המכיר ×ת היהדות ×”×ורתודוקסית, יודע שהיחס השלילי של ×‘× ×™ הקהילה ×œ× ×©×™× ××™× × ×• חדש, בלשון המעטה. התלמוד ×ž×œ× ×‘×מרות מבזות ('מרבה × ×©×™× ×ž×¨×‘×” כשפי×', '×ל תרבה שיחה ×¢× ×”×שה' [×•×”×›×•×•× ×”, על פי רוב ×”×¤×¨×©× ×™×, ×”×™× ×œ×שתו של ××“× â€“ יצ"×’], 'כל המלמד ×ת בתו תורה, מלמדה תפלות' ועוד ועוד), והפסיקה ההלכתית – פסיקה, ×œ× ×ž× ×”×’ – רו××” בהן ×ž× ×•×“×•×ª-למחצה.
יוסף ×§×רו כותב ב'שולחן ערוך' (×"×¢ סימן ×›×' ×' – תמיד יש מי שמבקש מקור, ××– ×”× ×”) ש"צריך ××“× ×œ×”×ª×¨×—×§ ×ž×”× ×©×™× ×ž×ד מ×ד, ו×סור לקרוץ בידיו ×ו ברגליו ולרמוז ×‘×¢×™× ×™×• ל×חד מהעריות. ו×סור לשחוק עמה, להקל ר×ש ×›× ×’×“×” ×ו להביט ביופיה. ו×פילו להריח ×‘×‘×©×ž×™× ×©×¢×œ×™×” ×סור. ו×סור להסתכל ×‘× ×©×™× ×©×¢×•×ž×“×•×ª על הכביסה. ו×סור להסתכל בבגדי ×¦×‘×¢×•× ×™× ×©×œ ×שה ×©×”×•× ×ž×›×™×¨×”, ×פילו ××™× × ×¢×œ×™×”, ×©×ž× ×™×‘×•× ×œ×”×¨×”×¨ בה. פגע ×שה בשוק, ×סור להלך ×חריה, ××œ× ×¨×¥ ומסלקה לצדדיו ×ו ל×חוריו. ×•×œ× ×™×¢×‘×•×¨ בפתח ×שה ×–×•× ×”, ×פילו ברחוק ×רבע ×מות. והמסתכל ×פילו ב×צבע ×§×˜× ×” של ×שה ×•× ×ª×›×•×™×Ÿ ×œ×™×”× ×•×ª ×ž×ž× ×”, ×›×ילו הסתכל בבית התורף שלה. ו×סור לשמוע קול ערווה ×ו לר×ות שערה. והמתכווין ל×חד מ×לו הדברי×, ×ž×›×™× ×ותו מכת מרדות…"
×סור ו×סור ו×סור: הפחד מן ×”×שה, השדה המפתה ומרבת הכשפי×, ומכוחו המ××’×™ של ×“× ×”× ×™×“×”, מהדהד בכתיבתו של הקבליסט מצפת. ספרו של ×§×רו, ×©× ×›×ª×‘ במ××” ×”-16 – תקופת ×”×©×™× ×©×œ ציד המכשפות, ×•×”×¢×•×œ× ×”×™×”×•×“×™ ×œ× ×”×™×” ×ž× ×•×ª×§ ×ž×”×¢×•×œ× ×”× ×•×¦×¨×™ – ×”×•× ×בן היסוד של הפסיקה ההלכתית בתקופה ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª.
×”×¨×‘× ×™×ª ×¤× ×™× ×” מילר השוותה ×ת היחס ×œ×™×œ×“×™× ×•×™×œ×“×•×ª בקהילות חסידיות בין שתי המלחמות: "לילדה ×©× ×•×œ×“×” × ×§×‘×” – ×¨×—×ž× × ×œ×™×¦×œ×Ÿ – התייחסו בזלזול ובבוז, ור×ו בה מפלצת מועדת ×œ×¤×•×¨×¢× ×•×ª ש×ין לה ×ª×§× ×” לעולמיׅ ומה עשו ×›×©× ×•×œ×“×”, חס ושלו×, בת? ×©×•× ×“×‘×¨ שבעול×. ×œ× ×‘×™×§×•×¨ ××•×¨×—×™× ×•×œ× ×›×™×‘×•×“, ×œ× ×–×ž×™×¨×•×ª של ×–×§× ×™× ×•×œ× "קרי×ת שמע" של ילדי×. ×פילו מחיצת ×¡×“×™× ×™× ×œ× ×”×§×™×ž×• סביב מיטת היולדת [×œ×ž× ×™×¢×ª 'עין רעה' – יצ"×’], ×›×™ מי ייתן 'עין רעה' ל×שה שילדה מפלצת?! ×’× ×œ×§×‘×œ ×ת ×¤× ×™ ×”× ×©×ž×” ×”×™×” מיותר. משל למה הדבר דומה – לחתול… ×× ×™×© × ×©×ž×” בכלל לחתול!".
מילר × ×•×œ×“×” בבית השחי של ×ירופה, בקרפטי×. ×ין ספק שהקהילות במערב ×ירופה – שוב, תחת השפעה זרה – התייחסו טוב יותר ×œ× ×©×™×. ×בל בישר×ל ×ž× ×¡×™× ×”×—×¨×“×™× ×œ×”×§×™× ×ž×—×“×© ×ת מזרח ×ירופה ש×בדה.
* * * * *
×”×—×¨×“×™× ×•×”×—×¨×“"×œ×™× ×”×ª× ×’×©×• ×¢× ×”×¦×™×•× ×™× ×”×—×™×œ×•× ×™× ×¡×‘×™×‘ × ×•×©× ×–×›×•×™×•×ª ×”× ×©×™×, ×ך בדרך כלל ×”× ×™×—×• ×”×—×™×œ×•× ×™× ×œ×¨×™××§×¦×™×•× ×¨×™× â€“ ותפיסת 'חדש ×סור מן התורה' של ×”×—×¨×“×™× ×”×™× ×¨×™×קציה טהורה, ×œ× ×©×ž×¨× ×•×ª – ×œ× ×”×œ ×ת ×—×™×™×”× ×›×¨×¦×•× ×. ×”×•×¢× ×§×” ×œ×”× ××•×˜×•× ×•×ž×™×” תרבותית, ובהסכמה בשתיקה × ×ž× ×¢×” מן ×”× ×•×¢×¨ החרדי (ובמיוחד ×”× ×¢×¨×•×ª החרדיות) היכולת לקבל ×—×™× ×•×š ×ž×•×“×¨× ×™, שי×פשר ×œ×”× ×œ×”×ª×ž×•×“×“ ×¢× ×”×¢×•×œ× ×”×ž×•×“×¨× ×™.
העומס על ×”× ×©×™× ×”×™×” כבד במיוחד, ×ž×©×•× ×©×”×¨×‘× ×™× ×”×¤×›×• ×ת סדר ×”×¢×•×œ× ×”×—×¨×“×™ המקובל. בקהילות היהודיות במזרח ×ירופה רוב ×”×™×”×•×“×™× ×¢×‘×“×•. ×פשר שהמל×כות ×œ× ×›×™×‘×“×• ×ת בעליהן, ×פשר שהיו 'עסקי ×וויר' כפי ×©×˜×¢× ×• ×”×¦×™×•× ×™× ×‘×¢×œ×™ פטיש החקל×ות ×”×¨×•×ž× ×˜×™×ª – ×בל עבדו. בחורי ישיבה היו מעט מזעיר. ומשהוקמה 'חברת הלומדי×', העול על ×”× ×©×™× ×”×—×¨×“×™×•×ª הוכפל: הן × ×לצו ×œ× ×¨×§ לד×וג ×œ× ×™×”×•×œ הבית, ××œ× ×’× ×œ×¤×¨× ×¡×ª×•.
העול, ×•×”× ×˜×œ הכלכלי. הפכו ×œ×›×‘×“×™× ×ž× ×©×•×. לזה התלוו שורה בלתי פוסקת של 'חומרות', שפגעו בחיי היו×-×™×•× ×©×œ ×”× ×©×™×, ×•×©× ×•×¢×“×• ×œ×ž× ×•×¢ מהן ×œ×”×¨×™× ×¨×ש. ×‘×‘× ×™ ברק התחוללה ×‘×©× ×•×ª ×”×©×ž×•× ×™× ×ž×œ×—×ž×” ×–×•×˜× ×¡×‘×™×‘ פי×ות; × ×©×™× ×—×¨×“×™×•×ª מחויבות בכיסוי ר×ש, ומסתבר שיש יותר מדי בחורי ישיבה שפ×ות מגרות ×ות×, ×ו לפחות ×ž×¢×ž×™×“×™× ×¤× ×™× ×›×ילו כך הדבר. ×”×¨×‘× ×™× ×סרו על פי×ות ×©× ×¨×ות כשיער ×מיתי – ×”×™×™× ×•, הפי×ות ×”× ×—×©×§×•×ª ביותר. כמה מבעלי ×”×—× ×•×™×•×ª סירבו לציית לגזירה, וקבוצת ×‘×¨×™×•× ×™× ×”×¦×™×ª×• כמה ×—× ×•×™×•×ª. המשטרה, כמובן, ×œ× ×”×ª×¢×¨×‘×”. מלחמת הפ×ות התחדשה בעשור ×”× ×•×›×—×™, ×”×¤×¢× ×‘×ª×•×× ×” שחלק מהשיער ×ž×ž× ×• עשויות הפי×ות הוקדש על ידי × ×©×™× ×”×•×“×™×•×ª ל××œ×™×œ×™× ×”×ž×§×•×ž×™×™×, ועל כן ×סור ×ž×©×•× ×¢×‘×•×“×” זרה.
×בל התוצ×ות היו הפוכות מהצפוי: ×”×שה החרדית הממוצעת, ש×מורה ×œ×¤×¨× ×¡ ×•×œ× ×”×œ ×ת ביתה, ×סורה בלימוד תורה ×בל משכילה משמעותית מבעלה, שעוסק בהבלי ×ביי ורב×. מכ×ן התסיסה ×©× ×™×›×¨×ª ×‘×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª בקרב ×”× ×©×™× ×”×—×¨×“×™×•×ª, ×©×“×•×’×ž× ×œ×” × ×™×ª×Ÿ ×œ×ž×¦×•× ×‘×©×™×¨×” של ל××” מייזל, '×§×™× ×” ל×שה החרדית העובדת':
'×× ×œ×¢×‘×•×“×” ×¤× ×™ ×שימה
מה ×™×מרו? – בת מלך ×¤× ×™×ž×”
וכי ××¦×˜× ×¢ בתוך ×”×והל
×™×מרו – ×”×œ×•× ×‘×’×œ×œ×š ×”×•× ×¢×–×‘ ×ת הכוילל…
'לו סוחרת פ×ות ××”×™×” ו×קו×
×™×מרו חשש עכו"×
ו×× ×מכור מטפחות בכמות ×”×’×•× ×”
יתחילו ×”×”×•×“×™× ×œ×”×©×ª×—×•×•×ª ×œ×›×•×ª× ×”.'
מעבר לכך, על × ×©×™× ×—×¨×“×™×•×ª ×—×œ×™× ××™×¡×•×¨×™× × ×•×¡×¤×™×, כגון ×יסור × ×”×™×’×” ברכב ×©× ×”×•×’ בחצרות חסידיות רבות. כל סטיה מן השורה, כל ×מירה חריגה, × ×¢× ×©×ª מיד – ×•×”×¢× ×™×©×” ×”×™× ×ª×ž×™×“ קולקטיבית. ×× ×©×ž×¢×™×–×” לרצות יותר מהמקובל, × ×¢× ×©×ª ב×מצעות פגיעה בילדיה ובבעלה.
הדימוי השלילי של ×”×שה חלחל ×’× ×ל ×”× ×©×™× ×¢×¦×ž×Ÿ. ל××—×¨×•× ×”, ×”×•×¤× ×ª×” תשומת הלב התקשורתית לתופעה ש×פילו ×”×¨×‘× ×™× ×ž×’× ×™×: כמה עשרות × ×©×™× ×”×—×œ×• להסתובב ברעלות, מתוך ×”×¤× ×ž×” ×§×™×¦×•× ×™×ª של תפיסת טומ×תן.
* * * * *
כל זמן ×©×”×”×’×ž×•× ×™×” ×”×—×™×œ×•× ×™×ª ×‘×ž×“×™× ×” × ×¨×תה יציבה, הדיכוי ×”×™×” כלפי ×¤× ×™× ×‘×œ×‘×“. ×”×¨×‘× ×™× ×—×©×©×• ×œ×”×›× ×¡ ×œ×¢×™×ž×•×ª×™× ×¢× ×¦×™×‘×•×¨ גדול מה×, שתיעב ××•×ª× ×•×‘×¦×“×§. ××œ× ×©×œ××—×¨×•× ×” × ×¨××” ×©×”×¨×‘× ×™×, כמו הפוליטיק××™× ×”×™×©×¨×לי×, ×‘×•×“×§×™× ×”×™×˜×‘ ×ת × ×¤×© ×‘×”×ž×ª× ×œ×¤× ×™ ×©×”× ×¤×•×¡×§×™×. וציבור ×”×—×¨×“×™× ×”×’×‘×¨×™× ×”×•× ×ספסוף מובטל ובער, ×©×¢×™×ž×•×ª×™× ×ž×¡×¤×§×™× ×œ×• ריגושי×. ×•×”×ž×“×™× ×” ×”×—×™×œ×•× ×™×ª × ×¨×תה חלשה.
התוצ××” ×”×™× × ×¡×™×•×Ÿ כפיה של ×”×¢×¨×›×™× ×”×—×¨×“×™×™× ×¢×œ החברה ×”×—×™×œ×•× ×™×ª. ל×חר חמש ×©× ×™× ×©×œ ×”×ª× ×”×œ×•×ª שקטה של מצעד ×”×’×ווה בירושלי×, ×”×•× ×”×¤×š פת××•× ×œ×ž×¦×¢×“ תועבה – ובזכרון הישר×לי הקצר, ××£ ×חד ×œ× ×–×•×›×¨ ×©×œ× ×›×œ כך מזמן זו ×œ× ×”×™×ª×” פרובוקציה בוטה.
×”×—×¨×“×™× ×œ× ××•×”×‘×™× ×œ×“×‘×¨ על הומוסקסו×ליות – ×”×™×” מי שטען שכל העיסוק במצעד ×”×’×ווה הוביל לכך ×©×™×œ×“×™× ×—×¨×“×™× ×”×ª×—×™×œ×• לש×ול ש×לות מציקות – ×בל × ×©×™× ×”×Ÿ מטרה כשרה תמיד.
בבית שמש, ×ª×•×§×¤×™× ×”×—×¨×“×™× × ×©×™× ×‘×œ×‘×•×© "בלתי ×¦× ×•×¢". תגובת המשטרה? יוק. ×—×¨×“×™× ×ª×•×§×¤×™× ××•×˜×•×‘×•×¡×™× "×œ× ×œ×ž×”×“×¨×™×Ÿ" – ×”×™×™× ×•, ××•×˜×•×‘×•×¡×™× ×©×‘×”× ×ין הפרדה בין ×’×‘×¨×™× ×•× ×©×™× â€“ והמשטרה ×œ× ×ž×’×™×‘×”. ל×ט ל×ט, בשיטות מוסלמיות, ×›×•×¤×™× ×”×—×¨×“×™× ×ת שיקוץ ×ª×¤×™×¡×ª× ×¢×œ ×—×¤×™× ×ž×¤×©×¢.
כל פרשת 'קווי המהדרין' ×œ× ×–×›×ª×” לתשומת לב ר×ויה. חברות ×”××•×˜×•×‘×•×¡×™× ×”×—×œ×• לפרוס קווי×, ×©×”×©× ×”× ×›×•×Ÿ יותר ×œ×”× ×™×”×™×” קווי ×”×פרטהייד, ×‘×”× ×™×© הפרדה בין ×’×‘×¨×™× ×•× ×©×™×. × ×©×™× ×ž×ª×‘×§×©×•×ª לשבת בחלק ×”×חורי של ×”×וטובוס; ×לו ש××™× ×Ÿ ממהרות לעשות כן זוכות ×œ×’×™×“×•×¤×™× ×•×œ×¢×™×ª×™× ×לימות מצד ×”×ספסוף הקדוש, שבטלתו ××ž× ×•×ª×•. ×ת מעשה ×”× ×‘×œ×” שביטל ×ומץ לבה ×”× ×“×™×¨ של רוזה פרקס ×‘×“×¨×•× ×”××ž×¨×™×§× ×™ ×‘×©× ×•×ª החמישי×, מחזירות עכשיו חברות ציבוריות ישר×ליות.
×”×›× ×™×¢×” של דן ו×גד ללחץ הכלכלי החרדי ×œ× ×¦×¨×™×›×” להפתיע ××£ ×חד. ×בל בג"צ מ×כזב מ×ד: כשדן ×‘× ×•×©× ×œ××—×¨×•× ×”, ×œ× ×§× ×¡ ×ת החברות ×•×œ× ×”×•×¨×” להן להפסיק ×ת השפלתן של 51% מה×וכלוסיה; למרבה התדהמה, ו××£ ×©×¦×™×™× ×• ×›×™ × ×©×™× ×”×¢×•×œ×•×ª ל××•×˜×•×‘×•×¡×™× ×”×œ×œ×• מופלות לרעה, קבעו ×”×©×•×¤×˜×™× ×©'×ין פסול ברעיון של ××•×˜×•×‘×•×¡×™× ×¢× ×”×¤×¨×“×” בין ×’×‘×¨×™× ×œ× ×©×™×, ×בל הפרדה ש××™× × ×” מוסדרת, ×˜×•×ž× ×ª בחובה בעיות'. על כן הורו ×œ×ž×“×™× ×” ×œ×”×§×™× ×¤×•×¨×•× ×ž×™×•×—×“ שידון ×‘× ×•×©× â€“ ושיקפיד על שילוט ×”×ª×—× ×•×ª.
×ž×©× ×¤×¨×¥ הסכר ×”×–×”, × ×©×‘×¨×• כל הקווי×. ×”×—×¨×“×™× ×”×‘×™× ×• ש×× ×™×ž×©×™×›×• ×œ× ×§×•×˜ בשיטה המקובלת ×¢×œ×™×”× â€“ ×לימות – ×”× ×™×¦×œ×™×—×• להפוך עוד ועוד קווי ×וטובוס לקווי ×פרטהייד. סביר ×œ×”× ×™×— ×©×”× ×œ× ×™× ×¡×• ×–×ת בקרוב בתל ×ביב, ×›×™ ×לימות × ×’×“×™×ª ×”×™× ×ª×ž×™×“ ×פשרות, ×בל ×פשר ×œ×”× ×™×— במידה ברורה של וד×ות ×©×§×•×•×™× ×©×™×¢×‘×¨×• ×‘×‘× ×™ ברק יפלו × ×©×™× ×œ×¨×¢×”, ×•× ×©×™× ×—×™×œ×•× ×™×•×ª שיהיו עליהן – למשל, ×‘× ×¡×™×¢×” מפתח תקווה לרמת גן – יהיו חשופות עוד יותר ל×לימות ו×יומי×.
התפיסה הזו ××™× × ×” מוגבלת רק לחרדי×. הציבור החרד"לי, ×©×’× ×”×•× ×¢×¡×•×§ ל××—×¨×•× ×” במרץ בבדיקת גבולות המעטפת, ×œ× ×˜×•×ž×Ÿ ×ת ידו בצלחת. ×œ×¤× ×™ כחודשיי×, התחוללה שערורייה ×›×שר ×”×רגון החרד"לי ×”×מון על הפיכת ישר×ל ×œ×ž×“×™× ×ª הלכה, "×ž×¢×™×™× ×™ הישועה", ×¤×¨×¡× ×›×¨×–×” ובה ×ª×ž×•× ×•×ª פעיליו ×”×‘×›×™×¨×™× â€“ ×›×©×¤× ×™ ×”× ×©×™× ×©×‘×”×Ÿ מושחרות. שמו×ל ×ליהו, בן ר×וי ל×ביו – הטרוריסט המורשע מרדכי '×”×™×” ×œ× ×ª×”×™×”' ×ליהו – פסק שמכיוון שהכרוז חולק בבתי ×”×›× ×¡×ª, הדבר הכרחי כדי להגיע לריכוז ×ž×œ× ×‘×©×¢×ª התפילה.
בשבוע שעבר × ×™×¡×• החרד"×œ×™× ×œ×ž×ª×•×— ×ת הגבול עוד קצת. שלושה תלמידי הסדר הגיעו לקורס מודיעין, והסתבר ×œ×”× ×©×”×ž×“×¨×™×›×•×ª בקורס, וכן מפקדתו, ×”× ×Ÿ × ×©×™×. השלושה סירבו להשתתף בקורס ×ž×©×•× ×©"העובדה ×©× ×—×©×£ ×œ×‘× ×•×ª במהלך הקורס… × ×•×’×“×ª ×ת ×”×¢×¨×›×™× ×”×“×ª×™×™× ×©×’×“×œ× ×• עליה×". שלושת ×”×ž×•×¨×“×™× × ×›×œ×ו ל-21 יו×, ×•×”× ×‘×ª×”×œ×™×š של הפיכה לגיבורי המגזר. ×¨×‘× ×©×œ השלושה, ×ליעזר מלמד, שיבח ××•×ª× ×¢×œ ×ž×¢×©×™×”× â€“ ×•×”× ×–×›×• לתמיכה בלתי צפויה מצד חבר ×”×›× ×¡×ª החרדי מ×יר פורוש.
עד ×›×”, ×˜×¢× ×• החרד"×œ×™× ×©×™×© ×œ×”× ×‘×¢×™×” ×¢× ×©×”×•×ª לצד × ×©×™× ×‘×ª× ××™ קרב; עכשיו מסתבר ×©×”× ×’× ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×›× ×¡ ×יתן לכיתה ×חת. הצד הסמוי, ×©×œ× ×”×•×–×›×¨ – ×•×©×”×•× ×›× ×¨××” ××•×ª× 'ערכי×' ×¢×œ×™×”× ×”× ×ž×“×‘×¨×™× – ×”×•× ×©×סור ×œ×”× ×”×œ×›×ª×™×ª לקבל ×ת מרותה של ×שה. כזכור, כל גבר ×ורתודוקסי מתחיל ×ת ×”×™×•× ×‘×מירת 'ברוך ×©×œ× ×¢×©× ×™ ×שה'.
×‘×˜×•×§×‘×§×™× ×”× × ×©×לו ×יך, בדיוק, ×”× ×ž×§×‘×œ×™× ×©×™×¨×•×ª ×‘×‘× ×§ ×ו בסופר. התשובה ×”×™× ×©×‘×¢×•×œ× ×©×”× ×¨×•×¦×™×, × ×©×™× ×œ× ×ª×¢×‘×•×“× ×” מחוץ לבית. הסירוס המכוון של הפסוק "כל כבודה בת מלך ×¤× ×™×ž×”" – שבמקור מדבר על מטען ×•×œ× ×¢×œ כבוד – מיועד ×œ×ž× ×•×¢ ×ž× ×©×™× ×›×œ תפקיד ציבורי ב×צטלה ש×ין ×–×” מכבודן להתלכלך במצי×ות.
מי שרצה לדעת ×יך ייר××” ×¢×•×œ× ×”×”×œ×›×”, ×ותה מפלצת ש×× ×• ×ž×›× ×™× ×‘×˜×¢×•×ª 'בית ישר×ל סב×', ×”×™×” צריך רק להביט ×‘×¢×™×ª×•× ×•×ª החרדית ל×חר דו"×— ×•×™× ×•×’×¨×“. ××™ ×פשר ×”×™×” ×©×œ× ×œ×“×•×•×— על הדו"×—, ו××™ ×פשר ×”×™×” להר×ות לצ×ן הקדוש ×שה, ועוד בתפקיד ממלכתי. ×בל ×œ× ×למן ישר×ל, ופתרון × ×ž×¦×: ×›×¡× ×¨×™×§ ×‘×ž×§×•× ×©×‘×• ישבה פרופ' רות גביזון. ×”×™× ×¤×©×•×˜ × ×ž×—×§×” מן הצילו×.
×–×” מקומה הציבורי של ×”×שה ×”×ורתודוקסית, וזה ×”×ž×§×•× ×©×× ×—× ×• ×¦×•×¢×“×™× ×ליו, כש×× ×—× ×• ×ž×›×¤×™×¤×™× ×ת ערכי ×”×œ×™×‘×¨×œ×™×–× ×œ'רב-תרבותיות'. כל כך ×× ×—× ×• × ×–×”×¨×™× ×©×œ× ×œ×¤×’×•×¢ ברגשות של '×חרי×', ×©×©×›×—× ×• מזמן שיש די הרבה ×¢×¨×›×™× ×•×œ× ×ž×¢×˜ רגשות שפגיעה ×”×™× ×‘×“×™×•×§ מה ×©×”× ×¦×¨×™×›×™×.
ומלבד ×–×ת, יש להפסיק ×ת רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור.
(יוסי גורביץ)