×בל מ×חר ויו×לי ××™× × ×• ××“× ××œ× ×™×”×•×“×™ – ×”×™×§×•× ×¢×œ פי ספר הכוזרי הו×, כידוע, פירמידה; בתחתיתו הדומ×, מעליו הצומח, מעליו ×”×—×™, מעליו ×”××“× (×ו "המדבר") ובר×שו היהודי. × ×©×ž×ª ×”××“× ×¡×ª×-כך, מציין ××‘×¨×”× ×™×¦×—×§ הכהן קוק, קרובה ×ל החיות מ×שר ×ל זו של היהודי – ×ין ×‘×¤× ×™×• בעיה ××œ× ×œ×›×œ היותר קושיה שיש לתרץ. ×œ× ×‘×¢×™×” קשה בשביל בוגר ישיבה. ×”×•× ×ž×¦× ×¤×ª×¨×•×Ÿ במהירות.
העבדות, ×”×•× ×ומר, ×”×™× ×œ×˜×•×‘×ª×• של העבד. העבד ×”×•× ×›×™×“×•×¢ ×›× ×¢× ×™, בידוע ×©×©×—×•×¨×™× ×”× ×›× ×¢× ×™× (כבר ×“× ×• בזה ×›×ן), ×•×”× ×” – תר×ו ×ת ×”××¤×¨×™×§× ×™× ×”×לה, השוורצע חייעס. ×œ× ×”×™×” יותר טוב ×œ×”× ×ילו ×”×™×™× ×• ×ž×©×¢×‘×“×™× ×ות×? לתמיד? ועל ידי כך ×ž×¢× ×™×§×™× ×œ×”× ×”×’× ×” ×ž×¤× ×™ עצמ×, ×—×™× ×•×š – ו×פילו מבי××™× ××•×ª× ×‘×§×”×™×œ×ª ×‘× ×™ ××“× ×¢×œ ידי גיור? פשיט×.
יו×לי ×›× ×¨××” ×œ× ×™×•×“×¢ – ×”×•× ×—×¨×“"×œ× ×™×§, ×חרי הכל – ×בל ×”×˜×¢× ×•×ª שלו הן ×חת ל×חת ×˜×¢× ×•×ª×™×”× ×©×œ בעלי ×”×¢×‘×“×™× ×‘×“×¨×•× ×”××ž×¨×™×§× ×™. ×”×˜×¢× ×•×ª ×©×”×•× ×ž×‘×™× ×‘×©× ×§×•×§ – כביכול יש "עבדות טבעית" של ×”×¢× ×™×™× â€“ הן בדיוק ×ותן ×˜×¢× ×•×ª שהעלו ×™×•×¨×©×™×”× ×©×œ בעלי העבדי×, ×›×שר × ×™×¡×• לטעון שהיחס ×©×œ×”× ×œ×¢×‘×“×™×”× ×”×™×” טוב יותר משל ×”×§×¤×™×˜×œ×™×¡×˜×™× ×œ×¢×•×‘×“×™×”×. ×œ× ×ž×©× ×” ×©×¢×‘×“×™× ×ž×©×•×—×¨×¨×™×, כמו פרדריק דגל×ס, דחו בש×ט × ×¤×© ×ת ההשוו××” הזו: בעל המפעל, ×מר דגל×ס, יכול לפטר ×ותי, ×בל ×”×•× ×œ× ×™×›×•×œ להלקות ×ותי. יו×לי טוען ש×× ×¨×§ × ×”×¤×•×š ×ת ×”××¤×¨×™×§× ×™× ×œ×¨×›×•×©× ×•, ×™×—×¡× ×• ×›×œ×¤×™×”× ×™×©×ª×¤×¨ פל××™×. צריך מידה גדושה של בורות היסטורית ופסיכולוגית כדי להעלות ×ת ×”×˜×¢× ×” הזו, ×בל מסתבר שיו×לי × ×™×—×Ÿ בה. ×”×•× ×ž×¦×˜×˜, כמובן, ×ת דברי הרמב"×:
"מותר לעבוד בעבד ×›× ×¢× ×™ בפרך. ו××£ על פי שהדין כך, מידת חסידות ודרכי החכמה שיהיה ××“× ×¨×—×ž×Ÿ ורודף צדק, ×•×œ× ×™×›×‘×™×“ עולו על עבדו ×•×œ× ×™×¦×¨ לו, וי×כילהו וישקהו מכל מ×כלו ומכל משקהו. ×—×›×ž×™× ×”×¨××©×•× ×™× ×”×™×• × ×•×ª× ×™×Ÿ לעבד מכל תבשיל ותבשיל שהיו ×וכלין, ומקדימין מזון הבהמות ×•×”×¢×‘×“×™× ×¢×œ סעודת עצמן. הרי ×”×•× ×ומר "×›×¢×™× ×™ עבדי×, ×ל יד ××“×•× ×™×”×–×›×¢×™× ×™ שפחה, ×ל יד גברתה". וכן ×œ× ×™×‘×–×”×•, ×œ× ×‘×™×“ ×•×œ× ×‘×“×‘×¨×™×: לעבדות מסרן הכתוב, ×œ× ×œ×‘×•×©×”. ×•×œ× ×™×¨×‘×” עליו צעקה וכעס, ××œ× ×™×“×‘×¨ עימו ×‘× ×—×ª, וישמע ×˜×¢× ×•×ª×™×•. וכן מפורש בדרכי ×יוב ×”×˜×•×‘×™× ×©×”×©×ª×‘×— בהן "×× ×מ×ס–משפט עבדי, ו×מתי: בריב×, עימדי. . . . ×”×œ×•× ×‘×‘×˜×Ÿ, ×¢×•×©× ×™ עשהו; ×•×™×›×•× × ×•, ×‘×¨×—× ×חד"
"ו×ין ×”×כזריות והעזות מצויה ××œ× ×‘×’×•×™×™× ×”×¢×¨×œ×™×. ×בל זרעו של ××‘×¨×”× ××‘×™× ×•, ×•×”× ×™×©×¨×ל שהשפיע ×œ×”× ×”×§×“×•×© ברוך ×”×•× ×˜×•×‘×ª התורה ×•×¦×™×•×•× ×‘×—×•×§×™× ×•×ž×©×¤×˜×™× ×¦×“×™×§×™×–×¨×—×ž× ×™× ×”× ×¢×œ הכול. וכן במידותיו של הקדוש ברוך ×”×•× ×©×¦×™×•×•× ×• להידמות בה×, ×”×•× ×ומר "ורחמיו, על כל מעשיו". וכל המרחזמרחמין עליו, ×©× ×מר "×•× ×ª×Ÿ לך ×¨×—×ž×™× ×•×¨×™×—×ž×š והרבך"".
ההדגשה ×”×™× ×©×œ×™. כל שתי הפסק×ות ×”×לה הן × ×¤× ×•×£ ×™×“×™×™× ×©×ž×™×•×¢×“ ×œ×©×›× ×¢ ×× ×©×™× ×œ× ×œ×”×ª×כזר ×œ×¢×‘×“×™×”× ×œ×ž×¨×•×ª שהחוק מתיר ×–×ת. ההיסטוריה לימדה ××•×ª× ×• ש×סור לתת ל×× ×©×™× ×©×œ×™×˜×” מל××” ב×× ×©×™× ×חרי×: די ×‘× ×™×¡×•×™ של זימברדו לבדו ×œ×©× ×›×š, וזה ×”×™×” תרגיל, שכל ×”×ž×©×ª×ª×¤×™× ×‘×• ידעו שמדובר בתרגיל. יו×לי כל כך מעוות, כל כך יהוויסטי, ×©×”×•× ×¨×•×¦×” להשיב ×ת העבדות ×”× ×¦×—×™×ª – ורו××” בה ×ת הטוב העליון.
* * * * *
סמכות הלכתית גבוהה קצת יותר מזו של יו×לי, עובדיה יוסף, פסק ל××—×¨×•× ×” שעדיף במידת ×”×פשר להשתמש ב××‘×¨×™×”× ×©×œ ל×-×™×”×•×“×™× ×œ×”×©×ª×œ×”. למה? ×ž×©×•× ×©×ין לבזות ×ת גופתו של היהודי.
×ת גופתו של ×œ× ×™×”×•×“×™, כמובן, מותר לבזות. ×–×”, ×חרי הכל, המקור לביטוי "×תן ×§×¨×•×™×™× ××“× ×•×ין ×”× ×§×¨×•×™×™× ×ד×": ×ליהו ×”× ×‘×™×, ×©×”×•× ×›×”×Ÿ, מסתובב לו בבית קברות של עכו"×, ×•×›×©×”×•× × ×©×ל מה לכהן בבית הקברות, זו התשובה שלו: גופת הגוי ××™× × ×” מטמ×ת. ×”×œ× ×™×”×•×“×™, כמו ×‘×ž×§×¨×™× ×¨×‘×™× ×חרי×, שווה ערך ×›×ן לבהמה.
וה×× ×”×ª×¤×™×¡×” הזו ×”×™× × ×—×œ×ª×• של יוסף לבדו? כלל וכלל ל×. כל כלי התקשורת דיווחו השבוע בקול תרועה ×›×™ ×”×§×‘×¨×™× ×©× ×ž×¦××™× ×ž×ª×—×ª לבית ×”×—×•×œ×™× ×‘×¨×–×™×œ×™ ×”× ×§×‘×¨×™ פג×× ×™×, משמע ×ין ×™×”×•×“×™× ×›×©×¨×™× ×—×™×™×‘×™× ×‘×›×™×‘×•×“×. ×ילו היו ×לה קברי יהודי×, במשתמע, ×”×™×™× ×• בבעיה גדולה; ×בל משהסתבר שמדובר בכמה ×‘×™×–× ×˜×™× â€“ × ×•, הבה × ×¡×œ×§ ×ת העצמות הללו, ×œ×¤× ×™ שיטילו ספק על ×–×›×•×ª× ×• על ×”×רץ.
* * * * *
מספר גדל והולך של בתי ספר ×“×ª×™×™× ×”×—×œ×• ל××—×¨×•× ×” ל×סור על לימודן של שורה של יצירות מופת, בדרך כלל בגלל ××œ×ž× ×˜×™× ××™×¨×•×˜×™×™× ×‘×¡×™×¤×•×¨. למרות ×©×’× ×¨×¦×— ×•×’× × ×™×וף × ×ž×¦××™× ×‘×ותו ×ž×§×•× ×‘×¢×©×¨×ª הדברות, ×‘×—×™× ×•×š הדתי ×™×ª× ×• לך ×œ×§×¨×•× ×¢×œ הר×שון ×בל ×œ× ×¢×œ ×”×חרון.
היצירה ×”×סורה שמשכה ×ת תשומת לבי ×”×™× ×× ×˜×™×’×•× ×”. ×ין בה שמץ של ×ž×™× ×™×•×ª. ××– מה, לעז×זל? ×”× ×™×—×•×© שלי ×”×•× ×©×‘×ª×™×›×•× ×™× ×”×“×ª×™×™× ×œ× ×¨×•×¦×™× ×©×”×ª×œ×ž×™×“×™× â€“ ועל ×חת כמה וכמה, התלמידות – יכירו יצירה שיש בה ×שה ×—×–×§×”, שמסוגלת ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×”×•×¨×ות ×”×’×‘×¨×™× ×•×œ×œ×›×ª ×¢× ×ž×¦×¤×•× ×” מול חוקיה×, ולעשות ×–×ת בידיעה ברורה ×©×”×™× ×ª×¡×‘×•×œ ×¢×•× ×© קשה בשל כך. יצירה שבה ×שה, ועוד ×שה מורדת, ×”×™× ×”×’×™×‘×•×¨×” – ×–×” ×›× ×¨××” יותר מדי ×œ×—×™× ×•×š הדתי של ×™×ž×™× ×•.
* * * * *
×•×œ×¤× ×™ שתגידו, "× ×•, ×–×” רק קומץ", ×–×” ×œ× ×§×•×ž×¥, ×–×” ×”×רי: ×—×™×œ×•× ×™× ×”× ×¨×©×ž×™×ª מיעוט בישר×ל. ×œ× ×× ×™ ×מרתי, הלמ"ס ×מר. ×ין מה לדבר על "רוב שפוי", פשוט ×›×™ ×ין רוב ×›×–×”. ×כן, × ×ª×— גדול מבין ×”× ×©××œ×™× ×©×œ הלמ"ס, ×›-25%, מגדיר ×ת עצמו ×›"×ž×¡×•×¨×ª×™×™× ×œ× ×›×œ כך דתיי×", ×בל ×לה ככל ×”× ×¨××” "יהודי הכוזרי": ×™×”×•×“×™× ×©×›×œ מה שיש ×œ×”× ×”×•× ×™×”×“×•×ª×, שמעמידה ××•×ª× ×‘×ž×“×¨×’×” ×חת מעל למין ×”×× ×•×©×™.
קרי, רוב ×”×™×”×•×“×™× ×”×—×™×™× ×‘×™×©×¨×ל ×—×•×©×‘×™× ×©×”×—×¨×“×™× ×¤×¡×™×›×™×, ומה שקרה בברזילי שורף ×œ×”× ×ת הפיוזי×. ×בל רוב ×”×™×”×•×“×™× ×©×—×™×™× ×‘×™×©×¨×ל ×’× ×ž××ž×™× ×™× ×‘×¢×œ×™×•× ×•×ª×• של ×”×’×–×¢ היהודי. ×”×—×˜× ×”×’×“×•×œ ביותר ×‘×¢×™× ×™×”×, ×–×” ש×ין עליו מחילה, ×”×•× ×œ×˜×ž× ×ת ×”×“× ×‘× ×™×©×•××™× ×¢× ×ž×™×©×”×• מקבוצה דתית ×חרת – ×ו, ישמור ×”×ל, להעמיד ×יתו ילדי×.
×”× ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ ×שמי×: ×חרי הכל, ×›×›×” ×—×™× ×›×• ×ות×. הלילה ×”×•× ×œ×™×œ×” של ×”×“×•×§×˜×¨×™× ×” הזו, וכפטריות ×חרי ×”×’×©× ×¦×¦×™× "בתי מדרש ×—×™×œ×•× ×™×™×", ×©×ž× ×¡×™× ×œ×”×—×œ×™×§ ×ת הקצוות ×”×ž×©×•× × ×™× ×©×œ×”, ×ž× ×¡×™× ×œ×ž×›×•×¨ יהדות רכה ×•× ×™×ž×•×—×”. הלילה ×”×•× ×œ×™×œ× ×”×’×“×•×œ, ליל "תיקון שבועות" שמיועד ×œ×©×›× ×¢ ××•×ª× ×• שיש יהדות ×¢× ×¤× ×™ ×ד×.
עדיף להעביר ×ותו בבליסת ×’×‘×™× ×•×ª. ×–×” ×™×–×™×§ פחות לחברה, ×× ×œ× ×œ×’×–×¨×”.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: עשיתי כמה ×©×™× ×•×™×™× ×‘×¨×©×™×ž×ª ×”×§×™×©×•×¨×™× ×ž×©×ž×ל. כמו כן, קבלו ×ת הבלוג החדש בבית ×”×”×: "מדרון חלקלק", בלוג ×§×™×©×•×¨×™× ×©×ž×ª×¢×“ ×ת קריסתה של ישר×ל.
(יוסי גורביץ)