דיון ×ž×©×•× ×” ×ž×ª× ×”×œ ×‘×™×ž×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×‘×רה"ב: ויכוח בין ×”×¤×¨×©× ×™× ×’'פרי גולדברג מה××˜×œ× ×˜×™×§ ×ž× ×ª'לי, פריד זכריה ×ž× ×™×•×–×•×•×§ (ש×ותו מ××©×™× ×’×•×œ×“×‘×¨×’, על ×¤× ×™×• בצדק, בציטוט ×œ×œ× ×™×™×—×•×¡ של כתבה שלו), ו×× ×“×¨×• ס×ליבן (מהבלוג Daily Dish) על משמעותו של הביטוי "עמלק".
למה, לעז×זל? ×ž×¤× ×™ ×©×œ×¤× ×™ ×›×©×‘×•×¢×™×™× ×¤×¨×¡× ×’×•×œ×“×‘×¨×’ כתבה ×רוכה ×‘× ×™×• יורק טיימס ×ודות ×›×•×•× ×•×ª×™×• של ר×ש ×ž×ž×©×œ×ª× ×• כלפי ×יר×ן. וב×ותה כתבה ×”×•× ×ž×¦×™×™×Ÿ ש×חד מעוזריו של × ×ª× ×™×”×• – ×”×•× ×œ× ×ž×–×”×” ×ותו בשמו – ×מר לו ש×× ×”×•× ×¨×•×¦×” להבין ×ת עומק יחסו של × ×ª× ×™×”×• ל×יר×ן, עליו "לחשוב על עמלק".
גולדברג ×–×™×”×”, כמובן, מכרה-זהב בדמות ציטוט והפך ×ת "×יר×ן ×”×™× ×¢×ž×œ×§" המשתמע של עוזרו של × ×ª× ×™×”×• לחלק מהכותרת שלו. יש רק בעיה ×ž×™× ×•×¨×™×ª ×חת: משמעותו של הביטוי. לגולדברג ×”×™× ×מרה "××™×•× ×§×™×•×ž×™"; ל×× ×©×™× ×©×§×•×¨××™× ×ת ×”×ª× "ך ×©×œ×”× ×‘×œ×™ תיווך של המתקר××™× ×—×–"ל, כפי שזכריה וס×ליבן עושי×, המשמעות של עמלק ×”×™× "רצח ×¢× ×©×ž×ª×‘×¦×¢ על ידי ×™×”×•×“×™× ×›×œ×¤×™ ×—×¤×™× ×ž×¤×©×¢". זכריה ציין ×ת ×”× ×§×•×“×” הזו, וש×ל רטורית ×יזו מהומה היתה פורצת, ×ילו פקיד בכיר של × ×©×™× ×יר×ן ×”×™×” שולף ××™×–×” ציטוט מקביל ×©×§×•×¨× ×œ×¨×¦×— ×¢× ×©×œ יהודי×. הציטוט ×”×ª× "×›×™ המדויק הו×, למי ששכח, ×”×•× "לך והכית ×ת עמלק, ×•×”×—×¨×ž×ª× [×”×™×™× ×•, ×”×©×ž×“×ª× ×›×“×‘×¨ ×”×סור בשימוש והמוקדש ליהווה – יצ"×’] ×ת כל ×שר לו. ×•×œ× ×ª×—×ž×•×œ עליו: והמתה מ×יש עד ×שה, מעולל ועד ×™×•× ×§, משור ועד שה, מגמל ועד חמור."
×ופס! גולדברג חשף בטעות, ועוד ×œ×¢×™× ×™ גויי×, חלק ×œ× ×¡×™×ž×¤×˜×™ של ההלכה היהודית. ×œ× ×™×™×¢×©×” כן ×‘×ž×§×•×ž×•×ª×™× ×•. ×”×•× ×ž×ª×—×™×œ, על כן, בתמרון העתיק ×•×”× ×•×ש של הפרחת עשן וכזבי×, שמיועד להסתיר ×ת ×”×מת: ×”×•× ×ומר ×©× ×›×•×Ÿ ×©×”×ª× "ך ×§×•×¨× ×œ×”×©×ž×“×ª עמלק, ×בל זו "מצווה ×œ× ×ž×¢×©×™×ª, ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× ×‘×•×¦×¢×” ×•×œ×¢×•×œ× ×œ× ×ª×‘×•×¦×¢".
×–×”, במחילה, בולשיט מהתחלה ועד הסוף, וגולדברג צריך לדעת ×ת ×–×”. ר×שית, כפי שמציין ×”×ª× "ך, "ויך ש×ול ×ת עמלק מחוילה בו×ך שור ×שר על ×¤× ×™ מצרי×, ויתפוס ×ת ××’×’ מלך עמלק ×—×™ ו×ת כל ×”×¢× ×”×—×¨×™× ×œ×¤×™ חרב [הדגשה שלי – יצ"×’]. ויחמול ש×ול ×•×”×¢× ×¢×œ ××’×’ ועל מיטב הצ×ן והבקר" וגו'. וכידוע, ש×ול × ×¢× ×© על החמלה הזו: "וי×מר ×ליו שמו×ל: קרע יהווה ×ת ממלכות ישר×ל מעליך היו×, ×•× ×ª× ×” לרעך הטוב ממך". (×יזו ×“×•×’×ž× ×× ×•×©×™×ª העמיד ×ותו "רע" ×פשר ×œ×§×¨×•× ×›×ן: "ויך ×ת מו×ב ×•×™×ž×“×“× ×‘×—×‘×œ השכב ××•×ª× ×רצה; וימדוד ×©× ×™ ×—×‘×œ×™× ×œ×”×ž×™×ª ×•×ž×œ×•× ×”×—×‘×œ להחיות". בלשון ×‘× ×™ ×ד×, דוד חיסל ×ת המו××‘×™× ×©×”×’×™×¢×• לבגרות ושימר ×ת הילדי×).
המצווה להשמדת עמלק ×—×™×” ×•× ×•×©×ž×ª, תודה שש×לת×. בלשון הזהב של ×וכל ×”× ×‘×œ×•×ª הגדול, × ×מר "וכן מצוות עשה ל×בד זרע עמלק, ×©× ×מר 'תמחה ×ת זכר עמלק', ומצוות עשה לזכור תמיד מעשיו ×”×¨×¢×™× ×•×ריבתו, כדי לזכור ×יבתו". על ×ž×”×•×ª× ×©×œ "מעשיו הרעי×", ××œ×™×‘× ×“×ž×ª×§×¨××™× ×—×›×ž×™ היהודי×, של עמלק × ×¢×ž×•×“ מיד. (מן הר×וי לציין שוויקיפדיה, שמצטט ס×ליבן ×‘× ×•×©× ×¢×ž×œ×§, × ×•×§×˜×ª ×’× ×”×™× ×‘×פולוגטיקה היהודית הרגילה, כשזרקור מוטל לעבר מה ש×ומרת ההלכה על היחס הר×וי ×œ×œ× ×™×”×•×“×™×. ×œ×˜×¢× ×ª ויקיפדיה, הרמב"× ×ž×פשר ×œ×¢×ž×œ×§×™× ×œ×‘×—×•×¨ בין קבלת שבעת ×“×™× ×™ ×‘× ×™ × ×•×— ובין השמדה – וזה פשוט ×œ× ×ž×” שכתוב במקור – ×•×’× ×œ× ×™×›×•×œ ×”×™×” להיות כתוב, ×›×©×”×ª× "ך ×ומר במפורש ש"מלחמה ליהווה בעמלק מדור-דור").
×•×ž× ×™×Ÿ לגולדברג לדעת ×©×”×•× ×ž×“×‘×¨ שטויות? ×ž×©×•× ×©×”×•× ×›×‘×¨ × ×¤×œ בבור ×”×–×” בדיוק. ×ת ×ותה ×פולוגטיקה עצמה על ×“×™× ×™ עמלק ×”×•× ×¤×™×–×¨ לקור××™ ×”× ×™×• יורקר ב-2004. ×”×•× ×¨×יין ×©× ×ת ×‘× ×¦×™ ליברמן, ××– יו"ר מועצת ×™"ש, ש×מר לו ש"×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×”× ×¢×ž×œ×§", ו×ת משה פייגלין, ש×מר לו שלמרות ש×ין לו הוכחות ×’× ×˜×™×•×ª, "×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×ž×ª× ×”×’×™× ×›×ž×• עמלקי×".
×ת העובדה הזו, כמו חלק × ×™×›×¨ מהעובדות בפוסט ×”×–×”, ×× ×™ חייב לספרו המופתי של ×ליוט הורוביץ, Reckless Rites: Purim and the Legacy of Jewish Violence. הורוביץ, ביושר × ×“×™×¨ בקרב חוקרי יהדות, ×œ× ×ž×•×›×Ÿ עוד להמשיך ×ת ההתפתלויות ×•×”×©×§×¨×™× ×¡×‘×™×‘ מה ×©× ×מר בהלכה. ×”×•× ×¢×•×§×‘ יפה על הפתיחות היחסית במחקר במ××” ×”-19, ועל ×”×ופן בו ×”×•× × ×¡×’×¨ בבהלה מתחילת המ××” ×”-20 והל××”, במיוחד מ××– השו××”.
××– מה, בעצ×, ×מרו המתקר××™× ×—×–"ל על עמלק?
* * * * *
×‘×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª × ×•×œ×“ ×ž× ×”×’ מרגיז של ×”×ª×—× ×¤×•×ª, במסגרתו ×”×•×œ×›×™× ×—×™×œ×•× ×™× ×œ"תיקון שבועות", כש×ין ×œ×”× ×ž×•×©×’ על מהותו של התיקון המקורי – הכשרת הזיווג בין החלק הזכרי ×•×”× ×§×‘×™ של ×”×לוהות היהודית – וקור××™× ×—×œ×§×™× ×©× ×‘×—×¨×• בקפידה מן הקורפוס היהודי, ×©×ž×˜×¨×ª× ×”×™× ×œ×ž×œ× ××•×ª× ×‘×©×‘×™×¢×•×ª רצון של "יש חוכמה ביהדות" ו"×’× ×× ×—× ×• ×™×”×•×“×™× ×˜×•×‘×™×". בש×ר ×”×©× ×” ×”× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×ž×©×™×š להעלות ×ת מס × ×—×™×ª×•×ª× ×œ×™×”×•×“×™× ×”×מיתיי×.
×¢× ×”×‘×”×ž×” ×‘×ž×œ×•× ×ª×¤×œ×¦×ª×”, כמובן, ×œ× ×ž×¤×’×™×©×™× ×ות×. ××– ×”× ×” שירות לציבור. מה ×”×™×” חט×ו הגדול של עמלק? בספר שמות וספר ×“×‘×¨×™× ×ž×“×•×‘×¨ ×‘×¢×¦× ×‘××™×–×” שבט מדברי שצץ ×ž×©×•× ×ž×§×•×, × ×™×”×œ קרב קטן ×•× ×¢×œ×. על ×–×” ×ž×›×¨×™×–×™× ×¢×œ רצח ×¢×, ועל מלחמה לדורי-דורות של יהווה בעמלק?
ובכן, בספר ×“×‘×¨×™× ×ž×ª×•×רת ההתקפה של עמלק ×‘×ž×™×œ×™× "×•×™×–× ×‘ בך". חלק ×ž×”×¨×‘× ×™× ×¤×™×¨×©×• ×ת המילה "×–× ×‘" – ×©×‘×œ×©×•× ×-×©×œ×”× ×”×¤×›×” למילה ×¦× ×•×¢×” לפ×לוס – כך ×©×œ×˜×¢× ×ª×, ×”×¢×ž×œ×§×™× ×¡×™×¨×¡×• ×ת ×‘× ×™ ישר×ל שלכדו, ול×חר מכן השליכו ×ת ××‘×¨×™×”× ×”× ×™×ž×•×œ×™× ×”×©×ž×™×ž×”. ××—×¨×™× ×ž×”× ×˜×•×¢× ×™× ×©×”×¢×ž×œ×§×™× ×‘×™×¦×¢×• ×‘×‘× ×™ ישר×ל ×©×‘×¨×©×•×ª× ×ž×¢×©×” ×¡×“×•× (הורוביץ, 112). ×”×¤×¨×©× ×•×ª הזו ×”×’×™×•× ×™×ª, בהתחשב בכך ×©×”×¨×‘× ×™× ×¡×‘×¨×• ×’× ×©×›×שר "שיסף" שמו×ל ×ת ××’×’, ×”×•× ×œ×ž×¢×©×” סירס ×ותו. על פי גירסה ×חרת, שמו×ל קשר ×ת ××’×’ ל×רבע בהמות, וקרע ×ותו כך ×œ×’×–×¨×™× (ש×, 111).
×שר ל"×–× ×‘" כפ×לוס, היצירתיות של כותבי התלמוד ×œ× ×¢×¦×¨×” בסירוס ×ו מעשה ×¡×“×•× ×©×’×¨×ª×™: ×œ×˜×¢× ×ª חלק מה×, הסיבה שוושתי סירבה להופיע ×‘×¤× ×™ ×חשוורוש ×”×™× ×©×”×ž×œ×ך גברי×ל הצמיח על גופה ×בר מין גברי (ש×, 61). ×œ×ž×§×¨× ×”×ž×¢×©×” ×”×ž×’×•× ×” ×”×–×” בטקסט המקר××™ – היו ×¨×‘×™× ×חרי×, ×›×©×”× ×¤×•×¥ ×©×‘×”× ×”×•× ×˜×¢× ×” של ×”×¨×‘× ×™× ×”×—×¡×•×“×™× ×©×•×•×©×ª×™ ×מורה היתה להופיע ×‘×¢×™×¨×•× ×œ×¤× ×™ המלך – × ×לץ ×חד ממלקטי ×”×גדות ×”×™×”×•×“×™×™× ×‘×ž××” ×”-19 לעבור ×œ×œ×˜×™× ×™×ª: venit Gabriel et fecit ei membrum virile. בכך, כמובן, הלך בעקבות ×”×¨×‘× ×™× ×¢×¦×ž×, ש×סרו על ×ª×¨×’×•× ×“×‘×¨×™× ×ž×‘×™×›×™× â€“ ×‘×”× ×™×—× ×©×”×§×•×¨× ×”×¤×©×•×˜ ×”×•× ×©×•×˜×” גמור. הורוביץ מציין (ש×, 62) שה×גדה התלמודית הזו, שזכתה לתפוצה רחבה, הפכה למוקש לבחורי הישיבה ששיחקו ×ת דמותה בפורי×-שפיל במ××” ×”-19.
×גדה ×חרת על ושתי ×ž×¦×™×™× ×ª ×©×”×™× ×‘××” על ×¢×•× ×©×” הר×וי, ×ž×©×•× ×©"× ×”×’×” להפשיט ×ת ×‘× ×•×ª ישר×ל ערומות ול×לץ ×ותן לשרת ×ותה בשבת". ×בל ×× × ×ª×—×™×œ לציין ×ת ×™× ×”×¤×™×’×•×œ×™× ×”×ž×ž×œ× ×ת התלמוד – מהתפיסה שילדה בת שלוש יכולה ×œ×™×”× ×•×ª מיחסי מין, ממדידת המרחק בין שדיהן של × ×©×™× ×©×ž×פשר ×ת גירושן המיידי ×œ×œ× ×–×›×•×™×•×ª, שבעל ×וב ××™× × ×• יכול להושיב שד על ×בר ×ž×™× ×• בשבת, ועוד ועוד – הרי ×©×œ× ×™×™×©×ר ×œ× ×• זמן לעסוק במשהו ש××™× × ×• הבל, שטות ורעות רוח.
* * * * *
×•×”× ×” דברי ההבל ×”×לה ×©×‘×™× ××œ×™× ×• שוב, ×•×”×¤×¢× ×›×ž×“×™× ×™×•×ª. הורוביץ ציין שהסיבה לכתיבת ספרו ×”×™× ×©×¨×•×— עמלק שבה ועולה מן ×”×וב. המצווה העתיקה, והשעשוע שבהדבקת ×›×™× ×•×™×™ "עמלק" ×œ×¢×ž×™× ×©×•× ×™× ×•××£ ליהודי×, היתה ×œ× ×ž×–×™×§×”, יחסית, כל זמן ×©×œ× × ×™×ª×Ÿ כוח בידי המ××ž×™× ×™× ×‘×”. ב××¨×‘×¢×™× ×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª, ×©×—×¨×¨× ×• ×ת השד ×•×—×™×ž×©× ×• ×ותו.
××™× × ×™ יודע מי ×”×•× ×™×•×¢×¦×• של × ×ª× ×™×”×• שדיבר על "עמלק", ×בל ×× ×™ יודע ×©× ×ª× ×™×”×• מקיף עצמו בחובשי כיפות. ×”××™×•× ×©×‘×ž×•×©×’×™× ×”×™×”×•×“×™×™× ×”×—×œ לשחק תפקיד פוליטי, ממשי. ספק ×× × ×ª× ×™×”×• עצמו רוצה להשמיד ×ת ×”×יר×× ×™× ×›×•×œ×, ×œ×œ× ×—×ž×œ×”, "מ×יש עד ×שה, מעולל ועד ×™×•× ×§, משור ועד שה, מגמל ועד חמור". ×”×•× ×‘×›×œ ×–×ת ×”×ª×—× ×š במקומות מתורבתי×, ×•×œ× ×¢×œ ידי חובשי כיפות. ×בל ×חד מיועציו של ר×ש ממשלה של מעצמה ×’×¨×¢×™× ×™×ª, שכבר ×יימה על ×יר×ן, בהחלט חושב שמלחמת השמדה ×›× ×’×“ ×יר×ן × ×ž×¦×ת ×‘×ª×—×•× ×”×פשרויות – ×•×”×•× × ×ª×ž×š בכך על ידי חלק × ×™×›×¨ מה×וכלוסיה. ×רס ×רוך ×©× ×™× ×ž×¤×¢×¤×¢ בגוף הפוליטי ×©×œ× ×•, ועכשיו ×”×•× ×¡×ž×•×š מ×ד לר×ש הממשלה. די בכך כדי ×œ×’×¨×•× ×œ×›×œ ×חד לפחד.
(יוסי גורביץ)
×יך ×œ× ×”×ª×™×™×—×¡×ª?
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3722399,00.html
×–×” עולה ×פילו על "חוק ×”× ×›×‘×”".
התגובה שלך by × — 28 במאי 2009 @ 22:09
התייחסתי ×’× ×”×ª×™×™×—×¡×ª×™, בפוסט שעסק בחוק ×”× ×›×‘×”.××£ ×חד פשוט ×œ× ×©× ×œ×‘…
התגובה שלך by ygurvitz — 29 במאי 2009 @ 7:09
מ×יר ×¢×™× ×™×™×, תודה.
התגובה שלך by שי — 28 במאי 2009 @ 22:09
×שמח מ×וד ×× ×ª×•×›×œ להרחיב על "תיקון (ליל) שבועות".
התגובה שלך by BoRIS — 28 במאי 2009 @ 22:39
×ו ×”×¤× ×™×” למישהו שמסביר ×ת ×”×¢× ×™×™×Ÿ היטב.
התגובה שלך by ×’'ו — 31 במאי 2009 @ 11:32
יוסי,
כתבת: "ל×× ×©×™× ×©×§×•×¨××™× ×ת ×”×ª× "ך ×©×œ×”× ×‘×œ×™ תיווך של המתקר××™× ×—×–"ל, כפי שזכריה וס×ליבן עושי×"
×× ×™ ×ž× ×™×— ש×תה יודע היטב ×©×™×”×•×“×™× ××•×¨×ª×•×“×•×›×¡×™× ××™× × ×§×•×¨××™× ×ת ×”×ª× "ך ×©×œ×”× ×‘×œ×™ תיווך של המתקר××™× ×—×–"ל, על כל ×¤× ×™× ×œ× ×›×©×ž×“×•×‘×¨ ×‘×¢×•×œ× ×”×ž×¢×©×™. זו הסיבה ×©×”× ×ž×’×™×‘×™× ×‘×‘×™×˜×•×œ ×›×©×ž×–×›×™×¨×™× ×œ×”× (למשל) ×ת גיורה הפשוט של רות. ×‘×”×™× ×ª×Ÿ עובדה זו, ר×וי להזכיר ש××•×ª× ×—×–"ל (×•×œ× ×—×©×•×‘×•×ª כרגע הסיבות) הכריזו ש×ין יותר ×פשרות לזהות ×ת עמלק בגלל הערבוב בין ×”×ומות (×ו משהו ×›×–×”).
התגובה שלך by ערן טרבלסי — 28 במאי 2009 @ 22:51
×תה טועה. ×”× ×§×‘×¢×• שכל ×”×ומות התערבבו – פרט לעמלק. ×”× ×œ× ×™×›×œ×• לקבוע ×חרת, בהתחשב בכך ש"מלחמה ליהוה בעמלק מדור לדור".
התגובה שלך by ygurvitz — 29 במאי 2009 @ 7:09
צ"ל "כדי לעורר ×יבתו" ×•×œ× "כדי לזכור ×יבתו" בציטוט של הרמב"×
התגובה שלך by רן — 29 במאי 2009 @ 8:43
כפי ×©× ×מר כבר בעבר, הגישה הפסיכוטית של ×™×”×•×“×™× ×‘×™×©×¨×ל לשו××” ×œ×¤×¢×ž×™× × ×¨×ית כמו ב××” לידי ביטוי ב"×”×¢×•×œ× ×—×™×™×‘ ×œ× ×• לפחות עוד 5.9 מיליון". ×›×©×ž×—×‘×¨×™× ×ת ×–×” ×¢× ×”×ידי×ולוגיה היהודיסטית הידועה הזו, המחשבה על התוצ××” מפחידה.
חוץ מזה, ×יך ×™×’"×¢×™× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×ª×œ×•× ×Ÿ ×× ×”× ×”× ×™×—×• ×ת מה ×©× ×¨××” כמו הבסיס ×”×ידי×ולוגי ל-NSDAP למעלה מ-2500 ×©× ×” ×§×•×“× ×œ×›×Ÿ?
התגובה שלך by ×ž× ×™ ל — 29 במאי 2009 @ 9:37
יוסי: "×œ×˜×¢× ×ª ויקיפדיה, הרמב"× ×ž×פשר ×œ×¢×ž×œ×§×™× ×œ×‘×—×•×¨ בין קבלת שבעת ×“×™× ×™ ×‘× ×™ × ×•×— ובין השמדה – וזה פשוט ×œ× ×ž×” שכתוב במקור – ×•×’× ×œ× ×™×›×•×œ ×”×™×” להיות כתוב, ×›×©×”×ª× "ך ×ומר במפורש ש"מלחמה ליהווה בעמלק מדור-דור")."
× ×•, ו×תה חושב שהרמב"× ×¤×¡×§ הלכות על-פי ×”×ª× "ך? ×תה הרי צריך לדעת שזה ×œ× ×›×š.
ולגופו של ×¢× ×™×™×Ÿ, ×”× ×” הרמב"×, הלכות ×ž×œ×›×™× ×•, ד:
"×בל שבעה עממין ועמלק ×©×œ× ×”×©×œ×™×ž×• ×ין ×ž× ×™×—×™×Ÿ ×ž×”× × ×©×ž×” ×©× ×מר כן תעשה לכל וגו' רק מערי ×”×¢×ž×™× ×œ× ×ª×—×™×” כל × ×©×ž×”, וכן ×”×•× ×ומר בעמלק תמחה ×ת זכר עמלק, ×•×ž× ×™×Ÿ ש××™× ×• מדבר ××œ× ×‘×לו ×©×œ× ×”×©×œ×™×ž×• ×©× ×מר ×œ× ×”×™×ª×” עיר ×שר השלימה ×ל ×‘× ×™ ישר×ל בלתי החוי יושבי גבעון ×ת הכל לקחו במלחמה ×›×™ מ×ת ×”' היתה לחזק ×ת ×œ×‘× ×œ×§×¨×ת המלחמה ×ת ישר×ל למען החרימ×, מכלל ששלחו ×œ×”× ×œ×©×œ×•× ×•×œ× ×§×‘×œ×•".
דרך ×גב, ×פשר להתווכח על משמעות המילה "השלימו". על-פי הרמב"×, השלמה ×¢× ×‘× ×™ ישר×ל — המתבט×ת ×‘×›× ×™×¢×” ×‘×¤× ×™×”× ×•×§×‘×œ×ª עול ×ž×¡×™× ×•×›×™×•"ב — ××™× ×” כוללת בתוכה בהכרח ×ת קבלת שבע המצוות של ×‘× ×™ × ×—. הר×ב"ד וכסף ×ž×©× ×” ×˜×•×¢× ×™× ×©×œ×’×‘×™ שבעת ×”×¢×ž×™× ×•×¢×ž×œ×§, הפועל "השלימו" בדברי הרמב"× ×ž×ª×™×™×—×¡ ×’× ×œ×§×‘×œ×ª שבע המצוות, וסביר ×œ×”× ×™×— ×©×”× ×¦×•×“×§×™×, ×בל ×¢×§×¨×•× ×™×ª, ×פשר להתווכח ×’× ×¢×œ ×–×”.
×•×œ×¢× ×™×™× × ×•: לקחת פסקה מטקסט דתי הזוכה למעמד מקודש בקרב חברה מסוימת וטוען, בלי ×œ×”×‘×™× ×‘×—×©×‘×•×Ÿ ×©×•× ×’×•×¨× × ×•×¡×£, ×©×‘× ×™ החברה ×”× ×“×•× ×” יעשו בדיוק ×ת מה שכתוב בטקסט ×× ×ª×™× ×ª×Ÿ ×‘×™×“× ×”×“×–×ž× ×•×ª, זו שטות ×©×‘× ×™ ××“× ×ž×©×›×™×œ×™× × ×’×ž×œ×• ×ž×ž× ×” מזה זמן רב. ×פשר לדון על מה שעולה בר×שו של ישר×לי מצוי בר×שית ×©× ×•×ª ×”××œ×¤×™×™× ×›×©×”×•× ×ž×“×‘×¨ על עמלק, ×בל ×’× ×× ×ž×“×•×‘×¨ בישר×לי שחובש כיפה, ×ין ×–×” סביר ×©×”×•× ×ž×›×™×Ÿ פקודה מבצעית להשמדת מי ×©×”×•× ×ž×›× ×” ×ותו כך.
התגובה שלך by ×ž× ×™ זהבי — 29 במאי 2009 @ 11:05
שטות? ×× ×—× ×• ×—×™×™× ×‘×ותו עול×? ×›×™ ×× ×™ זוכר ×˜×™×¤×•×¡×™× ×›×ž×• ×בו מוס×ב ×ל זרק×ווי וברוך גולדשטיין שעשו בדיוק ×ת מה ×©×”× ×—×©×‘×• ×©× ×“×¨×© מה×. ×× ×™ ×’× ×™×•×“×¢ שבקרב ×”×§× ××™× ×‘×©×ª×™ הקבוצות, גולדשטיין וזרק×ווי ×”× ×’×™×‘×•×¨×™× – ובדיוק בגלל ×§× ××•×ª× ×œ×˜×§×¡×˜ העתיק. ×שר לעמלק, ×× ×™ ממליץ לך ×œ×§×¨×•× ×ת התשפוכת ×‘×¤×•×¨×•×ž×™× ×•×‘×¤×¨×¡×•×ž×™× ×©×œ חובשי הכיפה. ×–×” מ×לף. ×”× ×ž×©×ª×•×§×§×™× ×œ×§×™×™× ×ת המצווה הזו.
מדובר כמובן ×‘×§× ××™×. ×בל ×”× ×™×¡×—×¤×• ××—×¨×™×”× ×¨×‘×™×. יהיו הרבה ×©×œ× ×™×©×ª×ª×¤×•, כמובן, ו××£ יתגגדו, ×ž×©×•× ×©×”×¢×¨×›×™× ×”×× ×•×©×™×™× ×©×‘×”× ×™×’×‘×¨×• על ×”×¢×¨×›×™× ×”×™×”×•×“×™×™× ×©×‘×”×. ×בל הרוב השותק יגיד שזה קצת מוגז×, ×בל… ×›×›×” ×–×” עובד. ×›×›×” ×–×” תמיד עובד: קבוצה ×§×˜× ×” ×•×§× ×ית ("×§×דר ×ž×”×¤×›× ×™"), והמון גדול ומבולבל ×©×œ× ×™×•×“×¢ ×יך להתמודד מולה, ×ž×©×•× ×©×”×™× ×ž×©×ª×ž×©×ª ×‘×¢×¨×›×™× ×©×”×•× ×”×¤× ×™× × ×’×“×•.
וה×× ×©×™× ×ž×”×§×דר ×”×ž×”×¤×›× ×™ ×œ×•×—×©×™× ×¢×œ ××•×–× ×• של × ×ª× ×™×”×•.
התגובה שלך by ygurvitz — 29 במאי 2009 @ 11:44
×× ×™ ×œ× ×ž×“×‘×¨ על ×× ×©×™× ×©"עשו בדיוק ×ת מה ×”× ×—×©×‘×• ×©× ×“×¨×© מה×" (×מירה כל-כך ×›×•×œ×œ× ×™×ª שקשה להשתמש בה בהתייחסות לתופעה חברתית ×ו פוליטית ספציפית). ×× ×™ מדבר על ×× ×©×™× ×©×‘×™×¦×¢×•, ×ו ×¦×¤×•×™×™× ×œ×‘×¦×¢, הור×ות מ×וד מסוימות המצויות ×‘×˜×§×¡×˜×™× ×ž×§×•×“×©×™× (הור×ות ×”× ×•×’×¢×•×ª להשמדת סוג ×ž×¡×•×™× ×©×œ ×‘× ×™ ×ד×, במקרה ×”×–×”). ×× ×™ ×’× ×œ× ×˜×•×¢×Ÿ שלמה ×©× ×מר ×‘×˜×§×¡×˜×™× ×ž×§×•×“×©×™× ×ין משמעות מעשית (×מירה ×©×”×™× ×‘×œ×ª×™-מבוססת בעליל). ×× ×™ טוען שהור×ות של ×˜×§×¡×˜×™× ×ž×§×•×“×©×™× ×ž×’×™×¢×™× ×ל "משתמשי הקצה" בקהילות הדתיות ×”×©×•× ×•×ª ×‘×ª×™×•×•×›× ×©×œ ×’×•×¨×ž×™× ×¨×‘×™×, ×ž×”× ×›×לה ×©×ž×§×•×¨× ×‘×ž×¡×•×¨×ª הדתית ×”×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª עצמה ×•×ž×”× ×›×לה ×©×ž×§×•×¨× ×‘×ª× ××™ ×”×—×™×™× ×”×›×œ×œ×™×™× ×©×œ הקהילה הדתית הספציפית. ×”×’×•×¨×ž×™× ×”×œ×œ×• ×”× ×‘×“×™×•×§ הסיבה לכך שגולדשטיין וזרק×ווי ×ž×”×•×•×™× ×ª×•×¤×¢×•×ª חריגות בקרב ×”×™×”×•×“×™× ×•×”×ž×•×¡×œ×ž×™×. ב×ופן גס משהו, × ×™×ª×Ÿ לדבר על גולדשטיין ועל זרק×ווי כעל × ×¦×™×’×™× ×©×œ ×¤×•× ×“×ž× ×˜×œ×™×–× ×“×ª×™, והרי ×”×’×•×¨×ž×™× ×œ×”×™×•×•×¦×¨×•×ª×” של התופעה ×”×–×ת והסיבות המשפיעות על היקפה בחברות ×©×•× ×•×ª × ×“×•× ×• עד זר×. חלק גדול ×ž×”×’×•×¨×ž×™× ×”×œ×œ×• ××™× ×• × ×•×‘×¢ ×ž×˜×§×¡×˜×™× ×ž×§×•×“×©×™× ×œ×›×©×¢×¦×ž×, ומסיבות ×ž×•×‘× ×•×ª, ×“×•×•×§× ×”×’×•×¨×ž×™× ×”×לה × ×™×ª× ×™× ×œ×”×©×¤×¢×” בקלות רבה יותר, ×× ×‘×¨×¦×•× × ×• ×œ×ž× ×•×¢ ×ת התרחבותן של ×”×ª× ×•×¢×•×ª ×”×¤×•× ×“×ž× ×˜×œ×™×¡×˜×™×•×ª. ובכל מקרה, הצגת ×¢×¦× ×§×™×•×ž×Ÿ של הור×ות ×¨×¦×—× ×™×•×ª ×‘×˜×§×¡×˜×™× ×ž×§×•×“×©×™× ×›×ª× ××™ מספיק לביצוען בפועל ×”×™× ×¢×™×•×•×ª, ובד"×› עיוות גדול יותר מזה ×”× ×¢×©×” ×‘×—×™×‘×•×¨×™× ××¤×•×œ×•×’×˜×™×™× ×ž×ª×•×š ×›×•×•× ×” להציג ×ת ההור×ות ×”×לה כבלתי-×¨×œ×•×•× ×˜×™×•×ª, במישור המעשי, למצי×ות ×”× ×•×›×—×™×ª.
התגובה שלך by ×ž× ×™ זהבי — 29 במאי 2009 @ 15:00
××”, וכמובן, ×× ×תה מסתמך על ×”×ª× "ך, ××–×™ ש×רית הפליטה לעמלק חוסלה ××™-×©× ×‘×™×ž×™ חזקיהו מלך יהודה (דברי ×”×™×ž×™× × ×“ מ×-מג).
התגובה שלך by ×ž× ×™ זהבי — 29 במאי 2009 @ 11:09
×× ×œ×”×¡×ª×ž×š על ×”×ª× "ך, ×¢×ž×œ×§×™× ×”×™×• בסביבה הרבה ×חרי חזקיהו. המן הרשע, למשל, ×”×•× ×¦××¦× ×©×œ ××’×’, המלך העמלקי ×”×חרון. מרדכי ×”×•× ×¦××¦× ×©×œ ש×ול המלך, וכל סיפור מגילת ×סתר ×”×•× ×¡×’×™×¨×ª ×¤×™× ×•×ª לעבודה ×©×œ× × ×¢×©×ª×” עד הסוף בימי ש×ול ו××’×’.
התגובה שלך by מקס הזוע×. — 30 במאי 2009 @ 11:52
××”, ×× ×™ מדבר על ×¢×ž×œ×§×™× ×›×§×‘×•×¦×” ×ž×•×‘×—× ×ª, ×œ× ×¢×œ ××“× ×‘×•×“×“ ש×חד מ×בות-×בותיו ×”×™×” מלך עמלק.
התגובה שלך by ×ž× ×™ זהבי — 30 במאי 2009 @ 19:54
טוב, ×˜×›× ×™×ª, ×× ×¢×ž×œ×§ חוסל, ×’× ×”×ž×Ÿ ×œ× ×”×™×” צריך להתקיי×. ×בל ×–×” ממש ×œ× ×¢×§×¨×•× ×™.
החלק ×”×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× ×”×ž×¢×‘×¨ בין עמלק כקבוצה ×ž×•×‘×—× ×ª של ×× ×©×™× ×œ×¢×ž×œ×§ ×›×רכיטיפ ×™×•× ×’×™×× ×™ של ×”×וייב ×”×ולטימטיבי ×©×œ× × ×™×ª×Ÿ לפיוס וירדוף ××•×ª× ×• עד × ×©×™×ž×ª×• ×”××—×¨×•× ×” (מעין ×˜×¨×ž×™× ×™×™×˜×•×¨ שכזה) בפסיכולוגיה היהודית.
התגובה שלך by מקס הזוע×. — 31 במאי 2009 @ 11:03
וד××™ שזה ×ž×¢× ×™×™×Ÿ. ×בל ×רכטיפ ×™×•× ×’×™×× ×™ (של ×ויב ×ו של כל דבר ×חר) ××™× ×• × ×™×ª×Ÿ להשמדה, ×”×œ× ×›×Ÿ?
התגובה שלך by ×ž× ×™ זהבי — 31 במאי 2009 @ 13:02
×–×” כל היופי. ×פשר לעשות בו שימוש חוזר.
התגובה שלך by מקס הזוע×. — 1 ביוני 2009 @ 18:56
יצ"×’? מ×יפה צצה הצ' בר×שי התיבות שלך?
התגובה שלך by רועי — 29 במאי 2009 @ 11:17
×”×™× ×œ× ×¦×¦×”, ×”×™× ×ª×ž×™×“ היתה ש×.
התגובה שלך by ygurvitz — 29 במאי 2009 @ 11:44
××– סלח לי, רק עכשיו שמתי לב לקיומה. מדוע יש צ' בר×שי התיבות שלך?
התגובה שלך by רועי — 29 במאי 2009 @ 12:11
בגלל הצבי. יוסי צבי גורביץ.
התגובה שלך by ygurvitz — 29 במאי 2009 @ 12:14
ר×× ×œ× ×™×¤×¢×œ יותר טוב מר×, × ×›×•×Ÿ?
התגובה שלך by רועי — 29 במאי 2009 @ 12:16
×œ× ×™×•×“×¢, במקרה ×”×›×™ גרוע ×–×” יחסוך לך ×ת הצורך להסביר ש×תה ×œ× ×ž×ª×—×–×” ל×ל מצרי…
התגובה שלך by ygurvitz — 29 במאי 2009 @ 12:25
סליחה מר×ש, ×בל "רע" ×–×” ×”×©× ×©×œ ×”×ל המצרי, ב"×¢", ×ו ביד שמתחת לפה שמייצג ×ת ×”"ר".
התגובה שלך by שחר — 29 במאי 2009 @ 13:51
×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×¢× ×”×ž×¡×§× ×” של ס×ליבן
כמו כן ×”×”×‘× ×” שהיסטוריית המלחמה בעמלק ×”×™× ×”×™×¡×˜×•×¨×™×” של תגובת יתר ×œ× ×¤×¨×•×¤×•×¨×¦×™× ×לית ×”×™× ×ª×•×‘× ×” ×ž×¢× ×™×™× ×ª. מצד ×©× ×™, צריך וחשוב להדגיש, שהמילה עמלק ×”×™× ×‘×¨×ש ובר××©×•× ×”, לפחות בתרבות ×”×—×™×œ×•× ×™×ª לפי דעתי, ××™×•× ×§×™×•×ž×™, ×•×œ× ×ž×˜×¨×” להשמדה. עמלק מציין ×§×•×“× ×›×œ פ×× ×™×§×”. ההשמדה שלו ×”×™× ×” ×œ× ×ž×¦×•×•×” דתית ××œ× ×›×•×¨×— קיומי כדי לשרוד. ×בל ×”×¡×›× ×” ×ž×ž× ×• ×”×™× ×”×ž×©×ª× ×” הר××©×•× ×™.
שוב, ×× ×™ ×ומר ×ת ×–×” מתוך ××™× ×˜×•×יציה ×œ×œ× ×©×•× ×‘×“×™×§×” ×בל ×›×›×” ×–×” עבורי ×›×—×™×œ×•× ×™ שגדל במערכת ×”×—×™× ×•×š ×”×—×™×œ×•× ×™×ª ×•×ž×©×•× ×ž×” ×× ×™ מ×מין שזה תקף לרוב הציבור הישר×לי. ×©× ×ª× ×™×”×• ×ומר עמלק ×”×•× ×œ× ×ומר ×לו ש×× ×—× ×• ×”×•×œ×›×™× ×œ×”×©×ž×™×“, ××œ× ×”×•× ×ומר ×לו ×©×ž×˜×¨×ª× ×œ×”×©×ž×™×“ ××•×ª× ×•, וזה הבדל ×œ× ×§×˜×Ÿ.
התגובה שלך by דרור — 29 במאי 2009 @ 14:03
×”×¤×¨×©× ×•×ª ש×× ×™ מכיר ×œ×™×–× ×‘, ×”×™× ×©×”×¢×ž×œ×§×™× ×”×™×›×• ×‘×–×§× ×™× ×•×‘×—×œ×©×™×, שהיו בסוף השיירה של העיברי×. ×בל ×× ×™ יודע די מעט.
התגובה שלך by גורו ×™××™× — 29 במאי 2009 @ 19:39
מלחמת השמדה טו×טלית בלי להותיר שריד ופליט × ×’×“ ×יר×ן?
כמה פצצות ×©×œ× ×ª×”×™×™× ×” לישר×ל, ×—×•×©×©× ×™ שהדבר ×”×™× ×• בלתי ×פשרי.
ו×× ×›×œ ×”×¢×¨×‘×™× ×”× ×¢×ž×œ×§, הדבר ××™× ×• ×פשרי שבעתיי×.
התגובה שלך by יהוש×פט — 29 במאי 2009 @ 21:29
×–×” ×ולי ×œ× ×ž×¦×™×ותי, ×בל מצי×ות ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×©×™×—×§×” תפקיד חשוב ×צל ×”×§× ××™×.
התגובה שלך by ×לכס ×–. — 30 במאי 2009 @ 6:36
למה עמלק ×”×•× ××™×•× ×§×™×•×ž×™ יותר ממדין? על מדין ×œ× ×¦×•×•×™× ×• בג'× ×•×¡×™×™×“, ×•×”× ×‘× ×™×’×•×“ ×œ×¢×ž×œ×§×™× ×’× ×‘×¢×˜×• ×œ× ×• בתחת במדבר ×•×’× ×›×‘×©×• ××•×ª× ×• כמה מ×ות ×©× ×™× ×חרי ×–×”, ב××¨×¦× ×• ×©×œ× ×•.
התגובה שלך by רחביה ברמן — 30 במאי 2009 @ 23:34
מתוך מכתבו של ×’×¨×©×•× ×©×œ×•× ×œ×¤×¨× ×¥ ×¨×•×–× ×¦×™×™×’, 26.12.1926:
"×כן,×”×× ×©×™× ×¤×” ××™× × ×™×•×“×¢×™× ×ת משמעות מעשיה×. ×¡×‘×•×¨×™× ×”× ×©×”×¤×›×• ×ת העברית לשפה ×—×™×œ×•× ×™×ª. שחילצו מתוכה ×ת העוקץ ×”×פוקליפטי. ×בל ×–×ת ××™× × ×” ×”×מת. חילון של שפה ××™× ×• ××œ× ×“×™×‘×•×¨ בעלמ×, מליצה בלבד. ××™ ×פשר, למעשה, לרוקן ×ת ×”×ž×œ×™× ×”×ž×œ×ות עד להתפוצץ, ××œ× ×‘×ž×—×™×¨ הפקרת השפה עצמה…
"×™×œ×“×™× ×• שוב ×ין ×œ×”× ×©×¤×” ×חרת. וה×מת חייבת להי×מר: ×”×, ×•×”× ×‘×œ×‘×“, ישלמו ×ת מחיר המפגש ×”×–×” ×©×›×¤×™× ×• ×¢×œ×™×”× ×ž×‘×œ×™ לש×ול ×ות×, מבלי לש×ול ×ת ×¢×¦×ž× ×•. ×›×שר השפה ×ª×¤× ×” ×ת × ×©×§×” × ×’×“ דובריה -×•×œ×¨×’×¢×™× × ×•×”×’×ª ×”×™× ×›×š כבר עכשיו..
"×”×× ×™×”×™×” ×œ× ×• × ×•×¢×¨ שיחזיק מעמד במרד של שפה קדושה? שפה מורכבת משמות, עוצמת השפה צרורה בש×, ×•×”×ª×”×•× ×©×œ×” חתומה בו. ל×חר ×©×”×©×‘×¢× ×• ×ת השמות ×”×¢×ª×™×§×™× ×™×•× ×חר יו×, שוב ×ין ×× ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¨×—×™×§ ×ת כוחותיה×. ×¢×•×¨×¨× ×• ×ות×, ×•×”× ×™×•×¤×™×¢×•, שהרי ×”×©×‘×¢× ×• ××•×ª× ×‘×¢×•×¦×ž×” רבה מ×ד"
http://www.dornai.com/gershom_scholem_the_hebrew_language.htm
התגובה שלך by ×הרן פורת — 31 במאי 2009 @ 20:27
×קסט מצמרר, ומת××™× ×‘×“×™×•×§ לסיטו×ציה ×”× ×•×›×—×™×ª.
מה שכן, ×× ×™ ×œ× ×ž×¡×›×™× ×©×”×‘×¢×™×” ×”×™× ×”×©×™×ž×•×© בעברית. ×”×“×ª×™×™× ×”×™×• ×ž×©×•×•×™× ×ת ×יר×ן לעמלק ×’× ×× ×”×™×™× ×• ×ž×“×‘×¨×™× ×’×¨×ž× ×™×ª ×ו יידיש. ×•×”×—×™×œ×•× ×™× ×ž×ž×™×œ× ×œ× ×ž×‘×™× ×™× ×ת כוח ההשוו××”.
התגובה שלך by ×לעד-וו — 1 ביוני 2009 @ 1:47
×©×œ×•× ×™×•×¡×™, ×”×× ×ª×•×›×œ להסביר למה ×תה ×ž×›× ×” ×ת הרמב"× – "×וכל ×”× ×‘×œ×•×ª הגדול", תודה.
התגובה שלך by ×יתי ×›. — 3 ביוני 2009 @ 23:54
×חד ×ž×›×™× ×•×™×™×• ×”×•× "×”× ×©×¨ הגדול".
התגובה שלך by ×סף רזון — 4 ביוני 2009 @ 7:29
××”, ×–×” בשביל להעליב.
התגובה שלך by ×יתי ×›. — 4 ביוני 2009 @ 18:47
×”×¨×ž×‘× ×™×¢×ž×•×“ בזה
התגובה שלך by ×ור ברקת — 4 ביוני 2009 @ 19:43
××”, בהחלט. ×חרי הכל, ×× ×—× ×• ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ ×וכל ×”× ×‘×œ×•×ª שכתב ×ת הטקסט הב×:
ישר×ל ×©×‘× ×¢×œ הגויה–בין ×§×˜× ×” בת שלוש ×©× ×™× ×•×™×•× ×חד בין גדולה, בין ×¤× ×•×™×” בין ×שת ×יש, ו×פילו ×”×™×” קטן בן תשע ×©× ×™× ×•×™×•× ×חד–כיון ×©×‘× ×¢×œ הגויה בזדון, הרי זו × ×”×¨×’×ª: ×ž×¤× ×™ שב×ת לישר×ל תקלה על ידיה, כבהמה. ודבר ×–×” מפורש בתורה, ×©× ×מר "הן ×”× ×” היו ×œ×‘× ×™ ישר×ל . . . וכל ×ישה, יודעת ×יש למשכב זכר–הרוגו"
(ספר קדושה, הלכות בי××” יב' ×—'). ×§×¨× ×‘×¢×™×•×Ÿ. ×× ×™×© פדופיל יהודי ש×× ×¡ ילדה גויה, ×וכל ×”× ×‘×œ×•×ª רוצה ×©× ×”×¨×•×’ ×ת הילדה דווק×.
התגובה שלך by ygurvitz — 5 ביוני 2009 @ 7:32