"×”×גדה השחורה", ×—×‘×™×‘×ª× ×•×™×¦×™×¨×ª× ×©×œ ×”×”×™×¡×˜×•×¨×™×•× ×™× ×”×¤×¨×•×˜×¡×˜× ×˜×™×-×œ×™×‘×¨×œ×™× ×©×œ תקופות ×”× ×ורות, ציירה ×ת ימי ×”×‘×™× ×™×™× ×›"תקופת החושך". ימי ×”×‘×™× ×™×™× ×”×™×• הרבה יותר ×¨×‘×’×•× ×™×™× ×•××£ ×¤×ª×•×—×™× ×ž×©×ª×™×רו ××•×ª× ×”×”×™×¡×˜×•×¨×™×•× ×™× ×”×¤×¨×•×˜×¡×˜× ×˜×™×, ×•× ×¨××” ×©×”× × ×¤×œ×• למלכודת עתיקה: ×”× ×ª×™×רו תקופה קדומה ×›×ילו היתה בת ×–×ž× ×. והקתוליות של התקופה בה כתבו ×כן היתה ×¡×ª×’×¨× ×™×ª, ×©×ž×¨× ×™×ª ועבשה.
×”×›× ×¡×™×” הקתולית, ×©×”×ª× ×•×“×“×” במשך שתי המ×ות של×חר הסכיזמה הגדולה (1378), התעוררה בבהלה ×¢× ×”×¨×¤×•×¨×ž×¦×™×” וגילתה ×©×”×¨×¤×•×¨×ž×˜×•×¨×™× ×‘×¨×—×• לה ×¢× ×—×œ×§ × ×™×›×¨ מהמ××ž×™× ×™×. יצוין שכמה ×ž×”×¨×¤×•×¨×ž×˜×•×¨×™× ×”×ž×•×‘×™×œ×™× â€“ לותר וקלווין – היו מצי×ות ×§×˜× ×•×ª מ×ד, ×©×‘×ž×•×‘× ×™× ×¨×‘×™× ×”×™×• הרבה יותר ×¡×ª×’×¨× ×™× ×•×©×ž×¨× ×™× ×ž×”×›× ×¡×™×” עצמה. ×”× ×’× ×”×™×• ×§× ××™× ×”×¨×‘×” יותר: ×–'× ×‘×” של קלווין יכלה ללמד ×ת טהר×ן של ×—×•×ž×™×™× ×™ כמה וכמה דברי×.
×‘× ×¡×™×•×Ÿ להגן על עצמה, × ×›× ×¡×” ×”×›× ×¡×™×” לשלב ×”×§×•× ×˜×¨×”-רפורמציה (×ו, בקרב תומכיה, "הרפורמציה הקתולית"), ש×פשר לציין ×ת תחילתו בוועידת ×˜×¨× ×˜ (1545). ×”×›× ×¡×™×” הפכה לגוף הרבה יותר הדוק, הקפידה הרבה יותר על ×”×“×•×§×˜×¨×™× ×” שלה, והפכה להרבה פחות ×¡×•×‘×œ× ×™×ª כלפי דעות חריגות מצד המ××ž×™× ×™×. ×”×¦× ×–×•×¨×” על ספרי×, שעד ××– היתה רופפת ×× ×‘×›×œ×œ, הפכה ×œ×—×•× ×§×ª; ×”×כיפה הקתולית הפכה להיסטרית. ×× ×‘×¢×‘×¨ די ×”×™×” ×œ×›× ×¡×™×” בכך ×©×”×”×ž×•× ×™× ×™×§×‘×œ×• ×ת ברכתה ו×ת מרותה, עכשיו ×”×™× ×’× ×¦×™×¤×ª×” לשמוע ×ž×”× ×©×”×™× ×¦×•×“×§×ª. התהליך המיוסר ×”×–×”, ×©×”×‘×™× ×‘×ž×”×™×¨×•×ª לפיגורן של ×”×ž×“×™× ×•×ª הקתוליות, ×”×’×™×¢ לשי×ו בהחלטה שהתקבלה בוועידת הוותיק×ן הר××©×•× ×”, ב-1870, על פיה ×”×פיפיור ××™× ×• יכול לטעות. ההחלטה המדויקת מסוייגת הרבה יותר, ועד ×›×” השתמש רק ×פיפיור ×חד בסמכות זו, ×בל קשה לחשוב על החלטה מתריסה יותר ×›× ×’×“ הרוח המדעית של המ××” ×”-19.
מתקבל ×”×¨×•×©× ×©×›×ž×• ×”×›× ×¡×™×” בעת ×¨×§×‘×•× ×”, ×’× ×”×¦×™×•× ×•×ª מגיעה כעת לשלב שבו ×”×™× ×ž× ×¡×” לכפות ×ת עמדותיה.
* * * * *
מותר ×”×™×” לפטור ×‘× ×—×¨×ª בוז ×ת ×”×‘×•×ž×™× ×”×¢×œ ×§×•×œ×™×™× ×©×”×©×ž×™×¢ גדעון סער ×¢× ×›× ×™×¡×ª×• לתפקיד שר ×”×—×™× ×•×š. ×”×•× ×¨×•×¦×” שבבתי הספר ישירו ×ת ×”×”×ž× ×•×Ÿ כל בוקר. ×“×•×•×§× ×ת ×–×” ×”×•× ×”×¢×ª×™×§ מ×רה"ב, ×›× ×¨××” תוך ×©×”×•× ×©×•×›×— – כמה × ×•×— – ×©×©× ×ª×œ×ž×™×“×™× ×”×ž×‘×§×©×™× ×¤×˜×•×¨ מהשירה ×’× ×ž×§×‘×œ×™× ×ותו. × ×•. ×’× ×œ×™×ž×•×¨ ×œ×‘× ×ª רצתה. ×–×•×›×¨×™× ×ת לימור ×œ×‘× ×ª? כמה טוב שכבר ל×, ××”?
×בל × ×¨××” ×©× ×—×¨×•×ª הבוז ×œ× ×‘×ž×§×•×ž×Ÿ, ושסער יצליח להתגבר ×’× ×חד ×”×ž×ž×¡×“×™× ×”×ž×¡×•××‘×™× ×‘×™×•×ª×¨ בישר×ל, ×–×” של המורי×. רוח ציבורית ×—×–×§×” מ×חוריו, ×•×›×©×”×•× ×¨×•×¦×” ×œ×”×¢× ×™×§ ×ž×¢× ×§×™ ×”×¦×˜×™×™× ×•×ª לבתי ספר ×©×©×•×œ×—×™× ×™×•×ª×¨ ×—×™×™×œ×™× ×œ×¦×‘×, ×”×•× ×ž×¦×œ×™×— לשלב ×©× ×™ הלכי רוח: ×”×חד, ×–×” ההיסטרי מחשש ל"השתמטות" בלתי קיימת, ×•×”×©× ×™ – ×–×” שרוצה יותר משמעת. בתי ספר ×©×ž×¢×ž×™×“×™× ×™×•×ª×¨ חיילי×, ×©×ž×ª×”×“×¨×™× ×‘"ערכי×" – תמיד ×¢×¨×›×™× ×œ××•×ž× ×™×™× â€“ × ×ª×¤×¡×™× ×›×™×•×ª×¨ ממושמעי×.
×ין ספק שהגיע הזמן לקצת יותר משמעת כלפי ×”×‘×¨×‘×¨×™× ×”×§×˜× ×™×. ספק ×× ×”×¦×¢×“×™× ×©×œ סער יועילו בהרבה: הבעיה ×”×™× ×œ× ×‘×ž×¢×¨×›×ª ×”×—×™× ×•×š, ×©× ×¢×” ×ž×ž×™×œ× ×‘×ž×”×™×¨×•×ª של קרחון. הבעיה ×”×™× ×‘×—×‘×¨×” הישר×לית, ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×‘×—×™× ×” בין ×”×ישי והציבורי, ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×¢×ž×™×“×” גדרות בין ×”×”×ª× ×”×’×•×ª המותרת ברשות הפרט ובפרהסיה; שקידשה ×ת התפיסה של ××“× ×œ××“× ×–×ב, שגידלה דורות על התפיסה ש"×–×” ×’'×•× ×’×œ ×©× ×‘×—×•×¥", ומשמי ×©× ×—×ž×“ × ×“×¨×¡; ×”×לימות של ×”×™×œ×“×™× ×”×™× ××œ×™×ž×•×ª× ×©×œ מי שלמדו ×©×”×¤×’× ×ª כוח ×”×™× ×מצעי לגיטימי, ושמצ×ו ×ת ×¢×¦×ž× ×›×œ×•××™× ×•×ž×©×•×¢×ž×ž×™× ×¢×“ מוות במשך חלק × ×™×›×¨ ×ž×”×™×•× â€“ כלו××™× ×™×—×“×™×• ×¢× ×§×•×¨×‘× ×•×ª ×¤×•×˜× ×¦×™×ליי×. החברה הישר×לית זקוקה למהפכה תפיסתית. בית הספר, המוסד המבוזה ביותר ×‘×ž×“×™× ×” – ×œ×¢×™×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª בצדק – ×œ× ×™×•×›×œ להוביל ×ותה. סער, שר ×ביון, צל חולף, על ×חת כמה וכמה של×.
×בל ×”×•× ×™×•×›×œ לחזק מגמות קיימות. הפטישיזציה של הכוחות ×”×ž×–×•×™× ×™× ×ž×ª×’×‘×¨×ª והולכת ×ž×©× ×” ×œ×©× ×” – וב×ופן ×œ× ×ž×¤×ª×™×¢, ×”×™× ×ž×ª×’×‘×¨×ª ככל שמתברר ×©×”× ××™× × ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×‘×¦×¢ ×ת תפקיד×. ×‘×ž×§×•× ×œ×”×ª×ž×•×“×“ ×¢× ×”×‘×¢×™×” הזו, ×ž×¢×“×™×¤×™× ×œ×”×ª×ž×•×“×“ ×¢× ×ž×™ ×©×ž×¦×‘×™×¢×™× ×¢×œ×™×”, וממצי××™× ×ויב חדש ×•×œ× ×§×™×™×: הקול××§×™× ×©×œ× ×•, ×”"משתמטי×".
המשתמטי×, כמו שמ××œ× ×™× ×‘×›×œ×œ, × ×ª×¤×¡×™× ×›× ×”× ×ª× ×™×, ×‘×•×’×“× ×™×™×, תלושי×, חסרי קשר לחברה בה ×”× ×—×™×™× ×•×¤×•×¢×œ×™× ×œ×”×—×¨×‘×ª×”. ×”× ×‘×• ×–×ž× ×™×ª ×§×¤×™×˜×œ×™×¡×˜×™× ×œ×¢×™×œ×, ×©×ž× ×¦×œ×™× ×ת ×”×©× ×™× ×©×”×¨×•×•×™×—×• לעשיית רווח, ×•×§×•×ž×•× ×™×¡×˜×™×-×× ×˜×™-×’×œ×•×‘×œ×™×¡×˜×™× ×ž×“×•×¤×œ×ž×™×. ×”× × ×ª×¤×¡×™× ×›×¤×¨×•×¦×™× ×ž×™× ×™×ª ומתו××¨×™× ×¤×¢× ×חר ×¤×¢× ×›×‘×¢×œ×™ × ×˜×™×•×ª הומוסקסו×ליות. כלומר, בדיוק כמו השמ××œ× ×™×, ×”× ×”×¤×›×• ×œ×ž×•×©× ×”×©× ××” של הימין ×”×× ×˜×™×©×ž×™ בישר×ל. הקבוצה היחידה ×”×©× ×•××” יותר ×”×™× ×–×• של ×—×™×™×œ×™× ×œ×©×¢×‘×¨ ×©×ž×¦×‘×™×¢×™× ×¢×œ פעולותיו ×”×מיתיות של הצב×.
סער מחזק ×ת ההסתה. תפקידו של בית הספר – ×”×•× ×œ× ×ž×‘×¦×¢ ×ותו, ×בל ×–×” תפקידו – ×”×•× ×œ×”×›×™×Ÿ ×ת התלמיד לחיי×. ×œ×”×•×¦×™× ×ותו ×œ×¢×•×œ× ×¢× ×§×•×¨×¤×•×¡ ידע ×ž×™× ×™×ž×œ×™ שהכרחי לקיומו בחברה הישר×לית. סער, בתמיכת ציבור מוסת, ×ž×©× ×” ×ת תפקיד בית הספר: מעתה, תפקידו ××™× × ×• להכין ×ת התלמיד לחיי×, ××œ× ×œ×”×›×™×Ÿ חייל ממושמע, בשר ×ª×•×ª×—×™× ×©×œ× ×™×ª×œ×•× ×Ÿ ויתגייס ×›× ×“×¨×©. ×ופק חייו של התלמיד ×ž×¦×•×ž×¦× ×ž×©×ž×¢×•×ª×™×ª, ושלוש ×”×©× ×™× ×©×ž×™×“ ל×חר גמר ×”×œ×™×ž×•×“×™× ×”×•×¤×›×•×ª ×œ×©× ×™× ×”×—×©×•×‘×•×ª ביותר בחייו.
סער הודיע ×›×™ ×”×•× ×™×’×‘×™×¨ משמעותית ×ת לימודי "מורשת ישר×ל ×•×”×¦×™×•× ×•×ª" בבתי הספר. ×’× ×›×š ×”× ×¢×•×¡×§×™× ×‘×”× ×œ×œ× ×”×¤×¡×§: כל ×©× ×”, כפי שציין ספי רכלבסקי, ×œ×•×ž×“×™× ×¢×œ "×—×’×™ ישר×ל" ×•×¡×•×¤×’×™× ×§×¦×ª ××™× ×“×•×§×˜×¨×™× ×¦×™×” ×ž×ª×§×¨×‘× ×ª ב×מצעות×. למה סער רוצה להגביר ×ת ×ספקת ×”×¡× ×‘×ž×™×? ×›×™ ×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×™×•×¨×§×™× ×ת ×”×ž×™× ×•× ×™× ×”× ×•×›×—×™×™×. "×¦×™×•× ×•×ª" הפכה ×œ×ž×•×©× ×œ×œ×¢×’ עוד בימי הפלמ"×—, וככל ×©×ž× ×¡×™× ×œ×לץ ×ת ×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×œ×©× ×Ÿ ×ת "מורשת×", ×”× ×ž×•××¡×™× ×‘×”. ××– ×ולי, ×× × ×’×‘×™×¨ ×ת ×”×ž×™× ×•×Ÿ, ×× × ×לץ כל תלמיד לבקר בירושלי×, ×”×•× ×™×‘×™×Ÿ ×©×”×•× ×œ× ×—×™ ×‘×ž×“×™× ×” חופשית, ××œ× ×‘×ž×“×™× ×” שיש לה ×ידי×ולוגיה רשמית.
סביר שכפיית ×”×ידי×ולוגיה רק תוביל לעליה בלעג ובכפירה – ×–×” מה שקרה ב×רצות קתוליות וב×רצות ×§×•×ž×•× ×™×¡×˜×™×•×ª – ×בל קומיס××¨×™× × ×•×¡×— סער ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×‘×™× ×• ×–×ת. כל ×ידי×ולוגיה ×©× ×לצת לצווח ×©×”×™× ×¦×•×“×§×ª ולהפעיל כוח ×œ×©× ×›×š, יודעת בתוך תוכה שהדבר רחוק מלהיות × ×›×•×Ÿ. התקשורת ××ž× × ×ž×¤×¨×™×¢×” ×œ×˜×™×¤×•×¡×™× ×ž×¡×•×’×• של סער מדי ×¤×¢× â€“ בעיקר ×‘×ª×›× ×™×•×ª ס×טירה, כמעט ××£ ×¤×¢× ×œ× ×‘×ª×›× ×™×•×ª "×¨×¦×™× ×™×•×ª" – ×בל ×”×™× ×”×¨×‘×” יותר ×©×•×‘× ×™×¡×˜×™×ª משהימין מצייר ×ותה, ובדרך כלל מתייצבת ×וטומטית לימין השלטון. ×œ×“×•×’×ž× ×¢×›×©×•×•×™×ª, ר×ו המ××ž×¨×™× ×”×ž×ª×œ×”×ž×™× ×¢×œ "בתי הספר ×”×§×¨×‘×™×™× ×‘×™×•×ª×¨"; ר×ו העובדה ×©×”×˜×¢× ×•×ª של "×©×•×‘×¨×™× ×©×ª×™×§×”" צוטטו כמעט ×ך ורק בטורי×, וכמעט ×©×œ× ×‘×™×“×™×¢×•×ª החדשותיות ×ודותיהן.
כמובן, ההחלטה של סער לתעדף תקציבית בתי ספר ×©×ž×™×™×¦×¨×™× ×™×•×ª×¨ בשר ×ª×•×ª×—×™× ×”×™× ×’× ×¤×’×™×¢×” בבתי הספר הערביי×. ×”×, ×חרי הכל, ×œ× ×‘×ž×©×—×§ ×”×–×”. ×•×›×©×”× ×ž× ×¡×™× ×œ×”×’×™×¢ לשירות ל×ומי, ×”× × ×“×—×™×. כמו השטיק ×”×חרון של ליברמן – שמיועד ×œ× ×¤×•×ª ×¢×¨×‘×™× ×ž×§×•×¨×¡ ×”×¦×•×¢×¨×™× ×©×œ משרד החוץ; החרדי×, כרגיל, ×›× ×¨××” יסתדרו – מדובר בעוד קצת הדרה של ערביי ישר×ל.
על כן מ×לף ×”×™×” ×œ×§×¨×•× ×ת הר×יון ×©×”×¢× ×™×§ סער בסוף השבוע למוסף של "ידיעות". במקביל לחיזוק המורשת ×”×¦×™×•× ×™×ª במגזר היהודי, ×”×•× ×ומר, ×”×•× ×™×¤×¢×œ ל"חיזוק ×”×זרחות". תודה לסער, שמבלי ×ž×©×™× ×‘×™×¦×¢ ×ת ×”×”× ×’×“×” בין ×¦×™×•× ×•×ª ו×זרחות: ×”×חת ×ª× ×•×¢×” ל××•×ž× ×™×ª של יודן ×וּבֶּר ×ַלֶעס, שש×בה רבות מהל××•×ž× ×•×ª המזרח ×ירופית בין שתי המלחמות, ש××™× × ×” מסוגלת לקבל ×ת הבלתי-יהודי כשווה, ×ותה מציע סער ×œ×‘× ×™ ×’×–×¢ ×”××“×•× ×™×; ×”×חרת, תפיסה שלווה ש×ומרת שכל ×”××–×¨×—×™× ×©×•×•×™× ×‘×–×›×•×™×•×ª×™×”× ×•×‘×—×•×‘×•×ª×™×”× â€“ ו×ותה, כמובן, מציע סער ל×× ×©×™× ×©×”×•× ×©×•×§×“ על דחיקת×. ×”×¢×¨×‘×™× ×™×¦×˜×¨×›×• להיות ××–×¨×—×™× ×™×•×ª×¨, ×”×™×”×•×“×™× â€“ ×™×”×•×“×™× ×™×•×ª×¨. ×ין ספק שזה יעבוד.
ו×ולי הדבר המפחיד ביותר, ×ž×‘×—×™× ×ª סער, ×”×•× ×©×–×” ×כן יקרה: ש××–×¨×—×™× ×¢×¨×‘×™× ×™×ª×—×™×œ×• להגיע ×‘×”×ž×•× ×™×”× ×œ×œ×©×›×•×ª הגיוס ולמשרדי הגיוס הל×ומי ולדרוש בתוקף שיקבלו ×ות×, ×©×”× ×¨×•×¦×™× ×œ×”×™×•×ª ×זרחי×. הרי ככל שהפכו ערביי ישר×ל ל××–×¨×—×™× ×™×•×ª×¨, ×‘×©× ×•×ª ×”×©×‘×¢×™× ×•×”×©×ž×•× ×™×, הפכו ×”×™×”×•×“×™× ×œ×™×”×•×“×™× ×™×•×ª×¨ – עד הפיצוץ הגדול בימי ×הוד ברק וטבח ×וקטובר. מ××–, ×œ×©×ž×—×ª× ×©×œ הסער'×™× ×•×”×¨×עד סלח'×™×, שתי הקבוצות מתרחקות במהירות זו מזו.
עד שיגיע הפיצוץ הגו×ל. × ×—×ž×ª ×¢× ×™×™×: לפחות שר ×”×—×™× ×•×š ×”×•× ×œ× ×‘×•×’×™.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: הב×× ×¨ בצד שמ×ל הוחלף, ברוח הזמן. תודה לעדי ×’×™× ×ª על עבודה משובחת כתמיד.
(יוסי גורביץ)