ליל ר×שון ×”×™×” ליל הוודו בישר×ל: כחצי מליון ×יש ×ישה וטף, על פי הדיווחי×, עשו ×ת ×“×¨×›× ×œ×ž×™×¨×•×Ÿ, ל×חד ×”×—×’×™× ×”×‘×•×“×“×™× ×©×”×¦×œ×™×— לצמוח מלמטה ולשבור ×ת ×”×¨×‘× ×™×: ל"×’ בעומר, ×©× ×—×©×‘ ×’× ×œ×—×’×• של ×”×ª× × ×”×ž×™×ª×•×œ×•×’×™ שמעון בר יוח××™. חגו של בר יוח××™ מצוין ×‘×¡×™×ž× ×™× ×¤×’×× ×™×™× ×ž×•×‘×”×§×™×, כגון מדורות, ריקוד סביבן, והשלכת שער ×™×œ×“×™× ×ליהן.
סביר ×œ×”× ×™×— ×©×”×•× ×œ× ×”×™×” מרוצה במיוחד, ×ילו התקיי×. ×בל בן יוח××™ כפי ×©×”×•× ×§×™×™× ×‘×ž×™×ª×•×œ×•×’×™×” ×”× ×•×›×—×™×ª ×”×•× ×›×‘×¨ מזמן ×œ× ×”×˜×™×¤×•×¡ ×”×œ× ×¡×™×ž×¤×˜×™ שהתגורר במערה, כל כך ×œ× ×¡×™×ž×¤×˜×™ עד ש××œ×•×”×™× ×¢×¦×ž×• גרש ×ותו חזרה ×ליה ×›×©×™×¦× ×ž×ž× ×” והתחיל להחריב ×ת העול×: ×”×•× ×”×¨×‘×” יותר הדמות שהלביש עליו ×”× ×•×›×œ משה די לי×ון, קרי המחבר של ספר הזוהר. הזוהר מסתדר הרבה יותר ×¢× ×”×¤×’×× ×™×•×ª.
עד כמה היתה זו הילולה עממית, ×פשר ללמוד מן ×”×יסור שהטילו ×”×¨×‘× ×™× ×¢×œ ×”×’×¢×” ×œ×ž×§×•× ×‘×¨×›×‘ פרטי, ×©×ž× ×™×™×’×¨×ž×• ת××•× ×•×ª בדרך חזרה – כלומר, שסביר ×©×¨×‘×™× ×ž×Ÿ ×”×ž×’×™×¢×™× ×œ×ž×§×•× ×”×§×“×•×© × ×©×ו ×¢×ž× ×ת ×”×’'ריקן החב"×“× ×™×§×™ הידוע, הדלק של ×˜× ×§ המצוות, קרי ×רבעה ×œ×™×˜×¨×™× ×©×œ וודקה. יכול להיות, כמובן, ×©×”×¨×‘× ×™× ×”×©×™×’×• דיל ×¢× ×—×‘×¨×•×ª ההסעה.
כך ×ו כך, בעוד חולד××™ ×ž×ª×›× ×Ÿ ×ת השלב ×”×‘× ×‘×§×¨×™×™×¨×” שלו ובוחר בבעיה החרדית ×›× ×•×©× ×©×¢×œ×™×• ×™×‘× ×” ×ת עצמו, התחוור שיש בעיה חמורה ×œ× ×¤×—×•×ª מהעובדה שעומד להגיע לפרקו דור גדול יותר של ×‘×•×¨×™× ×•×¢×ž×™ ×רצות, ×©×œ× ×¨×§ שיהיה × ×˜×•×œ מל××›×” ×•×œ× ×ª×”×™×” לו ברירה ××œ× ×œ×œ×¡×˜× ×ת הציבור: כל ×”××•×˜×•×‘×•×¡×™× ×©×œ ×גד שיצ×ו ×ž×™×¨×•×©×œ×™× ×œ×ž×™×¨×•×Ÿ הוגדרו ×›"רכבי מהדרין", קרי ×›×לה שבהן ×”×’×‘×¨×™× ×”×§×“×•×©×™× ×™×•×©×‘×™× ×‘×§×“×ž×ª הרכב, בעוד ×”× ×©×™× â€“ המכשפות, המפתות, ×‘× ×•×ª לילית, גלגולה של חווה – יושבות מ×חור.
×–×” ××ž× × ×ž×ª××™× ×‘×ž×™×•×—×“ להילולה של ×©×•× × ×”××“× ×‘×¨ יוח××™, שקבע כידוע ×©× ×©×™× ×“×¢×ª×Ÿ קלה, ×בל קצת פחות לעובדה ש×גד ×”×™× ×—×‘×¨×” ציבורית, ×©×ž×ž×•×ž× ×ª ומסובסדת בכספי ציבור, ושכזו ×”×™× ××™× × ×” רש×ית להפלות בין ×”× ×•×¡×¢×™× ×©×œ×”. העובדה שכל קווי ×”×וטובוס למירון הוגדרו ×›"קווי מהדרין" מעידה על ×›× ×™×¢×” ×œ× ×¨×§ לחרדי×, ××œ× ×œ×¤×œ×’ ×”×§×™×¦×•× ×™ ביותר של החרדי×, ×–×” של החסידי×.
×–×•×›×¨×™× ×©×מרו ×œ× ×• שקווי המהדרין ×œ× ×™×ª×¨×—×‘×•? ×”× ×”, ×”× ×ž×ª×¨×—×‘×™×. ×‘×©× ×™×”, בשקט, בדיל ×©× ×¡×’×¨ בין ×גד ובין ×§×™×¦×•× ×™ ×”×¨×‘× ×™×, ו××œ×ž×œ× ×”×™×• כמה ×—×¨×“×™× ×©×”×ª×œ×•× × ×• – ×’×‘×¨×™× ×©×¨×¦×• ×œ× ×¡×•×¢ ×¢× × ×©×•×ª×™×”× ×•×™×œ×“×™×”×, ×•×œ× ×œ×¢×‘×•×¨ ×ת ההפרדה – ×›× ×¨××” ×©×’× ×œ× ×”×™×™× ×• ×©×•×ž×¢×™× ×¢×œ ×–×”. זו, ×גב, ×œ× ×”×”×¨×—×‘×” היחידה: עולה וצפה ×”×פשרות של "×ª×—× ×ª קווי מהדרין" בירושלי×, בתמיכה שקטה של משרד התחבורה.
בג"צ ×˜×¨× ×¤×¡×§ ×ת דברו ×‘×¢× ×™×™×Ÿ (×”×•× ×ž×ד ×יטי, כשזה מגיע ×œ× ×•×©××™× ×¢×§×¨×•× ×™×™×), ×בל צו ×”×‘×™× ×™×™× ×©×œ×• ×סר על הרחבת קווי ×”×—×¨×ž× ×™× â€“ תודו שזה ×©× ×ž×ª××™× ×™×•×ª×¨ – עד לפסיקה. על ×¤× ×™×•, × ×¨××” ש×גד עשתה שבת לעצמה והחליטה ×©×”×¤×¢× ×ž×•×ª×¨ לה להרחיב ×ת קווי ×”×—×¨×ž× ×™× ×’× ×‘×œ×™ ×ישור.
וזה ×›× ×¨××” הסממן המפחיד ביותר. חולד××™ מדבר על מהפכה, ×©× ×§×•×“ למלחמת תרבות ×¢× ×¡×™×›×•×™ להתדרדרות למלחמת ×זרחי×; ×”×ž×—×•×©×™× ×”×¢×“×™× ×™× ×©×œ ×גד כבר הודיעו לה ××™×–×” ×ž×—× ×” צפוי ×œ× ×¦×—, ×•×”×™× ×ž×™×”×¨×” ×œ×”×›× ×¢ לדרישותיו. הרבה יותר קל לה להסתבך ×¢× ×”×ž×—× ×” ×”×—×™×œ×•× ×™, הרבה יותר קל לה לעצבן ×ת ××¨×’×•× ×™ ×”× ×©×™× ×•×œ×”×¡×ª×›×Ÿ בכך שתעלה עליה ×ת זעפו של בג"צ, הרבה יותר ×”×™×” קל לה ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×Ÿ החוזה שלה ×¢× ×”×¦×™×‘×•×¨, מ×שר להתעמת – ×œ× ×¢× ×”×—×¨×“×™×, ××œ× ×¢× ×”××•×•× ×’×¨×“ החרדי.
ומ×חר ו×גד, חברה ×—×™×œ×•× ×™×ª ×חרי הכל, × ×©×‘×¨×” כל כך מהר, קל יחסית ×œ× ×—×© מה יקרה ×œ×—×¨×“×™× ×”×ž×ª×•× ×™× ×™×—×¡×™×ª. ×”× ×™×•×¨×™×“×• ×ת הר×ש וילכו ×¢× ×”×ספסוף. ×”× ×›×‘×¨ ×ž×•×¨×’×œ×™× ×‘×ª×‘×•×¡×•×ª. החרד"×œ×™× ×’×•×¨×¨×™× ×ת הכיפות הסרוגות ב×ותו הכיוון, מהר יותר ×ž×—×•×©×‘×™× â€“ × ×–×›×™×¨ שבחורי ישיבות הסדר כבר ×ž×¡×¨×‘×™× ×œ×©×¨×ª ×¢× ×—×™×™×œ×•×ª, וד××™ לקבל מהן פקודות – ותוך זמן ×œ× ×¨×‘, בהחלט עשוי להתברר ש××ž× × ×ין רוב שתומך בקווי המהדרין, ×בל ×’× ×ין רוב שמוכן ×œ×”×ª× ×’×“ ×œ×”× ×‘× ×—×™×©×•×ª. עוד מעט יבקשו מ××™×ª× ×• – ×ולי ציפי ×œ×‘× ×™, שכבר ×”×¡×›×™× ×” ×¢× ×”×¡×™×¨×•×‘ להציב ×ת ×ª×ž×•× ×•×ª×™×” ×‘×‘× ×™ ברק, ×•×©×”×™× "מכבדת מסורת" ידועה – לכבד ×ת ××ž×•× ×•×ª×™×”× ×©×œ ×× ×©×™× ×חרי×, וקווי ×”×—×¨×ž× ×™× ×™×”×¤×›×•, רטרו×קטיבית, ×™×”×•×“×™×™× ×›×ž×• דמי ×—× ×•×›×”.
עוד פרצה בקיר הברזל בין היהדות ובין המצי×ות. כל כך הרבה פרצות, כל כך מעט חומה. ויש ×œ× ×ž×¢×˜ סמליות בכך שהפרצה הזו מגיעה בחגו של מי ×©× ×˜×© ×ת התרבות ×”×× ×•×©×™×ª ("×ª×§× ×• ×©×•×•×§×™× ×œ×”×¢×ž×™×“ בהן ×–×•× ×•×ª, מרחצ×ות לעדן בהן עצמ×, ×’×©×¨×™× ×œ×™×˜×•×œ ×ž×”× ×ž×›×¡") לטובת התרבות ×”×לוהית, ששמו הפך לסימן ×œ× ×˜×™×©×ª המצי×ות ומעבר ×ל ×”×¤× ×˜×–×™×” ×”×לוהית.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª עגומה: ×‘× ×™×’×•×“ לקול המצפון שלי, פתחתי עמוד פייסבוק לבלוג. ×× ×™ עוד ×œ× ×™×•×“×¢ ×× ×™×© בו משהו חיובי ובהחלט יתכן ש×סגור ×ותו, ×בל ×‘×™× ×ª×™×™× ×”×•× ×¤×”.
(יוסי גורביץ)