כחלק מהוויכוח המייגע סביב התרגיל של דרישת × ×ª× ×™×”×• להכרה בישר×ל ×›â€×ž×“×™× ×” יהודית,†×רי שביט הולך צעד ×חד יותר מדי – ×•×‘× ×¡×™×•×Ÿ להגן על ×”×¦×™×•× ×•×ª, קובר ×ותה
×רי שביט ×‘× ×œ×‘×¨×š ×•×™×¦× ×ž×§×œ×œ. מעל דפי “ה××¨×¥â€ ×”×ª× ×”×œ בשבועות ×”××—×¨×•× ×™× ×¤×•×œ×ž×•×¡ ×–×•×˜× ×¡×‘×™×‘ התרגיל המסחרר ×”×חרון של ×‘× ×™×ž×™×Ÿ × ×ª× ×™×”×•, הדרישה ×ž×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×œ×”×›×™×¨ בישר×ל ×›â€×ž×“×™× ×” יהודית.†לכל בר דעת ×”×™×” ברור שמטרתה של הדרישה הזו, שמשמעותה ×ž×‘×—×™× ×ª ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×”×™× ×‘×™×˜×•×œ כל ×”× ×¨×טיב ×©×œ×”× ×•×”×¡×›×ž×” ×ž×¦×™×“× ×œ×”×•×¨×“×ª×, רשמית, של ×זרחי ישר×ל ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×œ×ž×¢×ž×“ של ××–×¨×—×™× ×¡×•×’ ב’, ×œ× ×™×›×œ×” להתקבל. ×”×מריק××™× × ×¤×œ×• בפח, ×•×ž×©× × ×ª× ×™×”×• יכול ×”×™×” להפליג ×ל היעד ×”×מיתי שלו, עליו ×’× ×”×¦×”×™×¨ – הפלת ×”×שמה בהמשך הסכסוך על ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×, ×œ× ×¢×œ הכובש שלה×. ×–×” תרגיל מבריק מצד מי ×©×”×•× ×œ×›×œ דבר ×•×¢× ×™×™×Ÿ הדיקטטור הצב××™ של ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×. העובדה שה×מריק××™× × ×¤×œ×• בו ×œ× ×ž×¤×ª×™×¢×”; ×”× ×¨×—×•×§×™× ×ž×”×–×™×¨×” ×•×ž×•×•×©×™× ×’×˜×•×Ÿ ×–×” × ×©×ž×¢ כמו ויכוח ×¡×ž× ×˜×™. העובדה ש×× ×©×™× × ×‘×•× ×™× ×‘×™×©×¨×ל × ×¤×œ×• בפח ×”×–×” ×”×™× ×›×‘×¨ בעיה.
על כל ×¤× ×™×, שביט ×”×ª×œ×”× ×‘×¢×“ הדרישה, המוâ€×œ שלו עמוס שוקן × ×§×˜ בצעד ×”×œ× ×©×’×¨×ª×™ והדי מפחיד של תשובה לו מעל דפי העיתון (×œ× ×”×™×™×ª×™ רוצה להיות ×¢×™×ª×•× ××™ במצב ×›×–×”), ושביט הגיב. ×פשר ×œ×§×¨×•× ×ת התגובה שלו ×›×ן. ×× ×™ ×œ× ×תייחס לש×לת ×”×ž×“×™× ×”-היהודית-כן-×ו-ל×, ×›×™ ×›×מור ×‘×¢×™× ×™ ×”×™× ×”×¡×—×ª דעת ו×× ×™ ×œ× ×¨×•×¦×” לשחק ×ת המשחק של × ×ª× ×™×”×• מעבר למה שמוכרחי×; ×בל יש × ×§×•×“×” ×חרת של שביט ששווה תשובה. ×”×•× ×ž×¡×™×™× ×ת מ×מרו בâ€×ž×ª×•ך ××ž×•× ×” שכל ×‘× ×™ ×”××“× ×©×•×•×™× ×•×›×œ ×”×¢×ž×™× ×©×•×•×™× ×× ×™ עומד על כך, ×©×’× ×¢×œ ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×œ×ª×¨×•× ×ª×¨×•×ž×” ×ž×©×œ×”× ×œ×¤×™×•×¡.â€
וו×לה. “מתוך ××ž×•× ×” שכל ×‘× ×™ ×”××“× ×©×•×•×™× ×•×›×œ ×”×¢×ž×™× ×©×•×•×™×â€? ב×מת?
×רי שביט ×”×•× ×¦×™×•× ×™. ×”×•× ×ž×¦×”×™×¨ על כך ×¤×¢× ×חר פע×. הבה × ×‘×”×™×¨ מה משמעות המושג ×¦×™×•× ×™. ×ין משמעותו יהודי שחושב ×©×œ×™×”×•×“×™× ×¦×¨×™×›×” להיות ×ž×“×™× ×” ×‘×ž×§×•× ×›×œ×©×”×•; על הש×לה הזו התפלגה ×”×ª× ×•×¢×” ×”×¦×™×•× ×™×ª בעת ויכוח ××•×’× ×“×”. ×חרי ההכרעה ש×, שהעדיפה במוצהר ×ת המיתוס היהודי על ×¤× ×™ ×”×¦×¨×›×™× ×”×ž×™×™×“×™×™× ×©×œ ×”×™×”×•×“×™× (â€×ž×§×œ×˜ לילה†מהזוועה ×”×—×™×” שהיתה רוסיה הצ×רית, שיש לזכור שהשתרעה ××– ×’× ×¢×œ ×וקר××™× ×”, ×”×ž×“×™× ×•×ª הב×לטיות בחלקן הגדול, ×•×—×œ×§×™× × ×™×›×¨×™× ×ž×¤×•×œ×™×Ÿ), ×”â€×˜×¨×™×˜×•רי×ליסטי×â€, ×לו שהעדיפו ×ž×“×™× ×” יהודית במקומות ש××™× × ×¦×™×•×Ÿ המיתולוגית, הודחו ×ž×”×ª× ×•×¢×” ×”×¦×™×•× ×™×ª. ×¦×™×•× ×™ ×”×•× ×ž×™ שמ×מין שיש ×œ×™×”×•×“×™× ×–×›×•×ª ×œ×ž×“×™× ×”, וש×ת ×”×ž×“×™× ×” הזו יש ×œ×‘× ×•×ª ×‘×¤×œ×¡×˜×™× ×”, וז×ת בשל התביעה המיתולוגית היהודית על פיסת ×”×דמה הזו.
ודוק: מיתולוגית, ×•×œ× ×”×™×¡×˜×•×¨×™×ª. כן, ×”×™×” ×›×ן ישוב יהודי גדול וחשוב. ל×, ×”×•× ×œ× ×”×™×” היחיד ו×פילו ×œ× ×”×ž×¨×›×–×™. ×”×•× ×”×™×” מרכזי ×ž×‘×—×™× ×” דתית כל זמן שעמד בית המקדש ×”×©× ×™, ×בל עוד ×§×•×“× ×œ×—×•×¨×‘× ×• היו קהילות יהודיות חשובות ×חרות; למעשה, עוד ×§×•×“× ×œ×©× ×ª 70, רוב מוחלט של ×”×™×”×•×“×™× ×—×™ מחוץ ליהודה. ×–×” ×”×™×” × ×›×•×Ÿ, ×›× ×¨××”, כבר בתחילת המ××” ×”×©× ×™×” ×œ×¤× ×™ הספירה, ווד××™ בפתח המ××” הר××©×•× ×” ×œ×¤× ×™ הספירה. ×¢× ×—×•×¨×‘× ×•, ×©×‘× ×™×’×•×“ למיתוס המקובל ×œ× ×œ×•×•×” בהגליה ×”×ž×•× ×™×ª, הקהילה היהודית של יהודה והגליל ×יבדה במהירות מחשיבותה. שוב ×‘× ×™×’×•×“ ×œ×ž×™×ª×•×¡×™× ×”×™×”×•×“×™×™×, עיקר ×ž× ×™×™× × ×©×œ ×”×™×”×•×“×™× ×‘×©× ×ª 66 (×©× ×ª המרד הגדול) × ×‘×¢ ×œ× ×ž×¨×™×‘×•×™ טבעי ××œ× ×ž×’×™×•×¨ ×”×ž×•× ×™.
×›×©×”×¦×™×•× ×™ טוען ×©×œ×™×”×•×“×™× ×™×© זכות היסטורית למה שהיו יהודה והגליל, ×”×•× ×ומר ×‘×¢×¦× ×©×”×™×”×•×“×™× ×©×•× ×™× ×ž×›×œ ×¢× ×חר. ל××£ ×¢× ×חר ×ין ×ת הזכות ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×”×”×™×¡×˜×•×¨×™×” של 1900 ×”×©× ×™× ×©×§×“×ž×• לו. ל××£ ×¢× ×חר ×ין זכויות ×§× ×™×™× ×™×•×ª – והתביעה לקבלת ×ž×“×™× ×” ×”×™× ×ª×‘×™×¢×” לזכות ×§× ×™×™× ×™×ª קולקטיבית – ב×דמתו של ×¢× ×חר ×ž×©×•× ×©×¤×¢× ×™×©×‘×• ×©× ×›×ž×” ×ž×‘× ×™×•.
יתר על כן, התביעה הזו לזכויות מפליגה במיוחד. ×”×™× ×ומרת שכל יהודי יכול לדרוש זכויות ב×רץ שבה ×”×•× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×¨××” ×•×œ× ×¨×ו ×בותיו. ×”×™× ×ומרת שהזכויות הללו ×™×•×¢× ×§×• לו ×’× ×× ×ימץ ×ת הדת היהודית ×œ×¤× ×™ חמש דקות, ×‘×ª× ××™ כמובן שבית דין ×¨×‘× ×™ יכיר בכך.
היהודי המבקש לעצמו זכות ×§× ×™×™×Ÿ ב×דמת ×בותיו ×”×ž×“×•×ž×™×™× ×ª ××™× × ×• צריך להציג ×©×•× ×¨××™×” ×©×”×•× ×¦××¦× ×©×œ ×חד מיושבי יהודה בתקופת בית ×©× ×™ – דרישה שצריך ×”×™×” להעלות, ×ילו ×§×™×‘×œ× ×• ×ת המיתוס של הגליה רומ×ית של יהודי יהודה. ×חרי הכל, ×פילו ×× × ×§×‘×œ ×ת ×”×˜×¢× ×” שרוב ×”×™×”×•×“×™× ×”×™×•× ×”× ×¦×צ××™ ×”×™×”×•×“×™× ×©×œ התקופה הרומ×ית – וזו ×˜×¢× ×” ש×ין ×©×•× ×¡×™×‘×” טובה לקבל – ×ין ×©×•× ×¡×™×‘×” ×œ×”× ×™×— ×©×”× ×™×•×¦××™ יהודה דווק×. ×›×מור, רוב ×”×™×”×•×“×™× ×™×©×‘×• מחוץ ליהודה עוד ×§×•×“× ×œ×›×™×‘×•×©×” על ידי רומ×. זו תביעה ש×ין ×©×•× ×“×•×ž×” לה בהיסטוריה ×”×× ×•×©×™×ª, ×œ×”×•×¦×™× ×ולי זו של ×§× ××™× ×ž×•×¡×œ×ž×™×, ×©×˜×•×¢× ×™× ×œ×‘×¢×œ×•×ª על ×× ×“×œ×•×¡ ההיסטורית.
יתר על כן, ×œ×˜×¢× ×ª זכות ×”×§× ×™×™×Ÿ חסרת ×”×ª×§×“×™× ×”×–×• מתלווה מרכיב חשוב ×חר: ×”×™× ×¢×•×œ×” על תביעות ×”×§× ×™×™×Ÿ הרגילות. ×¤×œ×¡×˜×™× ×”, שוב ×‘× ×™×’×•×“ למיתוס ×”×¦×™×•× ×™, היתה מיושבת למדי בסוף המ××” ×”-19, כשהחלה הפלישה ×”×¦×™×•× ×™×ª. ×”×˜×¢× ×” ×”×¦×™×•× ×™×ª ×”×™× ×©×–×›×•×ª ×”×§× ×™×™×Ÿ היהודית החריגה דוחה ×ת זכות ×”×§× ×™×™×Ÿ ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×ª הרגילה. כלומר, ×©×˜×¢× ×” לבעלות, × ×˜×•×œ×ª כל הוכחות ×œ×”×•×¦×™× ×ž×™×ª×•×œ×•×’×™×”, צריכה לגבור על ×˜×¢× ×ª זכות ×§× ×™×™×Ÿ פשוטה ×•×ž×¢×•×’× ×ª, הן ×‘×¨×™×©×•× ×‘×¨×™×˜×™ ×ו טורקי הן בזכות על פי המשפט ×”× ×•×”×’. לזה ב×מת ×ין תקדי×. לזה ×”×›×•×•× ×” כש××•×ž×¨×™× ×©×¦×™×•× ×•×ª ×”×™× ×’×–×¢× ×•×ª: ×”×™× ×ž×¢× ×™×§×” זכויות יוצ×ות דופן ל×× ×©×™× ×‘×©×œ מוצ××, בזמן ×©×”×™× ×©×•×œ×œ×ª זכויות בסיסיות של ×× ×©×™× ×חרי×, ×’× ×–×” בשל מוצ××.
(במ×מר מוסגר, ×פשר ×œ×”×›× ×¡ לש×לה המרתקת ×”×× ×¨×•×‘ ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×”× ×¦×צ××™×”× ×©×œ ×™×”×•×“×™× ×ž×”×ª×§×•×¤×” הרומ×ית, שהמירו ×ת ×“×ª× ×ª×—×™×œ×” ×œ× ×¦×¨×•×ª ו×חר כך ל××™×¡×œ× (×”×ž×—×§×¨×™× ×”×’× ×˜×™×™×, ×¢×œ×™×”× ×ž×©×œ×™×›×™× ×™×•×ª×¨ מדי ×¦×™×•× ×™× ×ת יהב×, מוצ××™× ×’× ×©×”×§×‘×•×¦×” היהודית והקבוצה ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×ª קרובות מ×ד). ×× ×–×” ×כן המצב, ו×× ×™ ×œ× ×¨×•×¦×” לחשוב על ×–×” יותר מדי ×בל בן גוריון ו××—×¨×™× ×“×•×•×§× ×”×©×§×™×¢×• ×‘× ×•×©× ×ž×—×©×‘×”, ×œ× ×™×”×™×” ×ž× ×•×¡ ×ž×”×ž×¡×§× ×” ×©×”×¦×™×•× ×•×ª ×”×™× ×חד הטרגדיות הגדולות בהיסטוריה. צ×צ××™×”× ×©×œ ×™×”×•×“×™× ×©×œ× ×—×™×• ×‘×¤×œ×¡×˜×™× ×” ×ž×¢×•×œ× ×¤×œ×©×• ×ליה, בחסות מעצמות זרות, וגירשו ×ž×ž× ×” ×ת צ×צ××™ היהודי×, ×ת צ×צ××™ ×לו שכותבי התלמוד ×›×™× ×• בסלידה â€œ×¢× ×”×רץ,†שדרך ×לפי ×©× ×™× ×יומות דבקו בכל ×›×•×—× ×‘×דמת×, והעדיפו ×ותה על דת×.)
צריך להבהיר ×©× ×™ דברי×: ×§×•×“× ×›×œ, ש×× ×—× ×• ×¢×•×¡×§×™× ×›×ן ×œ× ×‘×¦×™×•× ×•×ª ×וטופית, ×¦×™×•× ×•×ª כפי שיכלה להיות ×‘×¢×•×œ× ×חר, ××œ× ×‘×¦×™×•× ×•×ª כפי שהיתה ×•×”×™× ×”; ×•×”×™× ×”×™×ª×”, ×•×”×™× ×”, כוח ×ž× ×©×œ ×•×“×•×¨×¡× ×™ כלפי ×× ×©×™× ×‘×¢×œ×™ תביעות ×§× ×™×™×Ÿ ×‘×¤×œ×¡×˜×™× ×” ש××™× × ×™×”×•×“×™×. ×”×™× ×¢×©×ª×” כמיטב יכולתה – ב×מצעות כוח גלוי ×•×¦×‘× ×•×‘×מצעות כוח ×¢×§×™×£ ×•×ž×©×¤×˜× ×™× – כדי ×œ× ×©×œ ××•×ª× ×ž×¨×›×•×©×, רכוש שלתפיסת ×”×¦×™×•× ×™× ×œ× ×‘×מת שלה×, ×œ× ×™×›×•×œ להיות ב×מת שלה×. ×רץ ישר×ל, ×חרי הכל, ××™× × ×” שפלת הפלשתי×. ×”×™× ×‘×’×‘×¢×•×ª יהודה והשומרון.
×•×”×©× ×™ ×”×•× ×©×”×× ×©×™× ×©×ª×•×ž×›×™× ×‘×“×¨×™×©×” ×ž×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×©×™×›×™×¨×• בישר×ל ×›×ž×“×™× ×” יהודית, ××£ ×¤×¢× ×œ× ××•×ž×¨×™× ×ž×” משמעותו ×‘×¢×¦× ×©×œ המושג â€œ×ž×“×™× ×” יהודית.†יש לכך סיבה ברורה: ×”× ×™×¦×˜×¨×›×• לומר ×©×”× ×ž×ª×›×•×•× ×™× ×œ×ž×“×™× ×” שבה ×× ×©×™× ×©× ×•×œ×“×• ×œ×¢× × ×‘×—×¨ תמיד ייחשבו יותר מ××–×¨×—×™× ×חרי×, שלרוע ×ž×–×œ× × ×•×œ×“×• ×œ×¢×ž×™× × ×—×•×ª×™× ×™×•×ª×¨.
בהערה שלו על כך ×©×”×•× ×ž×מין “שכל ×‘× ×™ ×”××“× ×©×•×•×™× ×•×›×œ ×”×¢×ž×™× ×©×•×•×™×,†×ותה הצמיד ×œ×¦×™×•× ×•×ª, חשף שביט מבלי ×ž×©×™× ×©×”×•× ×ž×מין בדיוק בדבר ההפוך. ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ ×©×”×•× ×ž×©×§×¨. ×× ×™ חושב ×©×”×•× × ×ž×¦× ×‘×“×™×¡×•× × ×¡ ×§×•×’× ×™×˜×™×‘×™. ×”×•× ×™×•×“×¢ ש××™ ×פשר לדחות ×ת התביעה להכיר בכל ×‘× ×™ ×”××“× ×›×©×•×•×™×; ובו ×–×ž× ×™×ª, ×”×•× ××™× × ×• יכול להכיר ×‘×œ× ×™×”×•×“×™× ×›×©×•×•×™×. ××– ×”×•× ×ž×¢×ž×™×“ ×¤× ×™× ×©×ין פה סתירה. מותר לתהות ×× ×”×ž×©×¤×˜ ×”×–×”, שהמ×מר שלו ×”×™×” ×©×œ× ×œ×’×ž×¨×™ בלעדיו, ××™× × ×• ×‘×¢×¦× ×¡×•×’ של פליטה פרוידי×× ×™×ª, זו שחושפת ×מת ×œ× × ×¢×™×ž×”. ×•×œ× ×¨×§ על שביט.
×× ×רי שביט ב×מת מ×מין שכל ×‘× ×™ ×”××“× ×©×•×•×™× ×•×›×œ ×”×¢×ž×™× ×©×•×•×™×, הדבר ×”×חרון ×©×”×•× ×¦×¨×™×š לדרוש ×”×•× ×”×›×¨×” בישר×ל ×›â€×ž×“×™× ×” יהודית.â€ ×”×•× ×¦×¨×™×š להכיר בכך ×©×”×¦×™×•× ×•×ª פירושה, בר×ש ובר××©×•× ×”, עוול – ושהסיבה ש×× ×—× ×• ×œ× ×¨×•××™× ×ותו הו×, ×§×•×“× ×›×œ, ×”×©×ª×™×™×›×•×ª× ×• לקבוצה ×”×ž× ×¦×—×ª ×•×©× ×™×ª, היות ×”×ž× ×•×¦×—×™× ×œ×-×ירופ××™×. קיומה של ישר×ל ×›×ž×“×™× ×” כבר הוכר; הכרה בה ×›â€×ž×“×™× ×” יהודית†פירושו שריון העוול שעומד בבסיסה של ×”×¦×™×•× ×•×ª. כדי להתחיל ולתקן ×ותו, יש לעשות ×ת ההיפך: להפוך ×ותה ×œ×ž×“×™× ×ª כל ×זרחיה, ×œ×ž×“×™× ×” שכל יושביה שווי×.
וכדי לעשות ×ת ×–×”, צריך ×§×•×“× ×›×œ להפסיק להיות ×¦×™×•× ×™.
(יוסי גורביץ)