” לשי ×לקין על עזרתו.
(יוסי גורביץ)