דיון ×ž×©×•× ×” ×ž×ª× ×”×œ ×‘×™×ž×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×‘×רה"ב: ויכוח בין ×”×¤×¨×©× ×™× ×’'פרי גולדברג מה××˜×œ× ×˜×™×§ ×ž× ×ª'לי, פריד זכריה ×ž× ×™×•×–×•×•×§ (ש×ותו מ××©×™× ×’×•×œ×“×‘×¨×’, על ×¤× ×™×• בצדק, בציטוט ×œ×œ× ×™×™×—×•×¡ של כתבה שלו), ו×× ×“×¨×• ס×ליבן (מהבלוג Daily Dish) על משמעותו של הביטוי "עמלק".
למה, לעז×זל? ×ž×¤× ×™ ×©×œ×¤× ×™ ×›×©×‘×•×¢×™×™× ×¤×¨×¡× ×’×•×œ×“×‘×¨×’ כתבה ×רוכה ×‘× ×™×• יורק טיימס ×ודות ×›×•×•× ×•×ª×™×• של ר×ש ×ž×ž×©×œ×ª× ×• כלפי ×יר×ן. וב×ותה כתבה ×”×•× ×ž×¦×™×™×Ÿ ש×חד מעוזריו של × ×ª× ×™×”×• – ×”×•× ×œ× ×ž×–×”×” ×ותו בשמו – ×מר לו ש×× ×”×•× ×¨×•×¦×” להבין ×ת עומק יחסו של × ×ª× ×™×”×• ל×יר×ן, עליו "לחשוב על עמלק".
גולדברג ×–×™×”×”, כמובן, מכרה-זהב בדמות ציטוט והפך ×ת "×יר×ן ×”×™× ×¢×ž×œ×§" המשתמע של עוזרו של × ×ª× ×™×”×• לחלק מהכותרת שלו. יש רק בעיה ×ž×™× ×•×¨×™×ª ×חת: משמעותו של הביטוי. לגולדברג ×”×™× ×מרה "××™×•× ×§×™×•×ž×™"; ל×× ×©×™× ×©×§×•×¨××™× ×ת ×”×ª× "ך ×©×œ×”× ×‘×œ×™ תיווך של המתקר××™× ×—×–"ל, כפי שזכריה וס×ליבן עושי×, המשמעות של עמלק ×”×™× "רצח ×¢× ×©×ž×ª×‘×¦×¢ על ידי ×™×”×•×“×™× ×›×œ×¤×™ ×—×¤×™× ×ž×¤×©×¢". זכריה ציין ×ת ×”× ×§×•×“×” הזו, וש×ל רטורית ×יזו מהומה היתה פורצת, ×ילו פקיד בכיר של × ×©×™× ×יר×ן ×”×™×” שולף ××™×–×” ציטוט מקביל ×©×§×•×¨× ×œ×¨×¦×— ×¢× ×©×œ יהודי×. הציטוט ×”×ª× "×›×™ המדויק הו×, למי ששכח, ×”×•× "לך והכית ×ת עמלק, ×•×”×—×¨×ž×ª× [×”×™×™× ×•, ×”×©×ž×“×ª× ×›×“×‘×¨ ×”×סור בשימוש והמוקדש ליהווה – יצ"×’] ×ת כל ×שר לו. ×•×œ× ×ª×—×ž×•×œ עליו: והמתה מ×יש עד ×שה, מעולל ועד ×™×•× ×§, משור ועד שה, מגמל ועד חמור."
×ופס! גולדברג חשף בטעות, ועוד ×œ×¢×™× ×™ גויי×, חלק ×œ× ×¡×™×ž×¤×˜×™ של ההלכה היהודית. ×œ× ×™×™×¢×©×” כן ×‘×ž×§×•×ž×•×ª×™× ×•. ×”×•× ×ž×ª×—×™×œ, על כן, בתמרון העתיק ×•×”× ×•×ש של הפרחת עשן וכזבי×, שמיועד להסתיר ×ת ×”×מת: ×”×•× ×ומר ×©× ×›×•×Ÿ ×©×”×ª× "ך ×§×•×¨× ×œ×”×©×ž×“×ª עמלק, ×בל זו "מצווה ×œ× ×ž×¢×©×™×ª, ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× ×‘×•×¦×¢×” ×•×œ×¢×•×œ× ×œ× ×ª×‘×•×¦×¢".
×–×”, במחילה, בולשיט מהתחלה ועד הסוף, וגולדברג צריך לדעת ×ת ×–×”. ר×שית, כפי שמציין ×”×ª× "ך, "ויך ש×ול ×ת עמלק מחוילה בו×ך שור ×שר על ×¤× ×™ מצרי×, ויתפוס ×ת ××’×’ מלך עמלק ×—×™ ו×ת כל ×”×¢× ×”×—×¨×™× ×œ×¤×™ חרב [הדגשה שלי – יצ"×’]. ויחמול ש×ול ×•×”×¢× ×¢×œ ××’×’ ועל מיטב הצ×ן והבקר" וגו'. וכידוע, ש×ול × ×¢× ×© על החמלה הזו: "וי×מר ×ליו שמו×ל: קרע יהווה ×ת ממלכות ישר×ל מעליך היו×, ×•× ×ª× ×” לרעך הטוב ממך". (×יזו ×“×•×’×ž× ×× ×•×©×™×ª העמיד ×ותו "רע" ×פשר ×œ×§×¨×•× ×›×ן: "ויך ×ת מו×ב ×•×™×ž×“×“× ×‘×—×‘×œ השכב ××•×ª× ×רצה; וימדוד ×©× ×™ ×—×‘×œ×™× ×œ×”×ž×™×ª ×•×ž×œ×•× ×”×—×‘×œ להחיות". בלשון ×‘× ×™ ×ד×, דוד חיסל ×ת המו××‘×™× ×©×”×’×™×¢×• לבגרות ושימר ×ת הילדי×).
המצווה להשמדת עמלק ×—×™×” ×•× ×•×©×ž×ª, תודה שש×לת×. בלשון הזהב של ×וכל ×”× ×‘×œ×•×ª הגדול, × ×מר "וכן מצוות עשה ל×בד זרע עמלק, ×©× ×מר 'תמחה ×ת זכר עמלק', ומצוות עשה לזכור תמיד מעשיו ×”×¨×¢×™× ×•×ריבתו, כדי לזכור ×יבתו". על ×ž×”×•×ª× ×©×œ "מעשיו הרעי×", ××œ×™×‘× ×“×ž×ª×§×¨××™× ×—×›×ž×™ היהודי×, של עמלק × ×¢×ž×•×“ מיד. (מן הר×וי לציין שוויקיפדיה, שמצטט ס×ליבן ×‘× ×•×©× ×¢×ž×œ×§, × ×•×§×˜×ª ×’× ×”×™× ×‘×פולוגטיקה היהודית הרגילה, כשזרקור מוטל לעבר מה ש×ומרת ההלכה על היחס הר×וי ×œ×œ× ×™×”×•×“×™×. ×œ×˜×¢× ×ª ויקיפדיה, הרמב"× ×ž×פשר ×œ×¢×ž×œ×§×™× ×œ×‘×—×•×¨ בין קבלת שבעת ×“×™× ×™ ×‘× ×™ × ×•×— ובין השמדה – וזה פשוט ×œ× ×ž×” שכתוב במקור – ×•×’× ×œ× ×™×›×•×œ ×”×™×” להיות כתוב, ×›×©×”×ª× "ך ×ומר במפורש ש"מלחמה ליהווה בעמלק מדור-דור").
×•×ž× ×™×Ÿ לגולדברג לדעת ×©×”×•× ×ž×“×‘×¨ שטויות? ×ž×©×•× ×©×”×•× ×›×‘×¨ × ×¤×œ בבור ×”×–×” בדיוק. ×ת ×ותה ×פולוגטיקה עצמה על ×“×™× ×™ עמלק ×”×•× ×¤×™×–×¨ לקור××™ ×”× ×™×• יורקר ב-2004. ×”×•× ×¨×יין ×©× ×ת ×‘× ×¦×™ ליברמן, ××– יו"ר מועצת ×™"ש, ש×מר לו ש"×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×”× ×¢×ž×œ×§", ו×ת משה פייגלין, ש×מר לו שלמרות ש×ין לו הוכחות ×’× ×˜×™×•×ª, "×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×ž×ª× ×”×’×™× ×›×ž×• עמלקי×".
×ת העובדה הזו, כמו חלק × ×™×›×¨ מהעובדות בפוסט ×”×–×”, ×× ×™ חייב לספרו המופתי של ×ליוט הורוביץ, Reckless Rites: Purim and the Legacy of Jewish Violence. הורוביץ, ביושר × ×“×™×¨ בקרב חוקרי יהדות, ×œ× ×ž×•×›×Ÿ עוד להמשיך ×ת ההתפתלויות ×•×”×©×§×¨×™× ×¡×‘×™×‘ מה ×©× ×מר בהלכה. ×”×•× ×¢×•×§×‘ יפה על הפתיחות היחסית במחקר במ××” ×”-19, ועל ×”×ופן בו ×”×•× × ×¡×’×¨ בבהלה מתחילת המ××” ×”-20 והל××”, במיוחד מ××– השו××”.
××– מה, בעצ×, ×מרו המתקר××™× ×—×–"ל על עמלק?
* * * * *
×‘×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª × ×•×œ×“ ×ž× ×”×’ מרגיז של ×”×ª×—× ×¤×•×ª, במסגרתו ×”×•×œ×›×™× ×—×™×œ×•× ×™× ×œ"תיקון שבועות", כש×ין ×œ×”× ×ž×•×©×’ על מהותו של התיקון המקורי – הכשרת הזיווג בין החלק הזכרי ×•×”× ×§×‘×™ של ×”×לוהות היהודית – וקור××™× ×—×œ×§×™× ×©× ×‘×—×¨×• בקפידה מן הקורפוס היהודי, ×©×ž×˜×¨×ª× ×”×™× ×œ×ž×œ× ××•×ª× ×‘×©×‘×™×¢×•×ª רצון של "יש חוכמה ביהדות" ו"×’× ×× ×—× ×• ×™×”×•×“×™× ×˜×•×‘×™×". בש×ר ×”×©× ×” ×”× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×ž×©×™×š להעלות ×ת מס × ×—×™×ª×•×ª× ×œ×™×”×•×“×™× ×”×מיתיי×.
×¢× ×”×‘×”×ž×” ×‘×ž×œ×•× ×ª×¤×œ×¦×ª×”, כמובן, ×œ× ×ž×¤×’×™×©×™× ×ות×. ××– ×”× ×” שירות לציבור. מה ×”×™×” חט×ו הגדול של עמלק? בספר שמות וספר ×“×‘×¨×™× ×ž×“×•×‘×¨ ×‘×¢×¦× ×‘××™×–×” שבט מדברי שצץ ×ž×©×•× ×ž×§×•×, × ×™×”×œ קרב קטן ×•× ×¢×œ×. על ×–×” ×ž×›×¨×™×–×™× ×¢×œ רצח ×¢×, ועל מלחמה לדורי-דורות של יהווה בעמלק?
ובכן, בספר ×“×‘×¨×™× ×ž×ª×•×רת ההתקפה של עמלק ×‘×ž×™×œ×™× "×•×™×–× ×‘ בך". חלק ×ž×”×¨×‘× ×™× ×¤×™×¨×©×• ×ת המילה "×–× ×‘" – ×©×‘×œ×©×•× ×-×©×œ×”× ×”×¤×›×” למילה ×¦× ×•×¢×” לפ×לוס – כך ×©×œ×˜×¢× ×ª×, ×”×¢×ž×œ×§×™× ×¡×™×¨×¡×• ×ת ×‘× ×™ ישר×ל שלכדו, ול×חר מכן השליכו ×ת ××‘×¨×™×”× ×”× ×™×ž×•×œ×™× ×”×©×ž×™×ž×”. ××—×¨×™× ×ž×”× ×˜×•×¢× ×™× ×©×”×¢×ž×œ×§×™× ×‘×™×¦×¢×• ×‘×‘× ×™ ישר×ל ×©×‘×¨×©×•×ª× ×ž×¢×©×” ×¡×“×•× (הורוביץ, 112). ×”×¤×¨×©× ×•×ª הזו ×”×’×™×•× ×™×ª, בהתחשב בכך ×©×”×¨×‘× ×™× ×¡×‘×¨×• ×’× ×©×›×שר "שיסף" שמו×ל ×ת ××’×’, ×”×•× ×œ×ž×¢×©×” סירס ×ותו. על פי גירסה ×חרת, שמו×ל קשר ×ת ××’×’ ל×רבע בהמות, וקרע ×ותו כך ×œ×’×–×¨×™× (ש×, 111).
×שר ל"×–× ×‘" כפ×לוס, היצירתיות של כותבי התלמוד ×œ× ×¢×¦×¨×” בסירוס ×ו מעשה ×¡×“×•× ×©×’×¨×ª×™: ×œ×˜×¢× ×ª חלק מה×, הסיבה שוושתי סירבה להופיע ×‘×¤× ×™ ×חשוורוש ×”×™× ×©×”×ž×œ×ך גברי×ל הצמיח על גופה ×בר מין גברי (ש×, 61). ×œ×ž×§×¨× ×”×ž×¢×©×” ×”×ž×’×•× ×” ×”×–×” בטקסט המקר××™ – היו ×¨×‘×™× ×חרי×, ×›×©×”× ×¤×•×¥ ×©×‘×”× ×”×•× ×˜×¢× ×” של ×”×¨×‘× ×™× ×”×—×¡×•×“×™× ×©×•×•×©×ª×™ ×מורה היתה להופיע ×‘×¢×™×¨×•× ×œ×¤× ×™ המלך – × ×לץ ×חד ממלקטי ×”×גדות ×”×™×”×•×“×™×™× ×‘×ž××” ×”-19 לעבור ×œ×œ×˜×™× ×™×ª: venit Gabriel et fecit ei membrum virile. בכך, כמובן, הלך בעקבות ×”×¨×‘× ×™× ×¢×¦×ž×, ש×סרו על ×ª×¨×’×•× ×“×‘×¨×™× ×ž×‘×™×›×™× â€“ ×‘×”× ×™×—× ×©×”×§×•×¨× ×”×¤×©×•×˜ ×”×•× ×©×•×˜×” גמור. הורוביץ מציין (ש×, 62) שה×גדה התלמודית הזו, שזכתה לתפוצה רחבה, הפכה למוקש לבחורי הישיבה ששיחקו ×ת דמותה בפורי×-שפיל במ××” ×”-19.
×גדה ×חרת על ושתי ×ž×¦×™×™× ×ª ×©×”×™× ×‘××” על ×¢×•× ×©×” הר×וי, ×ž×©×•× ×©"× ×”×’×” להפשיט ×ת ×‘× ×•×ª ישר×ל ערומות ול×לץ ×ותן לשרת ×ותה בשבת". ×בל ×× × ×ª×—×™×œ לציין ×ת ×™× ×”×¤×™×’×•×œ×™× ×”×ž×ž×œ× ×ת התלמוד – מהתפיסה שילדה בת שלוש יכולה ×œ×™×”× ×•×ª מיחסי מין, ממדידת המרחק בין שדיהן של × ×©×™× ×©×ž×פשר ×ת גירושן המיידי ×œ×œ× ×–×›×•×™×•×ª, שבעל ×וב ××™× × ×• יכול להושיב שד על ×בר ×ž×™× ×• בשבת, ועוד ועוד – הרי ×©×œ× ×™×™×©×ר ×œ× ×• זמן לעסוק במשהו ש××™× × ×• הבל, שטות ורעות רוח.
* * * * *
×•×”× ×” דברי ההבל ×”×לה ×©×‘×™× ××œ×™× ×• שוב, ×•×”×¤×¢× ×›×ž×“×™× ×™×•×ª. הורוביץ ציין שהסיבה לכתיבת ספרו ×”×™× ×©×¨×•×— עמלק שבה ועולה מן ×”×וב. המצווה העתיקה, והשעשוע שבהדבקת ×›×™× ×•×™×™ "עמלק" ×œ×¢×ž×™× ×©×•× ×™× ×•××£ ליהודי×, היתה ×œ× ×ž×–×™×§×”, יחסית, כל זמן ×©×œ× × ×™×ª×Ÿ כוח בידי המ××ž×™× ×™× ×‘×”. ב××¨×‘×¢×™× ×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª, ×©×—×¨×¨× ×• ×ת השד ×•×—×™×ž×©× ×• ×ותו.
××™× × ×™ יודע מי ×”×•× ×™×•×¢×¦×• של × ×ª× ×™×”×• שדיבר על "עמלק", ×בל ×× ×™ יודע ×©× ×ª× ×™×”×• מקיף עצמו בחובשי כיפות. ×”××™×•× ×©×‘×ž×•×©×’×™× ×”×™×”×•×“×™×™× ×”×—×œ לשחק תפקיד פוליטי, ממשי. ספק ×× × ×ª× ×™×”×• עצמו רוצה להשמיד ×ת ×”×יר×× ×™× ×›×•×œ×, ×œ×œ× ×—×ž×œ×”, "מ×יש עד ×שה, מעולל ועד ×™×•× ×§, משור ועד שה, מגמל ועד חמור". ×”×•× ×‘×›×œ ×–×ת ×”×ª×—× ×š במקומות מתורבתי×, ×•×œ× ×¢×œ ידי חובשי כיפות. ×בל ×חד מיועציו של ר×ש ממשלה של מעצמה ×’×¨×¢×™× ×™×ª, שכבר ×יימה על ×יר×ן, בהחלט חושב שמלחמת השמדה ×›× ×’×“ ×יר×ן × ×ž×¦×ת ×‘×ª×—×•× ×”×פשרויות – ×•×”×•× × ×ª×ž×š בכך על ידי חלק × ×™×›×¨ מה×וכלוסיה. ×רס ×רוך ×©× ×™× ×ž×¤×¢×¤×¢ בגוף הפוליטי ×©×œ× ×•, ועכשיו ×”×•× ×¡×ž×•×š מ×ד לר×ש הממשלה. די בכך כדי ×œ×’×¨×•× ×œ×›×œ ×חד לפחד.
(יוסי גורביץ)