היססתי עד ×›×” ×× ×œ×›×ª×•×‘ על פרויקט "×¢× ×”×¡×¤×¨": ×¢×‘×“×›× ×”× ×מן משמש כפריל×× ×¡×¨ של ×חת מזרועות רשת מוזס, ×•×œ× ×ž×§×•×‘×œ לירוק לב×ר ×©×ž×ž× ×” ×תה שותה. על כן, ×œ× ×תייחס כלל לפרויקט עצמו, ××œ× ×œ×ž×©×ž×¢×•×ª הבלתי-×ž×ª×•×›× × ×ª של ×”×˜×§×¡×˜×™× ×©×‘×—×¨.
רשימת ×”×¡×¤×¨×™× ×©× ×›×œ×œ×™× ×‘"×¢× ×”×¡×¤×¨" ×”×™×: ×”×ª× "ך, ×”×¡×¤×¨×™× ×”×—×™×¦×•× ×™×™×, סידור תפילה, ×©× ×™ ×ž×—×–×•×¨×™× (לר×ש ×”×©× ×” ×•×œ×™×•× ×›×™×¤×•×¨ – מדוע × ×ž× ×¢ מ××™×ª× ×• המחזור של פסח?), הגדת פסח, ×”×ž×©× ×”, התלמוד הבבלי, "תורת הסוד הקדומה" (×× ×™ ×ž× ×™×— שזה מתייחס לספר יצירה, הבהיר וש×ר הזבל ×”×’× ×•×¡×˜×™), ספר ×”×גדה של בי×ליק ×•×¨×‘× ×™×¦×§×™, מורה × ×‘×•×›×™×, ספר הכוזרי, ספר הזוהר, שולחן ערוך, "ספרות המוסר", ×גרות הבעש"ט, ספר ×”×ª× ×™×, ליקוטי מוהר"ן, מעשיות ר' × ×—×ž×Ÿ ברסלב, ×›×ª×‘×™× ×›×œ×©×”× ×©×œ החפץ ×—×™×™×, החזון ×יש, ×™.ד. סולובייצ'×™×§ וקוק ×”×ב, רש"ר הירש, ×.ש. השל, ×©×œ×•× ×¢×œ×™×›×, בי×ליק, הרצל הבלתי × ×ž× ×¢ ("×ž×“×™× ×ª היהודי×", יש ×œ×”× ×™×—, ×•×œ× ×”×—×–×•×Ÿ ×”×וטופיסטי של "××œ×˜× ×•×™×œ× ×“"), ×‘×¨× ×¨ וש"×™ ×¢×’× ×•×Ÿ.
יש לציין שהבחירה מפתיעה לטובה ×•×”×™× ×ž×›×™×œ×” כותב יהודי-רפורמי חשוב (×.ש. השל), ×× ×›×™ × ×¨××” ×©×”×•× ×”×•×›× ×¡ לרשימה כקישוט. מכל ×‘×—×™× ×” ×חרת, ×”×™× ×‘×¢×™×™×ª×™×ª. מתוך 30 פריטי×, 25 ×”× ×“×ª×™×™×: 21 ×ž×ª×•×›× ××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™×™× ×‘×ž×•×‘×”×§ (סידור התפילה, למשל, ×”×•× ×ורתודוקסי); ומתוך ×לה ×ž×•×§×“×©×™× ×œ×§×‘×œ×” ולחסידות – המוץ המובהק של היצירה היהודית – שישה ×¤×¨×™×˜×™× (×פשר ש××£ שבעה – תלוי מה × ×›× ×¡ תחת "×¡×¤×¨×™× ×—×™×¦×•× ×™×™×"). ×”×× ×‘×מת ×× ×—× ×• ×–×§×•×§×™× ×œ×¢×•×“ זבל × ×™×• ××™×™×’'×™? ×”×× ×”×•× ×—×©×•×‘ יותר מההתעוררות היהודית העצומה של המ××” ×”-19?
יש ×œ×”× ×™×— שחלק מן ×”×©×™×§×•×œ×™× ×”×™×• ×›×œ×›×œ×™×™× (מה ×’× ×©×”×—× ×§×Ÿ של ×”×ž×“×™× ×”, ×‘× ×§ פועלי×, מעורב בפרויקט): הרצון ×œ×”×ž× ×¢ ×ž×ª×©×œ×•× ×¢×‘×•×¨ זכויות יוצרי×. חלק ×חר ×”×™×” בווד××™ פופוליסטי: הזוהר ימכור, ב××§×œ×™× ×”××ž×•× ×•×ª התפלות ×©×œ× ×•, הרבה יותר משירי רחל.
××œ× ×©×‘×¢×œ כורח×, עורכי הסדרה – שהתעקשו לדחוף ×ת הרצל הבלתי-× ×§×¨× ×›×חד מיוצרי המופת ×”×™×”×•×“×™× â€“ הדגישו ×“×•×•×§× ×¢×•×‘×“×” בלתי × ×•×—×” ×œ×¦×™×•× ×•×ª: היצירה היהודית עד עידן התחיה ×”×¦×™×•× ×™ היתה, כמעט ×œ×œ× ×™×•×¦× ×ž×Ÿ הכלל, יצירה דתית.
ר×וי להסתכל ברשימה ולר×ות מה ×ין בה. ×§×•×“× ×›×œ, ×ין בה היסטוריה. ××£ שכתבי יוסף בן מתתיהו ×—×©×•×‘×™× ×¢×©×¨×•×ª ×ž×•× ×™× ×ž×”×‘×œ×™ בעל ×”×ª× ×™×, ××£ ×©×‘×œ×¢×“×™×”× ×ין היסטוריה יהודית קדומה, ×”× ×œ× ×‘×¤× ×™×. והבחירה הזו × ×›×•× ×”: ×”×¢×•×¨×›×™× ×§×œ×¢×• היטב לתפיסה המחשבתית היהודית – ×× ×פשר ×œ×§×¨×•× ×œ×” כך – שהיתה ×-היסטורית לחלוטין. ×™×”×•×“×™× ×œ× ×©×™×ž×¨×• ×ת כתביו של בן מתתיהו; מי שעשו ×–×ת היו ×”× ×•×¦×¨×™×. בין היהודי×, שרד בן מתתיהו בגרסה מסורסת ×•×œ× ×ž×–×™×§×” – "ספר יוסיפון". היו לכך כמה סיבות טובות מ×ד – בין הש×ר, בן מתתיהו מדגיש ×ת ×פסותה ההיסטורית של ×”×ליטה ×”×¨×‘× ×™×ª, ×•×”×•× ×ž×©×ž×© כמקור לכמה מן ×”×גדות התלמודיות על החורבן, ×ך ×‘×©×™× ×•×™ (למשל, ×”×גדה על בריחתו של ×™×•×—× ×Ÿ בן ×–×›××™ ×ž×™×¨×•×©×œ×™× ×”× ×¦×•×¨×” ×•× ×‘×•×תו ×‘×¤× ×™ ×ספסי×× ×•×¡ על בחירתו לקיסר, שדומה ב×ופן חשוד לסיפורו של בן מתתיהו ×¢× ×ותו קיסר עצמו).
×’× ×”××¤×•×¡×™× × ×¢×“×¨×™×. מה×ילי×דה ועד פ×ן תד×וש, בפרוזה ×ו במשקל, ×”×פוס שימש ×›××‘× ×™ ×”×‘× ×™×” של התפיסה הל×ומית. ×œ×™×”×•×“×™× ×œ× ×”×™×• ×—×¡×¨×™× ×—×•×ž×¨×™× ×œ×פוס: ×”×—×©×ž×•× ××™×; ×”×”×’× ×” ×”××—×¨×•× ×”, ×”× ×•×שת של ירושלי×, ×”×›×”× ×™× ×”×ž×©×œ×™×›×™× ×ת מפתחות ההיכל הבוער השמימה ("מ×חר ×•×œ× ×”×™×™× ×• ××¤×•×˜×¨×•×¤×¡×™× ×¨×ויי×, ×§×—×!"); מצדה; ביתר – ×בל ×”×”× ×”×’×” היהודית היתה ×× ×˜×™-ל×ומית. ×”×¨×‘× ×™× ×”×‘×•×’×“×™× â€“ ×”×וליגרכיה של יהודה – קשרו ×¢× ×”×¨×•×ž××™× ×›× ×’×“ ×”×¢×, והעלימו ×ת ×”×–×™×§ המשיחי המסוכן, ו×יתו ×ת הל×ומיות. ר×שית כל העלימו ×ת ×”×—×©×ž×•× ××™×, בעלי המסר המסוכן שיכול להיות מלך יהודי ×©×œ× ×ž×‘×™×ª דוד.
× ×¤×§×“ ×’× ×ž×§×•×ž×• של הסיפור העממי. ל××™×˜×œ×§×™× ×”×™×” בוק×צ'יו, ל×× ×’×œ×™× ×”×™×” צ'וסר, ×œ×¦×¨×¤×ª×™× ×•×œ×’×¨×ž× ×™× ×›×•×ª×‘×™× ×¨×‘×™× â€“ ×בל ×œ×™×”×•×“×™× ×œ× ×”×™×• ××œ× ×גדות דת, סיפורי מוסר, מעשה בשור הבר ×©× ×’×— ×ת הלוויתן. ×× ×”×™×• ×¡×™×¤×•×¨×™× ×¢×ž×ž×™×™×, ×”× ×”×ª×’×œ×’×œ×• ל×גדות חסידיות.
על מחשבה ×ž×“×™× ×™×ª, כמובן, ×ין מה לדבר. ×œ× ×œ× ×• מקיוו×לי והקרי××” לשחרור ×יטליה מן הברברי×, מור וה×וטופיה, ×ž×•× ×˜×¡×§×™×™×” והפרדת הרשויות; המחשבה ×”×ž×“×™× ×™×ª היהודית, ×× ×”×™×ª×” כזו, × ×ª×§×¢×” בשלב הסלווקי: מלך חלש יחסית ×¢× ×ž×•×¢×¦×” ×—×–×§×” יחסית.
פה ×•×©× ×”×™×ª×” שירה, כמעט תמיד מושפעת מהסביבה ×•×œ× ×ž×—×“×©×ª; ו×× ×”×ž×©×•×¨×¨ ×œ× ×”×§×¤×™×“ לכתוב הרבה ×©×™×¨×™× ×“×ª×™×™×, ×”×•× ×”×¡×ª×›×Ÿ מ×ד. פרוזה, ×œ×”×•×¦×™× ×™×•×ž× ×™× â€“ × ×“×™×¨×™× ×ž×ד – ×œ× ×”×™×ª×”. מוזיקה, ×œ×”×•×¦×™× ×©×™×¨×” עממית, ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×ª×” ×ª×—×•× ×™×”×•×“×™ ×—×–×§. ×”××™×¡×•×¨×™× ×”×ª× "×›×™×™× ×¢×œ ×”××ž× ×•×ª הפלסטית וה××™×¡×•×¨×™× ×”×¨×‘× ×™×™× ×¢×œ ××ž× ×•×ª הבמה גרמו לכך ×©×™×”×•×“×™× ×œ× ×ª×¨×ž×• להן כמעט דבר. התרומה היהודית העיקרית לתרבות ×ירופה, עד × ×¤×™×œ×ª חומות הגטו, היתה התפלות והרשעות של הקבלה – ומעט רפו××”, שבהתחשב ×‘×¡×˜× ×“×¨×˜×™× ×”×¨×¤×•××™×™× ×©×œ ימי ×”×‘×™× ×™×™× ×›× ×¨××” הרגה הרבה יותר ×—×•×œ×™× ×ž×©×”×¦×™×œ×” (וכללה ×œ× ×ž×¢×˜ קבלה).
ר×וי לציין שחלק גדול מן היצירות המופיעות ב"×¢× ×”×¡×¤×¨" הן מן התקופה ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª: "שולחן ערוך" ×”×•× ×‘×Ÿ המ××” ×”-16, ההבל החסידי מן המ×ות ×”-18 וה-19, החפץ ×—×™×™×, החזון ×יש, קוק וסוליבייצ'×™×§ ×”× ×‘× ×™ המ××” ×”-20. הן מהוות עדות כיצד דילגה ×”×ž×•×“×¨× ×” על היהדות, ×©×œ× ×ª×¨×ž×” דבר ×œ×¨× ×¡× ×¡ ×ו לתקופת ההשכלה.
התחיה היהודית החלה ×חרי שחומות הגטו ושלטון העריצות ×”×¨×‘× ×™ × ×©×‘×¨×• על ידי השלטון הזר, ×¢× ×”××ž× ×¦×™×¤×¦×™×”; עד ××–, הדרך היחידה שבה יכול ×”×™×” ××™× ×˜×œ×§×˜×•×ל יהודי ×œ×‘×˜× ×ת עצמו היתה לצ×ת מתחומי היהדות ×•×œ×”×ª× ×¦×¨. ×פילו הרמב"× â€“ ×ותה ×“×•×’×ž× ×§×‘×•×¢×” שבה ×ž× ×•×¤×¤×™× ×”××¤×•×œ×•×’×˜×™×§× ×™× ×”×™×”×•×“×™×, ×›×©×”× ×ž×—×¤×©×™× ×™×”×•×“×™ דתי בעל חשיבות; ו×ין ×–×” מקרה שכמו ×”××¤×•×œ×•×’×˜×™×§× ×™× ×”×ž×•×¡×œ×ž×™×, ×”× × ××œ×¦×™× ×œ×—×–×•×¨ למ××” ×”-12 – ×”×™×” מסוכן מדי עבור ×¨×‘× ×™ ××©×›× ×–, שהחרימו ×ת ספריו ×”×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™×™× ×•××£ הסגירו ××•×ª× ×œ×©×¨×™×¤×” בידי ×”××™× ×§×•×•×™×–×™×¦×™×”.
×”××ž× ×¦×™×¤×¦×™×” הציגה ×ת היהדות ככלי ריק: תוך ×©× ×™× ×¡×¤×•×¨×•×ª, × ×ž×œ×˜×• ×¨×‘×™× ×ž×”×—×•×©×‘×™× ×©×‘×‘× ×™×”. כשיצ××” מקפ×ון שכפתה על עצמה, ×‘× ×¡×™×•×Ÿ להחזיר ×ת עצמה לתקופת התלמוד, ×œ× ×”×™×” לה מה להציע למי ×©× ×¤×§×—×• ×¢×™× ×™×• ור××” ×ת המ××” ×”-19 – ולר××©×•× ×”, יכול ×”×™×” ×œ×‘×•× ×ליה. רק ××– יכול ×”×™×” ×”× ×™×¡×•×™ ×”× ×”×“×¨, הבלתי מודע, שבצעו יהודי ××©×›× ×– ב×××•×’× ×™×§×” – בהעדיפ×, דור ×חרי דור, ×ת המשכיל – להשתחרר מכבלי התלמוד והבלי הפסיקה ולתת פרי. ו××™×–×” פרי!
במ××ª×™×™× ×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª, העלו יהודי המערב תרומה לתרבות ×”×× ×•×©×™×ª, העולה על תרומתה של כל קבוצה בגודל דומה. ×בל ×–×” קרה, ויכול ×”×™×” לקרות, רק ×›×שר הפסיקו להיות "×¢× ×”×¡×¤×¨" – התלמוד וגרורותיו, רוב מוחלט של ההיצע בפרויקט – והחלו להיות "×¢× ×”×¡×¤×¨×™×".
×בל כל ×–×” מדגיש ×ת העובדה ×©×”×™×”×•×“×™× ××™× ×, ×•×œ× ×”×™×• מ××– חורבן הבית, ×¢×. ×œ× ×”×™×ª×” יצירה עממית יהודית; היתה רק יצירה דתית. לש×לת התרבות כבר התייחסתי; ר×וי לציין שהלבוש ו××£ המזון – ×¡×ž×ž× ×™× ×¢×ž×ž×™×™× ×ž×ין ×›×ž×•×”× â€“ של היהודי×, דמו תמיד ל×לה של ×©×›× ×™×”× (×‘×”×‘×“×œ×™× ×”× ×“×¨×©×™× ×ž×‘×—×™× ×ª כשרות). המ×כל היהודי ש×ין בלתו, החמין, שגרס×ות שלו × ×ž×¦×ות ברחבי ××©×›× ×– וספרד, × ×•×¦×¨ כדי להתגבר על מכשלה הלכתית: חוסר היכולת לבשל בשבת.
הל×ומיות ×”×¦×™×•× ×™×ª, כמו הל×ומיות ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×ª, ×œ× ×”×™×ª×” ××•×¨×’× ×™×ª: ×”×™× ×”×™×ª×” תוצ××” של לחץ ×—×™×¦×•× ×™ כבד, שהגיע לשי×ו בטר×ומה. עד השו××”, רוב יהודי ×”×¢×•×œ× ×“×—×• ×ת ×”× ×—×•×ª היסוד ×”×¦×™×•× ×™×•×ª; ×”× × ×©×רו מה שהיו תמיד, קבוצה דתית. ×”×¦×™×•× ×™× ×¢×©×• כל מ×מץ כדי ×œ×”×¢×œ×™× ×ת העובדה הזו. ×× ×™×© דבר טוב בפרויקט "×¢× ×”×¡×¤×¨", ×”×•× ×”×¦×¤×ª×” מחדש ×ל ×¤× ×™ השטח.
ומלבד ×–×ת, יש להפסיק ×ת רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור.
(יוסי גורביץ)