החברים של ג'ורג'

כורה בור, בו יפול

רונן שובל יכול להתנחם בדבר אחד: אי אפשר לקרוא לו נאצי. בית המשפט קבע שהוא לא נאצי. שובל מסתובב בישראל כשהוא אחד האנשים הבודדים שיש להם אישור רשמי שהם לא נאצים. בהתחשב בעובדה שבית המשפט קבע, הרבה בזכות עדותו של שובל עצמו, ש"אם תרצו" היא תנועה בעלת סממנים פאשיסטיים, גם זה משהו.

ARKive image GES069050 - Alpine marmot

בשבוע שעבר, בשקט יחסי – כנראה תוך ניצול חופשת החג – הכריע בית המשפט המחוזי בירושלים (זהירות, מסמך) באחד המשפטים היותר חשובים בשנים האחרונות: תביעת סתימת הפיות (SLAPP) של התנועה הפאשיסטית "אם תרצו" כנגד קבוצת הפייסבוק "אם תרצו תנועה פאשיסטית." התביעה, בסך 2.6 מיליוני שקלים (!), העלתה שלוש טענות: האחת, שעצם הכינוי "פאשיסטית" כלפי "אם תרצו" היא הוצאת דיבה; השניה, ש"אם תרצו" הואשמה בפרסום קריקטורות כמו-נאציות (למשל, הקריקטורה המפורסמת נגד פרופ' נעמי חזן); ושלישית, התייחסות של רועי ילין כלפי "אם תרצו" שממנה השתמע כביכול "אם תרצו" דוגלת בתורת הגזע. בית המשפט דחה את שתי הטענות הראשונות וקיבל את השלישית.

אבל הוא לא הסתפק בדחיית הטענות: בסעיף 20 של פסק הדין, קובע השופט רפאל יעקובי ש"כמו כן, בשיח המלומדים שעליו העיד העד פרסיקו (ראו קישור קודם – יצ"ג) במה שנוגע למקורות ההשוואה (השראה? – יצ"ג) של רונן שובל (פילוסופים שהם מחוגי הדעות של הפאשיזם) ובדברים שאמר במסגרתו שובל עצמו, יש חיזוק לקיום מכנה משותף מסוים בין עמדותיה של התובעת לבין עקרונות מסוימים שביסוד הפאשיזם. לאור כל האמור ובכלל, יש להחיל בקשר לפרסום זה את ההגנה שעניינה אמת הפרסום." ההדגשה שלי.

במילים אחרות, בית המשפט קבע שהטענה ש"אם תרצו" היא תנועה פאשיסטית חוסה תחת מלכת ההגנות בתחום הדיבה: "אמת דיברתי." בית המשפט השתכנע, ונתן פסק דין בהתאם, ש"אם תרצו" היא תנועה כמו-פאשיסטית. בהמשך אותו הסעיף, הוא גם קובע שבאשר לטענה ש"אם תרצו" השתמשה בכלים של התנועה הנאצית – הקריקטורות שלה – הרי ש"עיון בפרסום ובמקור ההשוואה (שוב, השראה? – יצ"ג) מגלה כי אכן יש אמת בדבר." ההדגשה שלי. באותו הסעיף, קובע השופט יעקובי כי היה עניין ציבורי בפרסומים של קבוצת "אם תרצו – תנועה פאשיסטית."

וואו. רונן שובל נפל במלכודת הקלאסית: תביעת דיבה, כלי נשק שמטבעו הוא חרב פיפיות, שמתהפכת נגד המגיש שלה. הוא מצטרף לשורה ארוכה ומפוארת של אנשים שנפלו בפח שטמנו במו ידם, מאוסקר וויילד האומלל ועד אריאל שרון. לא יכול היה לקרות לבריון דוחה יותר.

צריך להכניס את תביעת הדיבה הזו למסגרת הזמן שלה. כיום, "אם תרצו" היא צל של עצמה. היא GONGO שנחשף יותר מדי ושאיבד את אמון הציבור, כמו גם חלק ניכר מן התומכים שלו. שורה של חשיפות, חלק מהן בבלוג הזה, קילפו מעליה את ציפוי "תנועת המרכז הציונית" שלה. זמנה עבר; היא כרגע בעיקר כלי לקידומו של שובל עצמו.

אבל התביעה הוגשה בשנת 2010, שנת השיא של "אם תרצו", השנה שבה היא היתה בשיאה, השנה שבה היא היתה הפגיון הנוצץ ביותר בידי לשכת ראש הממשלה כנגד מתנגדיה מבית. השנה שבה עיתון מרכזי בישראל – למרבה השמחה, זה כבר לא המצב – התמסר כולו לקמפיין של "אם תרצו" ולשכת ראש הממשלה כנגד הקרן החדשה לישראל ושאר ארגוני שמאל. באותה השנה, היא היתה ארגון מאיים למדי – והיא הפעילה כלי בריוני של סתימת פיות, בדמות תביעה בסך 2.6 מיליוני שקלים כנגד אנשים שברור היה שאין להם את הכסף הזה. המטרה היתה לסתום את פיותיהם של כל מי שמעז לומר את האמת – ש"אם תרצו" היא תנועה פאשיסטית, שרונן שובל הוא פולקיסט, שישראל פוסעת במהירות לעבר מיליטריזציה ואנטי-ליברליות. אם "אם תרצו" היתה מנצחת, על חופש הביטוי – "אם תרצו," כפי שאפשר היה לראות פעם אחר פעם, הפכה אותו לחופש שיסוי – בישראל היתה מונחתת מכה קשה. "אם תרצו", נזכיר, לא הסתפקה בתביעה ההיא: היא הגישה נגדי, פעמיים, תלונות שווא במשטרה. הפחדה, בריונות, סתימת פיות – זו "אם תרצו."

ועכשיו הבלון התפוצץ. עכשיו "אם תרצו" היא, רשמית, תנועה פאשיסטית. עכשיו, יש לקוות, מגיעה הפארסה הזו לסיומה, אפשר להשתעשע בכך ש"אם תרצו" הפסידה גם את אגרת בית המשפט הבלתי מבוטלת (כ-65,000 ₪).

כאן המקום להזכיר לדראון עולם את המשת"פים שבלעדיהם לא היו בריוני הקש של "אם תרצו" מטילים צל ארוך ומאיים כל כך: בן כספית ובן דרור ימיני. כספית הוא זה שמכר לנו את "אם תרצו" כתנועת מרכז והכניס לעיתון מרכזי את עלילת הדם על ארגון חשאי שבוחש מאחורי הקלעים במטרה למוטט את מדינת ישראל. כספית הוא זה שסיפר לנו שרונן שובל הוא בחור חביב, אמנם מיוצאי תא כתום אבל זה עבר לו, שהוא בסך הכל איש הייטק שדואג לדמותה הציונית של ישראל. כספית הוא זה שהעניק לבריונות הממוסדת של "אם תרצו," על קשריה ללשכת ראש הממשלה (שאותה, אירונית, הוא מתעב כל כך – איך ההרגשה להיות אידיוט מועיל?), את חותמת ההכשר שבלעדיה היא היתה מתקשה לבוא בקהל. אשר לימיני – טוב, מיותר להרחיב.

ובכל זאת: זה לא מקרה שימיני וכספית היו השופרים העיקריים בתקשורת של "אם תרצו." שניהם אנשי המרכז הרדיקלי הישראלי, ולא במקרה "אם תרצו" קסמה כל כך לאנשי המרכז הרדיקלי. לא במקרה – משום שהמרכז הרדיקלי עצמו, זה שאומר שצריך להגיע להסכם עם הפלסטינים למען ישראל של משטר ההפרדה אבל לא מוכן לשמוע על כך שהמשטר הציוני בנוי על אדני אוון, זה שאוטם את אוזניו, או מתרץ, כל מעשה נבלה וזוועה של חמושי צה"ל, זה שמבחינתו עצם הדיון ברעיון של מדינה שאיננה מדינת העם האדונים בלבד הוא בגידה – מרכז רדיקלי שנע מבן כספית עבור ביאיר לפיד עבור בימיני עבור בדן מרגלית עבור ב… – נמצא גם הוא מרחק פסע בלבד מן הפאשיזם. לא במקרה, בלעו כספית וימיני את השקר של "אם תרצו" ולא נודע כי בא אל קרבם: הוא היה דומה כל כך למה שהם מספרים לעצמם על עצמם.

אז נקנח בשיר טוב, ונזכיר – עם חלוף הענן הזה מעל ראשינו – את מה ששינן האפיפיור יוחנן פאולוס השני לעמים המשועבדים של מזרח אירופה הקומוניסטית: אל תפחדו כלל. כאן גם המקום להזכיר את האנשים האמיצים שהעמידו את עצמם מול סכנה של קנס בלתי סביר ואת עורכי הדין שהתייצבו לצידם, כמו גם את הקהילה שמימנה חלק ניכר מההגנה המשפטית. יהיו עוד קרבות, אבל בקרב הזה ניצחנו.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו שתי תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

40 תגובות על ”כורה בור, בו יפול“

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אי, חשבתי שאני הראשון שהשיר הזה עלה לו. חוץ מזה היה שווה לקרוא רק בשביל לראות את גורביץ כותב שמיותר להרחיב על בן דרור ימיני.

  2. יהונתן הגיב:

    גורביץ׳, יישר כוח! אתה מקיים מפעל אדיר!

  3. אריק הגיב:

    אבל, פאשיזם עם תורת גזע זה כן נאציזם..

    • ועוד אחת הגיב:

      נכון, אבל למצוא שופט בישראל שיקרא ליהודי נאצי זה קצת יותר מדי לבקש.

    • יוסי הגיב:

      תורת גזע מבוססת דת, אינה אסורה חוקית בישראל…

      • מני זהבי הגיב:

        היא לא בדיוק תורת גזע. כל אדם יכול להתגייר.

        • עדו הגיב:

          היא לא בדיוק לא..

        • negev western הגיב:

          זה נכון על הנייר לא בפועל לצערנו-

          • מני זהבי הגיב:

            WTF? אנשים מתגיירים עד עצם היום הזה.
            זה שיש בקרב היהודים נטייה להעדיף אנשים מסוימים על-פי מוצאם (ועל הדרך גם לעשות צרות לגרים מדי פעם), זה נכון, אבל ממש לא מגיע לרמה של תורת גזע.
            באותה מידה אפשר לדבר על תורת גזע אצל איזו אימא פולנייה הצועקת על בנה שלא יעז להביא הביתה פרחה, או אצל ועד בית פעלתן הדורש לנקוט אמצעים מידיים כדי שלא יגיעו לבניין אתיופים ויורידו את ערך הדירות. (או כדי שלא יגיעו לבניין חרדים. רגע…)

    • רונן תדמור הגיב:

      כדאי לשים לב שעד עכשיו (אור ליום שלישי) אין מלה וחצי מלה באתר התנועה הפאשיסטית "אם תרצו" על הפסיקה שהגדירה אותם כתנועה פאשיסטית. הייתכן שהם עסוקים בעיצוב מחודש של הלוגו והאתר ברוח קביעת השופט?

  4. פונגו הגיב:

    תודה מיוחדת ליוסי גורביץ על איזכור שני התולעים מן העתונות – התולע בן יאמאני והתולע כספית. בעוד שלבן יאמאני יש יומרות אינטלקטואליות והוא בעיני עצמו "הוגה דעות", "אינטלקטואל" וכדומה, כספית הוא חלאה שימכור את האמא שלו בשביל כותרת. זה האיש שבמיפגן של עתונאות זבל העליל עלילת דם על שופט בביהמ"ש העליון בהסתמך על דברי עבריין כלוא, סוחר סמים במקצועו, ואשה חולת נפש. זה האיש שבהתקפה הישראלית הרצחנית על לבנון ב-2006 ובהתקפה העוד יותר רצחנית על עזה בחורף 2008/09 קרא להרוג באוכלוסיה האזרחית. לא פלא שעכשיו נחשף כשופר ומשת"ף של התנועה הפאשיסטית הציונית.

    • a.c הגיב:

      ההתקפה הרצחנית ב2006? תוכל לקרוא לזה "התגובה המוגזמת", אבל ישראל לא יזמה את העימות.

      • פונגו הגיב:

        שאלת היוזמה של העימות היא בלתי רלוונטית. ישראל יצאה במתקפה רצחנית נגד אוכלוסיה אזרחית. פושע המלחמה אהוד אולמרט הודיע במו פיו כדי תושבי דרום לבנון כדי שהם ילחצו על ממשלתם החלשה שתעשה בשביל ישראל את העבודה נגד חזבאללה. פגיעה באזרחים היא פשע מלחמה – גם בלבנון, גם בעזה, גם בכל מקום (כולל ישראל).

        • a.c הגיב:

          גם פה יש מקום לויכוח (פגיעה באזרחים כפי שהתבטא אולמרט יכולה להיות למשל הפצצה בלתי פוסקת באזורים קרובים לאוכלוסיה כדי ליצור בהלה. לא אתי, אבל לא פשע מלחמה).
          הנקודה שהעליתי היא לגבי "ההתקפה הרצחנית". תוכל להביע דעה על מוסר הלחימה של צה"ל, אבל העובדה היא שחיזבלה פתחו בעימות. ביטוי כמו "תגובה רצחנית" יכולה להתאים יותר לגישתך.
          ושאלת היוזמה מאד רלוונטית. ישנו הבדל גדול בין צבא שמחפש עימות ויוזם התגרות (כפי שאולי תוכל לומר על צה"ל בגדה) לבין צבא שמגיב על תקיפת חייליו בתוך שטחו הריבוני.

          • פונגו הגיב:

            כלומר, מאות האזרחים הלבנונים והעזתים שנהרגו בהפצצות ובהפגזות הישראליות מתו באורח "לא אתי", ולא בגלל פשע מלחמה? זו כמובן גישה מרתקת המהווה חידוש מסעיר בתחום הדין הבינלאומי. במלים אחרות, אין שחר לדבריך. בכלל, המונח "אתיקה" אינו שייך לדיני מלחמה.

            • עמית הגיב:

              כמובן שהם נהרגו בגלל פשע מלחמה.

              The presence of a protected person may not be used to render certain points or areas immune from military operations.

              ~Geneva Convention (IV) Article 28.

            • אסףר הגיב:

              אתה בטוח שמי שאתה תוקף הוא זה שמצי"גישה מרתקת המהווה חידוש מסעיר" ולא אתה?

    • בטח אצונזר הגיב:

      "בן ימאני"- הערה גזענית נגד העדה התימנית
      "ההתקפה הרצחנית הישראלית על לבנון" -האם שמעת על חטיפתם והריגתם של גולדווסר ורגב? זה היה בחדשות.

      🙂 אתה כזה הומניסט ונאור, אני מאוהב

  5. מני זהבי הגיב:

    אני בהחלט מרוצה מכך ש"אם תרצו" נפלו לבור מתוצרת עצמית, אבל:

    1) השופט לא הביע הסכמה עם העמדה ש"אם תרצו" היא תנועה פשיסטית. הוא קבע שיש *קווי דמיון מסוימים* בינה לתנועות פשיסטיות. בעצם, כשחושבים על זה, ניתן למצוא קווי דמיון כנ"ל אצל כל תנועה המדגישה את עליונות האינטרס המדיני (whatever that means) על-פני זכויות הפרט והמיעוטים. לא מציאה גדולה.

    2) מה הקטע עם ההרשעה בגין הסטטוס על "סבו של אבי לא היה יהודי טהור"? הסטטוס הזה יכול לשמש הדגמה קלאסית של חוק גודווין, אבל אם על כל הדגמה של חוק גודיין יגישו כאן תביעת דיבה, הרווחים בתחום עריכת הדין צפויים לזנק באופן חד.

    • מני זהבי הגיב:

      נ.ב. וכל הכבוד ליוסי על תרומתו לחשיפת השקרים של רונן שובל.

      • עדו הגיב:

        אלמלא יוסי באמת הייתה בעיה עם תמונת המצב במדינה. מפחיד לחשוב שזה רק איש אחד

    • negev western הגיב:

      כאשר אינטרס מדיני הוא בעצם לאומני כנראה שאז קווי הדמיון גדולים מאוד לתנועה פשיסטית

    • זה שתקוע בפיפטיז הגיב:

      אדרבא, השופט אף מדגיש כי "אין לראות אמירה זו כמצביעה על זהות מלאה בין עקרונות התובעת לבין הפאשיזם על כל רכיביו אלא רק על קווי דמיון מסוימים לפאשיזם ולא מעבר לכך. לקיומם של קווי דמיון מסוימים יש אחיזה בעצם הדגשת הלאומיות על ידי התובעת".
      שזה ציטוט שקצת מגמתי לא להביא בפוסט שכזה.

  6. אסף הגיב:

    צר לי אבל אני ממש לא חושב שיש על מה לשמוח. הפסיקה היא סה"כ עיכוב קל במסגרת ההתדרדרות של המדינה אל עבר לאומניות אלימה.
    כמו הרבה קווים אדומים שנחצו בעשרים שנה הארחונות, עוד כמה שנים תנועות מעין "אם תרצו" יהיו עניין שבשגרה.

    הלבבות הוכשרו וזה רק עניין של זמן.

  7. עדו הגיב:

    אי אפשר לנצח כאן. אם השופט היה בעד התובעים זה היה כמובן חמור מאד. אם הוא בעדם – הרי שהוא שופט סמולני מאנייק וידוע שבתי המשפט הם מעוז של השמאל.

  8. ארז הגיב:

    מחזק את ידיך. אתה עושה עבודה נפלאה וחסד לאמת.
    רק דבר אחד, יש למישהו טיפים איך לא להכנס לדיכאון אחרי כל טור (במיוחד אלה הקשורים לאירגון החולה המדובר)?

  9. סוסו הגיב:

    זה רק נראה כמו נצחון. מה שבפועל יקרה עכשיו זה שאנשים שתמכו ב"אם תרצו" פתאום יתחילו להגיד "אם זה פשיזם אז אני פשיסט גאה" (קבוצת פייסבוק בדרך?). ופתאום עוד שנה נגלה שפשיסטים כבר לא מתחבאים תחת שמות אחרים, אלא מקדמים את הרעיונות האלה בגלוי תוך הסברים מלומדים על יתרונות הפשיזם.

    • ygurvitz הגיב:

      וזה אכן כבר קורה. ובכל זאת מדובר בנצחון חשוב. מי שמוכן להגדיר את עצמו כפאשיסט גאה כבר אבוד מבחינת המאבק על הדמוקרטיה. עם זאת, הרבה אנשים שרואים את עצמם כאנשי מרכז, וקנו את השקרים של "אם תרצו", ועדיין מכבדים את בתי המשפט, יירתעו עכשיו מכל מה שקשור אליה, ואולי גם יעשו חשבון נפש. אני לא חושב שאפשר לצפות להרבה יותר מזה בהליך משפטי – ודאי לא בהליך משפטי שהיוזם שלו הוא "אם תרצו."

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    יותר מזה, סביר בהחלט שהפסיקה הזו מנעה עוד כמה תביעות עתידיות.

  11. נתן הגיב:

    עוד פסק דין חשוב – אמנם לא באותו נושא אבל קרוב –
    http://www.the7eye.org.il/77465

  12. שאול סלע הגיב:

    40 שנה למלחמת אוקטובר

    חולצות עם תמונות של טרומפלדור,שרה אהרונסון,בן גוריון,ז'בוטינסקי,יאיר,חנה סנש,בגיו

    ו
    גולדה ודיין

  13. nachum הגיב:

    אָנָּא בְּרַחֲמֶיךָ עון בָּצַעְנוּ ה' סָלְחָה——-בנוי על אדני אוון?

  14. זיגי הגיב:

    רק אני כבר צופה בחשש את קבלתו של הערעור בביהמ"ש של גרוניס?

  15. אלעד דקר הגיב:

    ארז תדמור כבר הזדרז לקרוא לשופט יעקבי אדיוט.
    מבחינתם של אנשי "אם תרצו" עצם העובדה שהם היו צריכים להוכיח שהם לא פאשיסטים זו שערוריה בפני עצמה:
    הסיבה היא שמבחינתם של אנשי "אם תרצו" הרי כל העניין של הפאשיזם הוא כולו עניין של גויים והם הרי יהודים אז איזה קשר יכול להיות בכלל בין גויים ליהודים?
    ולכן מבחינתם (ומבחינת הדומים להם) גם ברור שהם לא גזענים, לא לאומנים ולא נגד זכויות עובדים (הרי גם "זכויות עובדים" זה משהו של גויים אז מה הקשר ליהודים בכלל שיהיו "בעד" או נגד "זכויות עובדים").

  16. צ'יבוטרו הגיב:

    להתלות במשפט כה חלבי, אשר מסויג ומרוכך ע"י שימוש כפול במילה מסוים(על הטיותיה).

    נשמע כמו ניצחון פירוס, מקסימום תיקו ללא שערים.

  17. איציק הגיב:

    למרות הקביעות של השופט, הצליחה התביעה של רונן שובל להכניס קצת חשש ומחשבה שניה אצל חלק מאנשי השמאל לפני שיכתבו. אם השופט היה מטיל עליו הוצאות משפט זה היה משהו אחר.