×’×–×¢ ×”×•× ×ž×•×©×’ הלקוח ×ž×”×˜×¨×ž×™× ×•×œ×•×’×™×” החקל×ית, ×©× ×”×•× ×‘× ×œ×”×¦×‘×™×¢ על ×©×•× ×™ ביולוגי ×בסולוטי: לזה יש ×¨×’×œ×™×™× ×—×–×§×•×ª ולזה פרווה מבריקה; לזה יש ××–× ×™×™× ×–×§×•×¤×•×ª ולזה ×–× ×‘ מקורזל; מטרתו ×”×™× ×œ×¦×™×™×Ÿ ×©×•× ×•×ª ×ופקית, ×œ× ×œ×™×¦×•×¨ היררכיה ×× ×›×™×ª של עליון ותחתון, טוב יותר ×ו טוב פחות.
× ×”×•×’ לחשוב ×›×™ התי×ורטיקן הר×שון שכתב על ×”×’×–×¢× ×•×ª ×”×× ×•×©×™×ª ×”×™×” ×’×•×‘×™× ×• בספרו "על ××™ השוויון בין ×”×’×–×¢×™× ×”×× ×•×©×™×™×" (1853-1855) ×ך כבר ×ž×•× ×˜×¡×§×™×” כתב בלגלוג על ×”×¦×™×“×•×§×™× ×”×ž×•×¡×¨×™×™× ×©×œ סוחרי העבדי×, טקיטוס, ×¡× ×˜×•×¨ רומ××™ מהמ××” הר××©×•× ×”, הדגיש ×ת ×ž×•×ž×™×”× ×”×¤×™×–×™×™× ×©×œ ×‘× ×™ יהודה, ×פיון, שליחו של קליגולה, הוקיע ×ת ×”×™×”×•×“×™× ×‘×©×œ טומ××ª× ×”×‘×™×•×œ×•×’×™×ª שהיתה לדידו ×”×’×•×¨× ×œ×”×ª×¤×©×˜×•×ª הצרעת. ×—×•×§×¨×™× ×ž××¨×§×¡×™×¡×˜×™× ×˜×•×¢× ×™× ×©×”×’×–×¢× ×•×ª צמחה כשיטה × ×•×—×” של ×”×‘×•×¨×’× ×•×ª המערבית להצדקת מסחור ×•× ×™×¦×•×œ של ×פריק××™× ×©×—×•×¨×™×, וכי ×מריק××™× ×•×ירופ××™× ×œ×‘× ×™× ×¤×™×ª×—×• ×“×•×§×˜×¨×™× ×” של ×¢×œ×™×•× ×•×ª ×›×¨×¦×™×•× ×œ×™×–×¦×™×” של העבדות. מיתוס ×’×–×¢× ×™ × ×•×¡×£ ×”×§×•×“× ×œ×’×•×‘×™× ×• ×”×•× ×”×¡"ט, ×”×™×”×•×“×™× ×”×¡×¤×¨×“×™× ×‘×¢×œ×™ ×”×“× ×”×˜×”×•×¨.
מביולוגיה ל×ידי×ולוגיה
×לבר ממי (memmi), יליד ×לג'יריה וחוקר ×’×–×¢× ×•×ª ידוע, מגדיר שלושה סוגי ×˜×™×¢×•× ×™× ×¢×™×§×¨×™×™× ×©×œ הפילוסופיה ×”×’×–×¢× ×™×ª:
-
יש ×’×–×¢×™× ×˜×”×•×¨×™×, כלומר ×’×–×¢×™× ×ž×•×‘×—× ×™× ×ž×™×ª×¨ ×”×’×–×¢×™×. ×–×ת ×ומרת שיש ×”×‘×“×œ×™× ×‘×™×•×œ×•×’×™× × ×™×›×¨×™× ×‘×™×Ÿ קבוצות ובין ×”×™×—×™×“×™× ×©×ž×¨×›×™×‘×™× ×ותן
-
×”×’×–×¢×™× ×”×˜×”×•×¨×™× × ×¢×œ×™× ×ž×‘×—×™× ×” ביולוגית על ×”×’×–×¢×™× ×”×חרי×: ×¢×œ×™×•× ×•×ª זו מתורגמת ×’× ×œ×¢×œ×™×•× ×•×ª פסיכולוגית, חברתית, תרבותית ×•×¨×•×—× ×™×ª
-
×¢×œ×™×•× ×•×ª רבת ×¤× ×™× ×–×• מסבירה ומכשירה ×ת השליטה ו×ת הזכויות היתרות של הקבוצות ×”× ×¢×œ×•×ª
×›×•×œ× ×• ×ž×›×™×¨×™× ×ת הטיעון הר×שון: × ×•×¨×•×•×’×™× ×”× ×‘×“×¨×š כלל ×‘×œ×•× ×“×™× ×™× ×•×’×‘×•×”×™× ×‘×¢×•×“ ×‘× ×™ ×–× ×–×™×‘×¨ ×©×—×•×¨×™× ×•×‘×¢×œ×™ שיער מקורזל, ×”×’×¨×ž× ×™× ×•×¨×“×¨×“×™× ×–×”×•×‘×™ שיער בעוד ××¤× ×©×œ ×”×™×”×•×“×™× ×¢×§×•× ×•××¦×‘×¢×•×ª×™×”× ×רוכות. ××”, ל×? יש בדיחה מפורסמת שהופצה על ידי ×”×‘×¨×™×˜×™× ×‘1936 על ×”×רי ×”×ž×•×©×œ× "×‘×œ×•× ×“×™× ×™ כמו היטלר, רזה כמו ×’×¨×™× ×’, וגבוה כמו גבלס"
*
גלויה שהפיצה השגרירות הבריטית בליסבון
×¢×¦× ×”×”×’×“×¨×” של "×’×–×¢" ×”×™× × ×–×™×œ×” מ×וד ויש ×‘×™× ×” לבין הביולוגיה מעט מ×וד: "×”×’×–×¢ השחור" מורכב ממ×ות ×’×•×•× ×™× ×”×—×œ מיושבי ×”×¢×¨×™× ×”×—×™×•×•×¨×™× ×©×œ צפון ×פריקה עד ×œ×‘× ×™ שבט המס××™ ×”×’×‘×•×”×™× ×•×”×›×”×™× ×©×œ ×§× ×™×”. "×”×’×–×¢ הלבן" מכיל הן ×ת ×”××™×˜×œ×§×™× ×”×›×”×™× ×•×‘×¢×œ×™ השיער השחור והסמיך ו×ת ×”×¤×™× ×™× ×”×‘×”×™×¨×™× ×¢× ×©×™×¢×¨× ×”×¦×”×•×‘ והחלק. "×”×’×–×¢ היהודי" מכיל ×ת ×‘× ×™ קוצ'ין ×”×¨×–×™× ×•×”×›×”×™× ×ž×”×•×“×•, ו×ת הליט××™× ×‘×”×™×¨×™ השיער. תעמידו ×יטלקי, יהודי צרפתי, ו×תיופי בחדר, ×יפה יעבור הקו? ×”×¡×¤×§×˜×¨×•× ×”×× ×•×©×™ רחב ועדין מדי כדי למתוח בו קווי ×ª×™×—×•× ×’×–×¢×™×™× ×‘×¢×œ×™ משמעות כלשהי, ולכן הטיעון הר×שון רחוק מלעמוד במבחן ×”×¨×¦×™× ×•×ª המדעית.
×בל – ×× ×ין הבדל ביולוגי ממשי – למה ×œ× ×œ×”×ž×¦×™× ×ותו? ×“×ž× ×©×œ ×”××¦×™×œ×™× ×מור להיות כחול ומן המפורסמות ×”×™× ×›×™ מלכי צרפת ×™×•×“×¢×™× ×œ×¨×¤× ×—×–×¨×ª. ב×ותה מידה ×”×™×” ×פשר להחליט שהג'×™× ×’'×™× ×”× × ×¦×™×’×™×• הר××•×™×™× ×‘×™×•×ª×¨ של המין ×”×× ×•×©×™ וכי × ×•×¢×“×• ×œ×”× ×”×™×’ ×ת העול×. שיער ××“×•× ×”×•× ×œ×¤×—×•×ª ×ª×›×•× ×” ×ובייקטיבית (בלי ×œ×”×™×›× ×¡ לכמותיות של ××“×•× ×™×•×ª×¨ ×ו ×—×•× ×‘×’×•×•×Ÿ ×דו×), ×ך ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×¢×– ×יש להציע ×›×™ ריכוז ×–×” ×ו ×חר של ×¤×™×’×ž× ×˜×™× ×‘×©×™×¢×¨ יוצר ××ורה מסתורית המועידה ×ת בעליה לשלטון על ש×ר ×‘× ×™ ×”××“× ×”××“×•×ž×™× ×¤×—×•×ª.
ו×× ×”×˜×™×¢×•×Ÿ הר×שון ×”×•× ×‘×™×•×œ×•×’×™×–× ×ž×©×•×œ×— רסן בחזות פס×ודו מדעית, ×©× ×™ ×”×˜×™×¢×•× ×™× ×”×‘××™× ×›×œ×œ ×œ× × ×•×‘×¢×™× ×ž×Ÿ המדע: × × ×™×— והיה ×›×–×” דבר ×’×–×¢ טהור, למרות שר××™× ×• שדבר ×›×–×” ×”×•× ×¤× ×˜×–×™×” ×ווילית, ×”×× ×’×–×¢ ×›×–×” טוב יותר מ×חרי×? למה? דג שוחה טוב יותר מסוס. ×”×× ×”×•× × ×¢×œ×” עליו? סוס עוקף בקלות ברווזן שטוח רגל. ×”×× ×”×¡×•×¡ ×”×•× ××“×•× ×• של הברווזן? ב×ולימפי×דה ×”××—×¨×•× ×” × ×™×¦×— רץ ×§× ×™×™×ª×™ ×ת ×‘× ×™ ש×ר הל××•×ž×™× ×‘×¨×™×¦×ª מרתון, ×”×× ×¢×œ×™× ×• להשתחוות ל××“×•× ×™× ×• החדשי×? התפישה ש×חרות ×”×™× ×¢×œ×™×•× ×•×ª ×”×™× ×ž×˜×•×ž×˜×ž×ª. ×חרות ×”×™× ×חרות, ×©×•× ×” ×”×•× ×©×•× ×”, ×ין בין ×–×” לבין צידוק ביולוגי לשליטה ×‘×¢× ×חר ולו דבר. זוהי מיסטיפיקציה מרושעת של המדע ×•× ×¡×™×•×Ÿ להצדיק עוול בת×וריה שקרית.
החוויה ×”×’×–×¢× ×™×ª
כפי שר××™× ×•, ×”×’×–×¢× ×•×ª ××™× ×” ת×וריה ××œ× ×¤×¡×ודו ת×וריה. ×”×™× ××™× ×” מדע ××œ× ×”×ª× ×¡×•×ª חווייתית וזו עוצמתה ×”×מיתית: קל יותר ×œ×”×œ×—× ×‘×˜×™×¢×•×Ÿ מ×שר ×œ×”×œ×—× ×‘×¨×’×©, וקל יותר לשלול שיח מ×שר חוויה.
כמעט ×›×•×œ× ×• ×ž×ª×¤×ª×™× ×œ×”×™×•×ª ×’×–×¢× ×™× ×•×›×•×œ× ×• ×‘×‘×—×™× ×ª קרקע ×”×ž×•×›× ×” לקלוט ×•×œ×”× ×‘×™×˜ ×ת זרעיה. ×× ×—× ×• ×ž×¡×ª×›× ×™× ×‘×”×ª× ×”×’×•×ª ×’×–×¢× ×™×ª בכל ×¤×¢× ×©×× ×• ×ž×¨×’×™×©×™× ×©×”×–×›×•×™×•×ª היתרות ×©×œ× ×•, כשהרכוש ×ו הבטחון ×©×œ× ×•, × ×ª×•× ×™× ×‘×יו×. ×‘× ×™×’×•×“ למה ×©× ×”×•×’ ×œ×¢×™×ª×™× ×œ×”× ×™×—, ××“× ×œ× × ×—×©×‘ לגזען ×ו ל×× ×˜×™ גזען ×›×©×”×•× ×ž×¦×™×™×Ÿ ×ו מכחיש ×ת ×”×”×‘×“×œ×™× ×‘×™× ×• לבין ×”×חר, ××œ× ×›×©×”×•× ×ž×©×ª×ž×© ×‘×”× × ×’×“ ×”×חר ולטובתו שלו. ×œ× ×¦×¨×™×š להכחיש ×ת ×”×”×‘×“×œ×™× ×”××ž×™×ª×™×™× ×‘×™×Ÿ ×‘× ×™ ×”××“× ××œ× ×œ×”×™×¤×š: צריך להכיר ×‘×”× ×•×œ×›×‘×“× ×›×›×לה. יש להכיר ב×חר ×›×חר ו×ולי ×’× ×œ×”×ª×¢×©×¨ ×ž×©×•× ×•×ª×•, הכחשת ×”×”×‘×“×œ×™× ×”×™× ×ž×™×•×ª×¨×ª ×•×ž×¡×•×›× ×ª: הגישה ×”×ולטר×-×”×•×ž× ×™×¡×˜×™×ª המכחישה ×ת ×”×”×‘×“×œ×™× ×‘×™×Ÿ ×‘× ×™ ×”××“× ×¢×•×©×” עוול ל×מת. כש××“× ×ž×›×—×™×© ×ת מה ×©×¢×™× ×™×• רו×ות, יקל עליו לקבל הסבר ××œ×˜×¨× ×˜×™×‘×™ שקרי ×חר. ×©×•× ×” ×”×•× ×©×•× ×”, ×בל ×”× ×§×•×“×” החשובה ביותר ×”×™× ×©×©×•× ×” ×œ× ×ž×¦×‘×™×¢ על ×¢×œ×™×•× ×•×ª, ×•×‘× ×§×•×“×” הזו יש לתקוף ×ת ×”×’×–×¢× ×•×ª, ובפר×פרזה על ×מרתו המפורסמת של ×˜×•×¡× ×œ: ×”×’×–×¢× ×•×ª ×”×™× ×”×¡×•×¦×™×•×œ×•×’×™×” של המטומטמי×.
×לרגיה
המילה ×לרגיה מורכבת מהמילה ×”×™×•×•× ×™×ª allos שפירושה "×חר" ומן המילה ergon שפירושה "עבודה", ×•×”×’×–×¢× ×•×ª ××™× ×” רחוקה מההגדרה הזו: ×”×™× ×—×•×•×™×” ×”× ×•×©×ת מטען של פעולה ×”×‘× ×œ×“×—×•×ª ×ת ×”×©×•× ×”, ×ת הזר, ×ת מי ש××™× ×• חלק מה"×× ×™" הקולקטיבי. השיח ×”×’×–×¢× ×™ ×”×•× ×‘×™×Ÿ קבוצה ×חת ל×חרת. ×ין ××™× ×“×™×‘×™×“×•×ל, ××œ× ×¨×§ חבר בקבוצה ש×ת מ××¤×™× ×™×” ×”×•× ×—×™×™×‘ לש×ת מר×ש. הקבוצה המותקפת מתוייגת כמזיקה ×•×ª×•×§×¤× ×™×ª ולפיכך ר×ויה ליחס ×ª×•×§×¤× ×™, מכ×ן כל יחיד בקבוצה, ×™×”×™×” ×שר ×™×”×™×”, ר×וי ×œ×¢×•× ×©.
×”× ×•×©××™× ×©×‘×”× ×“× ×™× ×”×’×–×¢× ×™× ×¡×•×‘×‘×™× ×ª×ž×™×“ סביב ××•×ª× ×¢× ×™×™× ×™×: כסף, ×›×—, ומין: ×”×©×—×•×¨×™× ×”× ×’×“×•×œ×™× ×•×—×–×§×™× ×‘×¢×œ×™ ×יבר מין ×דיר שכל ×ישה ×œ×‘× ×” שתבעל על ידי ×חד ×œ× ×ª×•×›×œ לחזור להיות ×¢× ×‘× ×™ ×’×–×¢×”, ×”×™×”×•×“×™× ×”× ×¨×ž××™× ×•×ª×בי בצע שיקחו ×ת כל ×¨×›×•×©×›× ×•×™×©×œ×™×›×• ××ª×›× ×œ×¨×—×•×‘, כל היהודיות חולות עגבת ×•×œ×¢×™×ª×™× ×”×Ÿ כורתות ×‘×©×™× ×™×”×Ÿ ×ת ×יבר ×ž×™× ×• של מ×הבן, ועוד ועוד. העצמת הפחד ×”×§×™×™× ×‘×›×œ ×חד ו×חת מ××™×ª× ×• ×”×•× ×œ×—× ×—×•×§×” של ×”×’×–×¢× ×•×ª, ×בל ×§×™×™× ×”×¡×‘×¨ × ×•×¡×£: ×צל הגזען ×§×™×™× ×¨×’×© ×¢×œ×™×•× ×•×ª המבוסס על היררכיה. ×œ×¤×¢×ž×™× ×”×”×™×¨×¨×›×™×” הזו ×ובייקטיבית כיוון שלגזען יש זכויות יתר, ×בל ×פשר להיות ×’× ×ביון ×ומלל חסר ×›×™×©×•×¨×™× ××™× ×˜×œ×§×˜×•××œ×™× ×•×‘×›×œ ×–×ת להרגיש × ×¢×œ×” על מישהו ×חר, ×™×”×™×” עשיר, יפה, ומשכיל ככל שיהיה.
× ×ורות
×’× ×‘×§×¨×‘ ×”"×’×–×¢× ×™× ×”× ×ורי×" הפחד ×ž×”×©×•× ×” מעורר ××™ × ×•×—×•×ª, והפעולה ×”×’×–×¢× ×™×ª ×”×™× ×–×• הדוחפת ×ת ×”×©×•× ×” כדי ×œ×”×¢×œ×™× ×ת ××™ ×”× ×•×—×•×ª הזו. הגזען ×”× ×ור ×”×™×” רוצה שהקורבן יהפוך עצמו לשקוף. ×œ× ×œ×’×¨×© ×ותו, רק ×©×™×¢×œ×™× ×”×§×•×¨×‘×Ÿ ×ת ההבדלי×: שיתלבש כמו ×›×•×œ× ×•×œ× ×™×›×¡×” ×ת ×¤× ×™×• ברעלה ×ו ×ת ר×שו בשטריימל, ×©×œ× ×™×‘×©×œ ×ת תבשיליו ×”×–×¨×™× ×”×ž×ž×œ××™× ×ת הרחוב בריחות שה×זור ××™× ×• מורגל בה×, שישמע רק ×ת המוזיקה המקובלת ×•×œ× ×ת הרעש ×”××ª× ×™ שלו, ועוד ועוד. ×× ×”×™×” ×פשר, ×”×™×” שמח הגזען ×”× ×ור ×’× ×œ×”×ª××™× ×ת גוון העור של הקורבן ×œ× ×•×¨×ž×” המקומית.
×™×©× ×• ×§×•× ×¦× ×–×•×¡ מוזר ×”×ומר שרע מ×וד להיות ×©×•× ×”. ×”×“×’× ×”×˜×•×‘ ×ליו ×¦×¨×™×›×™× ×œ×©×וף ×”××–×¨×—×™× ×”×•× ×–×” ×©×ž×ª×’×œ× ×‘×©×œ×™×˜, וכל סטיה מן ×”× ×•×¨×ž×” ×”×™× ×ž×¡×•×›× ×ª לחברה. הגזען מייחל לדמותה של המולדת המושלמת ×©×”×•× ×פילו ×œ× ×ž×¦×œ×™×— להגדיר: ×”×× ×ž×“×•×‘×¨ בחזרה למצב ×”×§×•×“× ×ו ×‘×›×™× ×•×Ÿ סדר חדש? ×× ×œ×—×–×•×¨, ××– ל×ן? בישר×ל למשל, ×”×× ×—×•×–×¨×™× ×œ×©× ×•×ª ×”×ª×©×¢×™× ×‘×œ×™ העליה מ×תיופיה? ×œ×©× ×•×ª ×”×©×ž×•× ×™× ×œ×¤× ×™ העליה מרוסיה? עוד ×חורה ×œ×¤× ×™ העליה מצפון ×פריקה? הגזען שו××£ למין ×יד××” ×”×˜×¨×•×’× ×™×ª ×©×”×•× ×פילו ×œ× ×™×•×“×¢ להגדיר ×ת גבולותיה.
הכלכלה של ×”×’×–×¢× ×•×ª
כבר ×”×–×›×¨× ×• ×ת × ×•×’×©×™ ×”×¢×‘×“×™× ×©×¤×™×ª×—×• ×œ×¢×¦×ž× ×¦×™×“×•×§×™× ×ž×•×¡×¨×™×™× ×œ×¨×•×•×—×™×”× ×”×¢×¦×•×ž×™× ×‘×©×™×¢×‘×•×“ "זן × ×—×•×ª" של ×‘× ×™ ×ד×, ×בל ×›×ן הייתי רוצה לדבר על כלכלה מסוג ×חר: הכלכלה של ×”×גו. תכליתה של ×”×’×–×¢× ×•×ª ×”×™× ×©×œ×™×˜×”, תהה זו שליטה חומרית ×‘×—×™×™×”× ×©×œ ×‘× ×™ ××“× ×ž×§×‘×•×¦×” ×חרת, ×ו שליטה היררכית בר××™×” של ××“× ×ת זולתו. ×”×’×–×¢× ×•×ª × ×•×ª× ×ª ×ת ×”×פשרות ×œ×§×¨×•× ×œ×¨×¢ בשמו, לתת לו ×¤× ×™×, ×–×” מה שיוצר ×ת ×שלית ×”×›×— לשלוט בו. ×–×” מה שמרגיע ומחזק ×ת ×”×× ×™ המשותף, וכן ×ת ×”×× ×™ הפרטי.
ההסבר ×”×’×–×¢× ×™ ×ž×©×ª×œ× ×™×•×ª×¨. ×”×•× ×ž×¦×“×™×§ ומחזק ×ת הגזען על חשבון הקורבן. ×”×§×˜× ×ª ×”×חר מסייעת לו להר×ות גדול יותר ×‘×¢×™× ×™ עצמו. ×”×›× ×™×¢×” לסיפוק ×”×™× ×§×œ×” וזולה, ×ת החשבון ×ž×©×œ× ×ž×™×©×”×• ×חר. כל ×חד מחפש לעצמו מדרגה × ×—×•×ª×” ×ž×ž× ×• כדי שיוכל להתעלות עליה במשהו ולהר×ות שולט ×‘×¢×™× ×™ עצמו ×ו ×חרי×. ×”×’×–×¢× ×•×ª מציעה לכל ×חד ×ת הפתרון המת××™× ×œ×•: די ×œ×ž×¦×•× ×ž×™×©×”×• קטן ממך, רמוס קצת יותר ממך, לגלות קורבן מת××™×, לבוז לו ולטפול עליו ×שמה כלשהי. ×”×’×–×¢× ×•×ª ×”×™× ×”× ××” ×©× ×ž×¦×ת בהישג ×™×“× ×©×œ כול×, ×—×™× × ×ין כסף.
×¢× ×–×ת, ×סור לזלזל ×’× ×‘×”×™×‘×˜×™× ×”×—×•×ž×¨×™×™× ×©×œ ×”×’×–×¢× ×•×ª: ×ין ×–×” מקרה שתקופות של מיתון כלכלי גורמות לעלייה ב×לימות על רקע ×’×–×¢× ×™. פחד מסוג ×חד (רווחה כלכלית, במקרה ×”×–×”) מתועל לפחד מסוג ×חר ×× ×‘×ופן ×œ× ×ž×•×“×¢ ×ו ב×ופן ×™×–×•× ×¢×œ ידי השלטון ×”×ž× ×¡×” להסיט ×ת ×ש הכשלון מעצמו. ככל ×©×‘× ×™ ×”××“× ×¨×•××™× ×ת ×¢×¦×ž× ×©×•×•×™× ×™×•×ª×¨ כך פוחתת ×”×לימות, ככל שמתגבר ××™ השוויון כך ×”×™× ×’×•×‘×¨×ª.
×’×–×¢× ×•×ª ממסדית
ממי × ×™×¡×” להגדיר ×ת ×”×’×–×¢× ×•×ª במשך רוב חייו. ההגדרה ×”××—×¨×•× ×” שהצליח ×œ× ×¡×— ×”×™× ×–×•:
"×”×’×–×¢× ×•×ª ×”×™× ×™×—×•×¡ ערך כללי ×ו ×ž×¡×•×™×™× ×œ×”×‘×“×œ×™× ×ž×ž×©×™×™× ×ו ×ž×“×•×ž×™×™× ×™× ×œ×˜×•×‘×ª×• של המפליל ומתוך פגיעה בקורבן, ×שר תפקידו × ×•×¢×“ להצדיק ×ª×•×§×¤× ×•×ª ×ו זכויות יתרות"
זוהי, ×פו×, המטרה הסופית של ×”×’×–×¢× ×•×ª: רווח ×ישי ×ו ל×ומי, מתן זכויות יתר לקבוצה ×חת על חשבון ×”×חרת, ×•×ž×©× ×ž×ª×—×™×œ מעגל קסמי×: קיומן של זכויות יתר גלויות יוצר ×ž× ×’× ×•×Ÿ של פיצוי עצמי מצד המדכ×: "×”× [×”×§×•×¨×‘× ×•×ª] ×ž×§×‘×œ×™× ×ת מה שמגיע לה×, הרי ×”× ×©×§×¨× ×™×, ×‘×˜×œ× ×™×, חסרי תרבות ועל כן ×”× ×ž×ª××™×ž×™× ×¨×§ ל'עבודה ערבית' ו××™× × ×¨××•×™×™× ×œ×™×•×ª×¨". ×–×ת ועוד, ×”×’×–×¢× ×•×ª של הגזען מ×וששת ×¢"×™ הממסד: הקורבן ×œ× ×¨×§ מו××©× ×‘×”×™×•×ª×• ××“× ×ž×ž×“×¨×’×” ×©× ×™×”, ×”×•× ×‘×מת ×›×–×”: ×”×•× ×œ× × ×”× ×” מהזכויות של המדכ×, ×•×”×•× ×œ× ×™×›×•×œ להסתגל ×›×™ הממסד ××™× ×• × ×•×ª×Ÿ לו. × ×—×™×ª×•×ª×• של הקורבן הפכה לעובדה, לכן קל להתפתות ולר×ות ב×ידי×ולוגיה ×”×’×–×¢× ×™×ª ביטוי ×”×•×œ× ×œ×ž×¦×‘ ×ובייקטיבי
×”×’×–×¢× ×•×ª מגדירה במידה מסויימת ×ת הקבוצה המדוכ×ת ודוחפת ×ליה ×’× ××™× ×“×™×‘×™×“×•××œ×™× ×©×œ× ×¨×ו ×ת ×¢×¦×ž× ×—×œ×§ ×ž×ž× ×”. ×™×”×•×“×™× ×¨×‘×™× ×‘×’×¨×ž× ×™×” ר×ו ×ת ×¢×¦×ž× ×§×•×“× ×›×’×¨×ž× ×™× ×•×¨×§ ×חר כך כיהודי×, ×ו כפוסט-יהודי×, ×•×”×’×–×¢× ×•×ª ×”×’×¨×ž× ×™×ª דחפה ××•×ª× ×œ×–×¨×•×¢×•×ª ×”×¦×™×•× ×•×ª ×›× ×’×“ ×¨×¦×•× ×. כך ×’× ×‘×™×©×¨×ל: ×¤×œ×¡×˜×™× ×™× ×™×©×¨××œ×™× ×¨×‘×™× ×”×™×• ×¨×•×¦×™× ×œ×—×™×•×ª כחלק בלתי × ×¤×¨×“ מהחברה הישר×לית, ×ך ×”×’×–×¢× ×•×ª דוחפת ××•×ª× ×œ×—×™×–×•×§ ×–×”×•×ª× ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×ª, הקו שמותח הממסד הישר×לי בין "×× ×—× ×•" ל"×”×", מבצר ×ת הפטריוטיות ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×ª ומותיר מ×חורי הגדר ×¨×‘×™× ×©×”×™×• ×¨×•×¦×™× ×œ×—×™×•×ª ביחד כחלק מחברה ×חת.
סודו של הפרולטריון, כפי ש×מר מרקס, ×”×•× ×©×”×•× × ×•×©× ×‘×—×•×‘×• ×ת הרס החברה ×”×‘×•×¨×’× ×™×ª. בהרחבה, הקבוצה המדוכ×ת × ×•×©×ת בחובה ×ת זרע ההרס של החברה ×”×’×–×¢× ×™×ª, קל וחומר ×× ×–×•×”×™ חברה ×’×–×¢× ×™×ª הרו××” ×ת עצמה כדמוקרטיה. ×× × ×—×–×•×¨ לז'וז'×£ ×רתור דה ×’×•×‘×™× ×•, ×בי ×”×’×–×¢× ×•×ª ×”×ž×•×“×¨× ×™×ª שהגדיר ×ת ×¢×œ×™×•× ×•×ª ×”×’×–×¢ ×”×רי ×•× ×—×™×ª×•×ª× ×©×œ ×”×’×–×¢×™× ×”×חרי×, לדידו ההיררכיה הגזעית × ×¤×’×¢×” בגלל ×©× ×™ ×“×‘×¨×™× ×¢×™×§×¨×™×™×: בגלל × ×™×©×•××™ תערובת ובגלל שליטת הדמוקרטיה, ×ž×©×˜×¨× ×©×œ × ×—×•×ª×™ ×”×’×–×¢ ×”×ž×©×•×•×™× ×ת ×”×’×–×¢×™× ×”× ×—×•×ª×™× ×œ×¢×œ×™×•× ×™×.
×פילוג
חברה דמוקרטית ×מיתית ×œ× ×™×›×•×œ×” להיות חברה ×’×–×¢× ×™×ª. חברה דמוקרטית ×מיתית ×œ× ×™×›×•×œ×” לתת זכויות יתר לגזע ×חד על חשבון ×’×–×¢ ×חר. זו ××™× ×” ×’×–×¢× ×•×ª להצביע על ×”×‘×“×œ×™× ×‘×™×Ÿ ×‘× ×™ ×ד×, ×בל זו כן ×’×–×¢× ×•×ª להשתמש ×‘×”×‘×“×œ×™× ×”×לה כדי להצדיק דיכוי של הזולת. "×”××“× ×”×•× ×—×™×” רעה" כתב פרויד ערב מלחמת ×”×¢×•×œ× ×”×©× ×™×”, ×בל תפקידה של התרבות ×”×•× ×œ×”×©×ª×œ×˜ עליה. ×”×’×–×¢× ×•×ª ×”×™× ×›×œ×™ × ×©×§ ×‘×™×“×™×”× ×©×œ הרשעי×, לכן חשוב כל כך להבין ×ותה, להכיר בקיומה בתוך כל ×חד ו×חד מ××™×ª× ×•, ולהתייצב מולה ×—×ž×•×©×™× ×‘×× ×•×©×™×•×ª. הצורך ×”×× ×•×©×™ בשליטה על ×”×חר ×›× ×¨××” ××£ ×¤×¢× ×œ× ×™×¨×¤×, ×בל ×× × ×‘×™×Ÿ ×ת ×”×ž× ×™×¢×™× ×”×¢×•×ž×“×™× ×ž×חוריה, ×פשר ×™×”×™×” להקל ×ת הבחירה במוסריות על ×¤× ×™×”.
—
לקרי××” × ×•×¡×¤×ª: "×”×’×–×¢× ×•×ª" מ×ת ×לבר ממי, הוצ×ת כרמל, ירושלי×
(הפוסט ×¤×•×¨×¡× ×‘×ž×§×•×¨ ×›×ן.)
(× ×¢× ×¨')