החברים של ג'ורג'

ספארטה או סילי-קון ואדי?

ראש ממשלתנו היקר, בנימין נתניהו, מוצא את עצמו שוב במצב השנוא עליו ביותר: זה שבו עליו לקבל החלטה. עד כה הוא לא ממש הצטיין בכך. וגרוע מכל, אף שההחלטה היא כנראה הגורלית ביותר שנאלץ לקבל עד כה, הוא לא יכול בשום צורה לצאת ממנה ברווח פוליטי, רק להפסיד.

זוכרים את ההחלטה של האיחוד האירופי להפסיק לאפשר לישראל ללכת עם ולהרגיש בלי ההתנחלויות? ההחלטה שקבעה שמעתה, כל הסכם חדש עם ישראל צריך לכלול סעיף שבו ייכתב במפורש שהשטחים הכבושים אינם חלק מישראל? אז יום הדין מגיע הרבה יותר מהר ממה שמישהו שיער. בקרוב תצטרך ישראל להכנס לדיונים על הסכמים מחודשים בתחום הסיוע המדעי האירופי לישראל, פרויקט שמכונה "הורייזון 2020."

על פי התכנית, על כל יורו שישראל תשקיע, היא תקבל מהאיחוד האירופי יורו וחצי. ישראל אמורה להשקיע 600 מיליוני יורו ולקבל בתמורה 900 מיליונים. הכסף הזה יושקע בפרוייקטים מדעיים. ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לאירופה שרשאית בכלל להצטרף לתכנית הזו.

הבעיה, כמובן, היא שכדי לקבל את הכסף – 300 מיליון יורו הם לא כסף קטן בכלל, ויש גם יוקרה מדעית שנלווית לזכאים להשקעה הזו – ישראל תצטרך להודיע שהשטחים הם לא שלה. שר הכלכלה, נפתלי בנט, אוהב להעמיד פנים שהוא איש הייטק, כי זה מושך קולות; אבל המסיכה נשרה מיד עם תחילת הדיון. כשזה מגיע לגדה המערבית הכבושה, בנט הוא קודם כל יו"ר מועצת יש"ע לשעבר – התואר שהוא מקפיד להחביא – וכל דבר אחר בא אחר כך. בנט הודיע שהוא מתנגד. בכירים במשרד שלו פכרו את ידיהם ואמרו שהם "יציגו את העמדה המקצועית" של המשרד, אבל אין מה לעשות: השר הוא הקובע.

שרים אחרים שצפויים להיות מעורבים בדיון הם לימור לבנת (שרת התרבות), שי פירון (שר החינוך ונציג האחים היהודים ב"יש עתיד"), ושר המדע יעקב פרי. האחרון כבר הודיע על כך שהוא מתנגד למשחקי אגו מטומטמים בנושא "הורייזון 2020." לבנת זקוקה למתנחלים לצרכי השרדות בפריימריז, ופירון הוא מתנחל בעצמו, ועל כל פנים יהיה מפתיע מאד לראות אותו מצביע נגד האחים היקרים. אפשר היה לצפות, אולי, שראש הפוליטבירו של "יש עתיד" יפעיל עליו לחץ, אבל הרקורד של המנהיג היקר לפיד בתחום ההתנחלויות לא משהו. יותר מדי הוא מתרפס בפני האח בנט. השבוע הסתבר, למשל, שהוא הצביע בעד הכנסת התנחלויות מבודדות – שעד לפני שנה היו מאחזים בלתי חוקיים – לאזור עדיפות לאומי א'. גם פירון הצביע בעד, כמובן.

אז נתניהו יצטרך להחליט. אבל אוי לו מיצרו ואוי לו מיוצרו: אם הוא יצא נגד המתנחלים ויאשר את תכנית "הורייזון 2020," הוא יאבד הרבה מהרצון הטוב של המתנחלים כלפיו ויסייע לאנשים במפלגתו שכבר מודדים במרץ את השטיח בלשכתו לקראת פרישתו; הבולטים שבהם הם שר הבטחון בוגי "משה" יעלון ו, עד כמה שזה נשמע מופרך, שר התחבורה הכושל ישראל כץ. אם הוא יטרפד את "הורייזון 2020," מצד שני, הוא יקומם עליו חלקים ניכרים מהציבור הלא מתנחל, וזה יכול לגרור משבר קואליציוני מול התנועה המגונה של ציפי לבני. אבל אין לו שום רווח פוליטי מאישור "הורייזון 2020": הציבור הכללי יחשוב שזה מובן מאליו.

קשה לדעת לאן יפנה נתניהו. ההיסטוריה לא מלמדת טובות: נתניהו, אף שהצביע פעם אחר פעם עבור תכנית ההתנתקות בכנסת, עשה זאת כמי שכפאו שד, הוא היה מבוהל מאד מהאלימות של אנשי חב"ד נגדו – באירוע מסוים הם תקפו את הרכב שלו והמאבטחים הבריחו אותו מהמקום – והוא התפטר מהממשלה שבוע לפני ההתנתקות. ביסודו, נתניהו הוא איש ארץ ישראל השלמה. כל האינסטינקטים שלו אומרים לו לשאת קוממיות איזה נאום גאה שיסוקר בצורה אוהדת ב"ישראל היום", אם לא בשום מקום אחר, ולשלוח את האירופאים לחפש את החברים שלהם. אבל המחיר, המחיר!

חשוב לציין שאנחנו כבר משלמים חלק מהמחיר. בשנת 2005, חתם שר התמ"ס אולמרט על הסכם סחר חופשי עם האיחוד האירופי. כחלק מההסכם, הוחלט שסחורות שמיוצאות מההתנחלויות לאירופה לא יהיו כלולות בהסכם הסחר החופשי. המתנחלים נעמדו על הרגליים האחוריות. המשמעות היתה סימון סחורות, ולזה הם לא היו מוכנים.

למה? כי מטיבם, המתנחלים הם שקרנים. הם התרגלו לקרוא לבתים שלהם בשמות משונים כמו "בסיס צבאי" ו"אתר ארכיאולוגי," כדי לעקוף את החוק האוסר על עצם קיומם. זה לא מפריע להם להעמיד פנים בפני הציבור הישראלי שהבית שלהם, המתנחלים, הוא הרבה יותר בית מאשר זה של הציבור הכללי. כשצריך לשלם מסים או לשמור על חוקי העבודה, המתנחלים כבר מורגלים להעלות את הטענה שאנחנו בכלל לא חיים בישראל והחוק לא צריך לחול עלינו. המתנחלים ידעו היטב שאם המוצרים שלהם יסומנו, אף אדם מצפוני לא יקנה אותם, ועל כן הם ניסו לרמות את הציבור האירופי ולגרום לו לרכוש מוצרי התנחלויות כשהם מוסווים כמוצרים ישראלים.

אבל האירופאים התעקשו, והמוצרים סומנו. אז מה עשתה ממשלת ישראל? שילמה למתנחלים פיצוי. כן, כן. יש סעיף בתקציב שמכונה "שיפוי יצואנים," ומשמעותו היא העברת כספים למתנחלים על כך שמאחר והם לא גרים בישראל, הם לא זכאים להטבות הסכם הסחר החופשי. כלומר, אזרחים ישראלים צריכים לשלם מסים כדי לתת כסף לעבריינים שהחליטו לגור מחוץ לגבולות ישראל.

למרבה השמחה, הסכומים האלה לא גבוהים במיוחד: 11.165 מיליוני ₪ בשנת 2011 ו-10.83 מיליוני ₪ בשנת 2012. זה מה ששווה היצוא מההתנחלויות לאירופה. מבחינת כלל היצוא של ישראל, נזכיר, שליש ממנו הולך לאירופה. המתנחלים, אחרי כל הרעש של "יש"ע זה פאן," לא מייצרים הרבה. אמנם, עברו הימים שבהם אפשר היה לומר שאת כל החקלאות היהודית בגדה אפשר להכניס לגג של מגדל שלום, אבל עדיין מדובר באוכלוסיה שעיקר פרנסתה מגיעה ממשרות ציבור.

הדיון ב"הורייזון 2020" מעמיד בפני ישראל ברירה חדה: האם היא רוצה להיות ספארטה, או שהיא רוצה להיות מדינה מערבית מפותחת (בחלקה), סילי-קון ואדי כפי שהיא אוהבת לכנות את עצמה. חשוב, על כן, להפעיל כמה שיותר לחץ על ראש הממשלה נתניהו. הוא לא טוב בעמידה בו, והמתנחלים כבר מפעילים לחץ.

עוד דבר אחד: זוכרים איזה זובור עשה יאיר לפיד לעדי קול בגלל ההצבעה המצפונית שלה בנושא חוק המשילות? אז מסתבר שיש כמה וכמה סוגי מצפון. תוך כדי נבירה בטקסטים ישנים לקראת הכנת הפוסט הזה, מצאתי את ההצהרה הזו של שי פירון: שלפיד הבטיח לו חופש מצפון בענייני דת ומדינה, כמו גם לכל חברי "יש עתיד." אז מסתבר שיש נושאים שבהם יש חופש מצפון ונושאים שבהם הצבעה על פי המצפון גוררת ענישה. באופן לגמרי לא מפתיע, מסתבר שלפיד אימץ את התפיסה החרדית, על פיה רק בנושאי דת יש רגשות ורק שם יש מצפון. אם אתה חושב שההצבעה שאתה נדרש אליה תקדם את ישראל לעבר משטר סמכותני יותר, מסתבר שאין לך חופש מצפון.

הערה מנהלתית: אתמול התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

25 תגובות על ”ספארטה או סילי-קון ואדי?“

  1. סתם אחד/האחד הגיב:

    אגב הסיפא של הפוסט , איך היית מרגיש אם החכי"ת החרדית של מר"צ הייתה דורשת חופש מצפוני ?

  2. יעקב הגיב:

    "זה מה ששווה היצוא מההתנחלויות לאירופה"
    גורביץ' יוצר מצג שוא כאילו השיפוי על המכס הוא סך הייצוא.

    ביהודה ושומרון יש 350 אלף תושבים יהודים. בערך 1/20 מתושבי המדינה.
    אם ניקח את ייצוא הסחורות הכולל (ללא יהלומים) – 46 מיליארד, נכפיל ב31% (הייצוא לאיחוד האירופי), נחלק ב20, נקבל שהשיפוי הוא בערך אחוז מהסכום הזה.
    אין לי מושג כמה הפער על מכס עם וללא הסכם-השכנות-האירופי אבל זה לא נראה כמו מספר נמוך במיוחד. במיוחד כשלוקחים כמה הטיות – למשל, מפעלים שלא "סומנו" כי יש להם מפעל מקביל בתחומי הקו הירוק,
    או למשל מה נקבל אם נוריד מהמספרים את גוש דן.

    אני בטוח שאפשר להשיג מספרים יותר מדוייקים, אם מישהו רוצה להרים את הכפפה, זה מה שקיבלתי מ5 דקות בגוגל.

  3. עדו הגיב:

    לא ברור לי למה מישהו יעניש את נתניהו אם ילך עם המתנחלים. מדע? כסף שילך לנחנחים בחלוקים לבנים? אם היה כאן ביטול של בניית איצטדיון מילא אבל הציבור הרחב לא יתרגש אם מדענים לא יקבחו כסך.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      לא יודע איך זה נראה מבחוץ, אבל לכל מי שבתוך האקדמיה ברור שהורייזון 2020 (שמחליף את FP7) זה עניין ענק. אני רוצה להאמין שיש מספיק אנשים שמבינים את זה בסביבה של ראש הממשלה. מצד שני, גם לא צריך להתרגש ממה שכותב בלוגר הדיוט על סמך כתבה בעיתון יומי. בינתיים נראה שכל הסיפור הוא הזדמנות לעמידרור את בנט לעשות פוזה. לא נראה שאת האירופאים זה מעניין.

  4. סמולן הגיב:

    המהלך של לפיד עם עדי קול דוחה, מבזה ובעיקר בריוני. אממה, ובלי שום קשר, האיזכור של חופש המצפון שתואר על ידי שי פירון שגוי. בקישור המצורף, שחר אילן טוען כי "פירון ביקש וקיבל מלפיד חופש הצבעה בנושאי דת. ההסבר שכתב לי בפייסבוק שחופש הצבעה כזה יהיה גם לשאר חברי המפלגה מדאיג עוד יותר". לא דת ומדינה, אלא דת.

    דת ומדינה מופיעים רק בסוף הטקסט של אילן, כשהוא כותב "אם לפיד לא יתקן את הליקויים האלה, יצטרך המצביע לשאול את עצמו, למי להאמין, להבטחות של לפיד בנושאי דת ומדינה ,או להרכב הרשימה שלו", הבעת דעה ולא ציטוט.

  5. דני הגיב:

    יוסי ג' נודד אל מחוזות האנטישמיות – "מטיבם, המתנחלים הם שקרנים". לא מועצת יש"ע, לא נפתלי בנט או מישהו אחר – אלא כל מאות אלפי המתנחלים. ממש קריקטורה של עצמו.

    • חנן הגיב:

      זעקת הקוזאק הנגזל. יוסי ג דווקא מסביר למה הם שקרנים. ברור שלא כל אחד ואחד, אלא בתור קבוצה מוגדרת.
      באותה המידה אני יכול לטעון (ואני טוען) שהם פושעים וגנבי אדמות.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        לא באותה המידה. הקבוצה מוגדרת על פי מגורי חבריה, כך שאפשר להכליל אמירה שמבוססת על זה. השימוש שלך בדימוי קוזאק הנגזל לא חינני. כאילו אתה אומר שבזה שמישהו מתנחל הוא איבד את זכויות אדם שלו ומותר להגיד עליו הכל. נסה לשמור על קשר.

        • חנן הגיב:

          חלילה. יש להם זכויות. די והותר. "הקוזאק הנגזל" דווקא במקום – פשיסטים גזענים צווחים "אנטישמיות". (הכללה, אבל בכל זאת..)
          (את זה אתה אמרת, לא המתנחלים, אבל אני מניח שלצורך הדיון לפחות, אתה מדבר בשמם…)

    • עדו הגיב:

      כאן דווקא מסכים. רוב המתנחלים אינם שקרנים ואומרים בפה מלא את מה שהם חושבים. רק הנציגים שלהם דואגים לייפות ולהחליק את הדברים. למתנחל בשטח ממש לא אכפת אם המאחז שלו גוזל אדמה של ערבי – להיפך, הוא יתגאה בזה. חברי מועצת יש"ע יחפשו תירוצים למה זה חוקי כי הם מבינים שזה לא מצטייר טוב.

    • ליברטריאן הגיב:

      לא אנטישמיות, סתם הכללה מפגרת. הם גם לא גנבי אדמות, כי אדמות, מטיבם, לא שייכות לאף אחד.

      כמו שאמר הפילוסוף והוגה הדעות עומר ליטל: money ain't got no owners, only spenders.

      אה, הם כן אלימים, זה ברור [מטיבם וכו']. אבל בינינו, מי לא?

    • ygurvitz הגיב:

      לול, האשמה באנטישמיות. ולא, לא מועצת יש"ע, לא בנט – המתנחלים. כולם או יודעים או עוצמים עיניים אקטיבית כדי לא לדעת באיזו טריקים, שטיקים והונאות השיגו את האדמה הזולה שלהם.

      • מני זהבי הגיב:

        WTF? אני מכיר כמה אנשים שגרים בהתנחלויות. ככל שאני יודע, הקרקע שעליה עומדים בתיהם נחכרה מממשלת ישראל, דרך יחידת הממונה על הרכוש הממשלתי (האחות התאומה של מנהל מקרקעי ישראל בגדה המערבית). מבחינת אזרחי ישראל, מספיק שהקרקע נמצאת בידי גוף ממשלתי ע"מ לחכור אותה כחוק (באופן ישיר או, כמו שקורה בד"כ, דרך איזשהו קבלן שבנה שם בתים). איך הקרקע הגיעה לידי הממשלה, זו כבר שאלה אחרת. אפשר לדון בה, אבל אין טעם לצפות מאזרחים להיות צדיקים יותר מממשלתם.

        • חבר של ג'ורג' הגיב:

          "אין טעם לצפות מאזרחים להיות צדיקים יותר מממשלתם."

          זה לא בידיוק מה שאנחנו אמורים לצפות מאזרחים? אחרת הם סתם נתינים…

        • ליברטריאן הגיב:

          והפער המוסרי הזה בין הפרט לבין הממסד, ידידי, הוא ההישג הגדול ביותר של הדמוקרטיה המערבית המודרנית.

          • מני זהבי הגיב:

            איזה פער?
            בדמוקרטיה המערבית המודרנית, הממשלה נבחרת ע"י כלל האזרחים. כעיקרון, היא אמורה לבטא את הרצונות המשוכללים של כלל האזרחים. מצד שני, כלל האזרחים גם נושאים באחריות מוסרית לפעולות של הממשלה.
            במקרה שלנו, הרוב המוחלט של אזרחי ישראל מתייחס באופן שנע בין אדישות לאהדה לשוד של אדמות הפלסטינים (אם נניח, לצורך הדיון, שכל האדמות בגדה המערבית הן אדמות הפלסטינים). זו הסיבה לכך שהממשלה מבצעת את השוד הנ"ל. הטריק הוא שברגע שהשוד מבוצע ע"י הממשלה, כל אזרחי ישראל אחראים לו באותה מידה. כן, גם אברך מישיבת "עוד יוסף חי" בהר ברכה (או איפה שהדבר הזה נמצא), גם מצביע חד"ש מנווה שלום, וגם מצביע בל"ד מנצרת. אתה יכול לנסות שכנע את כל הנ"ל, או חלק מהם, לשנות את עמדתם ולבחור ממשלה אחרת. אבל כל עוד זה לא קרה, אי-אפשר להטיל את האחריות למעשי הממשלה רק על האברך מהר ברכה.

            • ליברטריאן הגיב:

              נכון, אתה צודק בקשר לאחריות המוסרית, השאלה היא בנוגע להרגשת האשמה עצמה.

              הפער הוא בהפרדה בין האזרחים לבין המוסדות. אזרח מין השורה לא מרגיש רע מוסרית כאשר צה"ל עושה משהו רע. חלק כן, ברור, הרוב לא. קל להפריד בין האזרחים לבין החיילים. וזה פער שאפילו קיים במדינה שבה חלק ניכר מהציבור הוא חיילים, כמו ישראל. למדינה מערבית מודרנית קל יותר לעשות דברים בשם העם, כל עוד העם עצמו לא עושה אותם.

              ("הממשלה לקחה את האדמות האלו בכוח, הלבינה אותן, ואני בסך הכל כבר שנה רב עם הטאבו להרחיב מרפסת, מה אתה רוצה ממני, אני עובד לפי החוק")

              אפילו כותב הבלוג יכול להטיף לחייל לסרב פקודה, אבל לא מרגיש צורך להטיף לאנשים להפסיק לשלם מסים. למרות שהאחריות היא אותה אחריות. האשמה היא אותה אשמה. התרומה למעשה היא אותה תרומה.

              "אי-אפשר להטיל את האחריות למעשי הממשלה רק על האברך מהר ברכה" – צודק, אני באמת לא מטיל עליו את האחריות.

  6. אלדד הגיב:

    לכתוב "נפתלי בנט אוהב להעמיד פנים שהוא איש הייטק" זה כמו לכתוב-יוסי גורביץ אוהב להעמיד פנים שיש לו בלוג. פעם הייתי קורא פה באופן קבוע ועכשיו אני מגיע רק כשממש משעמם לי. משפטים אויליים מהסוג הזה שהולכים ומתרבים אצלך והנטייה לשחק ג'אגלינג עם העובדות הם שגרמו לי להפסיק לקרוא אותך. חבל כי כשרון כתיבה יש לך.

    • אלון הגיב:

      "ג'אגלינג עם העובדות" זה כבר מזמן לא קרוב לבטא את הניתוק המוחלט של הבחור הזה מהעובדות והמציאות בה כל השאר נמצאים. הפוסט הזה בולט בכך במיוחד.

טראקבקים/פינגבקים

  1. מפני חשש שעטנז | החברים של ג'ורג'
  2. Hasbara שיש לה מדינה, חלק 7,285 | החברים של ג'ורג'