החברים של ג'ורג'

כשהחוטים מתחברים

כמה שבועות אחרי מלחמת לבנון השניה, הצטרפתי להפגנת המילואימניקים שקראה להפלת ממשלת אולמרט. המחאה היתה מוצדקת: אולמרט, כתב ספי רכלבסקי, הוא כנראה המנהיג הראשון שיצא למלחמה יזומה ללא כל היערכות אליה. התוצאה היתה מאות נפגעים בצד הישראלי ואלפי נפגעים בצד הלבנוני, ללא כל הכרעה או הישג. חשבתי אז ואני חושב גם היום שעיקר האחריות נפלה על הדרג הצבאי, שלא היה מסוגל לתכנן תכנית נצחון ברורה, לא היה מסוגל לשאת באבידות, ומשנכשל בשני אלה, לא היה מסוגל לומר לממשלה שהוא לא יכול להביא לה הישג.

המחאה סחפה עשרות אלפים. היו להם סיבות טובות, כאמור, להגיע לשם. אבל היו אלמנטים פוטשיסטיים במחאת המילואימניקים, והיום אנחנו יודעים שהיא מומנה והוכוונה על ידי לשכת בנימין נתניהו, אז ראש האופוזיציה. בכיר בליכוד אמר ל"ידיעות אחרונות" ש"למשל, ב-2007, אנחנו בלשכה חיברנו תורמים זרים שהזרימו כספים למאבק המילואימניקים. המטרה היתה ברורה: להפיל את ראש הממשלה [אהוד אולמרט – יצ"ג]. השפענו גם על השימוש בכספי הזרים, ובעצם על האסטרטגיה של המאבק. כל זה, כשלמילואימניקים בכלל לא היה מושג מי עומד מאחורי הדברים." לשכת נתניהו לא הכחישה, היא רק קשקשה משהו על כך שמדובר ב"מאבק לא פוליטי."

לפני מספר ימים חשף אלדד יניב, שלאחרונה נוקט בטקטיקה מרעננת מאד של הטרלת בנימין נתניהו והתגרות בו כדי שיגיש תביעת דיבה, עוד כמה טפחים ממה שקרה שם. לדבריו, האחראי מבחינת נתניהו לניהול ההפגנות הללו היה יואב הורוביץ, בכיר בליכוד. יניב אומר שהוא שמע כיצד נתניהו מעביר להורוביץ "חבילה", 70 אלף ליש"ט. העברת הכספים הזו, כמו גם התשלום של בנימין נתניהו לנפתלי בנט ואיילת שקד, התבצע על פניו "בשחור", בלי רישום ובלי תלושי משכורת או חשבוניות. זו לא ידיעה חדשה: היא בת ארבע שנים. יועץ משפטי ישנוני פחות היה פותח בחקירה, ולו כדי לטהר את ראש הממשלה מהחשד שהוא מבצע עבירות מס. כמובן, עם הקונסיליירי שמשמש כעת כיועמ"ש, שגם לו תלויה קופת שרצים מאחוריו – הוא העדיף לתלות אותה מצווארה של אשתו – זה לא קרה.

הורוביץ? אם השם הזה נשמע לכם מוכר, הוא האיש שמינה נתניהו לרשות השידור ("אין ארוחות חינם", אומר יניב, וגם עוזי דיין קיבל את שלו על חלקו במבצע המילואימניקים), והוא האיש שהעביר בשנת 2008 ל"אם תרצו" כמעט 75,000 ₪. מאחר והורוביץ תרם בשמו, ב"אם תרצו" הסתירו את הנתון הזה במשך שנתיים, עד שרשם העמותות איים עליהם בסגירה אם לא ימסרו את המידע. "אם תרצו", נזכיר, נבראת בעצם במאבק המילואימניקים; שובל ותדמור, מנהיגי הארגון, מבססים את הקרדיט שלהם על מה שעשו במאבק המילואימניקים.

מותר לתהות אם חלק מ-70 אלף הליש"ט שאליבא דיניב הועברו מתורם עלום של נתניהו לנתניהו וממנו להורוביץ הגיע גם ל"אם תרצו." על כל פנים, אין כל חדש בכך שמועמד פוליטי משתמש בארגון חזית בזמן שהוא באופוזיציה; מה שמטריד הוא השימוש שעשה נתניהו ב-GONGO "אם תרצו" אחרי בחירתו.

פתאום, אנשי "אם תרצו" מוזמנים לכל וועדה חשובה של הכנסת. פתאום, הם כותבים "דו"חות" נלעגים שפעם אחר פעם מסמנים את המטרות שממשלת נתניהו תוקפת מיד לאחר מכן. זה בולט במיוחד בתחום החינוך, שם "אם תרצו" היא חיל הסער של הקומישר. פוסט ציונות באקדמיה? "אם תרצו" היו שם קודם. המחלקה בבן גוריון? סומנה מזמן על ידי תדהר ושובל. המאבק נגד ארגוני זכויות האדם? תדמורר ושובל סללו את הדרך, יצרו את הלגיטימציה הציבורית, הפכו את דני דנון והשאר למי שבסך הכל חוזרים על אמת מוכרת.

פעם אחת זה נכשל, בגדול: כש"אם תרצו" וארגון הקש של אנשי נתניהו לשעבר בנט ושקד, "ישראל שלי", ניסו לסמן את המחאה של קיץ 2011 כ"שמאלנית", הם הצליחו להביא פחות מ-200 איש להפגנה שלהם, והם נופנפו הצידה במהירות.

זו דרכו של נתניהו, זו דרכם של משרתיו: הם מוליכים שולל את המאזינים להם. "אם תרצו", שמומנה על ידי בכירי נתניהו והוקמה על ידי קבוצה של מתנחלים, ניסתה במשך שנים להעמיד פנים פני תנועת מרכז. היא אף איימה בתביעת דיבה על מי שיכתוב אחרת, בזמן שהמנהיג שלה מחזיק בתפיסות פולקיסטיות – או, על כל פנים, משווק אותן לציבור הישראלי.

עכשיו אנחנו יודעים יותר. אנחנו יודעים, למשל, שבן כספית היה אידיוט מועיל של לשכת נתניהו, כשקידם את "אם תרצו" פעם אחר פעם. ואנחנו יודעים שלראש ממשלה שמשתמש בשיטות כאלה כדי להונות את הציבור, ראש ממשלה שניסה לנצל את כאבם האמיתי של חיילים ששבו מן המלחמה כדי להדיח את יריבו הפוליטי, הוא אדם שלא יבחל בדבר, ושאסור לתת לו להמשיך ולהחזיק בעמדה של כוח. אשר לשועלים הקטנים, שבמשך ארבע שנים הסיחו את דעתנו ממעשי ממשלת נתניהו בשלל צ'יזבטים על הקרן החדשה לישראל ועל מימון זר (כשהם מסתירים את מקורות המימון שלהם עצמם, שגם רבים מהם מגיעים מחו"ל) – ובכן, הדבר הנדיב ביותר לומר עליהם הוא שההיסטוריה אולי תטה איתם חסד ותשכח אותם.

אבל לנו אין את הפריבילגיה הזו. לנו אסור לשכוח. ב-22 בינואר, נלך לקלפי ונעיף את נתניהו ואת הקרקס המעופף שלו לאופוזיציה. ואחד הדברים הראשונים שקואליציית שמאל-מרכז צריכה לעשות עם עלייתה לשלטון הוא הקמת ועדת חקירה שתברר איך בדיוק התבצע הקשר הזה נגד הדמוקרטיה הישראלית, איך הולעט הציבור במידע שקרי במימון של בוחשים זרים, כדי לערער את מערכת החיסון של הדמוקרטיה. ועל הדרך, צריך יהיה לברר אם נתניהו אכן עבר על חוקי המס של ישראל. עם קצת מזל, יהיה גם יועץ משפטי שהוא לא היועץ המשפחתי, שגם יעשה משהו בנידון.

ועוד דבר אחד: יאיר לפיד הודיע השבוע שהוא מצרף למפלגתו את יעקב פרי, והלז מיהר להודיע שזה נכון שהוא קיבל כ-100 מיליוני שקלים בכמה שנים האחרונות – לא ברור עבור מה, יש להודות – אבל הוא עדיין איש מעמד הביניים. אם זה לא גרם לבוחרים של לפיד לדפוק את הראש בקיר הקרוב, צריך להזכיר את מה שכתבה מבקרת המדינה מרים בן פורת על ראש השב"כ פרי: "פרי ועמיתיו, קבעה בן-פורת, "נכשלו קשות בתפקידם לקיים את פעולת השב"כ במסגרת החוק. חריגות קשות ושיטתיות בוצעו ביודעין. לא נעקרה תופעה של אמירת שקר במתן עדות בפני ערכאות שיפוטיות, רשויות חקירה ובדיווחים בתוך השב"כ עצמו. הטענה שבתוך השב"כ היתה הקפדה נוקשה ביותר על אמירת אמת, בבחינת ייהרג ובל יעבור, נבדקה ונמצאה חסרת בסיס במציאות. את המסר מנחילים הבכירים לא רק במלים, שהן חשובות בפני עצמן, אלא בעיקר בהתנהגות בחיי היום-יום ובאירועים מיוחדים. נהג מסר כפול, לפעול על פי מסר אחד ולהתהדר בשני. חרגו ושיקרו ולא מוצה הדין. זלזול בחוק. דיווח חסר או כוזב. דיווח שקר הוא אם כל חטאת ועליו להיעקר סופית". ועל משקל אלון מזרחי, שהודיע שהוא רוצה לשחק בספרד או באירופה, הודיע לפיד אתמול שאין מפה של ישראל שאיננה כוללת את אריאל. למעשה, אין אף מפה של ישראל שכוללת אותה. אם זה ימשיך כך, הוא יעשה עבורנו את העבודה.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

36 תגובות על ”כשהחוטים מתחברים“

  1. אריאל הגיב:

    יוסי, "סומנה מזמן על ידי תדהר ושובל" – אני משער שהתכוונת לתדמור ולא לתדהר.

    • גיא הגיב:

      ועוד באותה הפיסקה:
      ״המאבק נגד ארגוני זכויות האדם? תדמורר ושובל סללו את הדרך,…״
      ר׳ כפולה בתדמור(ר).

  2. יודע עם מי יש לי עסק הגיב:

    יוסי שאלה לי אליך: מה היה המוצא של האיזראליטים בצרפת(אני לא מדבר על הקומץ של הספרדים מבורדו)?

  3. יואב הגיב:

    "אחד הדברים הראשונים שקואליציית שמאל-מרכז צריכה לעשות עם עלייתה לשלטון"…למה לתת לאנשים לשגות באשליות? למה לגרם לאנשים להאמין (שוב) ולהתאכזב? וכן, ממשלת שמאל מרכז היא גם משאלה שלי אבל היא לא תתממש בבחירות הקרובות. בבלוג שלך אתה משכנע את המשוכנעים. באמירות אמיצות, חריפות וחשובות- אבל את המשוכנעים.
    המינימום שהצלחתי לעשות בעזרת התיחסות לבלוג שלך ולמה שלמדתי בו היה לגרום למישהי ששקלה להצביע לפיד לחשוב שוב. את הגוש הגדול שיצביע ליכוד וימינה ממנו לא נשנה. ואני גם לא אתפלא אם הרבה אנשים חושבים ש"אם תרצו", גם כסוכנת יח"צ לנתניהו היא תנועת מרכז. יש גם כאלו שחושבים שנתניהו הוא מרכז…

    • ארז הגיב:

      "בבלוג שלך אתה משכנע את המשוכנעים" – בהתחשב באחוזי ההצבעה, בעיקר אצל אותם משוכנעים שהפכו ציניים וקהים עד לכך שאו שלא מצביעים או שזורקים את הקול על כל מני משיחי שמאל כדוגמת שינוי/גימלאים/לפיד וכן הלאה, צריך לשכנע את המשוכנעים, עד שירוצו לקלפיות ויקחו איתם את החברים, המשפחה וכל שאר המשוכנעים שנשארים בבית

      • עמית הגיב:

        לא ממש, מי שנשאר בבית הם ברובם המוחץ לא מהמשוכנעים של בלוגים מעין אלה. רוב מי שנשאר בבית הם בני מעמדות תחתונים, שהיו מצביעים ימין יהודי\ימין ערבי\חרדים אם הם היו מנצלים את ההזדמנות.

        • יואב הגיב:

          וזה לא סותר את עמדתי, לפיה מי שקורא כאן היה מצביע קרוב לוודאי בהתאם לעמדתו של גורביץ ועל סמך הידע שלו גם ללא הבלוג. הבעיה היא לשנות דעות של אחרים בנושא, ואת אלה קשה מאוד. למרבה הצער קל יותר לשנות על בסיס רגשי ולא ענייני. אפילו אבא שלי (שדאני מחשיב לאדם רציונלי ) כבר העיר על פוליטיקאי מסוים שהוא לא סובל אותו רק בגלל ההתנסחות שלו ברדיו.

  4. עמרי הגיב:

    אתה יותר מדי סומך על דבריו של אלדד יניב שלא ידוע ברקורד של אמירת אמת

  5. אסףר הגיב:

    ההערה על יעקב פרי "שהוא קיבל כ-100 מיליוני שקלים בכמה שנים האחרונות – לא ברור עבור מה, יש להודות", לא ברור אם היא היתממות או טיפשות.

    פרי היה מנכ"ל סלקום בתקופת הקמתה, הצליח מיד עם כניסתו לתפקיד להתגבר על משבר שהיה יכול למוטט את החברה אילו לא היה מנוהל נכון (זוכרים את משבר הניתוקים שפגע ברוב לקוחות החברה ודרש לעדכן את המכשירים שלהם?). הוא אחראי (כמנהל) להביא את החברה מכמעט אפס לתאגיד ענק ורווחי מאד.

    אפשר להתווכח על הרווחיות של סלקום, על הטקטיקות שבה היא והחברות האחרות משתמשות כדי לפגוע בתחרותיו ולבלבל את הלקוחות, וכו' וכו'. זה עניין אחר. אבל מנקודת מבט של בעלי החברה, כמנהל שכיר שהביא תוצאות מצויינות הוא תוגמל בצורה יפה, ואיך אפשר לומר "לא ברור למה"?

    ובהקשר זה של שכר הבכירים אני קצת אמביוולנטי. ברור לי שהפערים במשכורות מחרידים, אנטי-חברתיים, אפילו נבזיים. אבל השאלה היא האם קיצוץ במשכורות הבכירים יעביר את העודף אל העובדים הפשוטים, או פשוט יגדיל את רווחיות הבעלים? כי יש נקודה אחת טובה בשכר המנהלים הבכירים: הוא מאפשר (למעטים!) מוביליות חברתית, חלק מן העושר עובר מן הבעלים גם אל אנשים שהגיעו אליו לא בזכות כסף אלא (כנראה) בזכות כישרון כלשהו. אנשים כמו פרי ולמשל אלי יונס , התחילו כשכירים והיום הם במעמד של מיני-טייקונים שאולי ירעננו את רשימת העשירים ויבצעו חילופים בצמרת. וגם זה חשוב לדעתי. כי תמיד תהיה צמרת , ועדיף שלא תהיה סטאטית.

    • אלכס ז. הגיב:

      בקצרה: אפשר להעביר כסף הן ממנכ"לים (שכירים עלק! לרובם יש הרבה יותר כוח מאשר לבעלי המניות) ומבעלי החברה לציבור כולו ועוד להגדיל את המוביליות החברתית. קוראים לזה מסים ופעם זה עבד אפילו בארה"ב.

      אבל זאת לא השאלה. השאלה היא עד כמה מנותק או ציני צריך להיות מולטי-מיליונר כדי לטעון שהוא מעמד ביניים. אני יודע שהמושג "מעמד ביניים" הוא חסר משמעות ושיחסית לחברים המיליארדרים שלו פרי הוא עני מרוד, אבל איך אפשר לפלוט שטויות כאלה?
      כבר יש לנו ראש ממשלה שרכב עם שרון וברק באותו טנק, אנחנו לא צריכים גם ח"כ שחושב שמאה מיליון ש"ח הופכים אותו לישראלי ממוצע.

      • אסףר הגיב:

        א. אני לא מתווכח איתך על הפנטזיה של יעקב פרי. כמובן. רציתי רק להעיר ליוסי, שכרגיל גם ברשימות הכי מושחזות נראה שאינו מתאפק מלהסחף על גלי הרטוריקה ומכניס איזו שטות שנשמעה לו טוב באותו רגע.

        ב. בסופו של דבר המנכ"לים, גם אלה בנישה כזו של כח רב ועצמאות, הם רק שכירים (עשירים למדי) ולא בעלי החברה.

        ג. מסים זה חשוב. אבל גם מוביליות חברתית דרך משכורת זה רצוי לדעתי.

        • אסףר הגיב:

          ולומר זאת בצורה ברורה יותר: אם כיום המצב הוא דיכוטומיה בין עשירי-על לעובדים פשוטים וקשי-יום, שכבת ביניים של שכירים עשירים שצוברים הון לפחות עוזרת לשטח קצת את הפירמידה הזאת. אולי זה יעזור לגרום לכךשהעשירים לא יהיו רק בניהם של העשירים מן הדור הקודם או זוכי לוטו, אלא גם כאלה שהתחילו מהתחתית והצליחו לצבור הון בכח עצמם.

        • יריב הגיב:

          לגבי ג, לרוב כשאומרים מסים אין הכוונה ל100% מסים. אם יעקב פרי היה משלם *עוד* 80% מס (מה שהיה מביא אותו, אני מניח, לכ90% בסך הכל) הוא היה מקבל 20 מיליון שקלים. זה הרבה פחות ממאה, אבל למוביליות חברתית זה בהחלט מספיק. אם תיקח בחשבון שעם גביית מסים רבים יותר המדינה תוכל לספק עמדת מוצא סבירה, אני חושב שאפשר לקבוע שמדיניות של מיסוי כבד ואספקת שירותי יסוד מגדילה את המוביליות החברתית. (יש שיטענו שהיא עשויה אפילו להגדיל את היקפי היזמות, כשהיא מבטיחה "רשת בטחון", אבל זה כבר דיון אחר).

          • אסףר הגיב:

            לא שאני נגד מיסוי גבוה. אבל במצב שבו ההון ממוסה הרבה פחות מהעבודה, המשמעות של הצעה כזאת (20 מיליון שקל זה "מספיק עשיר"), היא שהוא ישאר לנצח בתחתית והעשירים הנוכחיים (אלא אם יתמוטטו ממינוף) יישארו כאלה ללא תחרות.

        • אלכס ז. הגיב:

          ב. בתאוריה כן, אבל פרקטית המצב הפוך: אי אפשר לפטר מנכ"ל מבלי לפגוע בתדמית החברה והדירקטוריון יודע על מצב החברה רק מה שהמנכ"ל מרשה להם לדעת כי אין להם מקורות מידה אחרים. התלות היא כה גדולה שאפילו במקרים קיצונים הדירקטוריון לא מעניש מנכ"לים כושלים אלא נותן להם מצנחי זהב.
          הייתה על כך כתבה שלמרבה הצער אני לא מצליח למצוא כרגע. לא שזה משנה כי הדינמיקה דומה מאוד למה שקורה במדינה בכלל – לכאורה הבוחרים ממנים את השלטון, אבל למעשה השלטון יכול לתמרן את הבוחרים לעשות כרצונו.

          ג. משכרות זה רק השלב האחרון. אנחנו מייחסים לזה חשיבות כי זה השלב הסופי והבולט ביותר, אבל יש שלבים הרבה יותר חשובים בדרך.
          מתחילים עם הקניית תכונות מסוימות שמאפשרות השתלבות בצמרת (אנשים אוהבים לחשוב שהם נולדו מצליחנים, אבל זאת רק אשליה), אחר כך מקנים כלים מתאימים (בצורת לימודים, הכשרה, מורים פרטיים, חוגים וכד'), לאחר מכן בא חוג המכרים ורק אז באה המשכורת.
          אני לא יודע דבר על ילדותו של פרי, אבל לימודיו ושירותו הצבאי כבר מראים שהייתה לו נקודת התחלה טובה מאוד (הן מבחינת הכלים והן מבחינת המכרים) לקריירה עסקית. יעידו על כך מאות האלופים שהפכו לאנשי עסקים עשירים. הפיכתו מסתם עשיר למאוד עשיר היא בעיקר מזל – הוא ירצה להאמין שזה בגלל שהיה מנכ"ל מוכשר, אבל לא חסרים מנכ"לים מוכשרים שלעולם לא יתקרבו להונו.
          השיטה עובדת כך שתמיד יהיה מישהו שמדי פעם יתעשר. אבל הוא עושה זאת בגלל שילוב של מזל ופריבילגיה ולא איזושהי תכונת אופי גאונית.

          החשיבות של מסים היא שהן מטות את הסטטיסטיקה. מצד אחד אנשים לא יכלו לעשות מיליונים באותה מהירות, אבל מצד שני יהיו הרבה יותר אנשים שיכלו לעבור מעשירון אחד לאחר בגלל שמסים יופנו כדי להשוות את השלבים הראשוניים בחייו של כל אדם.

          הנה מחקר על מוביליות במדינות OECD:
          https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:WJWMtJba7s4J:www.oecd.org/eco/publicfinanceandfiscalpolicy/45002641.pdf+&hl=en&gl=il&pid=bl&srcid=ADGEEShVaBO3F1urh5xPVBW09GGR_hun2nmFMz5FhZzYANShasZX5Z2zNBfEDKHjLQJSny_eiswWxr_8SC8zbdguuajocBRX6gOPN6J3sdgUCq6e01N-dWFXm2jU2mjCIyDtqQsxjx6z&sig=AHIEtbQYu9J8JhDIyA9Ovjt9jCBF6vzXZQ
          שים לב שהמדינות הקפיטליסטיות ביותר הן הפחות ניידות. וזה עוד מבלי לקחת בחשבון את קשיחות המחקרים הללו שעשויה להצביע על ניידות גבוהה יותר ממה שקיימת באמת (כלומר, מחקרים כאלו יכולים בדר"כ להתייחס אל הכנסות של 50K עד 99K$ ו-100K$ ומעלה כשתי קבוצות חברתיות שונות, מה שאומר שאנשים עם הכנסה של 99K$ משובצים במדרגה אחרת מאשר אנשים עם 100K$ למרות שההבדלים ביניהם מזעריים).

          • אסףר הגיב:

            אני מסכים עם חלק מן הדברים, אבל למרות שעם אנשים אחרים אני מתווכח על כך שמנהלים מסויימים חייבים למזל הרבה יותר מאשר הם מייחסים לעצמם (כל מי שקרא את נאסים טאלב יודע למה הכוונה…) , אני מסרב לקבל את העובדה שזה *רק* מזל. ניהול דורש יכולת אמיתית ולא רק פוקסיונריות (בלי קשר לשאלה אם יכול להיות שקיים מועמד נסתר שהיה מנהל יותר טוב אבל מעולם לא זכה להגיע לתפקיד).

            כמו-כן, בהקשר למה שכתבת "אני לא יודע דבר על ילדותו של פרי, אבל לימודיו ושירותו הצבאי כבר מראים שהייתה לו נקודת התחלה טובה מאוד (הן מבחינת הכלים והן מבחינת המכרים) לקריירה עסקית". אין לי מושג מה אתה מסיק מן השירות הצבאי של יעקב פרי שפשוט לא ידוע עליו כלום וכנראה היה חסר כל ייחוד. כנ"ל לגבי הלימודים שלו : העובדה שהוא הצליח להתקבל לתואר ראשון בכלל ?

            " יעידו על כך מאות האלופים שהפכו לאנשי עסקים עשירים". על מה זה מעיד בדיוק? אולי על זה שהצבא הוא כלעצמו כלי למוביליות חברתית? שאול מופז,למשל, הוא דוגמה קלאסית.

            "השיטה עובדת כך שתמיד יהיה מישהו שמדי פעם יתעשר. אבל הוא עושה זאת בגלל שילוב של מזל ופריבילגיה ולא איזושהי תכונת אופי גאונית"
            אתה אומר את זה גם על סטיב ג'ובס?

    • גיל ל הגיב:

      למי איכפת מהמוביליות החברתית של אנשים כמו פרי ויונס? הם חלק מהאלפיון העליון, ולא למיני-טייקונים אנחנו מתכוונים כשאנחנו (האנשים שלא מרוויחים סכומים של משכורת שנתית בחודש עבודה במשרה חלקית) מדברים על מוביליות חברתית. אפילו לציין את זה בהקשר של יעקב פרי מביא לזילות המושג.
      מוביליות חברתית זה כשאנשים שלא זכו ללמוד יכולים לאפשר זאת לילדיהם, כשהאדם הממוצע יכול לשפר את איכות חייו בזכות חריצות וכישרון. לא כשכמה משת״פים של הבעלים של המדינה הזו מקבלים שוחד של מליונים על מנת לשתף פעולה ולאפשר לבעלי השליטה למשוך דיבידנדים.

      אין כמעט שום משמעות לזהות של חברי האוליגרכיה, או לכך שמידי פעם אחד נופל ואחר בא במקומו. היו תקופות בהיסטוריה בהן אצילים ומלכים התחלפו בתדירות שאיננה פחותה מזו של תחלופת האוליגרכיה אצלנו, חלקם היו מוכשרים יותר או פחות, ועדיין זה לא שינה את העובדה הבסיסית שאחוז מזערי של אנשים גזלו את פרי עמלם של ההמונים. הבעייה היא קיומה של אוליגרכיה והצטברות הכוח וההון אצל חבריה, לא האיוש הספציפי של התפקידים. נו, אז מידי פעם מביאים כוכב חדש כדי לשמר את המצב שבו דופקים את רובנו. הידד.
      העניין של צמרת לא סטאטית רלוונטי אולי לגבי הנהגה נבחרת, שם באמת כדאי להעיף אותם ולהעלות גרועים כמותם מדי פעם רק כדי שיזכרו שיש גם לנו טיפה כוח. אבל לבעלים של המדינה הזו? ממש משנה לנו שההוא קנה מההם, או שאחד השתלט על אחר? זה משנה את איכות הז** שהם מכניסים לנו? להפך, יש אפילו אומרים שעדיף כבר לישון עם הפשפשים שמלאים זה מכבר מדמנו.

    • עינת הגיב:

      בהתחשב בכך שהבעלים של החברה הם ברובם בעלי פנסיות, קופות גמל וכו' ממעמד הביניים. אז כן, עדיף שהכסף ילך לבעלים ולא למנכ"לים שקובעים לעצמם את השכר על בסיס החמדנות שלהם.

      אולי פרי כשרוני, אבל
      1. לא מתארת לעצמי איזה כישרון יכול להצדיק משכורת מנופחת כמו שלו.

      2. פרי הוא בשר מבשרה של האליטה, הוא דוגמא למוביליות חברתית בדיוק במידה שהוא חלק ממעמד הביניים.

      • אסףר הגיב:

        למה לא מוביליות חברתית? הוא למד בנתניה והיה רוב חייו עובד מדינה. נכון שהוא התחבר לממסד הבטחוני והצטרף לאליטה הבטחונית, אבל זה בדיוק העניין של מוביליות. הוא לא נולד למשפחת "אצולה" או עושר ובכל-זאת הגיעה בסוף לאליטה.

    • ערן ר הגיב:

      רק רציתי להעיר שהמוביליות החברתית של פרי לא נובעת מכך שהוא היה מוח כלכלי מבריק, אלא נובעת מאחת הדרכים היעילות ביותר למוביליות בישראל – הצלחה במסגרת כוחות הביטחון (דוגמאות נוספות: ברק, יעלון, שרון). ייתכן שהוא (והם) היו מצליחים גם בלי זה, אבל זו היתה הדרך שלהם לעמדת השפעה, שממנה הם ממשיכים הלאה.

    • Rechavia Berman הגיב:

      תגיד אתה עושה צחוק?
      לא זו בלבד שסלקום היתה המתחרה היחידה לפלאפון במשך חמש שנים תמימות, אלא שהיא נהנתה מאסטרטגיה שהוכחה כשגויה במידה הרת אסון לפלאפון, שהיתה למצב את המוצר כלוקסוס למעמד העליון (או מקסימום הבינוני-עליון). כשסלקום נכנסה לשוק היו לפלאפון רק כמה אלפי לקוחות (חמש ספרות נמוך במקרה הטוב). למרות זאת, ולמרות שמראש ובניגוד למתחרה שלה ייעדה את עצמה להמונים, מעולם לא הצליח סלקום למיטב ידיעתי לעבור את פלאפון עד שאורנג' נכנסה ונגסה עוד בפלאפון (שנוהלה גרוע עוד יותר). האיש הוביל חברה שנודעה בהבטחות שווא (בנוגע לטווח כיסוי) בנוסף לפרשת התקולים. תקרא את הערך על החברה בויקיפדיה. הבנאדם בקושי מוזכר שם, ובפרק על ההיסטוריה של החברה הוא לא מוזכר בכלל. מי שמצוטט לגבי משבר המכשירים התקולים הוא הסמנכ"ל דאז אורן מוסט. תקרא את שתי הכתבות האחרונות עליו בדה-מארקר. לא מוכשר ולא נעליים. וגם בשב"כ הוא היה דרעק גדול.

      • אסףר הגיב:

        א. שלחת אותי לויקיפדיה, שם כתוב דווקא "עם כניסתה, פנתה סלקום לקהלים רחבים הרבה יותר והורידה בצורה משמעותית את עלות הרכישה והשימוש בטלפונים סלולריים."

        ב. למה אתה מניח שהאסטרטגיה הנכונה היתה להוריד מחירים ולעבור את פלאפון? אני מנחש שמבחינת הבעלים היה הרבה יותר רווחי להשאר עם מחירים גבוהים יחסית ולהגיע לאיזון חצי-חצי בדואופול, לדחות את הורדת המחירים עד שהמתחרה השלישי ייכנס.

        ג. זה שיש ציטוט מאורן מוסט לא אומר לדעתי שום דבר על האחריות וניהול המשברים. אני זוכר את פרי מתראיין ולוקח אחריות כדי להרגיע את לקוחות החברה.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    ושים לב לאסטרטג העל משה קלוגהפט – אם תרצו
    ועדת הכלכלה בראשות אקוניס
    עוזר פרלמנטרי
    מחאת המילואימניקים

  7. nachum הגיב:

    קואליציית שמאל-מרכז–who do you think will be the leader of this coalition?

  8. סתם אחד הגיב:

    פוסט לעניין.

  9. הצועד בנעליו הגיב:

    כדאי בכלל לחקור את הקשר האמיץ בין "אם תרצו" לבין הפורום "לשוויון בנטל" ולקמפיין ההסתה נגד מושמטי צה"ל שהתחיל אחרי מלחמת לבנון השניה, למרות שהשתתפו בו גם חברי מפלגת העבודה ואנשי "מרכז" ושלמה וישינסקי, אך שימש מינוף להקמת ה'פורום'. "אם תרצו" הודו בדף הפייסבוק שלהם שהיו בין היוזמים והמעודדים הקמת "פורום" זה וכדאי לזכור שאלה שלא שירתו בצה"ל היו קורבן לניסוי הכלים הראשון של המתקפה על הדמוקרטיה.

    • הצועד בנעליו הגיב:

      ומעניין לכן כמובן לבדוק איזה דברים עוד עשויים לעמוד מאחורי ההודאה ה'אמיצה' הזו של כלבת הגישוש הממשלתית 'אם-תרצו' בקשר עם ארגון הדודות החביבות שיושבות בבסטות ומוכרות לנו 'ארץ-ישראל' אהוד מנורית, ומנהל בסתרי פורומים סגורים מסע קו-קלוקס-קלני נגד אלה שלא נמצא להם תקן באפסנאות האדם הצה"לית

  10. דון הגיב:

    יוסי, עם השיטה שתיים יש בעיה אחת מאוד מאוד מעניינת, אלדד טוען שהוא ראה את ביבי בשנת 2007 במלון שנבנה רק בשנת 2008. אתה בתור עיתונאי גם יכול לפנות למשטרת ישראל ולהגיש שאילתה מתי היו ההפגנות של המילואימניקים בת"א. כיוון שראיתי את הספינים של אלדד שטוענים שהוא בעצם התכוון להפגנות שהיו בשנת 2009, אז רק נזכיר לכולם שעם התחלת עופרת יצוקה קיפלו המילואימניקים את אוהל המחאה ולא היו הפגנות. כך שאלדד יוצא פה הברון מינכהואזן

  11. עמוס הגיב:

    אם אני משווה את מלחמת לבנון השניה לעימותים בעלי אופי דומה – ההרפתקה האמריקנית בעיראק למשל, או המלחמות בצ'צ'ניה, או כמעט כל מה שצה"ל עשה מאז מבצע אנטבה, זהו נצחון של ממש.
    אני בהחלט מסכים שזו היתה מלחמה מיותרת, ושההפצצות של מטרות אזרחיות בלבנון היו נפשעות, בלשון מיזעור והמעטה.
    אך קשה להתעלם מהיקף ההרג שגרמנו בשורות חיזבאללה אחרי שנים של כשלונות מהדהדים, מסיום העימות בתוך פרק זמן קצר יחסית, אפילו מהתבטאויות בעתונות הערבית בימים שאחרי המלחמה. גם מהעובדה שמאז יש שקט בצפון, משך שנים ארוכות בהן צה"ל מרעיב ומחריב את עזה.
    תמיד היתה לי הרגשה שמאחורי קמפיין הכאילו-תבוסה עומדים כוחות אפלים. מדהים לגלות שזה היה ביבי הפטריוט.

    • דון הגיב:

      עמוס, הדברים שבגללם יצאו המילואימניקים להפגין היו דברים אמיתיים, חוסרים אמיתיים, בלאגן אמיתי, בעיתיות עם הגדרת המטרות הייתה אמיתית ועוד.
      התוצאה הסופית היה רעה לישראל, כוחו של חיזבאללה רק גבר.