החברים של ג'ורג'

לשבור את שוברים שתיקה, השלב המשפטי

ההכשה האחרונה של יעלון: האם בית המשפט יורה לשוברים שתיקה לחשוף את העדים שלהם?

מחר (א’) יתייצבו אנשי שוברים שתיקה לקרב משפטי חשוב, אולי החשוב בתולדות הארגון: התמודדות עם הנסיון של הממשלה, באמצעות צה”ל והפרקליטות, לחסל את היכולת של הארגון לגבות עדויות.

כמובן, צה”ל והממשלה לא קוראים לזה ככה. בינואר האחרון, בסיבוב ציד המכשפות שהתחיל עם עד כאן (אנחנו זוכרים שצה”ל סייע בהסוואת זהותו של השתול של עד כאן בתעאיוש, איציק גולדווי, נכון?), פנה צה”ל באמצעות הפרקליטות לבית המשפט בדרישה לחשוף את זהותו של אחד העדים של שוברים שתיקה. לטענת המדינה, האיש מחזיק במידע קריטי לחקירה.

השאלה המשפטית כאן פשוטה: האם שוברים שתיקה הוא ארגון עיתונאי, ועל כן יש לו חסינות? הארגון טוען שהוא כזה מיום הקמתו. בשנת 2004, ניסתה הפרקליטות הצבאית של הרמטכ”ל בוגי יעלון לתפוס את חומרי העדויות של הארגון; בית המשפט גילה ספקנות ניכרת ביחס למהלך הזה, והפרקליטות נסוגה.

אבל אנחנו כבר לא ב-2004. הרבה הגנות נעלמו. יעלון עצמו תקף את הארגון – הנחש בנעליים לא שוכח אף ונדטה – וטען שהוא בוגד; הוא נאלץ לחזור בו אחר כך, אבל את מה שהוא רצה לומר, הוא כבר אמר. אגב, הטענה הזו של יעלון? היא נשענה על נסיון מגושם של “עד כאן”, באמצעות השתול רועי פלד, להעביר לשוברים שתיקה מידע אסור – כלומר, העברת מידע סודי צבאי החוצה. פלד לא הועמד לדין ולא נחקר; כך גם לגבי המפעילים שלו מ”עד כאן.” בינואר, כאמור, הוא עמד מאחורי הנסיון לחסל את פרויקט גביית העדויות של שוברים שתיקה.

כי זה בדיוק מה שזה. אולי הדבר המרעיל ביותר שמייצרת החוויה הצבאית הוא התפיסה של רעות, והביטוי הבסיסי שלה הוא אומרטה, שבועת השתיקה של חברי כנופיה. מעבר לתפיסה שאסור לומר את האמת על חבריך לנשק, אין חייל שלא יודע שאם הוא יחשוף מה באמת קורה ביחידה שלו, כבר ימצאו את הדרך לטפל בו.

דוגמא אישית: שירתתי במנהל האזרחי בדיר אל בלח. המפקד הישיר שלי (נקרא לו ע.ק., כפי שהופיע אח”כ בתקשורת) נהג להסתובב עם שני בריונים ולהתעלל במקומיים. במקרה אחד, הוא זימן איזה מסכן שנחשד בעבירת בניה (הרחיב מרפסת או משהו – בדיר אל בלח ב-1990, כן?), לקח אותו לחדר החקירות שלו עם שני הבריונים. כעבור כמה דקות הוא התפרץ לחדר המבצעים, חיוור, ואמר שהאיש התעלף לו. רופא של פלוגת המילואים טיפל באיש, וכמובן לא דיווח על כלום. אני התחלתי לכתוב דיווח על התקרית ביומן המבצעים. כתבתי, אבל לא הספקתי להעביר. ע.ק. נכנס לחדר המבצעים, הסתכל על היומן, ופשוט תלש את הדף.

היה ברור לי שאין טעם לדבר עם מפקד היחידה. על מצ”ח לא סמכתי. בצר לי, פניתי ליו”ר רצ בפתח תקווה, עו”ד אבי אורן ז”ל (שנרצח כעבור כמה שנים בידי בן עוולה), וזה ציין בפני שלחייל יש זכות חוקית לדבר עם חבר כנסת. הפנה אותי לדדי צוקר. מסרתי לצוקר את הפרטים על התקרית הזו ועוד כמה. צוקר העביר את המידע לבצלם, שהיה אז בחיתוליו. בצלם העבירו אותו ל”חדשות”; כתבה על זה יפה חנה קים.

לקח להם בערך שעה למצוא את השמאלן היחיד ביחידה, ההוא שניסה לכתוב דיווח, ומכאן זה התגלגל הלאה. היה את הטוויסט הלא צפוי בעלילה, כשע.ק. ניסה לנטוש אותי במחנה הפליטים דיר אל בלאח ואני נאלצתי לדרוך עליו נשק (משום מה, המהלך הזה גרם לרוב החמושים האחרים בבסיס לסלוח לי על עצם ההדלפה), אבל באופן כללי זה היה פגישה עם ראש המנהל האזרחי, שתחקר אותי באריכות, והבטחה שלא אועמד לדין אם אספר כל מה שאני יודע. כזכור, לא ביצעתי עבירה.

סיפרתי.

את ע.ק. הם בחרו לקדם.

אחרי חצי שנה, כשכולם שכחו מהנושא, הם העמידו לדין. סגן ראש המנהל האזרחי הגיע לבסיס באמצע הלילה כדי לשפוט אותי.

אז לא, אני לא סומך על רשויות צה”ל. אף חייל שפוי לא סומך.

[…]

מה המטרה של חשיפת העדויות? להפחיד. להטיל אימה על מי שחושב לשבור את קשר השתיקה ולספר מה הוא ראה. לומר לו שאם הוא יעצבן מספיק את צה”ל ורשויות ה-hasbara, הוא ייחשף ויבואו איתו חשבון. הבטיחו לך אנונימיות? אנחנו נשקיע את כל המשאבים הנדרשים כדי לחדור אותה. עדיין רוצה לדבר? לא חראם? לא כדאי שתצא להודו, או אולי תסתגר בבוטקה בלילה, עם הנשק והמחסנית בהכנס? אנחנו מבטיחים לשמור על הכבוד שלך: נקרא לזה תאונה.

בפרקליטות טוענים שהם צריכים את זהותו של החייל כדי לסגור תיק חיוני. כלבתא, במטותא.

קודם כל, העדויות בצוק איתן (וזה המקרה שלפנינו) מגיעות עם ציון היחידה, המיקום ובדרך כלל גם התאריך. אם המשטרה הצבאית החוקרת לא מסוגלת למצוא עדים אחרים או ממצאים אחרים, יש לה ולנו בעיה. אגב, היא כנראה לא מסוגלת: החוקרים שלה טובים בהפללה של משתמשים בסמים ולא בהרבה דברים אחרים. ראו למשל המקרה הזה, שבו היא נדרשה ל-11 חודשים של אי-חקירה רק כדי לזהות את יחידת צה”ל שפעלה בגזרה הספציפית. אבל אם היא לא מסוגלת, שתשתפר. לא תחסל את היכולת של חיילים לתאר מה הם ראו.

אגב, זו אותה מצ”ח ואותה פרקליטות צבאית שלא מצאו לנכון לחקור את רועי פלד על ההדלפה הלכאורה מסוכנת שלו, וגם לא התעניינו במיוחד בכך שיש ארגון שלם שעוסק בהדלפת המידע הזה. זו אותה הפרקליטות ואותה מצ”ח שעוד לא הצליחו להחליט אם לפתוח בחקירה של הטבח ברפיח בעקבות פקודת חניבעל; אותה הפרקליטות ואותה מצ”ח ששנתיים לאחר מעשה, אחרי פשע מלחמה מובהק שתועד על ידי הפושע ופורסם על ידי צה”ל (!), עוד לא הצליחה להחליט אם להעמיד לדין את סא”ל נריה ישורון. אגב, היא חוקרת את התיק היחסית פשוט הזה כבר שנה כמעט. המגזר של הטרור היהודי מנהל מערכה תקשורתית למען הבן היקיר שלו, ישורון, וזו כנראה אחת הסיבות לכך – אבל מותר לחשוד שסיבה אחרת היא הפחד שישורון יפתח את הפה.

אבל על שוברים שתיקה, פתאום הפרקליטות הצבאית ומצ”ח מגלים אומץ. והם אומרים לנו שמה פתאום, אין פה שום דבר פוליטי, אנחנו רק רוצים לסגור תיק. אם אתם מאמינים לזה, טוב, נו, אתם בטח גם מאמינים ליאיר לפיד.

אבל אם אתם לא מאמינים, מחר ייערך הדיון בנושא בבית המשפט השלום בפתח תקווה (בית המשפט המאולף של מערכת הבטחון; איזו מקריות), ברח’ בזל 1, בשעה 14:00. בואו להראות לאנשים שמתעקשים להדליק נר מול החושך שהם לא לבד.

ועוד דבר אחד: רוני דניאל התפוצץ אתמול (ו’) והודיע שהוא לא יכול יותר, הוא לא היה מתנגד לזה שהילדים שלו יעזבו את המדינה. הטריגר להחלטה הזו, כמסתבר, היה הפגנת מחאה של תומכי גופשטיין מול ביתו של יעלון, שבה הם חגגו את ההדחה שלו. לא שמענו את דניאל כשהגופשטיינים השתוללו בירושלים והכו פלסטינים; לא שמענו אותו כשגופשטיין זומן להעיד בכנסת כעד מומחה לנושאי סכנת ההתבוללות. הפגנה מול בית יעלון, זה מה ששבר אותו. אומר עליו, ועל פלג שלם של דת הדגמ”ח הרבה דברים. רובם לא חיוביים.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

33 תגובות על ”לשבור את שוברים שתיקה, השלב המשפטי“

  1. ימין הגיב:

    כשארגון כמו שוברים שתיקה די מחרבן על הדמוקרטיה הישראלית ומשמיץ אותנו בכל העולם אל לו לבוא בטענות שבארץ מנסים לשבור אותו.

    • אסףר הגיב:

      כשאנשים חושבים שדיבורים זו סיבה לשלוח את המשטרה והצבא נגד ארגון, זה החירבון על הדמוקרטיה הישראלית.

      • ימין הגיב:

        אין פה שום צבא ומשטרה. יש פה שימוש בכלים חוקיים כדי לחייב ארגון שמוציא דיבתנו בלי שהאנשים שנתנו את העדויות נחשפים אלא עושים זאת במחשכים ובלי יכולת של גופי האכיפה במדינה לבדוק את אותן "עדויות" למסור את השמות של אותם אנשים כך שיהיה ניתן לבדוק את הטענות. אם הארגון לא מוכן לתת את השמות ולהתנהל באופן שקוף שלא יבוא בטענות לאחרים.

        • נחום הגיב:

          במחשכים? הנה כמה אנונימיים לדוגמא. https://www.youtube.com/watch?v=saAUF0KwYIQ&list=PLahxoQ9lPgRfrLnW23mws9fi93_3QWCZA
          אגב, טרם שמעתי שמישהו מהם הועמד לדין על הוצאת דיבה. והיה די זמן לבדוק את הטענות.

          • ימין הגיב:

            מי בכלל יכול לבדוק דברים כאילו שכל המעורבם מסתתרים. גם שכולם מזדהים לא תמיד אפשר להגיע לאמת אז שאנשים מתסתתרים בצורה פחדנית (וזה אחרי שעשו את זה ופתאום מגלים מצפון סלקטיבי) ולא מוכנים להודות במה שעשו אז משש קשה לבדוק ואין טעם לנסות לתבוע דיבה כי הכל ללא שמות (שתבעו את השקרן בכרי לא הודיע בית המשפט שלמרות עלילת הדם אי אפשר לתבוע כי "לא מדובר בקבוצה מוגדרת אשר יש לפצותה"). גם מקריאת רבות מהעדויות אין ממש על מה לתבוע (ירו בפרה, נתנו סטירה לעציר, חירבנו בחצר . .) ורוב העדויות בכלל מלפני עשור ומעלה.

            • חנן הגיב:

              שום דיבה ושום נעליים. לדיבה יש הגדרות ברורות והן לא מתקיימות כאן. אין סיבה לחשוב שהעדויות הן שקריות ואפילו אתה מודה בכך במשתמע (…וזה אחרי שעשו את זה..")

              לבכרי אין שום קשר לשוברים שתיקה.

              גופי האכיפה משתדלים לא לעשות כלום גם כשיש להם את כל היכולת לעשות זאת (תקרא למעלה, טמבל, ובאינסוף פוסטים בבלוג הזה ובאחרים).

              המטרה של שוברים שתיקה מעולם לא היתה לספק עדויות לבתי משפט אלא ליידע את החברה הישראלית על מה שקורה בשטחים.

              • Alex_f הגיב:

                "אלא ליידע את החברה הישראלית על מה שקורה בשטחים"

                מצחיק
                כאילו חיילי צה"ל הינם זרים ולא בנינו ובעלינו

            • נתן הגיב:

              אתה יכול לתת דגמה ספציפית מהעדויות של "שוברים שתיקה" שלא מסתדרת לך עם דברים שראית בעת שרותך בשטחים ( אני מניח כמובן ששרתת שם),
              כי אני לא ראיתי אף דגמה כזאת.

              • Alex_f הגיב:

                מדובר באירגון פוליטי (לגטימי לחלוטין) בעל אג'נדה ברורה.
                ככל אירגון פוליטי הם עוסקים בתעמולה.
                http://www.independent.co.uk/voices/comment/any-person-you-see-shoot-to-kill-the-idf-doctrine-which-causes-the-death-of-innocent-palestinians-10225904.html
                בנוסף לתקשורת עם ישראל מתוודע לקורה בשטחים כי מדובר בבעלים,ילדים ומכרים שלנו.

                • חנן הגיב:

                  אני לא בדיוק יודע למה את מתכוונת כשאת אומרת שהם "ארגון פוליטי". גם "בני עקיבא" זה ארגון פוליטי וגם משרד החינוך מחדש של בנט זה ארגון פוליטי.

                  הם בהחלט בעלי אג'נדה.הם מעידים על עצמם ש

                  החיילים החוזרים לחיים האזרחיים מגלים את הפער בין המציאות שפגשו בשטחים לבין האדישות והשתיקה בחברה הישראלית לנוכח מציאות זו. ארגון שוברים שתיקה משמיע את קולם של חיילים אלו כדי להביא את החברה הישראלית להכיר במציאות שהיא יצרה.

                  והם בעד סיום הכיבוש.

                  אני לא חושב שהמילה "תעמולה" נכונה כאן. "לספר את האמת" נראה יותר מתאים.

                  והבעיה עם "הבעלים, הילדים והמכרים שלנו" היא שהם לא מספרים לך את מה שהם עשו שם. לפיכך שוברים שתיקה. (וממילא הרוב המוחלט של חיילי צה"ל כלל אינם חיילים קרביים ואינם מודעים למה שקורה במגע עם האוכלוסיה הפלסטינית).

                  • תום אלקיים הגיב:

                    טרול מתחזה נמחק.

                    • חנן הגיב:

                      כרגיל, איסטרא בלגינא – תום תום קריא. שוברים שתיקה מאמתים את הדיווחים ככל יכולתם. הם לא גורם חוקר, אין להם את האמצעים לכך והם לא מתיימרים להיות. וכאמור, צה"ל משתדל לא לחקור גם כשהעדויות מונחות לו מול הפרצוף. (להלן הודעת בצלם על הפסקת העברת התלונות לצה"ל)

                      כפי שנתן ציין כאן, אין בדרך כלל שום דבר בעדויות של שוברים שתיקה שמי ששירת בשטחים לא מכיר.

                    • תום אלקיים הגיב:

                      טרול מתחזה נמחק.

                    • חנן הגיב:

                      מי שיכול לחקור, לא רוצה לחקור. אלמנטרי ווטסון.

                • נתן הגיב:

                  אני מצטער אבל לא ענית על השאלה.
                  שום דבר בעדויות של "שוברים שתיקה" הוא לא משהו שכל מי שהיה בשטחים מכיר ויודע ויכול לספר בעצמו.

                  • Alex_f הגיב:

                    חנן

                    לאור הכתבה בהאינדפנדנט אני מעוניינת שהקצין שנתן את הפקודה יחשף וישפט בגין פקודה בלתי חוקית בעליל ופשע מלחמה.
                    לעומת זאת אם יתברר שרון זיידל עייות ו/או דמיין היפרבולה סרנה סטייל שיחטוף תביעת דיבה באבי אביו.

                    אגב,בתקשורת הישראלית זיידל נשמע אחרת והרבה יותר עדין כלפי צה"ל.
                    "הסיבה הבסיסית שבגינה אנחנו לא "עובדים מול צה"ל" היא שלשיטתנו צה"ל הוא לא הבעיה, ולכן גם אינו יכול להיות הפתרון"
                    http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2736624

                    • חנן הגיב:

                      גם אני מעונין שהקצין יחקר ואם יש צורך ישפט אבל לא בידי הצבא, שהוכיח עצמו אינסוף פעמים כלא-יכול/לא-רוצה/מסרב לחקור אלא בידי גוף מקצועי ובלתי תלוי, כמו למשל בית המשפט לפשעי מלחמה בהאג.

                      אגב, העדות שאת מתייחסת אליה היא לא של רון זיידל אלא של סמ"ר הנדסה מצוק איתן. נדמה לי שהיו לא מעט עדויות מהסוג הזה ("…לא אמורים להיות אזרחים בשטח – כי הודענו לכולם לעזוב – אז כל מי שזז – לירות ע"מ להרוג…")

    • מיכאל הגיב:

      התירוצים לעולם לא יגמרו. אם הם יפסיקו לדבר בחו"ל תמצאו סיבה אחרת להשתיק אותם. הדבר הכי חשוב לזכור זה תמיד לדבר עליהם ולא על מה שהם מספרים.

    • חנן הגיב:

      ארגון כמו שוברים שתיקה לא "מחרבן על הדמוקרטיה הישראלית". הוא הוא הדמוקרטיה הישראלית.

  2. מני הגיב:

    מדובר בארגון שממומן ע"י גופים מדינתיים (לא תורמים תמימים), כולל מדינות שמצויות במצב מלחמה עם ישראל, בתקציבים שמגיעים ישירות מהמודיעין שלהם.
    הנזק שהם גורמים, הוא ישיר, ברור, מכוון ובא
    לשרת את השולחים.
    ועדיין הייתי נמנע מפעולה כלשהי נגד ,"שוברים שתיקה" ושאר משתתפי האורגיה האנטישמית נגד המדינה, ולו רק כי הם מחדדים לעולם, ועיקר לי כאזרח: מה ההבדל בנינו ובין שכנינו.

    אצל כל אחד מהשכנים, 100% מהם, ללא יוצא דופן, ארגון שהיה עושה עפילו עשירית היה מסתיים מהר מאוד בעינויים והוצאות להורג.

    כל עוד אצלנו, מרצה בעברית מכנה את ראש הממשלה "מנוול ופאשיסט", ואת שר החינוך (מרצה בעברית כן?) מוסיליני, אז אני סמוך ובטוח שעדיין לא עברנו את הגבול והפכנו להיות מדינה מזרח-תיכונית אמיתית.

    • חנן הגיב:

      אתה שקרן ומסית. התורמים ה"מדינתיים" כלשונך לשו"ש הם הרבה יותר תמימים משלדון אדלסון וארווין מוסקוביץ' ששופכים את כספי עסקי ההימורים שלהם על מימון הימין הקיצוני.

      אנא ספק הוכחה ש"גופי מודיעין" של מדינות במצב מלחמה מימנו את שו"ש או שתסתום את הפה ולא תגיב כשאכנה אותך זבל ניאו-נאצי.

      • מני הגיב:

        וואו, הפעם זה היה מהר

        https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law

        • חנן הגיב:

          וגם קשקשן. סעיף 2 סעיף קטן שלוש לחוק גודווין מציין בפירוש שהחוק לא חל במקרה של נאצים (או ניאו נאצים).

          • מני הגיב:

            מצטער, אבדתי אותך.
            ( אתה משעמם )

            בהצלחה.

            • חנן הגיב:

              ואתה כאמור שקרן, מסית, קשקשן וזבל ניאו נאצי.

            • חנן הגיב:

              (אה, ואם פשוט לא הבנת את ההערה שלי על חוק גודווין – הוא לא תקף כשמדובר בנאצים או בניאו נאצים.)

              • תום אלקיים הגיב:

                אני לא מבין את טקטיקת הדיון הזו.
                אתה הרי כתבת ״זבל ניאו נאצי״ כקונטרה לטענה לא מבוססת של ״מני״ על גופי מודיעין. טענה מסגנון, אתה אומר שאני מניאק, אז אתה מניאק. לא משהו שזנון היה מתגאה בו, אבל, זה מה יש.

                אלא שאין בטענה הזו שום הוכחה לכך שהדובר הוא באמת ״ניאו נאצי״ מה שיהפוך את עניין גודווין ללא רלוונטי.
                כלומר, אתה לא יכול לקחת כלי רטורי ולהתשמש בו כעובדה לצורך טענה אחרת. זה סתם חלש ודי נחות. למה בעצם?

  3. עמית הגיב:

    האמירה ש"העדויות" לגבי צוק איתן מגיעות עם ציון היחידה, המיקום ו"בדרך כלל התאריך" היא אמירה שקרית. ראו ספר ה"עדויות". כמעט אף פעם לא מצוין תאריך, המיקומים ניתנים ברזולוציה שכוללת לפחות רבע מרצועת עזה ולעולם לא מצויינת יחידה אלא במקרה הטוב חיל.
    (http://www.shovrimshtika.org/pdf/TzukEitan.pdf)

    הרצון של הפרקליטות לקבל מה עומד מאחורי טקסט אלמוני באתר של שוברים שתיקה מובן מאליו וחיובי. הטענה של שוברים שתיקה שהחסיון העיתונאי חל עליהם אירונית מאוד, שכן הדיבה האנונימית שהם מפרסמים לא עומדת בכללים בסיסיים של אתיקה עיתונאית. אינטרס של כל ישראלי שהמקרים האחדים ששוברים שתיקה שאשכרה מתארים עבירות (ולא רגשות, תחושות, התרשמויות, שמועות, חוסר הבנה ובורות) יועברו לידי גופי החקירה ויעומתו עם שאר העדויות לתקרית. ממש אין מה לפחד מאפקט צינון – עדיפה עדות אחת לפרקליטות הצבאית על עשרה פרסומים אנונימיים של שוברים שתיקה.

  4. סמולן הגיב:

    1. קשה לי להתלהב מהסיפור קורע הלב מהשירות הצבאי. היינו, לתחושתי יתכן שהכותב איך נאמר קצת מוטה. וגם חנה קים. לכן, יתכן בהחלט שחקירה ראויה מצאה את הקצין ראוי לקידום, ובמקביל את החייל כמן שהפר פקודה או שתיים. להשערתי, העונש היה מצומצם בהחלט, ועל תגובת המפלצות ירוקות המדים כבר קראנו למעלה. מסתבר שלמרות חוסר חיבה מופגן לכותב, דווקא תמכו בו, מה שממוסגר על ידו – קורא קרביים ונפש – כהדגמה מופתית לכך שהם עוד יותר חלאות. כי ככה זה בשמאל כנראה: אם אתה נגדם אתה פשיסט, וגם אם אתה העדם. כי כל מה שאינו שמאל הוא רוע.

    (מציין בזהירות.שבערך באותה תרופה יצא לי לבצע מעללי גבורה דומים לאלו שמתוארים למעלה. הם לא נדמו לי הירואים, ולא הלמו חלאות יהודו ציוניות. סתם, לפעמים אנשים מאבדים את הראש וצריך לעצור אותם, חשבתי. כנראה שכבר אז לא הייתי שמאל)

    • עדו הגיב:

      לפי הסיפור (בהנחה שמאמינים לגורביץ)
      א. פלסטיני מובא לחקירה ומתעלף פתאום בחדר החקירות. ככה סתם איבד הכרה
      ב. הקצין משתיק את הסיפור בניגוד לנוהלי הצבא.
      ג. הצבא התנכל לחייל שדיווח לחבר כנסת על מאורע שקרה למרות שזכותו של החייל לעשות כך
      ד. הקצין מנסה לרצוח את החייל שדיווח.
      ה. החיילים שלמדו לכבד התנהגות ביריונית הולכים אחרי מי שמתגלה כביריון הכי גדול באותו רגע.