×בל מ×חר ויו×לי ××™× × ×• ××“× ××œ× ×™×”×•×“×™ – ×”×™×§×•× ×¢×œ פי ספר הכוזרי הו×, כידוע, פירמידה; בתחתיתו הדומ×, מעליו הצומח, מעליו ×”×—×™, מעליו ×”××“× (×ו "המדבר") ובר×שו היהודי. × ×©×ž×ª ×”××“× ×¡×ª×-כך, מציין ××‘×¨×”× ×™×¦×—×§ הכהן קוק, קרובה ×ל החיות מ×שר ×ל זו של היהודי – ×ין ×‘×¤× ×™×• בעיה ××œ× ×œ×›×œ היותר קושיה שיש לתרץ. ×œ× ×‘×¢×™×” קשה בשביל בוגר ישיבה. ×”×•× ×ž×¦× ×¤×ª×¨×•×Ÿ במהירות.
העבדות, ×”×•× ×ומר, ×”×™× ×œ×˜×•×‘×ª×• של העבד. העבד ×”×•× ×›×™×“×•×¢ ×›× ×¢× ×™, בידוע ×©×©×—×•×¨×™× ×”× ×›× ×¢× ×™× (כבר ×“× ×• בזה ×›×ן), ×•×”× ×” – תר×ו ×ת ×”××¤×¨×™×§× ×™× ×”×לה, השוורצע חייעס. ×œ× ×”×™×” יותר טוב ×œ×”× ×ילו ×”×™×™× ×• ×ž×©×¢×‘×“×™× ×ות×? לתמיד? ועל ידי כך ×ž×¢× ×™×§×™× ×œ×”× ×”×’× ×” ×ž×¤× ×™ עצמ×, ×—×™× ×•×š – ו×פילו מבי××™× ××•×ª× ×‘×§×”×™×œ×ª ×‘× ×™ ××“× ×¢×œ ידי גיור? פשיט×.
יו×לי ×›× ×¨××” ×œ× ×™×•×“×¢ – ×”×•× ×—×¨×“"×œ× ×™×§, ×חרי הכל – ×בל ×”×˜×¢× ×•×ª שלו הן ×חת ל×חת ×˜×¢× ×•×ª×™×”× ×©×œ בעלי ×”×¢×‘×“×™× ×‘×“×¨×•× ×”××ž×¨×™×§× ×™. ×”×˜×¢× ×•×ª ×©×”×•× ×ž×‘×™× ×‘×©× ×§×•×§ – כביכול יש "עבדות טבעית" של ×”×¢× ×™×™× â€“ הן בדיוק ×ותן ×˜×¢× ×•×ª שהעלו ×™×•×¨×©×™×”× ×©×œ בעלי העבדי×, ×›×שר × ×™×¡×• לטעון שהיחס ×©×œ×”× ×œ×¢×‘×“×™×”× ×”×™×” טוב יותר משל ×”×§×¤×™×˜×œ×™×¡×˜×™× ×œ×¢×•×‘×“×™×”×. ×œ× ×ž×©× ×” ×©×¢×‘×“×™× ×ž×©×•×—×¨×¨×™×, כמו פרדריק דגל×ס, דחו בש×ט × ×¤×© ×ת ההשוו××” הזו: בעל המפעל, ×מר דגל×ס, יכול לפטר ×ותי, ×בל ×”×•× ×œ× ×™×›×•×œ להלקות ×ותי. יו×לי טוען ש×× ×¨×§ × ×”×¤×•×š ×ת ×”××¤×¨×™×§× ×™× ×œ×¨×›×•×©× ×•, ×™×—×¡× ×• ×›×œ×¤×™×”× ×™×©×ª×¤×¨ פל××™×. צריך מידה גדושה של בורות היסטורית ופסיכולוגית כדי להעלות ×ת ×”×˜×¢× ×” הזו, ×בל מסתבר שיו×לי × ×™×—×Ÿ בה. ×”×•× ×ž×¦×˜×˜, כמובן, ×ת דברי הרמב"×:
"מותר לעבוד בעבד ×›× ×¢× ×™ בפרך. ו××£ על פי שהדין כך, מידת חסידות ודרכי החכמה שיהיה ××“× ×¨×—×ž×Ÿ ורודף צדק, ×•×œ× ×™×›×‘×™×“ עולו על עבדו ×•×œ× ×™×¦×¨ לו, וי×כילהו וישקהו מכל מ×כלו ומכל משקהו. ×—×›×ž×™× ×”×¨××©×•× ×™× ×”×™×• × ×•×ª× ×™×Ÿ לעבד מכל תבשיל ותבשיל שהיו ×וכלין, ומקדימין מזון הבהמות ×•×”×¢×‘×“×™× ×¢×œ סעודת עצמן. הרי ×”×•× ×ומר "×›×¢×™× ×™ עבדי×, ×ל יד ××“×•× ×™×”×–×›×¢×™× ×™ שפחה, ×ל יד גברתה". וכן ×œ× ×™×‘×–×”×•, ×œ× ×‘×™×“ ×•×œ× ×‘×“×‘×¨×™×: לעבדות מסרן הכתוב, ×œ× ×œ×‘×•×©×”. ×•×œ× ×™×¨×‘×” עליו צעקה וכעס, ××œ× ×™×“×‘×¨ עימו ×‘× ×—×ª, וישמע ×˜×¢× ×•×ª×™×•. וכן מפורש בדרכי ×יוב ×”×˜×•×‘×™× ×©×”×©×ª×‘×— בהן "×× ×מ×ס–משפט עבדי, ו×מתי: בריב×, עימדי. . . . ×”×œ×•× ×‘×‘×˜×Ÿ, ×¢×•×©× ×™ עשהו; ×•×™×›×•× × ×•, ×‘×¨×—× ×חד"
"ו×ין ×”×כזריות והעזות מצויה ××œ× ×‘×’×•×™×™× ×”×¢×¨×œ×™×. ×בל זרעו של ××‘×¨×”× ××‘×™× ×•, ×•×”× ×™×©×¨×ל שהשפיע ×œ×”× ×”×§×“×•×© ברוך ×”×•× ×˜×•×‘×ª התורה ×•×¦×™×•×•× ×‘×—×•×§×™× ×•×ž×©×¤×˜×™× ×¦×“×™×§×™×–×¨×—×ž× ×™× ×”× ×¢×œ הכול. וכן במידותיו של הקדוש ברוך ×”×•× ×©×¦×™×•×•× ×• להידמות בה×, ×”×•× ×ומר "ורחמיו, על כל מעשיו". וכל המרחזמרחמין עליו, ×©× ×מר "×•× ×ª×Ÿ לך ×¨×—×ž×™× ×•×¨×™×—×ž×š והרבך"".
ההדגשה ×”×™× ×©×œ×™. כל שתי הפסק×ות ×”×לה הן × ×¤× ×•×£ ×™×“×™×™× ×©×ž×™×•×¢×“ ×œ×©×›× ×¢ ×× ×©×™× ×œ× ×œ×”×ª×כזר ×œ×¢×‘×“×™×”× ×œ×ž×¨×•×ª שהחוק מתיר ×–×ת. ההיסטוריה לימדה ××•×ª× ×• ש×סור לתת ל×× ×©×™× ×©×œ×™×˜×” מל××” ב×× ×©×™× ×חרי×: די ×‘× ×™×¡×•×™ של זימברדו לבדו ×œ×©× ×›×š, וזה ×”×™×” תרגיל, שכל ×”×ž×©×ª×ª×¤×™× ×‘×• ידעו שמדובר בתרגיל. יו×לי כל כך מעוות, כל כך יהוויסטי, ×©×”×•× ×¨×•×¦×” להשיב ×ת העבדות ×”× ×¦×—×™×ª – ורו××” בה ×ת הטוב העליון.
* * * * *
סמכות הלכתית גבוהה קצת יותר מזו של יו×לי, עובדיה יוסף, פסק ל××—×¨×•× ×” שעדיף במידת ×”×פשר להשתמש ב××‘×¨×™×”× ×©×œ ל×-×™×”×•×“×™× ×œ×”×©×ª×œ×”. למה? ×ž×©×•× ×©×ין לבזות ×ת גופתו של היהודי.
×ת גופתו של ×œ× ×™×”×•×“×™, כמובן, מותר לבזות. ×–×”, ×חרי הכל, המקור לביטוי "×תן ×§×¨×•×™×™× ××“× ×•×ין ×”× ×§×¨×•×™×™× ×ד×": ×ליהו ×”× ×‘×™×, ×©×”×•× ×›×”×Ÿ, מסתובב לו בבית קברות של עכו"×, ×•×›×©×”×•× × ×©×ל מה לכהן בבית הקברות, זו התשובה שלו: גופת הגוי ××™× × ×” מטמ×ת. ×”×œ× ×™×”×•×“×™, כמו ×‘×ž×§×¨×™× ×¨×‘×™× ×חרי×, שווה ערך ×›×ן לבהמה.
וה×× ×”×ª×¤×™×¡×” הזו ×”×™× × ×—×œ×ª×• של יוסף לבדו? כלל וכלל ל×. כל כלי התקשורת דיווחו השבוע בקול תרועה ×›×™ ×”×§×‘×¨×™× ×©× ×ž×¦××™× ×ž×ª×—×ª לבית ×”×—×•×œ×™× ×‘×¨×–×™×œ×™ ×”× ×§×‘×¨×™ פג×× ×™×, משמע ×ין ×™×”×•×“×™× ×›×©×¨×™× ×—×™×™×‘×™× ×‘×›×™×‘×•×“×. ×ילו היו ×לה קברי יהודי×, במשתמע, ×”×™×™× ×• בבעיה גדולה; ×בל משהסתבר שמדובר בכמה ×‘×™×–× ×˜×™× â€“ × ×•, הבה × ×¡×œ×§ ×ת העצמות הללו, ×œ×¤× ×™ שיטילו ספק על ×–×›×•×ª× ×• על ×”×רץ.
* * * * *
מספר גדל והולך של בתי ספר ×“×ª×™×™× ×”×—×œ×• ל××—×¨×•× ×” ל×סור על לימודן של שורה של יצירות מופת, בדרך כלל בגלל ××œ×ž× ×˜×™× ××™×¨×•×˜×™×™× ×‘×¡×™×¤×•×¨. למרות ×©×’× ×¨×¦×— ×•×’× × ×™×וף × ×ž×¦××™× ×‘×ותו ×ž×§×•× ×‘×¢×©×¨×ª הדברות, ×‘×—×™× ×•×š הדתי ×™×ª× ×• לך ×œ×§×¨×•× ×¢×œ הר×שון ×בל ×œ× ×¢×œ ×”×חרון.
היצירה ×”×סורה שמשכה ×ת תשומת לבי ×”×™× ×× ×˜×™×’×•× ×”. ×ין בה שמץ של ×ž×™× ×™×•×ª. ××– מה, לעז×זל? ×”× ×™×—×•×© שלי ×”×•× ×©×‘×ª×™×›×•× ×™× ×”×“×ª×™×™× ×œ× ×¨×•×¦×™× ×©×”×ª×œ×ž×™×“×™× â€“ ועל ×חת כמה וכמה, התלמידות – יכירו יצירה שיש בה ×שה ×—×–×§×”, שמסוגלת ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×”×•×¨×ות ×”×’×‘×¨×™× ×•×œ×œ×›×ª ×¢× ×ž×¦×¤×•× ×” מול חוקיה×, ולעשות ×–×ת בידיעה ברורה ×©×”×™× ×ª×¡×‘×•×œ ×¢×•× ×© קשה בשל כך. יצירה שבה ×שה, ועוד ×שה מורדת, ×”×™× ×”×’×™×‘×•×¨×” – ×–×” ×›× ×¨××” יותר מדי ×œ×—×™× ×•×š הדתי של ×™×ž×™× ×•.
* * * * *
×•×œ×¤× ×™ שתגידו, "× ×•, ×–×” רק קומץ", ×–×” ×œ× ×§×•×ž×¥, ×–×” ×”×רי: ×—×™×œ×•× ×™× ×”× ×¨×©×ž×™×ª מיעוט בישר×ל. ×œ× ×× ×™ ×מרתי, הלמ"ס ×מר. ×ין מה לדבר על "רוב שפוי", פשוט ×›×™ ×ין רוב ×›×–×”. ×כן, × ×ª×— גדול מבין ×”× ×©××œ×™× ×©×œ הלמ"ס, ×›-25%, מגדיר ×ת עצמו ×›"×ž×¡×•×¨×ª×™×™× ×œ× ×›×œ כך דתיי×", ×בל ×לה ככל ×”× ×¨××” "יהודי הכוזרי": ×™×”×•×“×™× ×©×›×œ מה שיש ×œ×”× ×”×•× ×™×”×“×•×ª×, שמעמידה ××•×ª× ×‘×ž×“×¨×’×” ×חת מעל למין ×”×× ×•×©×™.
קרי, רוב ×”×™×”×•×“×™× ×”×—×™×™× ×‘×™×©×¨×ל ×—×•×©×‘×™× ×©×”×—×¨×“×™× ×¤×¡×™×›×™×, ומה שקרה בברזילי שורף ×œ×”× ×ת הפיוזי×. ×בל רוב ×”×™×”×•×“×™× ×©×—×™×™× ×‘×™×©×¨×ל ×’× ×ž××ž×™× ×™× ×‘×¢×œ×™×•× ×•×ª×• של ×”×’×–×¢ היהודי. ×”×—×˜× ×”×’×“×•×œ ביותר ×‘×¢×™× ×™×”×, ×–×” ש×ין עליו מחילה, ×”×•× ×œ×˜×ž× ×ת ×”×“× ×‘× ×™×©×•××™× ×¢× ×ž×™×©×”×• מקבוצה דתית ×חרת – ×ו, ישמור ×”×ל, להעמיד ×יתו ילדי×.
×”× ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ ×שמי×: ×חרי הכל, ×›×›×” ×—×™× ×›×• ×ות×. הלילה ×”×•× ×œ×™×œ×” של ×”×“×•×§×˜×¨×™× ×” הזו, וכפטריות ×חרי ×”×’×©× ×¦×¦×™× "בתי מדרש ×—×™×œ×•× ×™×™×", ×©×ž× ×¡×™× ×œ×”×—×œ×™×§ ×ת הקצוות ×”×ž×©×•× × ×™× ×©×œ×”, ×ž× ×¡×™× ×œ×ž×›×•×¨ יהדות רכה ×•× ×™×ž×•×—×”. הלילה ×”×•× ×œ×™×œ× ×”×’×“×•×œ, ליל "תיקון שבועות" שמיועד ×œ×©×›× ×¢ ××•×ª× ×• שיש יהדות ×¢× ×¤× ×™ ×ד×.
עדיף להעביר ×ותו בבליסת ×’×‘×™× ×•×ª. ×–×” ×™×–×™×§ פחות לחברה, ×× ×œ× ×œ×’×–×¨×”.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: עשיתי כמה ×©×™× ×•×™×™× ×‘×¨×©×™×ž×ª ×”×§×™×©×•×¨×™× ×ž×©×ž×ל. כמו כן, קבלו ×ת הבלוג החדש בבית ×”×”×: "מדרון חלקלק", בלוג ×§×™×©×•×¨×™× ×©×ž×ª×¢×“ ×ת קריסתה של ישר×ל.
(יוסי גורביץ)
[…] This post was mentioned on Twitter by ygurvitz. ygurvitz said: פוסט חדש ×‘×—×‘×¨×™× ×©×œ ×’'ורג': מדרש ×’×‘×™× ×ª×™. http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=1492 […]
פינגבאק by Tweets that mention בין ×ור לחושך: מדרש ×’×‘×™× ×ª×™ » ×”×—×‘×¨×™× ×©×œ ג’ורג’ -- Topsy.com — 18 במאי 2010 @ 18:43
××ª× ×—×ª× ×§×•×ž×™×ª – ×‘×•×™× ×’×‘×•×™× ×’ מבי××™× ×”×™×•× ×§×™×©×•×¨ לדיון הלכתי על כשרותן של ×ª×•×œ×¢×™× ×©× ×ž×¦×ו בדגי×. הר××©×•× ×™× ×¤×¡×§×• שהן כשרות בגלל הברי××” ×”×¡×¤×•× ×˜× ×™×ª ×בל ××– ×‘× ×”×ž×“×¢ והוכיח ×חרת. ×יך ×ž×™×™×©×‘×™× ×‘×™× ×™×”×?
http://www.boingboing.net/2010/05/17/howto-make-a-kosher.html
התגובה שלך by ×—× ×Ÿ כהן — 18 במאי 2010 @ 19:34
מעולה
התגובה שלך by ×’'ו — 18 במאי 2010 @ 23:17
למצער, ×”×“×‘×¨×™× ×©×œ יו×לי ×ž×–×›×™×¨×™× ×œ×™ ×©× ×™×™× ×ž×”×˜×§×¡×˜×™× ×”×—×©×•×›×™× ×‘×™×•×ª×¨ ×‘× ×•×©× ×”×¢×‘×“×•×ª שמוב××™× ×‘×”×¤×•×œ×™×˜×™×§×” של ×ריסטו (תי×וריית העבד הטבעי המקורית), ועל הרפובליקה של קיקרו.
×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×× ×¢×“×™×™×Ÿ ×”×™×” כותב ×›×›×” לו ×”×™×” מודע ×©×¢×§×¨×•× ×•×ª העבדות שלו ×ž×‘×•×¡×¡×™× ×©×œ ×ž×©× ×ª× ×©×œ ×›×•×ª×‘×™× ×¤××’× ×™×.
התגובה שלך by omerka — 18 במאי 2010 @ 20:40
ר××©×•× ×™× ×’× ×—×©×‘×• שעטלפות מטילות ביצי×.
התגובה שלך by רחביה ברמן — 18 במאי 2010 @ 20:41
מי מהר××©×•× ×™× ×—×©×‘ כך?
התגובה שלך by ידידיה — 19 במאי 2010 @ 0:48
×–×” מופיע ×יפה ×©×”×•× ×‘×ª×œ×ž×•×“. ×œ× ×–×•×›×¨ ×יפה.
התגובה שלך by רחביה ברמן — 19 במאי 2010 @ 8:48
תקופת הר××©×•× ×™× ×”×™× ×חרי התלמוד.
התגובה שלך by ערן טרבלסי — 19 במאי 2010 @ 15:43
××– ×”× ×œ× ×›×לה ר××©×•× ×™× ×”×?
התגובה שלך by גוי גדול — 19 במאי 2010 @ 16:10
יצ×ת טיפש הר××©×•× ×™× ×–×” ×חרי התלמוד.
התגובה שלך by שמיר — 20 במאי 2010 @ 15:02
×× ×™ מתעמק בטקסט שלו ×•×©× ×œ×‘ ×’× ×œ×›×ž×” טעויות. ×”×•× ×ומר שעל פי התורה ×סור לסמן עבדי×. ×›× ×¨××” ×©×œ× ×§×¨× ×”×‘×—×•×¨ ×ת שמות ×›× ("…ורצע ××“× ×™×• ×ת ××–× ×• במרצע ועבדו לעול×").
×”×•× ×˜×•×¢×Ÿ עוד ש××“×•× ×™× ×™×”×™×• ×—×™×™×‘×™× ×œ×’×œ×•×ª יחס טוב לעבדיה×, כיוון ×©×”× ×¨×›×•×©× ×ו ×˜×¢× ×” טפשית ×חרת. ×בל כבר בימי ×”×מור××™× ×”×•×ª×¨ ×”× ×•×”×’ של "עשה עמי ו××™× ×™ ×–× ×š" (×‘×‘× ×§×ž× ×¤×– ×¢"ב; ×•×’× ×ž×—×§×¨×• המצוין של ×ורבך "הלכות ×¢×‘×“×™× ×›×ž×§×•×¨ להיסטוריה החברתית"). ×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על ×חת ממרידות ×”×¢×‘×“×™× ×”×’×“×•×œ×•×ª בסיציליה שפרצה בעקבות × ×•×”×’ ×–×” בדיוק.
כלומר, הבחור ×œ× ×ž×›×™×¨ ×ת המקורות ×¢×œ×™×”× ×”×•× ×ž×ª×™×™×ž×¨ להסתמך. עצוב.
התגובה שלך by omerka — 18 במאי 2010 @ 20:51
שלושה ×¤×¡×•×§×™× ×חורה: "×›Ö¼Ö´×™ ×ªÖ´×§Ö°× Ö¶×” עֶבֶד עִבְרִי". ליהודי יש זכות להחליט שיותר טוב לו ×‘×—×™×™× ×œ×”×™×•×ª עבד-מקצועי ×•×œ× ×—×•×¤×©×™. לל×-יהודי ל×.
התגובה שלך by פילה — 18 במאי 2010 @ 21:10
×”×מת שהמצב ×פילו יותר חמור ממה ש×תה מת×ר. ×‘×ª× "×› יש ×“×™× ×™× ×¢×œ התייחסות לעבד ו×מה עבריי×, כלומר החוק ×”×ª× ×›×™ מגן רק על ×¢× ×™×©×¨×ל(שזה ×”×’×™×•× ×™ בשביל חוק ×©× ×›×ª×‘ בערך ×œ×¤× ×™ 3000 ×©× ×”). כל ש×ר העבדי×, תעשו ××™×ª× ×ž×” ש××ª× ×¨×•×¦×™×.
התגובה שלך by Mr. Kate — 18 במאי 2010 @ 22:19
לגבי סימון העבדי×, ×œ× ×–×›×•×¨ לי שיש בספרות ×—×–"ל קביעה מפורשת בעד ×ו × ×’×“. לגבי היחס הטוב של ××“×•× ×™× ×œ×¢×‘×“×™×”× — ובכן, ×× ×ž×¦×™×’×™× ×ת ×–×” כחובה ×ž×‘×—×™× ×ª הדין ההלכתי, זו ×כן קביעה טפשית. ×בל בספרות ההלכה ×”×™× ×ž×•×¦×’×ª ×›×˜×¢× ×” של כד×יות: ×דון המתייחס לעבדו ב×כזריות יתרה ×ו ×ž×•× ×¢ ×ž×ž× ×• ×ת צרכיו, מסכן ×ת ×ž×ž×•× ×•-הו×. ×œ× ×©××£ ×חד ×œ× ×™×¢×©×” ×ת ×–×”, ×בל סביר ×œ×”× ×™×— שרוב ×”×× ×©×™× ×œ× ×™×¢×©×• ×ת ×–×”.
ומה יש לך × ×’×“ ×ריסטו וקיקרו ×‘×¢× ×™×™×Ÿ ×”×–×”, × ×©×’×‘ ×ž×‘×™× ×ª×™. ×”× ×—×™×• ×‘×¢×•×œ× ×©×‘×• העבדות הייתה דבר מקובל לחלוטין. יתר על כן, ×‘×”×™× ×ª×Ÿ ×”×™×§×£ ×ž×¦×•×ž×¦× ×ž×וד של הון ×¤× ×•×™ ומגוון ×ž×¦×•×ž×¦× ×ž×וד של ×פשרויות תעסוקה ×‘×¢×•×œ× ×”×¢×ª×™×§ (כמעט כל מי ×©×œ× ×”×™×” לו הון ×¤× ×•×™ יכול ×”×™×” לחיות רק מעיסוק בחקל×ות), ביטול העבדות ×‘×ª× ××™ ×”×¢×•×œ× ×”×”×•× ×”×™×” פשוט ×ž×‘×™× ×œ×§×¨×™×¡×” כלכלית.
ב×רה"ב של המ××” ×”-19 המצי×ות הכלכלית ×”×©×ª× ×ª×”, וחלק × ×™×›×¨ מ×לה ×©×”×ª× ×’×“×• לקיומה של העבדות רצו כוח עבודה זמין וגמיש יותר (×ª×¢×©×™×™× ×™×) ×ו להיפטר מתחרות בלתי-×פשרית מול בעלי ×¢×‘×“×™× ×©×™×›×œ×• להשתלט על ×©×˜×—×™× ×—×§×œ××™×™× ×—×“×©×™× ×‘×ž×¢×¨×‘ בצורה מהירה ויעילה יותר מש××™×›×¨×™× ×—×•×¤×©×™×™× ×™×›×œ×• לעשות ×–×ת.
כל ×”×מור לעיל ××™× ×• ×‘× ×œ×•×ž×¨ שהעבדות הייתה טובה. ×”×•× ×‘× ×œ×•×ž×¨ ×©×‘×ª× ××™× ×›×œ×›×œ×™×™× ×ž×¡×•×™×ž×™× (×•×”×ª× ××™× ×”×לה שררו במשך רוב ×©× ×•×ª קיומה של הציוויליזציה ×”×× ×•×©×™×ª), ×œ× ×”×™×™×ª×” ××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×” מעשית למשטר כלכלי המבוסס על עבדות. השבח ל×ל, ×¢×‘×¨× ×• ×ת השלב ×”×–×” מזמן.
××”, ומה שיו×לי כותב על ×פריקה ×”×•× ×§×™×©×§×•×© ברמה של טבלו×יד. ×בל ×–×” כבר ×¢× ×™×™×Ÿ ×חר לגמרי.
התגובה שלך by ×ž× ×™ זהבי — 18 במאי 2010 @ 22:42
התגובה הקודמת ×›×•×•× ×” כמובן לעומר. ×בל ×”× ×” ×’× ×ž×©×”×• לקייט:
"וְכִי ×™Ö·×›Ö¼Ö¶×” ×Ö´×™×©× ×ֶת-עֵין עַבְדּוֹ ×וֹ-×ֶת-עֵין ×ֲמָתוֹ וְש×ִחֲתָהּ לַחָפְש×Ö´×™ יְש×Ö·×œÖ¼Ö°×—Ö¶× Ö¼×•Ö¼ תַּחַת ×¢Öµ×™× ×•Ö¹. וְ×Ö´×-ש×ֵן עַבְדּוֹ ×וֹ-ש×ֵן ×ֲמָתוֹ יַפִּיל לַחָפְש×Ö´×™ יְש×Ö·×œÖ¼Ö°×—Ö¶× Ö¼×•Ö¼ תַּחַת ש×Ö´× Ö¼×•Ö¹" (שמות ×›× ×›×•-×›×–).
××•×ž× × ×ž×”×¤×¡×•×§ עצמו ×œ× ×‘×¨×•×¨ ×× ×”×›×•×•× ×” ×”×™× ×œ×¢×‘×“ עברי ×ו ×›× ×¢× ×™, ×בל ×—×–"ל החילו ×ותו במפורש על העבד ×”×›× ×¢× ×™ (קרי, הל×-יהודי). כך שבכל-×–×ת יש ×”×’× ×” מסוימת ×œ×¢×‘×“×™× ×”×›× ×¢× ×™×™×.
התגובה שלך by ×ž× ×™ זהבי — 18 במאי 2010 @ 22:58
×ž× ×™,
הבעיה שלי בהקשר ×–×” ×”×™× ×œ× ×¢×¦× ×§×™×•× ×”×¢×‘×“×•×ª, ××œ× ×¢× ×”×¢×•×‘×“×” ש×ריסטו וקיקרו × ×™×¡×• לתת לה צידוק מוסרי. ×–×ת, ×‘× ×™×’×•×“ ×œ×”×•×’×™× ××—×¨×™× ×©×¨×ו בה כרע הכרחי. ר××” למשל ×ת ×›×ª×‘×™×”× ×©×œ הסטו××™× ×”×ž×וחרי×, ובר××©× ×¡× ×§×. כלומר: ×ין הכרח לתת הכשר מוסרי לעבדות, ×פילו ×”×™× ×¢×•×‘×“×ª ×—×™×™× (ו×ין חובה שהדבר ×”×™×” מחויב המצי×ות, ×’× ×‘×¢×•×œ× ×”×¢×ª×™×§, ×בל ×œ× ×¢×œ ×–×” הדיון).
×גב, ר××©×•× ×™ הסטו××™× ×•×‘×¢×™×§×¨, ×–× ×•×Ÿ וכירסיפוס, שללו ×ת העבדות לגמרי וקר×ו לביטולה.
ככלל, × ×™×ª×Ÿ לר×ות ×©×‘×¢×•×œ× ×”×¢×ª×™×§ שררה תחושת ××™-× ×•×—×•×ª משעבוד ועבדות, ור××” ×œ×¢× ×™×™×Ÿ ×–×”, בין הש×ר, ×ת רפורמות סולון ×•×ª×§× ×•×ª של ×’×יוס ×‘×¢×•×œ× ×”×¤××’× ×™, ×•×ž×›×™×œ×ª× ×“×¨×‘×™ ישמע×ל ×•×”×‘×¨×™×™×ª× ×‘×‘×‘×œ×™ קידושין ×‘×¢×•×œ× ×”×™×”×•×“×™.
התגובה שלך by omerka — 18 במאי 2010 @ 23:31
×תך במ×בקך הצודק. ×ž×©× ×” תורה:
"×—,יד [יב] ×”×§×•× ×” עבד מן ×”×’×•×™×™× ×¡×ª×, ×•×œ× ×¨×¦×” למול ולקבל מצוות העבדיזמגלגלין עימו כל ×©× ×™× ×¢×©×¨ חודש; ×× ×œ× ×¨×¦×”–חוזר ומוכרו לגויי×, ×ו לחוצה ל×רץ. ו×× ×”×ª× ×” העבד עליו בתחילה ×©×œ× ×™×ž×•×œ–הרי ×–×” מותר לקיימו כל זמן שירצה בגיותו, ומוכרו ×œ×’×•×™×™× ×ו לחוצה ל×רץ. וכן עבד שמל וטבל ×œ×©× ×¢×‘×“×•×ª, ו×חר כך הפיל עצמו לגייסות, ו×ין רבו יכול להוצי×ו, ×œ× ×‘×“×™× ×™ ישר×ל ×•×œ× ×‘×“×™× ×™ ×ומות העולזהרי ×–×” מותר לו ליטול דמיו מן הגויי×; וכותב ומעלה בערכ×ות של גויי×, ×ž×¤× ×™ ×©×”×•× ×›×ž×¦×™×œ מיד×."
× ×“×ž×” לי שיש ×›×ן מגבלה חריפה על ×”×—×–×§×” של ×¢×‘×“×™× ×‘×™×”×“×•×ª.
התגובה שלך by סמולן — 19 במאי 2010 @ 2:19
התייחסת לכך שבתי מדרש ×—×™×œ×•× ×™×™× ×”× ×¦×‘×•×¢×™×, וזה עוד בלי שבכלל שמת לב ×‘×¤×¨×¡×•×ž×™× ×©×œ×”× ×©×”× ×¤×ª×•×—×™× ×¨×§ ×‘×¤× ×™ בוגרי צבׅ×ו: התשובה הדוחה למה שקורה ×›×©×ž×©×œ×‘×™× ×™×”×“×•×ª ×’×–×¢× ×™×ª בל××•×ž× ×•×ª ישר×לית.
התגובה שלך by לי×ור — 18 במאי 2010 @ 21:54
מ×יפה הב×ת ×ת ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×–×”?
התגובה שלך by ×’'ו — 18 במאי 2010 @ 23:51
העלית × ×§×•×“×” ×ž×¢× ×™×™× ×ª ×‘× ×•×’×¢ לבתי-הספר ×”×“×ª×™×™× – ×”× ×›×•× ×•×ª ללמד ×˜×§×¡×˜×™× ×©×›×•×œ×œ×™× ×לימות ורצח, ×בל ×˜×§×¡×˜×™× ×©×›×•×œ×œ×™× ×רוטיקה? ×œ× ×‘×‘×™×ª ×¡×¤×¨× ×• (תרתי משמע). ×–×” מ×וד מזכיר לי ×ת הגישה ×”×מריק×ית לטלוויזיה (לפחות ברשותות ×”×רציות הגדולות – ×ן.בי.סי וכו') – ×פשר להר×ות ×לימות קשה ביותר, ×בל ×× ×ª×™×¨××” פיטמה של ×ישה מיד יזעקו כל ×”××¨×’×•× ×™× ×œ×”×’× ×ª המשפחה.
הערה לגבי ×× ×˜×™×’×•× ×” – ×× ×™ חושב שכ×ן ×תה טועה (×‘×˜×¢× ×” הספציפית ×©×˜×¢× ×ª לגבי ×× ×˜×™×’×•× ×”). בד"×› ×›×©×ž×œ×ž×“×™× ×ת ×× ×˜×™×’×•× ×”, × ×•×ª× ×™× ×’× ×¨×§×¢ מ"×דיפוס המלך", ×•×©× ×™×© ×œ× ×¡×ª× ×ž×™× ×™×•×ª, ××œ× ×’×™×œ×•×™ עריות.
התגובה שלך by ערן טרבלסי — 18 במאי 2010 @ 22:22
× ×•, ××– יש גילוי עריות – בהקשר שלילי ביותר. ×’× ×‘×ª× "ך יש גילוי עריות בהקשר שלילי. מה הבעיה ללמד טקסט שמספר ××™×–×” ××¡×•× ×•×ª ×§×•×¨×™× ×ž×’×™×œ×•×™ עריות?
התגובה שלך by רחביה ברמן — 19 במאי 2010 @ 8:52
×œ× ×מרתי שזו סיבה ×©×œ× ×œ×œ×ž×“ ×ת ×× ×˜×™×’×•× ×”. ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× ×©×™×•×¡×™ כתב ש×ין שמץ של ×ž×™× ×™×•×ª במחזה, ותלה ×ת ××™-לימודו בחשש מהעצמת × ×©×™×, ××– ×”×¤× ×™×ª×™ ×ת תשומת ליבו שבלימוד המחזה ×”×–×” ×¢×•×¡×§×™× ×‘×ž×™× ×™×•×ª, ו×פילו ×‘×ž×™× ×™×•×ª "קשה".
התגובה שלך by ערן טרבלסי — 19 במאי 2010 @ 15:46
לגבי המשטור ×”× ×•×§×©×” יותר ×‘× ×•×’×¢ לביטויי ×ž×™× ×™×•×ª בהשוו××” לביטויי ×לימות, ×× ×™ חושב ×©× ×™×ª×Ÿ ×œ×ž×¦×•× ×ת ×–×” בהרבה חברות (ל×ו ×“×•×•×§× ×צל ×¤×•× ×“×ž× ×˜×œ×™×¡×˜×™× ×“×ª×™×™×), מסיבה פשוטה: החברה ×”×× ×•×©×™×ª מגיבה בד"×› בצורה הרבה יותר חריפה ×œ×’×™×œ×•×™×™× ×©×œ ×לימות, החורגת מגבולות ההסכמה החברתית, מ×שר ×œ×”×ª× ×”×’×•×ª ×ž×™× ×™×ª, החורגת מגבולות ההסכמה החברתית. לכן, ×™×œ×“×™× ×•×‘× ×™-× ×•×¢×¨ ×ž×¤×ª×—×™× ×‘×“×¨×š-כלל רתיעה כלפי ×לימות חריגה הרבה יותר ×ž×©×”× ×ž×¤×ª×—×™× ×¨×ª×™×¢×” כלפי ×ž×™× ×™×•×ª חריגה. ולכן, ×ין ×¤×œ× ×©×’×•×¨×ž×™× ×”×ž×•×¤×§×“×™× ×¢×œ ×—×™× ×•×š × ×•×¨×ž×˜×™×‘×™ של ×”×™×œ×“×™× ×™×©×§×™×¢×• מ×מץ רב יותר ×‘×ž× ×™×¢×ª חריגות ×‘×ª×—×•× ×”×ž×™× ×™ מ×שר ×‘×ž× ×™×¢×ª חריגות ×‘×ª×—×•× ×”×לימות. ×לו חריגות ×‘×©× ×™ ×”×ª×—×•×ž×™× ×¨×וי ×œ×ž× ×•×¢ — זו כבר ש×לה ×חרת.
התגובה שלך by ×ž× ×™ זהבי — 18 במאי 2010 @ 23:10
×ממ.. ומה ×¢× ×”×¢×‘×“×•×ª ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª? הפועל ×™×•×¦× ×©×œ הגלובליזציה ×•×œ× ×¨×§. תגידו שזה ×œ× ×‘×“×™×•×§ עבדות, ×בל סחר ×‘× ×©×™× ×•×™×œ×“×™× ×œ×ž×˜×¨×•×ª ×–× ×•×ª, סחר ב×ברי×. × ×©×™× ×›××™× ×§×•×‘×˜×•×¨ ×× ×•×©×™. ×¢×•×‘×“×™× ×¤×™×œ×™×¤×™× ×™× ×œ× ×’×‘ תחת ×œ×”×•×¨×™× ×• ×”×–×§× ×™× ×•×”×¢×‘×¨×ª המפעל לקורי××” על ×’×‘× ×©×œ ×¢×•×‘×“×™× ×‘×ž×©×ž×¨×•×ª כפולות, ב×פס ×ª× ××™× ×•×‘×ž×©×›×•×¨×•×ª רעב. בין ×× ×–×• עבדות ×ו ×¡×ª× × ×™×¦×•×œ ב×בוה – עובדה ש×× ×©×™× ×¢×“×™×™×Ÿ ×ž×—×¤×©×™× ×¦×™×“×•×§ מוסרי לזה, ×’× ×‘×œ×™ להיות ציצרו ×ו ×ריסטו ×ו ×¡×ª× ×—×¨×“×™. ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ מוסר ×ª×•×¢×œ×ª× ×™ בהקשר, ×ו ×ž×©×œ×™×›×™× ×¢×œ מגוון תופעות ×”× ×™×¦×•×œ ×ת שיח הזכויות הליברלי שגוזר גזרה שווה בין הזכות למכור עצמך לזכות ×œ×§× ×•×ª.
קר×תי ל××—×¨×•× ×” כמה ×˜×•×§×‘×§×‘×™× ×©×œ ×¦×¨×›× ×™ ×–× ×•×ª למשל, שמסתבר ×©×”× ×‘×¡×¦×™× ×” ×œ× ×¨×§ בשביל ×œ×”× ×•×ª ××œ× ×’× ×œ×¢×–×•×¨ ×œ× ×–×§×§×•×ª, ולתת ×œ×ž×¡×›× ×•×ª ×¤×¨× ×¡×” כמו שצריך. הומ×× ×™×¡×˜ וג'× ×˜×œ×ž×Ÿ ×חד כתב ×©×”×•× × ×•×”×’ ×‘×–×•× ×•×ª '×‘×¢×“×™× ×•×ª ובכבוד'. ומשכיר ×¨×—× ×חר כתב ×©×”×•× × ×•×¨× × ×—×ž×“ ×œ×¤×•× ×“×§×ית ההודית שלו, מתקשקש ×יתה בסקייפ, מוסיף לה כסף על החשבון. ובכלל ×ž×ž×œ× ×ª×¤×§×™×“ של × ×“×‘×Ÿ ×”×•×ž× ×™×˜×¨×™ בחייה ובחיי משפחתה.
×–×” ×›× ×¨××” מין צורך ×× ×•×©×™ בסיסי ×›×–×” של ×× ×©×™× ×œ×¦×ת צדיק ומוסרי ×›×שר ×”× ×¢×•×©×™× ×ת מעשי ×”× ×‘×œ×” ×•×”× ×™×¦×•×œ ×©×œ×”× ×‘×× ×©×™× ×חרי×. ×’× ×›×©×ž×¢×©×™ ×”× ×™×¦×•×œ ×”× ×¡×ª× ×‘×’×“×¨ ×¤× ×˜×–×™×”, כמו ×צל יו×לי ×“× ×Ÿ.
התגובה שלך by משתמש אנונימי (לא מזוהה) — 19 במאי 2010 @ 1:29
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: לגבי עדכון ×”×œ×™× ×§×™× ×ž×©×ž×ל – ×”×œ×™× ×§ לרדיקל מקלדת ×œ× ×ž×¢×•×“×›×Ÿ
התגובה שלך by משתמש אנונימי (לא מזוהה) — 19 במאי 2010 @ 7:16
× ×›×•×Ÿ, ותודה ל×× ×•× ×™×ž×™. ×”×œ×™× ×§ ×”× ×›×•×Ÿ: http://www.kedem.info. ×œ× ×©×©× ×× ×™ מרבה מי יודע מה לכתוב, ×›×™ מה שיש לי לכתוב מופיע ביופוסט ×ותו ×× ×• ×¢×ž×œ×™× ×œ×§×“× ×‘×™×ž×™× ×לה, ×בל ×ולי כד××™ ש×תחיל לפחות ×œ×¤×¨×¡× ×©× ×סופות ×œ×™× ×§×™× ×œ×§×˜×¢×™× ×‘×™×•×¤×•×¡×˜. × ×¨××”. ושוב תודה ל××œ×ž×•× ×™ חד העין.
התגובה שלך by רחביה ברמן — 19 במאי 2010 @ 8:54
" רוב ×”×™×”×•×“×™× ×©×—×™×™× ×‘×™×©×¨×ל ×’× ×ž××ž×™× ×™× ×‘×¢×œ×™×•× ×•×ª×• של ×”×’×–×¢ היהודי. ×”×—×˜× ×”×’×“×•×œ ביותר ×‘×¢×™× ×™×”×, ×–×” ש×ין עליו מחילה, ×”×•× ×œ×˜×ž× ×ת ×”×“× ×‘× ×™×©×•××™× ×¢× ×ž×™×©×”×• מקבוצה דתית ×חרת – ×ו, ישמור ×”×ל, להעמיד ×יתו ילדי×. "
×–×ת קפיצה לוגית מעט מגוחכת ×ž× ×ª×•× ×™ הסקר הספציפי ×”×–×”. ×× ×™ מכיר ×× ×©×™× ×œ× ×ž×¢×˜×™× ×©×™×’×“×™×¨×• ×¢×¦×ž× ×‘×ª×•×¨ ×ž×¡×•×¨×ª×™×™× ×©×›×œ ההכללות הללו ××™× ×Ÿ × ×›×•× ×•×ª לגביה×.
×תה רוצה לדעת כמה ×× ×©×™× ××™× × ×¨×•××™× ×‘×—×™×•×‘ × ×™×©×•××™× ×‘×™×Ÿ דתות? כמה ×× ×©×™× ×¨×•××™× ×‘×™×”×•×“×™× ×’×–×¢ עליון? חפש ×¡×§×¨×™× ×©×‘×•×—× ×™× ×ת הש×לות הללו.
התגובה שלך by ×.×”. — 19 במאי 2010 @ 12:20
×ž×ž×“×’× ×œ× ×ž×™×™×¦×’ של ×× ×©×™× ×©×× ×™ מדבר ××™×ª× ×‘×¨×—×•×‘, התפיסה ×©×”×™×”×•×“×™× × ×¢×œ×™× ×ž×”×•×ª×™×ª × ×¤×•×¦×” מ×ד, ×’× ×‘×§×¨×‘ ×לה שקור××™× ×œ×¢×¦×ž× ×—×™×œ×•× ×™×, ×•×”×™× ×“×™ ×סולוטית בקרב המתקר××™× "מסורתיי×". ×›× "ל הזעזוע ×ž×¢×¦× ×”×¨×¢×™×•×Ÿ של × ×™×©×•××™ "תערובת".
התגובה שלך by רחביה ברמן — 19 במאי 2010 @ 17:23
יו×לי כתב ×ת ×”×“×‘×¨×™× ×”×לה ×œ× ×‘×’×œ×œ ×©×”×•× ×™×”×•×“×™, ××œ× ×‘×’×œ×œ ×©×”×•× ×™×”×•×“×™ ×ורתודוכס, ש××™× ×• ×”×•×ž× ×™×¡×˜. ×ž×ž×™×œ× ×¨×•×‘ ×”×“×ª×™×™× ××™× × ×”×•×ž× ×™×¡×˜×™× (דבר ×©× ×•×‘×¢ ×ž×¢×¦× ×‘×—×™×¨×ª× ×‘×“×ª, כל ×¤×¢× ×©×™×© דילמה ×©×ž×ª× ×’×“×ª למוסר ×•×œ×”×•×ž× ×™×–×), ×בל יש ×›×לה שלפחות ×ž× ×¡×™× ×œ×”×™×¨×ות ×›×לה. יו×לי ל×.
גורביץ, ×ולי ×תה מעדיף ×ת עולמך × ×˜×•×œ ×—×’×™× ×•×—×’×™×’×™×•×ª. ×× ×™ ×והבת ×ת ×”×—×’×™×. ×בל ×œ× ×¨×§ בגלל ×”×וכל ×•×”×ž×¤×’×©×™× ×”×ž×©×¤×—×ª×™×™× â€“ ×× ×™ מעדיפה ×©×‘×—×’×™× ×©×œ×™ ×™×”×™×” תוכן עשיר ועמוק, ×©×¨×œ×‘× ×˜×™ לחיי. ×× ×™ ×והבת ×ת ×”×—×’×™× (והמועדי×, ×× ×™ מכלילה בזה ×’× ×ת ×™×•× ×”×©×•××”, לדוגמה) בגלל ×©×”× ×ž×”×•×•×™× ×œ×™ × ×§×•×“×•×ª ציון ל×ורך ×”×©× ×”, ×•×”× ×ž××¤×©×¨×™× ×œ×™ ל×זכר, לזכור ולדון ×‘×¢×¨×›×™× ×©×—×©×•×‘×™× ×œ×™ ושמ××¤×©×¨×™× ×œ×™ לגדול ×›×ד×.
בתי מדרש ×—×™×œ×•× ×™×™× ×œ× ×‘×”×›×¨×— ×ž× ×¡×™× ×œ×ž×›×•×¨ יהדות רכה ×•× ×™×ž×•×—×”, ××œ× ×ž× ×¡×™× ×œ×ª×ª ×ž×¢× ×” לצורך של ×× ×©×™× ×—×™×œ×•× ×™×™× ×‘×ª×¨×‘×•×ª תוכן עשירה. כפי שיש ×¡×•×’×™× ×¨×‘×™× ×©×œ ×—×™×œ×•× ×™×™×, ×•×’× ×©×œ ×™×”×•×“×™× ×—×™×œ×•× ×™×™×, יש ×¡×•×’×™× ×¨×‘×™× ×©×œ בתי מדרש ×—×™×œ×•× ×™×™×. ×× ×™ מודה ×©×œ×ž×¨×‘×™×ª× ××™× ×™ מתחברת כלל. בדיוק בגלל ×©×”× ×™×•×¦××™× ×ž× ×§×•×“×ª ×”× ×—×”, ש×× ×ž×“×•×‘×¨ ביהדות, ×’× ×× ×—×™×œ×•× ×™×ª, × ×§×•×“×ª ×”×ž×•×¦× ×”×™× ×›×ª×‘×™ ×—×–"ל וכו'. ×× ×™ ×ž×ª× ×’×“×ª לתפיסה הזו – ×‘×¢×™× ×™, ×”×—×™×œ×•× ×™×•×ª מ×פשרת לי לש×וב מכל התרבויות ומכל ×”×–×ž× ×™×, ×’× ×ž×”×ª×¨×‘×•×ª היהודית ×בל ×œ× ×¨×§. ×× ×™ ×œ× ×עדיף ×ת הרמב"× ×¢×œ קיקרו רק בגלל שזה יהודי וזה ל×, ××œ× ×œ×¤×™ מה שיש ×œ×”× ×œ×”×’×™×“.
יהדות ×¢× ×¤× ×™ ××“× ×”×™× ×›×–×• ×©×‘× ×™ ××“× ×™×•×¦×¨×™×. כזו ×©×œ× ×ž×§×‘×œ×ª ×ת תוקפה מהעבר ××œ× ×™×•×¦×¨×ª ×•×ž×©×ª× ×” ×’× ×”×™×•×, בהת×× ×œ×ª×¤×™×¡×•×ª ×”×¢×•×œ× ×©×™×•×¦×¨×•×ª ×‘× ×™-×ד×. ×”×™× ×›×–×• ×©×œ× ×ž×¦×“×™×§×” ×ת הרמב"×, ×ו ×ת קיקרו (×ו מתפלפלת ××ª× ×›×“×™ להצדיק ×ות×), ××œ× ×ž×ª×¢×ž×ª×ª ××ª× ×›×©×¦×¨×™×š, כדי לקבע תפיסת ×¢×•×œ× ×”×•×ž× ×™×¡×˜×™×ª יותר. בית מדרש שעושה ×›×–×” דבר, בהחלט יכול להועיל לחברה, ×•×œ× ×¨×§ ×ž×‘×—×™× ×ª הגזרה.
הבלוג ×”×–×”, ש×× ×™ ×והבת לקרו×, מצטיין בד"×› בלכתוב מה *ל×* צריך להיות. ×–×” ×œ× ×ž×¡×¤×™×§. כדי שתהיה חברה ×והבת ×ד×, צריך לעסוק ×’× ×‘×ž×” שכן צריך להיות בה. מה ×–×” ×ומר להיות ×ד×? מה ×–×” ×ומר להיות ×—×™×œ×•× ×™? ×לה ×“×‘×¨×™× ×©×¦×¨×™×›×™× ×œ×¢×ž×•×“ במרכז בתי מדרש ×—×™×œ×•× ×™×™× ×©×›×לה (×•×’× ×©×œ מערכת ×”×—×™× ×•×š, ×בל ×–×” כבר × ×•×©× × ×¤×¨×“). וכשזה קורה (×›×מור, ×–×” ×œ× ×§×•×¨×” תמיד), ×–×” × ×¤×œ×.
ועוד דבר – למיטב ידיעתי, חוקי העבד העברי היו ×‘×–×ž× ×• ×ž×ª×§×“×ž×™× ×‘×™×•×ª×¨ ביחס למה שהיה × ×”×•×’ בסביבה. כמובן, ×–×” ×œ× ×ž×”×•×•×” ×©×•× ×¦×™×“×•×§ ×œ× ×”×•×’ ×œ×¤×™×”× ×”×™×•×. כך ש×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” שלייחס מושג כמו "×’×–×¢× ×•×ª" לחוקי העבד ×”×•× ×œ× ×× ×›×¨×•× ×™×–×, ×בל ×ין ספק שמי ×©×ž× ×¡×” לחזור ××œ×™×”× ×”×™×•× ×”×•× ×’×–×¢× ×™ (לכל הפחות).
התגובה שלך by ×× × ×™ — 19 במאי 2010 @ 13:25
מדהי×. ×›×ילו ×× ×—× ×• ב-1850 והכותב ×”×•× ×’'ון סי. קלהון ×ו ×’'ורג' פיצהיו:
"the unrestricted exploitation of so-called free society is more oppressive to the laborer than domestic slavery"
התגובה שלך by Space Monkey — 19 במאי 2010 @ 13:35
"עוד דבר – למיטב ידיעתי, חוקי העבד העברי היו ×‘×–×ž× ×• ×ž×ª×§×“×ž×™× ×‘×™×•×ª×¨ ביחס למה שהיה × ×”×•×’ בסביבה. כמובן, ×–×” ×œ× ×ž×”×•×•×” ×©×•× ×¦×™×“×•×§ ×œ× ×”×•×’ ×œ×¤×™×”× ×”×™×•×. כך ש×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” שלייחס מושג כמו "×’×–×¢× ×•×ª" לחוקי העבד ×”×•× ×œ× ×× ×›×¨×•× ×™×–×, ×בל ×ין ספק שמי ×©×ž× ×¡×” לחזור ××œ×™×”× ×”×™×•× ×”×•× ×’×–×¢× ×™ (לכל הפחות)."
×כן, ×¤×¢× ×–×” ×”×™×” מתקד×. ×”×™×•× ×œ×. ×¤×¢× ×™×”×•×“×™× ×”×™×• ×”×™×—×™×“×™× ×‘×ירופה שהקפידו לשטוף ×™×“×™×™× ×œ×¤× ×™ ו×חרי ×”×וכל. ×”×™×•× ×›×‘×¨ ל×.
התגובה שלך by רחביה ברמן — 19 במאי 2010 @ 14:17
×× ×™ כמובן מסכימה ×תך. לזה ×”×ª×›×•×•× ×ª×™.
×פיזודות ×ו ×—×•×§×™× ×ž×”×¢×‘×¨ ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×™×•×ª צידוק ×œ×ž×¢×©×™× ×©×œ היו×, ×œ× ×œ×—×™×•×‘ ×•×œ× ×œ×©×œ×™×œ×”. ×”× ×›×Ÿ ××ž×•×¨×™× ×œ×”×•×•×ª השר××” ×ו דוגמה (שלילית ×ו חיובית), וזה קורה ×’× ×‘×ופן טבעי, כחלק מהתפתחות התרבות ×”×× ×•×©×™×ª.
×›×•×•× ×ª×™ הייתה להדגיש ×ת ×©× ×™ ×”×¦×“×“×™× –
×× ×ž×ª×™×™×—×¡×™× ×œ×—×•×§×™× ×”×לה בזמן ×©×”× × ×›×ª×‘×•, ××– לייחס לזה ×’×–×¢× ×•×ª × ×¨××” לי ×× ×›×¨×•× ×™×¡×˜×™ ו×ולי ××£ מפספס ×ת המטרה של החוקי×.
בלי קשר לכך, רק המחשבה על ×™×™×©×•× ×”×—×•×§×™× ×”×לה ×”×™×•× ×”×™× ×ž×–×¢×–×¢×ª וכמובן, מ×וד ×’×–×¢× ×™×ª.
התגובה שלך by ×× × ×™ — 19 במאי 2010 @ 16:03
מישהו, ×גב, צריך לספר לו ש×וב×מה ××™× ×• צ××¦× ×©×œ עבדי×, ××œ× ×©×œ מהגדרי×, ×•×©×¡×‘×ª× ×©×œ×• עדיין גרה ×‘×§× ×™×”. ו-הופ! ×”× ×” הלכה התי×וריה שלו על כוחה המתרבת של העבדות ועל צ×צ××™ ×”×ž×”×’×¨×™× ×©×œ×•×¢×’×™× ×œ×ž×™ ששלחו ×ות×.
התגובה שלך by דובי — 19 במאי 2010 @ 16:26
(צ×צ××™ העבדי×, כמובן, ×œ× ×”×ž×”×’×¨×™×)
התגובה שלך by דובי — 19 במאי 2010 @ 16:27
×œ×¤× ×™ שתפתח ×ת הפה ×תה צריך ללמוד לדבר בכבוד לגדולי ישר×ל ×©×”× "קצת" ×™×•×“×¢×™× ×™×•×ª×¨ ממך. ×›× ×¨××” ×ת הדבר הבסיסי ביותר ×œ× ×œ×™×ž×“×• ×ותך ×•×”×•× ×“×¨×š ×רץ!!!
מה שבטוח, ×œ× ×‘×•×— כמו ×—×™×” ×תה יודע!
התגובה שלך by b — 20 במאי 2010 @ 10:51
יוסי בבקשה על תמחוק ×ת התגובה ×”×–×ת, ×”×™× ×ž×•×›×™×—×” כל כך הרבה ×ž×”×˜×™×¢×•× ×™× ×©×—×‘×œ ×©×”×™× ×ª×¢×œ×.
התגובה שלך by ××‘× ×¨ ×œ× ×’×•×˜ — 20 במאי 2010 @ 11:55