החברים של ג'ורג'

הכו בעזתים והצילו את ישראל

גלעד ארדן, שבעוונותינו נבחר לתפקיד בכיר יותר מתופס כלבים, שלח בימים האחרונים מכתב לתקשורת ולשרי הממשלה. במכתב, שמיועד לכסת"ח את ארדן ואת המשרד שלו לקראת הפסקות החשמל הצפויות בקיץ, מציע ארדן פתרון שאם לא יפתור את בעיית חוסר החשמל, לפחות יאפשר לישראלים להרגיש שהם דפקו מישהו אחר: הוא מציע להפסיק את הזרמת החשמל לעזה. לא, גם בלי שום פרובוקציה מצד העזתים.

בואו נדבר על המשמעות של זה. כרגע, ישראל מספקת כשליש מתצרוכת החשמל של עזה. יישום ההצהרה של ארדן משמעו שבתי חולים יתקשו לתפקד, שמערכות טיהור שפכים ואספקת מים יפסיקו לתפקד, ושכל מיני אנשים שלא עשו שום דבר רע לאף אחד פרט לכך שהם נולדו לעם שחלק מבוחרי הפריימריז של ארדן רואים כעמלק, ימותו. סתם. כשתצטרכו לנפנף בידיים בחום של 39 מעלות ולקוות שהחשמל יחזור לפני שתצטרכו להשליך את תכולת המקרר שלכם, ארדן מקווה שלא תחשבו על המחדלים שלו ושל חבר מרעיו אלא על העובדה שהם דפקו עוד קצת את אחת האוכלוסיות היותר דפוקות גם ככה.

בצדקנות, ארדן מוסיף ש"לא מדובר בסנקציה נגד עזה ובטח שלא כנגד תושביה אלא צעד בסיסי הנדרש מתוך הכרה מלאה כי 'עניי עירך קודמים'". הוא אפילו הדגיש את הטקסט הזה במקור, אולי מתוך מחשבה לא נעימה שאיזה טריבונל עשוי, בעגלא ובזמן קריב, לשאול אותו שאלות קשות על המכתב. עוד נחזור לדאגה של ארדן לעניי עירו.

בינתיים, הבה נסתכל על העובדות. ישראל כבשה את רצועת עזה, בניגוד לרצון תושביה, ביוני 1967. זו היתה הפעם השניה שבה כבשה ישראל את הרצועה. היא שלטה בה במשך יותר מ-38 שנה, עד שעזבה אותה – ללא תיאום, ובכוונה ללא תיאום – בספטמבר 2005. במשך 38 השנים האלה, היא הקפידה לוודא שבעזה לא יתפתחו תשתיות כלשהן. העזתים נועדו להיות חוטבי עצים ושואבי מים, עובדים זולים בישראל. כמי ששירת בדיר אל בלאח, אני יכול להעיד שתשתיות מים מתוקים הגיעו למקום רק ב-1991, כלומר 24 שנים לאחר תחילת הכיבוש. הרמזור הראשון הועמד בחאן יונס ב-1990, והוא כל כך הפתיע את התושבים שהוא גרם מיד לתאונת דרכים.

ישראל שלחה קולוניסטים ("מתנחלים") לרצועה, והללו השתלטו תוך זמן קצר על כרבע מהקרקעות הראויות לעיבוד ברצועה ועל כשליש מהמים שלה. כשבאה השליטה הישירה הישראלית בעזה לקיצה, היו ברצועה כמיליון וחצי תושבים וכ-8,000 קולוניסטים, שרובם התקיימו לא מחקלאות – למרות האגדות שיספרו על עצמם אחר כך – אלא מעבודה במועצה המקומית. בגוש קטיף, נזכיר, היו 1,200 משפחות, כלומר כ-2,400 בגירים ברי תעסוקה. מתוך אלה, 1,800 עבדו במועצה המקומית – יחס של עובד אחד על כל ארבעה תושבים. לא פלא שהם רצו את המועצה המקומית שלהם בחזרה; לא פלא שבלעדיה הם לא מוצאים עבודה. הם התקיימו על חשבוננו.

ישראל, כמי ששלטה ברצועה במשך רוב שנות קיומה של זו כיחידה טריטוריאלית עצמאית, אחראית למצב התשתיות בה, במיוחד בהתחשב בכך שהיא הפציצה את תחנת הכוח שלה ומנעה במשך זמן רב את שיפוצה. ככזו, היא מחויבת לספק לעזה חשמל. זו לא אמירה שלי: זו עמדתה הרשמית של ממשלת ישראל בבג"צ, מלווה בהחלטה של היועץ המשפטי לממשלה, שאוסרת על הפסקת החשמל לרצועה. בג"צ קבע שכתוצאה "מהמצב שנוצר בין מדינת ישראל ובין שטח רצועת עזה אחרי שנות השלטון הצבאי באזור, אשר בעקבותיו נוצרה לעת הזו תלות כמעט מוחלטת של רצועת עזה באספקת החשמל מישראל." ככה זה: לכיבוש ונישול של אוכלוסיה גדולה, תוך דיכוי יכולת היצור שלה, יש מחיר. עכשיו ישראל משלמת פרומיל ממנו.

האם ארדן לא ידע על כך, קודם ששלח את המכתב שלו? האם ידע והתעלם, סמך על כך שאף אחד לא יבדוק את העובדות? כלומר, האם הוא היה רשע או בור? במקרה של ארדן, אני נוטה להאמין שהוא נבל, אבל זה פחות חשוב. השאלה המעניינת היא למה ארדן בכלל צריך לבזוז את החשמל שמדינת ישראל מחויבת לספק לעזתים.

למה יש לנו משבר חשמל? כי האוכלוסיה גדלה בעקביות אבל אין לנו תחנת כוח חדשה. למה אין לנו תחנת כוח חדשה? הממשלה הרי אישרה הקמה של כזו ב-2003 והיא היתה אמורה לקום כבר ב-2008. מכמה סיבות. הראשונה שבהן היא התנגדותו של משרד האוצר לרעיון של תשתיות ציבוריות. האוצר השתמש בשיטה של דחיות, בתואנות שונות, כדי לעכב את בנייתה. אחר כך הוא גדע את רגלי חברת החשמל בכך שהודיע שהמדינה לא תשתתף בהוצאות של בניית תחנת הכוח – כאילו משרד האוצר היה מהאו"ם, כאילו המטרה שלו היא לדאוג לרווחת תושבי מדינת ישראל. האוצר דרש שחברת החשמל תממן את הקמת התחנה בעצמה; ומאחר והממשלה הזו לא מייצגת את האינטרסים של הציבור אלא של כת היד הנעלמה, זה בדיוק מה שקרה. וזו אחת הסיבות לעליית מחירי החשמל.

מותר לחשוד שהדחיה בבניית תחנת הכוח לא נובעת מרצון אמיתי כלשהו של האוצר לחסוך כמה זלוטס. כשהאוצר רוצה, הוא יודע להעלים עין מהוצאות: למשל, הכנסת אישרה העברת 850 מיליוני שקלים ל"קידום התיישבות" לפני שבוע והאוצר לא עשה רעש. חברת החשמל, עם ועד עובדים חזק ולעתים ברוטלי, הוא מטרה ישנה של נערי האוצר. בנימין נתניהו, כשהיה שר האוצר, השווה את חברת החשמל לספינת מלחמה נאצית. הממונה על השכר באוצר לשעבר, אילן לוין – מי ששלח את הרופאים לעבוד בשתי משמרות – הודה בראיון פרישה שנערך לאחרונה שלעתים האוצר "מייבש" את החברות הציבוריות עד שהעובדים נשברים ומשתפים פעולה.

זו הצהרה מדהימה. לוין הודה בעצם שהאוצר פועל נגד האינטרסים של הציבור הישראלי בשם האידיאולוגיה שלו. מה משמעו של "ייבוש"? משמעו שהאוצר לא מעביר לגוף הציבורי את התקציבים שהוא זקוק להם כדי לתפקד כראוי. תוך זמן לא רב, הוא מפסיק לתפקד כראוי – ואז עולה הזעקה שמדובר בגוף ציבורי עצל וכושל, שיש להפריט אותו. זה בדיוק מה שעשה משרד האוצר עם הכבאים, למשל. לוין הוא מחבל (Saboteur), שמועל בחובתו כעובד ציבור ופוגע בו במכוון כדי לקדם את האינטרסים של האנשים היחידים שמרוויחים מהפרטה: האוליגרכיה של בעלי ההון. ולווין לא לבד. כשיתחילו הפסקות החשמל בשיא החום, זכרו את לוין ואת חבר מרעיו במשרד האוצר. הם יהיו אחראים לאסון שלכם הרבה, הרבה יותר מהעזתים.

גם המשרד להגנת הסביבה (זוכרים איך קראו לו פעם המשרד לאיכות הסביבה? אז זה כנראה לא היה לוחמני מספיק) נושא באחריות מסוימת לעיכוב בניית תחנת הכוח. לשבחו ייאמר שהוא ניסה לעשות את תפקידו ולמנוע מתושבי ישראל זיהום שייגרם כתוצאה משימוש בפחם. ארדן יודע היטב שאף אחד לא יזכור את זה כשהמקררים יפסיקו לעבוד, הוא יודע היטב שמשרד האוצר הוא טפלון, והוא יודע שיש סיכוי טוב שהוא יהפוך לשעיר לעזאזל.

אבל כשזה יקרה, הוא יוכל לומר שהוא ניסה להציל את תושבי ישראל מספיגת עוד זיהום בכך ששלח פלסטינים בעזה אל מותם. והוא מקווה שהוא יוכל להפוך את הציבור הישראלי לאספסוף צמא דם, שישמח על העובדה הזו ויתנחם בה.

מה שהופך אותו לאחת מצורות החיים הפחות סימפטיות שמאכלסות את הממשלה הנוכחית. במחשבה שניה, אני מעדיף אדם הומני יותר כתופס כלבים.

הערה מנהלתית: ביום שישי האחרון אמרתי כמה מילים בפאנל בכנס השמאל הישראלי. מי שמעוניין יוכל לראות סרטון של הדברים כאן.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

50 תגובות על ”הכו בעזתים והצילו את ישראל“

  1. דודי הגיב:

    יש תימוכין (פרט לעצמך) לטענה שהיו 1800 עובדים במועצה האזורית חוף עזה?

    • ygurvitz הגיב:

      תוכל לראות שם קישור. הוא כבר לא פעיל (ובאמת מעניין למה), אבל בשעתו הוא הוביל לדו"ח של הביטוח הלאומי שאמר בדיוק את זה.

      • דודי הגיב:

        איזה קישור?

        בחיפוש קצר נתקלתי במספרים ממספרים שונים, רחוקים מאד מ-1800.

  2. דודי הגיב:

    ואגב, יש לנו משבר חשמל בגלל ההסתמכות על הגז המצרי, שלא מגיע. זו שערוריה בפני עצמה.

    • ygurvitz הגיב:

      גם אם הגז היה מגיע, לא היה מה לעשות עם חלק ניכר ממנו בגלל שלא היתה תחנת כוח שתעבד אותו. שר התשתיות צועק על זה כבר יותר משנתיים.

      ולא, השערוריה בפרשת הגז המצרי היא ההסכמה בשתיקה של הממסד הישראלי לכך שבכירים לשעבר בממסד הבטחוני יחברו לאוליגרך כדי לשחד בכירים במשטר המצרי.

      • דודי הגיב:

        אז למה חברת החשמל מנסה למצוא מקור חלופי לגז, אם לטענתך אין לה מה לעשות איתו?

        http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000743793

        לדעתי מה שהשתנה מהותית מהקיץ שעבר, וגורם לכך שיש חשש למחסור בחשמל השנה, זה אספקת הגז הטבעי, ולא גידול האוכלוסייה כפי שנכתב בפוסט. האוכלוסייה גדלה בשנה ב-2 אחוזים ומשהו, לא מאד מהותי.

      • דודי הגיב:

        לדבריך, המחסור בגז המצרי לא משפיע וממילא לו הגז היה מגיע, לא היה מה לעשות איתו. לפי כלכליסט, זה לא כך:

        http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3568804,00.html

        בחברת החשמל מסבירים שהעדר הגז המצרי מחייב אותם להפעיל תחנות כוח "גזיות" בסולר, מה שמוריד את תפוקתן בכ-5%, שהם כ-650 מגה וואט מהסך הכללי. בנוסף, תחנת הכוח "רידינג" (כ-500 מגה וואט) שבתל אביב פועלת על גז טבעי בלבד, ובהעדרו היא מושבתת.

        הרי לך 1150 מגה וואט שחסרים, מתוך כ-11,000 מגה וואט צריכה מירבית בישראל.

    • נירה הגיב:

      אתה מתכוון לשערוריה הזו? http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000696316
      הרי מבחינת האפשרות להגן על אספקת הגז היה הרבה יותר הגיוני לחתום על הסכם עם בריטיש גז לקניית הגז העזתי. אפילו עכשיו, ועל אחת כמה וכמה שנתיים לפני השתלטות החמאס על הרצועה.
      אז או שישראל זוממת להשתלט על מאגרי הגז של עזה בלי לשלם עליהם ולכן לא חותמת על הסכם גז עם הפלסטינים, או שהיא משחקת ב"תמות נפשי עם פלישתים".

    • הסיבה היחידה ל"משבר-החשמל" המומצא הזה, היא סירובהּ המטורף, של מדינה קטנה ושטופת-שמש, להקים תחנת-חשמל, המבוססת על ניצול אנרגיית-השמש.

      זו הסיבה ואין בלתהּ.

  3. גיל הגיב:

    מעולה!
    פרטת בצורה מדויקת על מיתר המקשר בין הניאו ליברליזם לבין התוקפנות של הממשלה הזו.

  4. תומר הגיב:

    אבל למה העזתיים מסרבים להקמת תחנת כוח בעזה וממשיכים להסתמך על תחנת הכוח שלנו.

    • יוני הגיב:

      יש תחנת כח בעזה. היא פשוט לא מספקת מספיק חשמל לכל הרצועה.
      גם אחרי החשמל, שמגיע מישראל סובלים בכל רחבי עזה מהפסקות חשמל יזומות.

  5. תומר הגיב:

    הרי ישראל הציעה להם להקים תחנת כוח

    • ygurvitz הגיב:

      ישראל סירבה להודיע שהיא לא תפציץ אותה, ובהתאם התורמים האירופאים לא מעבירים את הכסף.

      • תומר הגיב:

        תפציץ מה?
        עזה רוצה להיות תלויה בישראל, כי זה טוב לה.

        • Quercus הגיב:

          אז הטענה שלך היא שזה טוב לתושבי עזה להיות תלויים באנשים שחושבים שהם נעלים עליהם מבחינה גזעית, ועקב כך יכולים להחליט, למשל, לחתוך להם את אספקת החשמל?

          • פטריוט הגיב:

            אפשר לראות בזה הגיון במקרה שההנהגה המקומית מספיק צינית. שירותי חשמל מהאוייב – טוב. ציונים מרושעים שמשביתים בתי חולים – גם טוב.

        • גיל ל הגיב:

          באמת, מוזר איך הם לא מפריחים את השממה. בסך הכל אין להם שליטה על הים, האוויר, הגבולות, ייצוא וייבוא, תדרים, מרשם אוכלוסין, ועוד כמה. המפונקים הללו פשוט התאהבו במצב של תלות.

           

  6. סלבה הגיב:

    אני אוהב פוסטים כאלה שמנתחים את המצב המסריח ומתחכים אחרי הסיפור.
    אני חושב שלזה מתכוונים בעיתונאות.

    כמו תמיד זה טיפה צורם במקומות ובטוח שיעצבן קוראים שהם לא מהשמאל אבל היי זה הבלוג שלך והמילים שלך.

    תודה על הפוסט.

  7. מישהו הגיב:

    "אני יכול להעיד שתשתיות מים מתוקים הגיעו למקום רק ב-1991"… מה קרה בשני העשורים שלפני כן? הם מתו מצמא?

    • עדו הגיב:

      אנשים חיו אלפי שנים באיזור שלנו בלי תשתיות מים מתוקים, היו מביאים מבארות, סוחבים מרחוק על גבי עגלות או שותים מי ביצות ונהיים חולים מהם.
      אני רק יכול להעיד שעשיתי מילואים (קצרים) בעזה ב1991 ופגשתי לוחם מיחידת שמשון. בין היתר הבחור סיפר לי שביום הקליטה שלו ביחידה הוא וחבריו ה'צעירים' עשו מסע להכרת מחנה הפליטים הסמוך. הלבישו אותם באפודים ופק"לים ויאללה – עשרה קילומטרים מסע.
      למחרת (לדברי הלוחם משמשון) היו כל משתתפי המסע חולים, עצם ההליכה באוויר המזוהם של המחנה הספיקה כדי שהם ישלשלו כולם במשך שבוע.

      • סמולן הגיב:

        וזה נראה לך נכון ? ומה הקשר בין המים והאויר, אגב ?

        • ראסול הגיב:

          יותר הגיוני שהיה משהו במנות קרב שלהם… אנשים באמת צריכים להפסיק עם הראיות האנקדוטליות הללו.

    • ygurvitz הגיב:

      הם ייבאו מים במיכליות מישובים אחרים.

  8. אריאל הופמן הגיב:

    אני מאוד שמח להמשיך ולקרוא פה, אבל העניין של עובדי המועצה האזורית בגוש קטיף לא מרגיש לי מעמיק מספיק.
    אם זה נכון, הרי שזו עובדה מעניינת מאוד וראוי לתהות לגביה.
    הלינק הוא למאמר שאתה כתבת, ושככזה איננו מעלה או מוריד מהטענה. האם ישנו עוד מקור שניתן לקרוא בו על מספר עובדי המועצה? (מישהו יכול לחפש בהיסטוריה של האתר של הביטוח הלאומי?)
    בנוסף, אני חושב (ותקנו אותי אם אני טועה) שרוב עובדי מועצה אזורית כלשהי הם עובדי ניקיון, פקחים ותברואה. האם גם אלה היו המתנחלים, או שכמו בערים אחרות תפקידים אלה אויישו בעיקר על ידי ערבים?
    שוב, טענה חזקה שראויה לקצת יותר גיבוי, ואשמח לקרוא עליה עוד.

    • רחל הגיב:

      עובדי מועצה הם גם מורים וגננות וגם כל צוותי בתי הספר (שרתים, נהגים) וגם עובדי מועצות דתיות.

      בכתבה הזאת מ-2006 אנשי שירות התעסוקה טוענים ש-1500 מהמועסקים בגוש החזיקו במשרות מדינה\מועצה, חלקם כנראה במועצות סמוכות כמו אשקלון או הנגב המערבי ולא בגוש עצמו. זה קצת פחות מהמספר שיוסי נתן אבל עדיין המון http://www.haaretz.co.il/1.1071650

      לעומת זאת בכתבה הזאת זמן ממש קצר אחרי ההתנתקות מדווח שזבולון אורלב, נציג פוליטי של המפונים מדבר על 400 עובדי מועצה שנשארו מובטלים ודורש משרות מדינה עבורם. נתונים לא חד משמעיים בקיצור, שמגיעים כולם מבעלי אינטרסים.

      בשורה תחתונה יוסי כנראה מגזים במספרים אבל צודק בטענה העקרונית

      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3148651,00.html

      • דודי הגיב:

        מה זאת אומרת "קצת פחות"? זה נתון אחר לגמרי. יוסי מדבר על 1800 עובדים במועצת חוף עזה עצמה, הוא לא דיבר על מורים בנתיבות או גננות באשקלון.

        • דודי הגיב:

          הנתון של אורלב כן מתייחס לאותו דבר, אבל הוא שונה מאד בערכו – 400 לעומת 1800.

  9. משה הגיב:

    לומר שהעבירו 850 מליון ש"ח בוועדת הכספים לעידוד התיישבות בהתנחלויות זה שקר גס מהסוג הגרוע והנבזי ביותר.
    בסך הכל אישרו שגם עמותות העוסקות בעידוד התיישבות יוכרו כזכאיות לסעיף 46. ההערכה על כביכול 850 מליון ש"ח שיגרעו מקופת המדינה (כהחזרי מס לתורמים) היא מוגזמת וחסרת קשר למציאות.
    גם כיום רוב העמותות המיישבות מוכרות לפי סעיף 46 בגלל פועלן (כביכול) בנושאי חינוך ורווחה.

  10. דרור הגיב:

    למה ישראל חייבת בכלל לספק לעזה חשמל ? הרי היא כבר לא שולטת עליה. ישראל לא מחוייבת לספק חשמל אפילו למדינות ידידותיות , אז לישות עויינת . שחמאס ילך לבקש חשמל מהמצרים , הרי הם חברים נורא טובים עכשיו לא?

    • נירה הגיב:

      קראת את הפוסט? מפורט שם בדיוק למה ישראל חייבת לספק לעזה חשמל.

  11. אבי הגיב:

    ההנחה לפיה לתושבי עזה אין כל אחריות למה שנעשה בשמם ( כלומר, ירי רקטות על אזרחים, דיכוי פוליטי ודתי, ומשטר שהוא הדבר הקרוב ביותר למשטר הנאצי באנטישמיות שלו) היא מופרכת. נכון, "הם" , "לא עשו כלום", מלבד כמובן לבחור ביודעין מפלגה שתומכת ברצח כל היהודים בא"י. נכון, "הם" לא עשו כלום, אבל הם גם לא עשו לא עשו יותר מידי בשביל להסביר מדוע מגיע להם חשמל שמיועד בראש ובראשונה לאזרחי ישראל ( ושאם חסר מימנו, אז עדיף שילך לישראלים).

    • נירה הגיב:

      1. גם בימים הכי טובים של החמאס התמיכה בו לא עלתה על 40% בערך, אם אני זוכרת נכון.
      2. קראת את הפוסט? כי הוא עונה בדיוק על השאלות שאתה מעלה.

  12. anonymous moose הגיב:

    תגובות 11 ו-12 העלו בי השראה: למה לא לעשות רשימה של "טיעונים סטנדרטיים" (או אפילו סוג של FAQ), שכל הודעה שתחזור עליהם פשוט תימחק? הרי זה רק רעש מיותר, ואי אפשר לענות לאותם טיעונים שוב ושוב. לצורך העניין, אפשר חפתוח עמוד בבלוג שבו הקוראים ירכזו תשובות לטיעונים הסטנדרטיים האלה, ואז אפשר יהיה למחוק אותם כדבר שבשגרה, ולהתרכז בדיונים מעניינים ולא ברעש..

    • חיים ו. הגיב:

      משעשע,
      אני חושב שהתגובה הנפוצה ביותר היא זו שקוראת להשתיק דעות של אחרים. נו מילא, גמל דבשת וגומר.

      • סלבה הגיב:

        אני חושב שזה רעיון נוראי.

        מה לעזאזל הטעם בבלוגים האלה אם זה לא לקדם מודעות בציבור למה שנעשה ולצאת מכאן עם איזשהי הבנה?
        ואנחנו עוד מדברים כאן על תגובות שהם לא מעצבנות בכוונה אלא מעלות ברצינות שאלה שסביר מאד שהיית מקבל בתור תשובה מאדם ברחוב אם היית מספר לו את מה שיוסי כתב.

        אם לא בא לך לדבר עם אנשים אחרים או לשמוע אותם למה שלא פשוט תאסוף כמה חברים ותאוננו במעגל על כמה שאתם צודקים?

        הייתי עונה להם בעצמי אבל אני יודע שיש קוראים אחרים עם יותר טאקט ושכל ממני שיכולים לענות ואני מעדיף לקרוא את מה שיש להם לענות.

    • פטריוט הגיב:

      מסכים לגבי תגובה 12

    • פטריוט הגיב:

      יותר מזה. אפשר לבנות רשימה נוספת של "טיעונים סטנדרטיים" הפוכים, להכניס למחולל תגובות, ולהיפטר מכל הרעש והמאמץ המחשבתי הכרוך בייצורו.

  13. חשמלאי הגיב:

    עוד נתון חשוב הוא שצריכת החשמל לנפש בעזה נמוכה לאין שיעור מצריכת החשמל לנפש בישראל. כלומר, החשמל שם א) משמש רק לצרכים החיוניים ביותר, הקיומיים ממש, כגון להפעלת מערכת הביוב(שאם היא קורסת, יש מגיפה מיידית) ב)שמדובר באחוזים בודדים, בערך 5%, מצריכת החשמל הכללית של ישראל – כך שלא זה מה שיפתור את הבעיה לטווח הרחוק (גם אילו היה מוסרי לפתור אותה בדרך הזו, וזה לא).

    • אלי הגיב:

      "ישראל, כמי ששלטה ברצועה במשך רוב שנות קיומה של זו כיחידה טריטוריאלית עצמאית, אחראית למצב התשתיות בה, במיוחד בהתחשב בכך שהיא הפציצה את תחנת הכוח שלה ומנעה במשך זמן רב את שיפוצה. ככזו, היא מחויבת לספק לעזה חשמל. זו לא אמירה שלי: זו עמדתה הרשמית של ממשלת ישראל בבג"צ, מלווה בהחלטה של היועץ המשפטי לממשלה, שאוסרת על הפסקת החשמל לרצועה" – המדובר בפסק דין מ-2007. ידוע לי שגם לפחות שנתיים אחר כך, ישראל המשיכה למנוע הכנסת בטון וחומרים אחרים לרצועה, בטענה שמדובר בחומרים דו-שימושיים (יכולים לשמש את החמאס למטרות מלחמתיות, כגון בניית בונקרים). ואולם, אם מדיניות זו נפסקה, ואתה עצמך כתבת את המשפט על מניעת שיקום תחנת הכוח על ידי בזמן עבר, מהו מקור החיוב של ישראל לספק חשמל לעזה עכשיו (שוב, בהנחה – שאין לי מושג אם היא נכונה – שישראל כבר מתירה הכנסת בטון וחומרים רלוונטיים אחרים לרצועה)?

  14. חוני הגיב:

    בנושא החשמל , אתה טועה יוסי. הסבירו לפני כיצד ההפסקה באספקת הגז המצרי מורידה בפועל את היכולת המותקנת, והעיכוב בבניית תחנה D מוטל כל כולו על הירוקים. כל עניין המימון של תחנות כוח וכו׳ פשוט לא נכון. חברת החשמל היא חברה ממשלתית, היא אמורה להשקיע בהון (קרי הקמת תחנות) דלקים ותחזוקה ולקבל בחזרה כסף על בסיס התעריף שאנחנו משלמים, והפער אמור לבוא על ידי מימון וריבית (שגם הם בתעריף). כך נבנות תחנות כוח וכך הן ממומנות. זה שחברת החשמל מסיבותיה שלה(…) נמצאת במצוקה פיננסית חמורה ולא מסוגלת לעשות זאת (או מסוגלת חלקית) זה עניין אחר. בכל מקרה בשנים הנדונות לא חוסר תקציב מנע את הקמת התחנה באשקלון, אלא בפשטות אופוזיציה סביבתית.

    • מני זהבי הגיב:

      תחנת כוח באשקלון? בטווח ירי הקסאמים מרצועת עזה? מי הגאון שחשב על הרעיון הזה ולא עדכן אותו אחרי 2005?

  15. חוני הגיב:

    מני, כבר יש אחת כזו. ששש.. אל תספר לאף אחד

    • מני זהבי הגיב:

      כן, גם לי הייתה דליפת מים מהגג בחורף האחרון. אני מניח שזו הייתה סיבה נהדרת להוריד יריעת איטום ליד היריעה הדולפת. מה, לא?

  16. דני הגיב:

    כשסוקרים כבר את ההיסטוריה של הרצועה כדאי להזכיר ששני שליש מתושביה בעת שנסגרה (1949) על ידי מצרים וישראל היו פליטים משטח מדינת ישראל. ישראל יצרה את הרצועה ולא עשתה דבר כאשר יכלה (אחרי 1967) להקל על מצוקת תושביה.

  17. זה, שדבריו של ההזוי התורן מממשלת-הפסיכופאטים, אינם מקובלים בשום-פנים-ואופן, זה ברור לחלוטין ומובן מאליו (ואגב: האמירה, ש"ישראל כבר אינה שולטת בעזה", היא דמגוגית ושקרית; ישראל, פשוט, הוציאה את אזרחיה-שלה מעזה, על-מנת שתוכל לעשות בדיוק, את מה שעשתה מאז: לרסס אותם בזרחן לבן, לנתק להם את החשמל ושאר התעללויות סדיסטיות להנאתה… ישראל לא "נתנה לעזה עצמאות", כפי שארדן וחבריו, היו משתוקקים שנאמין; היא פשוט הפכה, את הרצועה, לבית-הכלא הגדול בעולם).

    אבל!! תחנת-כוח פחמית?!? בשום-פנים-ואופן לא!!!

    באמת שהגיע כבר הזמן, שזן השימפנזה הרוצח, יפסיק להתייחס לטבע, כאל משהו שמותר להתעלל בו, על-מנת לפתור בעיה, בין כנופיית שימפנזים רצחניים אחת לאחרת. די!! שמירה על הטבע, היא החובה העליונה – ותענוגות בני-האדם, ליהנות מחשמל בבתיהם 24/7, באמת, שבאות הרבה-הרבה אחריה…

    וכמובן, למותר-לציין, שבעצם, אין שום התנגשות, בין כל הצרכים הנ"ל. יש פתרון פשוט ושפוי, המקובל על כל אדם בר-דעת ובריא בנפשו. הוא נקרא אנרגיית-שמש.

  18. אמנון הגיב:

    אני חושב שראוי להזכיר שהמאבק של חברת החשמל נגד השימוש באנרגיית גז והרצון שלה להקים תחנה כח פחמית הוא זה שמוביל לבעייה כעת(ולא, זאת לא אשמת הירוקים. שוק אנרגיה לא מתכננים ל-5 שנים אלא ל100).
    דרך אגב, על פתרון יצירתי יותר ולאומני פחות, כמו פתיחת היתרים עבור שימוש באנרגייה סולארית מתחדשת עוד לא חשבו בממשלת ישראל.

    http://www.themarker.com/dynamo/1.1698458

טראקבקים/פינגבקים

  1. תראו מי מפעיל תחנת כוח, ויאיר לפיד נתפס בשקר: שתי הערות על המצב | החברים של ג'ורג'