החברים של ג'ורג'

מה יש לי נגד יאיר לפיד

מאז שיאיר לפיד הכריז לפני כשבוע ומשהו על כניסה לחיים הפוליטיים, אחרי שנתיים של רמיזות, התקשורת עוסקת בו ללא הרף. הוא הוכרז כדבר החם ביותר מאז האסטרואיד ההוא שבהבלחה אחת העביר את הדינוזוארים לסטטוס של צעצוע ילדים נחשק. אז צריך להסביר למה אני חושב שהוא הדבר הגרוע ביותר שקרה לפוליטיקה הישראלית מאז בוגי "משה" יעלון.

נלך מהקל אל הכבד. לפיד הוא מתחזה. הוא מתיימר להיות איש רנסנס, עם הבנה עמוקה במיוחד בתרבות האמריקאית. בפועל, מתקבל הרושם שהוא קרא את התקצירים לבחינות, לא את הספרים. הוא בלבל בין המילה האנגלית forefathers, "אבות", ו-four fathers, "ארבע אבות." בסוף מאמר שכתב ב"פוליטיקה" ב-1988, הוא שירבב הערה על המילה הראשונה במחזה "המלך אובו." הוא שגה בה. הוא ניסה פעם ליצור גרסה מודרנית ל"יוליוס קיסר", עם אולמרט בתפקיד קיסר, והצליח להוכיח שוב שאנגלית הוא לא יודע. באמצע השיר – המוצלח! – שלו, "שיר אהובת הספן", צצה פתאום השורה "שתיאר ז'ורז' אמאדו: הים האכזר, ההוזה." כן, כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם, אבל זה נראה הרבה יותר כמו name dropping, הסימן המובהק של פסוודו-אינטלקטואלים. תראו, אני יודע מי זה ז'ורז' אמאדו (ואתם לא.)

הלאה. לפיד מציג את עצמו כעיתונאי, והוא יכול לנפנף לראיה בחוק הצינון לעיתונאים שדחפו משרתיו של נתניהו בכנסת – חוק שהיה כל כך אישי שהם הסירו אותו מדיון ברגע שלפיד הכריז על כניסה לחיים הפוליטיים. זו, אגב, היתה עוד נקודת שפל של משטר נתניהו, רק שיש כל כך הרבה מהן שמעטים התייחסו אליה כראוי. ממשלה שמכבדת את חוקי המשחק לא מעלה הצעות חוק שמטרתן למנוע מאזרחים להתמודד, גם אם הם מסוגלים לסכן את המנהיג היקר. זה היה מהלך שראוי לפוטין.

אבל, למרות החוק, לפיד איננו עיתונאי. הוא לא חשף שום עוולה, הוא לא כתב שום תחקיר, הוא מעולם לא לקח סיכון כלשהו. הוא פובליציסט ומגיש, תחומים שיש להם חשיבות אבל הם לא הליבה של המקצוע. יתר על כן, לפיד מעולם לא כתב שום דבר שסיכן אותו בקרב מעריציו. פובליציסט אמיץ, ולפיד הוא הכל חוץ מאמיץ, יודע גם לצאת נגד הקהל שלו. לפיד לא היה שם. לפיד היה, ונשאר, בדרן, שכלי הנשק החד ביותר שלו הוא השאלה "מה ישראלי בעיניך." האמת, זה לא לגמרי הוגן: היתה ליאיר לפיד חשיפה אחת. הוא קיבל מסמכים מהתיק האישי של החייל חננאל דיין, שהועברו לידיו על ידי האלוף אלעזר שטרן, והשתמש במסמכים שהעביר לו הגנרל כדי לכתוב טור לעגני, שגרר תביעת דיבה, על החפ"ש – שעם כל הסלידה ממעשיו הפגין בהם יותר אומץ לב אזרחי משהפגין לפיד כל ימיו. לפיד, ראוי לציין, לא הגן על המקור שלו. הוא לא אדוארד מורו מול מק'ארתי, בלשון המעטה.

גם ההבנה שלו בתקשורת בעייתית. לפיד חושב שמותר לישראל, אפילו רצוי לה, לשקר לצרכי הסברה ולפברק את המציאות. הוא עדיין חושב שזה אפשרי, כאילו שאין בלוגרים בעולם. אפשר היה לצפות שהאמריקנולוג הדגול יזכור מה קרה להילארי קלינטון כשהיא טענה שנחתה בבוסניה "תחת אש צלפים", שקר גס שנחשף תוך ימים וכמעט מוטט את הקמפיין שלה. הוא בעד צנזורה בזמן מלחמה – תוך השענות על התפיסה המביכה בבורותה שאפשר לכוון קטיושות באמצעות שיחת טלפון.

מה ישראלי בעיני לפיד? פה אנחנו מתחילים לעסוק בבשר. ובכן, הישראלים בעיני לפיד הם אלה הדומים ליאיר לפיד. הישראלים אינם כוללים את החרדים והערבים, שאליהם מתייחס לפיד שוב ושוב בפטרונות דוחה בטורים שלו, ומתאר אותם כאבני ריחיים על ישראל. המפחיד מכל הוא שלפיד, שממוקם יפה במאיון העליון, מצליח איכשהו לחשוב שהוא חלק ממעמד הביניים הישראלי, ושככזה הוא ראוי לייצג אותו.

עכשיו, בהשוואה לאנשים שלפיד מרבה להסתובב איתם, כמו שרי אריסון ואוליגרכים אחרים, הוא בהחלט עשוי לחשוב שהוא מעמד ביניים. אבל הוא לא. הוא מנותק לחלוטין מהציבוריות הישראלית. בגלל זה הטור שלו בקיץ, "אחי העבדים" היה נלעג כל כך. הוא היה נסיון שקוף לרכב על המחאה החברתית אל הכנסת.

ויש סיכוי שזה יצליח לו פה, וכאן הסכנה. יאיר לפיד, מציין דני גוטווין, משתמש ברטוריקה של שלי יחימוביץ' – אבל מדובר בדארוויניסט חברתי שקרוב בדעותיו, לפחות כפי שהן משתקפות בטוריו, לבנימין נתניהו, המפרק הגדול של החברה הישראלית. מפלגת שינוי של אביו של לפיד, מפלגה ניאו-ליברלית קלאסית, תמכה בכל המדיניות הכלכלית של שר האוצר נתניהו – גם כאשר בליכוד, שהבינו את הנזק הנגרם להם, נרתעו ממנה.

כלומר, יש סיכוי טוב שהאיש הזה, בשר מבשרה של האוליגרכיה הישנה – מי שמתחכך באוליגרכים, ששימש כפרזנטור של בנק הפועלים, שהיה הכלי של גנרל להשפלה פומבית של חפ"ש, שהיה אתרוגן מוביל של ידידו וכעת יועצו אולמרט – ימשוך עכשיו את קולותיהם של תומכי המחאה החברתית, יסיט אותה ממסלולה, וימכור אותם אחר כך לנתניהו תמורת תפקיד שר החינוך או התמ"ס. זה, אחרי הכל, היה תפקידן ההיסטורי של מפלגות מרכז. למלכודת הזו אסור ליפול פעם נוספת. אסור לתת לעוד מעריץ של האלפיון העליון, שמשוכנע שאם רק יהיה להם טוב גם לנו יהיה טוב, להוליך אותנו שולל שוב. 

 יאיר לפיד עם בני קצובר (קרדיט: מועצת יש"ע)

אומרים שדעותיו של לפיד מעורפלות. אף שזה לא נכון בתחום החברתי, בנושא המדיני זה נכון מאד. לא ברור מה מתכוון לפיד לעשות מול הפלסטינים, איך הוא מתכוון לדחות את גלישתה של ישראל למדינה דו לאומית. לא ברור איך הוא מתכוון להתמודד עם עלייתם של האחים היהודים, עם גלישתה של ישראל מדמוקרטיה לתיאוקרטיה אתנוקרטית. הוא לא נשאל, למשל, על פגישתו לפני שנה וחצי עם מנהיגי "תג מחיר", גרשון מסיקה ובני קצובר, ועל האופן שבו שימש להלבנה שלהם בציבור הכללי. ספק אם לפיד יהיה מוכן להתעמת ישירות עם אמירותיו של קצובר על הצורך של הדמוקרטיה הישראלית לפנות דרך ליהדות. מובן למה עמדותיו בתחומים האלה, תחומי הליבה של הזהות הישראלית, מעורפלות: תשובה אמיתית לשאלה "מה ישראלי בעיניך" תביא לאובדן של מצביעים, מכאן או מכאן. היא מצריכה אומץ לב אזרחי. ללפיד, שהשתמש במסמכים פרטיים מודלפים של חייל כדי לצלוב אותו בפומבי בעיתון הגדול במדינה, יש מחסור ניכר במשאב הזה.

ואם לפיד ירצה להיות פוליטיקאי, לא רק לשחק תפקיד של פוליטיקאי, הוא יזדקק לו.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות, חלקן גדולות, בקרן הבעת הרצון הטוב והתמיכה. אני רוצה להודות עליהן בזאת, כמו גם על הברכות ליום ההולדת בתגובות לפוסט הקודם. לא היה לי זמן להגיב, אבל אני קורא.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

72 תגובות על ”מה יש לי נגד יאיר לפיד“

  1. רשימה מדויקת וחשובה, דנתי ביאיר לפיד כתופעה גם בפוסט שלי לפני כמה שנים בשם יאיר לפיד כארכיטיפ ישראלי:
    http://www.lir.org.il/?p=40879

  2. שי דשא הגיב:

    אני נאלץ להסכים איתך, גורביץ. נאה דרשת.

  3. ג'ו כלום הגיב:

    אוקי. אני גם זוכר דברים דומים כאן בבלוג על יחימוביץ', למרות שיתכן שזה היה בתגובות בלבד, אבל איכשהו אני יוצא מהמאמר הזה עם אותה תחושה שיש לי תמיד כשמדברים על פוליטיקאים – "אז מי כן?"

    • אלכס ז. הגיב:

      מארגני הפגנות. אנשים שהוכיחו את עצמם בעבודת שטח.
      תופעת המוצנחים למינהם, בין אם מהצבא או ממקום פופולרי אחר, היא אחד הדברים הגרועים ביותר שקרו לדמוקרטיה שלנו. היא בו זמנית נותנת ביטוי למיאוס כלפי פוליטקאים ומגדילה אותו בכך שאומרת שפוליטיקה זה לא מקצוע שדורש ידע וכישורים משלו וש"כל אחד יכול".

    • גיל הגיב:

      שלי יחימוביץ' באמת לא מייצגת את החלום הרטוב של השמאל במקרים שונים.
      בפוליטיקה בוחרים את הטוב ביותר האפשרי על בסיס פשרות ופרגמטיזם.
      אילן גילאון עדיף על יחימוביץ' שעדיפה על לפיד שעדיף על ביבי שעדיף על ליברמן.
      צריך לבקר את מושאי התמיכה באותה מידה שצריך לתמוך בהם למרות הביקורת.

  4. דורצח הגיב:

    להיכנס בלפיד על שגיאות באנגלית בטור כזה, יאיר לפיד קומיקס סטייל, זה קצת כמו להתמקד בעבירת מהירות מופרזת בפוסט על משה קצב. זה לא הסיפור האמיתי, וגורם לכל העסק להיראות קצת קטנוני. ההמשך, לעומת זאת, מצוין ומדויק.

    • נירה הגיב:

      לדעתי זה לא קטנוני להצביע על יומרנות של אדם שמתמודד על משרה ציבורית. זה כמו שקצב נשאל בשני ראיונות שונים בהפרש של כמה שנים איזה ספר הוא קורא עכשיו, ובשתי הפעמים הוא ענה "מלחמות היהודים של יוספוס פלביוס". זה אומר דרשני, כשבן-אדם מרגיש צורך להעמיד פנים שהוא יותר אינטלקטואל ממה שהוא באמת. וגם מראה על חוסר יושרה.

      • דורצח הגיב:

        יש הבדל בין להיתפס בשקר מביך לבין לטעות באנגלית מדי פעם. וגם במקרה של קצב זה לא היה הרבה יותר מקוריוז, וגם לפני חשיפת פרשת האונס – אני מניח שפוסט שהיה עוסק באי-התאמתו לתפקיד הנשיא לא היה מתמקד ביוספוס פלביוס.

        • נירה הגיב:

          אני אישית לא הייתי נטפלת לטעויות שלו באנגלית אלמלא היומרה האינטלקטואלית. אין לי בעיה עם אנשים שלא יודעים אנגלית, או כל דבר אחר. יש לי בעיה עם אנשים שמנסים להעמיד פנים שהם חכמים\משכילים\יודעי-ספר בזמן שהם לא. ועל אחת כמה וכמה אם הם מנסים להבחר למשרה ציבורית. אחת משתיים: או שיאיר לפיד לא מספיק חכם כדי להבין שהוא לא מי יודע מה חכם, או שהוא כן מבין את זה וסומך על זה שאחרים יותר טפשים ממנו (מה שנכון, לגבי רוב המצביעים). בשני המקרים ממש לא הייתי רוצה אותו בתפקיד ציבורי.

      • אורן הגיב:

        את יודעת נירה, קל לומר דברים כמו "זה אומר דרשני" בלי לפרש. אז הלכתי לפרוייקט גוטנברג, הורדתי את מלחמות היהודים בטקסט אנגלי, שמתי ב-Word עם רווח כפול וקיבלתי 600 עמודים. גם לי יש ספר שאני כבר כמה שנים קורא בעקרון. אני מתאר לעצמי שקצב היה עסוק בזמנו לא פחות ממני. אולי עכשיו יהיה לו זמן לגמור את הספר.

        • יריב הגיב:

          אם לוקח לו כמה שנים לסיים ספר של 600 עמודים הוא לא צריך להשתמש במינוח "קורא". "לא קורא" יהיה יותר מדויק.

  5. מני זהבי הגיב:

    אוף טופיק: מישהו יודע משהו על זה?

    "שלושה סטודנטים נשלחו למעצר בית משום שסירבו לשמוע נאום של שמעון פרס"
    http://alternativenews.org/hebrew/index.php/news/political-news/901-2012-01-19-12-00-23

    רציתי להוסיף הערה שנונה, אבל האמת היא שאין צורך. אם הדברים נכונים, הם מדברים בעד עצמם.

    • אסףר הגיב:

      לא כל-כך בטוח. קיבלתי עכשיו הודעה ממישהו – אני צריך להבין מאיפה המידע הנוסף:

      —–
      Rami Shalheveth
      לא הזוי אם יודעים שהידיעה הזאת רחוקה מלהיות שלמה או מדויקת. למשל לא כתוב בה שאחד מהם לפחות נעצר בחשד שאיים והטריד סטודנטית ששלחה הזמנות בפייסבוק למפגש עם פרס. וגם לא כתוב שם מה היה תוכן הדברים שהם פרסמו באינטרנט ואם היתה בהם קריאה למעשים בלתי חוקיים או הסתה לגזענות.

      לא הכרתי עד כה את האתר "אינפורמציה אלטרנטיבית", אבל אם זו רמת התחקיר העיתונאי שלהם, האינפורמציה שהם מביאים היא לא רק "אלטרנטיבית" אלא גם חלקית ומסולפת. אני לא יודע את הפרטים המלאים ולא קראתי את פרוטוקול הדיון בבית המשפט, אבל אני יודע לזהות ידיעה עיתונאית גרועה ומגמתית. כססססמולן יפה נפש אני משתוקק להזדעזע מהידיעה הזאת, אבל בשביל זה אני צריך להאמין לה. העובדה היא שהם הם לא נעצרו *בגלל* סירובם לשמוע נאום של פרס – הם נעצרו בגלל דברים הרבה פחות לגיטימיים שהם עשו סביב הסירוב הלגיטימי הזה.

      —-

      • מני זהבי הגיב:

        גם אני לא יודע עד כמה הדברים נכונים. אילו הייתי יודע לא הייתי כותב "אם הדברים נכונים…"
        אני גם לא הייתי קורא לקישור שהפניתי אליו "תחקיר עיתונאי" — זה פשוט המקור היחיד שאני יודע אודותיו. אם יימצאו מקורות אחרים שיפריכו את הנאמר — אנ רק אשמח.
        לגבי הסתה לגזענות ושאר דברים מהסוג הזה — אולי אני סוג של דינוזאור, אבל לא זכור לי שבישראל הוגשה תביעה פלילית נגד מישהו בגין דברים שכתב בעמוד שלו בפייסבוק. אני גם לא חושב שיש הצדקה לתביעה כזאת, אא"כ מדובר בנסיבות מיוחדות מאוד, שקשה לי להאמין שהתקיימו במקרה הזה.

        • אסףר הגיב:

          לא היה עכשיו מישהו שאיים לכאורה על יאיר לפיד בעמוד הפייסבוק וזכה לחקירת משטרה?

        • יעל הגיב:

          לא יודעת אם אתה דינוזאור (אולי אתה צעצוע ילדים נחשק??), אבל כבר פנו למשטרה בעקבות דברים בוטים שכתב ד"ר איל ניר בפייסבוק (הנה קישור: http://www.mako.co.il/news-israel/education/Article-fb4906d92364331017.htm)
          . טוב, הוא שמאלני והעז להתבטא באלימות כלפי מתנחלים.

          האם מיותר לציין שטוקבקים חריפים בהרבה מפורסמים בלי מפריע באתרי החדשות המובילים בארץ?

          • מני זהבי הגיב:

            יש הבדל מסוים בין חקירת משטרה להגשת כתב אישום פלילי, שלא לומר הרשעת הנאשם ע"ס כתב האישום בידי בית משפט. הסיפור של הסטודנטים הערבים במכללה להנדסה הגיע, לפי המצוין באתר שאליו קישרתי, לנקודה האחרונה. וזה, אם נכון, אומר הרבה על המקום שאליו מדינת ישראל הולכת.

      • מני זהבי הגיב:

        תיקון: לפי הכתבה הזאת (http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4178215,00.html), העניין טרם הגיע למשפט, או אפילו לכתב אישום, ומעצר הבית של החשודים הוא חלק מהסדר של שחרור בתנאים מגבילים במהלך חקירת המשטרה.
        יחד עם זאת, התנאים המגבילים שהוטלו ע"י בית המשפט נראים דרקוניים ממש בהתחשב בנסיבות המקרה. איש לא היה חולם על הצבת תנאים מן הסוג הזה לאזרחים יהודים שנחקרו בגלל תוכן הקיר שלהם בפייסבוק (שלא לדבר על המופרכות של עצם חקירה כזאת).

  6. יאיר הגיב:

    בתור איש ימין שמזועזע עד עמקי נשמתו מרוב הטורים שלך אני חייב לציין שאני מסכים (כמעט) עם כל מילה. (לצורך העניין אני הייתי מדבר על ההלבנה שהוא עשה לאחמד טיבי בראיון 'הנאום הטוב ביותר שניתן בכנסת'. אבל לא נתקטנן על זוטות, העיקר שכולם יבינו עד כמה יאיר לפיד זה איכס)

  7. אלעד הגיב:

    דומני שנשכחה סיבה אחת מרכזית. עד עכשיו נכשלו כל קודמיו בתפקיד "האיש החדש שמגיע לפוליטיקה על תקן המושיע הלאומי" ואין סיבה להניח שהאיש הזה, שאינו מוכשר מקודמיו, יהיה טוב יותר. זו סתם עוד דרך לבזבז את קולות מצביעי המרכז, בהנחה שעוד נותרו כאלה אחרי כל הניסיונות הקודמים. נכון,

  8. אורי הגיב:

    עזוב את זה שבאמת התקטננת על דברים פעוטים שלדעתי לא רלוונטיים לאיך הוא יכול להוביל שינוי ציבורי.
    הגיע הזמן להפסיק את הטיפשות השבטית הזאת שרק מישהו ממעמד הביניים יכול לייצג את מעמד הביניים.
    אם נמשיך בקו הזה אז רק הורים יכולים לעזור להורים, רק שחורים יכולים לעזור לשחורים ורק עניים יכולים לעזור לעניים.

    בדיוק בנקודה הזאת נעוץ שורש הבעיה של אני דואג לי ולחבריי הדומים לי ואתה יכול ללכת לעזאזל. אני רוצה מישהו רהוט ומקושר וטוב ומוצלח ועשיר ומצליח שייצג אותי, שיהיה יותר ממני, אני רוצה מנהיג גדול. בין אם לפיד הוא כזה או לא, נחכה ונראה, אבל חליק עם הדיון העלוב הזה על כמה שהוא עשיר ולא ראוי לייצג את מעמד הביניים.

    לפי גישתך מגיע לנו מנהיגים בורים ועילגים וגזעניים כי זה העם כיום. אני רוצה יותר טוב.

    • עדו הגיב:

      הטענה לא היית שמישהו חייב להיות ממעמד הביניים כדי לייצג את מעמד הביניים אלא שלפיד מעמיד פנים שהוא משהו אחר ממה שהוא באמת.
      הוא מעמיד פני אינטלקטואל גדול אבל הוא אינטלקטואל די קטן. הוא מעמיד פני אחד מכולנו אבל עושה קמפיין לבנק של שרי אריסון. הוא כאילו אומר דברים נכוחים ואמיצים אבל לא באמת, לא עד הסוף.
      אני אחזור כאן על משהו שכתבתי בעבר:
      כשרבין נרצח יאיר לפיד כתב מאמריקה טור נרגש על מה שאירע לו כששמע את הבשורה. מסתבר שהוא נכנס, מזועזע כולו, לאיזה פאב באמריקה וראה שם מודעה 'אני שומר על זכותי לא לשרת לקוחות שלא נראים לי'
      'למי השלט הזה מיועד?' שאל יאיר לפיד את הברמן.
      'NIGGERS' השיב לו הברמן
      'ומה עם יהודים?' זקף לפיד את סנטרו בהתרסה.
      הברמן הבין שהאורח הוא מישראל ומכיוון שגם הוא שמע על הרצח הוא אמר משהו כמו 'אני מצטער כל כך' וכך הם בכו זה על כתפי זה – יאיר לפיד והגזען האמריקני ששונא כושים אבל לא יהודים.

  9. iki bashan הגיב:

    לכל אלה שקצת התבלבלו אני מוכנה לעזור..גם הליכוד להזכיר לשכחנים טוען שממש אכפת לו מהמצב החברתי..אבל כולנו כבר מבינים שזה לא כך ולמה?
    כי הליכוד ממש ממש דוגל בקפיטליזם וקפיטליזם וחברתיות זה כמו לחבר שמן ומים

    אז כשאתם חושבים בחירות..פשוט תעשו חשבון פשוט..קפיטליזם או סוציאל דמוקרטיה?
    במה האנשים שם דוגלים?
    למישהו אגב יש מושג לגבי הנחמד הזה עם הפרצוף היפה מערוץ 2? נו ההוא..?
    נדמה לי מהבית ליברל..יענו קפיטליסט מכובס כזה..אז חברתי??
    התבלבלתם?
    אני דוקא לא..חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח

    אנשי האמצע: אתם לא זה ולא זה..אתם הכלום שברווח..אתם הנייטרלים..אתם חסרי הדיעה..אתם הסכנה..אתם הפיצול..אתם כל אלה שלא מסוגלים להחליט לגבי כלום..
    אתם המתלבטים הנצחיים..מכירה אתכם..תמיד נשארים נקיים..אבל משאירים אחריכם
    הרבה ליכלוך ושאחרים ינקו לכם..אנשי האמצע: תמיד תקפצו ממקום למקום..
    תמיד יבוא איזה "חכם" שיזהה את המקום הפנוי בתוך הריק שנוצר ואתם תרוצו אחריו..
    יודעים למה? כי גם הוא כמוכם לא יודע כלום..והעיקר: לעולם לא יחליט לגבי שום דבר
    העיקר להישאר שם באמצע..איפה שכלום לא קורה:לא זה ולא זה..

  10. טל כהן הגיב:

    ניתוח מצוין של דעותיו של לפיד הופיע ב"הארץ ספרים" אתמול: http://www.haaretz.co.il/literature/prose/1.1619719

    הייתי מעדיף את אותו הניתוח ללא השיפוטיות — יקרא הקורא וישפוט — אבל גם כך, ניתוח מחכים.

  11. הצועד בנעליו הגיב:

    שאלות שהשארתי על הקיר של יאיר לפיד בפייסבוק, לא בציפיה שיענה לי, כי אני לא חושב שיש לו גם תשובה:
    מה עמדתך לגבי הכירסום המתמשך בזכויות האזרח – היהודי והערבי, חוק המסתננים הדרקוני, המאגר הביומטרי ועוד. מה עמדתך לגבי פסיקות בג"ץ האחרונה המפלה לרעה את זכויותיהם של פלשתינים הגרים מחוץ למדינה (בנישואין ובבעלות על מחצבים) לעומת יהודים הגרים שם ("מתנחלים"), ובמידה ותהיה שר הפנים למשל, האם תסגור את יחידת עוז העוצרת ילדים בני שלוש?
    ועוד שאלות: האם 'ישראל ביתנו' מקובלת עליך כשותפה קואליציונית? מה דעתך על הצעות 'נאמנות-אזרחות' שלהם ושאיפתם לקשור מתן זכויות אדם בסיסיות בהתאמה לשירות צבאי, כמו שהדבר מתבטא למשל בהצעתו האחרונה של ח"כ מטלון להפלות את מושמטי צה"ל – בריאותיים ופוליטיים (כגון ערבים) בזכויות לדיור? מה עמדתך בחקיקה המפלה לטובה יוצאי צבא לעומת מושמטי צבא?

  12. ישראל הגיב:

    בקיצור הוא נכשל במבחן של טאלב:
    With skin in the game

  13. גיא הגיב:

    האמת? הופתעתי. אם זה כל מה שיש לבנאדם יסודי כמו יוסי גורביץ' להגיד על יאיר לפיד – אז אני אשכרה שוקל להצביע לו עכשיו.

    כלומר, זה שהוא לא עיתונאי חוקר אמיתי וזה שהאנגלית שלו לא טובה במיוחד אבל בכל זאת הוא מתעקש לנופף בה – עם זה אני יכול לחיות כשמדובר על נציג ציבור שלי.
    זה שהוא לא חושף את הקלפים שלו ואני עדיין לא יודע מה המצע שלו באמת – זו כבר בעיה יותר גדולה. אבל גם את זה נגלה במהלך הקמפיין, כשבמקביל יותר ויותר אנשים מהרשימה שלו יחשפו.

    אבל אני יודע בגדול מה הדעות שלו על דת ומדינה, מה הדעות שלו על נושא החינוך, ולפחות מטור אחד ישן שלו אני יודע מה הדעות שלו על איך צריכה להיות בנויה ממשלה (רזה, ועם שרים מקצועיים שאינם ח"כים אבל באמת מבינים את התחום עליו הם ממונים. מעניין אותי מאד אם הגישה הזו תישמר עכשיו כשהוא מתמודד בעצמו).

    האם זה בגלל שאין אלטרנטיבה יותר טובה? אולי. אבל לפיד על כל יהירותו והרטוריקה שלו, לא מתקרב לקרסולי הדמגוגיה של נתניהו שבתורו לא מתקרב לקרסולי הדמגוגיה של יחימוביץ. אהוד ברק הוא אניגמה שאפילו מפרק שעונים כמו אהוד ברק עדיין לא הבין מה הוא רוצה, בזמן שאנחנו רק רוצים שיעזוב אותנו בשקט. מעט הסימפטיה שלי לציפי לבני נעלמת ברגע שאני נזכר ברשימת הפליטים הפוליטיים במפלגה שלה שכבר מחכים לה עם הסכין מאחורי הגב ועוברת בי צמרמורת להצביע לאנשים כאלו (כשאני חושב על זה, לאור מצבם הם דווקא היו אלו שהכי היו צריכים להזדהות עם הפליטים האפריקאים ואולי לקדם קצת את הסיוע להם). אגב, דווקא פה מעניין אותי לשמוע מה גורביץ חושב על ההתמדה של לבני באופוזיציה כנגד כל הלחצים לאור הקביעה שלו לגבי "תפקידן ההיסטורי" של מפלגות מרכז.

    אז נשארנו עם מרץ? מצד אחד זו סוג של מפלגת ברירת מחדל לאנשים שממקמים את עצמם בצד הליברלי של המפה, רק שמצד שני כשזה מגיע לדיון הכלכלי מרץ נמצאת בקיצון השני שמרגיש לפעמים מרוחק מהליברליות כמרחק רוסיה הקומוניסטית מכלכלה חופשית.
    אתה מבין, גורביץ? הבעיה שלך (?) עם תפיסה כלכלית נאו-ליברלית יכולה להיות הטיקט של לפיד למגוון מאד גדול של מצביעים שאין להם כיום מפלגה להצביע לה: אלו שנמצאים בצד הימני בתפיסה הכלכלית, אבל בצד השמאלי בתפיסה של כל השאר: זכויות אזרח, הפרדת דת ומדינה, ושאלת השטחים והשלום.

    • מני זהבי הגיב:

      "אני יודע מה הדעות שלו על איך צריכה להיות בנויה ממשלה (רזה, ועם שרים מקצועיים שאינם ח"כים אבל באמת מבינים את התחום עליו הם ממונים"

      יעקב נאמן, מישהו?

      • אורי הגיב:

        או… אהרון ברק – באותה מידה. לא נשמע לי רע בכלל כשר המשפטים.

        • מני זהבי הגיב:

          לא, לא אהרון ברק. כל פוליטיקאי מצוי, אם תינתן לו אפשרות למנות שרים כרצונו, ימנה אומרי הן שיעשו את מה שהוא רוצה מהם בלי יותר מדי שיקול דעת מצד עצמם.
          לא שהמצב הנוכחי הוא אידאלי, אבל כאשר לשרים יש (בד"כ) שאיפות פוליטיות משל עצמם ומעמד עצמאי, במידה ניכרת, במערכת הפוליטית, זה משמש כסוג של איזון מול נסיונו של "המנהיג היקר" להשתלט לגמרי על המערכת. מינוי של "שרים מקצועיים" יהרוס את האיזון הזה.

    • אופסי דייזי הגיב:

      "אבל אני יודע בגדול מה הדעות שלו על דת ומדינה" – טעות, אתה מניח הנחות שאינן מבוססות ומכך אתה מסיק שאתה יודע מה דעתו על דת ומדינה אבל כל עוד לא כתב את דעתו במפורש – אתה טועה. דווקא במקרה זה אני חושב שכדי להפטר מהחטוטרת של אביו הוא יציג גישה סובלנית ומקבלת כלפי הדת.

      "מה הדעות שלו על נושא החינוך" – קראת את המאמר ב-"הארץ"? שוב אתה מניח הנחות אבל הן אינן מגובות בדיבוריו של מר לפיד הצעיר ואילו אמירותיו דווקא מראות שהוא בעד הפרטת מערכת החינוך והטלת מלוא האחריות על ההורים שזה כמובן נכון רק לעשירונים העליונים.

      "ממשלה רזה, ועם שרים מקצועיים שאינם ח"כים אבל באמת מבינים את התחום עליו הם ממונים" – (ע"ע השר נאמן) זהו מתכון לאסון שכן השר אינו נבחר ציבור (!!) ולכן אינו פועל מתוך מחשבה על דין וחשבון שהו יצטרך למסור לציבור בבוא העת.

  14. עומרי הגיב:

    בדמוקרטיה אנחנו בוחרים בין אלטרנטיבות.
    לאיש שמאל לא קיצוני הבחירה היתה בין מרץ, העבודה וקדימה, ועכשיו גם לפיד (בהנחה שיקים מפלגה עצמאית).
    מרץ היא (לצערי הרב, כמצביע ותיק) לא אפקטיבית – אני בטוח שהיא תייצג את האינטרסים שלי בכנסת, אבל עם סיעה קטנטנה ובלי סיכוי להכנס לממשלה היא פשוט לא מועילה לי.

    קדימה היא קן של אופורטוניסטים מהסוג הגרוע ביותר (צחי הנגבי, רוחמה אברהם וכו') חסרי מצפון ועמוד שידרה. הם בטח לא יעזרו לי.

    שלי יחימוביץ מנסה לשנות את מפלגת העבודה מקן הנחשים שמצנע נתקל בו (פואד, וילנאי ושות') למשהו אחר – בעל צביון יותר ישר (למשל נועם שליט). אבל שמעתי כבר את שלי יחימוביץ מנסה להקריב את הכלכלה השפויה לטובת סיסמאות סוציאליסטיות, גם כשהדבר לא במקום (אם יש מונופול שמשתמש בכוחו לרעה והופך את חיינו ליקרים, צריך לפתוח יבוא – זה נכון לקוטג', לחשמל ולנמלים – גם במחיר של פיטורים מצומצמים. כמו שאני לא צריך לממן אלפי פקידי רבנות, אני לא צריך לממן ארגונים שמנסים לדפוק אותי במחיר).

    לפיד הוא במידה מסויימת מצועצע, מתנשא, חלקלק ומתייפיף.
    אבל לדעתי הוא גם ישר (יחסית), לא ניתן לשיחוד (שזה יתרון) ודעותיו קרובות לשלי:
    צריך לייצר תהליך שמקרב את החרדים אלינו – להכניס אותם לשוק העבודה מה שיביא בעתיד ללימודי ליבה וע"י התקרבות לקונצנזוס גם שירות אזרחי
    יום אחד תהיה מדינה פלסטינית על 80-90% מיו"ש. צריך לעצור כל הרחבה בהתיישבות והקמת יישובים חדשים, כי אני לא רוצה שכספי המיסים שלי יממנו אנשים שחושבים שאלוהים הפרטי שלהם הוריש להם את כל הארץ ולעזאזל עם כולם
    וכו וכו

    • מני זהבי הגיב:

      "אם יש מונופול שמשתמש בכוחו לרעה והופך את חיינו ליקרים, צריך לפתוח יבוא – זה נכון לקוטג', לחשמל ולנמלים – גם במחיר של פיטורים מצומצמים. כמו שאני לא צריך לממן אלפי פקידי רבנות, אני לא צריך לממן ארגונים שמנסים לדפוק אותי במחיר"

      בעולם אידאלי, אתה לא צריך לממן אף אחד. בעולם שאינו אידאלי, זה שיקול של עלות מול תועלת, אבל בהיבט רחב יותר מהתדפיס החודשי של חשבון הבנק שלך. כלומר, אתה יכול להסתפק בחשבון הבנק, אבל אז אל תתפלא שתמיד תימצא דרך נוספת לדפוק אותך או את האנשים הקרובים אליך, שעוד לא חשבת עליה.
      הבעיה העיקרית של אזרחי ישראל, מבחינה כלכלית, אינה מכירי קוטג' או חשמל. הבעיות העיקריות היא שוק עבודה דורסני, שכר מינימום שאי-אפשר לחיות ממנו (ושגם התשלום שלו אינו נאכף כמו שצריך) והתעשרות מטאורית של מעטים מדי על חשבון רבים מדי. לכן, הפיכת שוק העבודה לכזה שניתן לחיות בו בלי להילחם כל יום על השקל הבא שלך צריכה להיו תנאי הכרחי לכל שאר הרפורמות במשק (שייתכן ויש להן מקום, אבל רק לאחר מילוי התנאי הנ"ל). אה, ואם מדברים על המחירים, מצרך היסוד שעלותו ממש חונקת את הישראלים מבחינה כלכלית הוא דיור. אבל כאן פתרונות מהסוג של "הגברת תחרותיות" פשוט לא יעזרו.

      "צריך לייצר תהליך שמקרב את החרדים אלינו – להכניס אותם לשוק העבודה מה שיביא בעתיד ללימודי ליבה וע"י התקרבות לקונצנזוס גם שירות אזרחי"

      איך ניתן "להכניס אותם לשוק העבודה"?
      במצב הנוכחי, מדינת ישראל היא זו שאוסרת עליהם לעבוד (טוב, לא כל החיים שלהם, אבל כל עוד הם נמצאים בהסדר של "תורתו אומנותו", שזה בערך 15 השנים הקריטיות בחייו של אדם כדי לרכוש השכלה ולהיכנס לשוק העבודה; מי שלא עשה זאת בגיל הנ"ל, כנראה כבר לא יצליח לאחר מכן).
      הדרך היחידה שבה ניתן לשלב את החרדים בשוק העבודה היא לפטור אותם בפועל משירות צבאי ללא תלות בלימודיהם בישיבה או בכולל, ורצוי מאוד להתנות את הפטור ברכישת השכלה תיכונית לפחות. אני יכול לראות איך אפשר לעשות את זה מבחינה טכנית, אבל משום מה לא נראה לי שיאיר לפיד יקדם פתרון כזה. וכמובן, צריך להפוך את שוק העבודה בישראל לשוק עם פנים אנושיות – ראה תחילת התגובה.

      • עומרי הגיב:

        לגבי החרדים – מקריאה לא אדוקה של הטורים של לפיד, נראה לי שהוא אכן יקדם את הפתרון (המרתיח, הבלתי נסבל, אבל הראלי היחיד) הזה.
        זכור לי טור שבו הוא מספר שבהרצאות לחרדים הוא אומר "אתם נצחתם" ועדיין הוא מנסה לשכנע אותם בכל זאת להשתלב בחברה הישראלית (למען אחדות העם או משהו כזה).

        לא ברור לי בדיוק מה זה בדיוק "שוק עבודה דורסני"?
        שוק שבו אנשים מרוויחים לפי תרומתם למעסיק, או מפוטרים אם אינם מסוגלים לתרום?
        מה האלטרנטיבה? שכר אחיד לכולם ו-100% קביעות?
        נא להציע פתרון ריאלי ולא לנופף בקשקושים לא רלוונטיים כמו הטור הזה של גורביץ (למי לעזאזל אכפת איזה משורר לפי מצוטט כשבא לו להפליץ באינטלקואליות?)
        להעלות את שכר המינימום? המחירים פשוט יעלו בהתאמה מלאה – קיבלת אינפלציה ולא שיפרת איכות חיים.

        הפתרונות לגבי התעשרות מעטים צריכות להיות רגולציה חריפה עם סנקציות אמיתיות על המוסדיים – שיתנהגו כמו בעלי מניות רציניים עם דרישות חמורות מהחברות שבהם אנחנו מושקעים, במקום אוסף של מלקקי תחת לטייקונים.
        אם מנכל של חברה מגדיל את חסכונות הפנסיה שלי ב-10% בשנה, מצידי שיקבל מליון לחודש. אם הוא מפסיד – שיעוף לעזאזל, בלי מצנח זהב, ואולי בתוספת תביעה אישית במקרי רשלנות קיצונית (כזאת שלא מכוסה בביטוח דירקטורים)

        • מני זהבי הגיב:

          מקריאה לא אדוקה של טורי לפיד אי-אפשר להסיק כלום. "דברים שרואים מכאן" וגו'. דרך אגב, מהסיבה הזאת לא גיבשתי בינתיים שום דעה על לפיד כפוליטיקאי. נחיה ונראה.
          מה זה שוק עבודה דורסני, תיארתי פחות או יותר בתגובה הקודמת. מה אפשר לעשות נגד זה? כמה דברים, שממש אינם מהווים המצאת גלגל:
          1) העלאה מיידית של שכר מינימום לרמה של 60% מהשכר הממוצע במשק והצמדתו לשכר הממוצע בשיעור הזה. פירוש הדבר הוא שעלייה מטאורית ברווחיו של מגזר מסוים במשק, או פינוק עצמי של כל מיני מנהלים בשנקל, יעלו גם את רווחתן של השכבות החלשות בחברה, בלי הזדקקות ל"תאוריית הזרזוף" הבעייתית.
          2) ביטול העסקה ע"י חברות כוח אדם. מי שנזקק לשירותיו של עובד מסוים, יחויב לשאת במישרין בכל האחריות המוגדרת עפ"י חוקי העבודה כלפי אותו עובד.
          3) החלת חובה של הקמת איגוד מקצועי (או הצטרפות לאיגוד מקצועי קיים) בכל בית עסק שיש בו מעל מספר מסוים של עובדים (נניח, 200-100), וחובה של ייצוג האיגוד המקצועי בהנהלת החברה. כך ההנהלה תדאג לרווחת העובדים ולא רק לרווחי הבעלים.
          4) הקמת מנגנון יעיל, במימון ממשלתי, להכשרה מקצועית למובטלים. כיום, הממשלה מעדיפה לשלוח מובטל לעבוד בשכר רעב בעבודות מזדמנות מאשר לעזור לו לרכוש מקצוע מבוקש ורווחי יותר. המצב הזה חייב להסתיים.

          וזה עוד לפני שהזכרתי את נושא החינוך (כולל ההשכלה הגבוהה), שגם לו יש השלכות ברורות לאופיו של שוק העבודה בישראל ועל מצבם של העובדים בשוק הזה.
          גם המעללים של מנהלי קרנות פנסיה הם נושא נפרד, שהפתרון בו טמון כנראה בהקטנת החשיפה של הקרנות לבורסה, לא ביצירת תמריצים כאלה או אחרים למנהלים.

          • נירה הגיב:

            והגבלת שכר הבכירים? לא נראה לי שיאיר לפיד המסתחבק עם טייקונים יהיה מי שיביא את הבשורה בתחום הזה.

            • מני זהבי הגיב:

              בהשוואה לצעדים המתוארים לעיל, הגבלת שכר הבכירים היא שאלה משנית בחשיבותה. אם חברה עסקית דואגת לרווחת עובדיה ומתנהלת בצורה הוגנת כלפי הצרכנים שלה, לא אכפת לי כמה מרוויחים הבכירים שלה.
              דרך אגב, יש לי ספק גדלו בכך שלפיד באמת ילך בכיוון שהצעתי.

          • עומרי הגיב:

            1. העלאה של שכר המינימום תביא לעלות המעסיקים מה שיביא להעלאת מחירי המוצרים והסחורות (למעט יבוא), מה שיחזיר את רמת החיים בדיוק לאותו מקום. אינפלציה ותו לו.
            2. עקרונית אין שום דבר רע בחברות שמספקות שירותים בתחום מסויים. אם חברת הייטק צריכה ממלאת מקום לפקידת קבלה, היא לא צריכה להחזיק אותה בשכר מלא. התקשרות עם ספק שירותי מזכירות היא הפתרון הנכון. הבעיה היא במקרים שבהם מדובר בעבודה מלאה תחת מסווה של קבלנות, למשל שומרים בבתי הספר שצריכים להיות למעשה עובדי סגל. אכיפה נכונה של החוק שדורש שינוי סטטוס לעובד מן המנין (בלי דלת מסתובבת של פיטורים על הנייר ושכירה מחדש)

            3. צריך למצוא איזון הולם בין העסקה הוגנת לצרכי החברה המעסיקה. אנחנו יודעים שארגוני עובדים יוצרים משרות של חברי ועד – בפועל פליטיקאים 'מטעם' שאינם מקדמים את החברה אלא עסוקים בקידום עצמי, לרוב ע"י התססה. לך תמצא לזה פתרון…

            4. היחידים שמתנגדים ליישום תכנית דמויית ויסקונסין בארץ הם החרדים, שיש להם מה להפסיד, ויחימוביץ, שסוחרת בדמגוגיה סוציאליסטית.

            • Alon Levy הגיב:

              No. Raising the minimum wage will raise prices very marginally, since only a small portion of the population (namely, the poorest) will get benefits. Point in fact, countries have very different levels of minimum wage relative to inflation, or to GDP.

              The other problem is that you're not going to make government more competent by getting rid of it. If the government's not good enough to run things itself, it's not good enough to privatize well. The countries that are legendary for poor government services tend to have terrible experiences privatizing anything – for example, British Rail was pretty bad, but privatization led to a mess that took ten years and partial re-nationalization to fix. For another example, US states are privatizing prisons, on the theory that prison guard unions have too much power; all this has led to is the formation of lobbies of privately run prisons, which support using prisoners as near-slave labor and incarcerating more people to provide it.

            • מני זהבי הגיב:

              1. מה שאלון אמר. חוץ מזה, אני בעד הגנת היצרן המקומי מול ייבוא מתחרה עד גבול מסוים (ע"י מכסי מגן), אבל אם היצרנים המקומיים ימשיכו להפקיע מחירים ואם שוק העבודה המקומי יקבל פנים אנושיות, הורדת מכסי המגן תהיה אפשרות סבירה.

              2. אם אנחנו מדברים על הצבת עובד זמני במקום עבודה מסוים לפרק-זמן קצר (נניח, עד חודש), יש הגיון במה שאתה אומר. מעבר לכך — בשום אופן. כלומר, גם אם חברות כוח אדם ימשיכו להתקיים במתכונת שאינה הופכת אותן לחברות השמה בלבד, ייאסר עליהן בחוק להציב עובד במקום עבודה מסוים למשך יותר מחודש ימים, או למשך יותר מ-30 יום בשלושה חודשים במצטבר. במקרה הזה, הגורם הנזקק לשירותיו של אותו עובד ייאלץ לשכור אותו במישרין.

              3. "התססה" היא בעיני המתבונן. בסופו של דבר, לעובדים יש אינטרס בכך שבית העסק בו הם עובדים ישגשג. אם אין להם אינטרס כזה, סימן שבית העסק הנ"ל אינו מתייחס לעובדיו בצורה הוגנת, ואם הוא לא יוכל להתקיים, לא יהיה בכך הפסד גדול למשק.

              4. מה הקשר בין תוכנית ויסקונסין להכשרה מקצועית? הקורסים שאליהם הם שולחים את המובטלים הם בד"כ בלבול מוח טהור, והתוכנית מאוגרנת בצורה כזאת שלזכייניות משתלם יותר להביא אדם מובטל למצב שהוא מאבד את זכאותו לקצבה מאשר לתת לו הכשרה מקצועית שתעזור לו למצוא עבודה. ההכשרה המקצועית צריכה להיות באחריות ובמימון המדינה, ולהתנהל ללא שיקולי רווח מיידיים (כלומר, הנתון היחיד שלפיו תימדד הצלחת השירות צריך להיות מספר המובטלים שמצאו עבודה).
              דרך אגב, אני גם לא בטוח שלחרדים יש התנגדות מיוחדת לתוכנית ויסקונסין. בין בעיות התעסוקה בקרב החרדים, האבטלה אינה תופסת מקום מרכזי.

    • איתן לרנר הגיב:

      ידעתי שביום שבו דימה, לפיד יחימוביץ' והעבודה ומרץ ייחשבו שמאל, הושלם התהליך של ההיימנה של הציבור הישראלי. עצוב:ממתי מרץ מיצגת דעות זמאל ?והיא הסמן הקיצוני במפלגות שמנית!מרץ מעולם לא תמכה בסרבנות והוקיעה אותה, היא תמציד דואגת להוקיע את המלחמה הקודמת עבורה היא הצביעה (בימים הראשונים , בימים הראשונים )בהתחלה אך בהמשך דאגה לצאת כנגדה בעיקר בגלל ההסתבכות והמחיר שלנו שמשלום ולא בגלל מוסריות והומיות המצופים משמאל עקבי.שלא לדבר על תפיסתה הכלכלית. יאיר לפיד אם הוא בכלל מייצג משהו אז אולי סוג של נהנתנות דוחה (מוסתרת לעת עתה בניגוד לנתניהו ואולמרט)ובטח לא דעות של שמאל כלשהוא.

  15. יובל הגיב:

    His father Tomi, refused to join the Shinui party, if they insist on calling for the seperation of church and state in Israel.

    Makes you think.

  16. יוסי, תגיד לי שלא ניסית באמת להשתמש בניימדרופ שלפיד פיזר בשנת 88 כדי לבנות קייס נגדו.

    כלומר, אני מבין ששחר עשה את זה, אבל שחר לא באמת עשה את זה.

  17. סמולן הגיב:

    1. הקישור הראשון – "בלבל" – מעגלי מעט יותר מדי.

    2. אני ממש לא אוהב את לפיד בעצמי, אבל הטיעונים נגדו שוליים לגמרי. אין לו דעות ? שטויות. גם שרון כשנכנס לפוליטיקה דיבר גם עם שריד וגם עם בגין. האניגמה בדבר הדעות של שרון הוכרעה די מהר, ויש לשער שגם זו של לפיד. המצב היותר נפוץ אצלנו הוא של אדם שיש לו דעות – והוא משנה אותן לפי הצורך, כמעשה רב אלוף (מיל.) מופז, בסדרת ארועים. אז לפיד לא כזה, וזה דווקא מעניין.

    3. נראה שמסלול ההמראה לעתונאים התקצר משמעותית. הימים החלוציים של שלי-אורי-ניצן, שאשכרה נזקקו לתקופת חניכות בכנסת הסתיימו בהצלחה ניכרת, והחברה הישראלית משיקה את המסלול המהיר יותר: ישר לראשות סיעה, או משהו די דומה לזה. בעוד אשר אצל אבא לפיד, שגם עשה את זה, המהלך ביטא את האקסטרוורטיות הגדולה מהחיים שלו, אצל הג'וניור חובב האנגלית המהלך כנראה מבטא זיהוי מדויק של נתיב פילים, כי ג'וניור לא לוקח סיכונים, הוא הרי מקצוען. לכן, הנתיב קיים והוכשר. עם טיפה מזל, תוך חמש שנים נוספות, כל בעל תעודת עתונאי יוכל להגיע, להצביע ולהשפיע. מה, לא ככה ?

  18. חיליק הגיב:

    זה שלפיד שרלטן אמור להיות די ברור למי שעוקב אחריו ויודע משהו על קריאה ביקורתית של טקסט ושל המציאות בכלל (תרגם את זה יפה רון מיברג: http://www.nrg.co.il/online/5/ART/935/396.html). אבל זה עדיין לא מספיק כדי לשכנע אותי שהוא גרוע במשהו ממישהו מחברי הכנסת המכהנים. אני בוודאי לא אצביע ללפיד, וזה מאד יעציב אותי אם הוא יגנוב קולות מחד"ש, אבל זה הרי לא האלקטורט שלו. מי שתיפגע מלפיד תהיה קדימה, והשאלה שצריכה להישאל היא למי בדיוק נתגעגע: ליוחנן פלסנר? לעתניאל שנלר? יש לי תחושה שאני אוכל לחיות לא רע עם היעדרם מהכנסת.

    וחוץ מזה – מצטרף באיחור לברכות ליום ההולדת, מאחל לך אריכות ימים ומודה לך בהזדמנות הזו על הביקורת החדה והאינטליגנטית.

    • אסףר הגיב:

      אני אתגעגע לחברת הכנס בעלת השם הבלתי-אפשרי נינו אבסדזה. דווקא ב"קדימה" התגלה פרח דמוקרטי נדיר בכנסת. חפשו אותה ותופתעו לטובה.

      • חיליק הגיב:

        נכון, אותה באמת שכחתי. היא גם אחת מהשמונה שהצביעו נגד חוק המסתננים (יחד עם חברה לסיעה, שלמה מולה). אבל בסופו של דבר, ח"כים מסוגה של אבסדזה יצטרכו להבין שמקומם לא ברשימה משותפת עם, נניח, רונית תירוש, ולמצוא מסגרת פוליטית שתתאים להם יותר.

    • עדו הגיב:

      הקישור שלך לא עובד

  19. גיל הגיב:

    לכל אחד יש חולשות וכל אחד עשה טעויות (וזה נכון גם לגבי מי שכתב את הפוסט הזה, וגם לגבי מי שכותב את הטוקבק הזה). אז ? האם חולשותיו של י. לפיד גדולות מאלה של רוב הפוליטיקאים המכהנים ?

    המחאה החברתית לא הצליחה להוציא לרחוב מיליונים. כל מי שמבקש לקדם את ערכיה חייב לדעת לשתף פעולה עם מי שיכול לעזור. לתקוף את מי שיש איתו קירבה רעיונית מסויימת (סדר יום אזרחי) ולחפש את המפריד במקום את המשותף הוא דרך פעולה אופיינית לשמאל הישראלי, וכנראה הסיבה מס' 1 לכוחו הפוליטי הדל.

    חבל.

    • עדו הגיב:

      את הדברים האלו בדיוק אמרו על אבא של יאיר לפיד כשהוא הקים מפלגה. בהתחלה גם נפנפו לי בכך שטומי לפיד הוא איש עקרונות הרבה יותר מיוסי שריד – עובדה, הוא לא הסכים להיכנס לממשלה עם ש"ס השנואה ושריד כן.
      אז שינוי נסקה ל17 מנדטים ואז התפוגגה בבחירות שלאחר מכן בלי אף מנדט ולא שינתה כלום.
      נכון, הייתה לנו תקופה מסוימת ממשלה בלי חרדים, הוריי! חוץ מאשר להעמיק את השנאה לציבור החרדים מה השיגה שינוי בזה? התשובה היא שלטומי לפיד, עצם העובדה שהוא 'הכניס' לחרדים, לקח מהם תקציבים ועמדות כוח , היא היא העיקר.
      הוא לא הנהיג פה נישואים אזרחיים, לא תחבורה ציבורית בשבת (לא לכולם יש כסף לBMW חדשה) ולא שום שינוי אחר במצבו של האזרח החילוני ממעמד הביניים. אבל העיקר שדרכנו על החרדים והראינו להם מה זה. בגלל זה שינוי נעלמה ומר"צ – מקרטעת וצולעת כפי שהיא – עדיין קיימת.
      יאיר לפיד יהיה בדיוק כמו האבא שלו, הוא ישחרר תיסכולים בשביל אנשים שהגיעו לנקודת רתיחה ואז יוביל הרבה מהלכים שיהיו עקרים במקרה הטוב ויגרמו לשנאה ולעוינות מצד הערבים והחרדים במקרה הרע ושוב יתפוגג לו כשגם הפוליטיקה הישראלית תהיה קטנה עליו והוא ירצה לעשות משהו אחר.

  20. אזרח הגיב:

    אני דווקא זוכר ללפיד מעשה "גבורה" עיתונאי אחד. בתקופה של התגייסות תקשורתית מוחלטת בעניין "גירוש הילדים הזרים", לפיד היה היחידי שהלך לראיין אלי ישי, לשמוע את דעתו וגם להתעמת איתו. זה כשבמקביל, כל כלי התקשורת הגדולים שמים בכותרות ילדים חמודים עם מתנדבים ישראלים (ולא, חלילה, הוריהם), ומנגד מציגים את ישי בתור השטן בהתגלמותו. ישי היה אז מוקצה מוחלט, כשההתבטאויות היחידות שלו בתקשורת היו שברירי משפטים שנאספו באופן מגמתי ככל האפשר. היה לו שם מה להפסיד, והוא בכל זאת עשה את זה.

    לפיד אולי מלוקק, חבר של אולמרט, עשיר וקונפורמיסט. זה בסדר לומר שלא אוהבים אותו. אבל להטפל לכמה פליטות קולמוס שלו מלפני שנים, זאת פשוט קטנוניות. אפשר לחשוב שבאכסניה המכובדת הזאת לא נמחקות שורות בפוסטים כבדרך קבע, לאור הערות המגיבים.

    • עדו הגיב:

      האמת? הרבה פעמים לפיד יצא להגנת אנשים שכולם השמיצו אותם, זאת בהחלט נקודה לזכותו. מצד שני העמדה שהוא תופס בתור 'המבוגר האחראי' שמצנן את הרוחות כשכולם מתלהבים היא כשלעצמה התנשאות לא קטנה.

      • נירה הגיב:

        אומרים עליו שהוא אדם טוב ואכפתי שעוזר לאנשים ותורם בסתר וכל מיני. אני מאמינה שזה נכון, ונראה לי שהנטייה שלו להגן על מותקפים ומושמצים באה מהצד הזה שלו. אבל אני לא רואה בזה דבר טוב. אדם גזען והומופוב כמו אלי ישי צריך להיות מותקף, בטח כשהוא מחזיק במשרת שר הפנים ומשתמש בכוחו כדי לקדם את האג'נדות הגזעניות וההומופוביות שלו. הרצון לפשר ולהמנע מחוסר הנעימות שבקונפליקטים הוא ילדותי ואידיאליסטי ולמעשה מזיק בהרבה מקרים. לרצות ש"כולם יהיו חברים של כולם" תוך הקרבה של עקרונות דמוקרטיים – זה הדבר האחרון שהייתי רוצה לראות בפוליטיקאי.

  21. דניאל הגיב:

    הפתיחה מורידה משאר הפוסט. אתה חושף את לפיד בתור פסאודו אינטלקטואל – אך אין לשכוח שמהצד השני של מתחזה נמצא מעמד שמתהדר ומתגנדר. נראה לי שאתה מתלונן שהוא מדבר כמוך אבל לא "באמת" חכם או מוצלח באותה מידה

  22. שי ל הגיב:

    בנוגע למדות מדיניות של לפיד.
    אני גם לא יודעת הרבה, אבל לפי ציטוט שלו שהופיע בynet היום הוא מחשיב את שלי יחימוביץ לשמאל רדיקלי גם במובן המדיני.
    עכשיו זה שקפיטליסט מחשיב את העמדה הכלכלית של יחימוביץ שמאל רדיקלי זה מילא. אבל יחימוביץ לא מגנה את ההתנחלויות ותמכה בחולדאי לראשות תל אביב כי היא נגד עמדותיו של דב חנין. אם לפיד מחשיב אותה שמאל רדיקלי מדיני דעותיו כנראה נוטות לימין.

  23. אור הגיב:

    1. לגבי האנגלית של יאיר לפיד, כל עוד היא יותר טובה משל עמיר פרץ, הוא עומד בדרישות. ההתייחסות לכך היא קצת קטנונית ומה עוד שראש הממשלה הנוכחי שלנו דובר אנגלית מדופלם, ואני ממש לא חושב שזה עוזר לנו במשהו.
    2. לגבי העובדה שהוא מתרועע ונמצא בעצמו בעשירון העליון – אין בזה שום בעיה, כן יש בעיה בתפיסה הישראלית ששונאת אנשים מצליחים. אני מעדיף שמי שייצג את מעמד הביניים יהיה מישהו שמודע לבעיות, אבל בטח שלא נמצא שם. אני מחפיש מנהיג, מישהו שהצליח לטפס על אף הקשיים והגיע לכדי הצלחה (טוב, למרות קצת עזרה מאבא שלו). ברק אובאמה למשל, הוא מליונר וכך גם 99% מהמתמודדים על הנשיאות… בחברה מתוקנת צריך לרצות מישהו, שעל אף כספו הרב, מעוניין להקדיש את חייו לבוץ הפוליטי.
    אם נעדיף לראות מנהיגים ממעמד הביניים, נראה בסוף את עמיר פרץ או שאול מופז כראשי ממשלה (אני אישית לא ממש מעוניין במנהיגים שכאלו עם אופי אנטי-מנהיגותי).

    • טלי הגיב:

      מממ העניין הזה של מנהיג מהעשירון העליון לא באמת הוכיח את עצמו עד היום….

    • נירה הגיב:

      שוב: הבעיה היא לא שהוא לא יודע אנגלית או לא אינטלקטואל. הבעיה היא שהוא מתיימר להיות משהו שהוא לא. ובדיוק אותו הדבר עם העושר שלו: שיהיה עשיר, רק שלא יעמיד פנים שהוא מעמד הביניים. מישהו ממעמד הביניים היה יוצא להפגין בקיץ אם מעמד הביניים היו בעלי אמצעים כשל יאיר לפיד?

      הבעיה עם יאיר לפיד, מעבר לעובדה שכרגע בכלל לא ברור מה המצע הפוליטי שלו (בהנחה שיש לו כזה), היא שמרוב שהוא מת להיות בפופיק של האמצע של לב הקונצנזוס – הוא מאבד כל טיפת יושרה. זה ראש הממשלה שאתה רוצה לעצמך?

    • Alon Levy הגיב:

      Bill Clinton grew up lower-middle class. He wasn't middle class by the time he was running for president, but that was because he was a governor by then.

      Likewise, Barack Obama grew up middle-class.

      If you want someone whose success comes from his father, there's the guy who was president between those two, in whose tenure median household income fell in real terms.

  24. אייל הגיב:

    טקסט מעולה, מושקע, מנומק וראוי.
    מציע להוסיף כיתוב לתמונה, למי שלא מכיר את הדמויות והנסיבות.

  25. התייחסות נוספת למה שכתבת כאן
    http://www.lir.org.il/?p=70950

  26. עומר הגיב:

    הייתי שמח לדעת למה התגובה שלי נמחקה. מעבר להיותי מגיב קבוע (יחסית) בבלוג התגובה היתה ארוכה ועסקה בעיקר ביאיר לפיד, לא הכפישה איש, והסיבה היחידה שאני יכול להעלות למחיקה היא שבתחילת התגובה כתבתי שההתקטננות לגבי רהיטותו ושגיאות הכתיב של לפיד היא מיותרת. בבקשה תגיד לי שזאת לא הסיבה למחיקה.

  27. YAIR הגיב:

    דני גוטוויין איננו מודל לכלום. שאל אותנו, מחנכיו, ותדע.
    מספסליה הנוחים והמשלמים ברווחה של אוניברסיטת חיפה קל לנהום על העולם ושוכניו, שאינם סרים למרותו ולשררתו החברתית.

טראקבקים/פינגבקים

  1. הפוליטיקה של הזהויות: גלאון, יחימוביץ, לבני ולפיד
  2. הפוליטיקה של השיח: לינור, בן דיין ולפיד