ביקורו הקרוב של ×”×פיפיור ×‘× ×“×™×§×˜×•×¡ ×”-16 ממשיך ×œ×”×“×’×™× ×ת ×”×רס שמפעפע ×‘×¢×•×¨×§×™×”× ×©×œ ×”×™×’"×¢×™× (×™×”×•×“×™× ×’××™× ×¢×™×œ×’×™×). ×”×•× ×’× ×ž×¡×¤×§ דוגמית ×§×˜× ×” למהותה של ×ž×“×™× ×ª ישר×ל: ×”×™×•× (×') ×§×¨× ×©×œ×•× ×“×‘ וולפ×, רב בכיר בחב"ד, ×œ×¨×‘× ×™× ×©×œ× ×œ×”×¤×’×© ×¢× ×”×פיפיור. לוולפ×, פרובוקטור ×¢× ×§×‘×œ×•×ª ×©×’× × ×—×§×¨ בחשד להסתה, ×œ× ×§×¨×” ×©×•× ×“×‘×¨ – ובצדק, כמובן. זו זכותו החוקית. ×בל ×©× ×™ ×¢×¨×‘×™× ×™×©×¨×לי×, שחילקו ×›×¨×•×–×™× ×”×§×•×¨××™× ×œ×ž×—××” ×›× ×’×“ ביקור ×”×פיפיור – ×›× ×¨××” ×©×”× ×œ× ×©×›×—×• לו ×ת ציטוטיו מכתבי הקיסר ×”×‘×™×–× ×˜×™ ×ž× ×•×ל ×”×©× ×™, ×•×’× ×–×• ×–×›×•×ª× â€“ ×“×•×•×§× × ×¢×¦×¨×•. מי ×מר "×ž×“×™× ×ª כל יהודיה" ×•×œ× ×§×™×‘×œ? (תודה ×œ× ×ž×¨×•×“ ×בישר על הטיפ).
קל ×œ×©× ×•× ×ת ×‘× ×“×™×§×˜×•×¡ ×”-16. ×”×•× ×’×¨×ž× ×™, בתור התחלה. פחות ×ו יותר כל ×ž×ª× ×’×“×™ ×”×פיפיור ×¦×™×™× ×• ×ת העובדה ×©×”×•× ×”×™×” חבר ×‘× ×•×¢×¨ היטלר – מבלי לציין ×ת העובדה ×”× ×•×—×” פחות ש×ביו ×יבד ×ת עבודתו בשל ×”×ª× ×’×“×•×ª×• למשטר ×”× ×צי, ותוך התעלמות מהעובדה שכ×שר צורף יוזף ×¨×¦×™× ×’×¨ ×œ× ×•×¢×¨ היטלר, ההשתייכות הזו כבר היתה בגדר חובה. ×ž×¦×™×™× ×™× ×ת העובדה ×©×”×•× ×©×™×¨×ª בוורמ×כט, ×•×©×•×›×—×™× ×œ×¦×™×™×Ÿ ×©×”×•× ×¢×¨×§ – פעולה שהיתה כרוכה בסיכון, שכן בפרפורי הגסיסה של המשטר, ×”×•× ×¢×“×™×™×Ÿ ×ž×¦× ×–×ž×Ÿ ו×× ×¨×’×™×” ×œ×”×•×¦×™× ×œ×”×•×¨×’ ×לפי עריקי×. (ברטולד ברכט ×פילו כתב על כך גרסה ×ž×•×“×¨× ×™×ª של "×× ×˜×™×’×•× ×”", שבו ×ž× ×¡×” ×”× ×¢×¨×” ×”×מיצה להסיר ×ת גופתו של ××—×™×” העריק, ×©× ×ª×œ×” – כמקובל – על ×¤× ×¡ חשמל מול ביתה).
×בל ×”×× ×©×™× ×©×ž×•×—×™× ×”×™×•× â€“ ×‘×ª×ž×™×›×ª× ×”× ×œ×”×‘×ª של ×™×’"×¢×™ ×”×˜×•×§×‘×§×™× â€“ ×›× ×’×“ ביקורו של ×”×פיפיור, מחו ×œ×¤× ×™ תשע ×©× ×™× ×’× ×‘×¢×ª ביקורו של קודמו. קרול יוזיף ווטילה ×œ× ×”×™×” ×’×¨×ž× ×™, ×”×•× ×”×™×” ×§×•×¨×‘× ×; ×בל המח××” ×›× ×’×“ ×יש הוורמ×כט לשעבר דומה מ×ד למח××” ×›× ×’×“ מי, שככומר צעיר × ×©× ×¢×œ כתפיו × ×¢×¨×”, × ×™×¦×•×œ×ª ×ž×—× ×”, ×©×œ× ×™×›×œ×” עוד ללכת.
××œ× ×©×”×™×•×, מ×חר ×•×”×ª×“×¨×“×¨× ×• מ×ד בתשע ×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª, ×”×¨×‘× ×™× ×•×™×’"×¢×™×”× ×§×•×œ× ×™×™× ×”×¨×‘×” יותר. ו×ל ש×ר ×”×ª×œ×•× ×•×ª הקבועות חוזרת, שוב ושוב, עלילת ×”×ž× ×•×¨×”.
* * * * *
×‘×©× ×ª 70 לספירה כבשו צב×ותיו של טיטוס פל×וויוס ×ספ××¡×™× ×•×¡ ×ת ×™×¨×•×©×œ×™× ×•×”×—×¨×™×‘×• ×ותה עד היסוד. ×”× ×”×•×ª×™×¨×• רק שלושה ×ž×’×“×œ×™× ×¢×•×ž×“×™×, ×•× ×©×ו ××™×ª× ×לפי ×©×‘×•×™×™× ×•×©×œ×œ רב. הללו, כמקובל, הוצגו בתהלוכת ×”× ×¦×—×•×Ÿ של טיטוס, שתשע ×©× ×™× ×œ×חר מכן יירש ×ת ×ביו ×›×¤×¨×™× ×§×¤×¡. מיד ל×חר התהלוכה, ×”×•×¦× ×œ×”×•×¨×’ שמעון בר ×’×™×•×¨× â€“ וכתובת ×ž×¦×™×™× ×ª ×ת מותו של "סימון בר גיור×", בין ש×ר הרוגי מלכות, סמוך לפורו×. יריבו המר, ×™×•×—× ×Ÿ מגוש חלב, × ×›×‘×© לעבדות ×‘×¡×¤×™× ×•×ª המלחמה. ××œ×¤×™× ××—×¨×™× ×”×•×©×œ×›×• לחיות ×ו × ×©×œ×—×• לחיי עבדות מרה. היו מה×, ככל ×”× ×¨××”, שבחרו במוות על ×¤× ×™ עבדות – הדי ×¡×™×¤×•×¨×™× ×¨×‘×™× ×‘×ª×œ×ž×•×“ ×ž×¢×™×“×™× ×¢×œ כך.
×בל הסמל הוויזו×לי של החורבן היתה ×”×ž× ×•×¨×”, ×©×”×•× ×¦×—×” על שער טיטוס ×›×©×”×™× × ×™×©×ת על ידי ×—×™×™×œ×™× ×¨×•×ž××™× ×‘×ª×”×œ×•×›×ª ×”× ×¦×—×•×Ÿ. היהדות ×”×ורתודוקסית העדיפה להתמקד ×‘×¡×ž×œ×™× ××—×¨×™× â€“ למשל, המשיח היושב כמקבץ × ×“×‘×•×ª בשערי רומ×. ×”×¦×™×•× ×•×ª, ×©×œ× ×”×™×” לה כל ×¢× ×™×™×Ÿ ×‘×§×‘×¦× ×™× ×ž×™×ª×•×œ×•×’×™×™×, ×•×©× ×–×§×§×” ×œ×¡×ž×œ×™× ×¨×•×ž× ×˜×™×™×, החזירה ×ת ×”×ž× ×•×¨×” למרכז ×”×ª×ž×•× ×”. ×œ× ×‘×ž×§×¨×” ×”×™× ×¡×ž×œ ×ž×“×™× ×ª ישר×ל: ×”×™× ×”×¡×ž×œ של המשך הקיו×.
ובין 70 לספירה ל-1948 – חושך ו×פלה. ועכשיו עולות שוב ושוב הקרי×ות ל×פיפיור "להשיב ×ת ×”×ž× ×•×¨×”", שכביכול מוחזקת בוו×תיקן.
* * * * *
×בל בכל ×–×ת קרו כמה ×“×‘×¨×™× ×‘×ותה תקופת חושך ×רוכה. ב-410, למשל, בזזו ×”×•×•× ×“××œ×™× ×”×•×•×™×–×™×’×•×ª×™× ×ת רומ×, ×•× ×©×ו ×ž×©× ×וצרות רבי×. חלק גדול מ×וצרותיה ×”×’×“×•×œ×™× ×©×œ ×¨×•×ž× ×”×•×ª×š פשוט למתכת יקרה; גורל דומה פקד ×ת ×”×וצרות שב××ª×•× ×” ובדלפי. ×בל ×ת ×”×ž× ×•×¨×” ×”× ×©×ž×¨×•, ככל ×”× ×¨××”, ×•× ×©×ו ××•×ª× ×יתה לקרתגו.
ב-534 הצליח ×”×’× ×¨×œ ×”×‘×™×–× ×˜×™ ×”×ž×¨×©×™× ×‘×œ×™×¡×ריוס להשיב ×ת צפון ×פריקה – לשעה קצרה – לידיה של ×¨×•×ž× ×”×©× ×™×”, ×§×•× ×¡×˜× ×˜×™× ×•×¤×•×œ. היסטוריון החצר שלו, פרוקופיוס, טוען (בספרו "על המלחמות") שבמהלך מסע ×”× ×¦×—×•×Ÿ של בליס×ריוס על ×”×•×•× ×“×לי×, × ×™×©×ו ×’× "×וצרות היהודי×, ×שר טיטוס ×‘× ×• של ×ספ××¡×™× ×•×¡, יחד ×¢× ×חרי×, ×”×‘×™× ×œ×¨×•×ž× ×œ×חר לכידת ירושלי×".
העדות של פרוקופיוס בעייתית, מכמה סיבות. ר×שית, ×”×•× ×ž×“×‘×¨ על "×וצרות", ×בל ××™× × ×• מפרט ×ות×; ×ין לדעת מה קרה ×œ×ž× ×•×¨×”, למשל, ו×× ×”×™×ª×” בין ×”×›×œ×™× ×©× ×™×©×ו במסע ×”× ×¦×—×•×Ÿ. ×©× ×™×ª, ×”×•× ×ž×•×¡×™×£ סיפור מפוקפק, על פיו יהודי ×¤× ×” ×ל ×חד ממקורבי הקיסר, והמליץ לו ×‘×¢×“×™× ×•×ª ×©×œ× ×œ×”×›× ×™×¡ ×ת ×”×וצרות ל×רמון, שכן ×‘×’×œ×œ× "לכד גיזריק [המלך ×”×•×•× ×“×לי שהביס בליס×ריוס – יצ"×’] ×ת ×ž×§×•×ž× ×©×œ הרומ××™×, ו[בשל×] כבש כעת ×”×¦×‘× ×”×¨×•×ž××™ ×ת ×ž×§×•×ž× ×©×œ ×”×•×•× ×“×לי×". פרוקופיוס × ×›×©×œ ×›×ן: לוכד ×¨×•×ž× ×œ× ×”×™×” גיזריק, ××œ× ×ל×ריק, ×›-120 ×©× ×™× ×§×•×“× ×œ×›×Ÿ. היהודי מציע, על כן, לשלוח ×ת ×”×וצרות ×œ×ž×§×•×ž× ×”×¨×וי – ירושלי×, כמובן – והקיסר המבוהל ×™×•×¡×˜×™× ×™×× ×•×¡ ממהר להסכי×.
הסיפור בעייתי מ×ד. ×™×¨×•×©×œ×™× ×”×™× ×¢×™×¨ × ×•×¦×¨×™×ª לחלוטין בשלב ×–×”, ×•×›× ×™×¡×ª ×™×”×•×“×™× ×ליה ×סורה. מדוע ×™× ×¡×” יהודי לשלוח ×ת כלי הקודש ×“×•×•×§× ×œ×©×? מדוע ×œ× ×™× ×¡×”, למשל, לפדות ×ות×? מדוע ×™×¡×›×™× ×§×™×¡×¨ שטוף ב×הדת רליקות קדושות להפרד מכמה מהיותר חשובות שבהן? יתר על כן, ר×וי להזכיר שפרוקופיוס ×©× × ×ת ×™×•×¡×˜×™× ×™×× ×•×¡ ו×שתו, הקיסרית תי×ודורה, ×©× ×ת מוות, וב"היסטוריה הסודית" שלו ×”××©×™× ×ותה בכך שהיתה יצ×× ×™×ª ו×ותו בכך שהיה בן שטן, פשוטו כמשמעו. ×™×•×¡×˜×™× ×™×× ×•×¡ מוג הלב של "המלחמות" מזכיר במידה חשודה ×ת ×™×•×¡×˜×™× ×™×× ×•×¡ של "ההיסטוריה הסודית".
סביר ש×וצרות ×›×œ×©×”× ×ž×‘×™×ª המקדש ×”×©× ×™ ×כן × ×™×©×ו ב×ותה תהלוכה – יותר מדי ×× ×©×™× ×—×–×• בה, מכדי שפרוקופיוס יוכל ×œ×”×ž×¦×™× ×¡×™×¤×•×¨ ×›×–×” ×œ×œ× ×—×©×© – ו×ולי ×’× ×”×ž× ×•×¨×” היתה ש×. ×× ×כן היתה ש×, ×•×œ× ×”×•×ª×›×” על ידי ×”×•×•× ×“××œ×™× ×‘-410, ×”×™× ×ž×¢×•×œ× ×œ× × ×¨×תה שוב. ×× ×כן ×”×’×™×¢×” לירושלי×, ×ין ×©×•× ×ª×™×¢×•×“ על כך – וקשה ×œ×”× ×™×— ש×ירוע ×›×–×” ×œ× ×”×™×” מתועד. ב-614 ×ובדת ×™×¨×•×©×œ×™× ×œ×‘×™×–× ×˜×™× ×œ× ×¦×—: ×¦×‘× ×¤×¨×¡×™, מלווה ×‘×ž×ª×§×•×ž×ž×™× ×™×”×•×“×™× ×ž×”×’×œ×™×œ, כובש ×ותה. ×”×™×”×•×“×™× ×˜×•×‘×—×™× ×‘× ×•×¦×¨×™× ×•×ž×©×ž×™×“×™× ×ת ×”×›× ×¡×™×•×ª – ××•×ž×“× ×™×, ×ž×•×¤×¨×–×™× ×‘×¢×œ×™×œ, ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ 90,000 × ×˜×‘×—×™×; ××•×ž×“× ×™× × ×ž×•×›×™× ×™×•×ª×¨ ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ ×›-23,000 – ו×לו עובדות שההיסטוריה הרשמית של ישר×ל (כפי שמת×ר יפה ×ליוט הורוביץ בספרו Reckless Rites) עושה ככל יכולתה לטשטש. על פי ×גדה, ×”×™×”×•×“×™× ×–×•×›×™× ×‘×©×œ×˜×•×Ÿ ×‘×™×¨×•×©×œ×™× ×‘×ž×©×š שלוש ×©× ×™×. כעבור 20 ×©× ×™× ×”×™× × ×›×‘×©×ª על ידי המוסלמי×. ×œ×ž× ×•×¨×” ×ין זכר – ×œ× ×‘×¢×ª כיבוש העיר על ידי הפרסי×, ×œ× ×‘×¢×ª החרבת ×”×›× ×¡×™×•×ª והטבח על ידי היהודי×, ×•×œ× ×‘×¢×ª הכיבוש הערבי. ×”×ž× ×•×¨×”, כמו "הצלב הקדוש", יוצ×ת מההיסטוריה – ×× ×‘×›×œ×œ היתה חלק ×ž×ž× ×” ×חרי 410 – ×¢× ×›×™×‘×•×© ירושלי×, ולכל המ×וחר ×¢× ×›×™×‘×•×© ×‘×™×–× ×˜×™×•×Ÿ על ידי ×”×¦×œ×‘× ×™× ×‘-1204.
* * * * *
כל ×–×” ×”×•× ×§×¦×ª יותר מדי היסטוריה ליג"×¢×™×. ×‘×™×–× ×˜×™×, רומ××™×, ×•×•× ×“×לי×, פרסי×, ×¢×¨×‘×™× â€“ מה ×–×” ×ž×©× ×”, ×›×•×œ× ×’×•×™×™×. בשילוב מוזר ×¢× ×“×Ÿ בר×ון ותי×וריות ×§×•× ×¡×¤×™×¨×¦×™×” ×חרות, ×”× ×ž×¢×“×™×¤×™× ×œ×”×¢×œ×™×œ על הוותיק×ן ×©×”×•× ×ž×—×–×™×§ ב×וצרות ×™×”×•×“×™×™× ×‘×–×•×–×™×, וב×וצרות ×”×¡×™×ž×‘×•×œ×™×™× ×‘×™×•×ª×¨. בירור העובדות הללו לקח לי חמש דקות בדיוק. × ×›×•×Ÿ שיש לי ×”×‘× ×” מסוימת בהיסטוריה ×‘×™×–× ×˜×™×ª, ו×× ×™ מכיר ×ת פרוקופיוס, ×בל גרסה מקוצרת ×פשר ×œ×ž×¦×•× ×’× ×‘×•×•×™×§×™×¤×“×™×”.
מדוע, ×× ×›×Ÿ, מצליחה העלילה הזו כל כך? ×ולי בגלל שיש מי שמחפש עוד שמן למדורה ×”×™×©× ×”, ויש מי שכל ×ž×”×•×ª× ×”×™× ×ž×¡×¢ × ×§×ž×” ×רוך ×›× ×’×“ ההיסטוריה.
(יוסי גורביץ)