(×ו: ×ל תתייר××™ מן ×”×¤×¨×•×©×™× ×•×œ× ×ž×Ÿ הצדוקי×, ××œ× ×ž×Ÿ הצבועי×, ×”×¢×•×©×™× ×ž×¢×©×” זמרי ×•×“×•×¨×©×™× ×©×›×¨ ×›×¤× ×—×¡)
במשך העשור ×”×חרון, × ×™×¡×• ×¨×‘× ×™ צהר ×œ×©×›× ×¢ ×ת הציבור היהודי ×©×”×¨×‘× ×•×ª ×”×ורתודוקסית ×œ× ×ž×ª×”, ×”×™× ×¨×§ מריחה מוזר. ×”× ×¢×ž×œ×• רבות על ×©×›× ×•×¢ שיש ×¨×‘× ×™× ×חרי×, שיש ×ורתודוקסיה ×¢× ×¤× ×™ ×ד×.
במידה רבה ×–×” הצליח, וז×ת בשל העובדה שלחלק ×ž×¨×‘× ×™ צהר יש × ×¡×™×•×Ÿ תקשורתי × ×™×›×¨, והתקשורת ×והבת להציג ××•×ª× ×›"×¨×‘× ×™× ×ž×ª×•× ×™×." ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×•× ×©×”× ×œ×’×ž×¨×™ ×œ× ×ž×ª×•× ×™×. ×”×רגון מחה על ×ž×¢×¦×¨× ×©×œ ×¨×‘× ×™× ×‘×—×©×“ להסתה בפרשת "תורת המלך," והודיע ×©×”×•× ×œ× ×ž×•×›×Ÿ שיחקרו ×¨×‘× ×™× ×¢×œ ×“×‘×¨×™× ×©×”× ×ומרי×. ×‘×©× ×ª 2006, כשכמה ×¨×‘× ×™× ×›×ž×• ישר×ל רוזן קר×ו לבצע פיגועי × ×§×ž×” ×›× ×’×“ ×¤×œ×¡×˜×™× ×™×, ר××™×™× ×ª×™ ×ת דובר ×”×רגון – × ×¢× ×¢, ב×חד ×”××¨×’×•× ×™× ×ž×—×“×© שלה, מחקה ×ת הידיעה הזו – שהודיע שה×רגון מסתייג מכך לגמרי. × ×§×ž×”, ×”×•× ×מר, צריכה להתבצע רק על ידי צה"ל, כלומר הממלכה, ×œ× ×¢×œ ידי ×™×”×•×“×™× ×¤×¨×˜×™×™×. ×œ× ×”×™×ª×” לו כל הסתייגות מהצורך ×‘× ×§×ž×”; ×”×•× ×¤×©×•×˜ רצה ×©×”×™× ×ª×”×™×” מסודרת יותר.
וזו, בעצ×, המהות של צהר: ×”×™× ×¨×•×¦×” ×ותו הדבר, רק שייר××” טיפה יותר טוב ויהיה מסודר יותר. ×”× ×™×¢×¨×›×• ×œ×›× ×—×ª×•× ×•×ª ×ורתודוקסיות בלי כל הגועל × ×¤×© של ×ª×©×œ×•× ×”×©×•×—×“ לרב – ×פילו הרב הר×שי לשעבר, ישר×ל ל×ו, לקח מעטפות, ×•×œ× ×¤×¢× ×חת – ויקפידו להש×ר ברקע ×•×œ× ×œ×”×¤×•×š למוקד ×”×ירוע. ×בל ×”× ×™×ª× ×’×“×• × ×—×¨×¦×•×ª ×œ× ×™×©×•××™× ×זרחיי×, ×•×›×©×”×¨×‘× ×•×ª ×ª× ×¡×” לשלול ×ž×”× ×ת ×”×¨×©×™×•× ×•×ª לעריכת ×—×ª×•× ×•×ª החשש ×ž× ×™×©×•××™× ××–×¨×—×™×™× ×”×•× ×ž×” ×©×”× ×™× ×•×¤×¤×• בו – ו×פילו ×™×˜×¢× ×• ש×× ×”×—×™×œ×•× ×™× ×œ× ×™×•×›×œ×• להתחתן דרכ×, ×”× ×™×ª×‘×•×œ×œ×• !!!!111!!!!.
העובדה שצהר ×ž× ×¡×” להיר×ות × ×—×ž×“×” ×œ×—×™×œ×•× ×™× ×”×¤×›×” ×ותה, כמובן, ×œ×©× ×•××” על ×”×¨×‘× ×™× ×©×ž××ž×™× ×™× ×©×”×ורתודוקסיה צריכה להבליט בג×ווה ×ת ×¤× ×™ הכלב שלה. העלון של שמו×ל ×ליהו, "×ž×¢×™×™× ×™ הישועה", התכוון ××œ×™×”× ×›×©×›×ª×‘ שיש ×¨×‘× ×™× ×©×™×ª×—×ž×§×• מחובת ×‘× ×™×™×ª ×ž×—× ×•×ª ההשמדה לעמלקי×. זו ×›× ×¨××” עלילה ×œ× ×”×•×’× ×ª: בהתחשב בהתבט×ויות העבר של ×¨×‘× ×™ צהר, בהחלט יתכן ×©×œ× ×ª×”×™×” ×œ×”× ×‘×¢×™×” ×¢× ×ž×—× ×•×ª ×›×לה, כל זמן ×©×”× ×™×™×‘× ×• על ידי ×”×ž×“×™× ×” על פי × ×•×”×œ מסודר, ×•×œ× ×™×”×™×• ×יזו חלטורה של רב גבעות כלשהו.
השבוע ×™×¦× ×”×ž×¨×¦×¢ מן השק: יעקב ×רי×ל, ×חד ×”×‘×•×œ×˜×™× ×©×‘×¨×‘× ×™ צהר, ×מר ש×סור ללמד × ×©×™× ×ª×œ×ž×•×“. ×œ×˜×¢× ×ª×•, הדבר יכול להזיק להן. ×”×•× ×’× ×¨×ž×– ×©× ×©×™× ×”×¨×•×¦×•×ª ללמוד תלמוד עושות ×–×ת בעיקר מתוך התרסה.
עכשיו, ××™ ×פשר לה××©×™× ×ת ×רי×ל. ×”×•× ×ª×™× ×•×§ ×©× ×©×‘×”. ×”×•× ×œ× ×™×›×•×œ לצ×ת מהגדרות שקבעו כותבי התלמוד (שכזכור, × ×—×ª× ×‘×¡×•×£ המ××” החמישית ×ו תחילת השישית לספירה). ×”×•× ×œ× ×™×›×•×œ להצטרף ×ל ×”×ž×•×“×¨× ×” ולהכיר בכך ×©× ×©×™× ×™×›×•×œ×•×ª ×’× ×™×›×•×œ×•×ª ×œ×§×¨×•× ×ת התלמוד ולהבין ×ותו, ×’× ×× ×”×¤×¨×©× ×•×ª שלהן × ×•×’×“×ª ישירות ×ת המשמעות המקובלת לטקסט הפטרי×רכלי ×•×©×•× × ×”××“× ×”×–×”. ×”×•× ×—×™×™×‘ להחזיק בתפיסה המיסטית ש"כל המלמד בתו תורה, ×›×ילו למדה תפלות." ×”×וליגרכיה של כותבי התלמוד התבססה סביב המצווה של לימוד התורה, ×©×”× ×ž×™×”×¨×• לטעון ×©×”×™× ×©×§×•×œ×” ×›× ×’×“ כל המצוות כולן; וכדי לשמור על המעמד של עצמ×, ×”× ×’×™×“×¨×• ×ותה. ×”×™× ×סורה על × ×©×™×, ול×-×™×”×•×“×™× ×©×œ×•×ž×“×™× ×ותה ×—×™×™×‘×™× ×ž×™×ª×”. ×חרי הכל, שתי הקבוצות הללו יכולות לגלות כמה זבל ×¨×•×—× ×™ ×§×™×™× ×‘×ž×¡×’×¨×ª ×©×ž×›×•× ×” "תורה." יצוין שהתפיסה של ×רי×ל, על פיה "פה ×•×©× ×™×© ×‘× ×•×ª ×©× ×¤×©×Ÿ חשקה בלימוד ×’×ž×¨× ×ž×ª×•×š ×›×•×•× ×•×ª טהורות ×œ×©× ×©×ž×™×™×, ××•×œ× ×”×Ÿ מעטות" ×”×™× ×ª×œ×ž×•×“×™×ª במהותה: הרמב"× ×›×•×ª×‘ ש"ציוו ×—×›×ž×™× ×©×œ× ×™×œ×ž×“ ××“× ×ת בתו תורה; ×ž×¤× ×™ שרוב ×”× ×©×™×, ×ין דעתן ×ž×•×›×•×•× ×ª להתלמד, והן מוצי×ין דברי תורה לדברי הב××™, לפי ×¢× ×™×•×ª דעתן."
מותר לתהות כמה × ×©×™× ×›×‘×¨ הכירו כותבי התלמוד ×•×”×¨×‘× ×™× ×©×‘×ו ×חריה×, ×ž×©×•× ×©×”×ª×œ×ž×•×“ ×’× ×ž×¦×•×•×” "×ל תרבה שיחה ×¢× ×”×שה; ב×שתו ×מרו, קל וחומר ב×שת חברו." ×œ× ×©×–×” ×ž×©× ×”: ×רי×ל, ×›×ª×™× ×•×§ ×©× ×©×‘×”, ×œ× ×™×›×•×œ לחרוג מהתפיסות הללו.
היהדות ×”×ורתודוקסית, במהותה, ×”×™× ×›×ª הערצת ×בות (זו ×ª×•×‘× ×” של ×דגר ×œ×•×¨× ×¡ דוקטורוב): כותבי התלמוד יצרו כת ×”×להה שלה×, תחת התפיסה של "ירידת הדורות," ×•×¢×¦× ×”×ž×—×œ×•×§×ª על ×“×‘×¨×™× ×©×”× ×›×ª×‘×• די בה כדי ×œ×”×‘×™× ×œ× ×™×“×•×™ ×ו להוצ×תו של ××“× ×ž×”×™×”×“×•×ª. זו, ×‘×¤× ×™ עצמה, ×”×™× ×ª×•×¦××” של הטר×ומה של פרישת הקר××™× ×ž×Ÿ היהדות במ××” ×”×©×ž×™× ×™×ª, שלקחה ×יתה מספר ×¢×¦×•× ×©×œ יהודי המזרח ושהמשיכה להוות ×תגר × ×™×›×¨ ליהדות ×”×¨×‘× ×™×ª לפחות עד המ××” ×”-12. כל מי ×©×œ× ×ž×¢×¨×™×¥ ×ת ×”×בות הקדושי×, ×•×œ× ×ž×מין ×©×”× × ×™×”×œ×• שיחות על בסיס יומיומי ×¢× ×ליהו ×”× ×‘×™×, ×ו ×©×”× ×—×™×œ×§×• הור×ות לקירות בתי מדרש מתמוטטי×, ×ו ×©×”× ×”×—×™×• יותר ×ž×ª×™× ×ž×›×¤×™ שהוחיו בכל ×”×ª× "ך כולו, × ×‘×¢×˜ מן היהדות.
ומ×חר ×•×”×©×•×˜×™× ×”× ×‘×¢×¨×™× ×”×œ×œ×• – שצריך לתהות ×× ×”× ×”×™×• יותר × ×¨×§×™×¡×™×¡×˜×™× ×ו יותר ת×בי כוח – כתבו ×˜×•× ×•×ª של דברי הבל ו××– כפו ××•×ª× ×¢×œ מ××ž×™× ×™×”×, ××– ×’× ×‘×ª×—×™×œ×ª המ××” ×”-21 רב ×ורתודוקסי מוביל ×œ× ×™×›×•×œ לומר ש×שה יכולה להבין ×ת התלמוד בדיוק כמו גברי×. ×”×•× ×œ× ×™×›×•×œ לומר ×©×”×™× ×¦×¨×™×›×” ×œ×™×”× ×•×ª משוויון ×ž×œ× ×ž×•×œ עמיתיה הגברי×. ×•×”×•× ×›×ž×•×‘×Ÿ ×œ× ×™×›×•×œ לומר שצריך ×œ×§×¨×•× ×ת התלמוד ×œ× ×›×ž×¡×ž×š ×©× ×›×ª×‘ בהשר××” ×לוהית ××œ× ×›×ž×¡×ž×š בן חלוף ×©× ×›×ª×‘ על ידי ×’×‘×¨×™× ×‘×ª×§×•×¤×” מסוימת בהיסטוריה, שעבר עריכה ×œ× ×ž×™ יודע מה ×§×¤×“× ×™×ª, ושהגיע הזמן לערוך ×ותו שוב ל×ור התפתחות הידע ×”×× ×•×©×™ מ××–; מהלך ×›×–×”, שרק ×”×•× ×ž×ª×™×™×©×‘ ×¢× ×”×©×›×œ ×”×× ×•×©×™, ×ž×•×¦×™× ×ותו מיד מגבולות ×”×ורתודוקסיה ×ל ×”×¨×¤×•×¨×ž×™× ×ו ×”×§×•× ×¡×¨×‘×˜×™×‘×™×, ו×ין ×©× ×’× ××™ גרוע יותר מזה בישר×ל של 2012. כבר עדיף להיות שמ××œ× ×™ ×ו ×ת×יסט. ×”××—×¨×•× ×™× ×”× ×›×•×¤×¨×™×; ×”×¨×¤×•×¨×ž×™× ×”× ×ž×™× ×™×, וגרוע מכך – ×”× ×ž×™× ×™× ×©×§×©×” מ×ד להתמודד ×¢× ×”×˜×™×¢×•× ×™× ×©×œ×”×.
×× ×—× ×• ×—×™×™×‘×™× ×ª×•×“×” ליעקב ×רי×ל שחזר והבהיר ×œ× ×• ×ת ×”× ×§×•×“×•×ª הללו. ×”×’×™×¢ הזמן להש×יר ×ת היהדות ×”×ורתודוקסית לזבחי ×”×ž×ª×™× ×©×œ×”, ולהפסיק להתייחס ×ליה ×›×ל כוח ××™× ×˜×œ×§×˜×•×לי שיש לו משהו חשוב לומר – ולהתייחס ×œ×¨×‘× ×™ צהר כמי ×©×ž×•×¨×—×™× ×œ×™×¤×¡×˜×™×§ על שפתי חזיר.
ועוד דבר ×חד: "ידיעות" ציטט ×תמול (ו') חייל שהוצב בגזרה מול ×”×¤×œ×™×˜×™× ×ž×ריתרי××” ×›×ומר ש"× ×›×•×Ÿ ×©×œ×¤×¢×ž×™× ×œ× ×›×œ כך × ×¢×™× ×œ×¨×ות ×× ×©×™× ×¢× ×—×ª×›×™× ×•×¨×–×™× ×›×ž×• שלדי×, ×בל ×”× ×¢×œ×•×œ×™× ×œ×¡×›×Ÿ ×ת בטחון ×”×ž×“×™× ×” ומה ש×× ×—× ×• ×¢×•×©×™× ×—×©×•×‘ מ×ד ×‘×¢×™× ×™× ×•." ×× ×™×© × ×¤×©×š לדעת ×יך חייל ישר×לי רו××” ב×× ×©×™× ×ž×•×¨×¢×‘×™× ×•×¤×¦×•×¢×™× â€“ ×ת ההשוו×ות יעשה כל ×חד על דעת עצמו – "×¡×›× ×” לבטחון ×”×ž×“×™× ×”," זכור ×ת דברי ההסתה של ×‘× ×™×ž×™×Ÿ × ×ª× ×™×”×• ו×לי ישי על "×¡×›× ×” ×œ×ž×“×™× ×” ×”×¦×™×•× ×™×ª." ר×וי לעמוד הקלות שבה "×¡×›× ×” ×œ×ž×“×™× ×” ×”×¦×™×•× ×™×ª," כלומר ×”×¤× ×˜×–×™×” על ×ž×™×œ×™×•× ×™ ×¤×œ×™×˜×™× ×©×¢×•×ž×“×™× ×œ×”×¦×™×£ ×ת ישר×ל מהדיקטטורה הצב×ית בה ×”×™× ×ª×•×ž×›×ª, הופכת ל"×¡×›× ×” לבטחון ×”×ž×“×™× ×”." ×”×¤×œ×™×˜×™× ×œ× ×ž××™×™×ž×™× ×¢×œ בטחון ישר×ל; לכל היותר ×”× ×ž××™×™×ž×™× ×¢×œ בטחון ×”×¦×™×•× ×•×ª. וזו, כדי להגן על טוהר ×”×’×–×¢ שהפך להיות המרכז שלה, ×ž×•×›× ×” לעשות הרבה, הרבה מ×ד.
הערה ×ž× ×”×œ×ª×™×ª: ×‘×™×ž×™× ×”××—×¨×•× ×™× ×”×ª×§×‘×œ×• שתי תרומות, ×‘×™× ×™×”×Ÿ תרומה גדולה מ×ד, בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. ×× ×™ רוצה להודות בז×ת לתורמי×.
(יוסי גורביץ)