קר×תי ×תמול (ו') ×ת הטור של ×™×יר לפיד. מישהו צריך לעשות ×ת ×–×”. ל×, ל×, ×ל תודו לי. כל ×חד צריך לעשות ×ת חובתו.
לפיד ×§×•×¨× ×œ×˜×•×¨ שלו "עשרה ×©×™×¢×•×¨×™× ×©×”×™×™×ª×™ שמח שהבן שלי ילמד ×‘×©× ×” הב××”." ×©×•× ×“×‘×¨ ×œ× ×ž×¤×¨×™×¢ ללפיד ×”×ב ללמד ×ת הבן שלו ×ת ×”×©×™×¢×•×¨×™× ×”×œ×œ×•; זהו עוד טור שמיועד ×©×›× ×¢ ××•×ª× ×• שלפיד ×”×•× ×”×יש ×”× ×›×Ÿ לתפקיד של ×”×—×™× ×•×š, לרות שיש ר×יות למכביר ש×ומרות ×חרת. הבה × ×›×¡×¤×ª ×ת הטור. כל ×”×¦×™×˜×•×˜×™× ×ž"7 ימי×", עמ' 17.
"בשבוע הקרוב יסיימו 1.5 ×ž×™×œ×™×•× ×™ ×ª×œ×ž×™×“×™× ×ת ×©× ×ª הלימודי×." ×ו של×. רק תלמידי התיכון יסיימו ×ת ×œ×™×ž×•×“×™×”× ×”×©×‘×•×¢.
"צריך להדגיש – ×œ× ×ž×“×•×‘×¨ בעוד ×ª×œ×•× ×” על מערכת ×”×—×™× ×•×š, ××œ× ×‘×ª×—×™× ×ª×• של הורה מוד××’" – בערך כמו "×”×זרח המוד××’" × ×ª× ×™×”×• של 2000-2001. לפיד ממשיך ללכת ×¢× ×•×œ×”×¨×’×™×© בלי, ×œ×”×›× ×¡ לפוליטיקה ×בל להעמיד ×¤× ×™× ×©×”×•× ×œ× ×—×œ×§ מהמשחק הפוליטי. ×”×•× ×¨×§ "הורה מוד××’."
"הרשימה המופיעה ×›×ן × ×›×ª×‘×” ל×חר התייעצות ×¢× ×¨×‘, ד"ר ×œ×—×™× ×•×š וסופר ידוע." ×–×” ×œ× ×× ×™, ×”×יש × ×˜×•×œ תעודת הבגרות, שכותב ×›×ן. יש לי גיבוי של מומחי×. ר×וי לציין שלפיד × ×©×¢×Ÿ ×›×ן בר×ש ובר××©×•× ×” על רב. ל××‘× ×©×œ×• ×–×” ×œ× ×”×™×” קורה. לפיד, שמבחין ברליגיוזיות שעוברת על קהל ×”×‘×•×—×¨×™× ×©×¨×•×¦×” "קצת ×ידישקייט," מעדכן ×ת ×”×ž×¡×¨×™× ×‘×”×ª××.
×”× ×•×©× ×”×¨×שון שלפיד רוצה שילמדו ×”×•× "דף ×’×ž×¨× (×ª× ×•×¨×• של ×¢×›× ××™)": "×× ×™ מקווה שזה ×œ× ×™×–×¢×–×¢ ××£ ×חד," כותב לפיד ×‘×¦×“×§× ×•×ª, "×בל רוב ×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×‘×™×©×¨×ל יסיימו תיכון מבלי שמישהו הסביר ×œ×”× – ולו ×¤×¢× ×חת – ×יך × ×¨××” דף גמר×." ובכן, מ×חר ורוב ×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×‘×™×©×¨×ל ×œ× ×™×œ×ž×“×• דף גמר×, ×œ× ×ž×ž×© ברור למה ×”× ×¦×¨×™×›×™× ×œ×“×¢×ª ×יך ×”×•× × ×¨××”. ×בל ×–×” ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ מסובך: טקסט ב×רמית מהמ×ות השלישית והרביעית לספירה מוקף ×‘×¤×¨×©× ×™× ×©×•× ×™×, בדרך כלל רש"×™ מימין ותוספות משמ×ל, שתי ×¤×¨×©× ×•×™×•×ª ×©× ×›×ª×‘×• בימי ×”×‘×™× ×™×™×. העובדה ש×ת הטקסט צריך להקיף ×‘×ž×¤×¨×©×™× × ×•×‘×¢×ª מכך שבדרך כלל ×”×•× ×œ× ×ž×•×‘×Ÿ. וזה מצוין: ×›×©×”×•× ×ž×•×‘×Ÿ, ×”×•× ×œ×¢×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª זוהמה ×¨×•×—× ×™×ª.
לפיד טוען ש"הרגע ×”×ž×¤×¢×™× [בפרשת ×ª× ×•×¨×• של ×¢×›× ××™ – יצ"×’] שבו רבי יהושע × ×¢×ž×“ פת××•× ×¢×œ רגליו ו×ומר ×‘×“× ×œ×‘×• '×œ× ×‘×©×ž×™×™× ×”×™×', ×”×•× ×”×•×›×—×” להיותו של התלמוד תמיד ×¨×œ×•×•× ×˜×™, ×œ× ×ž×¢×˜ ×¤×¢×ž×™× ×¤×•×œ×™×˜×™, וברוב ×”×ž×§×¨×™× ×’× ×¦×•×“×§." וו×לה?
×”×× ×”×מירה של התלמוד "×שה חמת מל×ת צו××”, ופיה ×ž×œ× ×“×, והכל ×¨×¦×™× ×חריה" ×”×™× "צודקת", לטעמו של לפיד? ×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª? ×”×× ×”×•× ×¡×‘×•×¨ שהסוגיה של ××“× ×”×ž×§×“×© ×ת ×שתו בצו×ת שור ×©× ×’×–×¨ עליו מוות ×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª למשהו במ××” ×”-21? ×”×× ×”×•× ×¡×‘×•×¨ שהתלמוד "צודק" ×›×©×”×•× ×ž×‘×™× ×¨××™×” לתחיית ×”×ž×ª×™× ×ž×¢×›×‘×¨ שעשוי, ×œ×˜×¢× ×ª התלמוד, מ×דמה? ×”×× ×”×“×™×Ÿ שעוסק בש×לה ×× ×§×™×•× ×™×—×¡×™ מין של יהודי ×¢× ×œ× ×™×”×•×“×™×” הופך ×ותה לשפחה "×¨×œ×•×•× ×˜×™" ×ו "צודק" ב×יזשהו ×ופן? ×”×× ×œ×¤×™×“ סבור שמי שעובר על ×ž×™× ×©× ×©×¤×›×• מסתכן בהתקפה מצד רוחות ושדי×? ×”××, להערכתו, היחידה ללוחמה ביולוגית של צה"ל צריכה להיערך ×œ×¡×›× ×•×ª ×©× ×•×¦×¨×•×ª מזיווג בין × ×—×© וצב? ×”×× ×œ×¤×™×“ סבור שה×פריק××™× ×”× ×¦×צ×יו של ×—×, ועל כן ×”× ×©×—×•×¨×™× ×•×ž×§×•×œ×œ×™×? ×”×× ×œ×¤×™×“ סבור ×©×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×”×™×©×¨××œ×™× ×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×ª×¢×¡×§ ×‘×“×™× ×• של ×™×‘× ×©× ×¤×œ מן ×”×’×’, ו×יבר ×ž×™× ×• חדר ל×בר ×ž×™× ×” של ××œ×ž× ×ª ×חיו? ×”××, בעקבות הרב ×”×§×•×œ×•× ×œ ×ייל קרי×, סבור לפיד ×©×—×™×•× ×™ ×©×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×™×ª×¤×œ×¤×œ×• בש×לה ×”×× ×œ×›×”×Ÿ מותר ל×× ×•×¡ שבויות? ×ולי ×”× ×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×’×•×ª בחכמה העמוקה שגורסת שה×שה × ×‘× ×ª×” ×ž×–× ×‘×• של ×ד×? ×”×× ×”× ×™×œ×ž×“×• הסטוריה מ"החכמי×" ×©×¡×‘×•×¨×™× ×©×›×•×¨×©, דריווש ו××¨×ª×—×©×¡×˜×¨× ×”×™×• ×›×•×œ× ×ž×œ×š ×חד בעצ×, ושכורש × ×”×’ ×œ×§×™×™× ×™×—×¡×™ מין ×¢× ×›×œ×‘×”? ×ולי מהדיון המעמיק בש×לה ×”×× ×™×© צורך לפצות בעל חתול, ×©× ×”×¨×’ על ידי ×¢×›×‘×¨×™× ×©×”×ª×חדו × ×’×“×•? ×”××, בקיצור, לפיד טרח בכלל ×œ×§×¨×•× ×ת התלמוד, מתחילתו ועד סופו, ×œ×¤× ×™ שקבע ×©×”×•× "תמיד ×¨×œ×•×•× ×˜×™" וב"רוב ×”×ž×§×¨×™× ×’× ×¦×•×“×§"? ×ו ×©×”×•× ×¡×ª× ×ž× ×¡×” ×œ×”×ª×—× ×£ לקור××™× ×”× ×‘×¢×¨×™×, לעשות ×œ×”× × ×¢×™× ×‘×’×‘ ולומר ×œ×”× ×©×™×© ספר יהודי עתיק ×©×”× ××£ ×¤×¢× ×œ× ×˜×¨×—×• לקרו×, ×בל ×”×•× "תמיד ×¨×œ×•×•× ×˜×™ וכמעט תמיד צודק," ×•×”× ×× ×©×™× ×˜×•×‘×™× ×™×•×ª×¨ ×ž×¢×¦× ×”×©×ª×™×™×›×•×ª× ×œ×§×‘×•×¦×” הדתית שכמה ×ž×‘× ×™×” כתבו ×ותו פע×?
כל ×–×”, ועוד ×œ× × ×’×¢× ×• ב"×ª× ×•×¨×• של ×¢×›× ××™." לפיד טוען שהפרשיה הזו עוסקת "בחובה לקבל ×ת הכרעת הרוב ×’× ×‘× ×•×©××™× ×˜×¢×•× ×™× ×ž×‘×—×™× ×” הלכתית ובצורך להזהר ×ž×¨×‘× ×™× ×©×˜×•×¢× ×™× ×©×”× ×ž×“×‘×¨×™× ×‘×©× ×”×ל." ×וי. ×פילו ×× × × ×™×— לרגע לפ××©×™×–× ×”×ž×‘×¦×‘×¥ מהדרישה להכפיף ×ת ×ž×¦×¤×•× ×š להכרעת הרוב – דרישה ששבה ועולה ×‘×˜×•×¨×™× ×©×œ לפיד – הרי צריך לש×ול ב××™×–×” רוב מדובר: רוב של ×’×‘×¨×™× ×‘×¢×œ×™ עבדי×, שר×ו ×‘× ×©×™× "חמת מל××” צו××”." כן, ברוב ×›×–×” ×× ×—× ×• ב×מת ×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×ª×—×©×‘.
ולפיד, כמובן, מפספס ×ת ×”× ×§×•×“×” שבסיפור: רבי ×ליעזר בן ×”×•×¨×§× ×•×¡ (שעליו × ×מר במסכת ×בות "×× ×™×”×™×• כל חכמי ישר×ל בכף מ××–× ×™×™×, ו×ליעזר בן ×”×•×¨×§× ×•×¡ בכף ×”×©× ×™×”, מכריע ×ת כול×") ××™× × ×• "רב שטוען ×©×”×•× ×ž×“×‘×¨ ×‘×©× ×”×ל." ×בל ×ליעזר בן ×”×•×¨×§× ×•×¡ ×כן מדבר ×‘×©× ×”×ל; סופו של הסיפור ×”×•× ×©×™×”×•×” מודה, משועשע, ×©×‘× ×™×• × ×™×¦×—×• ×ותו. ×”×—×›×ž×™× ×œ× ×ž×›×—×™×©×™× ×œ×¨×’×¢ ×©×”×•× ×ž×“×‘×¨ ×‘×©× ×™×”×•×”. ×”× ×¤×©×•×˜ ××•×ž×¨×™× ×©×–×” ×œ× ×¨×œ×•×•× ×˜×™, שיהוה ×”×•× ×œ× ×—×œ×§ מהסיפור יותר, ש×וליגרכיה של "תלמידי חכמי×" יכולה להתגבר על דבר ×”×ל.
הסיפור של ×ª× ×•×¨×• של ×¢×›× ××™ ×”×•× ×–×” שמ×פשר לכותבי התלמוד לכפות ×ת ×¢×¦×ž× ×¢×œ ש×ר ההיסטוריה היהודית: ××™ ×פשר לערער עליה×, ×פילו בהתגלות ×לוהית, ×ž×©×•× ×©×”× ×§×‘×¢×• ×©×”× ×•×¨×§ ×”× â€“ ב×מצעות ×”×“×•×§×˜×¨×™× ×” ×”×ווילית של "ירידת הדורות", שגורסת שכותבי התלמוד היו ×‘× ×™ ××œ×™× ×•×©×ž××– חלה התדרדרות קבועה ברמת החשיבה ×”×¨×‘× ×™×ª – ×™×›×•×œ×™× ×œ×§×‘×•×¢ הלכה. כתוצ××” מכך, ל×ורך ההיסטוריה היהודית, כל קבוצה ×©× ×™×¡×ª×” ×œ×”×‘×™× ×œ×¨×¤×•×¨×ž×” ביהדות × ×“×—×§ החוצה; על חכמי "×ª× ×•×¨×• של ×¢×›× ××™", שכפי ×©×”×ž×“×’× ×”×§×¦×¨ ×©×”×•×‘× ×œ×¢×™×œ מר××” היו ×—×›×ž×™× ×§×˜× ×™× ×ž×ד – ×œ× ×™×”×™×” ×ž×•×’×–× ×œ×•×ž×¨ שכל ילד בן עשר בישר×ל יודע על ×”×¢×•×œ× ×™×•×ª×¨ משידעו ×›×•×œ× ×™×—×“×™×• – ××™ ×פשר לגבור.
הל××”. לפיד מציע, ב××™×™×˜× ×”×©× ×™ שלו – שמוקדש, כמה ×ž×©×•× ×”, ל×בולוציה – שתלמידי ישר×ל יקר×ו ×ת הדרשה על ההר, ×›×™ "×œ× ×™×–×™×§ ×œ×”× ×œ×“×¢×ª במה מ××ž×™× ×™× ×™×•×ª×¨ ×ž×©× ×™ מילי×רד ×‘× ×™ ×ד×". ×œ× ×™×•×“×¢ ×יך להגיד ×ת ×–×” ללפיד, ×בל ×œ×”×•×¦×™× ×”×›× ×¡×™×” ×”××•× ×™×˜×רית, ××£ ×›× ×¡×™×” ×œ× ×ž×¢×ž×™×“×” ×ת הדרשה על ההר בלב מערך ×”××ž×•× ×•×ª שלה. ×”××ž×•× ×” ×”× ×•×¦×¨×™×ª, כפשוטה, ×”×™× ×”××ž×•× ×” שה×ל ×”×ª×’×œ× ×‘×‘×©×¨ והקריב ×ת עצמו כדי ל×פשר ×œ×‘× ×™ ×”××“× ×œ×”×’×ל ×ž×”×¢×•×œ× ×”×¤×’×•× ×©×‘×• ×”× ×—×™×™×. יש דקויות לכ×ן ×•×œ×©× â€“ חשיבותה היחסית של ××ž×•× ×” מול ×ž×¢×©×™× ×˜×•×‘×™×, ×©×”×™× ×”×©×‘×¨ הגדול של הקתוליות ×•×”×¤×¨×•×˜×¡×˜× ×˜×™×•×ª – ×בל ×–×” הבסיס. ×–×”, כמובן, קצת יותר מדי ממה שלפיד מסוגל להרשות לעצמו לכתוב. ×‘×”× ×—×” ×”×ופטימית, כמובן, ×©×”×•× ×™×•×“×¢ ×ת ×–×”.
ב××™×™×˜× ×”×©×œ×™×©×™, לפיד רוצה ×©×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×™×§×¨×ו ×ת חוק יסוד כבוד ×”××“× ×•×—×™×¨×•×ª×•, ×›×™ לדבריו ×”×•× "מבסס ×ת ×”×™×•×ª× ×• דמוקרטיה." לפיד מעדיף ×©×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×œ× ×™×©×לו ש×לות מביכות, כמו למה החוק ×”×–×” ×œ× ×ž×›×™×¨ בזכות השוויון (לפיד עצמו הביע ×ת ×”×ª× ×’×“×•×ª×• לשוויון בין כל תושבי ישר×ל, ×‘×˜×¢× ×” המעגלית שזה יוביל ××•×ª× ×• ל"×ž×“×™× ×ª כל ×זרחיה"), בחופש הביטוי (שעדיין × ×©×¢×Ÿ רק על שתי פסיקות של בג"צ), וכמובן בחופש הדת, ×©×œ× ×§×™×™× ×‘×™×©×¨×ל. ×‘× ×•×¡×£, ×”×•× ×ž×ž×œ×™×¥ ×œ×ª×œ×ž×™×“×™× ×œ×§×¨×•× ×ת הטקסט של ×מה לזרוס, שחקוק על פסל החירות:
"הבי לך ×ת ×‘× ×™×š ×”×™×’×¢×™×, ×”×¢× ×™×™×,
ערב רב של ×”×ž×•× ×™× ×›×ž×”×™× ×œ× ×©×•× ×›×‘× ×™ חורין,
×ת פליטת חופייך ×”×ומללה,
שלחי ××•×ª× ×לי, חסרי הבית וסחופי הסער."
×× ×™ מצטט ×ת ×”×“×‘×¨×™× ×ž×©×•× ×©×œ×¤×™×“ הביע ×”×ª× ×’×“×•×ª × ×ž×¨×¦×ª לקליטת ×¤×œ×™×˜×™× ×פריק××™× ×‘×™×©×¨×ל. המטרה של למידת הטקסט של לזרוס, ×× ×›×Ÿ, ×”×™× ×œ×”×¢× ×™×§ ×œ×ª×œ×ž×™×“×™× ×©×™×¢×•×¨ × ×—×•×¥ בצביעות: דמוקרטיה וקליטת ×¤×œ×™×˜×™× ×›×ž×”×™ חירות ×”×™× ×“×‘×¨ × ×”×“×¨, כל זמן ×©×”×™× ×ž×ª×¨×—×©×ª הרחק מכ×ן.
בסעיף 6, מציע לפיד לכפות על ×ª×œ×ž×™×“×™× ×ת ×”×©×™× ×•×Ÿ בעל פה של ×”×©×™×¨×™× ×”×—×‘×™×‘×™× ×¢×œ×™×•, "עוד חוזר ×”× ×™×’×•×Ÿ," "פגישה ל×ין ×§×¥", ו"שיר משמר" של ×לתרמן. ×× ×™ ×והב ××•×ª× ×ž×ד, ×בל ×× ×™ מקווה ×©×œ×¢×•×œ× ×œ× ××’×™×¢ למדרגת ההיבריס ש×ומרת שצריך ל×לץ ×ª×œ×ž×™×“×™× ×œ×©× ×Ÿ ×ת ×”×©×™×¨×™× ×©×× ×™ ×והב. לפיד ממליץ, ב×ותה ×”×–×“×ž× ×•×ª, ×œ×©× ×Ÿ ×ת עשרת הדברות, ×ותן ×”×•× ×ž×’×“×™×¨ "172 ×ž×™×œ×™× ×©×©×™× ×• ×ת העול×."
הבה × ×‘×—×Ÿ ×ותן. הר××©×•× ×” ×”×™× "×× ×™ יהוה ×לוהיך ×שר הוצ×תיך מ×רץ מצרי×." זו ×˜×¢× ×” מופרכת וחסרת כל ביסוס, ×•×œ× ×‘×¨×•×¨ ב×יזשהו ×ופן ×יך ×”×™× ×©×™× ×ª×” ×ת העול×. "×œ× ×™×”×™×” לך ××œ×•×”×™× ××—×¨×™× ×¢×œ ×¤× ×™" – שוב, דרישה חסרת כל ביסוס, ×•×œ× ×‘×¨×•×¨ ×יך ×”×™× ×©×™× ×ª×” ×ת העול×, ××œ× ×× ×× ×—× ×• ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ ×©×™× ×•×™ לרעה. יש ×›×ן ×יסור כולל על ×‘× ×™×™×ª ×¤×¡×œ×™× ("×œ× ×ª×¢×©×” לך פסל וכל ×ª×ž×•× ×”"), ×בל ×›× ×¨××” שלפיד ×œ× ×ž×•×“×¢ לכך ×›×™ בסעיף 4 ×”×•× ×ž×ž×œ×™×¥ ×œ×”×‘×™× ×ž×•×œ ×”×ª×œ×ž×™×“×™× ×ת פסליו של מיכ×ל×× ×’'לו, כדי שיתפעמו מה×. הדיבר השלישי ×”×•× ×יסור × ×©×™×ת שמו של יהוה לשוו×, שיעור ש×ין ספק שכל תלמיד ×—×™×œ×•× ×™ צריך ללמוד, ×בל ×œ× ×‘×¨×•×¨ ×יך בדיוק ×”×•× ×©×™× ×” ×ת העול×. הדיבר הרביעי קובע ×©×¢×œ×™× ×• לשמור ×ת השבת, מצווה ש×× ×™ ×ž×©×•×›× ×¢ שלפיד ×ž×™×™×©× ×¢×œ כל דקדוקיה. הדיבר החמישי מצווה ×¢×œ×™× ×• לכבד ×ת ×”×•×¨×™× ×•, ×בל ×œ× ×“×•×¨×© ×ž×”× ×œ×›×‘×“ ×ת ילדיה×, ו×× ×”×•× ×©×™× ×” ×ת ×”×¢×•×œ× ×‘×ופן כלשהו, ×–×” ×›× ×¨××” בלגיטימציה ×רוכת ×©× ×™× ×œ×”×ª×¢×œ×œ×•×ª של ×”×•×¨×™× ×‘×™×œ×“×™×”× ×‘×©×œ "××™ כבוד."
על חמש המצוות המסיימות (×œ× ×ª×¨×¦×—, ×œ× ×ª× ××£, ×œ× ×ª×’× ×•×‘, ×œ× ×ª×¢×™×“ עדות שקר ×•×œ× ×ª×—×ž×•×“) צריך לומר ×©× ×™ דברי×: ×§×•×“× ×›×œ (ו×× ×™ מצטט מישהו מהזכרון) שמי שטוען ×©×‘× ×™ ישר×ל ×”×§×“×•×ž×™× ×œ× ×”×›×™×¨×• והטמיעו ×ת ×”××™×¡×•×¨×™× ×”×›×œ×œ-×× ×•×©×™×™× (ברוב×) הללו, ×ומר ×©×”× ×”×™×• חבורה בזויה במיוחד של ×ויבי המין ×”×× ×•×©×™; ושהדיבר ×”×חרון, "×œ× ×ª×—×ž×•×“", ×©×™× ×” ×ת ×”×¢×•×œ× ×¨×§ ב×ופן שבו ×’×¨× ×¡×‘×œ ומצוקה × ×¤×©×™×ª לדורות ×¨×‘×™× ×©×œ מ××ž×™× ×™×, שחשבו ב×מת ×•×‘×ª×ž×™× ×©×”×•× ×ž×¢×©×™. ×”×× ×œ×¤×™×“ ×כן מכיר ×ת עשרת הדברות, ×ו ×©×”×•× ×¨×§ מכיר ××•×ª× ×›×¡×•×’ של ××™×§×•× ×™×Ÿ תרבותי, משהו שבן ××“× ×ž×ª×•×¨×‘×ª ×©× ×¢×œ הקיר ×בל ×œ× ×ž×ž×© טורח להסתכל עליו?
לסיו×, לפיד ממליץ ×œ× ×• ללמוד ×ת ××ž× ×•×ª הוויכוח. ×× ×™ כולי בעד. ×‘×¤×¢× ×”×‘××”, ×”×•× ×™×•×›×œ ×œ×™×™×©× ×ת הטיפ ×”×–×” על עצמו ×•×œ× ×œ×©×ª×•×§ ×›×©×ž×¡×œ×§×™× ×ž×ירוע שלו ×ת ×ž× ×—×ª ×”×ירוע, שהעזה לחלוק עליו.
רצוי ×œ×©×™× ×œ×‘ מה חסר ×ž×”×©×™×¢×•×¨×™× ×”×ž×•×ž×œ×¦×™× ×©×œ לפיד. ×ין ××£ מילה על הדרישה לצדק חברתי, על ×ª× ×•×¢×ª העבודה העולמית, על היסטוריה כלכלית. ××£ מילה על מעמדות ועל ×”×ופן שבו ×”× × ×•×¦×¨×™×. ×”×˜×§×¡×˜×™× ×©×œ×¤×™×“ רוצה ×©× ×œ×ž×“, בקיצור, ×”× ×˜×§×¡×˜×™× ×©×ž×‘×˜××™× ×—× ×•×¤×” ריקה למקורות היהודיי×, שמיועדת להש×יר ×ת התלמיד ×”×—×™×œ×•× ×™ בעמדת התבטלות מול ×”"יהודי ×”×מיתי", ×›×–×” שיודע ×œ×§×¨×•× ×“×£ גמר×; וכ×לה ×©×ž×™×•×¢×“×™× ×œ×©×ž×¨ ×ת התפיסה ×”× ×™×ו-ליברלית.
ל×, תודה. ×”×™×” ×œ× ×• מספיק מזה.
(יוסי גורביץ)