החברים של ג'ורג'

הסברה שיש לה מדינה, חלק 2,652

למשרד החוץ יש בעיה. מדינת ישראל מגרשת בברוטליות פליטים מדרום סודאן, ומנהלת קמפיין ארסי וגזעני כנגד פליטים מסודאן, כשח"כים ושרים מתחרים ביניהם לצהלות האספסוף מי יוביל קמפיין משטמה בהמי יותר. כרגע, המנצחת בנקודות היא הגברת ח"כ דוברת צה"ל בדימוס מירי "לא התכוונתי להשוות את הפליטים לבני אדם" רגב, אבל התחרות עדיין פתוחה.

כך, מדווחת הפעילה רותם אילן, נשמעת יחידת עוז – המיץ של הזבל של החברה הישראלית, ציידי האדם שלא הצליחו להתקבל אפילו למשטרה – בפעולה: "אתה רוצה שאני אזיין אותך בתחת? רואים שאתה אוהב את זה" (פקח עוז לפעיל), "האבא אמר שהוא לא אוהב אתכן יותר ומשצידו אתן יכולות לטוס" (פקח עוז לאם וילדתה במעצר, שביקשו להפרד מהאב לפני הגירוש), "אם אתה צריך ללכת לשירותים, תעשה פשוט פיפי בשמלה שלך" (לכומר בלבוש אפריקאי מסורתי, שדווקא היה לו אישור שהיה), "מה אני בל בוי? צריך לסחוב לכם את הציוד? לא רוצים, מצדי אל תקחו" (פקח עוז בעת מעצר של משפחה עם שלושה ילדים, היום.)

יעל גבירץ תיארה חלק מהמגורשים כך: "ילדה עם כוויות איומות (שאמא שלה ואחיה כבר כלואים) למדינה שאין בה כל תשתית רפואית… חולה סכרת קשה שיודע שהגירוש גוזר עליו מוות כי אין להשיג שם אינסולין. רק שניים מהסיפורים כי הלילה הזה כה קשה גם כך. ומה התמונה הבאה? אזור האסון (ואז ממשלת ישראל תשלח לשם בוודאי את ביה"ח המעופף של צה"ל כדי להראות לעולם כמה אנו הומאניים…)"

המדובר, נזכיר, ביחידה שאחד מעובדיה – אסף חיון; לכל פושע יש שם – תיאר את עבודתו כך: "לבוא לתוך בית, יש בזה ריגוש. אתה רוצה למצוא אותם. אני מת על האכיפה. לפני כמה שבועות הלכנו לבית בסביון לבדוק מידע על מטפלת לא חוקית. אנשים מפוצצים בכסף. בעל הבית הכחיש, אבל ידענו שהיא שם, מסתתרת. היא התחבאה מאחורי קיר. החזיקה ילד קטן בן שלוש. התינוק לא צייץ, אבל אז היא התחילה לבכות. היא הבינה שהיא צריכה ללכת הביתה. בשבילי לתפוס אותה זה הישג."

מה שעבור חיון ושאר עובדי יחידת עוז הוא "ריגוש", הופך במהירות לכאב ראש עבור משרד החוץ. שם מתלוננים שאלי ישי, דנון, רגב והשאר גורמים ל"נזק בלתי הפיך" לתדמית של מדינת ישראל בארה"ב. בכלי התקשורת האמריקאים, דווח, השתמשו לראשונה בביטוי "מהומות גזע" כדי לתאר את מה שקורה בישראל. תדמיתה של ישראל, מתאוננים הדיפלומטים, ספגה מכה קשה בקרב הקהילה השחורה והליברלים שם. (מעניין לציין שמאקו קיטלגה את הידיעה הזו תחת "חדשות – צבאי". בישראל, יחסי חוץ נתפסים כבר מזמן כהמשכה של המלחמה באמצעים אחרים).

ואם הדיפלומטים חוששים ממה שיקרה ל-Hasbara הישראלית בארה"ב, לשקר הנוצץ שהמדינה היהודית היחידה במזרח התיכון היא דמוקרטיה ולא אתנוקרטיה עם סממנים תיאו-פשיסטיים בולטים, זה עוד כלום לעומת מה שיקרה למעמדה של ישראל באפריקה. שם זוכרים מי שתפקידם לזכור איך יצאה ישראל לסייע לצמד מעצמות קולוניאליסטיות שוקעות בהתקפה האחרונה שלהן באפריקה, איך התייצבה לצד כל רודן, איך מכרה נשק לכל משטר אפל, איך היתה בעלת בריתו הכמעט-יחידה של משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, התאום של התנועה הציונית. בפעם הבאה שהדיפלומטים שלנו ייבבו על הצבעה אפריקנית גורפת נגד ישראל, שיעיפו מבט לעבר אלי ישי ו"ארץ האדם הלבן" שלו.

Demanding a refugee policy

אל ישי, כמובן, לא התחיל את שנאת השחורים בישראל. היא מוטמעת עמוק ביהדות ובתפיסה שצאצאי חם הם אפריקאים ועל כן חלה עליהם הקללה שלו, "עבד עבדים יהיה לאחיו." הנוכל המורשע המכונה הבבא ברוך אמר לפני כמה שנים שאובמה הוא "עבד כי ימלוך, שהגיע מגזע עבדים." בקהילות היהודיות המזרחיות נהוג היה להחזיק עבדים, אפריקאים ברובם, עד סוף המאה ה-19 ובמקרים מסוימים גם עד תחילת המאה ה-20 (שפחה כזו תועדה בירושלים בתחילת המאה ה-20). היהודים האתיופים בישראל נחשבים כולם למתגיירים; זו הסיבה שהם לומדים בבתי ספר דתיים. אבל קשה להניח שהיחס המחפיר שלו הם זוכים נובע רק מהנקודה הזו, שרוב הישראלים לא מודעים לה. כרמי גילון, כששימש ראש המועצה המקומית של מבשרת ציון, השתמש באותם סטריאוטיפים שבן ארי וישי מפעילים כלפי פליטים – מלכלכים, מסתובבים בקבוצות, הורסים, תוקפים מינית – כלפי המהגרים מאתיופיה. הוא זכה אז לגינויים: לא מדברים כך על בשר תותחים כשר. הפליטים היו עשויים, לכאורה, לצפות לסיוע מצד האוכלוסיה הערבית בישראל – אבל גם בה פושה גזענות, זכר לאלף שנות חטיפת העבדים מאפריקה, והמילה לשחור בערבית היא "עַבְּד." שתיקתם של חברי הכנסת הערבים בכל הדיון על הפליטים היתה רועמת. (כתבתי על כל זה בהרחבה כאן.)

לא ניתן יהיה להתחיל לפרק את פצצת הגזענות הזו בלי דיון פומבי, חד וכואב בנושא, ודיון כזה לא יקרה מכמה סיבות. מטבע הדברים, במשרד החוץ מצטמררים מעצם הרעיון שישראל תנהל "שיחה כנה" על יחסי גזע. רק זה חסר למערך ה-Hasbara, שכל המוגלה תצא החוצה, ובפומבי. חשוב לשים לב: מה שמטריד את הדיפלומטים הישראלים הוא לא פעולות התועבה של יחידת עוז, או ההסתה הפומבית של פוליטיקאים נגד פליטים; מה שמטריד אותם הוא הדיווח על כך. משרד החוץ היה מעדיף שהפעולות של ישי ועוז יתבצעו – רק בשקט, בלילה, בלי מצלמות, בלי דיווחים. מהבחינה הזו, משרד החוץ יישר קו עם הציבור הישראלי הכללי: הוא לא רוצה לדעת, והוא לא רוצה שמישהו אחר יידע, מה עושים בשמו. שמישהו יעשה את העבודה המלוכלכת, אבל בלי רעש. במשרד החוץ, ובמידה ניכרת בציבור הישראלי כולו, מתקרבים במהירות לעמדה הפסיכופטית שאומרת שלא משנה אם אני פושע, מה שמשנה הוא שאף אחד לא יראה שאני חורג מהנורמה. הרעיון שיש לשנות את המציאות זוכה לגיחוך; המאבק על שינוי התדמית נישא בפי כל.

וכמובן, אי אפשר לנהל בישראל קמפיין נגד גזענות, משום שקמפיין כזה חייב להשען על התפיסה שכל בני האדם שווים בזכויותיהם, והאידיאולוגיה הרשמית של ישראל – הציונות – מתבססת על הענקת זכויות יתר לבני קבוצה אחת, בני הדת היהודית. אי אפשר לומר "כולנו בני אדם" בישראל, פשוט משום שהיהדות האורתודוקסית – הדת הרשמית של ישראל – מעולם לא קיבלה את העמדה הזו, ומשום שהחינוך שהוענק לרוב היהודים בישראל שולל אותה. היהדות מחלקת את העולם ליהודים ולא-יהודים, כשהאחרונים נחותים בעליל ולאחרונה הזכיר לנו עובדיה יוסף, אולי הרב החשוב ביותר בהיסטוריה של ישראל, שלאחרונים אין אפילו זכות מובטחת לטיפול רפואי. משרד החינוך הישראלי, נזכיר שוב, פסל ספרון על הצהרת זכויות האדם האוניברסלית משום שהוא הזכיר לתלמידים שיש להם זכות להמיר את דתם.

ועל זה, כמובן, משרד החוץ באמת לא היה רוצה שנדבר. ואם זה מה שהממסד הציוני לא רוצה שנעשה, כדאי שנעשה אותו.

ועוד דבר אחד: אגב, בפעם הבאה שמישהו ינסה לומר לכם שמבקשי המקלט מסודאן ואריתריאה אינם פליטים, ציינו בפניו שמשרד הפנים כלל לא טורח לבדוק את הבקשות שלהם. הוא אומר את זה בעצמו, כאן.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

40 תגובות על ”הסברה שיש לה מדינה, חלק 2,652“

  1. אריאל הופמן הגיב:

    "ושמצדו".
    איזה ציטוט נוראי!

  2. נירה הגיב:

    אסור להשוות את פקחי יחידת עוז לציידי היהודים בגרמניה הנאצית.

    • anonymous moose הגיב:

      נירה, זאת השוואה גרועה, כי היהודים שהו בגרמניה באופן חוקי, אז לא היה מוצדק לצוד אותם כמו כלבים זרים נושאי-מחלות. וחוץ מזה, גרמניה היתה מדינה גרמנית, לא מדינה נוצרית, והגרמנים אכן היו יהודים, בעוד ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, והמסתננים אינם יהודים. במקרה מה שקורה כשצדים אוכלוסיות של בני אדם שאין להם ברירה זה סצינות מכמירות-לב, אבל אין ברירה. אם תגניסי מהגרים, המדינה תהיה לא יהודית תארי לעצמך שבגין, נניח, היה מקבל פליטים לארץ ישראל לפני שלושים שנה. כשהחברים שלהם היו שומעים על זה, גם הם היו באים, הם היו מתרבים כמו ג'וקים גויים, והמדינה היתה מפסיקה להיות יהודית. אז כן, היה אפשר לאכול אוכל סיני טוב בדרום תל אביב, אבל תחשבי על המחיר!

      • זליג הגיב:

        ההתנסחות שלך מעניינת. היהודים היו אזרחים גרמניים, ועל כן לא היה מוצדק "לא היה מוצדק לצוד אותם כמו כלבים זרים נושאי-מחלות". אלמלא היו שוהים חוקיים בגרמניה, היתה הצדקה לצוד אותם כמו כלבים זרים נושאי-מחלות? השאלה היא לעתים נדירות ה"מה", וכמעט תמיד ה"איך". מותר לגרש שוהים לא חוקיים, כל מדינה בעולם עושה את זה. באופן מסויים, לאחר בדיקה של הנוגעים לדבר, לא בהכרח למדינה מהם ברחו, באופן שלא מצריך התנהגות שמזכירה משטרים אפלים.

      • MuyaMan הגיב:

        פו, הושעיני!

      • נירה הגיב:

        לא, התכוונתי שבאמת אסור להשוות:
        http://oknesset.org/committee/meeting/6162/

      • רובי הגיב:

        בגין באמת קיבל פליטים לארץ ישראל.
        אבל אל תיתן לעובדה היסטורית לבלבל אותך.

      • יוני הגיב:

        אף אחד לא הבין את הסרקזם?
        או שלא היה סרקזם?

        • anonymous moose הגיב:

          נו, באמת. כמובן שהיה סרקזם. דווקא לבחור בבגין כדוגמה למישהו שלא היה מביא פליטים?

          מתסכל עד כמה מדינת ישראל מקפידה לא להחמיץ אפשרות לפשל. במקום לקבל את הפליטים בגאווה, קופץ להם הוריד של הגזענות, והם מגרשיפ. דווקא היתה הזדמנות להקים יופי של מדינה, ויש לי רושם שההזדמנות חלפה.

    • זליג הגיב:

      אין בכלל צורך להשוות. ההשוואה ברורה לכל. המנטליות שבן גוריון היה קורא לה "נאצית" ולייבוביץ' "יודונאצית" חיה, נושמת, קיימת ושולטת.

      • איתי_85 הגיב:

        יש באמת משהו משעמם יותר מההתעסקות בכן-להשוות-לא-להשוות?
        אף אחד לא עובד כאן במשטרת המחשבות (חוץ מהשבכניקים, היי שבכניקים!!!)… אז שמי שרוצה להשוות שישווה, ומי שלא – לא!

  3. ניר הגיב:

    מוקדם יותר הערב, בעודנו צופים בכלבינו משחקים בגינה, סיפרה לי חברה את הסיפור הבא. בשעות הצהריים, בעודה יושבת בתחנת אוטובוס באזור יד אליהו, ניגשה לעברה אישה מתגרדת.
    "את רואה את זה?" היא הצביעה על הפריחה שכיסתה את זרועותיה, "זה מהכושים! הם באים לפה, מקיאים מחלות בכל מקום. כבר שבוע אני מתגרדת מהם."
    כשהבחורה לא ענתה לה, היא תבעה לדעת אם היא מ"אוהבי הכושים גם כן."
    בשבוע האחרון שמעתי וואריציות על הנושא הזה בכל מיני פינות של תל אביב. ככה נראית ישראל: מתגרדת.
    באמת בא להקיא.

  4. ארז הגיב:

    גזענות היא נחלת כל עם,[לא שאני בעד] הסודנים המסכנים נפלו על המדינה הכי גזענית בעולם ,בממשלה של חברות כנסת שהאיי קיו שלהם נופל משל עכבר מעבדה ,שמנסות ללבות את הציבור נגד המסכנים האלה ללא רחמנות ,אבל הבעייה האמיתית היא ש"ס הזבלים שמפחדים שנערות יהודיות חסודות וענוגות יפתחו מערכת יחסים עם שחום עור מחבל סודן,או כל לא יהודי אחר ,השחורים היהודים לא מעונינים ששחור אחר יקח להם את הבכורה [או יותר נכון הבחורה]

    • פטריוט הגיב:

      לא הייתי מזדרז להכתיר את ישראל בתואר המדינה הגזענית ביותר. ולמען הסר ספק, זה שאחרים יותר לא אומר שישראל פחות

  5. איתי_85 הגיב:

    אני לא חושב שהמקור לכל התועבה הזו נמצא ביהדות. ש"ס שברה ימינה ועכשיו קל נורא לחבר בין הימניות שלה לחרדיות שלה, אבל בישראל שולטים חילונים אשכנזים, והם המקור לתפיסת העולם הגזענית הזו. הם הישבן שאחראי לזה. לא קבוצת החרדלים חסרת הלב. בעצם, יש כאן בסך הכל הרחבה ופיתוח של המקורות הפרוטוציוניים שעליהם מושתת החברה שלנו. האתיופים הם לפליטים מה שהמזרחים הם לפלסטינים – גירסה מרוככת יותר, שאפשר לשנוא מעט פחות. עדיין לא עומדים בתו התקן האירופאי. כל העניין כולו חושף את הגלעין הקשה של גזענות שעומד בבסיס הישראליות. זה לא היהדות. היהדות היא עניין שולי. כלי. גוף שבאמצעותו אפשר להעביר את הנגיף. בלעדיה עדיין הייתה גזענות. אף אחד לא צריך את אלי ישי באמת.

    • אלכס ז. הגיב:

      חילונים אשכנזים לא באמת מנסים לערער על האורתודוקסיה היהודית וכל מי שניסה מהר מאוד קוטלג עם הקמוניסטים. מופרך לטעון שאין קשר בין יהדות לתנועה הציונית, למדינת ישראל ומקימיה ולאידאולוגיה הציונית כמו שהיא קיימת בפועל.

    • ygurvitz הגיב:

      הציונות, בצורתה הפרקטית (לא האידיאית), הוא זיקוק הרעיונות הלאומניים ושונאי האדם ביהדות ויציקתם למסגרת מודרנית. מפא"י דחתה בשנות השלושים (!) את בנייתו של גן ילדים מעורב ליהודים וערבים, מחשש לנישואי תערובת.

      • עדן הגיב:

        ולפני שנות העשרים (!) בארצות הברית היה לנשים אסור להצביע, זה אומר שארצות הברית לנצח תזוהה עם שוביניסטיות או שזה עובר אחרי 80 שנה?

        • שקט אבל קיים הגיב:

          תלוי עד כמה מתקנים. כרגע בארה"ב מותר לנשים להצביע ומצבן טוב בהרבה משהיה, אבל שוויון ועוד כמה דברים עוד אין. תשאל שוב עוד שמונים שנה, נראה.

  6. ראסול הגיב:

    המממ, OFF TOPIC:

    יוסי, כשאני מגיב בדף שלך אני מקבל התראה על כך שאם אני אמשיך לכתוב "ספאם" אני אמחק מפייסבוק, זה מאוד מוזר בהתחשב בעובדה שהתגובות הן תמיד "אמיתיות" (יענתו, נכתבות באופן נקודתי, לא copy paste וכדומה).

    זה קורה לעוד מגיבים? נראה לי שהבוטים האנושיים של "כולנו שונאים" מסמנים "סמולנים" בדף שלך כספאם באופן גורף.

  7. יהושאפט הגיב:

    הבעיה האמיתית היא שכידוע לכולם, לכושים יש יותר גדול, ואידך זיל גמור.

  8. חנן הגיב:

    פוסט מושלם ומחריד. יוסי – תודה!

  9. ל. הגיב:

    יוסי, מה בנוגע לתגובה לרעיון הזה: http://www.haaretz.co.il/opinions/1.1729220

  10. יותם הגיב:

    התפקיד של משרד החוץ זה לדאוג ליחסי החוץ של ישראל, וזה מה שהוא עוסק בו. צריך להפריד בין הביקורת על השיח בישראל – שמתעניין יותר באיך מתפרשים מעשיה של ישראל בעולם מאשר בהאם מעשיה של ישראל ראויים, לבין ביקורת על משרד החוץ שפועל כדי שמעשיה של ישראל יראו טוב יותר בעיני העולם. זה התפקיד של משרד החוץ.
    אם כל ההבדל בין "מדיניות הגירה קשוחה ולעיתים אף לא אנושית" לבין "מלחמת גזע" הוא האופן שהפוליטיקאים מתבטאים, נראה לי סביר לחלוטין שמשרד החוץ יפעל כדי לסתום לפוליטיקאים הרלוונטיים את הפה.

    חוץ מזה, אם כבר מדברים על משרד החוץ, צריך לזכור שהוא זה שממשיך להכריח את משרד הפנים לתת למבקשי מקלט מסודן ואריתריאה הגנה קבוצתית, למרות זרם החרא שנובע מהכנסת ומציף את רחובות ישראל.

    • שונרא הגיב:

      באמת, אם כבר אנחנו מדברים על משרד החוץ:
      http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=903347

      "להילחם ישירות בפעילים הישראלים הלוקחים בה חלק. צריך לנסות לפגוע בבטן הרכה שלהם, לפרסם תמונות שלהם בתקווה שהפעילים המקומיים יקלטו שהם אולי בכלל עובדים מטעם המוסד" – משרד החוץ. נגד בנזוגה, בועז מודעי, הוצא צו הרחקה כאשר הוא הטריד את אחד מעובדות המשרד (לא מינית: טלפונים באמצע הלילה. הטריד כדי להטיל מוראו עליה. )

      משרד החוץ, מדינת ישראל, 2007. רק בריאות נפש ו*שום* בלבולי זהות מינית.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        שם זוכרים מי שתפקידם לזכור איך יצאה ישראל לסייע לצמד מעצמות קולוניאליסטיות שוקעות בהתקפה האחרונה שלהן באפריקה, איך התייצבה לצד כל רודן, איך מכרה נשק לכל משטר אפל, איך היתה בעלת בריתו הכמעט-יחידה של משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, התאום של התנועה הציונית. בפעם הבאה שהדיפלומטים שלנו ייבבו על הצבעה אפריקנית גורפת נגד ישראל, שיעיפו מבט לעבר אלי ישי ו"ארץ האדם הלבן" שלו.t.אם מחבר מדבר כן על מלחמת 1956 אז יש טעם להזכיר שבמלחמה הזאת נלחמנו נגד אחד ממדינות שביצעו מעשים קולוניאלים באפריקה- מצרים. יש טעם להזכיר שזה היה מוחמד עלי השליט של מצרים(שבאופן פורמלי הייתה חלק של אימפריה אוטומנית בזמנ ההו- התחלה של מאה 19 )שהתחיל את המהלך של קולוניזציה של סודן.

        • א.ב. הגיב:

          לא הבנתי,
          אתה טוען שהציונים יצאו למלחמה כדי לשחרר את הסודנים מהקולוניאליזם?
          וואללה, ההיסטוריה פנים רבות לה…

        • אזרח הגיב:

          שלא לדבר על דרום סודן עצמה, בה תמכה ישראל זמן רב לפני שקמה בפועל.

          • מני זהבי הגיב:

            אתה מתכוון כמו שישראל תומכת באריתראה? צדיקים, אין מה לומר…

          • בצלאל פאר הגיב:

            מה היה רע בלתמוך בהקמת דרום סודאן? ומשקמה ראוי לשלוח את אזרחיה בחזרה לביתם. אני הייתי מוסיף סיוע ישראלי נדיב לחקלאות, תעשיה, חינוך ולבריאות בדרום סודאן. אני לא שולל אפילו שכל מהגר שמוחזר לארצו יעבור בישראל סדנת לימודי מקצוע או לימודים, בתיאום ממשלת המהגר ורצונו של המהגר.

טראקבקים/פינגבקים

  1. הכינו דרכון וססמה « Lexi Toxon