החברים של ג'ורג'

ערוות השושואיסטים

הסרטון המביך של הרצוג הוא סיבה טובה להרהר במעמדם של אנשי השירותים החשאיים בחיינו

האם בוז’י הרצוג סחט גאים פלסטינים כדי שיבגדו בקרובי משפחתם?

האם ציפי לבני רצחה מלצרים?

השאלות הללו צריכות להתעורר אחרי סרטון שבלשון המעטה נקרא לו בעייתי ששחרר היום (ג’) המחנה הציוני, שבו שושואיסטים בדימוס מיחידה 8200 מתגאים בשירותו ביחידה של בוז’י הרצוג. (לא סביר שנראה בקרוב סרטון דומה על לבני – המחנה הציוני קלט, באיחור, שהיא עשתה את התרגיל הקבוע שלה וכייסה אותו, שהיא נטל אלקטורלי, ובהתאם הוא מסתיר אותה.)

מה אומר לנו הסרטון? כמעט כלום. אומרים לנו שאי אפשר לומר שום דבר על השירות של הרצוג, אבל תסמכו עלינו – זה היה חתיכת שירות. תסמכו עלינו – כי אין שום אפשרות להפריך את הטענה הזו. הסבירות שהרצוג היה מעורב בסחיטה מלוכלכת של נער מבוהל, שמצא את עצמו בין הפטיש של הכיבוש הישראלי ובין הסדן של חברה שמרנית שמאמינה בכבוד המשפחה גבוהה לפחות כמו הסבירות שהוא היה מעורב באיזה משהו הירואי כמו שיגור טיל.

בעצם, מה כל כך הירואי בשיגור טיל? מי היה האויב המסוכן שנגדו התמודד הרצוג? הוא התגייס לצה”ל ב-1978, ושירת בו לכל היותר כעשור. 1978-1988: עשור שבו ישראל כמעט שלא התמודדה עם צבאות סדירים (להוציא התנגשות קצרה, שלא נגמרה מי יודע מה, עם הצבא הסורי ב-1982) אלא התחילה את השקיעה הבלתי פוסקת שלה למלחמות נגד מתקוממים, תחילה בלבנון ואחר כך גם בשטחים הכבושים. אם הרצוג אכן היה אחראי לשיגור טיל או משהו דומה, הוא כנראה נורה כלפי מישהו שלא היה מסוגל להתגונן ממנו או להגיב.

האם זה בכלל קרה? כנראה שלא נדע אף פעם. התיקים האלה, אם הם נשמרים בכלל, לא נפתחים. ואם הם נפתחים, הם מציגים צד אחד, צר מאד. מה עשתה ציפי לבני במוסד? היא לא יכולה לומר, כמובן. היא רק יכולה לומר שהיא היתה שם. מה עשה הרצוג ב-8200? הוא רק יכול להתיר לדמיונכם להשתולל. הוא לא יכול לדבר על זה.

boujie1

אז למה לעזאזל הם מדברים על זה? אתם מועמדים לבחירה על ידי הציבור. אם יש לכם קבלות, הציגו אותן. אם יש משהו שאתם לא יכולים לדבר עליו, אל תדברו עליו. אל תרמזו לדברים שאתם לא יכולים להוכיח ושאי אפשר להפריך. אני כבר לא מדבר על הנימוס המקובל בארצות מתורבתות, שאומר שאנשי השירותים החשאיים – להוציא מינויים פוליטיים שם – מתבקשים לפרוש בשקט, אולי להוציא ספר צנוע, אבל לא להתמודד על משרה פוליטית. השירותים החשאיים מתמקדים בנבירה בלכלוך; תמיד קיים חשש שאיש השירותים ינצל לרעה את מעמדו לשעבר ואת קשריו בקריירה החדשה שלו. ישראל איננה מדינה מתורבתת ומהבחינה הזו אנחנו דומים הרבה יותר לשכנינו או למזרח אירופה, המולדת הפוליטית האמיתית שלנו. לידתה של המדינה הזו בארגוני שחרור/טרור, אחרי הכל: ישראל גלילי, יצחק שמיר, מנחם בגין היו גיבוריה מראשיתה. איסר הראל, הממונה על שירותי המודיעין, השתתף בישיבות מרבז מפא”י. תמיד היה משהו מהסובייטי בהערצה הישראלית לשירותים חשאיים.

אז אי אפשר לדרוש מהרצוג שיהיה יותר צדיק מהאפיפיור, אבל האם אפשר לפחות לדרוש ממנו שלא ישחק את המשחק העלוב של “אני לא יכול לומר לכם אבל סמכו עלי, אני גיבור עלום של המולדת שלעולם לא ייחשף”? במיוחד כשהמשחק מגוחך במיוחד כשהוא מגיע ארוז כתשדיר בחירות?

זה נושא אחד. הנושא השני בעייתי יותר. אומרים על הרצוג שהוא “גדל ביחידה, זה אומר שהוא מכיר את המנטליות הערבית.” נניח עכשיו לשאלה מי הם “הערבים”, והאם אכן יש להם “מנטליות” מובהקת (האם ה”מנטליות” של משכיל יוצא בגדד זהה ל”מנטליות” של פלאח פלסטיני? האם יש ”מנטליות” משותפת ללוחם מיליציה שיעית ולחלאה מדאע”ש, יליד לונדון, שהוא חיסל זה עתה? לכפרי סורי ולמהפכן מטוניסיה?); השאלה האמיתית בעייתית יותר.

boujie2

האם באמת אפשר להכיר עם אחר באמצעות העדשה הנסתרת והמיקרופון המוטמן? האם המעקב אחרי החמושים של האויב, ואנשי השירותים החשאיים שלו – שהם ודאי לא פחות מלוכלכים מאלה שלך – באמת מכשיר אותך להכיר את הצד האחר? האם סמיילי הכיר את “המנטליות הרוסית”, או שהכיר רק את זו של מקבילו, קארלה? האם איש מודיעין אכן מסוגל לראות תמונה נרחבת יותר מזו של מה עושה היריב, כמה טנקים יש שם? האם הוא יכול להבין שמעבר לשירותים החשאיים והצבא של היריב, יש גם אנשים נורמליים, שלא טומאו על ידי העיסוק הצבאי/חשאי? שיש להם שאיפות משלהם, שלא כוללות הסתערות על איזו גבעה או הכפלה של איזה סוכן? בקצרה, האם הכשרה כאיש השירותים החשאיים מרחיבה את דעתך, או מצמצמת אותה? אתה יודע מי המאהבת החביבה על אבו נידאל, אבל האם אתה מסוגל להבחין במוחמד בועזיזי שמעבר לפינה, לקלוט מתי היאוש מתגבר על הפחד?

ההיסטוריה של השירותים החשאיים, ודאי אלו שלנו, עונה על השאלה הזו בשלילה. ארגוני מודיעין נכשלים, פעם אחר פעם, בהבנת הצד השני. ב-1987, ידע השב”כ מה אוכל כל פעיל פת”ח בגדה לארוחת בוקר, אבל לא ראה את האינתיפאדה מגיעה. אמ”ן לא ראה את המלחמה ב-1973. עם תחילת מלחמת עיראק-איראן, העריך אמ”ן שתמשך שלושה שבועות; שמונה שנים אחר כך, שבועות ספורים לפני סיומה, העריך שתמשך עוד שנים. ראש אמ”ן ב-2011 העריך ב-25 בינואר 2011 שמובארק יישאר על כסאו; הוא נפל כעבור שלושה ימים.

גרוע מכך: שירותי המודיעין יוצרים תמונה מערפלת, שקרית, של הצד השני. הם מספרים לעצמם את מה שהם רוצים לשמוע. הם מצדיקים את עצמם – ויש להם כוח ייחודי לעשות זאת, כי יש להם שליטה כמעט מוחלטת על המידע.

האם יש צורך בשירותי מודיעין? נראה שלמרבה הצער, כן. כל זמן שאחרים מחזיקים בהם, גם אתה צריך כאלה, ולו כדי שהאויב לא ימצא תירוץ לפרק את שלו. האם ההוצאה האדירה עליהם מצדיקה את עצמה? אין ראיות שיתמכו בכך (וכן, אני יודע שמטבע הדברים גם לא יכולות להיות.) האם השירותים האלה משחיתים את המשרתים בהם? פוגעים ביכולת שלהם לראות את העולם? די ברור שכן. האם המשיכה ההרסנית למידע סודי, שכביכול הוא חשוב יותר ממידע פתוח – הרי הסתירו אותו, מכאן שהוא חייב להיות חשוב יותר – פוגעת בשיקול הדעת של קצינים ומדינאים? התשובה היא כנראה חיובית, אבל צריך עוד מידע. האם עלינו לבחור במישהו משום שהוא “מכיר את המנטליות” של האחר, כי האזין פעם להקלטות אינטימיות שלו, או צילם אותו במצלמה נסתרת? תשמור האלה ותציל, לא.

וכל זה, מבלי לומר מילה על הנזק שגורם הרצוג לסיכוייה של ישראל להיות משהו שאיננו מדינת כל יהודיה בכך שהוא מתהדר בכך שהוא הרג “ערבים”; אף מילה על מה שהוא גורם ליחסים בין יהודים ופלסטינים בישראל. אלו אמירות שראויות לליברמן או בנט, לא למי שמתיימר להוביל את המחנה החופשי בישראל.

אם היו ספקות אחרי הפיאסקו בהצבעה על פסילת זועבי, לא צריכות להשאר כאלה כעת: יש רק שתי מפלגות שמאל בישראל, ורק באחת מהן אין פוליגמיסט.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

66 תגובות על ”ערוות השושואיסטים“

  1. עדו הגיב:

    עמדה מוזרה קצת אחרי הסרט "שומרי הסף"

    • ygurvitz הגיב:

      למה? כמה מהתבונה שלהם הם הפגינו במהלך שירותם? הם ראו את האור רק אחרי שסיימו את שירותם.

  2. אמיתי סנדי הגיב:

    יום אחד תצטרך להחליט אם אתה שמאל או שאתה ציוני.

    • ג'יימס הגיב:

      מה הקשר? אי אפשר להאמין בחיים בא"י בלי להרוג לדכא ולגנוב אדמות מאנשים אחרים? למה חיים של יהודי צריכים להיות שווים יותר? שלא נדבר על זה שזה לא נעצר שם. חילוני שווה יותר מחרדי. מנתחל שווה יותר מתושב המרכז, ותושבי הפריפריות שווים הכי פחות. אבל זה בסדר כי הערבים שווים הכי פחות. זה הציונות שאתה רוצה?

    • אורן הגיב:

      נכון להיום מרצ הרבה יותר שמאלנית מהרשימה המשותפת.

  3. יוסי הגיב:

    תנוח דעתך, הוא לא באמת ראה ערבים דרך הכוונת. זה פשוט לא מה שעושים ב-8200. הוא אולי האזין לשיחה עם המאהבת, אבל בודאי לא צילם אותה.
    מעבר לכך, מסכים עם רוב האמור כאן, אבל יש הבחנה משמעותית בין מודיעין "אסטרטגי", שמבוסס על הערכות -ובו שירותי ביון כושלים, כמו בכל תחום חיזוי אחר- לבין מידע "טקטי", כמו היכן נמצא כעת טנק X ומה יעדו של מטוס Y המתקרב כעת לגבול. מידע כזה הוא הרבה יותר מדויק, וגם החשיבות שלו עשויה גבוהה.
    בהינתן האמור, אני מעריך שהרצוג (ובהתאם לדרגתו הלא גבוהה-מספיק) עסק במודיעין מהסוג השני, מה שהופך חלק גדול מהסרטון שלו למופרך, אבל מבסס את הטענה של הצורך בהחלטה מהירה, בזמן אמת, לגבי תגובה אפשרית או מניעה שלה. הקצונה הזוטרה ב-8200 אכן עוסקת בהחלטות כאלו באופן שוטף, כשלעתים רחוקות-אך-קיימות ההחלטות הן אכן של חיים ומוות.

  4. Eli הגיב:

    My apology for the stupid question, but what is the polygamy doing here?

  5. מני זהבי הגיב:

    נו באמת.
    אני רחוק מלהיות מיליטריסט, אבל דווקא מסיבה זו אני רואה חשיבות גדולה במיוחד לשירותי המודיעין: אם הם פועלים כפי שצריך, הם חוסכים התנגשויות מיותרות ומאפשרים לצבא להפעיל את מירב הכוח במקום שבו הוא יכול להביא להכרעה המהירה ביותר. בעצם, היכולת של ישראל להתגונן מפני איומים קיומיים – כן, קיומיים, לא איזה טמבל עם מטען מאולתר שחושב שהוא יגאל את פלסטין אם יהרוג עשרה יהודים באוטובוס – נשענת על שני זרועות עיקריים: מודיעין וחיל האוויר. (בעצם, יש גם זרוע שלישית המורכבת מטילים עם ראשי נפץ שקיימים רק לפי פרסומים זרים.)
    לגבי "המנטליות הערבית" – ובכן, היא קיימת בהחלט, במידה מסוימת. כלומר, מה שקיים הוא תכונות מסוימות המאפיינות את האוכלוסייה שנתפסת בעיני עצמה ובעיני האחרים כאוכלוסייה ערבית. השימוש בשפה הערבית הוא תכונה אחת כזאת, שאולי נראית טריוויאלית, אבל במבט שני עשויה להתברר כטריוויאלית פחות. (למשל, יש סבירות מסוימת לטענה שההבדל העמוק בין הערבית הספרותית לניבים השונים של הערבית המדוברת גורם לקושי ברכישת ידיעת קרוא וכתוב בקרב אוכלוסיות ערביות, ומכאן שיעורי בערות גבוהים באוכלוסיות אלה; לבערות יש כמובן השלכות חברתיות ופוליטיות.)
    תכונה נוספת המאפיינת, פחות או יותר, את כל האוכלוסיות הערביות היא ייחוס חשיבות רבה לענייני דת – בעיקר דת האסלאם, אבל לא רק. (מישהו עוד זוכר את תגובת ערביי חיפה להקרנת הסרט "הפיתוי האחרון של ישו"?) גם לזה יש חשיבות גדולה בהבנת החברה הזאת, ומי שמתעלם מכך בתואנה שמצא כיתה וחצי של אתאיסטים ערבים הוא, במחילה, אידיוט.
    כמובן, כל הנ"ל אינו אומר שיצחק הרצוג הוא גדול המזרחנים של הדור הנוכחי, או שהוא כיוון במו ידיו את המפציצים של חיל האוויר לכור העיראקי ב-1981. מדובר סך הכל בסרטון תדמית, הטוען שכדי לתרום לביטחון המדינה, לא חייבים לזחול על דיונות עם סכין בין השיניים. וזה לגמרי לא רע.
    נ.ב. אין לי מושג למה אתה ונתניהו נטפלים לציפי לבני. כלומר, אני יכול להבין למה נתניהו עושה את זה (למרות שזה נראה מגוחך), אבל קשה לי יותר להבין למה אתה עושה את זה.

    • עדו הגיב:

      אני יכול לענות לגבי ציפי לבני. בוא נאמר שלא הייתי שם כסף על כך שאחרי הבחירות הבאות היא לא תערוק עם חבריה מהמחנ"צ לממשלת נתניהו.

      • yankel הגיב:

        אם הסקרים הנוכחיים יתממשו, קשה לדמיין מצב בו הת"צ עצמם לא יחברו ללכוד – עם או בלי נתניהו.

        • yankel הגיב:

          הת"צ – צ"ל המחנ"צ

        • מני זהבי הגיב:

          למה קשה?
          גם לליכוד וגם למחנ"צ תהיה, טכנית, אפשרות להקים ממשלה עם מפלגת לוויין (הבית היהודי במקרה של הליכוד, מר"צ או יש עתיד במקרה של המחנ"צ), פלוס חרדים פלוס כחלון. הסיכוי של הליכוד לעשות דבר כזה הוא גדול יותר, אבל לא באופן כזה שימנע את האלטרנטיבה.
          כמובן, ממשלת אחדות היא אלטרנטיבה בפני עצמה. נחיה ונראה. אבל למה לחשוד דווקא בציפי לבני?

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            12+23+5+7+7=54
            במקרה הלא סביר שכחלון יואיל להצטרף לממשלת שמאל ולא לגוש ימין גדול יותר זה מעמיד אותם על 61 בדיוק. זה לא נקרא קואליציה. ומספיק משב רוח קל עד הבחירות שהופך גם את התרחיש הזה לבלתי אפשרי.

            • מני זהבי הגיב:

              או משב רוח קל שיעלה את מספר המנדטים של מי מהשותפות הפוטנציאליות (כולל כחלון), ויצור קואליציה של 64-63 מנדטים.
              קואליציה כזאת תוכל להחזיק מעמד שנתיים-שלוש, במיוחד אחרי שהרצוג הראה שהוא יכול לאפסן את האגו ולוותר לשותפים (עם הבטחת הרוטציה ללבני). אני החלטתי לראשונה שכנראה אצביע עבור הרשימה של הרצוג באותו רגע, עוד לפני שראיתי סקר רלוונטי אחד. ואני עדיין דבק בהחלטה הזאת.

              • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                הקואליציה הקטנה ביותר שהיתה כאן (ממשלת ישראל ה-20) מנתה 62 ח"כים, שש סיעות, והחזיקה מעמד פחות משנה. הקואליציה התיאורטית שלך מונה 61 ח"כים, שבע סיעות (שתיים מהן מאופסנות זמנית באותה רשימה), כוללת תרגיל רוטציה מוזר, ואמורה להחזיק מעמד פי שלוש. אשרי המאמין.

              • אינגסוק הגיב:

                הסיכוי שהמחנה הציוני יקבל מספיק מנדטים כדי לממש את הרוטציה היא די קלושה, עוד יותר קלושה האפשרות שלבני תגיע למועד הרוטציה שלה (יש לנו בחירות בממוצע כל שנתיים) היא עוד יותר קלושה.

                כך שזה שבפועל זה היה וויתור סימלי בלבד, בעוד שהתמורה בעלייה במנדטים הייתה מיידית.

                • מני זהבי הגיב:

                  בחירות *בממוצע" כל שנתיים? מתי בדיוק? המחנ"צ יקיים את הרוטציה אם הוא יקים את הממשלה. הסיכוי לכך אינו גדול במיוחד, אבל הוא סיכוי סביר.

                  לגבי הרכב הקואליציה, ובכן, יש אפשרות שהמחנ"צ עם שותפיו הפוטנציאליים יקבלו 64-63 מנדטים. זה מספיק כדי להקים ממשלה ולהחזיק אותה זמן-מה. אם זה יקרה, יש סיכוי טוב שהליכוד יעיף את נתניהו לפנסיה. ואם הרצוג ולבני ינצלו את הזמן העומד לרשותם כדי לקדם תהליך שלום אמיתי, הם יכולים לזכות בתמיכה חיצונית של הרשימה הערבית (גם זו, אגב, יכולה להתפצל לסיעות).

                  • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                    תהליך שלום עם קואליציה שמבוססת על אנשי ליכוד כמו כחלון, אנשי חצי-ליכוד כמו לבני, חרדים וש"ס? ועוד רשימה ערבית שתומכת בכל הדבר הזה שעומד תחת תנועה עם שם כמו "המחנה הציוני"?
                    זאת העמדה הטיפוסית אצל מצביעי ליבוז'י?
                    אגב, בסקר ערוץ 1 השבוע עמדה מרצ בדיוק על אחוז החסימה. הסיכוי שלה להכנס לכנסת כרגע זהה בדיוק לסיכוי של "יחד" של ברוך מרזל ואלי ישי.

                    • מני זהבי הגיב:

                      כמו הסכם שלום הכרוך בוויתור על שטחים שייחתם על-ידי מייסד מפלגת החירות מנחם בגין? לא, לא יכול להיות…

                      על מידת התבונה שבביסוס מסקנות מרחיקות לכת על סקר בודד, מוטב לא להכביר מילים. דרך אגב, אני חושב שגם מר"צ וגם "יחד" ייכנסו לכנסת, וכרגע אינני מתכוון להצביע לאחת מהן.

                    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                      אם המגיבה "מאיה" הולכת עד לקו קלוקס קלאן בשביל להצדיק פיצוץ כנסים של הימין על ידי בריונים מהשמאל, מותר לך ללכת עד בגין בשביל להראות איך קואליציה רופפת מן הגורן ומן היקב תעשה מה שממשלות שמאל חזקות ויציבות לא הצליחו. התקדים הרטורי בהחלט שם.
                      אבל ברצינות, הסיכוי של המחנה הציוני להרכיב את הממשלה הבאה הוא 0, או אם לדייק שווה להסתברות שריבלין יבצע פוטש נשיאותי. לא בגלל הסיכוי הקלוש שלהם להגיע ל-61 ח"כים (בגלל שסיכוי כזה עדיין נמצא בתחום הסטטיסטיקה שבו אין בינאריות), אלא בגלל הודאות הגמורה שהצד השני יגיע להרבה יותר מזה, תוך פחות הקרבה. כמו שבמשחק כדורגל זה לא משנה אם הבקעת כמה שערים, זה משנה אם הצד השני הבקיע יותר.
                      מאחר ושני הגושים יציבים מבחינת הכוח שלהם, ומאחר והשמאל מיצה את פוטנציאל ההצבעה הסוציולוגית שלו ונכשל בנסיון "להלבין" את כחלון או דרעי על סמך פוליטיקת זהות מגזרית א-לה אמריקה, אין אלא להסיק שראש הממשלה הבא הוא נתניהו בסבירות של 100% (בהינתן הדיסקליימרים הרגילים, נסיבות רפואיות לא עלינו או ארועים בטחוניים קטאקליזמים).

                    • מני זהבי הגיב:

                      מי זה "הצד השני"? יש יותר מדרך אחת להסתכל על זה.
                      עקרונית, לנתניהו פשוט יותר לגייס את החרדים ואת כחלון לצדו מאשר להרצוג. בפועל, דווקא בגלל זה, נתניהו יתקשה לתת להם את מה שהם דורשים (למשל, להרצוג ולבני יהיה קל יותר לתת את משרד האוצר לכחלון מאשר לנתניהו). אם, בנוסף לכך, המחנ"צ יסיים עם פער חיובי של שניים-שלושה מנדטים מול הליכוד, תהיה גם בעיה ציבורית למפלגות הקטנות לתמוך דווקא בממשלת ליכוד. לא בעיה שלא ניתן להתגבר עליה, אבל בעיה.
                      דרך אגב, לפי הסקרים גם לקואליציה האפשרית של נתניהו + בנט + ליברמן + חרדים + כחלון אין הרבה יותר מ-60 מנדטים. בקיצור, לא הייתי מהמר כעת על מי יהיה ראש הממשלה הבא.

                    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                      "עקרונית, לנתניהו פשוט יותר לגייס את החרדים ואת כחלון לצדו מאשר להרצוג. בפועל, דווקא בגלל זה, נתניהו יתקשה לתת להם את מה שהם דורשים (למשל, להרצוג ולבני יהיה קל יותר לתת את משרד האוצר לכחלון מאשר לנתניהו)"
                      אתה בטוח שאתה רוצה ללכת בכיוון הזה, של דיאלקטיקה היסטורית, אחדות הניגודים והכל? זה לא ממש עבד בברית המועצות אתה יודע.
                      אניוואי. אני מעדיף להשאר בתחום הלוגיקה הפורמלית. והלוגיקה הזו מראה למשל שהתכנית שהצבעת עליה, של ליכוד (למפלגה קוראים כך, לא "נתניהו")+הבית היהודי+ ישראל ביתנו+חרדים+כולנו (להלן תרחיש ה-63) לא מקבילה לתרחיש ה-61 שצוין לעיל, זאת מהסיבה הבאה. תרחיש ה-63 לא מבטא איסוף מן הגורן ומן היקב של כל מי שמוכן להכנס לממשלה, בלי קשר למצע האידיאולוגי שלו, אלא מהווה תכנית סולידית של שותפות עם בני ברית אידיאולוגים, מה שנקרא "שותפים טבעיים". לכן, יש להשוות אותו לא לתרחיש בו המחנ"צ מצרף את כולנו, החרדים, ועושה קוצי מוצי לערבים, אלא לתרחיש בו מחנ"צ מנסה להקים קואליציה עם שותפיה הטבעיים, דהיינו מרצ ואוליייי זוכה בתמיכה של הערבים, תכנית שנותנת בדיוק 41 ח"כים (או 53 וירטואלים) נכון לסקר של השבוע. גם לא ריאלי וגם לא עובד. בכל תרחיש אפשרי הליכוד עושה פחות פשרות בשביל לקבל יותר.

                    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                      יש כמובן את התרחיש הנוסף שבו המחנ"צ ממליך את כחלון יחד עם יש עתיד ועוד כמה. אם נעזוב לשניה את הריאליה והאריתמטיקה של זה, עדיין נישאר עם מפלגה שצריכה להסביר לבוחריה ולחבריה למה עשו קמפיין יקר, גדול, רועש להחריד ושטותניקי להביך כדי להפוך עוד איש ליכוד לראש ממשלה.

                    • מני זהבי הגיב:

                      מצע אידאולוגי, פחחח…
                      יש כזה למפלגת כולנו? יש כזה לליכוד, דרך אגב? (אולי יש, אבל משום מה אם אינם מפרסמים אותו.)
                      אחת הבעיות של הפוליטיקה בישראל היא שזו עברה כמעט לגמרי לפסים אישיים. בגלל זה נתניהו פירק את הממשלה והלך לבחירות (לא הייתה באמת מחלוקת אידיאולוגית בינו ל"יש עתיד"). בגלל זה בנט העדיף בפעם הקודמת לכרות ברית עם לפיד ולא עם החרדים. בגלל זה נתניהו מתנהג בשנה האחרונה כמו פרנואיד. אני לא אוהב את הכיוון הזה בכלל, והייתי מעדיף מערכת בחירות שמתמקדת בוויכוחים אידיאולוגיים במקום עלילות שרה והבקבוקים, אבל זה מה יש.
                      כמובן, השותפים הפוטנציאליים, טבעיים או לא, מבינים את זה וייקחו את זה בחשבון כשיבוא הזמן להרכיב קואליציה. זה אינו מבטיח שנתניהו לא יעמוד בראש הממשלה הבאה. אבל זה נותן סיכוי טוב ליריביו (כלומר, להרצוג ולבני).

                    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                      ועדיין לפיד הכריז שעם השמאל הוא לא הולך, וכחלון מיהר להודיע שגם הוא בעצם ליכודניק, וש"ס היא ש"ס, ומפלגת מרזל מצליחה לקושש כמה קולות אחרי הכל… כנראה שהמציאות לא ממהרת להתיישר לפי התיאוריות הפוסט מודרניות קץ האידיאולוגיה. מה שאתה אומר נשמע יותר כמו השלכה של הנוירוזות הרגילות של השמאל שיודע רק לדקלם "רק לא ביבי" בחרדתיות, ומוכן לשתף פעולה אפילו עם ליכודניקים born and bred רק בשביל לדפוק את היהודי שהם לא אוהבים.

                    • מני זהבי הגיב:

                      נו שוין. לדבר על ליכודניקים born and bred ולשלול את קץ האידיאולוגיה באותה פסקה בלי לשים לב לסתירה שבדבר… זה משעשע לא פחות מההיתלות הפתטית בכך שרוצים "לדפוק את היהודי".
                      מה לעשות, כל מי שנחשב כאן הוא יהודי: גם זה שרוצים לדפוק אותו, גם אלה שאמורים לדפוק, וגם אלה שאמורים להביא אותם למצב בו יוכלו להוציא את הדפיקה לפועל. בשביל זה יש ציונות.
                      דרך אגב, אני לא מצביע למחנ"צ כדי להפיל את נתניהו. אני מצביע להם מפני שהם מקדמים אג'נדה שמאלית מבחינה מדינית וכלכלית, ומפני שמי שעומד בראש הרשימה היה נבון מספיק כדי לאפסן את האגו וליצור שותפות הוגנת עם פוליטיקאית אחרת. אם הם יצליחו להדיח את נתניהו, זה יהיה מבחינתי סייד בנפיט חשוב, אבל אינני בונה על זה.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      ליוסי אין שום בעיה לדבר על מנטליות יהודית ("יהודית אורתודוקסית" יוסיף למען הפוליטיקלי קורקט) בהסתמך על כמה גבילי תלמוד ופסוקי מדרש משנת זעכצען, אבל חלילה לנו מלדבר על מנטליות ערבית. טוב, הרי ידוע שיהדות היא לא לאום ושהעם היהודי איננו קיים, ולכן לא מדובר בגזענות, מקסימום הכללות על קטגוריות בלתי-קיימות של אובייקטים בלתי-קיימים.

      לגבי לבני, הוא (ושאר החלקים בשמאל שנטפלים אליה) עושים זאת משתי סיבות:
      א. הם מאמינים באמת ובתמים שלו רק היו משריינים מקום לפעיל שכונות אמיץ מנווה עמלים ט' ה"שכבות" היו מיד מתייצבות לימין השמאל בשירת האינטרנציונל, ורק לבני תוקעת את זה.
      ב. הם מחפשים הצדקה מראש לתקיעה הבלתי נמנעת של הסכין בגב אחרי הבחירות כאשר העבודה תזחל לממשלת נתניהו, שירצה או שלא ירצה בה, מה שיעמיד את הקמפיין המטופש הזה באור הראוי לו, ותמיד נוח להטיל אחריות על מי שלא אכל איתך מאותו מסטינג, אדרבא אכלה.
      (זאת באופן מעניין גם הסיבה בגינה נטפלים לאחרונה לבית היהודי בגין ה"הומופוביה" שלהם אבל עוזבים במנוחה את ש"ס והחרדים, שאינם פחות הומופובים אפילו במילימטר – כי עם החרדים יש סיכוי, קלוש ככל שיהיה, לקואליציה משותפת)

      • מני זהבי הגיב:

        לא, לא קונה את תיאוריית הקונספירציה הזאת.

        א) אין שום מידע לגבי כך שדווקא לבני מנעה שיבוץ של פעיל שכונות כלשהו, או שהייתה כוונה מלכתחילה לשבץ אחד כזה. (אפשר לומר שפעיל שכונות ממוצע עשה למען השכבות החלשות בישראל יותר משעשו לבני או הרצוג, אבל זו כבר שאלה אחרת.)

        ב) כפי שהסקרים נראים כעת, אין שום סיבה שהעבודה תזחל לממשלת נתניהו. יכול להיות שנתניהו ירכיב ממשלת ימין-חרדים, ואז הדבר הסביר ביותר למחנה הציוני לעשות הוא להישאר באופוזיציה ולתת לביבי להסתדר עם סמיכת התלאים הזאת. יכול להיות שנתניהו יצטרך קצת לבלוע את האגו ולהקים ממשלת אחדות אמיתית, עם רוטציה והכל. במקרה הזה, הוא "יזחל" לממשלה לא פחות מהרצוג ולבני.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          לא הבנת. לא מדובר בתזה ריאלית (או תיאורית קונספירציה) על המבנה של רשימת העבודה אלא בהשערה קוניקטורלית הרווחת בקרב שמאלני רשת, על לבני שמושכת את הרשימה לכיוון המרכז או הימין ועל האטרקטיביות האלקטורלית (הן ברמת הפריימריס והן ברמת הג'נרלס) של אותם פעילי שכונות. מה שההשערה הזאת באה לעשות היא להוציא את הזבל החוצה ("חתול כפרות" נדמה לי קרא לזה כאן מישהו בהקשר אחר) בבחינת והיה מחננו טהור לולא המוסדניקית הזו. התרגיל הזה נועד לגש על שתי עובדות (וכאן אני מדבר ברמה הריאלית ולא הקוניקטורלית):
          1. האטרקטיביות של סתיו שפיר וכנופייתה בטלה בשישים מחוץ למעגל המשוכנעים (שחלקם ממילא לא מצביעים לעבודה אבל יודעים לבחוש ב"יצוגיות" של הרשימה מבחוץ)
          2. העבודה היא בעקרון רשימת מרכז, לא כולל אותם פעילים שכן הצליחו להביא את הג'מעה בפריימריס, והתפקיד של לבני היה לנטרל את הכוח הצנטריפוגלי של הג'מעה המוזכרת לעיל

      • מאיה הגיב:

        הסיבה שלא נטפלים לש"ס ולחרדים בנוגע להומופוביה היא שאין כל ציפיות מהם בתחום הזה.
        בנט מנסה להפוך את הבית היהודי לסוג של ליכוד ולכן "ההיטפלות", החשיפה של ההומופוביה הקשה של חבריו היתה חשובה, לחשוף את הצביעות ואת הפנים האמיתיות של הבית היהודי.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          המוטיב הזה של "חשיפת הפנים האמיתיות" הוא המתודה האפיסטמית המסובכת ביותר והעקבית פחות בכל ארגז הכלים של הרטוריקה השמאלנית. יבוא יום ויכתב על זה ספר.
          בכל מקרה, אם החטא היחידי של הבית היהודי הוא שהם מנסים להפוך למיינסטרים ולצאת מהמגזר, הרי שש"ס חוטאת בו באותה מידה (חלק מזה, איזה קטע, דרך הנתיב השמאל-מזרחי הפתוח לרווחה), ולמעשה גם חד"ש בימיה הטובים (בואכה 2009 ככה) ניסתה את זה למרות שחלק מהחבר'ה שם לא בדיוק צועדים, וכמובן שגם הליכוד עצמו שהיא מפלגה ממלכתית, סובלת מרקורד בלתי-מושלם בכל מה שקשור לחקיקה, וגרוע מזה, התבטאויות טוקבקיות בעניין הגאה.
          אז אחרי שצמצנו כמה מהמכנים המשותפים (מיינסטרים, ערבים\יהודים, שמאל\ימין, הומופוביה שהיא פחות או יותר שגרתית לכל מוסד מלבד מרצ) עם מה נשארנו? מה יכול להסביר את ההיטפלות למפלגה אחת באופן בלתי פרופורציונלי, כולל פיצוץ של כנסים סטייל סדרני הפועל?

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            אני חייב להוסיף כמה מילים: הרעיון שהדרך לממלכתיות עוברת בנאורות, ושהנאורות בתורה מנוסחת לפי הפרמטרים של הלובי הגאה, קצת מצחיקה בהתחשב בזה שהממלכה לא בדיוק חופפת ללובי בעמדותיה, ושהלובי הוא, ובכן, לובי, דהיינו מייצג אינטרס פרטיקולרי לא פחות מזה של הדתלים.

            • גיל ב' הגיב:

              כן, גם השחורים שנלחמו לשוויון בדרום ארה"ב היו לובי שייצג אינטרס פרטיקולרי לא פחות מאנשי ה-KKK.

              • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                גם הפרטיזנים הקומוניסטים ביערות פולין יצגו אינטרס פרטיקולרי.

          • מאיה הגיב:

            החשש מהרחבה מטורפת נוספת של מדינת הרווחה בשטחים על חשבון כלל מדינת ישראל? החשש שכוחה האלקטורלי גדול משל החרדים ולכן גם כוחה לגרום נזק גדול יותר? החשש שמעבר למתק השפתיים זו מפלגה גזענית וחשוכה שאבוי לנו ולזכויות הפרט שאינו דתי-מתנחלי אילו תגדל?
            זו כזו היתממות, שהולכת יפה עם גלגול העיניים וההתחזות למפלגת כולם ימנית של הבית היהודי לשאול מדוע נטפלים אליה.
            זו מפלגה גדולה וחשוכה שמארגנת תקציבי ענק לחבורת המתנחלים על חשבון כולנו, ללא קשר לגודלם האמיתי. זה למה.
            ככל שתיחשף קיצוניותם המתנחלית והדתית, כך ייטב.
            מוצדק מאד לחשוף אותם ואת נזקם כפי שהם באמת.

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              כרגע מספר המנדטים שלהם בסקרים קטן ב-15% מזה של שתי הרשימות החרדיות, והוא יהיה קטן ב-20% במידה ו"יחד" תיכנס לכנסת עם ארבעה מנדטים.
              המפגינות האמיצות שפוצצו את הכנס לא דיברו על הרחבה מטורפת של מדינת הרווחה בשטחים אלא על הומופוביה. ולגבי "תקציבי ענק על חשבון כולנו", באמת צריך להזכיר את החרדים בעניין הזה?
              כרגע מי שמנסה להידמות לממלכתי בכוח זו הקואליציה הזעירה של ארגונים הומו-לסבים ומספר פעילים "חברתיים", שאם היו רצים ביחד היו רואים את אחוז החסימה בקטן, מלמטה. הטקטיקה שלהם היא לעתים לנסות להסתנן לרשימות של מפלגות מיינסטרים דרך לחץ מרוכז בפריימריס, אבל בדרך כלל הם הולכים על המיתוג ה"א-פוליטי" או "א-מפלגתי" ומנסים לפוצץ כנסים של מפלגות על סמך הווקבולריה ה"בלתי נאורה" של אלה (חוסר נאורות שכנראה שייך אך ורק לימין הפוליטי ואך ורק בתקופות בחירות). ההבדל המרכזי בין סדרני הפועל לבין אלה הוא שהפועל לפחות היו בשלטון ולא ניסו להיות אנדרדוגים רומנטים שסותמים פיות של אחרים בשם הדמוקרטיה.

              • יוסי הגיב:

                חלק גדול מהמפגינים בכינוסי התעמולה של הבית היהודי, עושים זאת כהבעת התנגדות להתנכלותם של אנשי הבית היהודי לעניים ולדיור הציבורי בתחומי הקו הירוק.

                • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                  לכן הם נופפו בדגל הגאווה, הסמל האוניברסלי של חסרי הבית?

          • Yossi Gurvitz הגיב:

            אני לא מבין את הבעיה שלך עם פיצוץ כנסי הבית של הטרור היהודי.

            ברשימה הזו אפשר למצוא את המועמד רונן שובל. כל הקריירה שלו בנויה על פיצוץ כנסים. אם זה האיש שאתם מריצים לכנסת, אז תאכלו קצת מהתרופה שלכם ובלי יללות.

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              א. מתי רונן שובל פוצץ כנס?
              ב. האם זה מתיר עין תחת עין כלפיו? כלפי כל הרשימה שלו באופן קולקטיבי?
              ג. האם השמאל רוצה לבסס נורמה שבמסגרתה רק הצד שכולל יותר בריונים (או כסף לשכור מאבטחים) זוכה לחופש ביטוי? האם לדעתך יש לשמאל סיכוי להרוויח מתנאים כאלה?

    • עמית הגיב:

      גם מול אירגוני טרור ("מתקוממים" בלשונו של גורביץ) החשיבות של המודיעין קריטית, לא פחות ואולי יותר מאשר מול צבאות סדירים. כך שלא במה זה מפחית מהרצוג שבתקופה שהוא שירת בצבא, צה"ל לא התמודד מול צבאות סדירים (אם מוחקים מהפרק את קרב האוויר הסילוני הגדול בהיסטוריה).

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      מני,
      להגיד ״מנטליות ערבית״ זה גזענות.
      וזה נורא פשוט. כל מה שצריך לעשות זה להחליף מילה במשפט שרוצים לבחון את גזעניותו ל- ״יהודים״ ואז לחשוב מה היה קורה לפוליטיקאי באירופה שהיה אומר את זה.

      אם פוליטיקאי גרמני היה אומר- תבחרו בי כי אני מכיר את המנטליות היהודית- הוא היה עף, ולא זוכה יותר לראות צל של פוליטיקה בחיים שלו.

      מה שמביא אותי לנקודה הבאה. מה שבישראל דפוק (ובישראל דפוק- בדיוק כמו שבגרמניה הנאצית היה דפוק) זה לא מפלגה זו או אחרת. מה שדפוק בישראל זו החברה הישראלית (וזו לא גזענות… מקווה שאתה מבין את ההבדל)

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      ועוד משהו,
      מי שלא מבין למה פוליטיקה צריכה להיות נפרדת מכל מערכות הכוח כמו צבא ומודיעין, ולא צריך להיות שום ערבוב בניהם, באמת שהמצב שלו מוזר.

      • מני זהבי הגיב:

        פוליטיקאי שאומר על עצמו בקול רם שהוא מכיר את המנטליות של קבוצת אנשים גדולה כלשהי הוא, קודם כל, רברבן שחושב שהציבור שלו טיפש, ורק אחר כך, אולי, גזען. זאת משום שמנטליות היא דבר מורכב וחמקמק, כך שלכל היותר, אפשר לעמוד על היבטים מסוימים שלה, וגם זה בצורה מוגבלת. אבל זה אינו הופך אותה לבלתי-קיימת.
        מצד שני, אם מישהו אחר אומר על פוליטיקאי שהוא מכיר את המנטליות של קבוצת אנשים גדולה, סביר לראות בכך הפרזה הרגילה בסרטוני תדמית ותעמולה למיניהם, ואז אפשר לשאול האם מאחורי ההפרזה הזאת יש בכל זאת איזשהו בסיס, או בכלל לא. למשל, אם הרצוג אכן עסק בניתוח מידע המגיע מהעולם הערבי, סביר להניח שהוא מכיר את המנטליות הערביות טוב יותר מזהבה גלאון או מאביגדור ליברמן. (למרות שאת גלאון הייתי רוצה לראות בתור ראשת ממשלה הרבה יותר מאשר את הרצוג, ואילו ליברמן בתור ראש ממשלה הוא מבחינתי סיוט אפוקליפטי.)
        אה, ופוליטיקה אינה יכולה להיות נפרדת ממערכת הביטחון. מי שמשרת בתוך מערכת הביטחון צריך למלא את תפקידו בלי קשר לדעותיו הפוליטיות, אבל זה עניין אחר.

        • גיל הגיב:

          טיפש? מדוע? לפי הגישה השכלתנית הזו תוכל להגדיר גם את מירי רגב כטיפשה משום שהיא לא מבינה שסרטן זו מחלה קשה ושסודנים אלו בכלל שחורים שהגיעו מאפריקה. אבל מירי רגב לא טיפשה, או לכל הפחות, היא יודעת לזהות יפה מאוד מה הקהל שלה רוצה לשמוע.

          האנונימי מעליך נתן הסבר הרבה יותר הגיוני משלך. הסיבה שהתסריטאים של הרצוג הכניסו לסרטון משפטים כמו "הוא מכיר את המנטליות הערבית" היא לא משום שהם טיפשים או גוזמאים או רברבנים, אלא משום שהם פרסומאים. הם יודעים מה הציבור הישראלי יקנה. ומבחינת הציבור הישראלי, הכי טוב זו תמונה או סרט וידאו שמוכיחים שהרגת ערבים, שני הכי טוב זו אמירה שהרגת המון ערבים, והרבה אחר כך עדות של ג'ובניקים מהמודיעין על כך שהם "מכירים את המנטליות" הערבית, אבל נו, שיהיה, זה יותר טוב מכלום.

          הציבור הישראלי קונה את זה, כי הוא גזען ברובו. הפוליטיקאים יודעים את זה, הפרסומאים יודעים את זה, ואף אחד מהם לא מטומטם. בכל אופן, אישית, לא נראה לי שיעבוד. לנתניהו ובנט יש הוכחות שהם ממש הרגו ערבים בידיים. לך תתחרה בזה עם "מנטליות"..

          • מני זהבי הגיב:

            מי שטיפש הוא הציבור. מירי רגב דווקא מנצלת את זה. (היא בעצמה לא נראית סכין חדה במיוחד, אבל זה מסיבות אחרות, בעיקר לאור הרקורד שלה כדוברת צה"ל ב-2006.)
            לגבי מה שהציבור הישראלי יכול לקנות — ובכן, אתה צודק במידה רבה. אבל דווקא בגלל זה, אם מישהו טוען שאפשר לעשות עוד דברים עם הערבים חוץ מלהרוג אותם, אפילו במסגרת שירות צבאי, יש סיבה טובה לראות את זה בצורה חיובית.

  6. מיי הגיב:

    נראה שהשימוש במילים ״הוא מכיר את המנטליות הערבית״ נועד כדי למשוך קולות מהימין או לפחות למשוך את קולות המתנדנדים מהימין-מרכז, כל הסמי-מיליטנטיות הזאת מראה באיזו חונטה אנחנו חיים

  7. נימרוד הגיב:

    אם כל האי-נוחות שכרוך בדבר, אני מעדיף מפלגה שיש בה חבר פוליגמי מאשר מפלגה שמגמגת בשעת מלחמה במקרה הטוב, או תומכת בה אקטיבית במקרה הרע.

  8. אלכס הגיב:

    איפה רואים את כל תשדירי הבחירות ?
    סליחה על האוף טופיק.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    ומעל לכול עומד העיוורון של המצדדים בביטחון, בשושו ובכל המרעין האלו, הרי מה שקורה זה שהמערכות האלו בדיוק הן שיוצרות את הבעיות שמפניהן הן מנסות להתגונן.

  10. amir הגיב:

    אם כל הסלידה שלי מציפי לבני היא ממש לא כייסה את העבודה והבעיות שלהם עם השימוש של בקמפיין הוא כלום לעומת מה שיה קורה אם לא היו מצרפים אותה והיו מתבוססים סביב ה14 מנדטים.הצירוף שלה הפך אותם פוטנציאלית לסיעה הגדולה ביותר ונתן איזהוא רוח חיים לבחירות(וזה כמובן לא סותר את אפסיותה של ציפי).
    אולי כותב הבלוג כועס כי המהלך לקח מנדטים ממרצ ומלמד שבסוף אחרי הפנטזיות שלו שמרצ היא לא ציונית(כבר עכשיו זה לא נכון) רוב קהל הבוחרים שלה הוא בהחלט ציוני ואם יום אחד מרצ תנסה ללכת יותר בכיוון של הרישמה הערבית ובעבודה יהיה מנהיג י ותר מומצלח מבוזי את ציפי מרצ עלולה לא לעבור את אחוז החסימה

    • מני זהבי הגיב:

      למה "אפסיותה"?
      לבני היא פוליטיקאית בינונית, מהסוג שיש לנו די והותר. לא מציאה גדולה, לא אסון גדול. משהו באמצע.
      היא עשתה את טעות חייה כשלא הקימה ממשלה עם העבודה ועם ש"ס בסתיו 2008 (אז הייתה לה הצדקה מלאה להבטיח לש"ס כל מה שזו תבקש, תוך הבנה שהמלחמה המתוכננת — "עופרת יצוקה" — תשנה כמעט הכל בהבטחות האלה). אבל זה בערך הדבר הרציני ביותר שניתן לומר לרעתה.

  11. סמולן הגיב:

    גם אני נוטה למצמץ מול הנהגת המחנה הציוני. עוד יותר מול רשימת ההמשך, שהיא כבר לא לגמרי ציונית, ולעתים לגמרי לא ציונית. תכלס, כל מה שהשם הזה מסמן הוא שאבא היה ציוני, ואנחנו עושים על זה סיבוב.

    מכל מקום, אם אני זורם עם הטיעונים הכלליים שבפוסט ומנכה את המסים הרלבנטיים – כן, יש מנטליות ערבית, כמו שיש מנטליות אמריקאית )http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=3169( – יוצא משהו די מוזר.

    הנה המשהו: לראשונה בתולדות ישראל מאז 1973, אומר בעל הבית, שיש לנו מועמד לראשות ממשלה, שהתמחותו הצבאית חופפת למה שישראל עושה בפועל. הרצוג הוא איש מודיעין שגדל על אחרי-המלחמות-הגדולות, גדל על מצב שבו "לפעמים יש במה שעושים השלכות על חיי אדם", ולא בזבז את זמנו, כמו גולדה, רבין, בגין, שמיר, פרס, נתניהו, ברק ושרון על מצבים שבטוח יש בהם הרבה השלכות על חיי אדם. אולי נתניהו קצת בשולי המסורת הזו, אבל פור קריינג אאוט לאוד, הוא לפחות גדל בעולם שבו העיקר הוא לא למי מאזינים ועל מי יורים טיל, אלא איך נלחמים בצבא. הפוסט אומר שהרצוג ממש לא כזה, אבל לא אומר שאולי בגלל זה הוא דווקא טוב במיוחד למצב הנוכחי. אלא אם נגיע למצב בדרגת קושי בינונית ומעלה, כמו מלחמה. אבל היות ולא יתכן מצב כזה – האקסיומה הראשונה של השמאל העמוק: לא יתכן שאנחנו חיים במקום שבו זה בכלל אפשרי, אלא אם ביוזמה ישראלית – מה הבעיה להצביע עבורו?

  12. אינגסוק הגיב:

    ד"א אם הרצוג יזכה להרכיב ממשלה הוא יהיה רה"מ הראשון שדובר ערבית מאז משה שרת.

  13. אסתר הגיב:

    לכל המצפים לבואו של המשיח בוז'י הרצוג תתעוררו!
    הנ"ל לא יעשה דבר לשנות את הכיבוש.נצטרך לחפש את ההבדלים בינו לבין נתניהו במיקרוסקופ.
    עדיף כבר ביבי שנכלוליו הינה כבר ידועה בעולם. הרצוג יקבל כמה שנים עד שיבינו שגם הוא מתעתה

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      נכון!

    • מני זהבי הגיב:

      הכוח העיקרי שיכול לדחוף להסדר מדיני עם הרש"פ, במצב הנוכחי, הוא הממשל האמריקאי. סביר להניח שלהרצוג תהיה מספיק תבונה ללכת עם זה ומספיק ענווה כדי לא לנסות לבחוש בפוליטיקה האמריקאית הפנימית כמו שעושה נתניהו.

  14. רונן הגיב:

    לא ברור העניין הזה של מפלגת שמאל שמראה כמה גיבורים היו בצבא המפקדים שלה.
    האם ככל שהרגת יותר או היית יותר גיבור זה אותך יותר מוכשר להיות מנהיג?
    בקטע הזה הרצוג הוא כמו יוני שטבון וחבל.
    אולי כדאי לקחת דוגמא מליברמן שהיה סה"כ אפסנאי ולא מתבייש בזה.
    והדוגמא הכי טובה לקוצר הראות של שרותי מודיעין היא הדוגמא של הסובייטולוגים.
    פעם היו מומחים לברית המועצות שנקראו סובייטולוגים, הם יכלו להגיד לך לפי סדר העמידה על המרפסת בכיכר האדומה ב1 במאי מה בדיוק קורה במפלגה הקומוניסטית.
    אף אחד מהם לא חזה את קריסת ברית המועצות…

  15. גזוז חמוץ-מתוק הגיב:

    עד כה הכרנו את אלבשן כגרפומן המייצר טקסטים על כל ענין בכל נושא – העיקר הבייליין. עכשיו מתברר שהוא גם נמנה עם לוחמינו העלומים בפרברי ת"א ותומך בחבר לנשק (המיקלדת והעכבר) שרוצה להיות ראש ממשלה. נו טוב.