יש לומר כמה ×ž×™×œ×™× ×‘×©×‘×—×• של חבר ×”×›× ×¡×ª והחשוד בשוחד שלמה ×‘× ×™×–×¨×™. הלז, תוך גילוי ×ומץ ×ישי רב – שכן הדבר ×”×¤× ×” ×ליו ×ת ×ור הזרקורי×, ×•×”×•× ×œ× ×™×•×›×œ להתחמק מן ×”×חריות ב×ופן המקובל בקרב ×‘× ×™ מפלגתו, ×‘×˜×¢× ×” שדבריו הוצ×ו ×ž×”×§×©×¨× â€“ פרץ דרך ברפורמה היהודית, וחשף ×œ×¢×™× ×™ כל ×ת התועבה המגוחכת ×©×”×™× ×”×ª×œ×ž×•×“. ××œ×™×‘× ×“×‘× ×–×™×¨×™ – המצטט ×ת התלמוד הירושלמי, מסכת ברכות, סד:×' – רעידות ×דמה הן תוצ××” של זעמו של ×”×ל ×›× ×’×“ הומוסקסו×לי×.
×’×“×•×œ×™× ×ž×‘× ×™×–×¨×™ סללו ×ת הדרך. זכור לטוב × ×™×§×•×œ×ס ×“×•× ×™×Ÿ, המסתורי והעקשן שבמומרי×, שזמן קצר ל×חר ×©× ×•×“×”, הצטרף למסדר ×”×¤×¨× ×¡×™×¡×§× ×™, הוביל ×ת המ×בק ההיסטורי × ×’×“ התלמוד במשפט פ×ריס ב-1240, וחשף ר××©×•× ×” בפומבי ×ת הבליו ותועבותיו, בכלל ×–×” "טוב ×©×‘×’×•×™×™× ×”×¨×•×’" של מסכת ×¡×•×¤×¨×™× (×× ×›×™ ×”×ª×¨×’×•× "טוב ×©×‘× ×•×¦×¨×™× ×”×¨×•×’", בו בחר, ××£ שהיה מדויק – ×”× ×•×¦×¨×™× × ×›×œ×œ×™× ×‘×›×œ×œ ×’×•×™×™× â€“ התקרב, למרבה הצער, לכלל הסתה, ושריפת כל ספרי התלמוד בצרפת היתה הגזמה מצערת, ברוח התקופה).
ר×וי לשבח ×’× ×¤×בלו כריסטי×× ×•, שעזב ×ת היהדות ×ל המסדר ×”×“×•×ž×™× ×™×§× ×™ ×”×ž×ª×§×“× ×™×•×ª×¨, ×©×”×ª× ×’×© ב-1263 – ×œ× ×‘×”×¦×œ×—×” יתרה, חובה לומר – ×¢× ×”×¨×ž×‘"ן; ו××£ ×©×œ× ×”×¦×œ×™×— כריסטי×× ×• לחלוטין במשימה שהעמיד לעצמו – להוכיח שהתלמוד מעיד על כך שהמשיח כבר ב×, ×•×œ×”×‘×™× ×‘×›×š ×œ×”×ª× ×¦×¨×•×ª יהודי ספרד – הרי ×ילץ ×ת הרמב"ן להודיע ×›×™ הו×-עצמו ××™× × ×• מקבל ×ת ×”×—×œ×§×™× ×”××’×“×™×™× ×©×‘×ª×œ×ž×•×“. ×בל ×©× ×™ ×לה ×”× ×ž×•×ž×¨×™× ×›×™×“×•×¢, ×›×לה ×©×œ× × ×©×ª×™×™×¨ ×ž×™×”×“×•×ª× ××œ× ×”×¤×—×“ מכלבי×, ו×ין לצפות ×ž×”× ×©×™×¦×œ×™×—×• ×œ×©×›× ×¢ ×ת שומרי ××ž×•× ×™ ישר×ל. ×‘× ×™×–×¨×™ ×ž×©×œ× ×• הו×; ×ולי לו יקשיבו.
* * * * *
שלושה מכתבי קור××™× ×™×•×¦××™ דופן פורסמו ×”×™×•× (שישי) בדף ×”×ž×›×ª×‘×™× ×‘"×”×רץ". שלושת המכתבי×, ×›×•×œ× ×›×חד, ×ª×•×§×¤×™× ×ת המודעה שפרסמה השבוע בעיתון עמותת "דעת ×מת". המודעה ×¦×™×™× ×” בקצרה שורה של דברי הבל, שטות ורעות רוח ×”× ×ž×¦××™× ×‘×ª×œ×ž×•×“. ×”×™× ×‘××” בתגובה על מודעה רצופת שקרי×, שבה × ×˜×¢×Ÿ ×›×™ הדת היהודית חשפה ×ת סודות המדע. המודעה ×”×”×™×, ×גב, פורסמה על ידי עמותת "הידברות" – הדברות שמטרתה ×חת, ×”×¤×™×›×ª× ×©×œ ישר××œ×™× ×œ×™×”×•×“×™×, בקצרה הטפה דתית במסווה של שיח; ×‘×¤×¨×—×™×”× ×ª×›×™×¨ ×ות×.
כל ×”×›×•×ª×‘×™× ×ž×ª×¢×œ×ž×™× ×ž×Ÿ המודעה הר××©×•× ×”, זו של "הידברות". כותב ×חד, ישעיה ×©×˜×™×™× ×‘×¨×’×¨, מודה שירון ידען – הרב לשעבר העומד בר×ש "דעת ×מת" – ×”×™× ×• "מחרף ומגדף ידוע… [×”]משתמש בידע הרחב ×ך הרדוד שלו כמקור לפגיעה בתורה, בלומדיה ובשומריה". ×©×˜×™×™× ×‘×¨×’×¨ מייבב שמדובר ב"התקפה הדומה להסתה". יצחק גרין, ×מון – וד××™ מבלי דעת – על הכלל ההומוריסטי של דורון ×¨×•×–× ×‘×œ×•× ×”×§×•×‘×¢ ×›×™ השוו××” ×œ× ××¦×™× ×ª×ª×‘×¦×¢ בדיון ישר×לי ×œ× ×™×וחר מן המשפט השלישי, טוען שחסר לו הצלב הקרס במודעה. והתלמיד ×”×ומלל ×“× ×™ וייס טען שהמודעה פגעה בו ×ישית.
××£ ×חד ×ž×”× ×œ× × ×™×¡×” להפריך ×ת העובדות שפורסמו במודעה, וז×ת ×ž×©×•× ×©×ין דרך לעשות ×–×ת; הן היו ×מת מוצקה. "דעת ×מת" וידען ×¢×•×©×™× ×¢×‘×•×¨× ×• ×ת מל×כת הקודש שעשו גדולי תקופת ×”× ×ורות בדת×-שלה×: ×”× ×—×•×©×¤×™× ×ת השטות ×•×”× ×™×•×•×œ, הרשעות והבורות, ×”×©× ××” והתועבה ×©×”× ×”×ª×œ×ž×•×“ מעורטלי×, ×œ×œ× ×ž×—×¡×”, לעין כל; ומשהוצגה המפלצת ל×ור שמש, ×œ×¢×™×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª ×ין ×”×™× ××œ× ×ž×•×©× ×œ×œ×¢×’. העובדה שהיהדות הצליחה לגרור ×ת עצמה עד עכשיו בלי דיון ביקורתי במסמך ×”×ž×›×•× ×Ÿ שלה ×”×™× ×חת הסיבות לבוץ ש×× ×—× ×• × ×ž×¦××™× ×‘×• כעת.
* * * * *
כשכתב ×›×ן × ×ž×¨×•×“ ×בישר ×œ×¤× ×™ כשבוע ×©×”×ª× "ך ×”×•× ×œ×ž×¢×©×” ספר ×ž×™× ×•×ª ביהדות, ×”×•× ×¦×“×§ הרבה יותר משטעה. חלקו של ×”×ª× "ך בעיצוב היהדות ×”×•× ×©×•×œ×™. ××™× × ×™ זוכר ×ת שמו של השבת××™ שגילה ×–×ת, ×בל ×”×•× ×¦×“×§: ×”×•× ×מר ×©×”×™×”×•×“×™× ×ž×§×“×©×™× ×ת ×”×ª× "ך – ×בל ×”× ×ž×§×“×©×™× ×ת ×”×¡×¤×¨×™× ×©×§×™×“×©×• כותבי התלמוד. ×¡×¤×¨×™× ××—×¨×™× â€“ ספר יהודית, ספרי הסיבילות, ספר טוביה, ספרי ×”×ž×›×‘×™× ×•××—×¨×™× â€“ ×œ× ×”×¤×›×• לחלק מן ×”×§×× ×•×Ÿ ×ž×©×•× ×©×›×•×ª×‘×™ התלמוד ×œ× ×¨×¦×• בה×. התלמוד מתעד ×•×™×›×•×—×™× ×‘×“×‘×¨ ×”×›× ×¡×ª× ×©×œ ספר ×סתר וספר קוהלת לק×× ×•×Ÿ, שחלק מן ×”×¢×•×¨×›×™× ×¨×¦×• ×œ×’× ×•×–. הבסיס ליהדות ×”×•× ×— על ידי כותבי התלמוד.
×ת ×”×ª× "ך ×”× ×¢×™×•×•×ª×• ×œ×œ× ×”×›×¨. סביר ×œ×”× ×™×— שחלק מזה × ×‘×¢ מכך שידיעת העברית של ×¨×‘×™× ×ž×”× ×”×™×ª×” רעועה; העברית הפכה לשפה ×ž×©× ×™×ª לפחות החל מהמ××” הרביעית ×œ×¤× ×™ הספירה, והתלמוד × ×—×ª× ×›× ×¨××” בסוף המ××” החמישית לספירה. ספר ×“× ×™×ל, המ×וחר שבספרי ×”×ª× "ך, כתוב כמעט כולו ×רמית. ריש לקיש, ×›× ×¨××” בן המ××” השלישית לספירה, ×œ× ×ž×¦×œ×™×— להבין מה משמעות המשפט העברי הפשוט "ותכסהו בשמיכה"; המילה 'שמיכה' (××ž× ×, מילה יחיד×ית) ×œ× ×”×™×ª×” מוכרת לו, ×•×”×•× ×¤×™×¨×© ×ותה ב×ופן ×¢×§×•× ×‘×ž×™×•×—×“: "שמי ×›×”" – כביכול מעיד יהוה "×©×œ× × ×’×¢ בה ×ותו רשע".
×”×¢×™×§×•×ž×™× ×•×”×”×‘×œ×™× ×¨×‘×™× ×ž×ין ספור. רש"×™, הצמוד לקרי××” התלמודית, מהווה חווית קרי××” משעשעת במיוחד (×•×”× ×” מהדהדת שוב קרי×תו של ×“×•× ×™×Ÿ: "×–× ×—×ª× ×ת התורה ×•×‘×—×¨×ª× ×‘×ž×§×•×ž×” ×ת רש"×™!"), ×ž×©×•× ×©×›×ž×¢×˜ ××£ ×¤×¢× ×ין קשר בין הטקסט ובין ×”×¤×¨×©× ×•×ª. "×•×ª×¦× ×“×™× ×”" – ורש"×™ ×ומר "יצ×× ×™×ª היתה"; "וישלח יעקב מל××›×™×" – "מל××›×™× ×ž×ž×©".
כותבי התלמוד יצרו ספרות ×”×גיוגרפית מייגעת במיוחד על עצמ×. ×”× ×ž×™×™×—×¡×™× ×œ×¢×¦×ž× ×©×™×—×•×ª ×¢× ×ž×œ××›×™×, פגישות ×¢× ×ליהו ×”× ×‘×™×, קבלת ×“×™×•×•×—×™× ×ž×”×ž×ª×¨×—×© מ×חורי הפרגוד, יכולת ×œ× ×¦×— ×ת ××œ×•×”×™× ×‘×•×•×™×›×•×— (×× ×™×© סיפור שפוצץ ×œ×“×•× ×™×Ÿ ולש×ר ×× ×©×™ ×”×›× ×¡×™×” ×ת הפיוז, הרי ×”×•× '×ª× ×•×¨×• של ×¢×›× ××™'), המתת ×× ×©×™× ("בתי, ×ת מצערת ×œ×‘× ×™ ×ד×, שובי לעפרך!" ×”× ×•×¨× ×©×œ רבי יוסי מיוקרת), ועוד יותר מכך – ×ת ×”×©×‘×ª× ×œ×ª×—×™×”. בקצרה, ×”× ×™×¦×¨×• ספרות המקבילה במופרכותה ובחוסר החן שלה ל×לה של ×גדות ×”×§×“×•×©×™× ×”× ×•×¦×¨×™×™×, שלגמרי ×œ× ×‘×ž×§×¨×” התחילו להסתובב במדבר הסורי והמצרי מהמ××” ×”×©× ×™×” והל××”.
התלמוד הפך ×ת ×”×¢×•×œ× ×”×ª× "×›×™ על ר×שו. כל גיבוריו עברו מטמורפוזה מ×ולצת ×•× ×œ×¢×’×ª לתלמידי ×—×›×ž×™× â€“ ×”×× ×©×™× ×©×‘×—×¨×• ×‘×”× ×œ×”×¦×œ×” מן ×”×בדון עיצבו ××•×ª× ×ž×¢×›×©×™×• כדמות×. ×ת ×”×¤×’×ž×™× ×”×× ×•×©×™×™× ×©×”×ª× "ך מייחס לגיבוריו – והדוגמ×ות רבות מספור, ממוצ×ו מסמר השיער של שבט יהודה ועד מעשי ×”× ×‘×œ×” של הפסיכופט והמשת"פ הפלישתי ×©×”×§×™× ×ת ממלכת ישר×ל – ×”×™×” עכשיו צריך למרק. ×”×™×” צריך לתת ספין חיובי לכל הפרשה המכוערת של ×וריה החיתי, וספין מ×ולץ ×›×–×” (כביכול ×”×™×” × ×”×•×’ ××– לתת גט ×‘×˜×¨× ×™×¦×™××” לקרב, ועל כן בת שבע כלל ×œ× ×”×™×ª×” ×שת ×יש; והרצח – × ×•, דוד הורה ל×וריה לשכב ×¢× ×‘×ª שבע ו×וריה סירב, ××– ×”×’×™×¢ לו) ×כן × ×ž×¦×.
כדי ×œ×•×•×“× ×©××£ ×חד ×œ× ×™×’×™×¢ למגע ישיר ×¢× ×”×˜×§×¡×˜ ×”×ª× "×›×™ – שהיה בעייתי מ×ד ×ž×‘×—×™× ×ª כותבי התלמוד, שהיו ×‘×¨×•×‘× ×”×ž×›×¨×™×¢ משת"×¤×™× ×©×œ ×”×›×•×‘×©×™× ×”×¨×•×ž××™× ×•×”×™×ª×” ×œ×”× ×‘×¢×™×” משמעותית ×¢× ×”×¨×¢×™×•× ×•×ª הל××•×ž×™×™× ×•×”×ž×©×™×—×™×™× ×©×‘×• – כותבי התלמוד פשוט ×סרו על קרי××” בלתי-מתווכת. התוצ××” היתה ×©×”×ª× "ך הפך ל×סופת ×¤×¡×•×§×™× ×ž×©×•×‘×©×™× ×•×ª×œ×•×©×™×, והשפעתו ל×ורך הדורות היתה ×–× ×™×—×”.
הכת הפרושית מחקה מההיסטוריה היהודית כל תופעה ×©×œ× ×ž×¦××” חן ×‘×¢×™× ×™×”: ×”×¦×“×•×§×™× ×”×¤×›×• ל×ויבי ×”×¢×, ועד ×”×™×•× ×™×© ×œ× ×• תי×ור מעוות מ×ד שלה×, שכן ×›×ª×‘×™×”× ×œ× ×©×¨×“×•. ×× ×—× ×• ×™×•×“×¢×™× ×©×”× ×“×—×• ×ת תי×וריית הש×רות ×”× ×©×ž×”, ו×ת ×”××ž×•× ×” במל××›×™× ×•×©×“×™×. סביר שהכת הזו, המתו×רת בדרך כלל בבוז כריטו×ליסטית ×•× ×•×§×©×”, היתה מייצרת משהו פחות זוועתי מהיהדות ההלכתית.
×”××™×¡×™×™× ××™× × ×ž×•×–×›×¨×™× ×‘×ª×œ×ž×•×“ כלל; על "×× ×©×™ הפילוסופיה הרביעית" של פלביוס, ×”×§× ××™×, × ×›×ª×‘×™× ×¨×§ דברי בלע ×•×©× ××”; ו××œ×ž×œ× ×”×™×• ×œ× ×• ×›×ª×‘×™× ×—×™×¦×•× ×™×™× â€“ ש"תלמידי החכמי×" עשו הכל כדי ×©×œ× ×™×©×¨×“×•, ×•×”× ×©×•×ž×¨×• על ידי ×”×›× ×¡×™×” ×“×•×•×§× â€“ ×œ× ×”×™×™× ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×“×¢×ª ש××™ ×¤×¢× ×”×™×ª×” תקופה ביהדות ×©×œ× × ×©×œ×˜×” על ידי הפרושי×. הללו עשו ×ת הכל כדי ליצור ×שליה על פיה תפיסת היהדות ×©×œ×”× ×”×™× ×¢×œ-×–×ž× ×™×ª, תמיד היתה (יעקב ×”×™×” תלמיד ×—×›×, ××œ×•×”×™× ×ž× ×™×— תפילין והוגה בתורה) ותמיד תהיה.
×”× ×”×©×ª×“×œ×• ×œ×”×¦× ×™×¢ מ×ד ×ת העובדה ×©×”× ×”×™×• ×ליטה שולטת – שליטה שהגיעה מכוח שיתוף פעולה ×¢× ×”×›×•×‘×© הרומ××™. ×–×” ×œ× ×›×œ כך הצליח: מעבר לעובדה שכותבי התלמוד ×”× ×¤×—×•×ª ×ו יותר ×”×× ×©×™× ×”×™×—×™×“×™× ×‘×™×§×•× ×©×”×¢×¨×™×¦×• ×ת ×ותה מפלצת, הקיסר קרקלה (שרוב ×”×—×•×§×¨×™× ×¡×‘×•×¨×™× ×©×”×•×-×”×•× '×× ×˜×•× ×™× ×•×¡' שהיה מיודד ×¢× ×¨×‘×™ יהודה ×”× ×©×™×), היתה ×©× ××” ×¢×–×” ×‘×™× ×™×”× ×•×‘×™×Ÿ × ×©×œ×˜×™×”×, ×©×”× ×›×™× ×• "עמי ×”×רץ". ×חד ×”×¨×‘× ×™×, ×ליעזר, פסק ש"×¢× ×”×רץ – מותר ×œ× ×—×¨×• [שחיטה × ×˜×•×œ×ª ברכה, הר×ויה לבהמה טמ××” – יצ"×’] ×‘×™×•× ×”×›×™×¤×•×¨×™× ×©×—×œ בשבת"; ו××—×¨×™× ×סרו על × ×©×™×ת × ×©×™× ×ž×‘× ×•×ª '×¢× ×”×רץ' "×©×”× ×©×¨×¥ ×•× ×©×•×ª×™×”×Ÿ שקץ ועל ×‘× ×•×ª×™×”× ×תמר [× ×מר הפסוק – יצ"×’] '×רור שוכב ×¢× ×›×œ בהמה'".
שרוב ×”×™×”×•×“×™× ×œ× ×¨×¦×• ב×ליטת ×”×‘×•×’×“×™× ×”×–×• ובתורתה המביעה ×©× ××” לכל פרט לעצמה, ×פשר ללמוד מן העובדה שבמ××” הרביעית, ×”×ª× ×¦×¨×• רוב יהודי ×”×¢×•×œ× ×œ×œ× ×›×¤×™×”. במ××” השביעית, קמה מתוך ×”× ×•×ª×¨×™× ×§×‘×•×¦×ª רי×קציה חריפה – הקר××™× â€“ שדחתה מכל וכל ×ת ×¤×•×¢×œ× ×©×œ כותבי התלמוד ו×ת התלמוד עצמו; הקר××™× ×”×ª×¤×©×˜×• ×›×ש בשדה ×§×•×¦×™× ×‘×§×”×™×œ×•×ª המזרח, ועד ×ירופה הגיעו, ×•×—×•×§×¨×™× ×ž×¢×¨×™×›×™× ×›×™ מספר ×”×™×”×•×“×™× ×©×¢×‘×¨×• ××œ×™×”× ×”×™×” עצו×.
×›× ×’×“ ×”×”×ª× ×’×“×•×ª העממית הקבועה למגוון הפסיכי של ×יסורי×, גדרות וחרמות שהטילו ×”×¤×¨×•×©×™× â€“ ××™×¡×•×¨×™× ×©×¨×§ מי שהקדיש ×ת כל חייו ×œ× ×•×©× ×™×›×•×œ ×”×™×” למל×, ×•×’× ×–×” בקושי; ×מצעי קל×סי להדרה וליצירת רגשי ××©× ×צל "עמי ×”×רצות" – המצי×ו הללו תרגיל יעיל במיוחד. ×”× ×§×‘×¢×• ×›×™ מי שדוחה ×ת ×ª×•×¨×ª× ×ž×•×¦×™× ×ת עצמו מגדר היהדות. × ×”×•×’ לומר ש"התורה שמרה על ×¢× ×™×©×¨×ל"; ×בל בהתחשב במגוון ×”×¢×¦×•× ×©×œ קבוצות שהדת הפרושית ויתרה עליהן – צדוקי×, ×יסיי×, קר××™×, תומכי פילוסופיית הרמב"×, שבת××™×, וכמעט ×’× ×”×—×¡×™×“×•×ª עצמה – ×ין ××œ× ×œ×•×ž×¨ שיותר מששמרה השבת על ×¢× ×™×©×¨×ל, שמרה השבת על ×©×œ×˜×•× ×” של כת ×§×˜× ×” ×•×§× ×ית. הכת הפרושית השמידה ×ת ×”×¢× ×”×™×”×•×“×™, ויצרה במקומו ×ת הדת; מבחן החברות בקרב ×”×™×”×•×“×™× ×”×™×” עתה ×¦×™×™×ª× ×•×ª לתלמוד ול×ליטה ×”×¨×‘× ×™×ª.
וכך התקבעה קבוצה ×§×˜× ×” של ×©×¨×œ×˜× ×™× ×•×ž×›×©×¤×™×-בשקל, ×‘×•×¨×™× ×•×¢×ž×™ ×רצות שידעו על פילוסופיה משמועות, שתיעבה ×ת ×”×¢× ×©×ž×¤×ª×• ×—×™×” ×•×”×ª× ×©××” עליו, שחיה בעיקר בין המ××” ×”×©× ×™×” לחמישית, ×›"×—×–"ל" ש×ין לחלוק על פסיקת×. ×–×” ×”×™×” מעשה ×”×•× ××” ×‘×§× ×” מידה עצו×, כמעט חסר ×ª×§×“×™× â€“ ×•×”×ª×§×“×™× ×”×•× ×”×ž××’×™ הזורו××¡×˜×¨×™× ×ž×¤×¨×¡. ×ין ×–×” מקרה ש'חכמי' התלמוד חיו ×‘×©×›× ×•×ª ×œ×”× â€“ ור×וי לזכור ×ת ×’×•×¨×œ× ×©×œ המ××’×™, ×©× ×©× ×ו על ידי ×”×¢× ×”×¤×¨×¡×™ ×•× ×˜×‘×—×• בהתקוממות עממית פרסית ל×חר התבוסה ×œ×¢×¨×‘×™× ×‘×ž××” השביעית. ×›× ×¨××” ש×ין ×–×” מקרה שההתקוממות הקר×ית ב××” ×’× ×”×™× ×¢× ×”×›×™×‘×•×© הערבי, ×•× ×ª×ž×›×” על ידי ×”×©×œ×™×˜×™× ×”×—×“×©×™×.
וה×ליטה הזו ×”× ×—×™×œ×” ×©× ×ת ×–×¨×™× ×‘×§× ×” מידה ×©×œ× ×”×™×” ידוע כמעט ×‘×©×•× ×¢× ×חר. ×”'גויי×' ×”×ž× ×¦×—×™×, במיוחד ×”× ×•×¦×¨×™× ×”×©× ×•××™× ×©×’× ×‘×• ××œ×™×”× ×ת רוב היהודי×, ×©×”×ž×™× ×•×ª ×©×œ×”× ×¡×—×¤×” ×ת כל ×”×¢×•×œ× ×”×™×“×•×¢, היו מעתה ×œ× ×¨×§ ×ויבי היהודי×, ××œ× ×’× ×ויבי ×”×לוהי×. ×”× ×”×¤×›×• על ×¤× ×™×• ×ת סדר ×”×¢×•×œ× ×›×¤×™ שצריך ×”×™×” להיות; היהודי×, בחירי ×”×ל, היו ×‘×–×•×™×™× ×•×ž×•×©×¤×œ×™× ×‘×›×œ מקו×. הליטורגיקה היהודית המתהווה – שכן ×§×•×“× ×œ×—×•×¨×‘×Ÿ בית המקדש, הפולחן היהודי, ככל ×”×¤×•×œ×—× ×™×, התבסס על הקרבת בעלי ×—×™×™× ×›×“×™ לרצות ×ת ×”×ל – הכילה תפילות ×©× ××” יומיומיות כלפי הל×-יהודי×, במיוחד ×”× ×•×¦×¨×™×.
×•×œ× ×¨×§ כלפיה×. ×™×”×•×“×™× ××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×ומרי×, עד היו×, ברכה יומית על כך ×©×œ× × ×•×œ×“×• 'גויי×' – ×בל ×’× ×¢×œ כך ×©×œ× × ×•×œ×“×• × ×©×™×. היחס התלמודי ×œ× ×©×™× ×”×™×” משפיל ××£ יותר מזה של המוסלמי×, ×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על היחס ×”× ×•×¦×¨×™. ×œ× ×•×¦×¨×™× ×”×™×• קדושות, ובגן העדן ×©×œ×”× ×”×™×ª×” מלכה; ×”×שה החכמה היחידה בתלמוד, ברוריה, מתו×רת כמי שמפותה על ידי תלמיד ששלח בעלה, וסופה שהת×בדה. ×‘×¢×•×œ× ×©×”×ª×‘×¡×¡ על ×˜×§×¡×˜×™× ×¤×¨×•×©×™×™×, ×œ× ×”×™×” ל×שה כל מקו×. כל המלמד ×ת בתו תורה, מלמדה תפלות; ישרפו דברי תורה ו×ל יימסרו ×œ× ×©×™×; × ×©×™×, דעתן קלה; מרבה × ×©×™×, מרבה כשפי×.
* * * * *
הכת היהודית המסתגרת, זו שהפכה ×’× ×ת ×”×’×¨×™× ×œ×¡×¤×—×ª, ×œ× × ×˜×œ×” חלק בהתעוררות הגדולה מימי ×”×¨× ×¡× ×¡ והל××”. המצ×תה היחידה החשובה – חשובה כתופעה, ×œ× ×—×©×•×‘×” ×ž×©×•× ×¢×¦×ž×” – היתה הקבלה. כשהגיעה עת ×”× ×ורות, ×•×—×•×©×‘×™× ×ž×‘×™×Ÿ ×”× ×•×¦×¨×™× ×”×—×œ×• לרסק ×ת עיקרי דת×, ×”×—×•×©×‘×™× ×”×™×”×•×“×™× ×”×¢×™×§×¨×™×™× ×”×™×• ×”×’×ון ×ž×•×•×™×œ× × ×•×¨×‘× ×™ החסידות.
×”×ž×©×›×™×œ×™× ×•×”×¨×¤×•×¨×ž×˜×•×¨×™× ×©×¦×¦×• ×‘×’×¨×ž× ×™×” ×¢× ×”××ž× ×¦×™×¤×¦×™×”, × ×“×—×• – כרגיל – מתוך היהדות, ×•×’× ×”× ×œ× ×¢×¡×§×• בביקורת שיטתית של התלמוד. ×”×™×”×•×“×™× â€“ ×’× ×”×—×™×œ×•× ×™× ×•×”×¦×™×•× ×™× ×©×‘×”× â€“ ×œ× ×¤×™×¨×§×• ×ת התלמוד לגורמיו, ×œ× ×—×©×¤×• ×ת זוועותיו ל×ור השמש, ×ž×©×•× ×©×¤×¢×•×œ×” כזו הוצי××” ×× ×©×™× ×ž×›×œ×œ היהדות.
ומשדעך כוחה ×”×—×™×œ×•× ×™ של ×”×¦×™×•× ×•×ª – ×•×”×•× ×“×¢×š בעיקרו ×ž×©×•× ×©× ×™×¡×ª×” ×ת שהיה לבלתי ×פשרי ×חרי 2,000 ×©× ×•×ª תלמוד, ×”×™×™× ×• יצירתה של יהדות ל×-×¨×‘× ×™×ª – × ×™×¦×‘×” הזוהמה המחשבתית ×”×¨×‘× ×™×ª בלתי פגיעה כתמיד. ×”×™× × ×•×ª×¨×” כפי שתי×ר ×ותה שלמה מימון במ××” ×”-18: "קולמוסי × ×©×ž×˜ מידי, כש×× ×™ מעלה על ×–×›×¨×•× ×™ ×›×™ ×× ×™ ×•×¨×‘×™× ×›×ž×•× ×™ ×× ×•×¡×™× ×”×™×™× ×• לבלות ×ת מבחר ×©× ×•×ª×™× ×•, ×ת ×”×©× ×™× ×‘×”×Ÿ ×ž×’×™×¢×™× ×›×•×—×•×ª ×”××“× ×œ×™×“×™ ×¢×¦× ×—×–×§×ª×, בלימוד ×–×” הממית ×ת הרוח, ולהיות ×¢×¨×™× ×œ×™×œ×•×ª תמימי×, כדי ×œ×”×›× ×™×¡ משמעות ×‘×ž×§×•× ×©×ין בו כל משמעות, לגלות בחריפות סתירות ×‘×ž×§×•× ×©×œ× × ×ž×¦×ו ×©×•× ×¡×ª×™×¨×•×ª, ולישב בחידוד השכל סתירות בולטות, לרדוף בשלשלת ×רוכה של ×“×§×“×•×§×™× ×חרי ×¦×œ×œ×™× ×•×œ×‘× ×•×ª ×ž×’×“×œ×™× ×‘×וויר".
×”×ž× ×¢×•×ª× ×©×œ ×”×¦×™×•× ×™× ×ž×”×ª×ž×•×“×“×•×ª ישירה ×¢× ×”×ž×¡×•×¨×ª היהודית, ×¡×™×¨×•×‘× ×œ×¢×©×•×ª ×ת המעשה ×”×”×’×™×•× ×™ ש×ליו הובילה ×ž×¨×™×“×ª× ×‘×“×ª ×•×œ× ×ª×§ ×ת הישר××œ×™× ×ž×Ÿ היהדות – ×”×ופציה ×”×›× ×¢× ×™×ª – הובילה להחזרת ×©×œ×˜×•× × ×©×œ ×”×¨×‘× ×™×. רק מלחמה ביהדות ×”×¨×‘× ×™×ª, רק ×”×ª× ×’×“×•×ª ×—×™×œ×•× ×™×ª ×¢×§×¨×•× ×™×ª ומושכלת, ×”×ª× ×’×“×•×ª ×”× ×•×‘×¢×ª ×ž×”×‘× ×ª ×”×ויב, יכלה ליצוק יסודות לישר×ליות ×—×™×œ×•× ×™×ª. ×”×—×™×œ×•× ×•×ª ×”×¦×™×•× ×™×ª – כמו, במידה רבה, ×”×—×™×œ×•× ×•×ª הערבית – × ×‘×¢×” ×ž×”×ª× ×’×“×•×ª פרקטית, ×œ× ×¢×§×¨×•× ×™×ª, לדת. ×”×™× ×”×¦×‘×™×¢×” על ×›×©×œ×•× ×” של הדת ×‘×¢×•×œ× ×”×ž×•×“×¨× ×™, ודי ×”×™×” לה בכך; ×”×™× ×œ× ×¤×¡×œ×” ×ת היהדות ×ž×©×•× ×ž×¤×œ×¦×ª×™×•×ª×”, ×ž×©×•× ×× ×˜×™-×× ×•×©×™×•×ª×”, ××œ× ×ž×©×•× ×©×œ× ×”×©×›×™×œ×” ליצור ×˜×¨×§×˜×•×¨×™× ×•×©×œ×™×˜×” ב×דמה ו×× ×©×™× × ×—×•×©×™× ×©×™×¢×ž×“×• מול קוז××§×™×.
ושמיוצרו ×”×˜× ×§×™× â€“ שהחליפו ×ת ×”×˜×¨×§×˜×•×¨×™× â€“ ומשהושגה ×”×דמה והעצמ×ות, ×œ× × ×•×ª×¨ ×‘×¦×™×•× ×•×ª עוד כוח ×ידי×ולוגי. משהוקמה ×”×ž×“×™× ×”, השמידו ×”×¦×™×•× ×™× ×”×¡×•×¦×™××œ×™×¡×˜×™× ×ת מערכת ×”×—×™× ×•×š ×”×—×™×œ×•× ×™×ª-קיבוצית, והעמידו ×‘×ž×“×™× ×” הצעירה מערכת ×—×™× ×•×š מסורתית (×”×ž×›×•× ×” בטעות '×—×™×œ×•× ×™×ª' ×ו 'ממלכתית'), דתית-×¦×™×•× ×™×ª וחרדית.
מי ש×ומר ×©×”×•× ×™×”×•×“×™, ×בל ×œ× ×ž×¦×œ×™×— ליצור תוכן יהודי ש××™× × ×• העתק חיוור של ×”×•×ž× ×™×–× ×ž×¢×¨×‘×™ ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× × ×§×œ×˜ ×ž×©×•× ×©×™×¡×•×“×•×ª×™×• ×œ× ×”×•×›× ×•, ×ž×•×¦× ×¢×¦×ž×• ×‘× ×—×™×ª×•×ª ×ידי×ולוגית ×יומה מול מי שיודע ×©×”×•× ×™×”×•×“×™ ×•×ž×©×•×›× ×¢ ×©×”×•× ×™×•×“×¢ למה. מי שמלמד ×™×œ×“×™× ×¢×œ ×—×’×™ היהודי×, על השבת, ו××™× × ×• מספק סיבות מדוע ××™× ×• חוגג ×ות×, פותח ×ת הדרך להסתערות הגייסות ×”×ורתודוקסי×.
מדוע ×œ× × ×˜×©×• ×”×¦×™×•× ×™× ×œ×—×œ×•×˜×™×Ÿ ×ת הדת? מדוע ×”×—×œ×•×¦×™× ×©×—×™×œ×œ×• שבת ×œ×œ× ×”×™×¡×•×¡, ×©×œ× × ×¨×ª×¢×• מ×כילת ×©×¤× ×™×, שבזו ×œ×™×”×•×“×™× ×”×¨×‘× ×™×™× ×‘×•×– המתקרב ל×× ×˜×™×©×ž×™×•×ª, ×œ× × ×™×ª×§×• ×ת החוט המקשר ×”×חרון? מדוע ל×, כמו שמציע הדובר ב"הדרשה" של ×—×™×™× ×”×–×–, הלכו לדרכ×? ר×שית, ×”×¦×™×•× ×™× ×œ× ×¤× ×• ×ל ×”×›× ×¢× ×™×•×ª – ×©× ×’× ××™ – ×ž×©×•× ×©×§×‘×œ×ª×” היתה מוותרת על היהדות, ו××– ×œ× ×”×™×• ×”×¦×™×•× ×™× ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×”×‘×™× ×˜×¢× ×•×ª שיסבירו מדוע, בעצ×, ר×וי שיחזיקו ב×דמה שרובה גזולה; כל הצידוק ×œ×¦×™×•× ×•×ª × ×‘×¢ בסופו של דבר מן ההיסטוריה היהודית, ×©×”×™× ×‘×¨×•×‘×” המוחלט היסטוריה ×¨×‘× ×™×ª.
×©× ×™×ª, ×ž×©×•× ×©×©× ×ת ×”×–×¨×™× ×©×œ היהדות פעפעה ×’× ×‘×”×. ×”× ×œ× ×”×™×• ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×“×œ×’ מעל משוכת ×”×× ×“×•×’×ž×™×•×ª היהודית, ×”×™×™× ×• ×œ× ×”×™×• ×ž×¡×•×’×œ×™× ×œ×”×¡×›×™×Ÿ ×¢× 'חילול הד×' המעורב ×‘× ×™×©×•××™× ×¢× ×‘× ×™ קבוצות ×חרות. בשי××” של ×”×¦×™×•× ×•×ª הסוצי×ליסטית, בחיפה של ×©× ×•×ª השלושי×, הטילה מפ×"×™ וטו על הקמת גן ×™×œ×“×™× ×ž×¢×•×¨×‘, שיכיל ×™×œ×“×™× ×ž×ž×•×¦× ×™×”×•×“×™, × ×•×¦×¨×™× ×•×ž×•×¡×œ×ž×™×. הסיבה: חשש ל'× ×™×©×•××™ תערובת' – וז×ת מצד פעוטות.
×”×¦×™×•× ×™× ×™×“×¢×• בחוש ×ת מה שידעו ×”×™×”×•×“×™× ×”×¨×‘× ×™×™×: שהכרת הקבוצות שמחוץ ליהדות – הכרה בלתי ×מצעית, × ×˜×•×œ×ª ההטפה ×”×¨×‘× ×™×ª – תוביל, כפי שהובילה תמיד, ×œ× ×˜×™×©×ª היהדות. ומכל היהדות, × ×•×ª×¨ ×œ×”× ×¨×§ הט×בו ×”×חרון של × ×™×©×•××™× ×ל מחוץ לקבוצה.
ודרך הפרצה הזו חדר כל הרעל הישן. ×ž×ª× ×’×“×™×• של ×‘× ×™×–×¨×™ ××™× × ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¡×‘×™×¨ מדוע, בעצ×, מה רע בהומופוביה שלו; ×”× ××™× × ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¡×‘×™×¨ מה רע, בעצ×, ×‘×©× ×ת × ×©×™× ×•×”×’×‘×œ×ª זכויותיהן; ×”× ××™× × ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¡×‘×™×¨ מה ×œ× ×‘×¡×“×¨ ×‘×©× ×ת זרי×. ×”× ×ž×¢×•×œ× ×œ× × ×œ×—×ž×• במקור כל הרעות הללו. העיקר ×”×”×•×ž× ×™×¡×˜×™ – שכל ×‘× ×™ ×”××“× × ×•×œ×“×• ×©×•×•×™× ×‘×–×›×•×™×•×ª×™×”× â€“ ×”×ª× ×’×© תמיד ×‘×©× ×ת ×”××“× ×”×™×”×•×“×™×ª, ועל כן ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×” עיקר ×—×™× ×•×›×™ בישר×ל.
כת ×”×©×¨×œ×˜× ×™× ×©×”× ×¦×™×—×” ×ת עצמה במ××” החמישית חוזרת ותופסת ×ת השליטה בישר×ל של המ××” ×”-21. ×ין ×–×” פל×; ×ž×¢×•×œ× ×œ× × ×œ×—×ž× ×• בה ×‘×¨×¦×™× ×•×ª. ×‘×¢×•×œ× ×©×—×•×–×¨ במהירות מבהילה ×ל ×¢×•×œ× ×”×©×“×™× ×•×”×¨×•×—×•×ª של הדת, ×”×—×™×œ×•× ×™×•×ª הישר×לית קורסת במהירות רבה במיוחד – וז×ת ×ž×©×•× ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×ª×” ××œ× ×¦×™×¤×•×™ דק מעל מערך ×”××ž×•× ×•×ª הישן, ×ž×©×•× ×©×œ× ×”×¢×–×” להתמודד עמן.
ומלבד ×–×ת, יש להפסיק ×ת רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור.
(יוסי גורביץ)