היססתי עד ×›×” ×× ×œ×›×ª×•×‘ על פרויקט "×¢× ×”×¡×¤×¨": ×¢×‘×“×›× ×”× ×מן משמש כפריל×× ×¡×¨ של ×חת מזרועות רשת מוזס, ×•×œ× ×ž×§×•×‘×œ לירוק לב×ר ×©×ž×ž× ×” ×תה שותה. על כן, ×œ× ×תייחס כלל לפרויקט עצמו, ××œ× ×œ×ž×©×ž×¢×•×ª הבלתי-×ž×ª×•×›× × ×ª של ×”×˜×§×¡×˜×™× ×©×‘×—×¨.
רשימת ×”×¡×¤×¨×™× ×©× ×›×œ×œ×™× ×‘"×¢× ×”×¡×¤×¨" ×”×™×: ×”×ª× "ך, ×”×¡×¤×¨×™× ×”×—×™×¦×•× ×™×™×, סידור תפילה, ×©× ×™ ×ž×—×–×•×¨×™× (לר×ש ×”×©× ×” ×•×œ×™×•× ×›×™×¤×•×¨ – מדוע × ×ž× ×¢ מ××™×ª× ×• המחזור של פסח?), הגדת פסח, ×”×ž×©× ×”, התלמוד הבבלי, "תורת הסוד הקדומה" (×× ×™ ×ž× ×™×— שזה מתייחס לספר יצירה, הבהיר וש×ר הזבל ×”×’× ×•×¡×˜×™), ספר ×”×גדה של בי×ליק ×•×¨×‘× ×™×¦×§×™, מורה × ×‘×•×›×™×, ספר הכוזרי, ספר הזוהר, שולחן ערוך, "ספרות המוסר", ×גרות הבעש"ט, ספר ×”×ª× ×™×, ליקוטי מוהר"ן, מעשיות ר' × ×—×ž×Ÿ ברסלב, ×›×ª×‘×™× ×›×œ×©×”× ×©×œ החפץ ×—×™×™×, החזון ×יש, ×™.ד. סולובייצ'×™×§ וקוק ×”×ב, רש"ר הירש, ×.ש. השל, ×©×œ×•× ×¢×œ×™×›×, בי×ליק, הרצל הבלתי × ×ž× ×¢ ("×ž×“×™× ×ª היהודי×", יש ×œ×”× ×™×—, ×•×œ× ×”×—×–×•×Ÿ ×”×וטופיסטי של "××œ×˜× ×•×™×œ× ×“"), ×‘×¨× ×¨ וש"×™ ×¢×’× ×•×Ÿ.
יש לציין שהבחירה מפתיעה לטובה ×•×”×™× ×ž×›×™×œ×” כותב יהודי-רפורמי חשוב (×.ש. השל), ×× ×›×™ × ×¨××” ×©×”×•× ×”×•×›× ×¡ לרשימה כקישוט. מכל ×‘×—×™× ×” ×חרת, ×”×™× ×‘×¢×™×™×ª×™×ª. מתוך 30 פריטי×, 25 ×”× ×“×ª×™×™×: 21 ×ž×ª×•×›× ××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™×™× ×‘×ž×•×‘×”×§ (סידור התפילה, למשל, ×”×•× ×ורתודוקסי); ומתוך ×לה ×ž×•×§×“×©×™× ×œ×§×‘×œ×” ולחסידות – המוץ המובהק של היצירה היהודית – שישה ×¤×¨×™×˜×™× (×פשר ש××£ שבעה – תלוי מה × ×›× ×¡ תחת "×¡×¤×¨×™× ×—×™×¦×•× ×™×™×"). ×”×× ×‘×מת ×× ×—× ×• ×–×§×•×§×™× ×œ×¢×•×“ זבל × ×™×• ××™×™×’'×™? ×”×× ×”×•× ×—×©×•×‘ יותר מההתעוררות היהודית העצומה של המ××” ×”-19?
יש ×œ×”× ×™×— שחלק מן ×”×©×™×§×•×œ×™× ×”×™×• ×›×œ×›×œ×™×™× (מה ×’× ×©×”×—× ×§×Ÿ של ×”×ž×“×™× ×”, ×‘× ×§ פועלי×, מעורב בפרויקט): הרצון ×œ×”×ž× ×¢ ×ž×ª×©×œ×•× ×¢×‘×•×¨ זכויות יוצרי×. חלק ×חר ×”×™×” בווד××™ פופוליסטי: הזוהר ימכור, ב××§×œ×™× ×”××ž×•× ×•×ª התפלות ×©×œ× ×•, הרבה יותר משירי רחל.
××œ× ×©×‘×¢×œ כורח×, עורכי הסדרה – שהתעקשו לדחוף ×ת הרצל הבלתי-× ×§×¨× ×›×חד מיוצרי המופת ×”×™×”×•×“×™× â€“ הדגישו ×“×•×•×§× ×¢×•×‘×“×” בלתי × ×•×—×” ×œ×¦×™×•× ×•×ª: היצירה היהודית עד עידן התחיה ×”×¦×™×•× ×™ היתה, כמעט ×œ×œ× ×™×•×¦× ×ž×Ÿ הכלל, יצירה דתית.
ר×וי להסתכל ברשימה ולר×ות מה ×ין בה. ×§×•×“× ×›×œ, ×ין בה היסטוריה. ××£ שכתבי יוסף בן מתתיהו ×—×©×•×‘×™× ×¢×©×¨×•×ª ×ž×•× ×™× ×ž×”×‘×œ×™ בעל ×”×ª× ×™×, ××£ ×©×‘×œ×¢×“×™×”× ×ין היסטוריה יהודית קדומה, ×”× ×œ× ×‘×¤× ×™×. והבחירה הזו × ×›×•× ×”: ×”×¢×•×¨×›×™× ×§×œ×¢×• היטב לתפיסה המחשבתית היהודית – ×× ×פשר ×œ×§×¨×•× ×œ×” כך – שהיתה ×-היסטורית לחלוטין. ×™×”×•×“×™× ×œ× ×©×™×ž×¨×• ×ת כתביו של בן מתתיהו; מי שעשו ×–×ת היו ×”× ×•×¦×¨×™×. בין היהודי×, שרד בן מתתיהו בגרסה מסורסת ×•×œ× ×ž×–×™×§×” – "ספר יוסיפון". היו לכך כמה סיבות טובות מ×ד – בין הש×ר, בן מתתיהו מדגיש ×ת ×פסותה ההיסטורית של ×”×ליטה ×”×¨×‘× ×™×ª, ×•×”×•× ×ž×©×ž×© כמקור לכמה מן ×”×גדות התלמודיות על החורבן, ×ך ×‘×©×™× ×•×™ (למשל, ×”×גדה על בריחתו של ×™×•×—× ×Ÿ בן ×–×›××™ ×ž×™×¨×•×©×œ×™× ×”× ×¦×•×¨×” ×•× ×‘×•×תו ×‘×¤× ×™ ×ספסי×× ×•×¡ על בחירתו לקיסר, שדומה ב×ופן חשוד לסיפורו של בן מתתיהו ×¢× ×ותו קיסר עצמו).
×’× ×”××¤×•×¡×™× × ×¢×“×¨×™×. מה×ילי×דה ועד פ×ן תד×וש, בפרוזה ×ו במשקל, ×”×פוס שימש ×›××‘× ×™ ×”×‘× ×™×” של התפיסה הל×ומית. ×œ×™×”×•×“×™× ×œ× ×”×™×• ×—×¡×¨×™× ×—×•×ž×¨×™× ×œ×פוס: ×”×—×©×ž×•× ××™×; ×”×”×’× ×” ×”××—×¨×•× ×”, ×”× ×•×שת של ירושלי×, ×”×›×”× ×™× ×”×ž×©×œ×™×›×™× ×ת מפתחות ההיכל הבוער השמימה ("מ×חר ×•×œ× ×”×™×™× ×• ××¤×•×˜×¨×•×¤×¡×™× ×¨×ויי×, ×§×—×!"); מצדה; ביתר – ×בל ×”×”× ×”×’×” היהודית היתה ×× ×˜×™-ל×ומית. ×”×¨×‘× ×™× ×”×‘×•×’×“×™× â€“ ×”×וליגרכיה של יהודה – קשרו ×¢× ×”×¨×•×ž××™× ×›× ×’×“ ×”×¢×, והעלימו ×ת ×”×–×™×§ המשיחי המסוכן, ו×יתו ×ת הל×ומיות. ר×שית כל העלימו ×ת ×”×—×©×ž×•× ××™×, בעלי המסר המסוכן שיכול להיות מלך יהודי ×©×œ× ×ž×‘×™×ª דוד.
× ×¤×§×“ ×’× ×ž×§×•×ž×• של הסיפור העממי. ל××™×˜×œ×§×™× ×”×™×” בוק×צ'יו, ל×× ×’×œ×™× ×”×™×” צ'וסר, ×œ×¦×¨×¤×ª×™× ×•×œ×’×¨×ž× ×™× ×›×•×ª×‘×™× ×¨×‘×™× â€“ ×בל ×œ×™×”×•×“×™× ×œ× ×”×™×• ××œ× ×גדות דת, סיפורי מוסר, מעשה בשור הבר ×©× ×’×— ×ת הלוויתן. ×× ×”×™×• ×¡×™×¤×•×¨×™× ×¢×ž×ž×™×™×, ×”× ×”×ª×’×œ×’×œ×• ל×גדות חסידיות.
על מחשבה ×ž×“×™× ×™×ª, כמובן, ×ין מה לדבר. ×œ× ×œ× ×• מקיוו×לי והקרי××” לשחרור ×יטליה מן הברברי×, מור וה×וטופיה, ×ž×•× ×˜×¡×§×™×™×” והפרדת הרשויות; המחשבה ×”×ž×“×™× ×™×ª היהודית, ×× ×”×™×ª×” כזו, × ×ª×§×¢×” בשלב הסלווקי: מלך חלש יחסית ×¢× ×ž×•×¢×¦×” ×—×–×§×” יחסית.
פה ×•×©× ×”×™×ª×” שירה, כמעט תמיד מושפעת מהסביבה ×•×œ× ×ž×—×“×©×ª; ו×× ×”×ž×©×•×¨×¨ ×œ× ×”×§×¤×™×“ לכתוב הרבה ×©×™×¨×™× ×“×ª×™×™×, ×”×•× ×”×¡×ª×›×Ÿ מ×ד. פרוזה, ×œ×”×•×¦×™× ×™×•×ž× ×™× â€“ × ×“×™×¨×™× ×ž×ד – ×œ× ×”×™×ª×”. מוזיקה, ×œ×”×•×¦×™× ×©×™×¨×” עממית, ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×™×ª×” ×ª×—×•× ×™×”×•×“×™ ×—×–×§. ×”××™×¡×•×¨×™× ×”×ª× "×›×™×™× ×¢×œ ×”××ž× ×•×ª הפלסטית וה××™×¡×•×¨×™× ×”×¨×‘× ×™×™× ×¢×œ ××ž× ×•×ª הבמה גרמו לכך ×©×™×”×•×“×™× ×œ× ×ª×¨×ž×• להן כמעט דבר. התרומה היהודית העיקרית לתרבות ×ירופה, עד × ×¤×™×œ×ª חומות הגטו, היתה התפלות והרשעות של הקבלה – ומעט רפו××”, שבהתחשב ×‘×¡×˜× ×“×¨×˜×™× ×”×¨×¤×•××™×™× ×©×œ ימי ×”×‘×™× ×™×™× ×›× ×¨××” הרגה הרבה יותר ×—×•×œ×™× ×ž×©×”×¦×™×œ×” (וכללה ×œ× ×ž×¢×˜ קבלה).
ר×וי לציין שחלק גדול מן היצירות המופיעות ב"×¢× ×”×¡×¤×¨" הן מן התקופה ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª: "שולחן ערוך" ×”×•× ×‘×Ÿ המ××” ×”-16, ההבל החסידי מן המ×ות ×”-18 וה-19, החפץ ×—×™×™×, החזון ×יש, קוק וסוליבייצ'×™×§ ×”× ×‘× ×™ המ××” ×”-20. הן מהוות עדות כיצד דילגה ×”×ž×•×“×¨× ×” על היהדות, ×©×œ× ×ª×¨×ž×” דבר ×œ×¨× ×¡× ×¡ ×ו לתקופת ההשכלה.
התחיה היהודית החלה ×חרי שחומות הגטו ושלטון העריצות ×”×¨×‘× ×™ × ×©×‘×¨×• על ידי השלטון הזר, ×¢× ×”××ž× ×¦×™×¤×¦×™×”; עד ××–, הדרך היחידה שבה יכול ×”×™×” ××™× ×˜×œ×§×˜×•×ל יהודי ×œ×‘×˜× ×ת עצמו היתה לצ×ת מתחומי היהדות ×•×œ×”×ª× ×¦×¨. ×פילו הרמב"× â€“ ×ותה ×“×•×’×ž× ×§×‘×•×¢×” שבה ×ž× ×•×¤×¤×™× ×”××¤×•×œ×•×’×˜×™×§× ×™× ×”×™×”×•×“×™×, ×›×©×”× ×ž×—×¤×©×™× ×™×”×•×“×™ דתי בעל חשיבות; ו×ין ×–×” מקרה שכמו ×”××¤×•×œ×•×’×˜×™×§× ×™× ×”×ž×•×¡×œ×ž×™×, ×”× × ××œ×¦×™× ×œ×—×–×•×¨ למ××” ×”-12 – ×”×™×” מסוכן מדי עבור ×¨×‘× ×™ ××©×›× ×–, שהחרימו ×ת ספריו ×”×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™×™× ×•××£ הסגירו ××•×ª× ×œ×©×¨×™×¤×” בידי ×”××™× ×§×•×•×™×–×™×¦×™×”.
×”××ž× ×¦×™×¤×¦×™×” הציגה ×ת היהדות ככלי ריק: תוך ×©× ×™× ×¡×¤×•×¨×•×ª, × ×ž×œ×˜×• ×¨×‘×™× ×ž×”×—×•×©×‘×™× ×©×‘×‘× ×™×”. כשיצ××” מקפ×ון שכפתה על עצמה, ×‘× ×¡×™×•×Ÿ להחזיר ×ת עצמה לתקופת התלמוד, ×œ× ×”×™×” לה מה להציע למי ×©× ×¤×§×—×• ×¢×™× ×™×• ור××” ×ת המ××” ×”-19 – ולר××©×•× ×”, יכול ×”×™×” ×œ×‘×•× ×ליה. רק ××– יכול ×”×™×” ×”× ×™×¡×•×™ ×”× ×”×“×¨, הבלתי מודע, שבצעו יהודי ××©×›× ×– ב×××•×’× ×™×§×” – בהעדיפ×, דור ×חרי דור, ×ת המשכיל – להשתחרר מכבלי התלמוד והבלי הפסיקה ולתת פרי. ו××™×–×” פרי!
במ××ª×™×™× ×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª, העלו יהודי המערב תרומה לתרבות ×”×× ×•×©×™×ª, העולה על תרומתה של כל קבוצה בגודל דומה. ×בל ×–×” קרה, ויכול ×”×™×” לקרות, רק ×›×שר הפסיקו להיות "×¢× ×”×¡×¤×¨" – התלמוד וגרורותיו, רוב מוחלט של ההיצע בפרויקט – והחלו להיות "×¢× ×”×¡×¤×¨×™×".
×בל כל ×–×” מדגיש ×ת העובדה ×©×”×™×”×•×“×™× ××™× ×, ×•×œ× ×”×™×• מ××– חורבן הבית, ×¢×. ×œ× ×”×™×ª×” יצירה עממית יהודית; היתה רק יצירה דתית. לש×לת התרבות כבר התייחסתי; ר×וי לציין שהלבוש ו××£ המזון – ×¡×ž×ž× ×™× ×¢×ž×ž×™×™× ×ž×ין ×›×ž×•×”× â€“ של היהודי×, דמו תמיד ל×לה של ×©×›× ×™×”× (×‘×”×‘×“×œ×™× ×”× ×“×¨×©×™× ×ž×‘×—×™× ×ª כשרות). המ×כל היהודי ש×ין בלתו, החמין, שגרס×ות שלו × ×ž×¦×ות ברחבי ××©×›× ×– וספרד, × ×•×¦×¨ כדי להתגבר על מכשלה הלכתית: חוסר היכולת לבשל בשבת.
הל×ומיות ×”×¦×™×•× ×™×ª, כמו הל×ומיות ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×ª, ×œ× ×”×™×ª×” ××•×¨×’× ×™×ª: ×”×™× ×”×™×ª×” תוצ××” של לחץ ×—×™×¦×•× ×™ כבד, שהגיע לשי×ו בטר×ומה. עד השו××”, רוב יהודי ×”×¢×•×œ× ×“×—×• ×ת ×”× ×—×•×ª היסוד ×”×¦×™×•× ×™×•×ª; ×”× × ×©×רו מה שהיו תמיד, קבוצה דתית. ×”×¦×™×•× ×™× ×¢×©×• כל מ×מץ כדי ×œ×”×¢×œ×™× ×ת העובדה הזו. ×× ×™×© דבר טוב בפרויקט "×¢× ×”×¡×¤×¨", ×”×•× ×”×¦×¤×ª×” מחדש ×ל ×¤× ×™ השטח.
ומלבד ×–×ת, יש להפסיק ×ת רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור.
(יוסי גורביץ)
×פשר לש×ול מה ×–×” פרוייקט "×¢× ×”×¡×¤×¨"? ×ו לפחות לקבל ××™×–×” ×œ×™× ×§?
התגובה שלך by ×™×•× ×™ — 30 בדצמבר 2007 @ 15:59
וד××™ שהיו ×¡×™×¤×•×¨×™× ×¢×ž×ž×™×™× – ×‘×œ×“×™× ×•, ב×ידיש, בערבית-יהודית.
×פשר לטעון בצדק רב שהיו כמה תרבויות יהודיות עממיות ×©×•× ×•×ª זו מזו ×•×œ× ×חת, ×בל ××™-×פשר לטעון ×©×œ× ×”×™×• תרבויות עממיות × ×‘×“×œ×•×ª מסביבותיהן, ××™-×פשר לטעון ×©×”×™×”×•×“×™× ×‘×›×œ ×ž×•×©×‘×•×ª×™×”× ×“×ž×• לגמרי ×œ×©×›× × ×”× ×•×¦×¨×™ ×ו המוסלמי פרט ×œ×¢× ×™×™×Ÿ הקטן ×©×”× ×”×ª×¤×œ×œ×• בבית ×”×›× ×¡×ª והשכן במסגד ×ו ×‘×›× ×¡×™×™×”. הדבר היסודי ביותר – הלשון. ×”×™×”×•×“×™× ×‘×¨×•×‘ ×ª×¤×•×¦×•×ª×™×”× ×‘×¨×•×‘ הזמן × ×™×”×œ×• ×ת ×—×™×™×”× ×‘× ×™×‘ ×©×•× ×” משל ×©×›× ×™×”× (כמו בעיר××§ ×ו צפון ×פריקה), ×•×œ×¢×ª×™× ×’× ×‘×©×¤×” ×©×•× ×” לחלוטין. (כמו ×”×ידיש של יהודי מזרח ×ירופה, ×ו ×”×œ×“×™× ×• של יהודי טורקיה והבלקן). מטבע ×”××“× ×©×ª×•×•×¦×¨ תרבות עממית × ×‘×“×œ×ª, ×’× ×× ×ž×•×©×¤×¢×ª.
התגובה שלך by ד.ט — 30 בדצמבר 2007 @ 17:49
×שר ליצירה בכלל, ×’× ×–×• ש××™× ×” עממית. ר×שית, העובדה שיצירה כלשהי ×”×™× ×™×¦×™×¨×” דתית ××™× ×” בהכרח ×ומרת ש×ין לה ערך ××•×ž× ×•×ª×™. וד××™ ×ין צורך להזכיר כמה יצירות חשובות ל×ורך ההיסטוריה × ×©×ו תוכן דתי.
יצירה יהודית, ובכלל ×–×” יצירה עברית, היתה ×œ× ×ž×¢×˜. ×§×— ×ת רבי ×©×œ×•× ×©×‘×–×™ – ×”×ין שירתו שירה? ×ו משוררי תור הזהב בספרד, ×¢×ž× ×•×ל הרומי ב×יטליה (בין הר××©×•× ×™× ×‘×¢×•×œ×, שכתב ×¡×•× ×˜×•×ª – ובעברית).
הרמב"× ×”×ª×§×‘×œ כעבור זמן. ×œ× ×‘×¨×•×¨ מה ×”×˜×¢× ×” שתביו התקבלו ×‘×”×ª× ×’×“×•×ª מוכיחה. בימי ×”×‘×™× ×™×™× ×”×™×• כמה ×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™× ×™×”×•×“×™×™× ×¨×¦×™× ×™×™×. בתקופת ההשכלה היו ×ž× ×“×œ×¡×•×Ÿ ו×חרי×. ×”×× × ×לץ ×ž× ×“×œ×¡×•×Ÿ ×œ×”×ª× ×¦×¨ כדי ×œ×‘×˜× ×ת עצמו?
התגובה שלך by ד.ט — 30 בדצמבר 2007 @ 17:57
ל×ומיות ××•×¨×’× ×™×ª? ×יכס-פיכס, ×¤×©×™×–× ×©×œ ×“× ×•×דמה שטוב רק ×œ×ž×ª× ×—×œ×™× ×©×’×•×“×¢×™× ×¢×¦×™ זית ×ו ×œ×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×©×ž× ×¡×™× ×œ×”×–×“×•×•×’ ×¢× ×”×¢×¦×™× ×”×œ×œ×•.
ל×ומיות ××•×¨×’× ×™×ª ×–×” ×œ×œ×•×–×¨×™× ×©×ין ×œ×”× ×©×•× ×“×‘×¨ טוב חוץ משייכות למשהו משומש. עדיף להיות ישר×לי פיקטיבי מערבוש ×ו יהודון ××•×ª× ×˜×™.
התגובה שלך by לי×ור — 31 בדצמבר 2007 @ 0:31
×™×•× ×™ – ×ž×©×•× ×ž×” × ×©×ž×˜ בגוף הטקסט: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3471962,00.html
התגובה שלך by ygurvitz — 31 בדצמבר 2007 @ 2:15
"יצירה יהודית, ובכלל ×–×” יצירה עברית, היתה ×œ× ×ž×¢×˜. ×§×— ×ת רבי ×©×œ×•× ×©×‘×–×™ – ×”×ין שירתו שירה?" ×× ×ª×¦×œ×™×— לומר לי ×ילו ×©×™×¨×™× ×כן × ×›×ª×‘×• על ידי שבזי, ×‘×”× ×—×” ש×כן ×”×™×” ×›×–×”, תפתיע כמה ×—×•×§×¨×™× ×œ×¡×¤×¨×•×ª.
"×ו משוררי תור הזהב בספרד" – חיקוי לתרבות הערבית המקומית, ×©×œ× ×”×™×” לו המשך.
"×¢×ž× ×•×ל הרומי ב×יטליה (בין הר××©×•× ×™× ×‘×¢×•×œ×, שכתב ×¡×•× ×˜×•×ª – ובעברית)." שירי ×–×”"ב, × ×›×•×Ÿ. ר××” "כמעט תמיד מושפעת מהסביבה ×•×œ× ×ž×—×“×©×ª", דגש על כמעט.
"×”×¨×ž×‘â€œ× ×”×ª×§×‘×œ כעבור זמן." 750 ×©× ×”. כעבור זמן? יופי של ×× ×“×¨×¡×˜×™×™×˜×ž× ×˜.
"×œ× ×‘×¨×•×¨ מה ×”×˜×¢× ×” שתביו התקבלו ×‘×”×ª× ×’×“×•×ª מוכיחה." ×ת דלדולה של הרוח היהודית. בסוף ימי ×”×‘×™× ×™×™×, יותר × ×–×™×¨×™× × ×•×¦×¨×™× ×§×¨×ו ×ת הרמב"× ×‘×ž×¢×¨×‘, והתווכחו ×יתו (בכלל ×–×” ב"פטיש המכשפות", Malleus Maleficarum, ×”× ×•×¨×) מ×שר ×™×”×•×“×™× ××©×›× ×–×™×.
"בימי ×”×‘×™× ×™×™× ×”×™×• כמה ×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™× ×™×”×•×“×™×™× ×¨×¦×™× ×™×™×." למשל? ובלי הרמב"×, בבקשה.
"×”×× × ×לץ ×ž× ×“×œ×¡×•×Ÿ ×œ×”×ª× ×¦×¨ כדי ×œ×‘×˜× ×ת עצמו?" ל×. ×”×•× ×¤×¢×œ בפרוסיה ×”× ×ורה למחצה של סוף המ××” ×”-18. להזכיר לך ×יך התקבל הדבר בקהילה ×ž×ž× ×” ב×?
התגובה שלך by ygurvitz — 31 בדצמבר 2007 @ 2:24
"ל×ומיות ××•×¨×’× ×™×ª ×–×” ×œ×œ×•×–×¨×™× ×©×ין ×œ×”× ×©×•× ×“×‘×¨ טוב חוץ משייכות למשהו משומש. עדיף להיות ישר×לי פיקטיבי מערבוש ×ו יהודון ××•×ª× ×˜×™." טוב לר×ות שחזרת 🙂
התגובה שלך by ygurvitz — 31 בדצמבר 2007 @ 2:25
רשימה ×ž×¦×•×™×™× ×ª.תיקון קל:החמין ××™× ×• המצ××” יהודית.×”×•× ×ימוץ של ×ª×‘×©×™×œ×™× ×–×”×™× ×‘×ירופה כמו השוקרוט ב×לזס וכן בצפון ×פריקה.ש×ל ×ת השף רפי כהן
התגובה שלך by ×™×’×ל לביב — 31 בדצמבר 2007 @ 2:51
×תה ממש מעצבן,
למה ×ין כל ×™×•× ×¨×©×™×ž×” ×חת לפחות?
×× ×™
מכור,
×תה ממש ×œ× ×¨×¦×™× ×™,
עוד, ומיד.
התגובה שלך by jc — 31 בדצמבר 2007 @ 3:19
×”×¢×‘×¨×™× × ×ª× ×• ×œ×¢×•×œ× ×ת הבסיס ש×פשר ×ת ההתקדמות העולמית.
×ת עשרת הדברות.
התגובה שלך by ×זרח. — 31 בדצמבר 2007 @ 6:55
תלוי ×ת מי ×תה שו×ל. יש ×›×לו שי×מרו לך ×©×“×•×•×§× ×”×™×•×•× ×™× ×”× ×לה ×©× ×ª× ×• ×œ×¢×•×œ× ×ת היכולת לחקור ולהתקד×, ×¢× ×¦×™×•×•×™×™× ×›×ž×• "ידע ×ת עצמך!" והחקירה הבלתי-פוסקת של סוקרטס.
התגובה שלך by Space Monkey — 31 בדצמבר 2007 @ 9:57
×יך ×פשר לשלוח לך דו×"ל, ×ו מסר פרטי? ×× ×™ ×œ× ×ž×•×¦×ת כתובת דו×"ל ×‘×©×•× ×ž×§×•×, ו"צור קשר" למעלה ×œ× ×ž×•×‘×™×œ ×œ×©×•× ×ž×§×•× (×× ×™ מקבלת 404).
התגובה שלך by דולי — 31 בדצמבר 2007 @ 11:47
ל×זרח (10):
מקומן של התרבויות העבריות בתרבות ×”×× ×•×©×™×ª ×œ× ×ž×•×˜×œ בספק, ×בל ×“×•×•×§× ×‘×¢×©×¨×ª הדיברות ×œ× ×”×™×” הרבה חידוש. הרי ×תה ×œ× ×—×•×©×‘ שעד סוף ×”×לף ×”×©× ×™ ×œ×¤× ×™ הספירה – ×חרי לפחות שלושת ××œ×¤×™× ×©× ×” של תרבות ×ž×“×™× ×™×ª – ×œ× ×”×™×” קוד חוקי×? המצוות הדתיות (×œ× ×™×”×™×• לך ××œ×•×”×™× ×¢×œ ×¤× ×™×™ וכיו"ב) הן רק מצוות דתיות, ו×ילו המצוות ×”×—×™×œ×•× ×™×•×ª (×œ× ×ª×¨×¦×—; ×œ× ×ª×’× ×•×‘) ×œ× ×™×›×œ×• להיות מקורית. זו פשוט ×”×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×” שבתוך התרבות העברית × ×™×ª×Ÿ להן גיבוי דתי.
התגובה שלך by ×ילן בכר ××‘× ×˜×•×¨ — 31 בדצמבר 2007 @ 13:11
×©×œ×•× ×“×•×œ×™,
כתובת ×”×ימייל שלי ×”×™× ygurvitz ב-gmail.com.
התגובה שלך by ygurvitz — 31 בדצמבר 2007 @ 13:13
פוסט ×ž×¢× ×™×™×Ÿ.
×× ×™ מבין שיוסי ×œ× ×™×‘×™×¢ ×ת דעתו על מהות הפרויקט "×¢× ×”×¡×¤×¨" מסיבות ברורות.
××– ×× ×™ ×תן ×ת דעתי שזהו פרויקט מיותר ביותר. ×ולי זוהי בסך הכל דרך להפטר ×ž×¢×•×“×¤×™× ×©×œ ×¡×¤×¨×™× ×©×ין ×œ×”× ×‘×™×§×•×©? ×œ× ×™×•×“×¢. ××™×–×” יהודי, מסורתי ×ו ×—×™×œ×•× ×™, ב×מת צריך ×ת כל ×”×›×¨×›×™× ×”×›×‘×“×™× ×”×לה?
ועוד ×‘×™×ž×™× ×•… ×”×™×” יותר יעיל ×× ×”×™×• ×ž×¢×œ×™× ××•×ª× ×œ×¨×©×ª ×‘×ž×§×•× × ×—, × ×’×™×© ×•×—×™× ×ž×™. מיותר…
התגובה שלך by ×©×ž×¨×œ×™× ×’ — 31 בדצמבר 2007 @ 14:15
×”×× × ×¨×ž×– בהערה שלך לגבי ×”×××•×’× ×™×§×” הבלתי ×ž×›×•×•× ×ª של יהדות ××©×›× ×– שיהדות המזרח × ×—×•×ª×” ×ž×‘×—×™× ×” ×’× ×˜×™×ª לעומת יהדות המערב?
×ו שהיתרון ×”×’× ×˜×™ לכ×ורה ×”×–×” ×”×™×” כל כך שברירי ×©×—×ž×™×©×™× ×©× ×•×ª ×ž×’×•×¨×™× ×ž×©×•×ª×¤×™× ×‘×ותה ×ž×“×™× ×” הספיקו כדי להחזיר ×ת ×›×•×œ× ×œ×©×™×•×•×™×•×Ÿ?
התגובה שלך by דובי — 31 בדצמבר 2007 @ 15:27
× ×• מה –
מה כבר העלו על ×“×¢×ª× ×”×™×”×•×“×™×, שידפיסו ×¡×¤×¨×™× ×•×לה ×œ× ×™×™×¨×ª×ž×• מיד למרכבות ×”××’'× ×“×”?
מיד ב×תר עוקץ ×¦×•×¢×§×™× '×§×•× ×¡×¤×™×¨×¦×™×”! ™' בדבר היעדר ×™×¦×™×¨×•×ª×™×”× ×©×œ חכמי ×”×¡×¤×¨×“×™× ×‘×ž×™×–× ×•×ª×•×œ×™× ×–×ת בהרכב הוועדה, גרבוז ב-YNET כבר ×ž×•×¦× ×§×•× ×¡×¤×™×¨×¦×™×•×ª בעובדה הפשוטה שלעמו יש עבר בכלל, ×”×¤×ž×™× ×™×¡×˜×™×ª ב×תר רשימות כבר צועקת ש×ין ייצוג ×œ× ×©×™× ×‘×¨×©×™×ž×”, וב×ופן ×”×›×™ צפוי ×•×ž×©×¢×ž× ×’× ×›×ן, להיות דתי ול×ומי ×’× ×™×—×“ זו 'מזימה ×¦×™×•× ×™×ª' –
למרות שביהדות בהגדרתה ×§×“× ×”×œ××•× ('לזרעך ×תן…', ברית המילה, '…לגוי גדול' , יצי×ת ×ž×¦×¨×™× ×•×›×™×•'ב) למתן התורה במ×ות ×©× ×™× – ומכ×ן שהעבריות (×”×ž×›×•× ×” יהדות) ×”×™× *×§×•×“× ×›×œ* ל×ו×, ××—'×› תרבות עממית, ורק ××—'×› דת.
×œ× ×©×’×™×ž×œ × ×•×ª×Ÿ לעובדות לבלבל ×ותו:
×”×ª× 'ך מול ×פו ×•×”×•× ×ž×—×¤×© ×תוס ל×ומי מתחת ×œ×ž× ×•×¨×” ×•×œ× ×יפה ×©× ×¤×œ המטבע,
ספרי ×”×—×©×ž×•× ××™× ×' ו-ב' לידו ×•×”×•× ×ž×—×¤×© ×—×©×ž×•× ××™× ×›×לה שית×ימו לו לכותרות ברולר,
תורת הסוד והחסידות הפכו ל'זבל ×’× ×•×¡×˜×™' ו'זבל × ×™×• ××™×™×’'×™',
הסיפור העממי ×’× ×”×•× ×œ× ×›×©×¨ שהרי ×”×•× × ×’×•×¢ בחסידות ×¨×—×ž× × ×œ×¦×œ×Ÿ מהסעיף הקוד×,
שירה ×œ× × ×—×©×‘×ª ×›×™ 'פה וש×', ×•×ž×ž×™×œ× 'דתית',
מוזיקה ×ין ×›×™ ×”×™× 'שירה עממית' מדי, שזה מוזר מ×ד ×›×™ ×–×” ×œ× ×ž×” שמפריע לגימל לטעון '×œ× ×”×™×ª×” יצירה עממית יהודית; היתה רק יצירה דתית.'.
×”×™×”×•×“×™× ×חר××™× ×’× ×œ×—×•×©×š הרפו××” בימי ×”×‘×™× ×™×™×,
×•×©×™× ×”×¦×—×•×§ – ×”×•× ×ž×—×¤×© 'מחשבה ×ž×“×™× ×™×ª' בהיסטוריה ×רוכה של ×¢× ×©×”×™×” חוטף ×פילו רק על ××™-בהירות במתכון למצות, ×œ× ×›×œ שכן על ×–×™×§×” לטריטוריה…
היסטוריה שתחילתה בעת העתיקה, ל×ורך ×לפי ×©× ×™× ×©×‘×¨×•×‘×Ÿ תפיסת כל תופעה הייתה דתית, והדת הייתה תרבות וחזות הכל – ולגימל ×ין מספיק ×—×™×œ×•× ×™×•×ª, ההמצ××” ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª: 'מתוך 30 פריטי×, 25 ×”× ×“×ª×™×™×'…
×›×ילו שכל הדתות ×”×חרות, המדע והתרבות העממית ×œ× ×”×™×• ×›×¨×•×›×™× ×™×—×“ ×ž×¢×•×œ× ×‘×ª×¨×‘×•×ª ×”×× ×•×©×™×ª, ×›×ילו ×œ× ×”×™×” ×–×” רק ×”×¨× ×¡× ×¡ שקטע ×ת שלטון ×”×›× ×¡×™×™×” בכל תחומי ×”×—×™×™×, וכ×ילו ××©×ž×™× ×”×™×”×•×“×™× ×©×œ× ×”×ž×¦×™×ו וקידמו ×ותו בר×ש חוצות כחיל חלוץ ל×ירופ××™×, ×›× ×¨×“×¤×™× ×‘×ž×¢×ž×“ × ×—×•×ª ב×רצות ×”×יסל×× ×•×”× ×¦×¨×•×ª, וכ×ילו ×œ× ×”×™×• ×ž×¢×•×œ× ×‘× ×™ דתות ×חרות ×ž×¨×›×–×™×™× ×‘×ª×—×•×ž×™× ×לה:
מה רע בדיוק ב××“× ×©×ž×©×œ×‘ ביצירתו ×ת ×לוהיו ×ו ×’×™×‘×•×¨×™× ×ž×”×תוס הדתי-ל×ומי שלו, ×ו מת×ר ×ת חייו ש××•×¤×™×™× ×“×ª×™?
×–×ת ×ומרת – תהיה רופ×, משורר, סופר, מוזיק××™ – ×–×” בסדר, כל זמן ש×תה ×œ× ×“×ª×™ ובטח ×©×œ× ×™×”×•×“×™ – שהרי ××– גימל וחבריו ישברו לך ×ת החרב ויתלשו לך ×ת הדרגות, והרבה ×œ×¤× ×™ שתגיע ל××™ ×”×©×“×™× ×™×©×œ×œ×• ממך ×ת כל הקרדיט על הישגיך, יהיו ×שר יהיו.
ועוד מ××©×™×ž×™× ×ת ×”×¦×™×•× ×™× ×‘×©×›×ª×•×‘ ההיסטוריה – הרי כל '×”×ופוזיציה' ל××’'× ×“×•×ª×™×” ×”×©×•× ×•×ª עסוקה בדיוק ב×ותו שכתוב, ×‘× ×™×¡×™×•×Ÿ לצייר ×ת המטרה מסביב לחץ…
היית יכול לחסוך ×ת כל הרשימה הזו ולכתוב '×–×” ×œ× ×‘×¡×“×¨ ×©×‘×ž×™×–× ×”×–×” ×ž×™×•×¦×’×™× ×™×•×ª×¨ מדי ×“×‘×¨×™× ×©×× ×™ ×©×•× ×, ופחות מדי ×¡×¤×¨×™× ×©×™×§×“×ž×• לי ×ת ×”××’'× ×“×”' – וח×לס, מה ×תה מת×מץ…
התגובה שלך by ×“×•×‘×©× ×™×ª — 31 בדצמבר 2007 @ 16:16
יהודה הלוי ×–×” ×חד. ×× ×™ יודע שהיו עוד ×©× ×™×™×-שלושה.
שמע, ×תה יודע ש×× ×™ חולק עליך בטיעון ×©×”×™×”×•×“×™× ××™× × ×¢×, וביקורת על רמת היצירות הספרותיות ×ו הפתיחות המחשבתית של ×”×”× ×”×’×” ××™× × ×ž×¢×œ×™× ×ו מורידי×. בחי×ת – כל-כך ×¨×¦×™× ×• לחזור להיות ×¢× ×›×›×œ ×”×¢×ž×™× ×©×”×—×™×™× ×• שפה מתה. ×× ×–×” ×œ× ×¢×, ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢ מה.
כן, ×–×” מצב ייחודי. כן, יש מתח שבסוף יצטרך להיפתר בין ×”×¢× ×”×™×•×©×‘ בציון לגולה ×ž×‘×—×™× ×ª הזהות הל×ומית. ××– מה. ×œ× ×ומר ×©×œ× ×¢×, ויש עוד ×¢×ž×™× ×¢× ×“×™×ספורות.
עכשיו, ×–×” ×©× ×¤×§×“×™× ×“×‘×¨×™× ×ž×”×¨×©×™×ž×” של ×”×ž×¢×¡×™×§×™× ×©×œ×š, ×œ× ×ומר ש×ין. להגיד ×©×œ× ×”×™×” ×œ×™×”×•×“×™× – הן במערב והן במזרח – סיפורת עממית עשירה, זו שטות.
×¡×¤×¨×™× ×—×™×¦×•× ×™×™×, ×גב, ×–×” ××—×•×©×™×œ×™× ×’ ×’× ×•×¡×˜×™×§×”, ×”×רד קור. 🙂
התגובה שלך by רחביה ברמן — 31 בדצמבר 2007 @ 16:50
ו×גב, ×× ×›×‘×¨ יהדות, בחסידות לפחות יש × ×©×ž×”. ×צל ×”×ž×ª× ×’×“×™× ×™×© ×œ×ž×“× ×•×ª, ×בל כזו שדומה ללימוד הסריס ×ת ××ž× ×•×ª המשגל… P-:
עוד ×גב – החרפה של הרשימה הזו ×”×•× ×›×ž×•×‘×Ÿ ×‘×”×™×¢×“×¨× ×”×›×ž×¢×˜ מוחלט של ×˜×§×¡×˜×™× ×¦×™×•× ×™×™× ×ž×›×•× × ×™×. ×יפה הס, ×¤×™× ×¡×§×¨, ×פילו מוהליבר, קלישר ו×לקלעי? ×ת החזון ×יש מבי××™× ×œ× ×•? ×יפה ×–'×‘×•×˜×™× ×¡×§×™?
יש לי חשד שמ×חורי הפרוייקט ×”×–×” עומד ××™×–×” לב לבייב ×ו משהו. ×ין לי הסבר ×חר לעומס הדת ברשימה.
ולסיו×, יט ×× ×ª'ר ×גב: ×פסותה ההיסטורית של ×”×ליטה ×”×¨×‘× ×™×ª? ×× ×™ ממש ×œ× ×—×•×©×‘ שזה מה שמשתמע מיוספוס. (×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×©×× ×–×” ×”×™×” תלוי ×‘×ž× ×”×™×’×™ ×”×™×”×•×“×™× ×œ×“×•×¨×•×ª×™×”× ×”×ª×™×¢×•×“ חסר התחליף ×”×–×” ×œ× ×”×™×” × ×©×ž×¨). ×”×ליטה ×”×¨×‘× ×™×ª ×œ× ×¨×¦×ª×” ×ת המרד, והצילה ×ת מה ×©× ×©×ר. ×–×” ×©×”×™× ×œ× ×”×©×›×™×œ×” לכבות ×ת ×”×ש – מה לעשות, ×ין לכחד.
התגובה שלך by רחביה ברמן — 31 בדצמבר 2007 @ 17:01
גכ ג'ורג' קרלין על עשרת הדיברות
http://www.youtube.com/watch?v=rCz0-HY1TLU#
התגובה שלך by AP — 1 בינואר 2008 @ 5:38
"משוררי תור הזהב בספרד – חיקוי לתרבות הערבית המקומית, ×©×œ× ×”×™×” לו המשך"
××™× ×š יכול לפטור כל יצירה עברית ויהודית ל×ורך הדורות ×›"חיקוי", ×ž×©×•× ×©×ין לך תרבות ש××™× ×” מושפעת מסביבותיה. מושפעת ומשפיעה.
× ×™×¡×™×ª לטעון ×©×œ× ×”×™×™×ª×” קיימת בכלל יצירה והגות יהודית ל×ורך ×”×©× ×™×, פרט לדת – ×•×”× ×”, כן הייתה. ×¢×ž× ×•×ל הרומי ב×מת ש×ב מה××™×˜×œ×§×™× ×ת ההשר××” לכתיבת ×¡×•× ×˜×•×ª, ×בל כמוהו עשו (הרבה ×חריו) ×’× ×”×ž×©×•×¨×¨×™× ×”×× ×’×œ×™×, ×”×¦×¨×¤×ª×™× ×•×”×¡×¤×¨×“×™×. כמעט ש×ין לך בתרבות העולמית המצ××” מקורית של ממש. תמיד ×פשר ל×תר השפעות זרות, ×פילו ×‘×“×‘×¨×™× ×©× ×—×©×‘×™× ×”×›×™ ××•×ª× ×˜×™×™×. (×”×™×•×•× ×™×, למשל, רו××™× ×ת ×¢×¦×ž× ×›×ילו ×”× ×‘× ×™ סוקרטס, ×ריסטו ו×פלטון, ×ך למעשה ×ª×¨×‘×•×ª× ×¡×¤×•×’×” בכל רובד בהשפעות טורקיות ×•×’× ×¡×œ×ביות. ור××” המ×בק המגוחך ×”×× ×§×¤×” שחור ×”×•× "×™×•×•× ×™" ×ו "טורקי". ×”×•× ×œ× ×–×” ×•×œ× ×–×”).
מדוע ×גב ×œ× ×”×™×” המשך לפריחה התרבותית היהודית בספרד? ×תה יכול להציע הסבר לכך? ×ולי ×–×” קשור לרדיפות ולגירוש בחסות ×”×§×ª×•×œ×™× ×”× ×œ×‘×‘×™×? ובכלל, ×”×× ×œ×”×™×¢×“×¨× ×©×œ ×™×”×•×“×™× ×ž×”×¨× ×¡× ×¡ יכול להיות קשר לכך ×©×”×™×”×•×“×™× ×’×•×¨×©×• עד 1492 מ×× ×’×œ×™×”, ספרד, רוב צרפת, ×•×—×œ×§×™× ×ž×’×¨×ž× ×™×” ו×יטליה?
לגבי הרמב"× – ×תה בטוח שעברו 750 ×©× ×” עד ×©×”×•× ×”×ª×§×‘×œ? כלומר עד 1950 בערך ×œ× ×œ×ž×“×• ×ותו? ×’× ×œ× ×‘×ª×™×ž×Ÿ, למשל? ×ž×¢× ×™×™×Ÿ.
×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™× ×™×”×•×“×™× ×‘×™×ž×™ ×”×‘×™× ×™×™×? למשל חסד××™ קרשקש, ×בן גבירול וריה"ל.
התגובה שלך by ד.ט — 1 בינואר 2008 @ 8:21
ולגבי ההסבר ×”×’× ×˜×™ ×œ×”×¦×˜×™×™× ×•×ª היהודית היחסית במ××” ×”-19 ו×ילך: "רק ××– יכול ×”×™×” ×”× ×™×¡×•×™ ×”× ×”×“×¨, הבלתי מודע, שבצעו יהודי ××©×›× ×– ב×××•×’× ×™×§×”". יש כל ×ž×™× ×™ ×”×¡×‘×¨×™× ×œ×¢×•×‘×“×” ×©×”×™×”×•×“×™× ×”×’×™×¢×• ×œ×”×™×©×’×™× ×‘×œ×ª×™-×¤×¨×•×¤×•×¨×¦×™×•× ×œ×™×™× ×œ×ž×¡×¤×¨× ×‘×וכלוסייה, ×‘×ª×—×•×ž×™× ×ž×¡×•×™×ž×™×.
ההסבר ×©× ×ª×ª ××™× ×• ××œ× ×¡×¤×§×•×œ×¦×™×” בלתי מבוססת.
התגובה שלך by ד.ט — 1 בינואר 2008 @ 8:24
ולגבי שבזי, ×œ× ×‘×¨×•×¨×” לי ההשגה. ×”×× ×תה טוען ×©×œ× ×”×™×” משורר ×›×–×”? ×× ×תה טוען ×©×œ× ×”×™×” ×•×”×©×™×¨×™× ×©×ž×™×•×—×¡×™× ×œ×• × ×›×ª×‘×• על-ידי מישהו ×חר, ×–×” ×œ× ×ž×©× ×” כלל. עדיין מדובר בשירה עברית. ×˜×¢× ×ª×™ היתה ×©×’× ×™×¦×™×¨×” דתית ×”×™× ×™×¦×™×¨×”.
התגובה שלך by ד.ט — 1 בינואר 2008 @ 8:28
הערות × ×•×¡×¤×•×ª:
>>התחיה היהודית החלה ×חרי שחומות הגטו ושלטון העריצות ×”×¨×‘× ×™ × ×©×‘×¨×• על ידי השלטון הזר
כלומר ×”×™×”×•×“×™× ×™×›×œ×• לפרוץ ×ת חומות הגטו ×‘×¢×¦×ž× ×בל ×œ× ×™×›×œ×•?
>>עד השו××”, רוב יהודי ×”×¢×•×œ× ×“×—×• ×ת ×”× ×—×•×ª היסוד ×”×¦×™×•× ×™×•×ª
×ž×™×œ×™×•× ×™× ×”×ª×™×™×—×¡×• ב×הדה עצומה ×œ×¦×™×•× ×•×ª. בין ×לה ×©×”×ª× ×’×“×•, חלק ×”×ª× ×’×“×• ×ž×˜×¢×ž×™× ×“×ª×™×™× (ש×ין ×œ×”× ×“×‘×¨ וחצי דבר ×¢× ×”×©×לה ×”×× ×”×™×”×•×“×™× ×”× ×¢× ×ו ל×. רוב ××•×ª× ×ž×ª× ×’×“×™× ×‘×”×—×œ×˜ ר×ו ×‘×™×”×•×“×™× ×¢×, וחלק ×חר ×ž×˜×¢×ž×™× ×¨×™×ליי×: הפרויקט ×”×¦×™×•× ×™ × ×¨××” בווד××™ כמשהו חסר סיכוי לחלוטין. ×חת ×”×ª× ×•×¢×•×ª המרכזיות בקרב יהדות מזרח ×ירופה היתה ×”×‘×•× ×“, ×©×”×ª× ×’×“×” ×œ×¦×™×•× ×•×ª ×בל ×œ× ×¨×תה ×‘×™×”×•×“×™× ×¨×§ "קבוצה דתית".
הערה כללית יותר: ×× ×תה ×‘× ×œ×˜×¢×•×Ÿ (כמו ×‘×¢× ×™×™×Ÿ המתקפה על הרמב"×) ×©×§× ×ות דתית חיבלה בהתפתחות התרבות היהודית, ×–×” × ×›×•×Ÿ בהחלט, ×בל ×–×” × ×›×•×Ÿ ×’× ×œ×ª×¨×‘×•×™×•×ª ×חרות.
התגובה שלך by ד.ט — 1 בינואר 2008 @ 8:34
ד.ט.,
×œ× ×›×œ כתיבה ×”×™× ×™×¦×™×¨×”. שייקספיר כתב יצירות ולכן קור××™× ×ותו ×œ× ×¨×§ ×‘×ž×“×™× ×•×ª דוברות ×× ×’×œ×™×ª. גתה יצר ×ת פ×וסט ×•×’× ×ותו קור××™× ×›×•×œ× ×•×œ× ×¨×§ ×’×¨×ž× ×™×. ×›× "ל לגבי הקומדיה ×”×לוהית, שלושת המוסקטרי×, דון קישוט, ×לי×דה ועוד ×ין ספור יצירות × ×•×¡×¤×•×ª.
×בל ×”×× ×”×ž×•× ×™ ×’×•×™×™× ×§×•×¨××™× ×™×¦×™×¨×”/ות יהודיות כלשהן פרט ×œ×ª× "ך?
(התשובה ×”×™×, כמובן, כן – ×©×œ×•× ×¢×œ×™×›×. ×בל ×”×•× ×œ× ×ž×•×¤×™×¢ ×œ× ×‘×¤×¨×•×™×™×§×˜ "×¢× ×”×¡×¤×¨" ×•×œ× ×‘×ª×•×›× ×™×ª הלימוד ×©×œ× ×•)
"כלומר ×”×™×”×•×“×™× ×™×›×œ×• לפרוץ ×ת חומות הגטו ×‘×¢×¦×ž× ×בל ×œ× ×™×›×œ×•?"
כלומר, ×”×™×”×•×“×™× ×©×¢×–×‘×• ×œ× × ×•×“×• ×¢"×™ ×™×”×•×“×™× ××—×¨×™× ×•×™×›×œ×• לבקר ×ת משפחותיה×?
התגובה שלך by ×לכס ×–. — 1 בינואר 2008 @ 11:03
[…] הציטוט היומי 2: "ל×ומיות ××•×¨×’× ×™×ª? ×יכס-פיכס, ×¤×©×™×–× ×©×œ ×“× ×•×דמה שטוב רק ×œ×ž×ª× ×—×œ×™× ×©×’×•×“×¢×™× ×¢×¦×™ זית ×ו ×œ×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×©×ž× ×¡×™× ×œ×”×–×“×•×•×’ ×¢× ×”×¢×¦×™× ×”×œ×œ×•. ל×ומיות ××•×¨×’× ×™×ª ×–×” ×œ×œ×•×–×¨×™× ×©×ין ×œ×”× ×©×•× ×“×‘×¨ טוב חוץ משייכות למשהו משומש. עדיף להיות ישר×לי פיקטיבי מערבוש ×ו יהודון ××•×ª× ×˜×™." ×”×ž×’×™×‘×™× ×©×œ יוסי גורביץ ×ž×ª×¢×œ×™× ×¢×œ עצמ×. […]
פינגבאק by The Daily Dolly » ×רכיון » The Daily Dolly 1/01/2007 — 1 בינואר 2008 @ 11:35
×לכס,
×”×רי פוטר ×”×•× ×חד מרבי המכר ×”×’×“×•×œ×™× ×‘×”×™×¡×˜×•×¨×™×”, ×•×ª×•×¨×’× ×œ×¢×©×¨×•×ª שפות. יעקב שבת××™, לצורך ×”×¢× ×™×™×Ÿ, ×ו ×ורלי קסטל-בלו×, × ×§×¨×ו מן ×”×¡×ª× ×¢×œ ידי מספר ×× ×©×™× ×ž×¦×•×ž×¦× ×œ×ין שיעור, בשלוש שפות במקרה הטוב. ××– מה, הכתיבה ×©×œ×”× ×”×™× ×¤×—×•×ª "יצירה" בשבילך מה×רי פוטר? ×ו ×©×ž× ×™×© ×œ× ×• פה כשל לוגי קטן, ×©× ×•×— ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×ž× ×• ×›×©×”×•× ×ž×¤×¨×™×¢ ×œ× ×• לזלזל במה ש×× ×—× ×• ×œ× ×והבי×?
התגובה שלך by ×§×•×¨× — 1 בינואר 2008 @ 16:10
קור×,
×”×™×•× ×¨×•×œ×™× ×’ ×”×™× ×¨×‘ מכר, מחר ×–×” ×™×”×™×” מישהו ×חר, ×בל יצירות – ובכך הן ×©×•× ×•×ª מכל כתיבה ×חרת – × ×§×¨×ו וימשיכו ×œ×”×™×§×¨× ×‘×ž×©×š מ×ות ו×לפי ×©× ×™×.
×שתדל להסביר ×–×ת טוב יותר למוגבלי הלוגית ×ž×‘×™× × ×•: ספר יכול להיות טוב ×•× ×¤×œ× ×•×—×ž×•×“ וסקסי ×•× ×”×“×¨, ×בל כדי להפוך ליצירה ×”×•× ×—×™×™×‘ ×œ×‘×˜× ×ž×©×”×• כלל ×× ×•×©×™ ש(כמעט)×œ× ×ª×œ×•×™ בזמן ובמקו×. ×”×•× ×ª×ž×™×“ ×¨×œ×•×•× ×˜×™.
××– כן, יש ×¡×•×¤×¨×™× ×ž×—×•× × ×™× ×•×ž×•×›×©×¨×™× ×•×ž×©×›×™×œ×™× ×•×—×©×•×‘×™× ×”×¨×‘×” יותר ×ž×¨×•×œ×™× ×’ ×©×œ× ×–×•×›×™× ×פילו לעשירית ×חוז מהחשיפה שלה זכתה ×¨×•×œ×™× ×’. ×בל ×–×” ×œ× ×ומר דבר ×›×™ ×œ× ×ž×¡×¤×™×§ להיות ×—×›× ×›×“×™ לכתוב יצירה – יש ×ž×œ× ×× ×©×™× ×—×›×ž×™× – צריך להיות ×’×ון.
× .ב.
×”×רי פוטר, למרות שזה ×—×¨× ×©×œ ספר, ×”×•× ×¢×“×™×™×Ÿ "יותר יצירה" מספריה של קסטל-בלו×. למרות כל מגרעותיו ×”×•× ×ž×ª×ר ×¢×•×œ× ×§×¡×•× ×•×¤×©×•×˜ שמטבעו מעורר יותר הזדהות, ×הדה ×•×”×‘× ×” ×צל ×”×§×•×¨× ×”×¦×¢×™×¨ מ×שר ××™×–×” ×× ×˜×™-גיבור לוזר מצפון תל-×ביב.
× .× .ב.
מהפוסט של גורביץ עולה ×›×ילו ×”×™×”×•×“×™× ×”× ×§×‘×•×¦×” מפגרת במיוחד ×•×œ× ×›×š הו×. ×™×”×•×“×™× ×ª×¨×ž×• ×œ×¢×•×œ× ×™×•×ª×¨ מ×שר 80%-90% מה×× ×•×©×•×ª, ×©×œ× ×ª×¨×ž×” דבר וחצי דבר לחשיבה ×”×× ×•×©×™×ª.
× ×›×•×Ÿ ×©×™×©× ×Ÿ כמה ×ž×“×™× ×•×ª ב×ירופה שתרומתן ×”××•×ž× ×•×ª×™×ª גדולה ל×ין שיעור מז×ת של היהדות, ×בל ×–×” ציון לשבח לתרבות שלהן ×•×œ× ×ות קלון לתרבות היהודית.
התגובה שלך by ×לכס ×–. — 2 בינואר 2008 @ 3:55
×œ×œ× ×™×¢×–×•×¨ לך. ×תה ×œ× ×ומר פה ×©×•× ×“×‘×¨ חוץ ממה ש×× ×™ ×œ× ×והב ×–×” ×œ× ×˜×•×‘".
"
×™×”×•×“×™× ×ª×¨×ž×• ×œ×¢×•×œ× ×™×•×ª×¨ מ×שר 80%-90% מה×× ×•×©×•×ª, ×©×œ× ×ª×¨×ž×” דבר וחצי דבר לחשיבה ×”×× ×•×©×™×ª."
ומ×יפה הקרצת ×ת הקשקוש הפס×ודו-מדעי ×”×–×”?
התגובה שלך by ×§×•×¨× — 2 בינואר 2008 @ 5:45
×לכס ×–. – גורביץ' טען ×©×œ× ×”×™×ª×” יצירה יהודית כלל. ×”×•× ×œ× ×”×ª×™×™×—×¡ ×“×•×•×§× ×œ×§×œ×¡×™×§×•×ª ×ל-×–×ž× ×™×•×ª. הר×יתי, שכן היתה. רובה ×œ× × ×›× ×¡ לקלסיקה העולמית, וזה סביר בהחלט. כמה יצירות בלגיות ×ו ×¤×™× ×™×•×ª, לדוגמה, × ×›× ×¡×• לקלסיקה העולמית? ספרויות שלמות ×œ× ×”×™×• קיימות כלל עד ×œ×¤× ×™ 200 ×©× ×”, למשל הספרות הרוסית ×ו ×”×וקר××™× ×™×ª, ×•×œ× × ×›×ª×‘ בהן מ×ומה, ×œ× ×§×œ×סי ×•×œ× ×חר.
לגבי חומות הגטו. ×™×”×•×“×™× ×œ× ×™×›×œ×• לעזוב ×ת הגט×ות. ש×לתך – "×”×× ×™×”×•×“×™ שעזב ×ת הגטו ×œ× × ×•×“×”?" ×ין לה משמעות. ×›×שר היו גט×ות, רק למתי-מעט ×× ×‘×›×œ×œ הורשה לעזוב ×ות×.
לה××©×™× ×ת ×”×™×”×•×“×™× ×‘×”×¡×ª×’×¨×•×ª, ל×חר שכפו ×¢×œ×™×”× ×”×¡×ª×’×¨×•×ª? לה××©×™× ××•×ª× ×©×œ× ×ª×¨×ž×• לתרבות ×”×¨× ×¡× ×¡, תוך התעלמות מכך ×©×”× ×’×•×¨×©×• מרוב מערב ×ירופה ×œ×¤× ×™ שהחל?
התגובה שלך by ד.ט — 2 בינואר 2008 @ 20:23
×רחיב מעט, העובדה שביהדות בתקופות מסוימות ×”×™×” רכיב גדול של ×§× ×ות דתית, ×”×ž×ª× ×’×“×ª ×œ×©×™× ×•×™×™×, במקומה עומדת, ×ך ×ין פירושה שהיהדות מטבעה ×”×™× ×›×–×•. יעידו תקופות פריחה ×רוכות בכל ×ž×§×•× ×©×‘×• הת×פשרה פריחה כזו – בספרד של ימי ×”×‘×™× ×™×™×, ל×ורך מ×ות ×©× ×™×, ×‘×—×œ×§×™× ×ž×¡×•×™×ž×™× ×©×œ ×ירופה במ××” ×”-18 וה-19, ב×רה"ב ב-200 ×”×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª.
(×גב, ×’× ×‘×ž×§×•×ž×•×ª שהתרבות היתה דתית בעיקרה והמצב הכללי רע, היו הישגי×. סיפורי ×”×—×¡×™×“×™× ×œ×ž×©×œ – יש ×‘×”× ×יכויות, ש×× ×©×™× ×›×ž×• בובר ×•×¤× ×—×¡ שדה עמדו ×¢×œ×™×”× ×•×ת ×“×¢×ª× ×™×© לכבד ×œ× ×¤×—×•×ª מ×ת זו של גורביץ).
ככלל, גורביץ מייחס ×ת תקופות השפל, ×”×§× ×ות הדתית והדלות הכללית למשהו יהודי ××™× ×”×¨× ×˜×™ ו×ת תקופות הרווחה ×œ×‘×•× ×•×¡ ×©×–×›×™× ×• לו ×ž×”×’×•×™×™× ×”××“×™×‘×™× ×•×›×œ מה ×©×¢×©×™× ×• בהן – ×¨×©×•× ×‘×¢×¦× ×¢×œ ×©×ž× ×•××™× ×• יהודי ב×מת. ×ין הדבר כך.
התגובה שלך by ד.ט — 2 בינואר 2008 @ 20:29
ד.ט.
×תה צודק – ×œ× ×”×‘× ×ª×™ שגורביץ התכוון ליצירה בכלל ×•×œ× ×¨×§ לקל×סיקה.
"×›×שר היו גט×ות, רק למתי-מעט ×× ×‘×›×œ×œ הורשה לעזוב ×ות×"
×× ×× ×©×™× ×™×›×œ×• לעזוב (×’× ×× ×לו היו יחידי סגולה) יחס כלל הציבור היהודי לגטו עצמו × ×ž×“×“ לפי היחס לו זכו ××•×ª× ×™×—×™×“×™×. לכן הש×לה שלי ×œ× ×—×¡×¨×ª משמעות – ×”×× ××•×ª× ×× ×©×™× ×”×ª×§×‘×œ×• ×›×’×™×‘×•×¨×™× ×©×©×‘×¨×• ×ת החומה ×ו ×›×‘×•×’×“×™× ×”×ž× ×¡×™× ×œ×¤×’×•×¢ ביהדות?
×תה ממשיך ו×ומר שהיו "תקופות פריחה ×רוכות בכל ×ž×§×•× ×©×‘×• הת×פשרה פריחה כזו", ×בל ×ž×ª×¢×œ× ×ž×›×š שהפריחה ×”×–×ת היתה מכה קשה ליהדות: מ××– העת החדשה ×”×ž×•× ×™ ×™×”×•×“×™× ×¢×–×‘×• ×ת היהדות ×”×ורתודוקסית ×•×”×ž×©×•×¨×¨×™× ×”×™×”×•×“×™×™× ×©×œ עידן הזהב בספרד × ×©×›×—×•.
"ספרויות שלמות ×œ× ×”×™×• קיימות כלל עד ×œ×¤× ×™ 200 ×©× ×”, למשל הספרות הרוסית ×ו ×”×וקר××™× ×™×ª, ×•×œ× × ×›×ª×‘ בהן מ×ומה, ×œ× ×§×œ×סי ×•×œ× ×חר"
×“×•×•×§× ×”×¡×¤×¨×•×ª הרוסית התקיימה ×’× ×œ×¤× ×™ 200 ×©× ×”. ×”×™× ××•×ž× × ×”×™×ª×” דלה ובלתי קרי××” בעליל, ×בל ×”×™× ×”×™×ª×” קיימת ×’× ×œ×¤× ×™ שפושקין חולל בה מהפך.
התגובה שלך by ×לכס ×–. — 3 בינואר 2008 @ 5:30
ציטוט: " לה××©×™× ×ת ×”×™×”×•×“×™× ×‘×”×¡×ª×’×¨×•×ª, ל×חר שכפו ×¢×œ×™×”× ×”×¡×ª×’×¨×•×ª? לה××©×™× ××•×ª× ×©×œ× ×ª×¨×ž×• לתרבות ×”×¨× ×¡× ×¡, תוך התעלמות מכך ×©×”× ×’×•×¨×©×• מרוב מערב ×ירופה ×œ×¤× ×™ שהחל?"
×“×‘×¨×™× ×›×“×¨×‘× ×•×ª:
×›×©×œ×™× ×œ×•×’×™×™× ×ž×¢×’×œ×™×™× ×”× ×”×¤×˜× ×˜ הקבוע של ×”×”×™×¡×˜×•×¨×™×•× ×™× ×”×—×“×©×™×, שהרי ×‘×œ×¢×“×™×”× ×™×¤×œ×• תי×וריות ×”×§×•× ×¡×¤×™×¨×¦×™×”.
פרט ×œ×”× ×ž×§×” הסיבובית, יש ×’× ×ת הקטל הערכי ×›×קסיומה:
××– ×”×¨×‘× ×•×ª = "עריצות" (עריץ עפ"×™ ההגדרה פועל ×‘× ×™×’×•×“ לרצון ×”× ×ª×™× ×™×, וזה ×œ× ×”×ž×§×¨×” בקהילה היהודית), ובדומה, ×”×–×¨×ž×™× ×”×¢×ž×ž×™×™× ×›×ž×• החסידות ×ו הקבלה = "רשעות, זבל ×’× ×•×¡×˜×™, הבל, מוץ, זבל × ×™×• ××™×™×’'×™" – ולכן ×ין ×‘×”× ×›×‘×™×›×•×œ יצירה "× ×—×©×‘×ª", למרות פולקלור ×©×œ× ×©×œ יצירות עממיות.
×× ×תה ×œ× ×והב משהו, ×ין ×–×” ×ומר ×©×”×•× ×œ× ×§×™×™×.
×× ×›×™×”×•×“×™ × ×סר עליך להתיישב ×‘×¢×¨×™× ×”×’×“×•×œ×•×ª ×ו להיות בעל ×דמה ברוב ×”×זורי×, ××– כש×תה סגור בשטעטל ×ו בגטו, ×ו ×›"בן חסות" (דימי) במזרח ש×פילו לרכב על סוס ×סור לו, קשה לטעון שהמו"×œ×™× ×¨×•×“×¤×™× ×חריך, ו×ין ×œ×”×ª×¤×œ× ×©×תה ×œ× ×ž×˜×™×£ ×œ×©×›× ×™×š ×‘× ×•×©××™ ×ž×“×™× ×”, מדע, רפו××” ××ž× ×•×ª ×—×™×œ×•× ×™×ª ×ו כל × ×•×©× ×חר שמושך ×ש ×ליך, ו×וטומטית ממך לקהילה כולה.
התגובה שלך by טין טין — 4 בינואר 2008 @ 14:45
יוסי, ×™×¦× ×œ×™ להיתקל ב×חד ×”×™×ž×™× ×‘×יש, ×שר בעברו פעל ×‘×ª×—×•× ×”×§×•×œ× ×•×¢ הישר×לי("ל×ן × ×¢×œ×פ ×“× ×™×ל ווקס") ו×ילו כיו×, מעבר להיותו מלמד טקסטי×, ×וסף ×¡×™×¤×•×¨×™× ×™×”×•×“×™× ×ž×¨×—×‘×™ העול×. ×¡×™×¤×•×¨×™× ×—×™×œ×•× ×™× ×‘×¨×•×‘×, ×¢×ž×ž×™×™× ×•×™×•×ž×™×•×ž×™×™×. ×ולי ×”×•× ×™×•×›×œ להמליץ לך על מקורות ×›×לו ועל הסיבה ×©× ×©×›×—×•.
התגובה שלך by תומס ×”××“×•× ×ž×¦×“ ×”×¨×—×ž×™× — 7 בינואר 2008 @ 8:35
× ×¡×—×¤×ª.
מה × ×¢×©×” התרבות היהודית עברה תהליך ברירה במשך ×לפי ×©× ×™× ×•×œ× ×©×ž×¢×” ×ת עצותיך המחכימות.
התגובה שלך by שחר — 9 בינואר 2008 @ 12:59
fivestar…
G6hnhuo5hfnvt5TyoD4bhQqAw…
טראקבאק by fivestar — 12 במרץ 2008 @ 11:05
monitor…
monitor…
טראקבאק by monitor — 13 במרץ 2008 @ 13:03
mercedes…
mercedes…
טראקבאק by mercedes — 14 במרץ 2008 @ 5:16
coins…
coins…
טראקבאק by coins — 14 במרץ 2008 @ 5:54
chelsea…
chelsea…
טראקבאק by chelsea — 16 במרץ 2008 @ 4:40
bentley…
bentley…
טראקבאק by bentley — 16 במרץ 2008 @ 4:45