"×”×גדה השחורה", ×—×‘×™×‘×ª× ×•×™×¦×™×¨×ª× ×©×œ ×”×”×™×¡×˜×•×¨×™×•× ×™× ×”×¤×¨×•×˜×¡×˜× ×˜×™×-×œ×™×‘×¨×œ×™× ×©×œ תקופות ×”× ×ורות, ציירה ×ת ימי ×”×‘×™× ×™×™× ×›"תקופת החושך". ימי ×”×‘×™× ×™×™× ×”×™×• הרבה יותר ×¨×‘×’×•× ×™×™× ×•××£ ×¤×ª×•×—×™× ×ž×©×ª×™×רו ××•×ª× ×”×”×™×¡×˜×•×¨×™×•× ×™× ×”×¤×¨×•×˜×¡×˜× ×˜×™×, ×•× ×¨××” ×©×”× × ×¤×œ×• למלכודת עתיקה: ×”× ×ª×™×רו תקופה קדומה ×›×ילו היתה בת ×–×ž× ×. והקתוליות של התקופה בה כתבו ×כן היתה ×¡×ª×’×¨× ×™×ª, ×©×ž×¨× ×™×ª ועבשה.
×”×›× ×¡×™×” הקתולית, ×©×”×ª× ×•×“×“×” במשך שתי המ×ות של×חר הסכיזמה הגדולה (1378), התעוררה בבהלה ×¢× ×”×¨×¤×•×¨×ž×¦×™×” וגילתה ×©×”×¨×¤×•×¨×ž×˜×•×¨×™× ×‘×¨×—×• לה ×¢× ×—×œ×§ × ×™×›×¨ מהמ××ž×™× ×™×. יצוין שכמה ×ž×”×¨×¤×•×¨×ž×˜×•×¨×™× ×”×ž×•×‘×™×œ×™× â€“ לותר וקלווין – היו מצי×ות ×§×˜× ×•×ª מ×ד, ×©×‘×ž×•×‘× ×™× ×¨×‘×™× ×”×™×• הרבה יותר ×¡×ª×’×¨× ×™× ×•×©×ž×¨× ×™× ×ž×”×›× ×¡×™×” עצמה. ×”× ×’× ×”×™×• ×§× ××™× ×”×¨×‘×” יותר: ×–'× ×‘×” של קלווין יכלה ללמד ×ת טהר×ן של ×—×•×ž×™×™× ×™ כמה וכמה דברי×.
×‘× ×¡×™×•×Ÿ להגן על עצמה, × ×›× ×¡×” ×”×›× ×¡×™×” לשלב ×”×§×•× ×˜×¨×”-רפורמציה (×ו, בקרב תומכיה, "הרפורמציה הקתולית"), ש×פשר לציין ×ת תחילתו בוועידת ×˜×¨× ×˜ (1545). ×”×›× ×¡×™×” הפכה לגוף הרבה יותר הדוק, הקפידה הרבה יותר על ×”×“×•×§×˜×¨×™× ×” שלה, והפכה להרבה פחות ×¡×•×‘×œ× ×™×ª כלפי דעות חריגות מצד המ××ž×™× ×™×. ×”×¦× ×–×•×¨×” על ספרי×, שעד ××– היתה רופפת ×× ×‘×›×œ×œ, הפכה ×œ×—×•× ×§×ª; ×”×כיפה הקתולית הפכה להיסטרית. ×× ×‘×¢×‘×¨ די ×”×™×” ×œ×›× ×¡×™×” בכך ×©×”×”×ž×•× ×™× ×™×§×‘×œ×• ×ת ברכתה ו×ת מרותה, עכשיו ×”×™× ×’× ×¦×™×¤×ª×” לשמוע ×ž×”× ×©×”×™× ×¦×•×“×§×ª. התהליך המיוסר ×”×–×”, ×©×”×‘×™× ×‘×ž×”×™×¨×•×ª לפיגורן של ×”×ž×“×™× ×•×ª הקתוליות, ×”×’×™×¢ לשי×ו בהחלטה שהתקבלה בוועידת הוותיק×ן הר××©×•× ×”, ב-1870, על פיה ×”×פיפיור ××™× ×• יכול לטעות. ההחלטה המדויקת מסוייגת הרבה יותר, ועד ×›×” השתמש רק ×פיפיור ×חד בסמכות זו, ×בל קשה לחשוב על החלטה מתריסה יותר ×›× ×’×“ הרוח המדעית של המ××” ×”-19.
מתקבל ×”×¨×•×©× ×©×›×ž×• ×”×›× ×¡×™×” בעת ×¨×§×‘×•× ×”, ×’× ×”×¦×™×•× ×•×ª מגיעה כעת לשלב שבו ×”×™× ×ž× ×¡×” לכפות ×ת עמדותיה.
* * * * *
מותר ×”×™×” לפטור ×‘× ×—×¨×ª בוז ×ת ×”×‘×•×ž×™× ×”×¢×œ ×§×•×œ×™×™× ×©×”×©×ž×™×¢ גדעון סער ×¢× ×›× ×™×¡×ª×• לתפקיד שר ×”×—×™× ×•×š. ×”×•× ×¨×•×¦×” שבבתי הספר ישירו ×ת ×”×”×ž× ×•×Ÿ כל בוקר. ×“×•×•×§× ×ת ×–×” ×”×•× ×”×¢×ª×™×§ מ×רה"ב, ×›× ×¨××” תוך ×©×”×•× ×©×•×›×— – כמה × ×•×— – ×©×©× ×ª×œ×ž×™×“×™× ×”×ž×‘×§×©×™× ×¤×˜×•×¨ מהשירה ×’× ×ž×§×‘×œ×™× ×ותו. × ×•. ×’× ×œ×™×ž×•×¨ ×œ×‘× ×ª רצתה. ×–×•×›×¨×™× ×ת לימור ×œ×‘× ×ª? כמה טוב שכבר ל×, ××”?
×בל × ×¨××” ×©× ×—×¨×•×ª הבוז ×œ× ×‘×ž×§×•×ž×Ÿ, ושסער יצליח להתגבר ×’× ×חד ×”×ž×ž×¡×“×™× ×”×ž×¡×•××‘×™× ×‘×™×•×ª×¨ בישר×ל, ×–×” של המורי×. רוח ציבורית ×—×–×§×” מ×חוריו, ×•×›×©×”×•× ×¨×•×¦×” ×œ×”×¢× ×™×§ ×ž×¢× ×§×™ ×”×¦×˜×™×™× ×•×ª לבתי ספר ×©×©×•×œ×—×™× ×™×•×ª×¨ ×—×™×™×œ×™× ×œ×¦×‘×, ×”×•× ×ž×¦×œ×™×— לשלב ×©× ×™ הלכי רוח: ×”×חד, ×–×” ההיסטרי מחשש ל"השתמטות" בלתי קיימת, ×•×”×©× ×™ – ×–×” שרוצה יותר משמעת. בתי ספר ×©×ž×¢×ž×™×“×™× ×™×•×ª×¨ חיילי×, ×©×ž×ª×”×“×¨×™× ×‘"ערכי×" – תמיד ×¢×¨×›×™× ×œ××•×ž× ×™×™× â€“ × ×ª×¤×¡×™× ×›×™×•×ª×¨ ממושמעי×.
×ין ספק שהגיע הזמן לקצת יותר משמעת כלפי ×”×‘×¨×‘×¨×™× ×”×§×˜× ×™×. ספק ×× ×”×¦×¢×“×™× ×©×œ סער יועילו בהרבה: הבעיה ×”×™× ×œ× ×‘×ž×¢×¨×›×ª ×”×—×™× ×•×š, ×©× ×¢×” ×ž×ž×™×œ× ×‘×ž×”×™×¨×•×ª של קרחון. הבעיה ×”×™× ×‘×—×‘×¨×” הישר×לית, ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×‘×—×™× ×” בין ×”×ישי והציבורי, ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×¢×ž×™×“×” גדרות בין ×”×”×ª× ×”×’×•×ª המותרת ברשות הפרט ובפרהסיה; שקידשה ×ת התפיסה של ××“× ×œ××“× ×–×ב, שגידלה דורות על התפיסה ש"×–×” ×’'×•× ×’×œ ×©× ×‘×—×•×¥", ומשמי ×©× ×—×ž×“ × ×“×¨×¡; ×”×לימות של ×”×™×œ×“×™× ×”×™× ××œ×™×ž×•×ª× ×©×œ מי שלמדו ×©×”×¤×’× ×ª כוח ×”×™× ×מצעי לגיטימי, ושמצ×ו ×ת ×¢×¦×ž× ×›×œ×•××™× ×•×ž×©×•×¢×ž×ž×™× ×¢×“ מוות במשך חלק × ×™×›×¨ ×ž×”×™×•× â€“ כלו××™× ×™×—×“×™×• ×¢× ×§×•×¨×‘× ×•×ª ×¤×•×˜× ×¦×™×ליי×. החברה הישר×לית זקוקה למהפכה תפיסתית. בית הספר, המוסד המבוזה ביותר ×‘×ž×“×™× ×” – ×œ×¢×™×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª בצדק – ×œ× ×™×•×›×œ להוביל ×ותה. סער, שר ×ביון, צל חולף, על ×חת כמה וכמה של×.
×בל ×”×•× ×™×•×›×œ לחזק מגמות קיימות. הפטישיזציה של הכוחות ×”×ž×–×•×™× ×™× ×ž×ª×’×‘×¨×ª והולכת ×ž×©× ×” ×œ×©× ×” – וב×ופן ×œ× ×ž×¤×ª×™×¢, ×”×™× ×ž×ª×’×‘×¨×ª ככל שמתברר ×©×”× ××™× × ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×‘×¦×¢ ×ת תפקיד×. ×‘×ž×§×•× ×œ×”×ª×ž×•×“×“ ×¢× ×”×‘×¢×™×” הזו, ×ž×¢×“×™×¤×™× ×œ×”×ª×ž×•×“×“ ×¢× ×ž×™ ×©×ž×¦×‘×™×¢×™× ×¢×œ×™×”, וממצי××™× ×ויב חדש ×•×œ× ×§×™×™×: הקול××§×™× ×©×œ× ×•, ×”"משתמטי×".
המשתמטי×, כמו שמ××œ× ×™× ×‘×›×œ×œ, × ×ª×¤×¡×™× ×›× ×”× ×ª× ×™×, ×‘×•×’×“× ×™×™×, תלושי×, חסרי קשר לחברה בה ×”× ×—×™×™× ×•×¤×•×¢×œ×™× ×œ×”×—×¨×‘×ª×”. ×”× ×‘×• ×–×ž× ×™×ª ×§×¤×™×˜×œ×™×¡×˜×™× ×œ×¢×™×œ×, ×©×ž× ×¦×œ×™× ×ת ×”×©× ×™× ×©×”×¨×•×•×™×—×• לעשיית רווח, ×•×§×•×ž×•× ×™×¡×˜×™×-×× ×˜×™-×’×œ×•×‘×œ×™×¡×˜×™× ×ž×“×•×¤×œ×ž×™×. ×”× × ×ª×¤×¡×™× ×›×¤×¨×•×¦×™× ×ž×™× ×™×ª ומתו××¨×™× ×¤×¢× ×חר ×¤×¢× ×›×‘×¢×œ×™ × ×˜×™×•×ª הומוסקסו×ליות. כלומר, בדיוק כמו השמ××œ× ×™×, ×”× ×”×¤×›×• ×œ×ž×•×©× ×”×©× ××” של הימין ×”×× ×˜×™×©×ž×™ בישר×ל. הקבוצה היחידה ×”×©× ×•××” יותר ×”×™× ×–×• של ×—×™×™×œ×™× ×œ×©×¢×‘×¨ ×©×ž×¦×‘×™×¢×™× ×¢×œ פעולותיו ×”×מיתיות של הצב×.
סער מחזק ×ת ההסתה. תפקידו של בית הספר – ×”×•× ×œ× ×ž×‘×¦×¢ ×ותו, ×בל ×–×” תפקידו – ×”×•× ×œ×”×›×™×Ÿ ×ת התלמיד לחיי×. ×œ×”×•×¦×™× ×ותו ×œ×¢×•×œ× ×¢× ×§×•×¨×¤×•×¡ ידע ×ž×™× ×™×ž×œ×™ שהכרחי לקיומו בחברה הישר×לית. סער, בתמיכת ציבור מוסת, ×ž×©× ×” ×ת תפקיד בית הספר: מעתה, תפקידו ××™× × ×• להכין ×ת התלמיד לחיי×, ××œ× ×œ×”×›×™×Ÿ חייל ממושמע, בשר ×ª×•×ª×—×™× ×©×œ× ×™×ª×œ×•× ×Ÿ ויתגייס ×›× ×“×¨×©. ×ופק חייו של התלמיד ×ž×¦×•×ž×¦× ×ž×©×ž×¢×•×ª×™×ª, ושלוש ×”×©× ×™× ×©×ž×™×“ ל×חר גמר ×”×œ×™×ž×•×“×™× ×”×•×¤×›×•×ª ×œ×©× ×™× ×”×—×©×•×‘×•×ª ביותר בחייו.
סער הודיע ×›×™ ×”×•× ×™×’×‘×™×¨ משמעותית ×ת לימודי "מורשת ישר×ל ×•×”×¦×™×•× ×•×ª" בבתי הספר. ×’× ×›×š ×”× ×¢×•×¡×§×™× ×‘×”× ×œ×œ× ×”×¤×¡×§: כל ×©× ×”, כפי שציין ספי רכלבסקי, ×œ×•×ž×“×™× ×¢×œ "×—×’×™ ישר×ל" ×•×¡×•×¤×’×™× ×§×¦×ª ××™× ×“×•×§×˜×¨×™× ×¦×™×” ×ž×ª×§×¨×‘× ×ª ב×מצעות×. למה סער רוצה להגביר ×ת ×ספקת ×”×¡× ×‘×ž×™×? ×›×™ ×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×™×•×¨×§×™× ×ת ×”×ž×™× ×•× ×™× ×”× ×•×›×—×™×™×. "×¦×™×•× ×•×ª" הפכה ×œ×ž×•×©× ×œ×œ×¢×’ עוד בימי הפלמ"×—, וככל ×©×ž× ×¡×™× ×œ×לץ ×ת ×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×œ×©× ×Ÿ ×ת "מורשת×", ×”× ×ž×•××¡×™× ×‘×”. ××– ×ולי, ×× × ×’×‘×™×¨ ×ת ×”×ž×™× ×•×Ÿ, ×× × ×לץ כל תלמיד לבקר בירושלי×, ×”×•× ×™×‘×™×Ÿ ×©×”×•× ×œ× ×—×™ ×‘×ž×“×™× ×” חופשית, ××œ× ×‘×ž×“×™× ×” שיש לה ×ידי×ולוגיה רשמית.
סביר שכפיית ×”×ידי×ולוגיה רק תוביל לעליה בלעג ובכפירה – ×–×” מה שקרה ב×רצות קתוליות וב×רצות ×§×•×ž×•× ×™×¡×˜×™×•×ª – ×בל קומיס××¨×™× × ×•×¡×— סער ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×‘×™× ×• ×–×ת. כל ×ידי×ולוגיה ×©× ×לצת לצווח ×©×”×™× ×¦×•×“×§×ª ולהפעיל כוח ×œ×©× ×›×š, יודעת בתוך תוכה שהדבר רחוק מלהיות × ×›×•×Ÿ. התקשורת ××ž× × ×ž×¤×¨×™×¢×” ×œ×˜×™×¤×•×¡×™× ×ž×¡×•×’×• של סער מדי ×¤×¢× â€“ בעיקר ×‘×ª×›× ×™×•×ª ס×טירה, כמעט ××£ ×¤×¢× ×œ× ×‘×ª×›× ×™×•×ª "×¨×¦×™× ×™×•×ª" – ×בל ×”×™× ×”×¨×‘×” יותר ×©×•×‘× ×™×¡×˜×™×ª משהימין מצייר ×ותה, ובדרך כלל מתייצבת ×וטומטית לימין השלטון. ×œ×“×•×’×ž× ×¢×›×©×•×•×™×ª, ר×ו המ××ž×¨×™× ×”×ž×ª×œ×”×ž×™× ×¢×œ "בתי הספר ×”×§×¨×‘×™×™× ×‘×™×•×ª×¨"; ר×ו העובדה ×©×”×˜×¢× ×•×ª של "×©×•×‘×¨×™× ×©×ª×™×§×”" צוטטו כמעט ×ך ורק בטורי×, וכמעט ×©×œ× ×‘×™×“×™×¢×•×ª החדשותיות ×ודותיהן.
כמובן, ההחלטה של סער לתעדף תקציבית בתי ספר ×©×ž×™×™×¦×¨×™× ×™×•×ª×¨ בשר ×ª×•×ª×—×™× ×”×™× ×’× ×¤×’×™×¢×” בבתי הספר הערביי×. ×”×, ×חרי הכל, ×œ× ×‘×ž×©×—×§ ×”×–×”. ×•×›×©×”× ×ž× ×¡×™× ×œ×”×’×™×¢ לשירות ל×ומי, ×”× × ×“×—×™×. כמו השטיק ×”×חרון של ליברמן – שמיועד ×œ× ×¤×•×ª ×¢×¨×‘×™× ×ž×§×•×¨×¡ ×”×¦×•×¢×¨×™× ×©×œ משרד החוץ; החרדי×, כרגיל, ×›× ×¨××” יסתדרו – מדובר בעוד קצת הדרה של ערביי ישר×ל.
על כן מ×לף ×”×™×” ×œ×§×¨×•× ×ת הר×יון ×©×”×¢× ×™×§ סער בסוף השבוע למוסף של "ידיעות". במקביל לחיזוק המורשת ×”×¦×™×•× ×™×ª במגזר היהודי, ×”×•× ×ומר, ×”×•× ×™×¤×¢×œ ל"חיזוק ×”×זרחות". תודה לסער, שמבלי ×ž×©×™× ×‘×™×¦×¢ ×ת ×”×”× ×’×“×” בין ×¦×™×•× ×•×ª ו×זרחות: ×”×חת ×ª× ×•×¢×” ל××•×ž× ×™×ª של יודן ×וּבֶּר ×ַלֶעס, שש×בה רבות מהל××•×ž× ×•×ª המזרח ×ירופית בין שתי המלחמות, ש××™× × ×” מסוגלת לקבל ×ת הבלתי-יהודי כשווה, ×ותה מציע סער ×œ×‘× ×™ ×’×–×¢ ×”××“×•× ×™×; ×”×חרת, תפיסה שלווה ש×ומרת שכל ×”××–×¨×—×™× ×©×•×•×™× ×‘×–×›×•×™×•×ª×™×”× ×•×‘×—×•×‘×•×ª×™×”× â€“ ו×ותה, כמובן, מציע סער ל×× ×©×™× ×©×”×•× ×©×•×§×“ על דחיקת×. ×”×¢×¨×‘×™× ×™×¦×˜×¨×›×• להיות ××–×¨×—×™× ×™×•×ª×¨, ×”×™×”×•×“×™× â€“ ×™×”×•×“×™× ×™×•×ª×¨. ×ין ספק שזה יעבוד.
ו×ולי הדבר המפחיד ביותר, ×ž×‘×—×™× ×ª סער, ×”×•× ×©×–×” ×כן יקרה: ש××–×¨×—×™× ×¢×¨×‘×™× ×™×ª×—×™×œ×• להגיע ×‘×”×ž×•× ×™×”× ×œ×œ×©×›×•×ª הגיוס ולמשרדי הגיוס הל×ומי ולדרוש בתוקף שיקבלו ×ות×, ×©×”× ×¨×•×¦×™× ×œ×”×™×•×ª ×זרחי×. הרי ככל שהפכו ערביי ישר×ל ל××–×¨×—×™× ×™×•×ª×¨, ×‘×©× ×•×ª ×”×©×‘×¢×™× ×•×”×©×ž×•× ×™×, הפכו ×”×™×”×•×“×™× ×œ×™×”×•×“×™× ×™×•×ª×¨ – עד הפיצוץ הגדול בימי ×הוד ברק וטבח ×וקטובר. מ××–, ×œ×©×ž×—×ª× ×©×œ הסער'×™× ×•×”×¨×עד סלח'×™×, שתי הקבוצות מתרחקות במהירות זו מזו.
עד שיגיע הפיצוץ הגו×ל. × ×—×ž×ª ×¢× ×™×™×: לפחות שר ×”×—×™× ×•×š ×”×•× ×œ× ×‘×•×’×™.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: הב×× ×¨ בצד שמ×ל הוחלף, ברוח הזמן. תודה לעדי ×’×™× ×ª על עבודה משובחת כתמיד.
(יוסי גורביץ)
יוסי, כל הכבוד.
התגובה שלך by ×™×”×•× ×ª×Ÿ — 29 באוגוסט 2009 @ 13:38
כמו שכתבת ×”×§×•× ×˜×¨×” רפורמציה ×”×™× ×” תגובה של פחד השלטון ×”×¦×™×•× ×™ ×ž×¤× ×™ קריסת ×”×ידי×ולוגיה שלו, שמוביל להחרפת ×”×¡× ×§×¦×™×•×ª ×›× ×’×“ קולות המח××” המעטי×.
גדעון לוי כתב ×תמול ×“×‘×¨×™× ×“×•×ž×™×
" התגובות ×”×¢×¦×‘× ×™×•×ª ×•×”×ª×•×§×¤× ×™×•×ª של ישר×ל הרשמית והעממית החריפו ב××—×¨×•× ×”. …כל מה ×©×œ× ×ž×ª×™×™×©×¨ ×¢× ×”×§×• הרשמי הל××•×ž× ×™, סופג ×›×ן ×§×™×ª×•× ×•×ª של דה-לגיטימציה ×•×©× ××”. זהו סימן מעודד. רק כשהקרקע בוערת תחת הרגליי×, התגובות הופכות ל×לימות יותר ויותר."
ו×× ×™ פשוט ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ ממה ×”× ×›×œ כך ×ž×¤×—×“×™× ×¤×ª×ו×, ×”×“×‘×¨×™× ×©× ×™×‘ ×מר ×œ× ×§×™×¦×•× ×™×™× ×‘×ž×™×•×—×“ ×•×“×‘×¨×™× ×“×•×ž×™× × ×מרו כבר בעבר, ×בל ×”×וירה ×›×™×•× ×”×™× ×œ××•×ž× ×™×ª בהרבה והתגובה מפתיעה בעוצמתה. הלוו××™ שזה ×”×™×” סימן לחולשת המשטר ×בל קשה לי לר×ות מ×יפה מגיעה ×”×¡×›× ×”.
התגובה שלך by ×’'ו — 29 באוגוסט 2009 @ 13:55
×›×™ יש פה התפרקות ×ž× ×›×¡×™× ×©×ž×”×•×•×™× ×ת הבסיס ללגיטימציה של ×”×ידי×ולוגיה. ×”"השתמטות" ×ž×”×¦×‘× ×•×‘×¢×¨×•×ª בתחומי ליבה כמו "×¦×™×•× ×•×ª" ו"מורשת" ×ž×©×œ×™×›×™× ×‘×ופן ישיר על ×”×ופן שבו ×”×ידי×ולוגיה הזו יכולה לקבל צידוק בחברה. ברגע שיש לך וו××§×•× ×›×–×” שבו ×ין ל××–×¨×—×™× ×ין שיקול דעת ויכולת מחשבה ביקורתית, מה יותר קל מללבות ×ת ×”×ש, לזרוק כמה סיסמ×ות ×œ×™×‘×¨×ž× ×™×•×ª פשיסטיות ולתת לבוגי לה××©×™× ×ת ×”×ליטות והתקשורת?
התגובה שלך by ×™×”×•× ×ª×Ÿ — 29 באוגוסט 2009 @ 15:30
ל×. מה שקרה ×”×•× ×©×ידי×ולוגיית ×וסלו הופרכה ב××™× ×ª×™×¤×“×” ×”×©× ×™×™×” ובטרור הרקטי על שדרות, ועל כן מה שהיה ×¤×¢× ×”×–×¨× ×”×ž×¨×›×–×™ בשמ×ל פשוט שותק. ובצדק.
בלי ××ž×•× ×” ×¢×–×” בצדקת הדרך וב×ווילות וברוע של כל מי שחושב ×חרת, ×ין שמ×ל, וכרגע המצב ×”×•× ×©×™×© עובדות ×©×œ× ×ž×פשרות ×œ× ××ž×•× ×”, ×•×œ× ×–×œ×–×•×œ ×‘×™×¨×™×‘×™× ×¨×¢×™×•× ×™×™×.
התגובה שלך by סמולן — 30 באוגוסט 2009 @ 0:08
×–×” די מגוחך ×©× ×¢×™×ž×” של שיר ×¢× ×ž×•×œ×“×‘×™ ("הסוס והעגלה") ×¢× ×ž×™×œ×™× ×ª×ž×•×”×•×ª שכתב ×יזשהו ×לכוהוליסט ×‘×¨×•×ž× ×™×” ×מורות לייצג ×ת ישר×ל ×ו ×ת "היהודי×". ×בל ×–×” ×”×בסורד של הל××•×ž× ×•×ª. לך תבין…
התגובה שלך by ×ž× ×™ ל — 29 באוגוסט 2009 @ 16:07
מה "תמוה" ×‘×ž×™×œ×™× ×©×œ השיר?
התגובה שלך by גדי ××œ×›×¡× ×“×¨×•×‘×™×¥' — 30 באוגוסט 2009 @ 9:04
סת×, ×¢× ×™×™×Ÿ סובייקטיבי. כל הקטע ×”×–×” של "× ×¤×© יהודי"… מה ×–×” × ×¤×©? וה××œ×¤×™×™× ×©× ×” ×”×לה… מיתוס הגלות הידוע… ×œ× ×ž×“×‘×¨ ×ל כל ×חד, בקיצור…
התגובה שלך by ×ž× ×™ ל — 30 באוגוסט 2009 @ 13:34
ויקיפדיה: "בפסיכולוגיה, ×”× ×¤×© ×”×™× ×”×ž×¢×’×œ ×”×¤× ×™×ž×™ של ×”"×× ×™", המוקף רגשות, ×ª×›×•× ×•×ª, ×–×™×›×¨×•× ×•×ª, יכולות פיזיות, ×ישיות וכדומה."
×œ× × ×¨××” לי בעייתי.
השיר ×œ× ×—×™×™×‘ לדבר ×לייך, ×בל ×–×” ×œ× ×”×•×¤×š ×ותו לתמוה.
התגובה שלך by גדי ××œ×›×¡× ×“×¨×•×‘×™×¥' — 30 באוגוסט 2009 @ 15:42
×œ×¤×¢×ž×™× ×× ×™ חושב ×©×œ×•×œ× ×”×™×• ×ž× ×¡×™× ×œ×›×¤×•×ª עלי ל×ומיות במערכת ×”×—×™× ×•×š עוד הייתי עלול להיות ל×ומי-לייט…
בקשר לימי ×”×‘×™× ×™×™× ×‘×ירופה, ×× ×™ עדיין × ×•×˜×” לחשוב שהתקופה חשוכה יותר מ×לו ש×חריה (×œ× ×ž×¤×ª×™×¢), יותר ×ž×–×ž× ×™× ×–×”×™× ×‘×ž×§×•×ž×•×ª ××—×¨×™× ×•××£ יותר מתקופות שקדמו לה (קצת מפתיע).
בחשוכה ×× ×™ מתכוון לזכויות ×”××“× ×•×—×•×¤×© המחשבה ×©× ×™×ª×Ÿ ל××“× ×”×ž×ž×•×¦×¢, ×יכות ×”×—×™×™× ×•×”×”×©×¤×¢×” של ××“× ×¢×œ מהלך חייו (× ×™×™×“×•×ª בין מעמדות), כמות ×”×× ×©×™× ×©×—×™×• במעמד ×”× ×ž×•×š, קצב ההתקדמות בתחוי הידע ×”×©×•× ×™× (בכל ×–×ת 1000 ×©× ×”..), המורשת התרבותית.
הייתי שמח לר×ות × ×ª×•× ×™× ××—×¨×™× ×× ×™×© ×ו × ×ª×•× ×™× ××—×¨×™× ×©×תה ×ž×•×¦× ×¨×œ×•×•× ×˜×™×.
התגובה שלך by × ×™×‘ — 29 באוגוסט 2009 @ 17:06
ממה ×תה מתרגש בדיוק? הרי כל שר ×—×™× ×•×š ×ž×©× ×” ×ת ×ª×•×›× ×™×ª ×”×œ×™×ž×•×“×™× ×‘×”×ª×× ×œ×”×©×§×¤×ª×• הפוליטית ושיתמה שר מן השמ×ל ××– ×’× ×”×•× ×™×©× ×” עוד ×¤×¢× ×ת ×”×ª×•×›× ×™×ª בהת×× ×œ×”×©×§×¤×ª×•. ×× ×™ חושב ×©×”×“×™×‘×•×¨×™× ×¢×œ יותר "יהדות ×•×¦×™×•× ×•×ª" היו ×¦×¤×•×™×™× ×œ×’×ž×¨×™ עוד ×›×©×™×“×¢× ×• שביבי הולך להיות רה"מ.
×× ×™ ×“×•×•×§× ×—×•×©×‘ שיש תהליך הפוך שהחברה ×©×œ× ×• הופכת להיות יותר פתוח ופחות ל×ומית, תשווה לדוגמה ×יך ×”×¢×™×ª×•× ×•×ª של השמ×ל ("דבר" בשעתו ×•×”×™×•× "×”×רץ") התייחסו למק"×™-חד"ש ×‘×©× ×•×ª ×”×—×ž×™×©×™× ×•×”×™×•×. ×ו ×§×— לדוגמה ×ת דב ×—× ×™×Ÿ, ×תה ב×מת חושב ×©×§×•×ž×•× ×™×¡×˜ ×× ×˜×™-×¦×™×•× ×™ ×”×™×” יכול לזכות ב-45 ×לף קולות במ×בק על ר×שות עיריית ת"× ×‘×©× ×•×ª החמישי×?
התגובה שלך by TIBERIVS GRACCVS — 29 באוגוסט 2009 @ 17:40
×תה ממש מעודכן.
התגובה שלך by Quercus — 29 באוגוסט 2009 @ 23:03
תיקון עובדתי קטן: ב×רה"ב ×œ× ×©×¨×™× ×ת ×”×”×ž× ×•×Ÿ מדי בוקר.
מה שכן ×¢×•×©×™× ×‘×‘×ª×™ ספר ×¦×™×‘×•×¨×™×™× (כלומר, ×לה ×©×ž×§×‘×œ×™× ×ž×™×ž×•×Ÿ פדרלי) ×”×•× ×œ×”×™×©×‘×¢ ××ž×•× ×™× ×œ×“×’×œ ×”×ž×“×™× ×” בתחילת כל ×™×•× ×œ×™×ž×•×“×™×.
× ×•×¡×— השבועה (בדקתי ×צל התלמידה המקומית) ×”×•× ×–×”:
I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the republic for which it stands, one nation, indivisible under God, with liberty and justice for all.
התלמידה ×’× ×ž×¢×“×›× ×ª ש××£ ×חד ×œ× × ×“×¨×© לצטט ×ת × ×•×¡×— שבועת ×”××ž×•× ×™×. ×œ× ×–×• בלבד שהרשות ×©×œ× ×œ×”×™×©×‘×¢ × ×™×ª× ×” לה בבית, מהוריה (×‘× ×–×•×’×™ ו×× ×™) ××œ× ×’× ×”×ž×•×¨×™× ×ž×‘×”×™×¨×™× ×œ×ורך ×”×©× ×™× ×©×ין חובה להצטרף ××œ× ×©×–×• רשות. ×× ×§×“×•×˜×œ×™×ª, ×חד ×ž×”× ×‘×—×¨×™× ×œ-school board המקומי סיפר ×œ× ×• ×›×™ בתו × ×ž× ×¢×ª ×’× ×”×™× ×ž×”×©×‘×•×¢×” הציבוריות הזו, כמו ×’× ×”×ª×œ×ž×™×“×” ו××—×™×” הגדול ועוד ×¨×‘×™× ×•×˜×•×‘×™×. ×œ× × ×¨×©×ž×• ×”×ª× ×›×œ×•×™×•×ª ל××£ ×חד ×ž×”× ×•×’× ×œ× ×œ××£ ×חד ×ž×”×¨×‘×™× ×”××—×¨×™× ×©× ×ž× ×¢×™× ×ž×”×©×‘×•×¢×” היומית.
הל××•×ž× ×™×•×ª המטורפת של ×רה"ב מתבט×ת בכך שקצת-×חרי בחירתו של בוש ×”×•× ×”×’ ×”× ×•×”×’ להישבע ××ž×•× ×™× ×œ×“×’×œ בתחילת כל ישיבה של מועצת העיר.
×× ×™ חושבת ×©×œ× ×©×ž×¢×ª×™ ×ת ×”×”×ž× ×•×Ÿ ×פילו ×¤×¢× ×חת מ××– ש×× ×™ גרה ×›×ן (2001) – על ××£ עשרות ×”×˜×§×¡×™× ×”×¨×©×ž×™×™× ×©× ×›×—×ª×™ בה×. מקומו הטבעי של ×”×”×ž× ×•×Ÿ? ×ירועי ספורט. בייסבול, בעיקר. התלמידה ×ž×¢×“×›× ×ª ×ותי ×©×”×™× *למדה* לשיר ×ת ×”×”×ž× ×•×Ÿ לצורך ×˜×§×¡×™× ×ž×¡×•×™×™×ž×™× ×©×›×•×œ×œ×™× ×ת כל בית הספר, ×בל ×©× ×¦×¤×ª×” העדפה ×¢×–×” ×צל ×”×™×œ×“×™× ×œ×©×™×¨×ª
America the Beautiful
×ž×©×•× ×©×”×•× ×¤×—×•×ª ×לי×.
כלומר, ×ין תקן מחייב בבתי הספר.
יש משהו מזעזע עוד-יותר בדרישה ×©×™×œ×“×™× ×™×©×™×¨×• מדי ×™×•× ×ž×שר שישתתפו במין מקהלה-×™×•×•× ×™×ª של הישבעות (ובפרט, מקהלה שמחייבת רק בתי ספר ×¦×™×‘×•×¨×™×™× ×•×©×ין ×©×•× ×”×ª× ×›×œ×•×ª ×œ× ×ž× ×¢×™× ×ž×ž× ×”). יש משהו × ×•×¨× ×‘×¦×•×¨×” שמוזיקה פטריוטית מזקירה (בין היתר) ×ת השערות שעל העורף ו×ת ×”×˜× ×§×™× ×©× ×©×œ×—×™× ×ל החזית.
התגובה שלך by ×©×•× ×¨× — 29 באוגוסט 2009 @ 18:46
×©×•× ×¨×: בתקופתי בבי"ס ציבורי, ×”×™×ž×™× ×™×ž×™ ×§×œ×™× ×˜×•×Ÿ, הורידו ×ת Under God לפי פסיקת בית משפט. בוש החזיר?
התגובה שלך by פילה — 30 באוגוסט 2009 @ 11:19
×œ× ×‘×˜×•×—×” מי החזיר ×ת ×–×”, ×בל התלמידה מדווחת שכך ×”×™× ×œ×ž×“×” ×ת ×–×” וכך ×מרו ×ת ×–×” בכיתתה כל ×”×©× ×™×.
×”×™× ×ž×“×•×•×—×ª ×’× ×©×”×ž×•×¨×” בכתות ד'-×”' התעסקה תמיד ×¢× ×¨×™×©×•× × ×•×›×—×•×ª והמחשב וכל דבר ×חר בזמן שבועת ×”××ž×•× ×™× ×œ×“×’×œ – ×•×ž×©×•× ×ž×” תמיד ×”×ª×¤× ×ª×” להקשיב ×›×©×”× × ×©×‘×¢×• ××ž×•× ×™× ×œ×¢×¦×ž× ×•×œ×¢×•×œ× (שבועות/×©×™×¨×™× ×©×”×ž×•×¨×” עצמה לימדה ×ות×).
× ×ª×’×¢×’×¢ מ×וד למורה הזו.
התגובה שלך by ×©×•× ×¨× — 30 באוגוסט 2009 @ 17:48
×”×›× ×¡×™×™×” הקתולית ×”×™× ×‘×¢×œ×ª השפעה ×דירה על ×”×ž×•× ×™ ×× ×©×™×. ועל ××£ ש×ין לי עובדות, ×× ×™ די בטוח ×©×”×™× ×™×•×ª×¨ עשירה מישר×ל, וייתכן מ×וד שיש לה יותר כוח פוליטי.
בקיצור, ×”× ×”×¡×ª×“×¨×• ×œ× ×¨×¢.
התגובה שלך by שקט ×בל — 29 באוגוסט 2009 @ 23:25
קצת ×וף-טופיק, ×בל:
"תפקידו של בית הספר – ×”×•× ×œ× ×ž×‘×¦×¢ ×ותו, ×בל ×–×” תפקידו – ×”×•× ×œ×”×›×™×Ÿ ×ת התלמיד לחיי×. ×œ×”×•×¦×™× ×ותו ×œ×¢×•×œ× ×¢× ×§×•×¨×¤×•×¡ ידע ×ž×™× ×™×ž×œ×™ שהכרחי לקיומו בחברה הישר×לית." ???
תפקידו של בית הספר ×”×•× ×‘×“×™×•×§ ×–×”: להכין ×ת הילד לחיות במברה צב×ית, להתרגל לעשות ×“×‘×¨×™× ×©×”×•× ×œ× ×¨×•×¦×” לעשות, ×•×œ× ×œ×œ×ž×•×“ ×©×•× ×“×‘×¨ שמועיל לו בחיי×. בשביל ×–×” המצי×ו ×ותו בפרוסיה, ובשביל ×–×” העתיקו ×ותו ב×רה"ב בתמיכת ×”×ª×¢×©×™×™× ×™× (בעיקר ×§×¨× ×’×™ ורוקפלר) שהיו ×¦×¨×™×›×™× ×¢×•×‘×“×™× ×¦×™×™×ª× ×™× ×œ×ž×¤×¢×œ×™× ×©×œ×”×.
התגובה שלך by מודי תולשששש — 30 באוגוסט 2009 @ 3:09
יש לך ×œ×™× ×§×™× / ×”×¤× ×™×•×ª כלשהן למידע ש×תה מסתמך עליו? × ×©×ž×¢ ×ž×¢× ×™×™×Ÿ.
התגובה שלך by עדיגי — 30 באוגוסט 2009 @ 10:49
×ין לי כל-כך ×œ×™× ×§×™×, ×בל חפשי מ××ž×¨×™× ×•×¡×¤×¨×™× ×©×œ:
×יו×ן ×יליץ' – כל הטקסט של deschooling society × ×ž×¦× ×‘×¨×©×ª.
ג'ון הולט
×’'ון טיילור ×’×טו – ×ת המידע על ×”×ª×¢×©×™×™× ×™× ×§×¨×תי ×צלו.
ו×× ×ת רוצה בעברית, ××– ×“× ×™ לסרי.
התגובה שלך by מודי תולשששש — 30 באוגוסט 2009 @ 11:54
×¢×•×‘×“×™× ×¦×™×™×ª× ×™×™× – ×ולי, כתוצ×ת לוו××™ מבורכת, ×ž×‘×—×™× ×ª× ×©×œ ×ª×¢×©×™×™× ×™× (ש×גב, ב×ו בערך מ××” ×©× ×” ל×חר התבססות ×—×™× ×•×š החובה ב×ירופה).
המטרה המקורית של מערכת ×”×—×™× ×•×š החובה ב×ירופה, החל מסוף המ××” 18 ותחילת המ××” ×”-19, הייתה ליצור קהילה ×œ×©×•× ×™×ª-תרבותית ×חידה. ×‘×ž×™×œ×™× ×חרות – ×”×™× × ×•×¢×“×” ליצור ×ת ×”×ומה, במובן ×”×ž×•×“×¨× ×™ ש×ותו ×× ×• מכירי×. ×œ×©× ×›×š, ×—×™× ×•×š החובה ×כן × ×™×¡×” ליצור "×זרח" – ×™×”× ×”×•× ×¦×¨×¤×ª×™, ×’×¨×ž× ×™, ×ו בריטי – שקשר סמלי של שפה ותרבות מחבר ×ותו ×¢× ×›×œ ש×ר ×זרחי ×”×ומה. לש×לה *××™×–×” ×ופי* תלבש ×”×זרחות הזו, ××™×–×” ×ופי תלבש ×”×ומה, ×”×™× ×©×לה × ×¤×¨×“×ª לחלוטין ×ž×¢×¦× ×”×¦×•×¨×š לבסס ולייצר ×ותה ב×מצעות מערכת ×”×—×™× ×•×š. ×”×ומה יכולה להיות ×©×•×•×™×•× ×™×ª (מה ×©×‘×§×•× ×˜×§×¡×˜ ישר×לי ×× ×• קור××™× ×—×‘×¨×” "×זרחית", למרות שזה ×œ× ×”×ž×•×‘×Ÿ ההיסטורי המדויק של ×”×ž×•× ×—) יותר ×ו פחות, מילטריסטית יותר ×ו פחות, דתית יותר ×ו פחות, ×•×’×–×¢× ×™×ª יותר ×ו פחות. ×ך ש×לת זהות ×”×ומה ×©×•× ×” לחלוטין מש×לת ×¢×¦× ×§×™×•×ž×”. ×בל – וזה לגבי ההערה שלך – ×™×”× ×ופייה ×שר ×™×”×™×”, ×”×™× ×—×™×™×‘×ª ליצור ×ת הקשר בין הילד, ×”×זרח-לעתיד, ובין החברה שבה ×”×•× ×—×™, ולצורך כך ×”×™× ×כן חייבת לצייד ×ותו בקורפוס של ידע ×ž×™× ×™×ž×œ×™ (ו××£ למעלה מכך) ובכישורי עבודה ×‘×¡×™×¡×™×™× ×¢×œ-×ž× ×ª שיוכל לקחת חלק ×ž×œ× ×‘×’×•×£ ×”×ומה.
התגובה שלך by Space Monkey — 30 באוגוסט 2009 @ 11:16
ממש ×œ× "תופעת לוו××™ מבורכת" – זו היתה המטרה של ×”× ×”×’×ª ×—×™× ×•×š חובה ב×רה"ב, לפחות. הכל ×”×™×” פעילות "×¤×™×œ× ×˜×¨×•×¤×™×ª" של ×ª×¢×©×™× ×™×.
×—×™× ×•×š החובה ×כן יוצר '×זרח', ×ך ×œ× ×ž×¦×™×™×“ ×ותו בידע ×ž×™× ×™×ž×œ×™: 90% מהזמן של ילדי בית הספר מתבזבז על שטויות ×©×œ× ×ž×•×¢×™×œ×•×ª ל××£ ×חד, ו×ת הש×ר קל ללמוד לבד.
התגובה שלך by מודי תולשששש — 30 באוגוסט 2009 @ 11:49
×× ×™ בכלל חושבת שהמטרה העיקרית של בית ספר (לפחות ×‘×™×ž×™× ×• ובטח ×חרי המהפכה ×”×¤×ž×™× ×™×¡×˜×™×ª) ×–×” להיות בייבי סיטר. ×חרת ×”×”×•×¨×™× ×œ× ×”×™×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×œ×›×ª לעבודה ולהמשיך ×œ×”× ×™×¢ ×ת גלגלי ×”×©×™× ×™×™× ×©×œ ×”×§×¤×™×˜×œ×™×–× (הו!).
התגובה שלך by עדיגי — 30 באוגוסט 2009 @ 20:21
×œ× ×‘×“×™×•×§. ×× ×œ× ×”×™×” בית-ספר, ×”×™×œ×“×™× ×”×™×• ×”×•×œ×›×™× ×œ×¢×‘×•×“, מה ×©×’×•×¨× ×œ×¢×•×“×£ ייצור – הצרה ×”×›×™ גדולה של הקפיטליז×.
התגובה שלך by מודי תולשששש — 31 באוגוסט 2009 @ 1:58
שמישהו יצחצח כבר ×ת ×”×©×™× ×™×™× ×”×לו. ההליטוזיס שולט (תת!..?)
התגובה שלך by בוב ×’×”"×– — 31 באוגוסט 2009 @ 9:09
הקוף החללי, ×תה בטוח שמישהו ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×” של תחילת המ××” ×”-19 ×§×™×“× ×ת הרעיון של מערכת ×—×™× ×•×š ×חידה במטרה ליצור ×ת "×”×זרח הבריטי"? ו××™×–×” "×זרח ×’×¨×ž× ×™", לעז×זל, יכול ×”×™×” להיווצר בתחילת המ××” ×”-19?
התגובה שלך by ×ž× ×™ זהבי — 30 באוגוסט 2009 @ 12:29
ביסמ×רק הל××™× ×ת מערכת ×”×—×™× ×•×š שהייתה × ×ª×•× ×” בשליטת ×”×›× ×¡×™×™×”(בעיקר ×‘×—×‘×œ×™× ×”×“×¨×•×ž×™×™× ×›×“×•×’×ž×ª בווריה). מערכת ×”×—×™× ×•×š מעצימה ×ת הזהות הל×ומית הפרטית של כל ×חד מתלמידיה וזוהי ×חת מהמטרות החשובות ביותר שלה. ×”×©× ×™×™×” ×”×™× ×œ×œ×ž×“ ×ת ×”××–×¨×—×™× ×œ×—×™×•×ª תחת משטר ×œ× ×©×™×•×•×™×•× ×™, לקבל פקודות, לציית לפקודות ולהבין ×ת מערכת ×”×כיפה של ×”×ž×“×™× ×”(כלומר-×¢×•× ×©×™×).
התגובה שלך by Mr. Kate — 30 באוגוסט 2009 @ 13:03
כל ×–×” × ×›×•×Ÿ, ×בל ×× × ×¦×™×™×Ÿ ×ת ×©× ×•×ª פעילותו של ביסמ×רק. ודרך ×גב, ×”×•× ×¤×¢×œ ל×יחוד ×’×¨×ž× ×™×” מעמדת ×§× ×¦×œ×¨ של ×ž×“×™× ×”, בה מערכת ×—×™× ×•×š כללית כבר הייתה קיימת כמה עשרות ×©× ×™× ×‘×¢×ª ×›× ×™×¡×ª×• לתפקיד.
התגובה שלך by ×ž× ×™ זהבי — 30 באוגוסט 2009 @ 13:07
××”, ותיקון עובדתי קל ×œ×ª×™×§×•× ×š העובדתי:
one nation, under God, indivisible, with liberty and justice for all.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pledge_of_Allegiance
התגובה שלך by פילה — 30 באוגוסט 2009 @ 11:23