בשבוע שעבר ×™×¦× ×¡×’×Ÿ שר הדתות, ×לי בן דהן, בהצהרה תי×ולוגית שהרימה כמה גבות: "בכל ×–×ת, תמיד ליהודי יש × ×©×ž×” הרבה יותר גבוהה מזו של הגוי, ×’× ×× ×”×•× [היהודי – יצ"×’] הומוסקסו×ל." ×œ× ×‘×›×œ ×™×•× ××•×ž×¨×™× ×”××—×™× ×”×™×”×•×“×™× ×‘×’×œ×•×™ ×ת מה ×©×”× ×ומרי×. בדרך כלל ×”× ×ž×§×¤×™×“×™× ×¢×œ כללי הת'×§×™×”, ו××•×ž×¨×™× ×ת ×”×“×‘×¨×™× ×¨×§ ל×× ×©×™ שלומ×, כשלכל הש×ר ×”× ×ž×§×¤×™×“×™× ×œ×©×§×¨.
בממשלה מערבית × ×•×¨×ž×œ×™×ª בן דהן ×”×™×” עולה על טיל, וכותב ×ת מכתב ההתפטרות שלו מטעמי ברי×ות עוד ב×ותו היו×. ×‘×ž×“×™× ×” שמבוססת על התפיסה שה××–×¨×—×™× ×”× ×”×¨×™×‘×•×Ÿ, ושכל ×”××–×¨×—×™× ×©×•×•×™×, ×œ× ×™×¢×œ×” על הדעת שסגן שר – תפקיד שמהותו, × ×–×›×™×¨, ×œ×”×¢× ×™×§ חשיבות ל×וכל ×—×™× × ×©×ž×ž×•×ž×Ÿ על ידי הציבור בזמן שהממשלה דורשת מה××–×¨×—×™× ×œ×”×¦×˜×ž×¦× â€“ יודיע שחלק מה×וכלוסיה × ×—×•×ª×” מהותית מחלק ×חר. ×× ×œ×”×™×•×ª ×”×•×’× ×™×, ×‘×ž×“×™× ×” מערבית × ×•×¨×ž×œ×™×ª הדילמה הזו ×œ× ×”×™×ª×” מתרחשת: טיפוס כמו בן דהן ×œ× ×”×™×” מגיע לתפקיד ממשלתי מלכתחילה.
בישר×ל ×”×•× ×“×•×•×§× ×”×’×™×¢, כמובן, וה×מירה שלו ×œ× ×’×¨×¨×” ×©×•× ×ª×’×•×‘×” יוצ×ת דופן. בן דהן, מטבע הדברי×, יכול ×”×™×” לצפות ×œ×”×’× ×” מהשר שלו, × ×¤×ª×œ×™ "כש××ª× ×¢×•×“ ×˜×™×¤×¡×ª× ×¢×œ עצי×, ×”×™×” ×œ× ×• פה ×ž×“×™× ×” יהודית" ×‘× ×˜; ×”×•× ×”×¨×™ הודיע ×©×”×•× ×’× ×ª×•×ž×š, ו×פילו ×’××”, במועמד המפלגה שלו שהביע בגלוי תמיכה בפיצוץ ×”×ž×¡×’×“×™× ×©×‘×—×¨×× ×ל שריף. מר×ש הממשלה, ×–×” ש×מור ×”×™×” לשמור על ×›×‘×•×“× ×©×œ ×זרחי ×”×ž×“×™× ×” ש××™× × ×™×”×•×“×™×, ×œ× × ×©×ž×¢ ציוץ. מה ×”×•× ×¦×¨×™×š להסתבך ×¢× ×”×‘×¡×™×¡ שלו. ×’× ×œ× ×ž×›×™×•×•× ×• של שר ×”×וצר. טוב, × ×• – הלז × ×ª×¤×¡ ×¤×¢× ×‘×מירה ×©×ž×ž× ×” משתמעת ××ž×•× ×” בגלגול × ×©×ž×•×ª לציפורי×. ×ולי כד××™ ×©×œ× × ×©×ž×¢ ×ת קולו בוויכוח תי×ולוגי.
בן דהן ×–×¢×–×¢ כמה ×œ×™×‘×¨×œ×™× ×˜×•×‘×™×, ×¢× ×–×ת. ×ורי משגב כתב מ×מר המו×. ×”×•× ×’×™×œ×” לזוועתו ש"על פי התפיסה הבן ×“×”× ×™×ª קיימת ×‘×¢×•×œ× ×”×™×¨×¨×›×™×” ברורה. ×™×©× ×• ×’×–×¢ עליון, ×ותו ×¢× ×¡×’×•×œ×” ×©×ž×›×•× ×” ×”×¢× ×”×™×”×•×“×™. ××– בר×ש הפירמידה × ×ž×¦××™× ×’×‘×¨×™× ×™×”×•×“×™× ×”×˜×¨×•×¡×§×¡×•×ליׅ" ×בל זו לגמרי ×œ× "התפיסה הבן-×“×”× ×™×ª," זו התפיסה היהודית-×ורתודוקסית.
×”×™× × ×©×¢× ×ª על הוגה דעות יהודי בן המ××” ×”-12, יהודה הלוי (בשמו הערבי: ×בו ×ל חסן ×ל-ל×וי), שכתב ספר משפיע מ×ד ×‘×©× "ספר הכוזרי." בין הש×ר, יהודה הלוי – ×”×•× ×ž×•×›×¨ ×›× ×¨××” לרוב הקור××™× ×ž×©×™×¢×•×¨×™ הספרות על שירת ימי ×”×‘×™× ×™×™×, שכן ×”×•× ×”×™×” ×§×•×“× ×›×œ משורר – תי×ר ×©× ×ת ההיררכיה הקיומית. כמו ×›×•×œ× ××–, ×”×•× × ×©×¢×Ÿ על ×ריסטו. בתחתית הפירמידה, × ×™×¦×‘×™× ×”×¢×¦×ž×™× ×”×“×•×ž×ž×™×; הצמחי×; מעליה×, בעלי ×”×—×™×™×; ובמדרגה שלמעלה ×ž×ž× ×” מבצע הלוי ×©×™× ×•×™ חד. ×ריסטו הציב ×©× ×ת ×”×ד×; הלוי מציב ×©× "מדבר", כלומר ×—×™×” בעלת יכולת דיבור, ומעליה יש מדרגה × ×•×¡×¤×ª – יהודי.
ב-800 ×”×©× ×™× ×©×—×œ×¤×• מ××– ×©× ×¢×œ× ×”×œ×•×™ – ×”×•× ×¢×¨×š מסע ×¦×œ×™×™× ×•×ª ל×רץ הקודש, ×•×œ× ×‘×¨×•×¨ ×× ×”×’×™×¢ ×ליה ×ו ל×; עד קהיר וד××™ ×”×’×™×¢; ×”×גדה ×˜×•×¢× ×ª ×©× ×“×¨×¡ על ידי פרש מוסלמי בשערי ×™×¨×•×©×œ×™× â€“ הספר שלו הפך לק×× ×•× ×™, למרות הדגש הבעייתי שלו על הצורך בעליה ל×רץ הקודש. ×”×•× ×”×¤×š לק×× ×•× ×™ עוד יותר בקרב ×”×™×”×•×“×™× ×”××•×¨×ª×•×“×•×§×¡×™× ×©×”×™×’×¨×• ×œ×¤×œ×¡×˜×™× ×”, בין הש×ר מתוך ×”× ×¡×™×•×Ÿ להתמודד ×¢× ×”×¨×‘× ×™× ×”×× ×˜×™-×¦×™×•× ×™×, שעמדו על "שלושת השבועות", ש×סרו על הגירה ×œ×¤×œ×¡×˜×™× ×”.
יתר על כן, ×פילו בלי יהודה הלוי, העמדה ×”×ורתודוקסית ב×שר ×œ×œ× ×™×”×•×“×™× ×‘×¨×•×¨×” למדי. כל גבר ×ורתודוקסי מברך כל בוקר שלוש ברכות: "ברוך ×©×œ× ×¢×©× ×™ גוי," "ברוך ×©×œ× ×¢×©× ×™ ×שה", ו"ברוך ×©×œ× ×¢×©× ×™ עבד." ×לה, חושד ×¢×‘×“×›× ×”× ×מן, מבוססות בדיוק על התפיסה ×”×ריסטוטלית של ×× ×©×™× ×‘×¢×œ×™ × ×©×ž×•×ª חלקיות: ×‘×¨×‘×¨×™× ("גוי", בתעתיק היהודי), × ×©×™× ×•×¢×‘×“×™×. העמדה ההלכתית ב×שר ×œ×ž×¢×ž×“× ×©×œ ×œ× ×™×”×•×“×™× ×‘×¨×•×¨×” ×’× ×”×™×, ×•×”×™× ×”×ª×‘×˜××” ×’× ×‘×“×‘×¨×™ ×”×¨×‘× ×•×ª הצב×ית על כך ש"×ž×ž×™×œ× ×”×ª×¤×™×¡×” הרו××” ×ת ×”×’×•×™×™× ×›×©×§×•×œ×™× ×œ×™×©×¨×ל ×‘×–×›×•×™×•×ª×™×”× ×‘×ž×“×™× ×” × ×•×’×“×ª ×ת דעת התורה."
הבעיה של ×”×œ×™×‘×¨×œ×™× ×”×¦×™×•× ×™× ×‘× ×•×©× ×”×™× ×©×›×שר המפלצת ×”×ורתודוקסית חושפת ×ת פרצופה ×”×מיתי, ×”× ×”×ž×•×ž×™× ×¤×¢× ×חר פע×. ×”× ×ž×ª×¢×§×©×™× ×œ× ×œ×¨×ות שמדובר במפלצת. ×חרי הכל, ×× ×™×“×¢×• שמדובר במפלצת, תהיה ×œ×”× ×‘×¢×™×” ×¨×¦×™× ×™×ª. ×”× ×”×¨×™ ×ž×ª×¢×§×©×™× ×©×”×‘×¢×™×” ×”×™× ×œ× ×‘×“×ª, ××œ× ×‘×¤×¨×©× ×•×ª שלה; ××œ× ×©×œ×¢×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª ×ין ×œ×”× ×ž×•×©×’ על מה ×”× ×ž×“×‘×¨×™×. ×”× ×ž×›×™×¨×™× ×ת היהדות משמועות על ישעיהו ליבוביץ'. כל מגע ×¢× ×”×—×™×” ×”×מיתית, ×”× ×•×©×ž×ª, ×”×ž×©×•×›× ×¢×ª, בלשון × ×”×ž×ª היציעי×, ש"יהודי ×”×•× × ×©×ž×”/ערבי ×”×•× ×‘×Ÿ ×–×•× ×”" מפתיע ××•×ª× ×ž×—×“×©.
וכשמתחוורת העובדה שמדובר במפלצת, ×©×”×™× ×œ× ×ž×ª×œ×•×¦×¦×ª, ×©×”×™× ×¨×¦×™× ×™×ª לגמרי ושיש לה ×ª×›× ×™×•×ª – ×–×” השלב שבו ×”×œ×™×‘×¨×œ×™× ×”×˜×•×‘×™× × ×•×§×˜×™× ×‘×”×›×—×©×”. זו ×œ× ×”×™×”×“×•×ª ×”×מיתית, ×”× ×ומרי×, ובכל מקרה ×תה מגזי×. מה זו "היהדות ×”×מיתית"? היהדות ×”×מיתית ×”×™× ×ž×” ×©×™×”×•×“×™× ××ž×™×ª×™×™× â€“ ×œ× ×ª×™××•×¨×˜×™×§× ×™× ×©×œ יהדות ×©×œ× ×ž×¦×œ×™×—×™× ×œ×›× ×¡ ×פילו ×ž× ×™×™×Ÿ – עושי×. ובישר×ל, היהדות ×”×מיתית × ×¨×ית כמו בן דהן. מי ×©×œ× ×ž×•×›×Ÿ להכיר בכך, מי ×©×œ× ×ž×•×›×Ÿ להכיר בכך שהמפלצת לגמרי ×ž×ª×›×•×•× ×ª לטרוף ×ותו – ×œ× ×¢×›×©×™×•, ×”×™× ×¢×“×™×™×Ÿ צריכה ×ותו על תקן חמורו של משיח שישמש כבשר ×ª×•×ª×—×™× ×¢×‘×•×¨×” – הפסיד מר×ש.
ועוד דבר ×חד: על פי ×“×™×•×•×—×™× ×©×˜×¨× ×ושרו, ישר×ל הצהירה ל××—×¨×•× ×” רשמית על כך שה×זרחות הישר×לית שווה כקליפת השו×, ×•×©×”×™× ×‘×¢×¦× ×ž×“×™× ×ª השבט היהודי. ×”×™× ×¨×•×¦×”, בתמורה ×œ×”×ª× ×—×œ×•×™×•×ª, להעביר לשליטת הרשות ×—×œ×§×™× ×ž×ž×“×™× ×ª ישר×ל ×”×¨×™×‘×•× ×™×ª שלגמרי במקרה מ××•×›×œ×¡×™× ×‘××–×¨×—×™× ×™×©×¨××œ×™× ×¤×œ×¡×˜×™× ×™×. כלומר, ל×זרחות ×©×œ×”× ×ין ×ž×‘×—×™× ×ª ממשלת ישר×ל ×©×•× ×ž×©×ž×¢×•×ª. ×”× ×œ× ×™×”×•×“×™×, ×חרי הכל.
(יוסי גורביץ)